Help - Search - Members - Calendar
Full Version: sjösjuk
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
sleget
Har ägnat helgen åt att tuffa omkring i stridsbåt 90 upp och ned längs västkusten.
I början vart det litet gulp varning och mycket sneglande mot papperskorgen men efter första stoppet och en rejäl lunch lugnade det ner sig ordentligt.

Var väl bara vid passagen av det område vatten som ligger syd tjörn(skärhamn) som jag upplevde vissa problem, hade funderingar på om man inte skulle äska flygtillägg bland annat. biggrin.gif
På hemvägen lyckades jag till och med somna så jag trodde det skulle bli lugna puckar.

Det blåste väl ca 16-18 m/s, ganska uppriven sjö med gäss och vita strimmor på vågtopparna.

Nåväl, det hela gick förvånansvärt bra. Ända tills jag kom hem från övningen. Då började jag få problem. Lätt illamående och yrsel i vågor liksom.
Balansen slogs ut ibland, hade svårt att gå rakt.

Så, ni sjöbjörnar med erfarenhet, är detta normalt eller är det jag som är den felande länken?
Hjälper det verkligen med sjösjukepiller innan båtturen om man inte blir sjuk förrän efteråt?

Sen ett stort tack till båtbesättningen på 825 och 826! Ni e grymma!
Nestor
Är väldigt individuellt det där med sjösjuka.
Bag kan ibland drabbas av det. Och det absolut bästa är att ta rodret och tugga på en bit knäckebröd. Det är vad min käre far ordinerar mot sjösjuka.
Andreas
Nu är jag ingen expert på något sätt men enligt mina erfarenheter (GU) så tycker jag det låter högst normalt, mer eller mindre sjösjuka blir de flesta (alla?). Dock kan det ju variera en hel del mellan hur känslig man är och symptomen kan ju spänna från trött-/håglöshet till något som ungefär motsvarar bakfylla av värsta sort och förstås allt däremellan. Att man efter längre tid till sjöss och/eller efter särskilt kraftig sjögång mår kasst är inte heller det vidare konstigt, för att motverka sjösjukan försöker kroppen kompensera för störningen som sjögången innebär vilket gör att när man väl kommer i land igen har en ny obalans att korrigera då man i viss mån vant sig vid att inte ha fast mark under fötterna.

Har visserligen aldrig upplevt illamåendet efteråt som du talar om men när jag gick över landgången efter första företaget* under GU kändes det balansmässigt som att vara asplakat, balanssinnet försökte kompensera för en sjöhävning som helt enkelt inte fanns. Konstigast var nog ändå när jag vaknade dagen efter och insåg att jag andades i takt med (den då av förklarliga skäl obefintliga) sjögången, arbetsskador kan komma i många former...

Huruvida sjösjukepiller hjälper mot sjösjukan vet jag inte men de som upplevde (rejäla) problem med sjösjukan verkade uppskatta dem åtminstone. För majoriteten räckte det dock med god sömn, ordentligt med mat och bra allmän fysisk status för att klara sig bra när det slog som mest även om det förstås inte gör att man blir immun på något sätt, tär gör det ju alltid.

*11 dagar till sjöss sätter sina spår hos en utpräglad landkrabba... biggrin.gif
sleget
Ja det där med att käka ordentligt uppfattade jag som viktigt för det gjorde susen för mig i alla fall.
Men jag känner fortfarande av det, som en ganska kraftig bakfylla.

Hmmm, kanske mer övning är vad som behövs, egentligen är det inte så stor skillnad mellan en färd i 90 båt i grov sjö eller att åka en av västtrafiks industribussar. biggrin.gif blyg.gif
eskil
Att man blir vinglig och illamående först efter en båttur är inget onormalt. Jag känner av det varje gång jag har varit ute och seglat och sedan kommer hem och ställer mig i duschen. Det är nästan omöjligt att blunda och stå rakt samtidigt. Jag har för mig att fenomenet kallas för 'sjöben'. Det är lättare att vänja sig vid båtens rörelser än att vänja sig av med dem.
cf112
QUOTE (eskil @ Oct 10 2006, 07:06 ) *
Jag har för mig att fenomenet kallas för 'sjöben'.

Häromkring kallar en del det för "gammal" sjösjuka.
Munin
Sjösjuka är väldigt individuellt men följande fungerar för de flesta, gör det inte det håll dig på land.
Drick inte mer än du behöver och ät vätskeabsorberande föda i början, detta för att slippa ha en matsäck som spelar flipper i mittsektionen samtidigt som balansorganen undrar vad som händer. blink.gif
Beprövad föda i sammanhanget är t ex mariekächs och knäckebröd (undvik ris då det verkar ha för bra glid).

Min erfarenhet (ca 2år + fritid) är att den första veckan är värst, sedan acklimatiserar sig kroppen till i stort sett vilken sjö som helst. Börjar du få känningar, försök att hålla dig så centralt och lågt i flytetyget som möjligt (Bryggvingar är mkt obra i det sammanhanget). Sjösurra/stuva ALLT runt dig så slipper du distraktionen av en massa prylar som far runt. Håll dig alltid sysselsatt med något i början, då fokusering vanligen förtränger obehaget.

Slutligen var glad för landrullningen, den visar bara att du är en sailor.. biggrin.gif

Tillägg: Illamåendet vid landrullning försvinner oftast efter ett par vändor till sjöss.
Tillägg2: Manovarer, med undantag för isbrytare, bogserbåtar o dyl, är totalt felkonstruerade när det gäller sjörullning till alla bonnasöners glädje och fröjd. biggrin.gif
galnekocken
Jag kan nog påstå att för mig, som gjorde lumpen på flottans sämst byggda skepp (9 mån), att den gången vi var ute i hanö bukten i över 20 sek/m sydlig vind med hela södra östersjöns dyningar i format av hus, så ville jag dö. Har aldrig varit så sjösjuk i hela mitt liv. Nästa gång tog jag de blå pillerna och somnade i byssan. Nu om jag är ute och seglar så är veckan efter värst, känns som man är full, har säkert med åldern att göra. Jag blir aldrik sjösjuk numera, beror säkert på hanöbukten - Det kan aldrig bli värre.
Psilander
Som sagt sjösjuka beror på individen och på dagsform och på omständigheter som lukt, ventilation osv.

Ett bra standard recept brukar vara ordenligt (bastant) husmanskost, mycket dricka (ej Loka citrus) och att ha någonting att göra. Dvs sjösjukan kommer när man slappnar av och börjar tänka på den. Dessutom brukar den gå över efter första uppkastet så att säga.

Man brukar prata om tre nivåer av allvarlig sjösjuka.:

Hjälp jag dör...

varför dör jag inte...

Vem försker hindra mig att dö...
sleget
QUOTE (Psilander @ Oct 10 2006, 21:09 ) *
Som sagt sjösjuka beror på individen och på dagsform och på omständigheter som lukt, ventilation osv.

Man brukar prata om tre nivåer av allvarlig sjösjuka.:

Hjälp jag dör...

varför dör jag inte...

Vem försker hindra mig att dö...

navy2.gif Kul!
Ragulin
Jag har ett riktigt bra medel mot sjösjuka. Har provat det själv, haft andra som provat det och resultatet övertygar. Gör på följande sätt: Tag en tunn skiva färsk ingefära och tugga/sug på den lite omväxlande. Helst c.a 30 min före avgång eller förväntat tjyvväder. Lägg upp ingefäran under läppen som en snusprilla. (Snuset kan placeras på andra sidan, så det är inget hinder :P)

Byt ut ingefäran mot en ny slajs efterhand när kraften har gått ur...
Ajöss med sjösjukan! banan_rock.gif navy2.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.