Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HJÄLP: Problem att intallera windows på SATA
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
optimus
de är nu så att min hårddisk i datorn har bestämt sej för att börja jävlas med mej så i början av veckan åkte jag och köpte en ny 300 gig sata maxtor diamondmax som jag tänkte ha som systemdisk isället för den gamla som också är en sata disk.
har stoppat in disken och formaterat den och partionerat upp den men när jag installerar windows så säger datorn bara att de inte finns nått operativsystem efter den första delen av installen då datorn läser in alla filer till hårddisken.
har provat med flera olika versioner av windows xp nu och har suttit i snart 10 timmar men inte fått igång den, nån som har en aning om vad som är fel???

EDIT: Bättre rubrik. Försök skriva HJÄLP: och mer beskrivande vad problemet handlar om/Henke
Pal
Ja kanske, windows kan inte hitta sata diskar så bra. Kan vara drivrutinen som inte är helt som den skall.

Du måste trycka F3 tror jag det var när windows börjar installationen. Du trycker F3 för att lägga till scsi disk. Precis när installationen börjar, skärmen bli blå, så får man lite alternativ, där finns alternativet att trycka f3 eller om det var f2 för scsi diskar.

Och då får du frågan att sätta in en floppy disk. På floppy disken skall du ha dina sata driv-rutiner. Dessa drivrutiner finns med moderkortets cd skiva. Eller så får du ladda ned dom från supporten på ditt moderkort. Om du redan gjort detta, tagit en riktigt korrekt sata driv-rutin från floppy disk, då vette tusan.
Blackadder
QUOTE (Pal @ Oct 12 2006, 17:57 ) *
Ja kanske, windows kan inte hitta sata diskar så bra. Kan vara drivrutinen som inte är helt som den skall.

Du måste trycka F3 tror jag det var när windows börjar installationen. Du trycker F3 för att lägga till scsi disk. Precis när installationen börjar, skärmen bli blå, så får man lite alternativ, där finns alternativet att trycka f3 eller om det var f2 för scsi diskar.

Och då får du frågan att sätta in en floppy disk. På floppy disken skall du ha dina sata driv-rutiner. Dessa drivrutiner finns med moderkortets cd skiva. Eller så får du ladda ned dom från supporten på ditt moderkort. Om du redan gjort detta, tagit en riktigt korrekt sata driv-rutin från floppy disk, då vette tusan.

man ska trycka F6 annars så stämmer det, kolla för säkerhetsskull om du har flera diskar i burken att bootordningen i bios stämmer så att du inte försöker boot med en icke systemdisk.

/b
Klargplutte
Har man många hårddiskar så underlättar det om man kopplar ut alla utom systemdisken när man installerar windows.
optimus
jo jag har koll på att man behöver disketten....
nu är de så att när de kommer upp att man ska installera med F6 i början så går de inte att trycka F6!
dock så kommer de strax efter de upp ett medelande som säger att den inte hittar nån hårddisk och fråga efter disketten till sata och då får jag den installerad.
har nu spenderat 10 timmar att försöka få igång datorn och den funkar fortfarande inte och det står bara "operavtivsystem saknas" när jag startar om datorn efter första delen av installationen.
jag har dessutom kopplat ur min andra hårddisk så de finns bara en hårddisk på datorn.
på den nya hårddisken finns de dessutom inga pins som de går att välja master/slave på heller utan bara 4 pins där man kan välja att köra sata 1,5 gb/s och jag har provat båda lägena på¨den också! blyg.gif
snart kommer nog släggan fram så ja får problemet ur världen!
Kanna
QUOTE (optimus @ Oct 16 2006, 17:03 ) *
nu är de så att när de kommer upp att man ska installera med F6 i början så går de inte att trycka F6!

Kanske en dum fråga men har du tryckt ner F-lock innan du trycker F6? Det är inte alltid den är inställd på locked som default och då funkar inte F6.
optimus
jajemensan den är intryckt!
ska göra ett sista försök och ta up hårddisken och prova installera windows på den på en annan dator så jag då kan utesluta hårddisken själv. angry.gif
sen lär de nog bli att lämna in skiten trots min dåliga ekonomi för man vill ju inte vara utan dator allt för länge!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.