Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bandvagn privat..
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
krp_swe
Fick en lite småtokig ide om att köpa en bandvagn för privat bruk.Det finns ju trots allt en del 206or och 202or till salu.. Frågan är.. vad gäller föra att framföra sådana "leksaker" civilt.. räcker det med kökort B ? och vad säger länsman om att man tuffar runt på allmänna vägar med dom?
Scribe
QUOTE (krp_swe @ Oct 11 2006, 18:30 ) *
...och vad säger länsman om att man tuffar runt på allmänna vägar med dom?

Så länge vagnen är civilregistrerad går det bra att köra på allmäna vägar. Däremot blir länsman extremt sur på dig om du okynneskör i skogen.
Pego
Fick en lite småtokig ide om att köpa en bandvagn för privat bruk.Det finns ju trots allt en del 206or och 202or till salu.. Frågan är.. vad gäller föra att framföra sådana "leksaker" civilt.. räcker det med kökort B ? och vad säger länsman om att man tuffar runt på allmänna vägar med dom?

Skulle tippa att du behöver ha C-körkort för att få framföra bandvagn
106
QUOTE (Pego @ Oct 11 2006, 21:06 ) *

Går den inte som terrängvagn eller motorredskap?
Vägverket angående körkortsbehörighet
Svajk
QUOTE (106 @ Oct 11 2006, 22:34 ) *
QUOTE (Pego @ Oct 11 2006, 21:06 ) *

Går den inte som terrängvagn eller motorredskap?
Vägverket angående körkortsbehörighet

Under min Bandvagns utb så sades det att den går som ovan nämnt under tung lastbil alltså C-kort... alt att försvaret reggat dem som tunga lastbilar för att få framföra dem på allmän väg.

fan nu e jag för trött för att minnas.

Till saken... jag har fått det berättat för mig av trafikbefälen att det inte bara var att köpa ut en bandvagn hippt som happt som civilperson bara för att de var till salu utan att man var tvungen att köpa stora "partier" bandvagnar och kunde visa ett bra syfte t.ex. räddningstjänst och elleverantörer som måste kunna ta sig fram till folk i nöd respektive elledningar ute i stora skogen.

Men visst saknar jag min bandvagn.. alltid sönder men ack så rolig när det mesta fungerade biggrin.gif
Lfskbat
Både BV202 & 206 bör typas som terrängvagn/skogsredskap och då spelar vikten mindre roll, kompisen har ett pansarskyttefordon från Bundeswehr och det är typat som tung terrängvagn och får därför framföras på allmän väg.

Sålunda klarar du dig med B-kort, faktiskt bara med traktorkort om det skulle vara så! salute.gif
eskil
QUOTE (Lfskbat @ Oct 12 2006, 03:13 ) *
Både BV202 & 206 bör typas som terrängvagn/skogsredskap och då spelar vikten mindre roll, kompisen har ett pansarskyttefordon från Bundeswehr och det är typat som tung terrängvagn och får därför framföras på allmän väg.

Sålunda klarar du dig med B-kort, faktiskt bara med traktorkort om det skulle vara så! salute.gif

Om man reggar den som skogsredskap eller motorredskap så får man väl inte köra den på allmän väg? Då måste man väl lasta den på ett släp?
Dr. T-68
QUOTE (Svajk @ Oct 12 2006, 00:33 ) *
Till saken... jag har fått det berättat för mig av trafikbefälen att det inte bara var att köpa ut en bandvagn hippt som happt som civilperson bara för att de var till salu utan att man var tvungen att köpa stora "partier" bandvagnar och kunde visa ett bra syfte t.ex. räddningstjänst och elleverantörer som måste kunna ta sig fram till folk i nöd respektive elledningar ute i stora skogen.

Köp av någon som köpt ett parti?! Inregistrerad och körklar.
T.ex. http://www.grosshandlarnab.com/bandvagn202.html
Skall man ha ett bra syfte?! Säg att det blir frost på vintern eller att du inte vill ramla när det är mörkt...
martinator
@eskil
tror att den största anledningen till att lasta skogsmaskiner på släp är hastigheten. De går fan inte fort. Tror dock det är som du säger, om man undantar att den får framföras på allmän väg för att ta sig från ett arbetsområde till ett annat. Vilket som sagt ofta inte blir ekonomiskt lönsamt om de inte ligger på andra sidan vägen.

/martinator
Hemvärnsman av guds nåde
Terrängfordon
För att få köra terrängvagn måste du ha körkort med behörighet B.
För att få köra terrängskoter (= terrängmotorfordon med en tjänstevikt av högst 400 kg, d.v.s. snöskoter och s.k. fyrhjuling) måste du ha traktorkort eller körkort utfärdat före 1 januari 2000 eller förarbevis utfärdat fr.o.m. 1 januari 2000. Terrängskoter och terrängvagn får inte köras på allmän väg.

Urklippt från vägverkets hemsida.

Terrängkörningslagen
http://www.vv.se/filer/32864/Trafikf%C3%B6rfattningar.pdf

Men andra ord.
Du får köra terrängvagn med körkort klass B.
Men du får inte köra den på allmän väg.
Och du får i princip inte köra den i terrängen för nöjes skull.

Så du har inte så många platser att åka på. huh.gif
Svajk
QUOTE (KA2 @ Oct 12 2006, 10:28 ) *
Köp av någon som köpt ett parti?! Inregistrerad och körklar.
T.ex. http://www.grosshandlarnab.com/bandvagn202.html
Skall man ha ett bra syfte?! Säg att det blir frost på vintern eller att du inte vill ramla när det är mörkt...

Ja fel av mig... men nu blev ju jag sugen på en bandvagn eller en tgb11 alt 20 =)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.