fairfax
Dec 25 2002, 11:46
Ja precis som rubriken lyder, vilken am. använder vår poliskår?
Då de har lite olika bössor, vilken har de i MP5, Sig m.f.
tack, tack
Kimster
Dec 25 2002, 12:08
Det här vet nån annan men jag kan vara med att gissa

De använder inte den militära ammon pga att de här för hårda. Rickchetter bildas och e inte bra då...
Så polisens kula är mjuk för att stanna om /när den träffar något.. . sen om det är den vanliga ammon eller nån spörchel ammo vet jag icke...
The_mistaken
Dec 25 2002, 13:06
Nifelhel vet nog vad det ä dom anväder inom polisen men han ligger nog i fosterställning och sover nu
LeadHead
Dec 25 2002, 13:08
Jag tror det här har diskutterats tidigare. Pröva att söka på "M39/B"
Jag har för mig att någon påstod att Göteborgs(?)polisen hade fått X antal miljoner m/39 patroner av kronan som låg och skrotade för att de inte ville/vågade använda dem...
2Sharp
Dec 25 2002, 15:20
För några år sedan fick jag se en kula som polisen skulle använda, den hade en "nos" som inte alls var lika rundad som 39B, förklaringen jag fick var att den skulle inte rikoshettera lika lätt.
Vilket ju låter rimligt, hoppas Niefelhel dyker upp snart, nu blev jag ju nyfiken
Var på information hos Gävle-polisen för nån månad sen och en av poliserna sa att deras nuvarande ammunition kunna teoretiskt sett gå igenom upp till 8 människor och stor chans för genomslag i skottsäkerväst, har för mig att det var m39/b de använde. Tydligen pågick det försök med ammunition som skulle stanna i kroppen vid träff, lägre drivladdning bl.a.
Nifelhel
Dec 25 2002, 16:47
Japp the_mistaken har helt rätt...ett ämne för mig att svara på
Polisen använder till Sigen, en 9mm patron ifrån Fioochi(rätt stavat??) till att öva med. I tjänst använder dem Norma Säk TC. Mao den har en liten platt nos.
Till mp5 använder dem m/39B. B)
Till sigen får 39B överhuvudtaget inte användas. Pga att hårdare mantel, är den jobbig att få i väg genom pipan vilket bidrar till ett högre tryck. Varpå pistolen helt enkelt går sönder, och det gör den tack vare klåfingriga poliser. Jag har sett pistoler som har "råkat" ut för 39B, dem är inte direkt snygga efteråt.
softfeel
Dec 25 2002, 20:20
QUOTE (Nifelhel @ Dec 25 2002, 03:47 PM)
Japp the_mistaken har helt rätt...ett ämne för mig att svara på
Polisen använder till Sigen, en 9mm patron ifrån Fioochi(rätt stavat??) till att öva med. I tjänst använder dem Norma Säk TC. Mao den har en liten platt nos.
Till mp5 använder dem m/39B. B)
Men hur länge klarar en mp5:a att skjutas med m39/B? Den borde slitas ut ganska snabbt den också lr är den byggd för att klara ammunition med lite högre tryck?
Nifelhel
Dec 25 2002, 20:52
Den tål det utan vidare, mp5 är ett robust byggt vapen
Raffsec
Dec 25 2002, 21:13
Rätta mig om jag har fel men det är väl bara Glocken som klarar M39/B av pistoler
softfeel
Dec 25 2002, 23:11
QUOTE (Raffsec @ Dec 25 2002, 08:13 PM)
Rätta mig om jag har fel men det är väl bara Glocken som klarar M39/B av pistoler
Klarar och klarar. Ammunition sliter på alla vapen dock så sliter m39/b mer på vapnen än "vanlig" 9x19. Glocken tål ammunition med lite högre tryck pga att glocken har en pipa som (jag tror) är gjord av kompositmaterial med bl.a. plast. Jag vet att det här har diskuterats tidigare, sök så får du se vad du hittar.
QUOTE (softfeel @ Dec 25 2002, 10:11 PM)
Glocken tål ammunition med lite högre tryck pga att glocken har en pipa som (jag tror) är gjord av kompositmaterial med bl.a. plast. Jag vet att det här har diskuterats tidigare, sök så får du se vad du hittar.
Stommen är i komposit, mantel och pipa är tillverkade av stål.
/ERI
Adam Wilhelm
Dec 26 2002, 00:11
Glock har ingen kompositpipa.
Stålet i pipan är antagligen gjort i kvalitetstål så den klarar det ökade slitaget från kulans mantel.
Sedan är stommen i plast och dämpar rekylen något.
Har jag fel?? Niox?
Nifelhel
Dec 26 2002, 00:27
ERI och Adam Wilhelm har helt rätt angående Glocken. Men AW det är rekylfjädern som dämpar rekylen
Raffsec
Dec 26 2002, 00:34
DÅ en liten fråga till främst nifelhel men även andra får svara. Jag vet att ONI bråkade om att dom ville ha Glocken pga att dom övnings skjöt så mycket att Sig sauern inte höll då är min fråga fick dom den eller inte
Nifelhel
Dec 26 2002, 00:39
Nej dem fick den inte. Dem får hålla sig till Sigen som alla andra i polismyndigheten.
Adam Wilhelm
Dec 26 2002, 00:51
QUOTE (Nifelhel @ Dec 25 2002, 11:27 PM)
Men AW det är rekylfjädern som dämpar rekylen

Nähe...hmmm :P
Raffsec
Dec 26 2002, 01:29
Hur är det med tullen och kustbevakningen är det egna myndigheter för mig veterligen så har dessa glocken
Nifelhel
Dec 26 2002, 01:32
Stämmer!!!! Glömde dem
Raffsec
Dec 26 2002, 01:37
Vad jag vet så är det väl inte så jätte ofta dessa två behöver skjuta och när dom väl gör det så är det ju inte direkt mycket så man kan ju undra varför dom fick glocken ok kustbevakningen kan jag nog förstå men tullen
fairfax
Dec 26 2002, 18:47
Tack killar! fick svar på min fråga!
God fortsättning!
/Fx
Dedicated
Dec 27 2002, 09:29
Det är inte vem som helst i Tullverket som är beväpnade med Glock; det är Tullkriminalen som i betydligt högre utsträckning än vad som är allmänt känt gör diverse inbrytningar hos folk för att plocka av dessa diverse narkotiska preparat etc. Eftersom de där ämnena ju är ganska dyrbara har buset en tendens att vilja behålla det; därav beväpningen.
Det skrivs dock inte mycket om detta; skrivs det nåt sägs det vara POLISEN som varit framme. Det är för övrigt inte helt lätt att hitta en tullkriminalare; stod på Centralen i Malmö en kväll i väntan på flickvännen som skulle komma med tåget. Stötte då på min far, då tullkriminalare med Glock gömd nånstans, som spanade på nån/nått. Jag försökte hitta hans kollega; inte tusan kunde jag väl tro att det var hon som såg ut som en förskolelärarinna! Men det var det.......
m/39b är att klass som +P ammunition dvs. en patron som ger högre gastryck än den en standard patron, finns även +P+ patroner med ännu högre gastryck ev. att gammla 39:an är på gränsen till att gå som +P+. Om m/39:s höga gastryck beror på att kulan skulle gå särskilt trögt genom pipan är jag tveksam till, snarare är det så att den har en krutladdning anpassad till gamla kära kpist m/45 som tålde höga tryck (anpassningen kan både vara stor krutmängd men mer troligt att man använder ett snabbt krut för att hinna smiska upp kulan i bra farter trotts kpistens ganska korta pipa).
Alla vapen slits hårdare av +P ammunition men Glocken är dimensinerad för en betydligt längre livstid än "normala" pistoler.
Glockens pipa är tillverkad i stål men saknar vanliga refflor, istället har den en så kallad polygonpipa vilket i viss mån ökar livslängden hos pipan dock så spelar material val en större roll där.
finska furiren
Dec 27 2002, 20:49
Patron 39/B laddas inte med kraftigare krutladdning, det "högre" trycket beror på kulans hårda mantel( dubbel plåt(stål) mantel).....enligt vanäs verken som laddar/tillverkar ammunitionen, så används samma mängd krut till ordinära patron 39....som har en tyngre kula än 39/B.
Har för mig att kula 39 väger 7,5 gram och 39/B 6,45 gram.
Krutet som används har jag för mig är bofors pk-4, laddvikten har jag inte i huvet...men det är ingen anmärkningsvärt stor mängd som används.
Polisens/Normas säkerhetspatron har en betydligt större mängd krut bakoms sig( och en 8 grams kula), men sliter betydligt mindre på vapnen pga den mycket mjukare kulan.
Om du inte tror mig kontakta vanäs verken eller Per Arvidsson på FMV.
/FF
Hmm hittade genomskärningsbilder på m39b - satan va tjock den mateln var, lite märkligt att man inte gav den ett tjockare tombak lager utan på stålmanteln.
QUOTE (Adam Wilhelm @ Dec 25 2002, 11:11 PM)
Glock har ingen kompositpipa.
Stålet i pipan är antagligen gjort i kvalitetstål så den klarar det ökade slitaget från kulans mantel.
Sedan är stommen i plast och dämpar rekylen något.
Har jag fel?? Niox?
Pipan är i stål.
Den är kallhamrad, vilket innebär att man vid tillverkningen börjar med ett pipämne som är lite mindre på längden, men något större i tjocklek än den färdiga pipan. Sen sätter man den i en maskin, lägger en "form" av pipans polygonräfflor inuti, och hamrar så från ena änden till den andra medan fixturen med pipan roterar så den blir jämt bankad runt om. När man bankat en stund har man fått rätt dimensioner på pipan, och i och med att metallen "pressats ihop" och fått en tätare molekylstruktur så blir den också förbannat tålig. De yttre metallytorna och pipan är dessutom utsatta för en slags härdningsprocess som kallas Tenifer. Det är en härdningsprocess som kryper ner en bit i stålet. Det är alltså inte det svarta på ytan, som en del tror. Även om svärtan är borta, är Tenifern kvar. Tenifern ger ett gott skydd mot korrosion.
Resultatet blir otroligt slittåliga och korrosionsbeständiga metalldelar.
QUOTE (Raffsec @ Dec 25 2002, 09:13 PM)
Jag innehar en Vector Z 88, i princip en Sydafrikansk kopia på Beretta 92 F, den klarar 39b alldeles utmärkt.
QUOTE (Amröj @ Dec 28 2002, 07:09 PM)
Jag innehar en Vector Z 88, i princip en Sydafrikansk kopia på Beretta 92 F, den klarar 39b alldeles utmärkt.
...tills den spricker.
softfeel
Dec 28 2002, 23:04
QUOTE (9x19 @ Dec 28 2002, 06:52 PM)
Pipan är i stål.
Den är kallhamrad, vilket innebär att man vid tillverkningen börjar med ett pipämne som är lite mindre på längden, men något större i tjocklek än den färdiga pipan. Sen sätter man den i en maskin, lägger en "form" av pipans polygonräfflor inuti, och hamrar så från ena änden till den andra medan fixturen med pipan roterar så den blir jämt bankad runt om. När man bankat en stund har man fått rätt dimensioner på pipan, och i och med att metallen "pressats ihop" och fått en tätare molekylstruktur så blir den också förbannat tålig. De yttre metallytorna och pipan är dessutom utsatta för en slags härdningsprocess som kallas Tenifer. Det är en härdningsprocess som kryper ner en bit i stålet. Det är alltså inte det svarta på ytan, som en del tror. Även om svärtan är borta, är Tenifern kvar. Tenifern ger ett gott skydd mot korrosion.
Det låter som 9x19 har varit på studiebesök i Österrrike, eller är 9x19 anställd hos glock kanske.
Ärligt talat, var har du fått den infon ifrån, behöver man gå någon kurs eller?
2Sharp
Dec 29 2002, 00:43
QUOTE (softfeel @ Dec 28 2002, 10:04 PM)
QUOTE (9x19 @ Dec 28 2002, 06:52 PM)
Pipan är i stål.
Det låter som 9x19 har varit på studiebesök i Österrrike, eller är 9x19 anställd hos glock kanske.
Ärligt talat, var har du fått den infon ifrån, behöver man gå någon kurs eller?
Inga hemligheter, men slick att få ner det på pränt i koncis form, jag suger skit på det... blir gärna en uppsats varje gång

Ytbehandling liknande tenifer används på knivar för rostskydd, som sagt, även om inte färgen är kvar har du fortfarande kvaliteterna av ytbehandlingen kvar, vilket ju är den största fördelen. (tycker jag)
Funkis eller inte, en soldat som lämnade oss för polisyrket i sthlm för några år sedan hävdar att hans grupp har ett magasin m39B per skaft, för speciella tillfällen. Huruvida detta är allmänt utbrett vet jag inte.
Casca
Nifelhel
Dec 31 2002, 03:08
QUOTE (Casca @ Dec 31 2002, 12:59 AM)
Funkis eller inte, en soldat som lämnade oss för polisyrket i sthlm för några år sedan hävdar att hans grupp har ett magasin m39B per skaft, för speciella tillfällen. Huruvida detta är allmänt utbrett vet jag inte.
Casca
Är det till SIg'en då eller är det till MP5:an?? Är det till Sig'en kan han få problem med disciplinenheten, om han skjuter 39B med sin pistol. För den går nämligen sönder. Till Sig'en skall Norma Säk användas som tjänsteam.
QUOTE (Nifelhel @ Dec 31 2002, 02:08 AM)
Casca
Är det till SIg'en då eller är det till MP5:an?? Är det till Sig'en kan han få problem med disciplinenheten, om han skjuter 39B med sin pistol. För den går nämligen sönder. Till Sig'en skall Norma Säk användas som tjänsteam.
Till tjänstepistolen. Att användas mot bus med skyddsväst ex. Huruvida dom övningsskjuter med den eller inte vet jag inte. Vad är det som går sönder? Bakstycket? Kan det månne pareras med en starkare fjäder?
Disciplinnämnden verkar vara bortprioriterad.
Han är dessutom skjutinstruktör inom polisen. Vilket iof inte är någon direkt merit.
Casca
KattenJansson
Dec 31 2002, 07:26
Det kan väl omöjlien vara så illa att så fort man skickar in en 39b i loppet på pickan att den faller i bitar. Som jag har förstått det hela så sliter 39b mer, men så farligt kan det ju inte vara att man inte kan skjuta ett mag utan att pickan faller i bitar. Borde väl mer vara så att om man skjuter slut på pistolen om man skjuter 39b på varje övningstillfälle 1000 tals skott varje år över ett par år så fallerar den till slut.
Sen vill jag ju tillägga och poängtera att det finns ju fler vapen än Glocken som tål 39b.
Nifelhel
Dec 31 2002, 13:48
QUOTE (Casca @ Dec 31 2002, 03:19 AM)
QUOTE (Nifelhel @ Dec 31 2002, 02:08 AM)
Casca
Till tjänstepistolen. Att användas mot bus med skyddsväst ex. Huruvida dom övningsskjuter med den eller inte vet jag inte. Vad är det som går sönder? Bakstycket? Kan det månne pareras med en starkare fjäder?
Disciplinnämnden verkar vara bortprioriterad.
Han är dessutom skjutinstruktör inom polisen. Vilket iof inte är någon direkt merit.
Casca
Nej inte bakstycket. Men däremot förreglingsblocket går i bitar, skottbulor i pipa, spräckt mantel, sprickor i stommen osv. Det är direkt olämpligt att använda 39B i Sig'en. Dem får inte enligt RPS inte använda 39B i Sigen, endast Norma Säk till tjänsten och Fiochhi(osäker stavning) till att öva med.
Att vara skjutinstruktör inom polisen är som du säger ingen större merit. Vi har ca120st utbildad härnere, men alla är inte så där jättebra <_<
En vän köpte en begagnad Sig-Neuhausen (9mm P.) för ett tag sedan, tog den till en vapentekniker för lite allmän genomgång och fick rådet att lämna tillbaka den omgående. Tydligen hade den förre ägaren fått tag i ett parti 39B och dragit av dom i vapnet. Rekylklackarna hade lite skador men det värsta var att både mantel och stomme hade sprickor. Syntes inte för blotta ögat men med lupp så framträdde dom ganska tydligt. Har sedan hört flera som drabbats av liknande fel med olika civila vapen.
KattenJansson
Jan 1 2003, 14:55
QUOTE (mace @ Jan 1 2003, 11:47 AM)
En vän köpte en begagnad Sig-Neuhausen (9mm P.) för ett tag sedan, tog den till en vapentekniker för lite allmän genomgång och fick rådet att lämna tillbaka den omgående. Tydligen hade den förre ägaren fått tag i ett parti 39B och dragit av dom i vapnet. Rekylklackarna hade lite skador men det värsta var att både mantel och stomme hade sprickor. Syntes inte för blotta ögat men med lupp så framträdde dom ganska tydligt. Har sedan hört flera som drabbats av liknande fel med olika civila vapen.
Hmm har för mig att det är ett standardfel på Neuhausen. Tycker mig ha läst det flera gånger i olika vapen tidningar. Lite klent byggd tydligen. Men i övrigt en mycket bra picka.
Jag är för övrigt innerligt trött på att läsa om Neuhausen. Denna pistol har förstört svenska tidningen "allt om vapen." I varje nummer ( i princip) så står det något om hur otroligt bra den är, hur fint den skjuter etc. Kvittar säger jag. Pistolen är ofantligt tråkig och behöver alltid moddas för att den skall bli vettig. Tur att den har slutat tillverkas. Dessvärre otur att det tydligen finns en annan fabrik som licenstillverkar denna tråkpistol. Som alltid ägnas 2 uppslag á 3-4 sidor i varje tidning av "allt om vapen" kanske något överdrivet.
Så nu fick jag spytt på det också. Måste vara det att jag är besviken över att jag fick jobba på nyårsafton.
Daniel han visst spy först över neuan, så det kanske blir lite mycket neuhausenkritik om jag upprepar. Pistolen har ju trots allt vissa goda egenskaper som gjort den till den legend den är i dagens svenska nationella skytte. Men som sagt något modernt tjänstevapen är det inte och slitstark och funktionssäker är den inte heller.
Inf/Daniel:
Neuhausen är både slitstark och funktionssäker. Problemet anser jag ligger mer i att ägarna inte bytt rekylfjädrar med riktiga intervall vilket gör att stommen tar onödigt mycket stryk, och att de hänger på hylsfångare som kraftigt sänker funktionssäkerheten. Betänk att största delen (gissning) av de P210or som används har flera decennier på nacken och har skjutits bra mycket.
Visst, den har ett par nackdelar - lite tunt gods på sina ställen, lite kort grepp, lite oergonomisk i vissa avseenden, jag har sett avtryckare strula ordentligt eller låsa sig på en del vapen när de blivit lite skitiga, och den är ju fruktansvärt trist och tråkig.
Men funktionssäker och (relativt) slitstark är den, så länge ägaren inte varit en snåljåp och låtit vapnet leva på kronans röda och försummat fjäderbyten.... tyvärr finns det alldeles för många sådana skyttar.
P210:an har vad jag vet för övrigt inte slutat tillverkats, utan byggs fortfarande av SIG. Det cirkulerade dock något förvirrat rykte häromåret om motsatsen.
Angående funktionssäkerhet och P210 måste 9x19 och jag kommit i kontakt med olika tillförlitliga exemplar. Ett flertal skyttar jag träffat måste utföra vapenvård efter 50 skott för att ha säker funktion. Det är inte mycket om man tänker på en fältrundas 48 eller fler skott. Jag kan naturligtvis inte svara för alla detaljer i dessa skyttars vapenvård men det är inga snål/dumm-skyttar.
Som sagt en schweizisk klocka som i rätt händer skjuter träffbilder som en 22:a(nästan), men även solen har sina fläckar. Att "röda lacket" skulle vara den enda boven är inte hela sanningen, även neuor i 7,65 spricker. Även ganska nya, ej slutskjutna neuor spricker emellanåt. Dock är det inget märkvärdigt med att pistoler och framförallt rekylfjädrar slits, det märkliga är att de väl kända bristerna i konstruktionen som 9x19 talar om inte blivit tillrättade under hela den tid pistolen varit i produktion. Det verkar inte finnas utrymme för product improvment hos SIG.
Jag skulle själv vilja se en klass med "riktiga" tjänstevapen inom det nationella pistolskyttet men inser att det förmodligen bara är en dröm eftersom det skulle bli svårt att enas om kriterier eller en lista på godkännda vapen.
QUOTE (Inf @ Jan 1 2003, 11:25 PM)
Angående funktionssäkerhet och P210 måste 9x19 och jag kommit i kontakt med olika tillförlitliga exemplar. Ett flertal skyttar jag träffat måste utföra vapenvård efter 50 skott för att ha säker funktion. Det är inte mycket om man tänker på en fältrundas 48 eller fler skott. Jag kan naturligtvis inte svara för alla detaljer i dessa skyttars vapenvård men det är inga snål/dumm-skyttar.
Som sagt en schweizisk klocka som i rätt händer skjuter träffbilder som en 22:a(nästan), men även solen har sina fläckar. Att "röda lacket" skulle vara den enda boven är inte hela sanningen, även neuor i 7,65 spricker. Även ganska nya, ej slutskjutna neuor spricker emellanåt. Dock är det inget märkvärdigt med att pistoler och framförallt rekylfjädrar slits, det märkliga är att de väl kända bristerna i konstruktionen som 9x19 talar om inte blivit tillrättade under hela den tid pistolen varit i produktion. Det verkar inte finnas utrymme för product improvment hos SIG.
Jag skulle själv vilja se en klass med "riktiga" tjänstevapen inom det nationella pistolskyttet men inser att det förmodligen bara är en dröm eftersom det skulle bli svårt att enas om kriterier eller en lista på godkännda vapen.
Nu är vi ganska långt från den ursprungliga diskussionen, men...
Jag kan hålla med om att det finns mindre tillförlitliga exemplar, men de jag har sett har varit ett väldigt begränsat antal. De vapen som får eldavbrott verkar dock få det väldigt ofta. Hade jag köpt ett vapen som klarat max 50 skott utan eldavbrott hade jag skickat tillbaks det, det är helt oacceptabelt.
Har sett en Neua där avtryckarmekanismen hakade upp sig och låste vapnet då det blev för skitigt eller var för rent. Mittemellan verkade gå bra. Mycket intressant.
I somras var jag stationschef på SM Fält A, det fåtal eldavbrott som inträffade på min station skedde (såvitt jag minns) samtliga med hylsfångarförsedda 7,65or.
Jag säger inte att problemet med sprickor beror på 39b (det gör det inte), men den urtypiska snålskytten brukar ofta kombinera dåligt underhåll med billig/gratis ammunition, och jag vågar sätta några kronor på att med en utskjuten fjäder så tar stommen mer stryk med 39b än med fegladdad 7,65.

Och visst är det lustigt att man fortfarande efter ett halvsekel inte har gjort något åt de konstruktionsmissar som vapnet lider av. Jag har inte tittat på rälsprofilen på eller inuti den nya Heavy Frame-varianten, den kanske har lite mer gods där det behövs?
Och visst vore det bra med en klass som är anpassad efter ett annat vapen än Neuhausen. Så länge det är det gamla 'Neua-gardet' som bestämmer i sporten lär det dock inte bli så, utan man får dras med stationer som favoriserar skyttar som skjuter Neuhausen i 7,65mm.
Unicorn
Jan 3 2003, 00:56
Polisen använde när 9mm infördes (1986) en israelisk patron, som dock inte ansågs lämplig för polisiärt bruk. Norma fick då i uppdrag att ta fram en "säkerhetspatron". Som vanligt gjorde Norma ett utomordentligt jobb och överträffade specifikationen på alla punkter. Tyvärr var dock specifikationen smått underlig - ammunitionen fick t ex uttryckligen inte expandera nämnvärt vid träff i mjukmål - och patronen blev således även den olämplig för polisiärt bruk. Den används dock tills vidare vid bärande i tjänst.
Då Säkerhetspatronen nu har slutat tillverkas kommer polisen att köpa in en ny ammunitionstyp. Vilken det blir är inte klart, men dessbättre är även hålspetsammunition påtänkt (kors i taket). Tills vidare har man dock köpt in mindre lager av någon patron som liknar SÄKPTR till utseendet men saknar grön tätningslack. Jag har bara sett denna ammunition i fyllda magasin och har aldrig frågat vem som tillverkar den.
m/39B har alltid använts i polisens Kpistar, tidigare m/45BE, numera MP5. Vissa poliser har av någon anledning även med sig enstaka magasin 39B till SIG Sauer för "särskilda tillfällen". Jag kan dock inte se någon anledning att skjuta denna ammunition i SIG. Den eventuella vinsten vore synnerligen hypotetisk medan tidningsskriverierna och löneavdragen och medieintresset för användande av fel ammunition vore högst påtagliga. Att fylla på och använda 39B i SIGen i skarpt läge EFTER att ha skjutit slut på sina ordinarie mag skulle dock definitivt ingen kunna ha någon synpunkt på.
För visst tål SIGen en hel del 39B. För att få den att spricka måste antingen vapnet eller ammunitionen vara felaktig - eller så har man skjutit betydligt mer än några magasin.
Nifelhel
Jan 3 2003, 01:23
QUOTE (Unicorn @ Jan 3 2003, 12:56 AM)
Polisen använde när 9mm infördes (1986) en israelisk patron, som dock inte ansågs lämplig för polisiärt bruk. Norma fick då i uppdrag att ta fram en "säkerhetspatron". Som vanligt gjorde Norma ett utomordentligt jobb och överträffade specifikationen på alla punkter. Tyvärr var dock specifikationen smått underlig - ammunitionen fick t ex uttryckligen inte expandera nämnvärt vid träff i mjukmål - och patronen blev således även den olämplig för polisiärt bruk. Den används dock tills vidare vid bärande i tjänst.
Då Säkerhetspatronen nu har slutat tillverkas kommer polisen att köpa in en ny ammunitionstyp. Vilken det blir är inte klart, men dessbättre är även hålspetsammunition påtänkt (kors i taket). Tills vidare har man dock köpt in mindre lager av någon patron som liknar SÄKPTR till utseendet men saknar grön tätningslack. Jag har bara sett denna ammunition i fyllda magasin och har aldrig frågat vem som tillverkar den.
m/39B har alltid använts i polisens Kpistar, tidigare m/45BE, numera MP5. Vissa poliser har av någon anledning även med sig enstaka magasin 39B till SIG Sauer för "särskilda tillfällen". Jag kan dock inte se någon anledning att skjuta denna ammunition i SIG. Den eventuella vinsten vore synnerligen hypotetisk medan tidningsskriverierna och löneavdragen och medieintresset för användande av fel ammunition vore högst påtagliga. Att fylla på och använda 39B i SIGen i skarpt läge EFTER att ha skjutit slut på sina ordinarie mag skulle dock definitivt ingen kunna ha någon synpunkt på.
För visst tål SIGen en hel del 39B. För att få den att spricka måste antingen vapnet eller ammunitionen vara felaktig - eller så har man skjutit betydligt mer än några magasin.
Vi har fortfarande ett antal Norma Säk kvar. RPS håller på att utreda vilken nästa am skall bli.
Om polismannen skulle ladda med m39B, så går givetvis inte Sigen i bitar efter ett par skott. Men det är ju dumt att chansa, tänk om det blir en spricka eller motsvarande redan efter kanske 40 skott, eller mer. När polismannen sen lämnar in sitt vapen för besiktning, då kommer jag att se den sprickan motsvarande. Vi har redan ett par kasserade Sig'ar, där polismän har skjutit med m39B men förnekat alltihop. Så jag vet vad jag ska kolla efter, vi har liksom referensvapen...
Unicorn
Jan 3 2003, 01:54
Jag är inte förvånad att ni får in kassa SIG:ar. Jag misstänker att det sköts en hel del 39B när poliser själva måste betala övningsammunitionen;-). Jag tror problemet kommer att minska då de flesta myndigheter vid det här laget inser att övning ger färdighet, och har öppnat plånboken.
Det har förmodligen slunkit med några 39B även i de SIG:ar jag haft under min tid i verket. Jag har dock undvikit detta i det längsta, men syndat någon gång ibland.
Har förresten prövat en Walther P88 (också lättmetallstomme och 15-skottsmag) som förutom att jag skjutit ett par tusen vanliga patroner och närmare tusen 39B också tappat den i betongen från 10 meters höjd. Den lever dock än och skjuter bra. DET är kvalitet, det;-)
Men jag håller helt med dig. Det finns ingen anledning att skjuta 39B om man har tillgång till annan ammunition. Och det syns förr eller senare om man gör det till en vana. Jag har också sett många "offer" för 39B - och med en del vapen går det FORT utför...
Kan inte begripa varför polisen ska hålla på att fjanta med vilken sorts ammo dom ska använda.
Som flitig jägare så anser jag att man alltid ska sträva efter största möjliga skottverkan, är dom rädda för genomslag eller rikochetter (hur stavas det?) så kan dom alltid använda sierras varmintkulor (kommer inte ihåg modellbeteckning) som splittras vid träff av något hårdare än vanligt kött. Har använt sådana med gott resultat.
Unicorn
Jan 4 2003, 11:21
Det är inte polisen som fjantar - utan politikerna.
Man fick på nåder byta till 9mm då verkan var för svag med 7.65mm - men då begränsade man istället verkan genom att förbjuda polisen att använda expanderande ammunition.
I stället för dagens helmantlade 9mm-lösning hade det förmodligen varit mer kostnadseffektivt att bara köpa hålspetsammunition i 7,65mm;-).
Den nya ammunition som inskaffas kommer förhoppningsvis att bli hålspetsammunition, och vi kommer i så fall säkerligen att få se artiklar och debattprogram om "polisens nya dumdum-kulor".
Självdestruerande ammunition av "varminter-typ" används av polisen i USA i vissa fall. Den typen av ammunition är nog inte riktigt politiskt gångbar för allmänt bruk i Sverige i nuläget, men det finns inget som hindrar att den används vid exceptionella prickskytteuppdrag.
Nifelhel
Jan 4 2003, 19:53
Vi har fått prover på 2st olika sorters av CQB am. En kula består av nåt ihoppressat keramiskt/plast matrial och den andra där består manteln av plast som innehåller ett metallpulver. Båda projektilerna har god verkan i målet, men skulle dem träffa en hård yta tex. betongvägg motsvarande. Så upplöses projektilen i ett dammmoln som faller rakt ner på marken. Alltså ingen splitterbildning eller rikoschetter. Den ena am.sorten använder bla us navy seals till sina bordningsstyrkor.
Hur fungerar den ammon om man skjuta igenom ex en bilruta, en bildörr eller en gipsvägg ? Slår den igenom och ger verkar eller splittras den upp?
Personligen är jag inte intresserad av bära en tjänsteammo som det inte går att skjuta igenom visst "skydd" med. Bara för att en person visar liten träffyta innebär ju inte det att den verkliga träffytan är liten. Det vore då dumt, anser jag, att tvinga folk att träffa små mål när man lätt kan skjuta igenom "skyddet" och få effekt.
Hej!
Ville bara försöka lägga in en bild...

Den första är en vanlig m/39B. Den andra Polisens övnings Fiocchi ammunition och den sista är Normas Säk ammunition som Polisen har..
/Chris
Jonte11
Jan 6 2003, 22:59
Tycker nog att norma säk-kula är ett bra alternativ, det är samma kula som vi på Securitas använder i tjänstevapnen. Orsak, just att man kanske kan råka in i en eldstrid i tex. trånga korridorer osv. då vill inte jag riskera att skjuta oskyldiga eller tom. mig själv med en rikocherande kula. Den har iövrigt fullgod anslagskraft för att se till att buset inte reser sig igen..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.