mittåt!!
lys nu till denne gamle man som var med på den tid då vi inte ens hette insatsplut. utan kallades berdskapsplut.
och innan dess även i IKFN-grp.
jag anser att HV-komp (åtminstone i vårt område) skall hålla käft.
visst jag ser på hur de yngre i IP får bättre utrustning, och får åka på roliga SIB övn i ruinstäder i borås.
och hur vi äldre står kvar och övar vid våra objekt.
men då är det väl upp till vår kompledning, att se till att vi får bra övningar som gör oss till kungar på den verksamhet vi skall kunna bäst.
bevakning och tagande av objekt, inte att koktross får öva sin förmåga i att få kalopsen att likna björnlim, och att inställa all övn kl 18 för samkväm i hv-gården.
att vi gör 20 H?
pytsan!! är man någorlunda intresserad vet alla att man gör betydligt fler timmar än så.
att vi får sämre utr än IP?
tja det var fan inte många år sen vi på HV-komp, hade stålkrukan och stridsselen m58.
mycket av denna avundsjuka som genomsyrar HV-komp kommer av att IP tog jobbet ifrån IKFN-grp i slutet av 90-talet.
IKFN var en förlaga till IP, som jobbade på samma sätt med kontrakt och lite med samma skarpa uppgifter.
men med en viktig skillnad - ålder på grpmedlemmarna.
grpen betod ofta av komp.befälen som hade den som en väl förborgad hemlighet.
jag kom med i den som 24 åring pga mitt intresse för samband(och min allergi mot ni vet vilka :P )
det var någon instrk som sett på övn att jag kunde min tjänst och skickade i väg mig på en kurs.
vad som hände när IP fick ta över verksamheten var att många i IKFN-grp, blev utan den högre ersättning de haft ,för att någon gång per år kolla till ett mobförråd, eller annat som FM idag sköter med egen personal.
att ni inte hört talas om IKFN-grp kan bero på att den skulle vara lite hemlig.
inte för att ryssen skulle skicka ut spetznas snubbar med fältspade mellan tänderna, utan för att just de äldre skulle få ha verksamheten för sig själva.
kan säja att vi i min grp hade ständig pers.brist samt att medelåldern låg på 50 år.
när väl BP/IP bildades tog man dels alla uppdrag, dels fick man all ny utr och alla nya medlemmar gick rätt in i IP.
och de var dels inte intresserade av att gå med i kamratföreningens famn, och framförallt inte av att köpa kamratföreningens bingolotter.
ni som aldrig hört talas om sånt här har nog inte tvingas genomlida kvällar med fika, och oändligt mycket dumt tjat, för att få ut ny fältjacka.(kan numer alla R.seffredis filmer utantill pga en hvkompC oerhörda intresse i ämnet

)
att sedan IP har gått lite överstyr och på vissa håll fått för sig att de är K3´s(läs närmsta "elit"förband´s) förlängda arm i det civila mörkret osv, är lite tragiskt.
tycker DAGNY och den kommande övn i sthlm med IP, visar hur FM tänker använda IP.
de får också stå vid skyddsobjekt dock av den typ som har högre prio än de som bevakas av HV-komp.
ställ er till sist en fråga:
vad vill ni få ut av era HV-komp övningar?
vill ni skjuta som galningar mot lede fi i plutons storlek som kommer rusandes mot ert objekt, som på den gamla goda invationstiden?
ni vet de ni kunde ställa klockan efter, och som bestod av HV-u med m90 jacka utochin och k-pist.
eller vill ni utföra den tjänst som vi med all säkerhet kommer att få utföra, skyddsvakt på objekt som är viktiga för infrastrukturen?
få utföra genomsök av fordon, omhändertagande av personal och få öva mot civila figuranter?