Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Varför skall Insatspluton få göra allt???
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Furir Razer
Ang övningstillfällen så har jag och flera med mej hos oss klagat på att de inte är så många övningstillfällen (vi tillhör IP). För de soldater som inte har C/sfC grad så får man inte missa mer än 1 kanske 2 dagar per år för att klara tiden.
medan vi som kan medverka på befövn ligger på ca 150 h per år utan att för den saken "offra" alla fritid.
Nåt som verkar vara gemensamt för många är just att de går att genomföra flera övningar men inte några som ger nåt utan "bara" sådana som fyller ut tiden på kontraktet. Tyvärr är väl de till stor del en budget fråga och de verkar ju inte som att landets regering vill satsa så mycket på de nationella styrkorna, utan att de mesta pengarna ska gå till internationella saker... Men vem vet borgarna kanske har en annan åsikt.

Mer övningstid = Bättre samanhållnig = Bättre resutat (oavsett HV eller IP)
Fältis
Ehm.. vad står "IP" för?

Bara undrar, så jag kan förstå vad det är ni bablar om..
DaRaven
QUOTE (Fältis @ Sep 26 2006, 15:28 ) *
Ehm.. vad står "IP" för?

Bara undrar, så jag kan förstå vad det är ni bablar om..

Insatspluton
Hans Engström
Eller inbrytningspunkt (och, naturligtvis, internetprotokoll), fast i det här fallet så är det just insatspluton som det gäller.
Hans Engström
QUOTE (rhdf @ Sep 26 2006, 14:57 ) *
QUOTE (Hornet @ Sep 26 2006, 14:47 ) *

.....
dom som vet att dom vill göra så myket som möjligt uttan att räkna timmar är också med i IP...
När man pratat med "vanliga" HV eller sett dom in action så är det nästan som dom räknar timmar och när 20 eller 30h har gått då ser man dom aldrig igen.
...

Litet exempel från verkligheten
för ett par helger sedan skulle jag varit B-styrka på ett kompanis övning i (tror jag) HV:s paradgren
"objektsövning"
vi behövde dock inte åka ut eftersom de endast lyckats få dit 10 tappra soldater.

blink.gif

Och dom 10 kunde inte få ihop en skyttegrupp som behövde övas? Har an 10 man från ett kompani, då är 8 man en grupp, och de två andra plutch och kompch, och så fingerar man alla andra enheter. Fast jag håller med att det är dåligt.

Jag skulle i förekommande fall öövat patrull, stridspatrull, och eventuellt infartspost. Är man så fan bara 2 man ute, då kan en öva den andre!
Fk Satan
Att öva med fingierade enheter är nyttigt. Skulle även ha gått att gjort om samtliga till Gruppchef och Plutonchef alltså 2st plutoner. varav 3st grp i den ena. + en som spelat Kompanichef och kört en kaderövning. En övningsmodell som inte används så ofta inom hemvärnet :(
Raffsec
Hmm angånde IP och vara först vid genomsök jag vill se den som kan med 1 timmas varsel få ihop en plut insats eller "vanlig" kl 14 en vardag.

Angånde timmar så när jag börjad i HV så hade jag väl 200+ men då hade jag gott om fritid.

Jag har sett folk som gått med i insats bara för 2 månader senare slutat då de inte pallat trycket.

Jag skulle jättegärna gå med i insats men jag jobbar mycket helger så det skulle inte funka. Träffar några från våran IP mer eller dagligen så man snackar lite med dom om deras övningar och ja jag är j**ligt avundsjuk på dom.
rhdf
QUOTE (Hans Engström @ Sep 26 2006, 17:26 ) *
QUOTE (rhdf @ Sep 26 2006, 14:57 ) *

Litet exempel från verkligheten
för ett par helger sedan skulle jag varit B-styrka på ett kompanis övning i (tror jag) HV:s paradgren
"objektsövning"
vi behövde dock inte åka ut eftersom de endast lyckats få dit 10 tappra soldater.

blink.gif

Och dom 10 kunde inte få ihop en skyttegrupp som behövde övas? Har an 10 man från ett kompani, då är 8 man en grupp, och de två andra plutch och kompch, och så fingerar man alla andra enheter. Fast jag håller med att det är dåligt.

Jag skulle i förekommande fall öövat patrull, stridspatrull, och eventuellt infartspost. Är man så fan bara 2 man ute, då kan en öva den andre!

De 10 övade säkert. men de fick ingen B-styrka.

det var säkert tänkt att vi skulle störa dem hela natten, men med den uppslutningen så skulle det inte varit hållbart av "övningstekniska skäl"
Kimster
QUOTE (Uttern @ Sep 26 2006, 12:07 ) *
QUOTE (Ing @ Sep 26 2006, 09:07 ) *

Du skriver själv att IP övar mer, är bättre samövade och beredda att lägga ner mer tid på verksamheten. Att då en del tycker att det är konstigt att de får ut nyare utrustning och att de blir prioriterade i såväl övningar som skarpa uppdrag är för mig en gåta. Vill man mer och är beredd att satsa mer...bör man få ut mer av det i form av mer resurser.

Du blandar ihop orsak och verkan. Kanske skulle "vanliga HV" bli bättre om man fick samma uppbackning som IP?

Ola

Kanske skulle "vanliga HV" bli bättre om de hade samma närvaro/engagemang som folket i en IP ?

..och sen undrar jag lite retoriskt, Varför skapades IP överhuvudtaget ? Vad var det som var så viktigt med en sån?
Varför får vissa GU-förband mer/bättre utrustning ? Finns det ett sammanhang?
Jag tycker det.

Sen funderar jag mer över om det är så att det blivit till det sämre för vanliga HV överlag än innan IP fanns, eller om det är ren avundsjuka? Jag är osäker där.
Vilka soldater ställs det högst krav på? och vilka ställer då större krav på bättre mtrl.

----
( IP som förövrigt betyder InfartsPost på min karta )
Knekt
Men Kimster. Har du läst vad vi från Bataljon Stockholm skrivit i den här tråden? Lita för en sekund på vad vi skriver. Det handlar inte om någon ogrundad avundsjuka.

Det handlar bland annat om att inte erbjudas någon som helst skarpskjutning under hela hösten! Det handlar om att vi aldrig får ut några övningshandgranater för att kostnaden anses för stor. Det handlar om att det var flera år sedan skarpskyttarna erbjöds någon form av seriös befattningsutbildning. Det handlar om att utlovade instruktörer i stort sett varje gång det senaste året utan förvarning uteblivit för att LGG missat beställningen. Så illa är verkligheten. På riktigt.

Det är inte vårt engagemang som brister. Vårt kompani har som vanligt en kanonbra kontraktuppfyllnad. Vi har inga absurda krav på balla prylar. Det enda vi begär är att vi ska få den utbildning och den mtrl vi behöver för att kunna lösa våra skarpa uppgifter. Det får vi faktiskt inte idag. Det är inte konstigare än så.

Jag har all respekt för att man vill satsa på IP. Problemet är att idag satsar LGG allt på IP och ingenting på övriga förband.

Säga vad man vill om IP, men om man på fullaste allvar tror att det räcker med IP för att lösa HVs uppgifter i Stockholm, då är man ute och cyklar rtiktigt ordentligt.

Jag vet inte hur många storövningar vi antingen fått vara hemma eller bussats ut på något övningsfält samtidigt som det övats på "våra" skarpa objekt. Nu är det snart dags för Rikshemvärnschefens funktionsövning. Som vanligt sitter vi på bänken när det övas på våra objekt. Kom ihåg att det inte direkt är enkelt att få öva i Stockholm City, så när de få chanser som finns ständigt går oss förbi blir man faktiskt riktigt besviken. Men IP är självklart bjudna till dansen.

Med ett drygt decenium i den här verksamheten kan jag utan tvekan svara; Ja, stödet från LGG har tveklöst blivit sämre. Mycket mycket sämre.
gehel
Instämmer med Knekt till 100 procent. utbudet av övningstillfällen i Stockholm är ett lågvattenmärke för alla som seriöst vill delta. Det är som sagt knappast engemanget som saknas utan tillfällena. angry.gif
Kimster
jo jag lyssnar, men man får höra så förbannat mycket om hur bra nått är eller hur dåligt nått är och sen när man väl få se med egna ögon så stämmer ingenting med verklligheten... så jag förbehåller mig rätten att vara kritisk i mångt och mycket... tyvärr måste jag väll säga. Det är inte en som pratar om ur de har det. det är flera.. och ibland drar man en generalisering av det.

Att inte "få" skjuta skarpt under en 6mån period låter för mig ganska främmande och jag vet inte vad orsaken är, samtidigt som jag värderar vissa här så högt att jag anser att det borde verbalt gå att få fram att detta håller inte i längden.
Naivt av mig kanske men ändå.
bushman
om inte ni i stockholm inte kan få ihop skjutledare och tid på en lokal skjutbana är det allvarligt.
det ligger inte i att ni tidigare visat ointresse för skarpskjutningar, och ingen dykt upp när instrk har dukat för övn?

jag har möjligheten att åka och skjuta minst en gång i månaden under "sessong" på en av landets bättre militära banor.
att jag tyvärr inte hinner utnyttja detta är en ren skamm i mina ögon, men är helt och hållet mitt eget fel.

om inte berget kommer till mohammed, får väl mohammed åka till någon annan skjutbana och umgås med andra kanske?
Hans Engström
Vi är hänvisade till LGs skjutbanor, men det jag tror Knekt menar (i alla fall är det jag efterlyser) är att vi vill genomföra stridsskjutningar. Och det är inte så att vi lämnat skjutbanorna oanvända, dock har detvarit tillfällen då vi har kommit til skjutbanorna och inte haft ngn instruktör.
security-team4
QUOTE (Uttern @ Sep 26 2006, 10:17 ) *
Jag håller med om att IP får opropotionellt mycket resurser från FM. Det vore på sin plats att RikshvC bestämmde om HV ska vara kvar eller inte och prata ur skägget. Jag har ingen lust att administrera ett sönderfallande Hemvärn som redan är dödsdömt.

Men jag vill lägga till att jag tycker i o f s att vi inte ska vara ledsna över att IP får ta hand om eftersök så länge som vi övriga får koncentrera oss på Hemvärnets riktiga uppgift: att med vapenmakt försvara landet.

Faktum är att jag föredrar att IP tar hand om bortsprunga hundar, katter och tanter så vi slipper lägga ned tid och resurser på sådant.

Ola

vi i försvarsmakten skall va ett stöd för det civila samhället i både KRIG,KRIS OCH FRED och då vem som ska söka efeter försvunna pesoner släcka skogsbränder eller rädda en stad för att svämma över det skiter jag i bara att det svenska samhället vet att dom kan räkna med oss när katastrofen är ett faktum. HV.gif
BertilCesar
Jag som inte är med i HV än undrar om hur ofta HV är med som B-stryka till GU:are. När jag gjorde lumpen uppe i Boden fanns de med på en hel del övningar. Hur är det i sthlms området, intresserad spec. av IP Syd (söker dit). men även i övriga delar av Svea.
eskil
QUOTE (BertilCesar @ Sep 27 2006, 02:16 ) *
Jag som inte är med i HV än undrar om hur ofta HV är med som B-stryka till GU:are. När jag gjorde lumpen uppe i Boden fanns de med på en hel del övningar. Hur är det i sthlms området, intresserad spec. av IP Syd (söker dit). men även i övriga delar av Svea.

Under CC06 var vi motståndare (Stockholms Befrielsebrigad) mot Skaraborgsregementet. Det var oerhört roligt att för en gångs skull få möta på lite kvalificerat motstånd, även om jag hörde en del invändningar i stil med "det är ju inte sånt här vi ska öva på egentligen".

Förutom det så händer det att man blir tillfrågad privat ifall man har kontakter.
C 2.a pjäs
Den bild om Hornet målar upp stämmer i sak, men inte fullt ut. I min gamla pluton (KRAG´s 30+) så gjorde de flesta sina stipulerade 30 timmar och väl däröver. (Vid ett bejublat tillfälle mot just Hornets pluton). Där var det kul att öva, grupperna bestod av i snitt 6 gubbar som visste vad de sysslade med. Grggruppen var längre de enda inom KRAG som sköt grg och gjorde rekordåret 2001 över 80/man. Så långt allt väl. De andra plutoner jag sett har vissa gjort 20 timmar, vissa nästan 20 timmar och andra inte alls när 20 timmar. Och hur kul är det? I mitt "nya" kompani gjorde 2004 19 stycken sitt kontrakt eller mer ( rätt mycket mer...), 25 stycken gjorde mellan 1 och 19 timmar och 42 kom inte alls. Här står man inför två val, att antingen sätta sig ner och gråta eller ta de 19 som övar så svetten sprutar och försöka göra övningarna så bra man kan för dem, något som KRAG faktiskt har lyckats med. (Med Kalmargrp gamla instruktörer,förvisso...)
De 19 stycken har en snittålder på något över 30 och är väl så dugliga som folket som ingår i KRAG´s IP (två har tidigare varit med där). Summa sumarium: "Jamen, lägg ner då" ropar nog någon, men "njäe" svarar jag. Bättre 19 som kan något än 15. Och förhoppningsvis kommer vi att kunna öka "de 19 tappra".

Det förband som rekryterat flest till ovan nämnda kompani är just Kalmar Insatskompani eller närmare bestämt 1604. IP, som petar över de som märker att 60 timmar var för mycket. Sakta men säkert kan man alltså byta ut de som önskar att allt var som det var förr mot nya som är inrtesseade av att öva och inte av vem som ska ha medalj...

Vi har möjlighet till skarpskjutning en gång om året, när bataljonen åker till Kosta. Inga andra godkända banor finns (bortsett från Eksjö eller Kalmar).
Uttern
QUOTE (Kimster @ Sep 26 2006, 16:27 ) *
QUOTE (Uttern @ Sep 26 2006, 12:07 ) *

QUOTE (Ing @ Sep 26 2006, 09:07 ) *

Du skriver själv att IP övar mer, är bättre samövade och beredda att lägga ner mer tid på verksamheten. Att då en del tycker att det är konstigt att de får ut nyare utrustning och att de blir prioriterade i såväl övningar som skarpa uppdrag är för mig en gåta. Vill man mer och är beredd att satsa mer...bör man få ut mer av det i form av mer resurser.

Du blandar ihop orsak och verkan. Kanske skulle "vanliga HV" bli bättre om man fick samma uppbackning som IP?

Ola

Kanske skulle "vanliga HV" bli bättre om de hade samma närvaro/engagemang som folket i en IP ?

..och sen undrar jag lite retoriskt, Varför skapades IP överhuvudtaget ? Vad var det som var så viktigt med en sån?
Varför får vissa GU-förband mer/bättre utrustning ? Finns det ett sammanhang?
Jag tycker det.

Sen funderar jag mer över om det är så att det blivit till det sämre för vanliga HV överlag än innan IP fanns, eller om det är ren avundsjuka? Jag är osäker där.
Vilka soldater ställs det högst krav på? och vilka ställer då större krav på bättre mtrl.

----
( IP som förövrigt betyder InfartsPost på min karta )

I mitt kompani var medelåldern 34, 3 år per 2006-01-01. När året är summerat har över 90% gjort sin kontraktsuppfyllnad. De flesta gör betydligt mer än sina 20 h. Själv ligger jag normalt mellan 500 och 700 timmar per år. Vi har vuxit och består av fyra plutoner (fjärde inte helt fylld ännu) Vi hade 2005 38 sökande soldater till kompaniet. Engagemanget är högt.

IP i stockholm har inte ens lyckats få ihop en hel pluton och har under lång tid haft stora problem med att en fungerande plutonsledning. Men de får massor av övningar och material blink.gif

Slutsatser överflödiga....

Ola
RaVeN
QUOTE (BertilCesar @ Sep 27 2006, 02:16 ) *

Vi på västerbottensgruppen brukar öva med K4.

Är själv med i IP och anser att vi är inte bättre eller viktigare än någon annan(visst det finns de som tror dom är a-dyk, überjägare osv men de finns överallt) vi behöver alla varandra om det ska funka. Man bli så trött på allt skitsnack som man får höra(inom HV) alldeles för mycket pajkasstning. Lägg energin på rätt saker istället.
Munin
QUOTE (Uttern @ Sep 27 2006, 08:55 ) *
De flesta gör betydligt mer än sina 20 h. Engagemanget är högt.

IP i stockholm har inte ens lyckats få ihop en hel pluton och har under lång tid haft stora problem med att en fungerande plutonsledning. Men de får massor av övningar och material blink.gif

Eller också borde ni som enhet eller styckevis och delt fundera över varför ni gör detta i formen av 20h hv. Samtidigt borde man ifrågasätta varför IP:n inte fungerar, kan en av orsakerna vara kompanier som vill lägga sig i mellanskiktet mellan 20h och IP, istället för att se till vad organisationen vill ha? Dvs differentierade förband i tre skalor.

Om det du skriver stämmer borde ni ju rimligen ha tillfrågats om att antingen bli 30h eller 60h, men eftersom vi pratar FM så...

Med det sagt tycker jag att det är kul att läsa om hv-förband som verkar fungera, UG och annat är yttre problem.
fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif till er.
Phantom Goodbye
QUOTE (Munin @ Sep 27 2006, 09:28 ) *
Eller också borde ni som enhet eller styckevis och delt fundera över varför ni gör detta i formen av 20h hv. Samtidigt borde man ifrågasätta varför IP:n inte fungerar, kan en av orsakerna vara kompanier som vill lägga sig i mellanskiktet mellan 20h och IP, istället för att se till vad organisationen vill ha? Dvs differentierade förband i tre skalor.

Om det du skriver stämmer borde ni ju rimligen ha tillfrågats om att antingen bli 30h eller 60h, men eftersom vi pratar FM så...

Med det sagt tycker jag att det är kul att läsa om hv-förband som verkar fungera, UG och annat är yttre problem.
fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif till er.

eller så frågar vi oss hur ett 20/30h förband lyckas bygga upp den andan? smile.gif
det är ju de här engagerade grabbarna som för den delen av HV framåt.
om mitt kompani höll sig till sin minimitid eller gick över till insats så skulle vi
inte ha ett kompani heller. sen skall man ju inte bara räkna timmar utan vad vi gör
under tiden också. hellre 20h strid än 60h navelrodel, inte avsett som en pik till dig Munin.
Uttern
QUOTE (Munin @ Sep 27 2006, 07:28 ) *
QUOTE (Uttern @ Sep 27 2006, 08:55 ) *

De flesta gör betydligt mer än sina 20 h. Engagemanget är högt.

Som jag tidigare skrivit i denna tråd har jag begärt att, inledningsvis, få en av mina plutoner som 30h men nekats av kostnadskäl.

/Ola
DaRaven
Några måste ju faktiskt engagera sig i 20h-värnet också, om organisationen ska fungera alls.

Personligen så är motivationen att bygga upp något nytt som faktiskt funkar, lite utmaning biggrin.gif För egen del hade jag per sista augusti 86h A-tid. B-tid vill man inte ens tänka på ;)

Men åter igen, alla kan ju faktiskt inte vara IP (FM behöver inte så många IP) - och om alla engagerade människor går dit så kommer hela basen av organisationen att falla samman.
Munin
QUOTE (Phantom Goodbye @ Sep 27 2006, 09:44 ) *
eller så frågar vi oss hur ett 20/30h förband lyckas bygga upp den andan? smile.gif
det är ju de här engagerade grabbarna som för den delen av HV framåt.
om mitt kompani höll sig till sin minimitid eller gick över till insats så skulle vi
inte ha ett kompani heller. sen skall man ju inte bara räkna timmar utan vad vi gör
under tiden också. hellre 20h strid än 60h navelrodel, inte avsett som en pik till dig Munin.

Rätt så, men om det ena hindrar det prioriterade andra, gör vi inte det vi ska.
I en perfekt hv-värld är alla förbanden helt uppfyllda och engagerade, där är vi inte idag.
Ledarskap och ev. en duktig utbildningsgrupp är nog svaret på engagemanget, om du bortser från enskild vilja/kamratskap.

@Uttern som sagt FM...funderat på att skriva ngt här eller i hvbladet om varför ni blivit så framgångsrika?
Phantom Goodbye
QUOTE (Munin @ Sep 27 2006, 10:00 ) *
Rätt så, men om det ena hindrar det prioriterade andra, gör vi inte det vi ska.
I en perfekt hv-värld är alla förbanden helt uppfyllda och engagerade, där är vi inte idag.
Ledarskap och ev. en duktig utbildningsgrupp är nog svaret på engagemanget, om du bortser från enskild vilja/kamratskap.

@Utter som sagt FM...

långsiktigt sägs ju HV vara på väg mot mer IP, eller vad de kommer att
kalla dem. de kan ju börja med att antingen aktivera eller avrusta de som
inte gör sitt kontrakt. de förband som inte över längre sikt uppfyller sina kontrakt
skall slås i hop, jag vill inte se några spökförband.

i mitt kompani så gör den pluton som gör minst tid över 60h i snitt, när soldaterna skall
göra 20h. vi blev 30h kompani i vintras. japp Munin, vi är ett kompani nära dig.
personligen skulle jag gärna se fler övningar, men jag har å andra sidan inget liv. inte
egentligen för att få bli insats utan för att få öva mer, grupps former, sjv, skjuta etc.
Knekt
QUOTE (Hans Engström @ Sep 26 2006, 22:41 ) *
det jag tror Knekt menar (i alla fall är det jag efterlyser) är att vi vill genomföra stridsskjutningar.

Jag menar alla former av övningar med skarp ammunition. Jag är glad om jag i brist på stridsskjutningar åtminståne får ligga på en skjutbana under en dag. Men inte ens det erbjuds jag, och då är jag ändå skarpskytt. Befattningsutbildning för sådana som mig existerar inte i LGG.
Lt Bomber
För att föra tillbaka diskussionen till ursprunget - till syvende och sist är det Räddningsledaren som beslutar om vilket slags stöd han/hon vill ha från Försvarsmakten, allt beroende på läget och på vilken sökmetod RL väljer att utnyttja. Således är det inte märkligt att t ex MC-förare och hundekipage ofta kallas in före den vanlige fotsvettsakrobaten.

Om jag tolkat allt rätt - vilket man inte alltid kan ta för givet - påbörjades det aktuella eftersöket på eftermiddagen söndagen 25 september, då en 84-årig svampplockare villar bort sig i östgötaskogarna mellan FINSPÅNG och SKÄRBLACKA. Då polisen eftersök inte ger resultat under kvällen/natten, kallas Hemvärnet in. Uppgiften ges till 3. bataljonens 1. komp som på måndag morgon ansluter i sökområdet med ca 25 soldater (i sökstyrkan ingår då också ett fåtal soldater ur bataljonens insatspluton). Samtidigt har bataljonens 3. komp fått beredduppgift att ersätta 1. komp om eftersöket skulle dra ut på tiden ytterligare ett dygn med 2. komp i tredje linjen.

Således var det inte IP som löste uppdraget, utan 3. bataljon/Livgrenadjärerna. Att sedan massmedias beskrivning inte var korrekt i alla detaljer - ja det kanske inte är något som vi skall förundras över. Den viktigaste detaljen fick de åtminstone med. Mannen hittades vid liv! HV.gif
DodeN
Att just IP råkade hamna på bild i tidningen var ju för att vi precis kommit upp på vägen när reportern och fotografen kom körandes. Men det kunde lika gärna ha varit vanliga hv som dem träffat. Som LT Bomber skriver så var det flest folk från vanliga hv och ca 8st från IP. I sånna här situationer tar man ju dem som svarar och kan,
Fk Satan
QUOTE (DodeN @ Sep 27 2006, 14:17 ) *
Att just IP råkade hamna på bild i tidningen var ju för att vi precis kommit upp på vägen när reportern och fotografen kom körandes. Men det kunde lika gärna ha varit vanliga hv som dem träffat. Som LT Bomber skriver så var det flest folk från vanliga hv och ca 8st från IP. I sånna här situationer tar man ju dem som svarar och kan,

Vad bör man som enskild soldat säga ifall man får en fråga av en jorunalist? Jo man skall vänligt men bestämt ej svara på ngr frågor utan hänvisa till MIC eller PIC. Nu vet jag andra eftersök där soldater har uttalat sig om den hittades tillstånd, vilket har varit obra... Vi har som stående råd att soldater inte skall uttala sig, och pressen här respekterar det och vet om att de inte får ngt svar från soldaterna. Utan de går direkt till polisen eller MIC.
rhdf
@Lt Bomber
Din tolkning ligger rätt nära verkligheten
jag kan dock inte bekräfta ordningen på vilka kompanier som skulle löst av, men det är rätt oväsentligt så här i efterhand,
Plut.Sjv.AQ
Det är en lustig företeélse, det här med "avundsjukan" inom hemvärnet.
Om jag som IP-soldat får förtur till en uppgift, då blir den vanlige HV-soldaten (läs: 20-timmars) sur/avundsjuk.
Varför?
Vi har ett gemensamt mål i strid & civila uppgifter, men vår utbildning & förhoppningsvis vårt kunnande ser olika ut. Därför bör våra uppgifter rimligtsvis se olika ut.

En civil jämförelse: Undersköterskans kontra Sjuksköterskans roll.
Den enes jobb blir grymt mycket svår utan den andres!

Vissa saker kan nog disskuteras, allt är kanske inte riktigt "rättvist", men det är det väl sällan.
GD1
Efter att ha läst tråden är jag glad över att tillhöra Uppland/Västmanlandsgruppen, jag känner inte att jag som reguljärt HV är utkonkurrerad av våra IP. Samtidigt så har jag aldrig hört från de soldater som tillhör IP i U/V att man skulle vara oseriös om man tillhör annat än IP. Skälet till att jag inte tillhör IP är för att jag ogärna vill lämna det kompani jag nu tillhör då vi har en bra förbandsanda.

Samtidigt förstår jag Uttern och Knekt att frustrationen växer om man inte får någon möjlighet att träna, det är kasst att det i dag är så stor skillnad mellan UTB som det är.

Jag förstår att FM vill prioritera så att aktiva förband kommer först. Problemet är att det blir en halvmessyr, de utbildningsgrupper som har hög kontraktsuppfyllnad och som snittar mycket tid prioriteras inte utan istället delas utrustningen ut på en något slumpartat sätt.
LGG med välkänt hög kontraktsuppfyllnad borde förstås vara en kandidat till utrustning först.
Enligt RiksHvCh går det inte att lösa administrativt men det känns som en klen ursäkt.
GD1
QUOTE (Plut.Sjv.AQ @ Sep 27 2006, 15:06 ) *
Det är en lustig företeélse, det här med "avundsjukan" inom hemvärnet.
Om jag som IP-soldat får förtur till en uppgift, då blir den vanlige HV-soldaten (läs: 20-timmars) sur/avundsjuk.
Varför?
Vi har ett gemensamt mål i strid & civila uppgifter, men vår utbildning & förhoppningsvis vårt kunnande ser olika ut. Därför bör våra uppgifter rimligtsvis se olika ut.

---

Mycket av gnabbet mellan IP och "reguljära" Hv grundar sig väl i att vi alla bär på stereotypa uppfattningar om varandra. Många i IP har lämnat döende förband och sett ljuset i IP, det färgar deras syn på att IP är det enda som finns. Sedan träffar "reguljära" Hv på den minoritet i IP som tror att de är SSG för att de bär bågar inköpta på milisshopen och har hela kökslådan hängade i bältet.

Vad gäller skillnaden i utbildning och kunskap är jag tveksam om det skiljer så mycket mellan ett bra HV-komp och en IP. Samträningen kan vara bättre i IP eftersom de har fler förbandsövningar men jag vill påstå att skillnaderna överdrivs. Sedan finns det alltid förband som inte alls är dugliga men man skall inte dra alla över en kam för det.
DaRaven
QUOTE (GD1 @ Sep 27 2006, 15:34 ) *
Vad gäller skillnaden i utbildning och kunskap är jag tveksam om det skiljer så mycket mellan ett bra HV-komp och en IP. Samträningen kan vara bättre i IP eftersom de har fler förbandsövningar men jag vill påstå att skillnaderna överdrivs. Sedan finns det alltid förband som inte alls är dugliga men man skall inte dra alla över en kam för det.

Vore iofs rätt intressant att se hur pass exceptionellt Uppsalakompaniet är egentligen om man tittar på kompanierna runt om i landet. Man får ju lätt uppfattningen om att kompaniet är jäkligt framstående. Men visst, plutonerna där har ju inga som helst problem att jämföras med en IP.
Phantom Goodbye
QUOTE (DaRaven @ Sep 27 2006, 15:42 ) *
Vore iofs rätt intressant att se hur pass exceptionellt Uppsalakompaniet är egentligen om man tittar på kompanierna runt om i landet. Man får ju lätt uppfattningen om att kompaniet är jäkligt framstående. Men visst, plutonerna där har ju inga som helst problem att jämföras med en IP.

Varför egentligen jämföra mellan vanliga HV och IP?
tänkt motståndare kommer ju inte skicka sitt HV mot
oss eller hur? frågan är väl om vi lyckas lösa våra
respektive uppgifter gentemot en verklig fiende.

nästa övningsfråga; hur kommer det sig att vi
jämt har oss själva som B-styrka och den består
av de som är halta och lytta den dagen? målstyrkan
sitter jämt på samma ställe, 35 m, från objektet, de
tar aldrig och anfaller i sida eller möter längre ut. svagt.

När det kommer till Uppsala Kompani så får man väl skicka
på dem mer avancerade uppgifter med bättre motståndare
för att kolla vad de håller för. finns inget annat sätt att kolla.
DaRaven
QUOTE (Phantom Goodbye @ Sep 27 2006, 15:53 ) *
QUOTE (DaRaven @ Sep 27 2006, 15:42 ) *

Varför egentligen jämföra mellan vanliga HV och IP?
tänkt motståndare kommer ju inte skicka sitt HV mot
oss eller hur? frågan är väl om vi lyckas lösa våra
respektive uppgifter gentemot en verklig fiende.

När det kommer till Uppsala Kompani så får man väl skicka
på dem mer avancerade uppgifter med bättre motståndare
för att kolla vad de håller för. finns inget annat sätt att kolla.

Och det är precis därför man ska jämföra... man ska alltid jämföra, annars vet du aldrig hur du ligger till..
Phantom Goodbye
QUOTE (DaRaven @ Sep 27 2006, 16:14 ) *
Och det är precis därför man ska jämföra... man ska alltid jämföra, annars vet du aldrig hur du ligger till..

ja, men man måste jämföra sig med dem som är bättre.
för FM är det ju sak samma om Uppsala komp spöar skiten
ur Uppsala IP eller tvärtom så länge de spöar skiten
ur tänkt fiende.

nästa fråga, varför är HV jämt överlägsna sin fiende?
jag vet att man skall eftersträva överlägsenhet i tid
och rum men om soldaterna jämt är vana med att
40 pers anfaller 4 pers i B-styrkan, vad gör de då när
motståndaren är överlägsna i verkligheten?
det ger bara falskt självförtroende.
DaRaven
QUOTE (Phantom Goodbye @ Sep 27 2006, 16:25 ) *
nästa fråga, varför är HV jämt överlägsna sin fiende?
jag vet att man skall eftersträva överlägsenhet i tid
och rum men om soldaterna jämt är vana med att
40 pers anfaller 4 pers i B-styrkan, vad gör de då när
motståndaren är överlägsna i verkligheten?
det ger bara falskt självförtroende.

Absolut, det stör mig också att B-styrkan alltid består av ett fåtal personer, tanken kan ju inte vara att man alltid ska lyckas köra över fi..
Vesku
Kanske lite OT men som b-styrka har du oftast fått en liten stund att reka området, du ligger på förhand, du väljer när du slår igång striderna(oftast) osv det är betydligt lättare att vara b-styrka.

När en av bataljonerna här i ö-götland hade en övning som innefattade allt från stab, kok, till ip så var vi 2-3pers vid varje b-styrkeuppdrag och jag kan säga att a-styrkan fick kämpa ordentligt och var ofta utslagana många ggr om innan blågul ansåg att a-styrkan hade åkt på tillräckligt med stryk.
Sedan så är det väl kanske inte så bra för moralen om soldaterna åker på storstryk vid varje övning för att b-styrkan prompt ska vara lika många av rättviseskäl.
Visst det kanske är mer realistiskt men frågan är när soldaterna utför tjänst vid skarpt läge bäst. När de vet att de alltid åker på däng på övningar eller när de kan känna att "fasen vid sista övningen var vi jäkligt bra och allt flöt även om vi var lite fler".

[OT]
KD803
Läs P(TOEM). En HV-pluton ska kunna bekämpa en halv grupp, har jag för mig. Varför öva på en uppgift som man inte förväntas lösa?
Fk Satan
Men det är väl alltid så att B-styrkan vinner över A-sidan. Tror jag inte har varit på en enda B-styrke övning där B-sidan har sett sig själva som förlorare. På exakt samma övningar så har även A-sidan sett sig själva som vinnare. Visst är det konstigt...

Hv:s uppgift är att försvåra för en motståndare att förstöra viktiga objekt. Att sätta ut 2st soldater vid varje objekt gör det hela j*vligt mkt svårare för en motståndare jmf med ett obevaktat objekt. Är det en halvpluton eller helpluton så blir det ännu svårare.
Phantom Goodbye
QUOTE (BJE @ Sep 27 2006, 17:38 ) *
Läs P(TOEM). En HV-pluton ska kunna bekämpa en halv grupp, har jag för mig. Varför öva på en uppgift som man inte förväntas lösa?

därför att fienden och kriget kan vara så osportsliga och inte följa vårt P(TOEM)?
en skyttepluton mot en halv grupp verkar vara en väldigt låg ambition. vanligtvis strävar vi väl efter att en pluton bekämpar en grupp, om vi får välja själva. för de gånger vi inte får välja själva så får vi väl hänvisa till stridsvilja eller lämplig utredning från försvarsberedningen om vad tänkt hotbild är för oss.
KD803
QUOTE (Phantom Goodbye @ Sep 27 2006, 19:01 ) *
därför att fienden och kriget kan vara så osportsliga och inte följa vårt P(TOEM)?

Tja, då kan ni ju lika gärna öva strid mot mekaniserad division. Inte för att ni ska klara av det, men fienden kan ju vara osportslig... Eller också så övar ni mot de uppgifter som ni har enligt TOEM...
QUOTE (Phantom Goodbye @ Sep 27 2006, 19:01 ) *
en skyttepluton mot en halv grupp verkar vara en väldigt låg ambition. vanligtvis strävar vi väl efter att en pluton bekämpar en grupp, om vi får välja själva. för de gånger vi inte får välja själva så får vi väl hänvisa till stridsvilja eller lämplig utredning från försvarsberedningen om vad tänkt hotbild är för oss.

Mmm men det kanske är en realistisk ambition för en genomsnittslig HV-pluton? Det kan ju vara så att de som skriver TOEM faktiskt vet vad de sysslar med.
GD1
Sett till att i TOEM står det att alla hemvärnsplutoner skall kunna nedkämpa 2-3 lätta stridsfordon med en motståndare som beskrivs som havandes "hög personell och materiell kvalité" känns de b-styrkor jag har stött på hittills som lite underdimensionerade.

Ber BG om ursäkt för att jag är OT.
709
Alltså, jag gitter inte riktigt leta upp pTOEM som andra nämner så bra, men på enklare svenska så tolkar jag Hv, oavsett 20/30/60 h, som tungt beväpnade ABAB-vakter. Milis. Kan öka förmågan efter hand.

Vissa vill mer = 60 h.

Vissa vill mindre = 20/30 h.

Det finns klara direktiv vad respektive nivå ska kunna. Det innebär inte A och B-lag. Bara olika nivåer. Som fotboll.

Aargh!

Vad jobbigt.
Krook
QUOTE (BJE @ Sep 27 2006, 17:38 ) *

Jag svarar som jag brukar, med en klyscha:
Train hard - Fight easy

Tänk vad lätt det blir när det "bara" kommer en omgång i stället för en hel grupp!

/K
Fk Satan
@709

ungefär min syn på Hv också. Att förstöa obevakade objekt är inte svårt. Att förstöra objekt som det sker rondering på är lite svårare. Att förstöra objekt som är konstant bevakade är ganska svårt. sedan beror det på hur många och vilken utrustning de har för att bevaka objekten. Men 2 personer som bevakar objektet sätter ganska många käppar i hjulet för ngn som vill förstöra objektet.

Betänk att de sällan har 1 objekt som de skall förstöra... och inte heller genom självmords attacker.

är objektet bevakat av en pluton med hundar, CIM och larmminor är det ganska svårt att vara effektiv i förstörandet av objekt. Allt jmf med icke bevakade objekt.
Lfskbat
QUOTE (bushman @ Sep 25 2006, 21:17 ) *
kan det bero på att IP dels har skrivit kontrakt om att göra detta åt "civila samhället".
Dels att MIC:en kanske vet att IP funkar som militär enhet, och inte har behov av att stå och stånga bort tid för att välja alfahanne?

nu är jag med i HV-komp men jag ser det som en självklarhet att polis, FMCK, orienterare och hundförare åker ut först.

Wow, wow, wow!!! INTE orienterare... För ett antal år sedan hade vi en kille i byggden som villade in sig i stora skogen och "larmet" gick, dock inte till Hv men väl till orienteringsklubben. Någon klok jäkel inom polisen tyckte det var bra med orienterare. Nu var det bara så att den bortsprungne hade skrivit ett avskedsbrev och skulle begå självmord. Ute och letade var då X-antal småknattar ur orienteringsklubben, som tur var var de inte någon utav dessa småttingar som hittade "gubben i snaran"....

Orienteringsklubben som tog emot samtalet från polisen tyckte det var något extra att förgylla ungdommarnas träning med, blev dock jäkligt IG.
Sen om det är vanliga Hv eller IP är skit samma, jag är i IP och skulle glaaaadeligen ställa min plats till förfogande till någon hugad jäkel från vanligt Hvkomp.
När det gäller sura miner för att IP övar mer strid så är det bara att knäppa Komp C på näsan och kräva mer stridsutb, svårare är det inte. Lyssnar inte Kompanichef så kan ha stiga åt sidan om det inte finns ett rimligt svar till varför komp inte övar den väpnade striden enligt (P)TOEM. vissel.gif
CBRN-fåne
QUOTE (Lfskbat @ Sep 28 2006, 00:59 ) *
Wow, wow, wow!!! INTE orienterare... För ett antal år sedan hade vi en kille i byggden som villade in sig i stora skogen och "larmet" gick, dock inte till Hv men väl till orienteringsklubben. Någon klok jäkel inom polisen tyckte det var bra med orienterare. Nu var det bara så att den bortsprungne hade skrivit ett avskedsbrev och skulle begå självmord. Ute och letade var då X-antal småknattar ur orienteringsklubben, som tur var var de inte någon utav dessa småttingar som hittade "gubben i snaran"....

Orienteringsklubben som tog emot samtalet från polisen tyckte det var något extra att förgylla ungdommarnas träning med, blev dock jäkligt IG.

OT:
Tungt, från en datapunkt kan du avfärda alla orienterare i eftersök. Uppenbarligen gjorde
den som valde ut folk i klubben tokfel, inget snack om saken. Vill du ha en datapunkt till
så kan jag berätta om hur det går till i den orienteringsklubb där jag är aktiv. Här har vi
aktuella telefonlistor till frivilliga som har anmält intresse att hjälpa till vid eftersök. Det är
fysiskt och mentalt uthålliga människor med mycket god skogsvana. De är vana att sam-
arbeta och att lyda order (annars kan man inte ordna en större orienteringstävling). De
får uppdraget betydligt oftare än HV eftersom det har visat sig att i den trots allt relativt
stora staden det är frågan om har den genomsnittslige HV-soldaten ingen skogsvana.
De har svårt att röra sig i skogen och har därigenom ingen uthållighet, och de kan inte
läsa karta om så livet hängde på det.

Här är det just FMCK och orienterarna som får första samtalet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.