Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Varför skall Insatspluton få göra allt???
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Sleipnir
Vägrar godta orderhandboken som taktikreglemente laugh.gif

Allvarligt talat så förstår jag ju det hela i kontext, men den flora av ordrar som kan ges har ju fortfarande inte satts i sammanhang. Det jag efterlyser är ett koncept liknande det som fanns i förra AR2 (alltså inte den som jag citerade nu) där man beskrev hur man utnyttjade uppgifterna för att lösa ut sätten.

Vi har idag landat (inte oväntat) där uppgifter (i den vida meningen) blandas oavsett nivå, trots goda försök att bryta ner det hela. Man kanske skulle kunna tänka sig hög, mellan och låg nivå (motsvarande operativt, taktisk, stridstekniskt) och klargörande hur dessa går in i varandra. Till det gamla anfalla-försvara-fördröja bör man kanske tillföra kontrollera? Operativt har man division/brigad/stridsgrupps uppgifter, sedan en taktisk nivå, bat/komp med bland annat isolera-öppna väg-minröja etc. och sedan de enklaste på grupp/pluton. Får tänka mer på hur ett sådant upplägg skulle kunna tänkas se ut.
Sleipnir
QUOTE (DaRaven @ Feb 7 2008, 09:25 ) *
QUOTE (jed @ Feb 7 2008, 09:05 ) *
QUOTE (DaRaven @ Feb 7 2008, 00:16 ) *
Nu är det väl iofs inte omöjligt att man tänker sig Hv, med nuvarande budget och kompetens, som en rent bevakningsstyrka. Som helst enkelt får objektet på silverfat från någon annan enhet som tar det.

Det vore väl lite att anpassa uppgiften till hur verkligheten ser ut.

Hmmm... Är inte själva tanken med hemvärnet att vi ska vara först på plats? Det borde per automatik betyda att vi ska kunna TA ett objekt, oavsett om det är någon annan där eller inte.

Jo absolut.. Men frågan är väl om vi skulle klara det i dag smile.gif Sett till den stora massan av hemvärnsförband i landet.. Jag vet vissa som skulle klara det galant, och vissa som skulle få pisk tämligen omedelbart.

Onekligen, men så har det alltid varit, även i fältförbanden.
wedin
QUOTE (dieseltrollet @ Feb 7 2008, 07:10 ) *
...slutresultatet av TA är att jämföra med slutresultatet av FRAMRYCKA + GENOMSÖKA.
Nix pix! Har du tagit så behärskar du terrängen/objektet och har handlingsmöjlighet att bedriva din verksamhet. Det behöver du inte alls ha om du har FRR och genomsökt, utan då kan du ha upptäckt en massa otrevligheter som stör din nästa uppgift, men ändå formellt löst din första uppgift.

QUOTE (DaRaven @ Feb 7 2008, 09:25 ) *
QUOTE (DaRaven @ Feb 7 2008, 00:16 ) *
Nu är det väl iofs inte omöjligt att man tänker sig Hv, med nuvarande budget och kompetens, som en rent bevakningsstyrka. Som helst enkelt får objektet på silverfat från någon annan enhet som tar det.

Det vore väl lite att anpassa uppgiften till hur verkligheten ser ut.
Hmmm... Är inte själva tanken med hemvärnet att vi ska vara först på plats? Det borde per automatik betyda att vi ska kunna TA ett objekt, oavsett om det är någon annan där eller inte.
Jo absolut.. Men frågan är väl om vi skulle klara det i dag smile.gif Sett till den stora massan av hemvärnsförband i landet.. Jag vet vissa som skulle klara det galant, och vissa som skulle få pisk tämligen omedelbart.
Om man begagnar sig av lite dialektik och vänder på argumentet. Ska ett förband som inte når upp till tillräcklig persQ för en uppgift slippa den? "Nä, mekskytteplutonen klarar inte mörkerstrid pga för låg utbildningsståndpunkt hos enskild soldat och bristande förbandsövning... Jaha, men då slipper ni väl det då." ...Förhoppningsvis/troligen inte säger jag.
dieseltrollet

Själva tanken torde vara att HV ska vara på plats innan någon annan - även fi - är det. Behovet av att TA ett objekt där fi finns ska alltså inte finnas. Skulle fi redan finnas på objektet så är förmodligen syftet med att överhuvudtaget BEVAKA/SKYDDA detta överspelat...
QUOTE (wedin @ Feb 7 2008, 15:17 ) *
...slutresultatet av TA är att jämföra med slutresultatet av FRAMRYCKA + GENOMSÖKA.
Nix pix! Har du tagit så behärskar du terrängen/objektet och har handlingsmöjlighet att bedriva din verksamhet. Det behöver du inte alls ha om du har FRR och genomsökt, utan då kan du ha upptäckt en massa otrevligheter som stör din nästa uppgift, men ändå formellt löst din första uppgift.

Ja, jag skrev ju "att jämföra", inte "är samma sak". För HVs del så torde det dock vara samma sak, med av ovan angivna orsaker.
Om man begagnar sig av lite dialektik och vänder på argumentet. Ska ett förband som inte når upp till tillräcklig persQ för en uppgift slippa den? "Nä, mekskytteplutonen klarar inte mörkerstrid pga för låg utbildningsståndpunkt hos enskild soldat och bristande förbandsövning... Jaha, men då slipper ni väl det då." ...Förhoppningsvis/troligen inte säger jag.

Om mekskytteplutonen har i sitt TOEM att den ska kunna genomföra mörkerstrid så har du helt rätt. Men om den inte har den uppgiften så spelar det liksom ingen roll om den "borde klara av den". "E" i TOEM står ju för ekonomi, varje förmåga har en prislapp. För HVs del så har man uppenbarligen inte varit beredd att betala priset för att ge HV förmågan att TA.
Skuggan
här i skaraborg har det övats med att annat förband har TAGIT ett objekt och sedan lämmnat över till HV då de inta haft resurser att fortsätta bevaka objektet, samt att det inte varit deras uppgift.

i fallet var det då FJ som TOG en flygbas och sedan överlämmnade bevakningen till HV IP så de kunde fortsätta med sin uppgift.

så jo, helt klart skall HV kunna överta bevakning från ett annat förband, men är det något man egentligen behöver öva på?
jag menar, vad är egentligen skillnaden mellan att överta ett objekt från någon annan och att vara först på plats på ett lugnt objekt?
ja, förutom att vid övertagandet så får man en lägesrapport från det förbandet man övertar objektet från.

och givetvis skall HV även kunna TA ett objekt om det visar sig att de trots allt inte är först på plats, är ju ganska ofta som sådana saker skiter sig.

här nere så har vi övat så att IP går in först på objektet och sedan när det är taget så överlämmnas det till vanliga 20h HV och IP kan då fortsätta lösa andra uppgifter.
vi har altså ett ganska nära sammarbete mellan 20h och IP.

jag tycker det är något som fungerar aldeles ypperligt och väl också återspeglar de olika nivåernas förmågor.

nu vet jag att några från både min nuvarande pluton och även andra delar av skaraborgs hemvärn finns på detta forumet så de kan säkert rätta mig om jag haft fel med något, men detta är iaf så som jag upplevt det, både som 20h och som soldat i en IP.
pappa6116
QUOTE (Skuggan @ Feb 7 2008, 19:44 ) *
i fallet var det då FJ som TOG en flygbas och sedan överlämmnade bevakningen till HV IP så de kunde fortsätta med sin uppgift.

FJ=FältJägare?
F(B)J=FlygBasJägare

Svårt att tänka sig att FBJ TAR en flygplats...Men å andra sidan så tror jag Fältjägare inte hade TA flygplats i sitt TOEM heller....
eskil
QUOTE (pappa6116 @ Feb 8 2008, 03:52 ) *
QUOTE (Skuggan @ Feb 7 2008, 19:44 ) *

FJ=FältJägare?
F(B)J=FlygBasJägare

Svårt att tänka sig att FBJ TAR en flygplats...Men å andra sidan så tror jag Fältjägare inte hade TA flygplats i sitt TOEM heller....

FJ = Fallskärmsjägare
Sir Vival
Fskj = fallskärmsjägare, om man nu vill vara petig...
wedin
QUOTE (dieseltrollet @ Feb 7 2008, 18:43 ) *
Själva tanken torde vara att HV ska vara på plats innan någon annan - även fi - är det. Behovet av att TA ett objekt där fi finns ska alltså inte finnas. Skulle fi redan finnas på objektet så är förmodligen syftet med att överhuvudtaget BEVAKA/SKYDDA detta överspelat...
Jag vet inte hur du tänker dig att det skulle gå till i verkligheten?! Litet scenario... Om en insatsplut får i uppgift att BEVAKA ett objekt med anledning av det finns en uttalad hotbild mot landet och att det hänt ett flertal spektakulära "olyckor" med kraftförsörjning och telekommunikation, att två män har gripits för terroristbrott och då för uppsåtligt vapenbrott och brott enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor samt även för förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse... Då ser du alltså framför dig att plutonen helt lugnt spatserar fram till objektet för att där på plats förhindra motståndarens misstänkta syfte att spränga skiten. Jag har lite svårt att se varför jag inte av kompch kan få uppgiften TA och därefter BEVAKA? Vettigheten i att ge och acceptera uppgiften TA ligger alltid i förhållande till bedömt motstånd. Om vi vänder på ditt motstånd mot att Hv inte skulle "få" TA. De förband som enligt dig är lämpade att TA, de ska alltså tuta på i alla väder, som lätta brigaden bara gallopera framåt oavsett om det står två gamla gubbar från Volksturm eller hela 101 division framför dem? Nej, alla förband kan TA nå´t och alla har de begränsningar där det inte är lämpligt.
Ja, jag skrev ju "att jämföra", inte "är samma sak". För HVs del så torde det dock vara samma sak, med av ovan angivna orsaker.
Saker och ting blir ju inte lättare, bättre, enklare om man börjar kalla saker för "ungefär" när man ger order. Det ligger ju i orderns natur att den ska vara tydligt, lättbegriplig och undaröja tveksamheter.

När vi nu börjar bolla uppgifter och begrepp. När vi pratar TA terräng/objekt så är det inte detsamma som att SLÅ motståndaren (tillfogar honom sådana förluster att hans förmåga att fortsätta striden avbryts och/eller att han ger upp). Vet man att det sitter en rejäl hög med illasinnade motståndare på den lilla kullen vi vill åt, då är det kanske lämpligt att först SLÅ dessa för att kunna TA kullen. SLÅ är en manngran uppgift och något (även jag tycker) man nog bör lämna till mekbat.
Om mekskytteplutonen har i sitt TOEM att den ska kunna genomföra mörkerstrid så har du helt rätt. Men om den inte har den uppgiften så spelar det liksom ingen roll om den "borde klara av den". "E" i TOEM står ju för ekonomi, varje förmåga har en prislapp. För HVs del så har man uppenbarligen inte varit beredd att betala priset för att ge HV förmågan att TA.
Jo, iofs så är väl frågan först och främst om förbandet ska ha förmågan. Det förutsatte jag. För mig är det konstigt att Hv inte ska kunna TA. Hv är en del av Försvarsmakten. Den grundläggande kompetensen för försvaret är att genomföra väpnad strid. Att plocka bort en av de mest basala bitarna i den väpnade striden är för mig lite underligt.
23:e komp.
I våran, och grannbataljonen har man till viss del eliminerat den här uppgiftsavundsjukan genom en organisationsförändring. Avundsjukan blir inte lika påtaglig mellan 20, 30 och 60 timmarsförbanden eftersom varje kompani har olika och väldefinierade uppgifter. Vi har alltså inga TA, BEVAKA, SKYDDA förband light, medium och hard. Varje kompani övar det som höjer kompetensnivån inom respektive uppgiftsområde. Hos oss finns ett 20h Logistikkomp(UH)
30h skyttekomp, 60h Insatskomp och ett 40/60h(glömmer alltid det korrekta) HvUnd. Alla har rätt att söka sig till det förband som motsvarar intresse och ambitionsnivå vad gäller övningstid. Detta har varit en försöksorganisation och jag förmodar att det permanentats eftersom vi inte går tillbaks till det gamla.
Jag uppmanar i och med detta övriga Hemvärnssverige att ta upp idén i respektive bataljon. Diskutera det, hör av er till ansvariga hos oss för fakta och erfarenheter. Stöt och blöt. Ni finner kanske ännu bättre lösningar. Kanske ni också kan få lite rätsida på avundsjukan, nöjdare personal och en effektivare organisation på köpet. Men framför allt, gör något konstruktivt i stället för att träta om 20h eller 60h skall ta eller överta! Det är tydligen ballare att ta, men att komma till dukat bord är f-n så mycket bekvämare. Finns fram och baksidor på allt.
Fk Satan
ännu ett lokalt påfund av ngn småpåve...

*tragiskt*
eskil
QUOTE (Fk Satan @ Feb 8 2008, 11:57 ) *
*tragiskt*

Ja, fast nej.
Eftersom hemvärnet nu ska bantas från 30000 man till 15000 så förstår jag att en del hemvärnsförband känner en viss "vinna eller försvinna"-press på sig. Men genomför därför experimentella organisationsförändringar i hopp om att snabbt kunna öka förbandets förmåga och kvalitet. Lyckas det så slipper förbandet kanske läggas ner. Misslyckas man eller låter bli att göra något alls så läggs man kanske ner.
Sir Vival
QUOTE (Fk Satan @ Feb 8 2008, 11:57 ) *

*tragiskt*

Mittåt! Det är ett organisationsförsök och inget eget påhitt - har du synpunkter, så kan du ju framföra dessa till Rikshvavd...
Skulle kanske nämnt att det inte är småpåvar i farten. Här står att läsa om bakgrunden till det hela och den bal som sedermera markerade att man nått sina mål. RiksHvC var där, och vad jag vet hade han inget att invända. Ungefär samma utveckling och org i våran bat. 6:e Tyvärr ingen bal, men ändå.
http://hemvarnet.se/5_hvbat_ssk/?action=vi...mp;nyhetid=1206
http://hemvarnet.se/5_hvbat_ssk/?action=vi...mp;nyhetid=2070

Jag menar bara, att om någon genomför ett försök med lyckat resultat, vore det väl sjukt fel om inte andra drog nytta av det. Vi har väl inte gjort försöken för egen vinnings skull? Resultat och erfarenheter skall enl. mig spridas till hela Hemvärnet för kännedom. Ingen annan än vi själva tycks veta om vad vi gjort i det här fallet. Synd!
wedin
QUOTE (23:e komp. @ Feb 8 2008, 11:55 ) *
I våran, och grannbataljonen har man till viss del eliminerat den här uppgiftsavundsjukan genom en organisationsförändring. Avundsjukan blir inte lika påtaglig mellan 20, 30 och 60 timmarsförbanden eftersom varje kompani har olika och väldefinierade uppgifter. Vi har alltså inga TA, BEVAKA, SKYDDA förband light, medium och hard. Varje kompani övar det som höjer kompetensnivån inom respektive uppgiftsområde. Hos oss finns ett 20h Logistikkomp(UH)
30h skyttekomp, 60h Insatskomp och ett 40/60h(glömmer alltid det korrekta) HvUnd. Alla har rätt att söka sig till det förband som motsvarar intresse och ambitionsnivå vad gäller övningstid. Detta har varit en försöksorganisation och jag förmodar att det permanentats eftersom vi inte går tillbaks till det gamla.
Jag uppmanar i och med detta övriga Hemvärnssverige att ta upp idén i respektive bataljon. Diskutera det, hör av er till ansvariga hos oss för fakta och erfarenheter. Stöt och blöt. Ni finner kanske ännu bättre lösningar. Kanske ni också kan få lite rätsida på avundsjukan, nöjdare personal och en effektivare organisation på köpet. Men framför allt, gör något konstruktivt i stället för att träta om 20h eller 60h skall ta eller överta! Det är tydligen ballare att ta, men att komma till dukat bord är f-n så mycket bekvämare. Finns fram och baksidor på allt.
Ska avundsjuka vara en bevekelsegrund för omorganisering? Om jag har fattat rätt så måste jag säga att det är riktigt tragiskt och den sämsta sidan av "svenskhet"; avundsjukan, ska få påverka. Jag har inte förstått vad problemet har varit som har föranlett lösningen(?) försöksorg bat. Det är väl helt ok med ett försök om det är ett reellt problem. Vad det är missar jag dock. Det är inget som hindrar att soldater byter från 20 tim komp till 60 timmars och vice versa i den vanliga strukturen.

Du nämner ballhet i samma andetag som uppgifter. Jag tycker inte det är det minsta ballt att kamrater eller en själv skadas på de mest hemska sätt eller får sätta livet till om det verkligen skulle bli allvar en dag. Att prata ballhet är väl lite en "ungdomssynd"?
dieseltrollet
QUOTE (wedin @ Feb 8 2008, 10:48 ) *
Jag vet inte hur du tänker dig att det skulle gå till i verkligheten?! Litet scenario... Om en insatsplut får i uppgift att BEVAKA ett objekt med anledning av det finns en uttalad hotbild mot landet och att det hänt ett flertal spektakulära "olyckor" med kraftförsörjning och telekommunikation, att två män har gripits för terroristbrott och då för uppsåtligt vapenbrott och brott enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor samt även för förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse... Då ser du alltså framför dig att plutonen helt lugnt spatserar fram till objektet för att där på plats förhindra motståndarens misstänkta syfte att spränga skiten.

Det jag ser framför mig är att om HV inte är på plats innan motståndaren, så spelar det ingen roll om de sedan TAR platsen. För då är den redan sprängd och syftet med att BEVAKA har liksom försvunnit...
Jag har lite svårt att se varför jag inte av kompch kan få uppgiften TA och därefter BEVAKA? Vettigheten i att ge och acceptera uppgiften TA ligger alltid i förhållande till bedömt motstånd. Om vi vänder på ditt motstånd mot att Hv inte skulle "få" TA.

Jag är inte motståndare till att HV ska ha uppgiften TA (vilket jag antog att det var vad du menade ovan...). Jag konstaterar bara att HV inte har fått den uppgiften i sitt TOEM. Jag är däremot motståndare mot folk som vill göra saker som inte står i deras TOEM. Det gäller att vara lojal mot ställd uppgift, annars har man inte i FM att göra.
Saker och ting blir ju inte lättare, bättre, enklare om man börjar kalla saker för "ungefär" när man ger order. Det ligger ju i orderns natur att den ska vara tydligt, lättbegriplig och undaröja tveksamheter.

Har jag skrivit något annat? Jag vore tacksom om du inte lade ord i min mun.
Jo, iofs så är väl frågan först och främst om förbandet ska ha förmågan. Det förutsatte jag. För mig är det konstigt att Hv inte ska kunna TA. Hv är en del av Försvarsmakten. Den grundläggande kompetensen för försvaret är att genomföra väpnad strid. Att plocka bort en av de mest basala bitarna i den väpnade striden är för mig lite underligt.

Det är en helt annan sak. Men det spelar ingen roll om vi tycker att det är konstigt, så länge HV inte har uppgiften TA i sitt TOEM så har man inte. Då ska förbanden heller inte öva på den uppgiften. De ska lägga de tilldelade resurserna på att öva den förmåga som är beställd. Så länge förbanden inte är lojala mot ställd uppgift, och detta gäller alla och inte bara HV, så blir det omöjligt för försvarsledningen att få till det med ekonomin.
Fk Satan
@Sir Vival & 23:e komp.

Då får jag be om ursäkt. Ni har rätt, jag har fel. Det stämmer att det är ett sanktionerat försök och inte ngr småpåvepåhitt. Jag har undersökt detta under dagen och ni har rätt. jag har fel.
QUOTE (wedin @ Feb 8 2008, 14:11 ) *
Ska avundsjuka vara en bevekelsegrund för omorganisering? Om jag har fattat rätt så måste jag säga att det är riktigt tragiskt och den sämsta sidan av "svenskhet"; avundsjukan, ska få påverka. Jag har inte förstått vad problemet har varit som har föranlett lösningen(?) försöksorg bat. Det är väl helt ok med ett försök om det är ett reellt problem. Vad det är missar jag dock. Det är inget som hindrar att soldater byter från 20 tim komp till 60 timmars och vice versa i den vanliga strukturen.

Du nämner ballhet i samma andetag som uppgifter. Jag tycker inte det är det minsta ballt att kamrater eller en själv skadas på de mest hemska sätt eller får sätta livet till om det verkligen skulle bli allvar en dag. Att prata ballhet är väl lite en "ungdomssynd"?

Tråden heter "Varför skall Insatspluton få göra allt???" Detta och innehållet i tråden visar med all tydlighet på att det finns en viss avundsjuka. Jag bara konstaterar! Organisationsförsöket har inte tillkommit pga avundsjuka. Effektivitet, användbarhet och en bättre förutsättning att behålla alla som vill vara med, och även kunna nyrekrytera, men som inte kan eller vill göra 60 timmar om året. Insatskompaniets uppgifter kräver helt enkelt mer utav samövning och närvaro än vad uppgifterna på logistikkompaniet gör. Detta har skapat en större valfrihet även för dem som vill vara med, men inte vill eller kan leva upp till de krav t ex insatskompaniet kräver. Man kan väl säga att bataljonens enheter specialiserats. Alla behövs, men behöver inte öva lika mycket för att bataljonen skall fungera. Att detta medfört att de flesta är på den ambitionsnivå(uppgift) de själva valt, gör att man inte är avundsjuk på de andra kompanierna. Bonuseffekt! Just därför är denna modell att föredra framför det som övriga Hemvärnssverige tillämpar.
I praktiken försöker man få 20h, 30h, och 60h skyttekompanier att klara av samma uppgifter. Åtminstonde vill personalen det.....å säg inget annat......för det framgår av tråden.
Vad är vitsen med skyttekompani light, medium och hard? Vi har satsat på att de kompanier som skall utföra den väpnade striden också skall klara av det, och det låter sig inte göras med 20h övningstid om året. Det vet ni alla som läser detta.
Problemet var det som vi alla brottats med. Hur behåller vi folket?
Det som kan hindra en individ att byta från 60h till 20h kan vara verksamheten. Man orkar kanske inte fysiskt sett att frr, ta, och strida i största allmänhet. Man tycker kanske rent av att det inte är givande/kul längre, men skulle mycket väl kunna tänka sig en lite lugnare befattning som fordonsförare, kock, stabsass eller vad det nu kan vara. Är det inte bra att kunna erbjuda ett alternativ då, i stället för att enbart kunna erbjuda samma uppgifter fast med lite mindre övnignstid? Detta tycker i alla fall jag är ett sätt att anpassa verksamheten så att fler ges möjlighet att stanna kvar.

(wedin, kursiverat): Nä, det tycker inte jag heller, men min uppfattning är att det måste vara motivet till att man ifrågasätter varför andra får, och inte jag.
Kvm
Men varför gör då dessa sk "bättre" soldater inte sina timmar?
Går man inte in i en sådan pluton eller kompani för att man vill göra mer?
Skall då inte dessa plutoner och kompanier ligga på en bra kontraktsuppfyllnad?

De gör de ju inte bevisligen.
Så varför går man då med?
Visst. Man kan få förhinder.
Men se då till att du blir lagd som vilande eller byt till 20h.
Skuggan
QUOTE (Sir Vival @ Feb 8 2008, 10:24 ) *
Fskj = fallskärmsjägare, om man nu vill vara petig...

helt rätt, kom på mitt misstag efter några timmar...
var fskj jag avsåg
swazze
Här kommer ytterligare ett exempel som späder på "konflikten" mellan 20 timmars HV och IP. Jag var på den tidigare diskuterade övningen där 7 hvbataljonen inom skånska gruppen övade på Ryssberget utanför Bromölla. Lagom till lunch så ställde jag mig i den ganska långa lunchkön. Väl framme plockar man åt sig av brödet etc men när man ska bli serverad så får jag reda på jag minsann inte får av den maten, som i detta fallet var någon form av gulaschsoppa, eftersom jag inte tillhör IP utan vanliga HV. Istället blir jag hänvisad till en annan kö där någon står och slevar ärtsoppa ur en hink. Inte för att jag på något vis bryr mig ifall jag får gulasch- eller ärtsoppa, men det var fan bland de absolut fånigaste jag har hört. Har de dragit det så långt med A- och B-lag att de inte ens kan servera samma mat, utan måste ta ta varje tillfälle till att poängtera skillnaderna? Då är det något som är fel.
FkN
Faktiskt lite komiskt, tycker du inte det? smile.gif Någon hövding har nu ju uppenbarligen som verkligen avgudar IP...

Hos oss är det faktiskt tvärtom, där är det ingen idè att ställa sig i kön hos koket om man tillhör IP.
Vi kör alltid grönpåsar motsv. Då vet man att man överlever övningen.
swazze
QUOTE (FkN @ Apr 27 2008, 21:47 ) *
Faktiskt lite komiskt, tycker du inte det? smile.gif Någon hövding har nu ju uppenbarligen som verkligen avgudar IP...

Ja det blir ju riktigt komiskt. biggrin.gif Att dom orkar liksom. Jag är ju inte direkt en person som hänger upp mig på något sådant, men jag tyckte ändå att det var värt att skriva här. Jo det är väll något sådant och förmodligen är säkerligen mer än en hövding.
dieseltrollet
Det troligaste är att olika personer har beställt mat till olika förband. Har man beställt t ex 40 portioner till IP så kan man inte även servera 100 portioner till icke IP osv. Däremot kan man ifrågasätta om inte sådana beställningar borde ha samordnats av någon. T ex en batkvm...

För övrigt så borde det finnas bättre saker att lägga övningsbudget på än Drytech, de är inte direkt den billigaste (eller bästa...) maten. Fast det är ju jobbigt att planera...
Ursäkta. men inte är det väl förbandschefen som sätter samman menyn? Ordningen brukar väl vara att man beställer dygnsportioner eller enstaka mål, och sedan får man se vad det blir. Det finns(skall finnas) utbildad personal i förplägnadsorgen som kan det där med näringslära etc. De sätter samman menyn mht olika faktorer. Gulachsoppa.....ärtsoppa......jooooo pyttsan! Men det är ju klart, i hemvärnet uppfinns det nya rutiner lite för jämt, så inget förvånar. vissel.gif
traktorspaning
Kan ta den första soppan först, har hänt förut att olika kompanier har lagat olika mat (eller att ett kompani lagar och ett beställer ISO från militärrestaurang). Men det är helt rätt med anmärkningen att det inte är någon högre grad av samordning inom bataljonen när det blir multi kö system.

Ja Drytech tar bra betalt för den gröna "Norge påsen" men när IP övar självständigt har dom ingen UHfunktion buren, det är först när IK kopplas in som UH kan tillhandahållas mer regelmässigt. Det som haltar lite är dock att stabtrto på IK är 20 h avtal.

Framöver kommer det vara fyra alternativ att utspisa som anpassas till verksamhet och numerär.
  1. Från fältkök, koktross tillhandahåller frukost, lunch och middag. Koket har viss anspännings och insatstid planeringshorisont på beställningar
  2. Från militärrestaurang, på bricka eller ISO. Kräver faktiskt länge pllaneringshorisont än va många tror
  3. Från bygden typ McDonalds. Vid övningar utanför övningsfältet, med flex i tidsramar samt lägre numerär tex kader övning.
  4. Eget, Drytech påse eller egna inköp som anrättas av den enskilde.
QM insats komp
QUOTE (swazze @ Apr 27 2008, 21:41 ) *
Här kommer ytterligare ett exempel som späder på "konflikten" mellan 20 timmars HV och IP. Jag var på den tidigare diskuterade övningen där 7 hvbataljonen inom skånska gruppen övade på Ryssberget utanför Bromölla. Lagom till lunch så ställde jag mig i den ganska långa lunchkön. Väl framme plockar man åt sig av brödet etc men när man ska bli serverad så får jag reda på jag minsann inte får av den maten, som i detta fallet var någon form av gulaschsoppa, eftersom jag inte tillhör IP utan vanliga HV. Istället blir jag hänvisad till en annan kö där någon står och slevar ärtsoppa ur en hink. Inte för att jag på något vis bryr mig ifall jag får gulasch- eller ärtsoppa, men det var fan bland de absolut fånigaste jag har hört. Har de dragit det så långt med A- och B-lag att de inte ens kan servera samma mat, utan måste ta ta varje tillfälle till att poängtera skillnaderna? Då är det något som är fel.

Anledningen till att 75:e komp fick gulasch och övriga ärtor är en rent logistisk fråga. planen var att 75:e skulle lämna berget tidigare och då gick det snabbare med pulversoppa till dom, det fanns bara 80 portioner av den sorten och koket hade det som ingångsvärde vid ordergivningen kvällen innan.
Om man nu tror att det var ngn sorts favorisering av ett kompani i bataljonen då får man nog ta sig en funderare på vad som är gnäll och vad som faktiskt är saker man skall rätta till, jag är den första till att hålla med om att resurserna skall fördelas rättvist ( i min värld är det timantalet som styr).

UW1
Yohn
Fortfarnade så är de roligt att se problem mellan HV och HVIP. Ni vet scenenerna i filmen "black hawk down" där vi ser lite av "oroligheterna" mellan Ranger och Delta Force soldaterna. Varför får jag känslan av att de alltid kommer att vara att HV aldrig kommer att förstå varför vi "går in" medan "säkrar". Skulle HVIP aldrig förstå varför de säkrar medan medan tex SSG "går in"?
FkN
Visst Drytech kanske inte är det billigaste, men den som spar han har...
VBK
Hellre Drytech än ingen mat alls även om den är dyr, har hänt många gånger att vi kommit till "restaurangen" lite för sent och koket glömt att IP också skulle ha av maten. Fruset bröd och kall mjölk/juice är inte funkis..

Saknar guldburken...
FkN
Den som inte har en grönpåse i sin stridssäck är korkad.
Även fast det är lovat man från koket, så vet man aldrig om man får nåt eller vad det kan tänkas smaka....

"och så tackar vi koket"
Rickard N
Guldburken skall enligt uppgift vara av tvivelaktig kvalitet smile.gif
Munken_swe
QUOTE (Rickard N @ Apr 28 2008, 21:44 ) *

Men den fungerar fortfarande. Inga problem där rolleyes.gif
dxl
QUOTE (Munken_swe @ Apr 28 2008, 22:52 ) *

Frågan är väl då hur pass bra din kropp fungerar efter att du har tuggat i dig innehållet. smile.gif
FkN
QUOTE (dxl @ Apr 29 2008, 01:50 ) *
QUOTE (Munken_swe @ Apr 28 2008, 22:52 ) *

Frågan är väl då hur pass bra din kropp fungerar efter att du har tuggat i dig innehållet. smile.gif

Hellre det än någon illa tillagad fläskkorv från koket smile.gif
johanp
QUOTE (FkN @ Apr 29 2008, 08:10 ) *
Hellre det än någon illa tillagad fläskkorv från koket smile.gif

FkN - det märks att vi har varit på samma övningar en del...

MEN jag har också varit ute som instr. åt ett 20h förband i närheten - jävlar vilket käk!!! Skulle byta alla grönpåsar i världen mot den lyxkrogen de hade med sig ut. Bättre käk än valfri lunchrestaurang i Sthlm... Kok är alltså grymt om det funkar och kass om det är nån senil gammal mupp som väljer meny samt tillagar den.
Sleipnir
Skulle kunna skriva hoper om riktigt fältkok, men det får anstå. Kan konstatera att det som serveras av bra kok är kanon, men förutsätter i princip att man tummar på 'läge'. Hur många kok har inte fått gå som rekstyrkar på fältövningar? laugh.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.