Radagast
Nov 23 2002, 20:45
Hittade en intressant artikel via IDG
http://www.cnn.com/2002/EDUCATION/11/20/ge...quiz/index.htmlTa testet som finns under rubriken "Related" och klicka på länken "take the quiz"
Själv hade jag ett fel, andra frågan angående världsreligionerna, så tänk till.
Global goofs hehe
Jag svarade rätt på allt utom religionerna jag också! :P
Den var lite halv knepig om man inte tänkte till ordentligt tycker jag!
71-1022514937
Nov 23 2002, 21:10
Jag missade banne mig också på religion-frågan..!! :sneaky2
I övrigt tycker jag testet var ganska problemfritt.
70-1020763829
Nov 23 2002, 21:12
Tja, kollar man på statestiken så kan man se att den svenska skolan tydligen fortfarande funkar... dock bara 97% på var Sverige låg?
98-1022933693
Nov 23 2002, 21:20
Missade även jag på religionsfrågorna. Tydligen borde man läsa mer i detta ämne (om man hade tid det vill säga).
Kul test...
Skånsk_makaron
Nov 23 2002, 21:28
Hehe varför avvika från mängden, missade med religonen.
:baaa
70-1020763829
Nov 23 2002, 21:34
Vad är det som är så svårt med religon?
*tog alla frågor!*
"Tja, kollar man på statestiken så kan man se att den svenska skolan tydligen fortfarande funkar... dock bara 97% på var Sverige låg?"
En av tio jänkare kuggar på vart deras eget, rejält stora, land ligger, det är väl än värre (för dem...)

. Undrar vad de 11 % som svarade fel kryssade för...
Lord Good
Nov 23 2002, 23:04
Som gammal stormästare i Jeopardy hade jag självklart alla rätt :cool: Hur kunde ni ha fel på religionsfrågan? Vad trodde ni var rätt svar?
QUOTE (Lord Good @ Nov. 23 2002,23:04)
Som gammal stormästare i Jeopardy hade jag självklart alla rätt :cool: Hur kunde ni ha fel på religionsfrågan? Vad trodde ni var rätt svar?
Jag måste säga att jag trodde att islam var störst men jag kan inte komma på var jag har fått det ifrån förmodligen nån skum religionslärare

*Ställer mej i skamvrån o skäms en stund....* :withstupid:
116-1022693932
Nov 24 2002, 00:31
Japp torskade också på religion frågan
Jasså?
Nov 24 2002, 01:10
Hmmm åkte med dit på religionsfrågan, jag svarade Hinduism. Har för mig att det var det man fick lära sig i skolan?....jaja.
Dom som har gjort testet var nog Amerikaner så dom har fel! ;)
jag läste ju av er att fråga två var lurig.. kom man dit.. tittade tänkte "men va fan klart det är islam".. så ett fel här med..
någon som vet varför vi i sverige tro islam är störst?
någon som kan leta rätt på lite siffror??
70-1020763829
Nov 24 2002, 01:16
Kristendommen är störst med över 1,7miljarder anhängare (gamla uppgifter) Sedan kommer Hinduism med Ca 1 miljard...
Sedan Muslim med en sådär 600-700milj anhängare, sedan budism och sist Judendomen... Men som sagt angående siffrorna, Gamla uppgifter
RANGERTEDDY
Nov 24 2002, 01:18
Alla rätt fan va gött, kanske borde man anmäla sig till Jeopardy
Men som vanligt visar amerikanarna var skåpen skall stå. 27% är ju fan skandal. Man kanske borde byta ut "country for the free and brave" mot "country with the stupid and ignorent"
70-1020763829
Nov 24 2002, 01:23
För att försvara USA lite... hur många kan räkna upp Usas 50 delstater och var dom ligger?
RANGERTEDDY
Nov 24 2002, 02:49
Att försvar okunskap i ett I-land som Usa bekant är tycker jag är fel. 27% på ett enkelt kunnskapstest tycker jag är mycket dåligt och kan ej försvaras.
Fu Dahlberg jag tycker inte det är av vesäntlighet för ens allmänbildning att man kan räkna upp samtliga delstater i USA och var de ligger. Men däremot vad USAs huvudstad heter, att usa har delstater, vad dess valuta heter, liknande, är enligt mig av större betydelse för ens allmänbildning. En motfråga är ju följande; kan en amerikan räkna upp Sveriges/Polens/rysslands/Norges/Japans statsskick, valuta, språk m.m. Att räkna upp länderna inom europasgränser bör vara en enkel uppgift för en amerikan, men klarar han detta. Det är ju en uppgift som är mycket lättare än att räkna upp samtliga av USAs delstater. ELLER?
Att kunna allt eller komma ihåg allt kan man ju inte kräva, men man måste ju kunna prestera mer än 27%.
Att det finns amerikaner som inte bara har sågspån innanför pannbenet är ju självklart. Det är ju inte enligt mig den enskilde amerikanens fel, utan ett uselt skolsystem.
Fu Dahlberg du får ursäkta mina fördomar mot USA och amerikaner i allmänhet. Men som du säkert vet "first impression lasts"!
70-1020763829
Nov 24 2002, 02:55
japp och jag sa LITE Givetvis är undervisningen i Usa under all kritik på vissa områden, är själv ganska USA kritisk, men man skall ta i åtanke att dom har ganska mycket Intern geografi att lära sig...
Radagast
Nov 24 2002, 06:31
QUOTE (Fu Dahlberg @ Nov. 24 2002,01:23)
För att försvara USA lite... hur många kan räkna upp Usas 50 delstater och var dom ligger?
Dåligt försvar, lite "no-win".
Lika lite som Vi "borde" känna till alla stater och var de ligger i USA så känner amerikanen säkert lika illa till våra 24 landskap.
Tänk dig ett svar från självaste Bush "yeah of course i know about Gastrikland, Medelpad and Narke, I can even point out them too".
Men jag lovar, jag skulle nog kunna räkna upp fler stater och visa ut dem på kartan än vad jänkaren hade kunnat med vår karta.
För att ge Jänkarna lite handikapp så kan jag medge att vi har ett utbud i TV som har hjälpt oss att känna till deras kultur.
Något motsvarande har amerikanen inte. "Swedish meatballs och swedish babes" är det enda som någon någonsin nämnt och det var Al Bundy.
Har förövrigt jobbat ihop med en livs levande amerikan.
När jag sa att jag skulle in i lumpen tog han sig för pannan och började tjata om att det var bullshit och slöseri med tid.
Jag kan inte citera då jag har glömt detaljerna.
Ungefär så här lät det "Vadå vara militär liksom, om det blir krig folk behöver ingen träning, man ska ju bara skjuta och alla har vapen ändå va. Jag ser ingen anledning med militär, folket har vapnen själva och kan lika bra som nån har tränat i flera år"
Ja och så höll det på ett ganska bra tag...trodde fan inte det var sant.
Alla rätt. Så klart!

Märkte att på frågan om var Afghanistan låg var det överlag väldigt dåliga svar på. Känns betryggande. ???
achilleos
Nov 24 2002, 13:01
Fasiken, missade på religionen också.
Anmärkningsvärt att bara 28% av Britterna vet var Sverige ligger?! De måste ha svarat Tysklands siffra på den antar jag.
Fu Gson
Nov 24 2002, 13:17
hehe jag lyckades på religionen, tackar min grundkurs i Historia för det.
Tror att många inte tänker på det stora skaror av ortodoxa och katolsk kristna människor.
däremot så har jag läst ngn stanns att Islam är den snabbast växande religionen.
Jag som tyckte jag hade koll på religion... Jaja.
Amrekanerna hade dålig koll på sig sjävla och sina Fi
bara 89% viste var USA låg...
jinaldo
Nov 24 2002, 16:53
hej! jag undrar om det är nogon som vet vad för några vapen som användes i finska vinterkriget 1939- 1840 ?
QUOTE (jinaldo @ Nov. 24 2002,16:53)
hej! jag undrar om det är nogon som vet vad för några vapen som användes i finska vinterkriget 1939- 1840 ?
Hör det till geografisk allmänbildning?

Ta det i kasunen istället.
målobs
Nov 24 2002, 17:28
QUOTE (jinaldo @ Nov. 24 2002,16:53)
Hur pågick det kriget ???? Baklänges eller ??
1939-1840 blir väl så där -99 år

Kunde inte låte bli.
/målis
sunken
Nov 25 2002, 08:10
Satte ju religionsfrågan men det var en annan jag missade ;( (vågar dock inte säga vilken ;) )
Känns ju bra i alla fall:
"Topping the scoring was Sweden, with an average of 40, followed by Germany and Italy, each with 38. None of the countries got an "A," which required average scores of 42 correct answers or better on the 56 questions."
jinaldo
Nov 25 2002, 09:43
om jag frågar överallt så får jag snbbare svar..okej de va 1939- 1940..nöjd?
Fanken.. missade religionen åxå.
Men det var ju kul att se att sverige fortfarande låg bra till.
hmm. hade man läst frågan ordentligt så.....
75-1028908616
Nov 25 2002, 13:43
..lite skrämmande tycker jag Ett av världens rikaste länder har problem med ...ja vad säger man
:P
Radagast
Nov 25 2002, 15:48
Rikaste och rikaste, det beror väl på hur de är fördelade som jag ser det.
Vpl8107
Nov 25 2002, 20:01
Alla rätt.
Kristendomen är störst. Islam är näst störst nu för tiden...
Men observerade ni hur urusla dom andra var på att hitta Sverige?!?!
Med dom alternativen borde det ju inte så jävla svårt. Storbritanien, Australien och Polen...
Och att 98% av fransmännen viste var Italien var men av Italienarna själva så visste bara 97%, lika många som Svenskarna.
82-1027542316
Nov 25 2002, 21:42
Unga englare och fransisker känner bättre till Afghanistans läge än Sveriges... Skulle vara intressant och se hur många som kryssade Norges siffra på den frågan...
Alla rätt, men hur mäter man egentligen en religions storlek? Sverige är ett kristet land med en "kristen" befolkning, men nästan inga svenskar ser sig som kyrkliga. Geografiskt borde väl islam vara störst, med tanke på att i de länder religionen finns är nästan alla djupt troende också.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.