QUOTE (Andreas @ Oct 10 2006, 20:12 )

(---)
Angående hur ADHD påverkar dig i tjänsten är det väl inget du (eller någon annan här) kan svara på än men för det behöver man ju inte ta allt folk skriver som förolämpningar, faktum är att det inte är helt trivialt att ens få genomföra GU idag - än mindre ff-utbildningen - utan någon form av handikapp. Är ADHD:n inget som begränsar dig i vardagen är mitt råd att du skaffar läkarintyg på detta och hör av dig till PV (och ev till RekryC) även om jag tror att chaserna är små, tyvärr.
Jo, det finns nån här som vet hur ADHD påverkar tjänsten...
QUOTE (Tomas IsG @ Oct 10 2006, 20:16 )

QUOTE (BJK @ Oct 10 2006, 20:06 )

Det där är en jävla förnedring som är skrivet av någon som inte ens har ADHD. OCh har man inte ADHD så vet man inte ett jävla satans skit om vad det är!
Jag har hör folk som tror att ADHD gör barn bråkiga!
Men bara ADHD dom som har ADHD vet vad det är, det är en sån sjukdom som man måste ha för att veta tillskillnad från t.ex. Cancer eller diabetes.
Nej det är inte skitsnack av nån som inte vet vad det handlar om. Det är skrivet av nån som kan se och bedöma ADHD utifrån, mer objektivt och neutralt än den som själv har diagnosen. Det kan dock vara på sin plats att observera att den ovan länkade sidan tillhör ett läkemedelsföretag. Jag fyller på med några andra länkar:
ADHD...mer än fyra bokstäverNeuronätethttp://se.msnusers.com/ADHDhosvuxnaSen finns det två böcker jag vill rekommendera:
ADHD/DAMP: en uppdatering samt
Vuxna med ADHDMen det är är ju bara vad andra har att säga så här kommer veckans avslöjande på forumet;
JAG HAR ADHD.
Innan jag fortsätter har jag en allmän önskan: det finns en del personer på forumet som känner mig IRL och jag skulle vilja att ni
inte rusar åstad och berättar det för hela socknen. Jag har precis fått diagnosen och har inte riktigt "landat" än. Det finns flera beslut som jag måste fatta om jobbet, hemvärnet och dylikt. Därför skulle jag uppskatta att få ta det i min takt.
Alla personer med ADHD är mer än sin diagnos, vi har alla en personlighet. Det finns inte (vågar jag påstå) två exakt likadana ADHD-människor. En del klarar knappt av att flytta hemifrån och bo själva medan andra klarar det mesta här i livet. En del symptom är starkare hos vissa än hos andra och likaså antalet symptom. Vidare beror det på hur bra man lärt sig att kompensera för bristerna. Hur just din situation ser ut kan jag m a o inte svara på.
Men för min del var det skitjobbigt rent ut sagt att göra lumpen. Mina två största problem är organisatorisk förmåga och förmågan att något uträttat. Att skriva en eldpostlista som fungerade över en hel fältvecka och som var nåt så när rättvis var en stort problem. Lägg sedan till allt annat fixande, ordnande och detaljbestämmande som en skyttegruppchef ska ägna sig åt så kanske ni förstår hur fel det var och blev för mig. Att ständigt vara ansvarig för gruppen, kombinerat med allt annat, krävde oerhört stor mental ansträngning för att hjälpligt hålla fokus på uppgiften. Detta ledde i sin tur till en (i förhållande till andra) onormalt stor trötthet som inte heller direkt hjälpte upp situationen. Så på det hela taget var det jävligt jobbigt, både för mig och soldaterna. Jag hade förmodligen passat mycket bättre i min ursprungliga befattning som plutonssjukvårdare där det går att överfokusera på detaljer och på stundens läge.
Angående mönstringen så var det inga problem för mig. Jag hade genomsnittliga värden på allt: 8 i styrka, 5 i kondition, 7 på "IQ-testet" (men körde rejält på telegrafin), befälsskattning hos psykologen. Det enda som inte var bra var synen. Summa: GB-uttagen efter överklagande av synundersökningen. En odiagnostiserad ADHD märks troligen inte alls hos psykologen helt enkelt för att han/hon inte letar efter det. Det tar också mycket längre tid en 15 minuter att ställa diagnosen och hjärnskrynklaren kommer inte att hala fram ett DSM-IV-test.
Min uppfattning: det går att göra lumpen med ADHD
om man får rätt tjänst men det är inte lätt och troligen mår man ganska dåligt av det. Däremot har hemvärnet och FBU funkat tämligen bra för mig.
Flygförare ?: Nej.
ADHD är ett ämne som det finns mycket att tycka och säga om. Men istället för att köra allt sånt här kan vi väl -i så fall- starta en ny tråd?