Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Varför skall Insatspluton få göra allt???
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Styltenhielm
Jag har en fundering och en ngt irriterad sådan. Idag så var hv utkallat för ett eftersök på en person. Och vilka fick åka ut? Jo IP fick åka direkt på detta. Vi vanliga hv män får stå i bakgrunden och iskuggan av IP. Varför kan inte vanliga hv få dessa uppgifter och ta vara på den lokala terrängkunskap som finns inom hv?

Det är likadant med utbildningar, där ska IP ha första tjing på allt, och övriga hv hamnar i bakvattnet/skuggan av IP banghead.gif

Så då infaller ju frågan. Ska vi ha kvar vanliga hemvärnet? Eller ska vi bara ha IP?

Hoppas på att få svar och kommentarer på detta inlägg...
Hornet
Verkar som dålig planering av MICen eller liknande.
Var på eftersök för några veckor sedan och då var vi vara 4man från IP en dag och 5 man den andra dagen resten (23man) var från "vanliga" HV
rhdf
intressant, var själv ute på eftersök idag, och de som var först på plats var FMCK

resterande HV-styrka bestod av folk från både IP och de"vanliga" kompanierna
dxl
i min värld så är större engagemang = mer uppgifter, större engagenmang = mer ansvar, större engagemang = större förtroende, see where I am going?

Lägger man ner tid på verksamheten, så ska man ha mer för det också.

Sedan så ser jag inte varför IP inte skulle kunna ha kunskap om terrängen?
Och sist, IP må vara en "spets" men det behövs en bas också...

(DXL som ser en långkörar tråd)
Olsen
Om nu IP får göra allt det roliga i ditt område, då är det väl inte svårare än att du försöker bli förflyttad till en IP? Att försvarsmakten kan vara "orättvis" och prioritera lite som den vill är ju ingen nyhet, så det är ju bara att söka sig dit det händer saker. Det var mina 5 ören...
bushman
kan det bero på att IP dels har skrivit kontrakt om att göra detta åt "civila samhället".
Dels att MIC:en kanske vet att IP funkar som militär enhet, och inte har behov av att stå och stånga bort tid för att välja alfahanne?

nu är jag med i HV-komp men jag ser det som en självklarhet att polis, FMCK, orienterare och hundförare åker ut först.
de delar av IP som finns tillgängliga därefter, sedan får vi i HV-komp komma och stödja upp de enheter som är ute.
vi håller oss vilande och stödjer underhållet/staben om de vill ha hjälp.

blir söket långvarigt går vi ut som styrka 2 och ersätter IP, som blir vilande tills vi är slutkörda, och nästa gäng tar vid

och vi ger blanka fan i att störa polis och MIC tills de frågar efter vår hjälp.
är det din mark de är på lär nog PIC ha reda på detta, och ta kontakt med dig.
vi andra sköter marktjänst, och låter de som har befäl sköta sin uppgift.

och vi tar inte heller med scanners för att lyssna/störa arbetet....

har sett för många kaotiska eftersök för att ej gilla när folk "lägger sig i"
Munin
Vanligen är väl första skallgångskedjan/brandavlösningen en salig blandning av vad som gick att lösgöra från deras civila verksamheter?
Att verksamheten därefter styrs upp utefter hur folk i plutonerna har besvarat förfrågan om att kunna hjälpa till, och att IP hamnar i topp är ju inte så konstigt? Förutom kontrakt/samförstånd med arbetsgivare, samövning etc existerar insatsplutonen i verkligheten...

Huruvida vanliga Hv ska finnas kvar eller inte, får vi se svaret på i framtida försvarsbeslut, detsamma gäller IP. Nya (p)toem kommer att bli en högintressant läsning i det avseendet.
security-team4
detta verkar vara ett ämne som alltid kommer finnas vem vet, men enligt den uppfattningen jag har fått så är vi väl alla med i FM och bär samma färg på uniformen. och gick med Hv för att stötta det civila samhället och finnas där både i krig, kris, och fred och alla är i slut ändan beroende av varandra
och måste börja agera som en ända stor enhet för att få ut så mycket som möjligt av vår styrka

men det är ju vad jag tycker sen om det är rätt eller fel det är en annan femma smile.gif

det jag vill komma fram till är att vi soldater måste föra detta vidare och få ett slut på den allmäna pajkastningen inom våra egna led och börja samarbeta IP är beroende av det "vanliga hemvärnet" och "vanliga hemvärnet" är beroende av IP alltså vi är beroende av varandra så snälla börja tänk som en enda stor enhet, istället för att motarbeta varandra

HV.gif banan_rock.gif
Styltenhielm
QUOTE (security-team4 @ Sep 25 2006, 21:57 ) *
detta verkar vara ett ämne som alltid kommer finnas vem vet, men enligt den uppfattningen jag har fått så är vi väl alla med i FM och bär samma färg på uniformen. och gick med Hv för att stötta det civila samhället och finnas där både i krig, kris, och fred och alla är i slut ändan beroende av varandra
och måste börja agera som en ända stor enhet för att få ut så mycket som möjligt av vår styrka

men det är ju vad jag tycker sen om det är rätt eller fel det är en annan femma smile.gif

det jag vill komma fram till är att vi soldater måste föra detta vidare och få ett slut på den allmäna pajkastningen inom våra egna led och börja samarbeta IP är beroende av det "vanliga hemvärnet" och "vanliga hemvärnet" är beroende av IP alltså vi är beroende av varandra så snälla börja tänk som en enda stor enhet, istället för att motarbeta varandra

HV.gif banan_rock.gif

Detta håller jag med om till 100%, det är ju dock synd att våra egna chefer alltid lyfter fram IP som en bättre sak än oss andra. Men som sagt så hittades personen vid liv och det är ju iaf huvudsaken.
Ing
QUOTE (Styltenhielm @ Sep 25 2006, 22:08 ) *
Detta håller jag med om till 100%, det är ju dock synd att våra egna chefer alltid lyfter fram IP som en bättre sak än oss andra. Men som sagt så hittades personen vid liv och det är ju iaf huvudsaken.

Du låter bitter.

Är man ute efter folk, och inte har flera dagar på sig att leta rätt på människor som behagar dyka upp snabbt, då ringer man till dem som BRUKAR ställa upp och normalt är motiverade. De hittar man förmodligen i "IP". Sluta lipa, gilla läget och sök dit om du känner att du är beredd att lägga mer tid. Annars får du låta bli att bara försöka plocka någon sorts russin ur kakan. dry.gif
Kimster
En fråga sunt förnuft svara på ganska bra tycker jag.

Rekryteraren:
Vem anställer man till att göra jobbet ? Den bästa/snabbaste eller den som är näst bäst/långsammast ?
security-team4
[/quote]

instämmer helt och hållet det var ju bra att peronen i fråga hittades clap.gif fun_icon_nana.gif
Fk Satan
skulle det finnas ett militärt alternativ som var bättre och snabbare än IP så skulle dessa bli inkallade istället. Så enkelt är det. När det handlar om att rädda människoliv går det inte att köra efter någon rättviseprincip.

Varför är FMCK ute innan Hv? varför rings hundförare in tidigt för? varför kommer fotfolket in ganska sent i ett eftersök?

Har några gånger suttit i den positionen att jag fått avgöra vilken enhet som skall bli uppringd först inför eftersök. Då har jag gjort som så att jag ringt till de som jag vet brukar ställa upp snabbt och effektivt. Svara inte ngn av kontaktpersonerna där så ringer jag vidare till nästa enhet. Allt för att inte tappa tempo.
tinhead
Upplever dock att IP är lite väl högt prioriterat trots att dom behövs på vissa områden tex sök efter personer mm.

Hv har växt med IP och fått in nytt dritigt blod med IP.
Dessvärre så upplever jag det att dom är överprioriterade.
Från någonstans jag vet inte var men gissar nästan på HKV eller högre så har det gått ut starka åsikter att IP skall få allt först till 100%.
Smulorna på bordet sopas ner till golvet och "fotfolket".

Jag ifrågasätter inte att dom är bäst att ta ut först på sök efter personer.
Eller att dom glänser bäst på en "uppvisning".
Eller att dom har mest övningstid.
Eller så har vi felet just där!

Om man trycker över allt och lite till på en grupp, och säger åt alla att sådära ska ni vara.
Utan att man låter alla andra få en chans. Tjaa då kommer dom andra grupperna antingen
självdö eller dom bästa klumpa ihop sig någonstans och resten blir kaffe och bulle gänget som är jävligt bra på att tjaa upprätta förläggning och O-plats..

Det kanske var bra så Hv bantade ner till ca 30 000pers.
Men det stora konststycket är hur dom skall stoppa bantningen och behålla kompetensen.
709
Det kanske finns en orsak till att Hv/FM i en landsända skär ner vanilla-Hv med 75 % (4 20h komp -> 1 komp), upprättar ett 30 h komp (+100%) samt ökar IP med 50 % (2 IP -> 3 IP) ?

20 h kanske helt enkelt inte duger i dagens värld ? Kan det vara så enkelt?

Därav att IP får allt, och först. "Sotdöden" ??
Munin
Nja, 20h hv duger nog alldeles utmärkt sett till uppgiften, problemet verkar vara att få fotfolket att uppenbara sig när de väl uppfyllt kontraktstiden, om de bryr sig ö h t. Att se en bataljonsuppställning efter KFÖ (årets/de senaste 3 årens viktigaste övning) där bataljonen består av stabspluton samt 1 sammanslagen skyttepluton, är nu inte så upphetsande men troligen dyrt i förhållandet till vad du fick ut av det.
Bytte f ö hvområde år 00, när jag lämnade 20h Hv år 02 hade jag fortfarande inte sett min gruppchef, fast han skulle enligt uppgift vara en bra kille....

Att begagnat/nytt hamnar hos IP först har nog mer att göra med begränsade resurser hos FMLOG, hela hv har vad jag vet samma prioritering. Upplever inte att jag fått mer solsken upp i arslet i IP än vad man fick i 20h hv, mer timmar = mer solsken, däremot är det trevligt när man känner soldaterna runt sig.
DaRaven
Nu är ju allt vad man gör det till, finns ju ingenting egentligen som säger att IP skulle vara "bättre" än en vanlig Hvpluton, eller att de skulle göra fler timmar. Det beror ju helt vilka människor som resp. pluton består av. Så det så... Min personliga åsikt och erfarenhet är att IP är jäkligt överskattade *kastar in brandfacklan*
Dragpack
Hur mycket tid lägger man som IP soldat ??

Fan ! Ni snackar som att det skulle vara en förlängning på värnplikten!!

Lägg av med allt skit snack, vem som är bättre eller inte!

Vissa kanske inte kan lägga ner så mycket tid som eventuellt krävs för att tillhöra IP !
(Eller är det så att de som tillhör IP är av typen Ensamstående/Bor i en Etta/Arbetslös )
Munin
QUOTE (Dragpack @ Sep 26 2006, 08:38 ) *
Vissa kanske inte kan lägga ner så mycket tid som eventuellt krävs för att tillhöra IP !
(Eller är det så att de som tillhör IP är av typen Ensamstående/Bor i en Etta/Arbetslös )

Att komma upp i 60h är jättesvårt?
Det är bristen på engagemang som dödar 20h hv, inte IP.
Vilken 20h hvpluton som helst med engagemang kan spöa IP, en bra dag. :P
DaRaven
Poängen är ju att det inte sitter i timmarna, utan i folket. Om vi bygger en pluton av signalister, flottister, stabsbefäl och kastar in någon enstaka jägare, sedan kallar vi plutonen för IP och låter de göra sina 60h per år. Sedan bygger du en 20h-pluton bestående av i huvudsak infanterister - med GU-utbildade chefer i motsvarande befattning.. I min värld är det tämligen uppenbart vilka som har överläget i kunskap och erfarenhet när det kommer till strid.

20 eller 60 timmar är fullständigt egalt...
Knekt
Det stora problemet i LGG just nu är att det ENBART är IP som får vettiga övningar. Och får man inte öva kommer man knappast tas i anspråk när det gäller.

Mitt kompani har inte en enda skarpskjutning under hösten. En handgranat (övning som skarp) vet jag inte när jag såg sist.

Resultatet är att vi tappar kunnande och blir allt sämre på de uppgifter vi trots allt förväntas (åtminstone officiellt) kunna lösa.
Fk Satan
I min värld handlar det inte om hur många timmar olika enheter gör. Det går att öva 500h/år. Men övas det på fel sätt så är det totalt bortkastat. Har sett enheter som har övar 20h SIB, och som kommit längre än enheter som kanske övat 140h SIB. Just beroende på BRA instruktörer och med en effektiv utbildning.

Var nu idag inne på utbildningsgruppen och träffade en kompis där så vi tog en kaffe, och när jag fick höra om deras SIB så blev jag arg. Att börja en grundläggande helg i SIB med inbrytning genom fönster och på andra våningsplan är för mig totalt främmande. Att sedan lägga till prickskyttar som skjuter ut Gruppchef och StfGrpC genom fönster vid deras första genomsök är för mig också totalt främmande. De skall även ha övat i mörka och rökfyllda rum där de haft en Fi som varit väl gömd ska ha smugit runt och "dödat" folk ljudlöst.

Allt sådant är i min värld inte något som de borde öva på när det gäller grundläggande SIB för hemvärnet. Och framförallt inte på deras första helg vad gäller SIB. Men så går det när hemvärnet inte använder sig av riktiga instruktörer utan att cheferna tror sig kunna saker och ting...

När jag hörde allt detta så kom jag och tänka på Poolia reklamen, där chefen beslutar att kompetensen finns i "huset".

Detta exempel visar att man kan öva mycket, men ändå inte gå frammåt. Jmf med de som övar lite mindre och att de kommer frammåt. Själv har jag jobbat mycket som instr i bl.a. SIB och ifall man börjar lugnt med de totala grunderna så kan man komma relativt långt på 20h. Visst de blir inte på samma nivå som SSK... Vilket är en nivå som är nästan helt ouppnårlig för Hv. Men det går att komma betydligt längre på 20h som övas rätt jmf med 140h som övas på ett felaktigt sätt.
Munin
QUOTE (DaRaven @ Sep 26 2006, 08:57 ) *
Poängen är ju att det inte sitter i timmarna, utan i folket. Om vi bygger en pluton av signalister, flottister, stabsbefäl och kastar in någon enstaka jägare, sedan kallar vi plutonen för IP och låter de göra sina 60h per år. Sedan bygger du en 20h-pluton bestående av i huvudsak infanterister - med GU-utbildade chefer i motsvarande befattning.. I min värld är det tämligen uppenbart vilka som har överläget i kunskap och erfarenhet när det kommer till strid.

Som sagt, engagemang.

Hmm, de ena har inte lärt sig mer än hälften, de andra har glömt hälften i brist på övning. Hugget som stucket, att 20h Hvsoldaterna inte dyker upp leder till walkover, din IP vinner. dry.gif

Tillägg: Engagemang är engagemang, inte timmar hit eller dit.
Fk Satan
QUOTE (Munin @ Sep 26 2006, 09:20 ) *

Som sagt, engagemang.

Hmm, de ena har inte lärt sig mer än hälften, de andra har glömt hälften i brist på övning. Hugget som stucket, att 20h Hvsoldaterna inte dyker upp leder till walkover, din IP vinner. dry.gif

Jag som trodde att svenska soldater skulle slåss sida vid sida mot en gemensam fiende. Men ifall vi ska slåss mot varandra lär vi inte behöva ngn fiende...

Tror att vi måste göra ett HALT här och att ni sätter er ner och funderar på VILKA uppgifter som hemvärnet 20h ska lösa och vilka uppgifter hemvärnet 60h ska lösa...
DaRaven
QUOTE (Munin @ Sep 26 2006, 09:20 ) *

Som sagt, engagemang.

Bara att hoppas på att striden inträffar när mina soldater råkar göra sina 20h ;)

Nä, men det är ju det som är poängen på de flesta håll. Att soldaterna inte har ett engagemang, vilket oftast leder till dåliga övningar. Fördelen med IP är att folk dyker upp. Men jag är rätt övertygad om att detta också varierar lite över landet. Tittar vi på Uppsalakompaniet så är närvaron extremt bra, fast iofs är samtliga plutoner där nu 30h också.
Munin
QUOTE (Fk Satan @ Sep 26 2006, 09:22 ) *
Tror att vi måste göra ett HALT här och att ni sätter er ner och funderar på VILKA uppgifter som hemvärnet 20h ska lösa och vilka uppgifter hemvärnet 60h ska lösa...

Övertygad om att de flesta här vet vilka uppgifter som ska lösas och av vem. Men du vill väl inte förneka oss lite kvalitativt, nåja, militärt svenskt sandlådesnack? biggrin.gif
CP2
20 timmar. Det är lite. 60 timmar. Lite det också. Oavsett vilket, tycker man det är "svårt" att komma upp i dessa timmar ska man nog inte vara med i Hv alls.

Se till att vara med så mycket som möjligt, utan att räkna timmar (naturligtvis förutsatt kontarktet fullgörs!) . Och utan att dela in oss i A eller B-lag som verkar vara en fruktansvärt stor tendens landet över.
Uttern
Jag håller med om att IP får opropotionellt mycket resurser från FM. Det vore på sin plats att RikshvC bestämmde om HV ska vara kvar eller inte och prata ur skägget. Jag har ingen lust att administrera ett sönderfallande Hemvärn som redan är dödsdömt.

Men jag vill lägga till att jag tycker i o f s att vi inte ska vara ledsna över att IP får ta hand om eftersök så länge som vi övriga får koncentrera oss på Hemvärnets riktiga uppgift: att med vapenmakt försvara landet.

Faktum är att jag föredrar att IP tar hand om bortsprunga hundar, katter och tanter så vi slipper lägga ned tid och resurser på sådant.

Ola
Munin
QUOTE (Uttern @ Sep 26 2006, 10:17 ) *
Faktum är att jag föredrar att IP tar hand om bortsprunga hundar, katter och tanter så vi slipper lägga ned tid och resurser på sådant.

Förstår inte riktigt argumentet, menar du att eftersök, brandsläckning osv räknas som A-tid någonstans?
709
1
Jag håller med om att IP får opropotionellt mycket resurser från FM. Det vore på sin plats att RikshvC bestämmde om HV ska vara kvar eller inte och prata ur skägget. Jag har ingen lust att administrera ett sönderfallande Hemvärn som redan är dödsdömt.

2
Men jag vill lägga till att jag tycker i o f s att vi inte ska vara ledsna över att IP får ta hand om eftersök så länge som vi övriga får koncentrera oss på Hemvärnets riktiga uppgift: att med vapenmakt försvara landet.

3

Mmm. Du började bra (stycke 1). Sen gick det åt h-e (stycke 2-3). Vi står ju alla på samma sida, eller? Dylika kommentarer gör väl att vi aldrig kommer att vara ett Hv utan bara kommer att kasta bajs på varandra. Men det får stå för dig. Tyvärr så är det vanligt tycker jag.
Punkt 3 för övrigt: sådant är ju utöver vår vanliga utbildning, så den kommentaren är ju irrelevant. Typ, vanilla käkar bullar, dricker kaffe och klipper Hvgårdens gräsmatta. Tid och resurser... Edit: pucktvåa

Mitt skäl att vara med i IP och ej 20h vanilla? Jag kan lägga tiden. Jag orkar lite mer. Jag dissar inte 20h för att de (personalen) är puckon, utan för att jag vill mer. Men det kanske är fel av mig? Har jag missförstått tanken bakom 20/30/60 h konceptet? Eller har de som inte kan och orkar mer än 20 h objektskramande missat något som jag insett? (Vad gäller A/B-lag som vissa nämner, läs denna tråd för min tankegång.)

@Fk Satan: Håller med om vikten av korrekt utbildning. Det är något som Hv brister när vi får nya instruktörer var år från olika förband över landet, beroende på vilket förband som är närmast. Hur svårt är det att göra ett enkelt styrdokument om Hvs utbildningstrappa?!
bushman
mittåt!!

lys nu till denne gamle man som var med på den tid då vi inte ens hette insatsplut. utan kallades berdskapsplut.
och innan dess även i IKFN-grp.

jag anser att HV-komp (åtminstone i vårt område) skall hålla käft.
visst jag ser på hur de yngre i IP får bättre utrustning, och får åka på roliga SIB övn i ruinstäder i borås.
och hur vi äldre står kvar och övar vid våra objekt.
men då är det väl upp till vår kompledning, att se till att vi får bra övningar som gör oss till kungar på den verksamhet vi skall kunna bäst.
bevakning och tagande av objekt, inte att koktross får öva sin förmåga i att få kalopsen att likna björnlim, och att inställa all övn kl 18 för samkväm i hv-gården.

att vi gör 20 H?
pytsan!! är man någorlunda intresserad vet alla att man gör betydligt fler timmar än så.

att vi får sämre utr än IP?
tja det var fan inte många år sen vi på HV-komp, hade stålkrukan och stridsselen m58.

mycket av denna avundsjuka som genomsyrar HV-komp kommer av att IP tog jobbet ifrån IKFN-grp i slutet av 90-talet.
IKFN var en förlaga till IP, som jobbade på samma sätt med kontrakt och lite med samma skarpa uppgifter.
men med en viktig skillnad - ålder på grpmedlemmarna.
grpen betod ofta av komp.befälen som hade den som en väl förborgad hemlighet.
jag kom med i den som 24 åring pga mitt intresse för samband(och min allergi mot ni vet vilka :P )
det var någon instrk som sett på övn att jag kunde min tjänst och skickade i väg mig på en kurs.

vad som hände när IP fick ta över verksamheten var att många i IKFN-grp, blev utan den högre ersättning de haft ,för att någon gång per år kolla till ett mobförråd, eller annat som FM idag sköter med egen personal.

att ni inte hört talas om IKFN-grp kan bero på att den skulle vara lite hemlig.
inte för att ryssen skulle skicka ut spetznas snubbar med fältspade mellan tänderna, utan för att just de äldre skulle få ha verksamheten för sig själva.
kan säja att vi i min grp hade ständig pers.brist samt att medelåldern låg på 50 år.

när väl BP/IP bildades tog man dels alla uppdrag, dels fick man all ny utr och alla nya medlemmar gick rätt in i IP.
och de var dels inte intresserade av att gå med i kamratföreningens famn, och framförallt inte av att köpa kamratföreningens bingolotter.

ni som aldrig hört talas om sånt här har nog inte tvingas genomlida kvällar med fika, och oändligt mycket dumt tjat, för att få ut ny fältjacka.(kan numer alla R.seffredis filmer utantill pga en hvkompC oerhörda intresse i ämnet navy2.gif )

att sedan IP har gått lite överstyr och på vissa håll fått för sig att de är K3´s(läs närmsta "elit"förband´s) förlängda arm i det civila mörkret osv, är lite tragiskt.
tycker DAGNY och den kommande övn i sthlm med IP, visar hur FM tänker använda IP.
de får också stå vid skyddsobjekt dock av den typ som har högre prio än de som bevakas av HV-komp.

ställ er till sist en fråga:
vad vill ni få ut av era HV-komp övningar?
vill ni skjuta som galningar mot lede fi i plutons storlek som kommer rusandes mot ert objekt, som på den gamla goda invationstiden?
ni vet de ni kunde ställa klockan efter, och som bestod av HV-u med m90 jacka utochin och k-pist.

eller vill ni utföra den tjänst som vi med all säkerhet kommer att få utföra, skyddsvakt på objekt som är viktiga för infrastrukturen?
få utföra genomsök av fordon, omhändertagande av personal och få öva mot civila figuranter?
Uttern
QUOTE (709 @ Sep 26 2006, 08:40 ) *

1

2

3

Mmm. Du började bra (stycke 1). Sen gick det åt h-e (stycke 2-3). Vi står ju alla på samma sida, eller? Dylika kommentarer gör väl att vi aldrig kommer att vara ett Hv utan bara kommer att kasta bajs på varandra. Men det får stå för dig. Tyvärr så är det vanligt tycker jag.
Punkt 3 för övrigt: sådant är ju utöver vår vanliga utbildning, så den kommentaren är ju irrelevant. Typ, vanilla käkar bullar, dricker kaffe och klipper Hvgårdens gräsmatta. Tid och resurser... Edit: pucktvåa

Mitt skäl att vara med i IP och ej 20h vanilla? Jag kan lägga tiden. Jag orkar lite mer. Jag dissar inte 20h för att de (personalen) är puckon, utan för att jag vill mer. Men det kanske är fel av mig? Har jag missförstått tanken bakom 20/30/60 h konceptet? Eller har de som inte kan och orkar mer än 20 h objektskramande missat något som jag insett? (Vad gäller A/B-lag som vissa nämner, läs denna tråd för min tankegång.)

@Fk Satan: Håller med om vikten av korrekt utbildning. Det är något som Hv brister när vi får nya instruktörer var år från olika förband över landet, beroende på vilket förband som är närmast. Hur svårt är det att göra ett enkelt styrdokument om Hvs utbildningstrappa?!

Eftersom mängden resurser till HV är fixerat innebär det att ju mer resurser som går till IP, desto mindre går till resten av HV. I det avseendet "står vi inte på samma sida".

Jag vidhåller att service till det civila samhället är en bonuseffekt av Hemvärnets huvuduppgift; väpnad strid. Så är det, du får tycka vad du vill.

Jag vidhåller även att för min del få IP gärna ta hand om eftersök mm. För det första är IP bättre övade och kan snabbare hantera en sådan uppgift och dessutom är det (enligt mig) tråkigt, om än viktigt.

Det är bra att du om är med i IP "Vill mer" och det är väl därför som IP ska hantera just eftersök. Den lilla tid som "vanliga HV-killar" är beredda att lägga ned på HV ska ägnas åt övningar....

Ola
Ing
QUOTE (Uttern @ Sep 26 2006, 10:51 ) *
Eftersom mängden resurser till HV är fixerat innebär det att ju mer resurser som går till IP, desto mindre går till resten av HV. I det avseendet "står vi inte på samma sida".

Jag vidhåller att service till det civila samhället är en bonuseffekt av Hemvärnets huvuduppgift; väpnad strid. Så är det, du får tycka vad du vill.

Jag vidhåller även att för min del få IP gärna ta hand om eftersök mm. För det första är IP bättre övade och kan snabbare hantera en sådan uppgift och dessutom är det (enligt mig) tråkigt, om än viktigt.

Det är bra att du om är med i IP "Vill mer" och det är väl därför som IP ska hantera just eftersök. Den lilla tid som "vanliga HV-killar" är beredda att lägga ned på HV ska ägnas åt övningar....

Ola

Du skriver själv att IP övar mer, är bättre samövade och beredda att lägga ner mer tid på verksamheten. Att då en del tycker att det är konstigt att de får ut nyare utrustning och att de blir prioriterade i såväl övningar som skarpa uppdrag är för mig en gåta. Vill man mer och är beredd att satsa mer...bör man få ut mer av det i form av mer resurser.
709

Eller, HKV står inte på "din" sida eftersom "vi" tydligen är mer prioriterade. Bajsa inte på ordonnansen tack, typ.

När man skriver på för IP-tjänst, så kommer det väl med i farten att man är lite Insats, lite mer på, därför får IP väl frågan före 20 h. Antar jag.
Skyddsvakt 1, strid 2, annat därefter. Håller med dig.

Hur var det nu? Civilt = ej kontraktstid... Rätta mig ni som gör sånt. Här i min del av Skåne så finns det få skogar att gå vilse i, ingen skog som blåser ner över vägarna och inga åar som svämmar över. Så jag har ingen egen erfarenhet av dylika aktiviteter.
Vad jag, och kan vi anta alla andra i IP, så är "Vill mer" inte civila eftersök, utan just de där extra 40 timmar jämfört med vanilla-Hv, som är kontrakterad. Dvs, (givet att systemet fungerar, för IP är inte ofelbart), så är ju förbandet mer övat/samövat än 20 h.

Edit: pucktvå igen. Ing sa det mesta bättre än mig...
Knekt
Men get real! Nu blir jag snart sur.

Det är INGEN som sagt att IP inte ska erbjudas mer övningstid eller antytt att IP:s personal inte är engagerad. Problemet är att vi är ett helt kompani som inte erbjuds en enda skarpskutning under hela hösten för att högre ort istället lagt alla resurser på IP.

Jag har bråkat mig blå mot mina egna chefer, bland andra Uttern, och vet att de gör vad de kan för att få fram vad vi behöver. Men när Livgardesgruppen tar rödpennan och reviderar varenda mtrl-beställning innan övningarna (ex alltid stryker allt som innehåller förkortningen hgr), struntar i att leverera utlovade instruktörer eller helt enkelt ger fasen i att ge oss tid på skjut- och övningsfälten, då spelar det ingen roll hur kreativa chefer man har eller hur engagerade soldater kompaniet består av. Då står vi där, utan den materiel vi behöver och med enbart egna chefer att tillgå som instruktörer. Klart som fasen att det bli pankaka av allt då!

Vi är ett stadsförband med hyffsat kvalificerade uppgifter mitt i rikets huvudstad. Men vi får inte ens någon möjlighet att upprätthålla den förmåga vi behöver för att hålla oss själva vid liv, än mindre vinna någon strid.

Uttern har helt rätt; det är dags för RiksHvC att tala ur skägget; antingen styr karln upp resursfördelningen och övningsplaneringen (stryk dessa förbannade temaår!), eller så talar han om att allt annat än IP läggs ner.
Goon
QUOTE (Knekt @ Sep 26 2006, 11:57 ) *
Vi är ett stadsförband med hyffsat kvalificerade uppgifter mitt i rikets huvudstad. Men vi får inte ens någon möjlighet att upprätthålla den förmåga vi behöver för att hålla oss själva vid liv, än mindre vinna någon strid.

Vilket kompani tillhör du? Mest av nyfikenhet...
Uttern
QUOTE (Ing @ Sep 26 2006, 09:07 ) *

Ola

Du skriver själv att IP övar mer, är bättre samövade och beredda att lägga ner mer tid på verksamheten. Att då en del tycker att det är konstigt att de får ut nyare utrustning och att de blir prioriterade i såväl övningar som skarpa uppdrag är för mig en gåta. Vill man mer och är beredd att satsa mer...bör man få ut mer av det i form av mer resurser.

Du blandar ihop orsak och verkan. Kanske skulle "vanliga HV" bli bättre om man fick samma uppbackning som IP?

Ola
709
....
Uttern har helt rätt; det är dags för RiksHvC att tala ur skägget; antingen styr karln upp resursfördelningen och övningsplaneringen (stryk dessa förbannade temaår!), eller så talar han om att allt annat än IP läggs ner.

Nu framkommer ju lite mer. Vi har väl argumenterat utifrån det som stått tidigare ?

Mina kondoleanser om era chefer över Kompanichef dissar er. Sotdöden igen?

För övrigt skulle jag också vilja veta vad HKV egentligen tycker om Hv. Kanske även vi IP är något de försöker bli av med, innerst inne?

Varför går ni inte alla med i IP? 60 h görs ju i ett nafs på en helg samt några småövningar. Civila eftersök kan ni ju tacka nej till. Sen kan de som idag redan gör mer än 60 h, på ett 20h kontrakt, göra ännu mer.
Uttern
QUOTE (709 @ Sep 26 2006, 09:14 ) *

Eller, HKV står inte på "din" sida eftersom "vi" tydligen är mer prioriterade. Bajsa inte på ordonnansen tack, typ.

När man skriver på för IP-tjänst, så kommer det väl med i farten att man är lite Insats, lite mer på, därför får IP väl frågan före 20 h. Antar jag.
Skyddsvakt 1, strid 2, annat därefter. Håller med dig.

Hur var det nu? Civilt = ej kontraktstid... Rätta mig ni som gör sånt. Här i min del av Skåne så finns det få skogar att gå vilse i, ingen skog som blåser ner över vägarna och inga åar som svämmar över. Så jag har ingen egen erfarenhet av dylika aktiviteter.
Vad jag, och kan vi anta alla andra i IP, så är "Vill mer" inte civila eftersök, utan just de där extra 40 timmar jämfört med vanilla-Hv, som är kontrakterad. Dvs, (givet att systemet fungerar, för IP är inte ofelbart), så är ju förbandet mer övat/samövat än 20 h.

Edit: pucktvå igen. Ing sa det mesta bättre än mig...

En kommentar: Jag skrev inget om avtalstid. För soldaten är tiden i gröna kläder begränsad. Jag föredrar att han använder dem till övningar - inte eftersök.

Ola

QUOTE (709 @ Sep 26 2006, 10:07 ) *

....

Nu framkommer ju lite mer. Vi har väl argumenterat utifrån det som stått tidigare ?

Mina kondoleanser om era chefer över Kompanichef dissar er. Sotdöden igen?

För övrigt skulle jag också vilja veta vad HKV egentligen tycker om Hv. Kanske även vi IP är något de försöker bli av med, innerst inne?

Varför går ni inte alla med i IP? 60 h görs ju i ett nafs på en helg samt några småövningar. Civila eftersök kan ni ju tacka nej till. Sen kan de som idag redan gör mer än 60 h, på ett 20h kontrakt, göra ännu mer.

Jag har försökt, som ett första steg, göra en av mina plutoner till 30h men har fått nej av ekonomiska skäl. Finge jag bestämma ska hela kompaniet vara minst 30h. De som inte kan lägga ned 30 h /år bör inte vara med.

Ola
DaRaven
Problemet är ju att alla inte kan bli IP, utbildningsgruppen som avgör hur många sådana man behöver. Och TOEM säger ju fortfarande att vi måste ha bägge delarna.
wedin
QUOTE (DaRaven @ Sep 26 2006, 08:35 ) *
Nu är ju allt vad man gör det till, finns ju ingenting egentligen som säger att IP skulle vara "bättre" än en vanlig Hvpluton, eller att de skulle göra fler timmar. Det beror ju helt vilka människor som resp. pluton består av. Så det så... Min personliga åsikt och erfarenhet är att IP är jäkligt överskattade *kastar in brandfacklan*
Nja! Jag är rätt tveksam, som jag upplever det, fokus på soldat(mtrl) och att det skulle vara så viktigt för att få ett killerförband!? Det finns en viss smärtgräns där soldater inte kan vara halvt förståndshandikappade och inte ens genomfört någon gröntjänst. Men om jag inte raljerar så är det väl förhoppningsvis inte så ofta dessa är så välkomna i vare sig IP eller "vanliga"-Hv!? FM mäter förbandskvalitet utifrån hur väl det kan lösa/klara av specificerade uppgifter och då är det eg fullkomligt irrelevant hur talangfulla enskilda soldater är.

Om man utgår från ett gäng medelsvensson fd vpl som är någorlunda habila på strid men utan att behöva gjort GU på förband med "ballfaktor hög", så kommer dessa att sannolikt att fortsatta att vara ok soldater om de får fortsätta med 20 Hv med vettiga övningar år ut och år in. Det de dock sannolikt inte kommer att uppnå är ett samövat kompani (i aktuella uppgifter). Det är klart att det är lättare och går fortare om tar 30 fd mekskyttesoldater för att öva dessa till en samövad pluton än om du tar 30 isbryatarkockar. Men, om det inte finns tid och vettiga övningar till samövning till meksskyttesoldaterna så har du bara 30 dugliga löshästar men en usel pluton.

Med 20 timmar så är möjligheterna till att skapa samövade förband betydligt mycket sämre redan från start. Kommer sedan inte flera soldater och gruppchefer vid samma övningstillfällen så är läget ännu sämre. Jag vet att det finns bra "vanliga" plutoner och kompanier. Men det beror ju säkerligen på stora delar brinnande engagemang och det är nog säkert fler än prick 20 tim som går åt.

Jag tror t o m tvärtom att tankar som: "beror ju helt vilka människor som resp. pluton består av" faktist blir kontraproduktivt och något som hela Hv bör lägga bakom sig när folk väl är inne i ett förband. Sålla hårt, rekrytera rätt människor och avskilj idioter, men sedan borde det bara vara det aktuella förbandets förmåga som ska räknas. Att det på tragiska håll fortfarande kanske förekommer kukmäteri utifrån var man gjorde GU handlar väl kanske dels om personlig osäkerhet och sentimentalitet, men även till viss del att sånt snack och sådana attribut tillåts förekomma, GU-basker t ex. Om man jämför med idrott, hur fan skulle det sett ut om Andreas Andersson under sista året i Gnaget sjöng lovsånger för Milan och gick omkring med Newcastletröja på träningen? Han hade suttit fett fast på bänken om han ens hade varit där (om han hade varit hel iofs).
DaRaven
QUOTE (wedin @ Sep 26 2006, 12:36 ) *
Med 20 timmar så är möjligheterna till att skapa samövade förband betydligt mycket sämre redan från start. Kommer sedan inte flera soldater och gruppchefer vid samma övningstillfällen så är läget ännu sämre. Jag vet att det finns bra "vanliga" plutoner och kompanier. Men det beror ju säkerligen på stora delar brinnande engagemang och det är nog säkert fler än prick 20 tim som går åt.

Absolut.. men åter igen, att du har en 20h-pluton betyder inte att alla kommer att göra max 20h smile.gif

Så åter igen är det upp till människorna i förbandet vilken ambitionsnivå, bara för att man vill göra många timmar behöver det ju inte betyda att man vill vara i en IP. Övningstillfällen finnes i överflöd, och om utildningsgruppen inte skapar övningar så är det bara att göra det själv.

EDIT: Poängen är alltså att jag stör mig på att man drar alla 20h över en kam i eventuella jämförelser med IP.
Knekt
QUOTE (DaRaven @ Sep 26 2006, 12:43 ) *
Övningstillfällen finnes i överflöd, och om utildningsgruppen inte skapar övningar så är det bara att göra det själv.

Ja. Att vi inte tänkte på det. Vi sticker ut själva till Kungsängen! Amm kan vi väl köpa hos Jaktia. Malajn.gif Jag är skarpskytt, men kommer knappt ihåg när jag sköt skarpt sist, så det låter ju lockande!

Det är inte så att övningstillfällen finns i något överflöd. Det vi behöver öva på, med tanke på våra uppgifter och inte pga nån ballfaktor, är SiB. Ska vi bryta oss in i nån industrilokal och släpa dit ett par FM-intruktörer under vapenhot?

Och vad händer nästa år? Jo... då ska vi öva ytövervakning! HURRA för temaåren!!!! banghead.gif
DaRaven
QUOTE (Knekt @ Sep 26 2006, 13:00 ) *
[Ja. Att vi inte tänkte på det. Vi sticker ut själva till Kungsängen! Amm kan vi väl köpa hos Jaktia. Malajn.gif Jag är skarpskytt, men kommer knappt ihåg när jag sköt skarpt sist, så det låter ju lockande!

Det är inte så att övningstillfällen finns i något överflöd. Det vi behöver öva på, med tanke på våra uppgifter och inte pga nån ballfaktor, är SiB. Ska vi bryta oss in i nån industrilokal och släpa dit ett par FM-intruktörer under vapenhot?

Och vad händer nästa år? Jo... då ska vi öva ytövervakning! HURRA för temaåren!!!! banghead.gif

Kanske borde ha skrivit Upplandsgruppen smile.gif Nä, när det är mer kvalificerad utbildning som t.ex. SIB är det ju faktiskt jäkligt svårt att lösa det själva.
C 2.a pjäs
QUOTE (709 @ Sep 26 2006, 11:07 ) *
Varför går ni inte alla med i IP? 60 h görs ju i ett nafs på en helg samt några småövningar. Civila eftersök kan ni ju tacka nej till.

Skulle inget högre önska. Men, KRAG´s IP övar onsdag kväll till lördag kväll och SGI är för lite i mina ögon. Jag gör över 60 timmar årligen i "regulares" så tiden i sig är inget problem för mig. Men, ersättningen är det.
rhdf
QUOTE (Styltenhielm @ Sep 25 2006, 22:08 ) *

Mina erfarenheter av eftersök är att man ringer in den mängd folk man behöver

hade ingen i IP svarat så hade det inte kommit nån från IP, så enkelt är det, så det har inget att göra med att vi plockas in först.

att sen inte alla blev inringda igår _kan_ ha nånting att göra med att man kanske ville ha nytt/mer folk idag om vi inte hittat nånting igår
Hans Engström
Jag håler inte med Uttern och Knekt i allt, men de sätter faktiskt fingret på en ömmande punkt. Bataljon Stockolm har överlag riktigt bra personal från kompanichefer och nedåt. Vi är kunniga, engagerade och lägger ner oerhört mycket tid. Vi försöker även att öva som kompanier och även som bataljon. Från högre ort verkar vi mest vara något suspekt, då vi inte 'belönas' på något sätt. Jag menar då inte att vi ska få 'häftigare' utrustning eller fordon (som Uttern nämnde, så var tgb inte något för oss, i alla fall inte i det skicket), men att man de facto levererade instruktörer och terräng enligt vad vi behöver vore trevligt.

Ett exempel är att nästa års övningar kommer att genomföras utan stöd från FAK, och med begränsad möjlighet att uttnyttja LGs skjut- och övningsfält, eftersom man har 1500 vpl inne samtidigt. Tillförs man mer resurser för att lösa transport problemet? Naturligtivs inte. Ges möjlighet frö verksamheten att i samråd med Utbgruppen påverka budgeten? Naturligtivs inte.
Hornet
QUOTE (C 2.a pjäs @ Sep 26 2006, 13:47 ) *
QUOTE (709 @ Sep 26 2006, 11:07 ) *

Varför går ni inte alla med i IP? 60 h görs ju i ett nafs på en helg samt några småövningar. Civila eftersök kan ni ju tacka nej till.

Skulle inget högre önska. Men, KRAG´s IP övar onsdag kväll till lördag kväll och SGI är för lite i mina ögon. Jag gör över 60 timmar årligen i "regulares" så tiden i sig är inget problem för mig. Men, ersättningen är det.

Torsdag kl 1800 till Söndag kl 1200 blev det på Höst övningen smile.gif

Men även uttan dom 2 stora övningarna på Våren och på Hösten så kan man få sinna 60h ändå genom att delta på dom 1 dagars som fins räknat lite och i år är det 13st (om jag inte missat någon)

13 * 8h = 104h

Sedan så vist kan man inte ta ledigt från jobbet på stor övningarna så kan man kanske ta ledigt en dag? eller åka upp på fredags kvällen till övningen och vara med till Söndagen. Man får lite timmar.
Men det var KRAG det eller tja Kalmar Kompaniet vet ej hur Kronoberg funkar (vet dock att dom körde Fredag kväll till Söndag)

Vad jag tror är bidragande orsak till att IP får mer roliga övningar och roligare uppgifter är för att folk ställer upp alla yngre som går in i HV går oftast direct till IP och dom som vet att dom vill göra så myket som möjligt uttan att räkna timmar är också med i IP...
När man pratat med "vanliga" HV eller sett dom in action så är det nästan som dom räknar timmar och när 20 eller 30h har gått då ser man dom aldrig igen. medan IP fortsetter öva och öva upp till 100-200h om året...
Tror inte bara det beror på att "vanliga" HV inte får öva. Fattas nog vilja också både hos soldater och hos befäl. Nu är väl vi på detta forumet dom som är mest intreserade av att jobba med det men är era bat chefer, kompani chefer, planerare med mera lika intreserade som ni?
Hans Engström
QUOTE (Hornet @ Sep 26 2006, 14:47 ) *
Tror inte bara det beror på att "vanliga" HV inte får öva. Fattas nog vilja också både hos soldater och hos befäl. Nu är väl vi på detta forumet dom som är mest intreserade av att jobba med det men är era bat chefer, kompani chefer, planerare med mera lika intreserade som ni?

Ja, tveklöst. Tyvärr begränsas vi av order uppifrån (Utb.grupp och högre) angående hur många timmar övning vi får lägga.
rhdf
QUOTE (Hornet @ Sep 26 2006, 14:47 ) *
.....
dom som vet att dom vill göra så myket som möjligt uttan att räkna timmar är också med i IP...
När man pratat med "vanliga" HV eller sett dom in action så är det nästan som dom räknar timmar och när 20 eller 30h har gått då ser man dom aldrig igen.
...

Litet exempel från verkligheten
för ett par helger sedan skulle jag varit B-styrka på ett kompanis övning i (tror jag) HV:s paradgren
"objektsövning"
vi behövde dock inte åka ut eftersom de endast lyckats få dit 10 tappra soldater.

blink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.