Help - Search - Members - Calendar
Full Version: TG 1315
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Markus Holst
I förteckningan över terrängfordon på soldf.com, saknade jag information om ambulansen TG 1315. Finns det någon anledning till att den inte är med i listan?

Jag fick under min ambulansutbilding på T2 1979 köra en sådan många timmar, Tills nyligen hade jag kvar bilder på hur jag lyckats sätta fast nämnde ambulans i ett rejält dike ute i skogen.
Richie_3000
under min tid i lumpen på F20 Uppsala så hade sjukvårdarna TGB 1314 som "ambulanser"... Vilken var skillnaden mellan 1314 a-b gentemot 1315?

Sen rent allmänt så är de där ambulanserna livsfarliga ;) Kul å krocka - inte mkt kvar då.
Dem fick begränsning till 50km/h under vår tid pga olycksrisken, sen om det följdes vet jag ej
The Swede
QUOTE (Richie_3000 @ Oct 6 2006, 12:22 ) *
under min tid i lumpen på F20 Uppsala så hade sjukvårdarna TGB 1314 som "ambulanser"... Vilken var skillnaden mellan 1314 a-b gentemot 1315?

Sen rent allmänt så är de där ambulanserna livsfarliga ;) Kul å krocka - inte mkt kvar då.
Dem fick begränsning till 50km/h under vår tid pga olycksrisken, sen om det följdes vet jag ej

Tgb 1314 är en sjuktransportterrängbil medan Tgb 1315 är en ambulansterrängbil.
Den senare är bl. a utrustad med larmanordning i form av blåljus och sirén.
I 1315 samt 1314B får det plats 4 sjukbår 2 samt en bår av brandkårsmodell, i 1314A endast 4 sjukbår 2.
I övrigt skiljer det mest på vilken vårdutrustning man knökar i dom.

Vad gäller listan på SoldF så står det ju att det finns bl. a de modeller som tas upp.
Det är fler modeller än 1315 som saknas, t.ex Batteriplatstgb 1317 och Pjäsplatstgb 1321.

The Swede pansar2.png
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.