QUOTE (Ragulin @ Oct 12 2006, 23:48 )

Jag är bara så trött på att man de senaste åren tydligen anstränger sig väldigt hårt för att hitta pristagare som ingen djävel varken läst eller hört talas om... Varför kan inte Mailer, Vonnegut, Auster, Greene, Burgess eller Oates få nobelpriset i litteratur? Är man inte aktuell om man är vit man från västeuropa och inte marxist? Är det fler än jag som ser en PK-agenda sedan de arton stolarna allt mer kommit att befolkas av 68-generationen och dess anhängare? Jag har faktiskt FÖRSÖKT läsa en del senare nobelpristagare, men kan överhuvudtaget inte relatera till deras "alster". Speciellt inte den där österrikiska hysterikan, vad hon nu hette... Eller den där Dario Fo?! Herreminje....
Nu är väl det ändå så att majoriteten av de som fått litteraturpriset faktiskt är vita män från västeuropa..huruvida de flesta av dessa är marxister vet jag inte men "marxist" ligger väl också lite i betraktarens öga...det tidiga 1900-talets mottagare av priset hade nog setts som marxister hela bunten om de hade ståt en cm till "vänster" om Fredrik Barbarossa...
Att de skulle vara PK tror jag knappast heller, men det ligger väl också i betraktarens öga..Fråga Turkiet vad de tycker om årets pristagare och hans syn på behandlingen av armenier i Turkiet under 1:a VK.
Sen kan jag hålla med om att det sker ett urval av pristagare som ofta direkt står relation till en fråga/ situationsom är aktuell under just den tidpunkt...utnämningen blir på så sätt en kommentar från svenska akademin och eftersom de som sitter där inte är utbytbara förrän de kolar så kan det ta ett tag innan de sker "regimskifte", tycka vad man vill om det.
@ Ragulin Men jag tror inte du behöver oroa dig över den västerländske, manlige, icke-marxistens frånvaro i Nobelprisstatistiken, jag är ganska säker på att han snart gör comeback. ;)