SWEBAT
Oct 22 2002, 17:54
Finns det någon där ute i det civila mörkret som vet några schyssta pistolskytte klubbar i närheten av Malmö??
Gärna lite info om hur det går till att få vapen licens osv....
elric the sniper
Oct 22 2002, 19:34
jag är inte så jätte insatt för närvarande, då mitt skytte ligger nere för tillfället, men....
vad jag vet så behöver du för att få licens
grönt kort i pistolskytte, brukar tas genom en studiecirkel anordnad av den lokala pistolklubben.
du skall normalt ha varit aktiv medlem i en klubb i 6månader.
(skriver normalt, för jag vet att det finns klubbar som gör avsteg från denna regel)
du skall ha skjutit fodringar för guldmärke.
samt att klubben ska intyga att du har behov av vapnet du söket licens på. (det kan alltså bli svårt att få licens på en glock om klubben bara sysslar med svartkrutsskytte)
så här funkade det när jag var aktiv skytt, så rätta mig om jag har fel :thumbs:
78-1026678692
Oct 22 2002, 19:45
Det finns en i Limhamn Malmö...
Du ska ha varit aktiv i 6 månader och godkänd av klubben angående färdigheter. Sedan kan du ansöka om liscens vilket du gör hos polisen vilket du får såvida du inte har ett mörkt förluttet eller skumraskens affärer som SÄPO känner till... Då får du ha 0,22 kaliber... Sedan efter ytterligare 6 månader får du ha grov kalibriga vapen
elric the sniper
Oct 22 2002, 20:56
klippte och klístrade lite från polisens sida....
För att få licens på ett vapen för målskjutning krävs att man har varit aktiv medlem under minst sex månader i en godkänd skytteförening som bedriver skytte med den vapentyp som licensen avser. När det gäller enhandsvapen, det vill säga pistol eller revolver, krävs dessutom att man har uppfyllt poängfordringarna för pistolskyttemärket i guld
kan därför inte se att man inte kan få licens på en grov pang på en gång
Nej, du har rätt i sak. De flesta klubbar kommer dock att ge dig behovsintyg för en .22 som förstavapen. Polisen vet inte heller alltid om att man inte behöver .22 till att börja med, och kan därför avslå ansökan, vilket leder till att du måste överklaga, och även om du får rätt så kommer det ta LÅNG tid.
Och varför inte en .22a? Det är förmodligen den bästa kalibern att lära sig skjuta med. Dessutom är de billiga i drift.
elric the sniper
Oct 22 2002, 21:03
sorry Niklas jag ber om ursäkt, du har rätt!
jag var in på
http://www.pistolskytte.org/info/Sport_for_alla.htmlför att kolla upp det här om grov pang, och man måste vänta ytterligare 6månader efter att man har köpt sin .22.
vet att det i praktiken inte är/har varit så då jag har en hel det kompisar som har köpt grovt på en gång.
86-1021014912
Oct 23 2002, 14:36
Lista med klubbar i närheten av Malmö:
]http://www.lasson.nu/kretsmalmo/]Gå in på klubbar
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.