Idag runt 13.35 så observerade jag en helikopter, som jag tror var en Seaking över Kungsbacka, flygandes i riktning Nord-Nordväst, mot Göteborg.
Mig veterligen används inte Seaking i Sverige.
Så jag undrar om det finns någon därute som vet mer varifrån denna fågel kan komma ifrån?
QUOTE (Nestor @ Oct 3 2006, 15:43 )

Idag runt 13.35 så observerade jag en helikopter, som jag tror var en Seaking över Kungsbacka, flygandes i riktning Nord-Nordväst, mot Göteborg.
Så jag undrar om det finns någon därute som vet mer varifrån denna fågel kan komma ifrån?
Danmark eller Norge
Subitus
Oct 3 2006, 16:16
QUOTE (larsev @ Oct 3 2006, 16:30 )

QUOTE (Nestor @ Oct 3 2006, 15:43 )

Danmark eller Norge

Mig veterligen pågår ingen övning varken civil eller militär i aktuellt område varför larsev slutsats måste vara korrekt. Den tillhör sannolikt dk eller no och har säkerligen genomfört någon form av SAR/MEDEVAC. I dessa länder merutnyttjar militära resurser till civila ändamål.
Vikström
Oct 5 2006, 15:28
Den stod uppställd på Halmstad flygplats måndag till tisdag. Flög iväg efter lunch.
QUOTE (Vikström @ Oct 5 2006, 16:28 )

Den stod uppställd på Halmstad flygplats måndag till tisdag. Flög iväg efter lunch.
Nationalitet frågas
QUOTE (larsev @ Oct 5 2006, 16:32 )

Nationalitet frågas
Efter att ha frågat en kadett på plats, som ibland har sin ljusa stunder, ger jag den en preliminär norsk nationalitetsbeteckning. Då har jag inte sett maskinen alls så det kan lika gärna vara en danmarksfärja.

Und-SoldF upphör aldrig att förvåna.
Följdfrågan är nu alltså vad den gjorde i Sverige...
Var det en Sea King kom den från
330 skvadron, gissningsvis detachementet på Rygge men kan ju även vara från Sola eller någon av de andra baserna.
330 sine oppgaver:
- redningstjeneste
- ambulanse flyving
- katastrofehjelp
- spesialoperasjoner
QUOTE (106 @ Oct 5 2006, 22:24 )

Var det en Sea King kom den från
330 skvadron, gissningsvis detachementet på Rygge men kan ju även vara från Sola eller någon av de andra baserna.
330 sine oppgaver:
- redningstjeneste
- ambulanse flyving
- katastrofehjelp
- spesialoperasjoner
Rygge stämmer bra med Ri NNV från Kungsbacka
Händer ibland att jag ser Seaking över södra Sverige (läs malmö), i de fallen misstänker jag att det handlar om danska maskiner som "tar genvägen" mellan Bornholm och "fastlandet" ..skulle heller inte förvåna mig om det skulle finnas ngt slags avtal mellan Danmark och Sverige när det gäller flyg/ sjöräddning i Öresund/ S Östersjön..samma kanske gäller för Kategatt/ Skagerak med norrmän/ danskar.
Nu svarar jag ju iofs på ett rätt gammalt inlägg, men så blir det då man ska läsa ikapp..
Blev överflugna av dansk helikopter mer än en gång under vistelse i Höllviken, enl information jag då fick var det mycket riktigt flygning mellan Bornholm och "fastlandet", den flög tydligen mer eller mindre reguljärt på denna sträcka.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.