Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NATO sväller ut
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Sgt Barnes
Märkliga saker händer i världen. Saker man aldrig trodde var möjligt förr.
Att länder som Rumänien, Bulgarien samt flera andra Öststatsländer skulle bli medlemmar i NATO.
Vad är hotet mot denna allians... Terrorismen??
Innebär detta att dessa länder delvis kommer att nyttja västerländska vapensystem? Vem skor sig på detta (Uncle Sam)?

En president för någon av Baltländerna sa att "Nu kan vi äntligen känna oss som riktiga västerlänningar"
Jävla korkat uttalande enligt min mening. Kände dom sig som låtsas västerlänningar tidigare.

Kommentarer?
Skånsk_makaron
Man kan väl inte mer än instämma, tror numera att NATO bara är till för att marknadsföra amerikansk militär utrustning, så de kan "västifiera" sina förband. Nä, bara pengar som spelar roll..Återigen, men är någon förvånad över USAs agerande?

angry.gif
Ing
En rolig sak jag hörde på TV häromdagen ang. NATO:
"Snart är det bara Sverige och Ryssland som inte är med"

Japp. Kan vi känna oss trygga då kanske, för inte skulle ett NATO-land angripa Sverige, och ryssland hm.. fan. smile.gif
70-1032868779
QUOTE (Sgt Barnes @ Nov. 22 2002,15:15)
En president för någon av Baltländerna sa att "Nu kan vi äntligen känna oss som riktiga västerlänningar"
Jävla korkat uttalande enligt min mening. Kände dom sig som låtsas västerlänningar tidigare.

Med tanke på baltländernas tragiska historia förstår jag till fullo deras önskan att vara fullvärdiga NATO-medlemmar med de garantier som Artikel 5 medför. När de nu tas upp i den gemenskapen får de ett påtagligt bevis för att de tillhör den västerländska sfären och att de inte räknas in i en potentiell rysk intressezon. De har tidigare haft goda skäl att ifrågasätta huruvida de accepterats som västländer av omkringliggande stater. Det är inte så många år sedan balterna möttes med orden: "Baltikum är inte ockuperat" av dåvarande utrikesminister Sten Andersson!
järv
Några av uttalandena som fällts ovan är idiotiska och upprörande. Endast människor som totalt saknar förståelse för vad frihet är kan säga sådana saker. angry.gif

Men det är mest tragiskt att många svenskar så totalt saknar kontakt med den verklighet som varit så nära att drabba även oss.
70-1020763829
Järv, vid sådana påstående så vill man görna se lite exempel på vad du menar...
den fete
pakter har historiskt sett vissat sig vara olyckligt,
kan det vara så att vi får ett land EU och ett försvar nato,

ja usa inflytande blir för stort i det lägget
EO4
QUOTE (Sgt Barnes @ Nov. 22 2002,15:15)
Vad är hotet mot denna allians... Terrorismen??

Baltstaterna har ockuperats två gånger av Ryssland/SSSR under en hundraårsperiod. Som det brukar heta - "förtroende är bra, säkerhet är bättre". Jag förstår till fullo deras och andra forna öststaters önskan om att vara med i NATO.
OJ9
Bush var ganska rak i sitt tal... Han sa aldrig nåt om ryssarna eller soviet men alla fatta vad han mena...
P-86
Tror inte riktigt så många förstår hur stort balterna känner för detta inträde. Från att inte mer än för 10 år sen varit förtryckt av Sovjet till att tillhöra NATO är inget obetydligt steg...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.