QUOTE(Bosse Fors @ Nov 2 2006, 11:06 )

QUOTE(Pal @ Nov 2 2006, 08:16 )

Detta var för övrigt första gången jag hört att ytbärgare inte vågade undsätta nödställda då läget var för farligt, kan inte minnas att något liknande sagts tidigare.
Andra kanske har en annan åsikt, är heller inte insatt på något vis, men kan förstå att man inte skickar ned ytbärgare att borda fartyg i (enligt uppgift 7-8 meters sjöhävning). En sak som jag undrar över är om obemannade "korgar", eller vad de kallas, kunnat skickas ned. Har för mig att jag sett dom användas utomlands i sjöräddningsammanhang. Under dom 4-5 timmar dom satt på fartyget kanske dom hade kunnat plockats upp, vad vet jag? Bara undringar såhär efteråt... Att 12 av 14 överlevde får väl trots allt anses som en bra räddningsinsats även om det givetsvis är tragiskt att två människor omkom.
Att man på över 4 timmar inte lyckas plocka upp 14 man som sitter på ett fartyg har jag svårt att se som en framgång. Ärligt talat så känns det patetiskt. Det är vidare givetvis möjligt att även tidigare så har ytbärgare avstått på grund av att de varit rädda, men det viktiga är kanske att jag aldrig någonsin tidigare hört att det varit så. Det var iallfall i militära sammanhang ganska skönt och rimligtvis moraliskt viktigt att man upplevde dessa livräddare som nära nog galna "gung ho" typer. För det var så jag minns dom, jag "visste" att oavsett läge så fanns det totalt uppoffrande ytbärgare som aldrig skulle tveka. Tjänsten ansågs ju allmänt som det mest "tuffa" man kunde göra som värnpliktig, och vad jag förstod kännde sig många kallade men få utvaldes.
Nej, även om det enda egentliga felet här är att ytbärgare öppet säger att de inte kunde rädda nödställda för att det var för farligt så är en sak klar, detta gick inte så bra. Oavsett om det skulle visa sig att detta beror på avskaffandet av värnpliktiga ytbärgare eller civila kostnadsrädda räddningsbolag så vill jag ha information om saken.
Nu säger jag öppet det obehagliga men det jag faktiskt känner. Jag tror inte att någon hade behövt dö i denna situation om den inträffat på nittio-talet. Möjligt att jag har fel, men jag tror inte det. De ytbärgare jag kännde, var inte rädda för nånting, och förarna verkade kunna manövrera sina maskiner med milimeter precision oavsett väder. Jag tror verkligen ärligt att de hade fiskat upp dessa 14 nödställda inom en timme efter det att en ensam helikopter fyra anlänt. Jag vill inte känna så här men det är ett faktum. Berätta för mig om jag har fel, men om jag känner rätt så är det helt åt helvete.