Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HJÄLP: Köpa bärbar.
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
Richie
Hej!

Är på jakt efter en ny bärbar. Funktionerna ska vara enkla. Bör fungera till typ:

- skolarbete
- surfning
- musik

En riktig studentdator med andra ord.
Behöver hjälp att hitta den bästa datorn. Var inne på komplett.se och dell.se - vilka verkade vara de billigaste internetshopparna?! Har jag fel?! Finns det billigare och bättre alternativ?

Har satt ett maxbelopp på 10.000:- inkl frakt! ;)

Behöver all hjälp.

Minimumkrav:
WLAN, Minst 80 Gb HDD, 1024 RAM

Anledningen till kraven är att jag vill att den ska vara framtidssäker.

Tack på förhand!

/r
Goon
QUOTE (Richie @ Sep 29 2006, 16:06 ) *
Behöver hjälp att hitta den bästa datorn. Var inne på komplett.se och dell.se - vilka verkade vara de billigaste internetshopparna?! Har jag fel?! Finns det billigare och bättre alternativ?

Har satt ett maxbelopp på 10.000:- inkl frakt! ;)

Behöver all hjälp.

Minimumkrav:
WLAN, Minst 80 Gb HDD, 1024 RAM

Kolla på www.elgiganten.se, www.siba.se, www.pccity.se och www.mediamarkt.se.
Bor du i Stockholm är det just nu priskrig i Kungens Kurva efter att Media Markt öppnade där i veckan.

Vilken dator som är "bäst" vet nog bara du. Många modeller uppfyller kraven, men sen handlar det mycket om design, ljudnivå (vissa låter förjävligt) och vad man kan tjata till sig vid köp.

Kolla också på pricerunner.se och liknande siter...
Nordman
komplett.se
Här har en bra dator som hänger med en bra bil i spelaväg till och med. Men det är svårt att säga att du ska ha just den datorn. Det är mycket tyck och smak. Du är inne på rätt spår med Komplett.se eller datorbutiken. Observera att du finner riktigt bra priser på www.mediamarkt.se..
Kimster
QUOTE (imint @ Sep 29 2006, 17:12 ) *

jo men visst.. om han hade dubbla pengarna så.. men nu var ju det högst 10k och där trillar macen av pinnen ganska snabbt.. de har fortfarande inte fattat det här med vad en dator får kosta.
jed
Kolla på prisjakt.nu
http://prisjakt.nu/kategori.php?k=617

Sen är det bara att läsa, läsa. läsa och läsa lite till smile.gif
Richie_3000
håller nog med Nordman... nu vet jag ju inte om du bor i Sthlm, men nere i Kungens Kurva har dem iaf precis öppnat mediamarkt har verkligen sinnessjuka priser på vissa grejjer, laptops bland annat tycker jag verkade VÄLDIGT billiga i jämföresle med de redan så billiga Elgiganten mfl...
imint
QUOTE (Kimster @ Sep 29 2006, 17:19 ) *

jo men visst.. om han hade dubbla pengarna så.. men nu var ju det högst 10k och där trillar macen av pinnen ganska snabbt.. de har fortfarande inte fattat det här med vad en dator får kosta.

Ööööhh...Kollade du in länken eller svarade du med ryggmärgen? visserligen är Macbooken lite dyrare än de 10k han nämnde men några dubbla pengar ser jag inte: 10800:- för den billigaste varianten är väl inte direkt dubbla pengarna. Snackar vi Macbook Pro så håller jag med om att det är dubbla pengarna
Hornet
Jag har en sådan här och jag är myket nöjd med den smile.gif
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vP...rBarbaradatorer
Kimster
QUOTE (imint @ Sep 29 2006, 18:08 ) *
QUOTE (Kimster @ Sep 29 2006, 17:19 ) *

Ööööhh...Kollade du in länken eller svarade du med ryggmärgen? visserligen är Macbooken lite dyrare än de 10k han nämnde men några dubbla pengar ser jag inte: 10800:- för den billigaste varianten är väl inte direkt dubbla pengarna. Snackar vi Macbook Pro så håller jag med om att det är dubbla pengarna

Jag både visste sen innan och tittade vad dom kostar, då de ligger på förslag på inköp på jobbet och har därmed studerat deras priser och spec ganska hårt.

Dubbla pengarna om du ska få något som motsvara en PC med samma spec.

En 13" skärm är inget jag hade rekomenderat som studentdator direkt. men det är min åsikt.
Vidare skulle det vara 1024 i RAM och 80GB HDD vilket slutar i ett minimipris på SEK 12.255,00

Ska du ha samma fast med en "normalstor" skärm 15" + så kommer vi utan problem upp i det dubbla.. och kanske lite till.

Apple - Think Different
Halvarsson
Inte för att vara gnällig, men du glömde räkna med 10% rabatten för Macbook som alla studenter har.

Sedan är faktiskt Macbook den dator som säljs mest till studenter, och är en av de mest prisvärdaste också. Attityden att Apple är dyrt och skräp gäller inte längre.

Sedan vill jag bra gärna veta vad "normal stor" 15" skärm är? Vill du ha en släpbar eller bärbar dator? De flesta PCs är släpbara, inte bärbara.

~10k kr för en 13.3" bärbar på drygt 2kg är inte mycket. Att du sedan har mjukvara för flera tusen inräknat i priset och får världens modernaste och stabilaste operativsystem gör inte saken bättre.

En annan diskussion som dock inte hör hit, ville bara lufta mina tankar lite.

Btw, sa jag att du får ett virusfritt systemet? Spyware? Nope, inte det heller.
Gerle
QUOTE (Halvarsson @ Sep 29 2006, 16:17 ) *
Btw, sa jag att du får ett virusfritt systemet? Spyware? Nope, inte det heller.

Det kan man ha oavsett vilket OS man använder, med lite vett.
Kimster
Nej alla studenter har inte rabbat det finns regler man måste uppfylla för att få studentrabbaten.

OS kan jag hålla med om, men nu är det så att WinXP home levereras ofast installerad hos framförallt det större märkena.
I övrigt har jag sällan vart med om att en student köpt någon mjukvara som ett OS alls.. det går till på lite andra vägar.. som ni säkert vet vad jag menar.

15" = släpbar.. en värdering jag inte håller med om.

Virusfritt på Mac? jaså
http://www.symantec.com/region/se/PressCen..._macintosh.html
shit vad norton måste gått på en nit.

..om det är världens modernaste och stabilaste operativsystem tänker jag inte ens bry mig att bemöta, jag har jobbat med datorer på tok för länge för att veta att jag håller inte med dig. Du har väl blivit indoktrinerad som många andra mac-användare och vägra se det på annat sätt.

Hatar jag mac, nej absolut inte, hade jag haft pengarna hade jag gärna köpt en, gärna två, de är grymt snygga och de nya pro-modellerna ska vara riktigt snabba... men jag tycker det är så tråkigt när MAC-användarna studsar in och försöker bevisa MACs överlägsenhet...
eskil
QUOTE (Kimster @ Sep 30 2006, 02:37 ) *
..om det är världens modernaste och stabilaste operativsystem tänker jag inte ens bry mig att bemöta, jag har jobbat med datorer på tok för länge för att veta att jag håller inte med dig. Du har väl blivit indoktrinerad som många andra mac-användare och vägra se det på annat sätt.

Jag har aldrig kört Mac längre en en kvart i taget, så stabiliteten kan jag inte uttala mig om.
Men med tanke på vad Apple har gjort med MacOSX så är jag beredd att hålla med om att det är världens modernaste operativsystem just nu. I alla fall så länge Vista/Longhorn inte finns ute på marknaden.
Halvarsson
QUOTE (Kimster @ Sep 30 2006, 02:37 ) *
Nej alla studenter har inte rabbat det finns regler man måste uppfylla för att få studentrabbaten.

OS kan jag hålla med om, men nu är det så att WinXP home levereras ofast installerad hos framförallt det större märkena.
I övrigt har jag sällan vart med om att en student köpt någon mjukvara som ett OS alls.. det går till på lite andra vägar.. som ni säkert vet vad jag menar.

15" = släpbar.. en värdering jag inte håller med om.

Virusfritt på Mac? jaså
http://www.symantec.com/region/se/PressCen..._macintosh.html
shit vad norton måste gått på en nit.

Hatar jag mac, nej absolut inte, hade jag haft pengarna hade jag gärna köpt en, gärna två, de är grymt snygga och de nya pro-modellerna ska vara riktigt snabba... men jag tycker det är så tråkigt när MAC-användarna studsar in och försöker bevisa MACs överlägsenhet...

Kraven för att få studentrabatt är följande: Att du är berättigad studiebidrag, dvs studerande på gymnasium och/eller högskola. 10% på hårdvara samt 50% på mjukvara. www.csn-kortet.se för mer info.

Ang Mac OS X, jadu, har du jobbat "länge" med datorer så borde du veta att allt är totalt omgjort sedan 2001, total hårdvaru accelerering av GUI, Full Anti-aliasing i hela OS'et, utvecklings-APIn, äkta muliti-users systemt med vettigt rättighetsystem a lá FreeBSD. Det jag kan klaga på är valet av kernel, Mach-kerneln med ett BSD-subsystem är inte det optimala.

Nu kan jag göra listan bra mycket längre, men det var inte trådens syfte att jämföra dem.

Slutligen vill jag bara påpeka att jag kört Mac samt PC sedan 96, sida vid sidan. Om det nu räknas...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.