QUOTE (Lfskbat @ Oct 8 2006, 02:53 )

Varför insisterar Svenska försvaret att köpa "medioker" mtlr från Sverige när det finns bra mtrl från "hyllan"? Jag tänker på alla "stödköp" FM gjort av mtrl av sisådärkvallitet. Gäller inte CV90 som är en bra Svensk produkt. Det jag tänkte på var väl snarare TG11 och JAS mfl.
Varför ska FM betala överpris för reservdelar till dessa "specialare" inom FM?
tgb 11 medioker?
tgb serien är riktiga krigsmakiner, med mkt bra terräng förmåga.
Jag antar att du är född på 80 eller 90talet, och kanske inte förstår hur den tiden såg ut?
Ryssland var ett enda stort Nordkorea, Sverige låg mitt i mellan det röda Warszawa, och blåa Nato.
Vi var tvunget att vara självförsörjande med allt från ärtsoppa till jaktplan, endast vår egen industri kunde vid ett eventuellt
krig förse oss med vad vi behövde, eftersom vi med stor sannolikhet skulle bli isolerade, all båt/flyg transporter skulle upphöra.
Det fanns inte vapenmässor och "fria" vapen företag som i dag, där länders militärer är ute och rekar utr. och "shoppar"
Fakum var att de flesta vapen tillverkare var nationella, inhemska, och delvis statliga, de var skapade att förse det egna landet med vapen.
Idag lever vapen industrin ett "eget liv" och flyter över nationsgränserna, ta Bofors, Hägglunds, kockums mfl. de är utlands ägda.
Förr var det otänkbart att som tex i dag ta kort på militär utr. och lägga ut det på internet!!
Allt var hemligt! Allt var ett skyddsobjekt!
Idag så är det i de flesta fall bara industriella företagshemligheter, Tilläggs pansar på en cv90 är hemligt så att inget annat företag snor "receptet" på bra kompositblanding, inte för att ryssen ska kunna räkna ut ett nytt cv90 vapen.
En klasskompis stod på perrongen och skulle fota en grafitti på ett pendeltåg på den tiden, var på en lokförare sa det var för bjudet, tåget var ett skyddsobjekt!
Idag är ingenting hemligt, cv90 ligget ute på nätet som vilken Volvo V70 som helst.
QUOTE (Lfskbat @ Oct 8 2006, 02:53 )

Varför ska FM betala överpris för reservdelar till dessa "specialare" inom FM?
Det är en annan fråga...
Jag ska ev. byta en framruta på en Bv309 från Liberia nu i dagarna.
Den rutan kostar 119.000:-
En ruta till en Patria, som så vitt jag vet har samma skyddsklass, och är till och med större än en Bv309 ruta kostar bara 17.000:-
Varför?
Bromsklossarna till bv309 säljs av någom konstig anledning lösa en och en (inte ett pkt om 4 klossar, utan en kloss i en påse) och kostar 349:- st.
det sitter 8st + monterings sats 4st som också kostar 349:- st.
alltså 4188:- + arbete (exl. handbroms) för byta bromsklossar på en BV som har vanliga civila personbils bromsok...
Jag antar att det handlar om utvecklingskostander jämt fördelade på alla reservdelar.