Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Varför skall Insatspluton få göra allt???
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Rickard N
QUOTE (Stocken @ Mar 28 2007, 12:19 ) *
Det är en fråga om vad man lägger för innebörd i begreppet "strida" anser jag. Och det finns ju en anledning till att vi övar strid... slut kom.

/Stocken

QUOTE (Yohn @ Mar 28 2007, 12:12 ) *
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 27 2007, 22:19 ) *
Alla kan väl strida eller hur, strida på ett bra sätt är en helt annan. De får vi nog tyvärr aldrig veta föränn en kula viner förbi änns huvud. tveka.gif

"Problemet" med hemvärnet är ju att alla är inte infanterister i grunden. Jag ansåg mig "kunna strida" när jag muckade, men knappast till fots, i bebyggelse och liknande.
Stocken
Precis. När jag muckade inskränkte sig min kunskap (nästan) om strid till att trycka på knappen som skickade in en granat i eldröret till haubits 77. Idag kan jag mera...

Lite OT: Vilken militär bakgrund har den optimala hemvärnssoldaten...

/Stocken

"Problemet" med hemvärnet är ju att alla är inte infanterister i grunden. Jag ansåg mig "kunna strida" när jag muckade, men knappast till fots, i bebyggelse och liknande.
isa
QUOTE (Fredriksson @ Mar 24 2007, 01:01 ) *
@Johnnie: Skall FM betala lön då?
Jag som Plutonchef och tillika kommunalanställd (morsan min är ombudsman på LO) har griskoll på ATL, hur löser man det praktiskt på en KFÖ-vecka?

Ta semester en vecka?

Att vara med eller inte är ju upp till den enskilde dock finns det ju krav på att man inom HVIP gör sina 60 timmar och HV 20 eller 30. Man har ju tecknat ett kontrakt. Kan man inte uppfylla sitt åtagande pga arbete eller annat ska man nog ta sig en funderare på om man ska vara med i HV alls. Kanske söka sig en annan fritidssysselsättning?

OT:
Ska jag starta en tråd om varför HvIP inte har samma utrustning, övningsutbud, budget eller dylikt som FJS? ;)

Edit: Fippel...
wedin
QUOTE (Stocken @ Mar 29 2007, 16:11 ) *
Ett förband behöver ju många talanger, men om vi pratar frontschwein så är väl i dagens läge stadsskytte rätt funkis. Dels så krigar de väl lite mer till fots än pansarskytte och så är ju SIB även "the shit" för Hv så sådana talanger är ju alltid bra. Stadsskytte har ju tgb och således folk med förarbevis på dessa. Sedan är ju understödsvapenstalang efterfrågat.
Fk Satan
Dax att sluta med Pajkastningen

Fk Satan
Blågult underbefäl
Stocken
Klockrent! Tackar så mycket!! worthy.gif

/Stocken

QUOTE (wedin @ Mar 29 2007, 17:03 ) *
Ett förband behöver ju många talanger, men om vi pratar frontschwein så är väl i dagens läge stadsskytte rätt funkis. Dels så krigar de väl lite mer till fots än pansarskytte och så är ju SIB även "the shit" för Hv så sådana talanger är ju alltid bra. Stadsskytte har ju tgb och således folk med förarbevis på dessa. Sedan är ju understödsvapenstalang efterfrågat.
Rickard N
Precis. När jag muckade inskränkte sig min kunskap (nästan) om strid till att trycka på knappen som skickade in en granat i eldröret till haubits 77. Idag kan jag mera...

/Stocken

Godtyckligt skytte skulle jag säga. Pansarshootinghjälten har trots allt härjat med grupps strid en del, borde vara enkelt att styra i rätt riktning, infanteristen bör har rätt kunskaper, stadsskytte bör man ju kunna visa ett träd så han slipper skita ner sig om det skulle hända skarpt och om man får jägaren att greppa konceptet "större än gruppen" så bör ju allt vara härligt där med tongue.gif laugh.gif

(lätt raljerande, inget elakt menat)
Hans Engström
Jag försöker alltid intressera vakt/insats killarna/tjejerna till fortsätta hos oss. Sen är stadsskytte inte att förakta. Fast även folk som Rickard som ser med vämjelse på strid utan 55 ton skrot kring sig verkar kunna funka bra också.
Hans Engström
För att tillägga lite, så är våra 9 plutonchefer och steffar följande från början:
1. Skyttegruppchef IB77 (GB) - Närskyddstroppchef brigad (PB) (om jag inte missminner mig)
2. Väderbiträde FV (E) - Stridsvagnsgruppchef (KB)
3. fd yoff Inf (KB från början tror jag) - ej säker men tror fd yoff (tjänstledig)
4. Jägargruppchef (KB) - Kustjägare (PB) (ej helt säker)
5. KVM norrlandsskytte (KB) - vakant
Munin
OT
3 månadersutbildningen torde vara den bästa bakgrunden eftersom den är helt anpassad till Hv:s uppgifter?
Dessa soldater behöver måhända tilläggsutbildas, medan alla andra behöver omutbildas...
/OT

För övrigt får IP inte göra allt (alltid) vilket jag är glad över, blir mer familjeliv på det sättet. wink.gif
/M

Grpch: Skyttelinje!
Lasse-i-ledet: Med eller utan djup?
Grpch: *mutter* Stridsparsvis växelvis - framåt..
Proto
QUOTE (isa @ Mar 29 2007, 16:56 ) *
Jag som Plutonchef och tillika kommunalanställd (morsan min är ombudsman på LO) har griskoll på ATL, hur löser man det praktiskt på en KFÖ-vecka?

Ta semester en vecka?

Att vara med eller inte är ju upp till den enskilde dock finns det ju krav på att man inom HVIP gör sina 60 timmar och HV 20 eller 30. Man har ju tecknat ett kontrakt. Kan man inte uppfylla sitt åtagande pga arbete eller annat ska man nog ta sig en funderare på om man ska vara med i HV alls. Kanske söka sig en annan fritidssysselsättning?

OT:
Ska jag starta en tråd om varför HvIP inte har samma utrustning, övningsutbud, budget eller dylikt som FJS? ;)

Jo frugan tycker säkert det är bra att hon får vara ensam med barn och hem en vecka med allt vad det innebär med lämna, hämta barn på dagis, fixa mat, städa och tvätta kläder själv, samtidigt som hon jobbar heltid.. I tillägg får då gubben ännu 1v mindre tillsammans med familjen som frugan igen då måste kompensera med extra jobb hemma..

Alla är inte ungkarlar under 25, en del av oss har familj.. Men jag tänkte likadant som dig, tills jag under 6mån jobbade ihop med 3 av HV-soldaterna som nästan aldrig dök upp på övningarna. De var småbarnsföräldrar, med det ansvar som det innebär. Då fattade jag hur de hade det och varför de inte var mer aktiva.
Viljan fanns där, men inte den praktiska, verkliga möjligheten. Med en KFÖ-vecka där man kör på dagtid (08-17.00)låt oss säga måndag-onsdag med utbildning, sedan tillämpad övning torsdag-lördag (dygnsövning) där man bryter lördag em. Tar vård och utvärdering på söndag.

Detta kan lättare "smältas" av partnern/frun/sambon eftersom det då bara är snack om 2 nätter borta, och resterande görs på "arbetstid". Lördag och söndag kan man motivera som "hobbyhelg". Under helgen utgår vanlig dagsersättning, under "arbetsveckan" SGI eller liknande.

Ungefär så gör norskarna det i mitt närområde.

JS
FkN
Bara en undran i så fall, hur gjorde alla dessa småbarnsföräldrar under invasionsförsvarets dagar när fenomenet "repövning" fanns?

Jag ser faktiskt inte skillnaden. Två saker är frivilligt, att gå med och gå ur. Därefter SKALL man fullfölja det kontrakt man skrivit på, och om detta sedan innefattar en KFÖ vecka så är det bara bra.

Fråga dig själv, skulle du "klara" att din fru/sambo är borta en vecka vad det gäller "hämta barn på dagis, fixa mat, städa och tvätta kläder själv, samtidigt som DU jobbar heltid"? Kan du kan hon...
KD803
QUOTE (FkN @ Mar 30 2007, 15:58 ) *
Bara en undran i så fall, hur gjorde alla dessa småbarnsföräldrar under invasionsförsvarets dagar när fenomenet "repövning" fanns?

1. Förvånansvärt många var redan hemmafruar på den gamla "goda" tiden.
2. Det är en gigantisk skillnad mellan att säga "hej älskning, nu åker jag frivilligt iväg en vecka för dålig ersättning och lämnar dig ensam med barnen" och att säga "hej älskning, nu har jag blivit inkallad igen".
Jag ser faktiskt inte skillnaden. Två saker är frivilligt, att gå med och gå ur. Därefter SKALL man fullfölja det kontrakt man skrivit på, och om detta sedan innefattar en KFÖ vecka så är det bara bra.

Skillnaden ligger i att HV kan man mycket riktigt själv välja att gå ur. En krigsplacering i invasionsförsvaret bestämde man inte över själv i samma utsträckning. Detta torde även en respektive inse och påpeka...
Fu Dahlberg

Man blev förbannad, svor över idiotsamhället, gjorde massa förberedelser, hoppades vid högre makter att det skulle funka, för man hadde inget val?

Blir det krav på vecko KFÖ, så kommer jag ev att lämna in. Jag har inget emot att lägga 100-tals timmar av min fritid på dettta för usel ersättning.
Men när det börjar synas ordentligt i lönekuveret är det inte kul längre...
jofus
Enligt min åsik t så är de två bästa förslag som har kommit upp är dels Protos förslag med dagsövningar måndag till onsdag och torsdag till lördag är det dygnet runt som gäller. Det andra system byggde på att man ca fyra veckor innan började att intensivt repetera upp kunskperna på grupp nivå för att sedan köra dygnet runt torsdag till söndag. Båda dessa system borde familjen kunna gå med på och det är inte en allt för stor uppoffring. Givetviss skall det uttgå god ersättning för den förlorade inkomsten men under helgen räcker det med den vanliga ersättningsnivån.

Jag tycker också att en del här inte förstår att folk har olika mycket tid att lägga på hemvärnet. Bara för att man inte är med på allt behöver man inte vara en sämre soldat. Faktum är att jag tar häller skydd tillsammans med lugna Lasse familjefar än med överkittade Nisse som förmodligen kommer att göra något dumt och få mig dödad.
Kontrakten skall uppfyllas men systemet måste vara lite flexibelt så att olika människor kan vara med. Mångfalden är en av de delarna som ger hemärnet dess styrka.
Munin
Ang KFÖ-veckan:
Det intressanta är att det är ett himla liv om att det blir så bra när befälen får löka i 3-4 dagar innan man släpper loss manskapet under helgen.

Hittills har det (lokalt) trots allt fungerat med (tors)fre-söndag där alla övar/utbildas samtidigt. Det har också gått bra med befälsövningar, förberedelser och fältlastning i helgen/-erna innan övning.
Vad har förändrats?
Vilka fördelar finns med att ha befälen inne i veckan istället för under helg/kväll inför övning? Bortsett från att hvbefäl ev. får strutta runt i uniform på regementsområden till SGI istället för normal dagersättning?

I helgerna konkurrerar vi med familj, vänner och andra hvförband om de "bästa" instruktörerna, i veckorna med hvförband, gu, 3:e termin?, NBG/IAS, US och f-n med mormor, motsv.

/M
Edit: kan någon vänlig moderator flytta detta inlägg till KFÖ-vecka i hv tråden..tack *böj - sträck*
Hans Engström
Jo, om vi fick löka i 3-4 dagar på regementet/motsv. så skulle vi kunna få betalt för den ohemuliga mängd tid vi lägger ner på hämtning/lämning, planering, beställningar, dubbelkontroll av beställningar, besök på övningsterrängen etc. som vi nu desperat försöker få tid för mellan jobb, familj, övriga förtroendegrejer och den eventuella fritid vi har.

Jag satt här och nu och gjorde ett litet tidsöverslag på vad jag kommer lägga ner inför Rikshemvärnschefens besök den 12. maj.

6-12 timmar möten (2-3 x 3-4 timmar på expeditionen för synkning av verksamheten)
10 timmar hämtning och lämning utrustning
4 timmar rek av övningsplatsen
6 timmar MUS på övningsplats
4 timmar beställningar/kontroll av beställningar/kontakt med LG på telefon
tillkommer
orderskrivande, personlig planering

tillägg, allt detta blir naturligtvis bättre på plats med alla chefer samlade, och fokuserade på en sak
Shades
För utb som hvsjv så kommer jag i år att lägga 2 * 2 veckor på annan ort just till den förhållandevis dåliga ersättning som utbetalas. Familjemässigt så fungerar det (förhoppningsvis) utan några större problem och ekonomiskt så funkar det för att jag har en buffert att ta av. Däremot så kan man inte anta att detta funkar lika bra för alla och jag kan inte svära på att det skulle funka nästa år.

De som här ser allt i svart och vitt skall nog ta sig en funderare över vad Hv's funktion är och försöka sätta sig in i att det finns mer en en verklighet (dvs andra människors verklighet) att ta hänsyn till. Egentligen ser jag inget skäl till att någon av oss skall gå back på att göra något som gynnar samhället och egentligen är vi "dumma i huvudet" eftersom vi går med på det.

Detta är verkligen OT med tanke på trådtiteln men...

OnT så skulle jag vilja säga att det inte på något vis är konstigt att IP får mer och lite bättre. Gör mer tid och få mer ut.

/S
Kimster
Ja återgå.
Trilla inte iväg för mycket OT nu och gör detta till nån KFÖ-tråd

/ BlåGul
Erik Adam
QUOTE (FkN @ Mar 30 2007, 14:58 ) *

Fråga dig själv, skulle du "klara" att din fru/sambo är borta en vecka vad det gäller "hämta barn på dagis, fixa mat, städa och tvätta kläder själv, samtidigt som DU jobbar heltid"? Kan du kan hon...

Instämmer nåt alldeles otroligt med FkN här.
Det tycks finnas en närmast pervers fixering vid att "allt" skall vara så förb***** lika fördelat och jämställt i ett förhållande varenda dag.
Det stör mig.

Om man har valt att leva tillsammans, vad spelar det då för roll ifall din sambo steker blodpudding 186ggr på ett år, medan du bara gör det 179ggr? (= avdrag för en KFÖ-vecka). Kan inte låta bli att tycka att den motsatta uppfattningen är övertöntig.
Att man har familj och/eller barn, betyder väl knappast att man skall finnas på plats för blodpuddingsstekande, mellan 11.30 - 12.30 varenda dag?

Mina egna barn äter iaf hellre fil & flingor till lunch på lördagen medan jag krigar och får lagad lunch av en lycklig farsa (med rester av grön-svart färg bakom öronen) dagen efter.

>>Bäste BlåGul; eftersom vi inte har någon tråd för "Relationer & samlevnad" så tog jag mig friheten att posta detta här, eftersom diskussionen snöat in på ämnet.<<
FkN
@Hans Engström: Övningtid 8 timmar? Snacka om spel för gallerierna med dom enorma förberedelserna.

@Övriga: Personligen så får jag ut mera när jag varit på FM kurs en vecka, då jag alltid tar ut semester + begär SGI från kursanordnaren.
Hans Engström
Jag fortsätter i tråden om KFÖ vecka, då det är där det här hör hemma egentligen.
Lfskbat
Först vill jag svara den där grabbhalvan som "hackade" på Hv och frågade när senast Hv gjort skarp insats med vapen i hand. Det görs faktiskt rätt ofta om du inte visste det! Högvakten! S. F. R. V!

Detta börjar bli ett dåligt mantra för mig men anledningen till att "vanliga" Hv har så "kassa" övningar om man jämför med IP/IK beror på 20H Komp C. Jag har de senaste åren haft favören att vara med på både Batråd och ledningsmöten i vår bataljon. Här läggs/redovisas/planeras som bekant övningsplaner upp för resp komp. Det man gör på batmöten är att "pricka" in rätt datum i utb-plan samt råd & rön från utb-grp kopplat till TOEM. Det är alltstå Er "kassa" komp ledning som ska få en spark i scrotum om övningarna är kassa. Visst kan det hjälpa att hacka på utb men det dom gör är att hålla i slantarna samt vara behjälpliga med instr och övningsfält samt styra upp större övningar. Vill ni ha ös, säg detta till er KC, mummla inte utanför mötet,,, skrik det i örat på komp C dribble.gif
-donTomaso-
Svar till trådskaparen:

I senaste Hemvärnsnytt skriver Roland Ekenberg, RiksHvCh, i ledaren:

"Vi har ett system för hur avtal tecknas,
där ges en möjlighet att teckna sig som soldat på
20, 30 eller 60 timmar. Vad man väljer beror naturligtvis
på hur mycket tid var och en kan tänka sig att
satsa på hemvärnet. Det är sedan en självklarhet att
om jag tecknar mig för högre timantal så får jag både
träna mera och jobba med mer komplicerade uppgifter.

Jag får också viss utrustning före andra om det
är så att leveranserna är utsträckta över längre tid."

Är han av den åsikten så kanske det är så som han säger. smile.gif
Erik Adam
QUOTE (-donTomaso- @ May 15 2007, 14:32 ) *
Svar till trådskaparen:

Passa dig nu!

Det var precis det synsättet jag försökte framföra i denna tråd http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=29444&st=90
(inlägg 91) och det blev i vanlig ordning ett satans liv om alla komplett galna och fetdryga sopor som är med i IP, att alla i IP anser sig stå ett par pinnhål över SAS/SSG + alla därtill hörande påhopp.

Med all logik så kommer sannolikt samma människor här gå till anfall mot RiksHvC av precis samma anledning. Jag väntar med spänning...
-donTomaso-
QUOTE (Erik Adam @ May 15 2007, 21:10 ) *
QUOTE (-donTomaso- @ May 15 2007, 14:32 ) *
Svar till trådskaparen:

Passa dig nu!

Det var precis det synsättet jag försökte framföra i denna tråd http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=29444&st=90
(inlägg 91) och det blev i vanlig ordning ett satans liv om alla komplett galna och fetdryga sopor som är med i IP, att alla i IP anser sig stå ett par pinnhål över SAS/SSG + alla därtill hörande påhopp.

Med all logik så kommer sannolikt samma människor här gå till anfall mot RiksHvC av precis samma anledning. Jag väntar med spänning...

Hehe! Jag tar betäckning bakom soffan, ringer Rolle och varnar för kommande mailbombning. biggrin.gif

Visst kan jag förstå folk i kompanierna som ledsnar för att övningarna blir färre/tråkigare (om det nu verkligen ÄR så), jag tycker inte att det var speciellt givande förut heller, innan mitt åtagande i en IP. Är det så att det "står still" i kompanierna och allt nytt som kommer vad gäller utbildning/utrustning satsas på IP nu? Ska det vara lika? Och om man nu tycker så, varför?

Jag har ingen koll på hur mycket pengar som läggs på vad, någon med lite insyn kanske kan delge oss lite siffror så man kan jämföra? smile.gif
23:e komp.
Don Tomaso!
Då insatsförbanden är Hv spjutspets utb mässigt och mtrl mässigt och därtill övar mer pga mer avancerade uppgifter så är det inte konstigt att resursfördelningen ser ut som den gör. Har inga exacta siffror men vet att insatsorgen prioriteras. Störst slagkraft innebär mer stridsövning och därmed högre kostnader i relation till ex. ett logistikförband. Inget konstigt med det.
Detta innebär inte att man överger övriga enheter i bat. Mindre övningstid och mindre "krig" innebär lägre kostnader. Den bat som överger sina övriga enheter helt och hållet till förmån för insatsförbanden skjuter sig själv i foten då bat samlade förmåga är en förutsättning för insatsförbandens verksamhet. Alla behövs men har olika behov av resurser. Allt behöver nödvändigtvis inte jämföras i tilldelade kronor och ören. Varför inte alla hemvärnssoldater fått likadan utrustning samtidigt kan Du läsa om i senaste numret av Hvtidningen. Eftersom Hv är en del av FM så fungrar det på samma sätt i utrustningsfrågor. Förband och enheter tilldelas utrustning efter behov och funktion och inte enl. rättviseprincipen.

Insatsförbanden leder utvecklingen och ligger i framkant. Övriga enheter anpassas och förbättras kontinuerligt för att svara upp mot ställda krav. Den bat jag tillhör håller på att omorganiseras för att bättre svara upp mot ställda krav och förväntningar. Det kommer att ta lite tid och jag vet att mycket av det gamla synsättet(knäckebrödhultvärnet) är på väg bort för att ersättas med moderna arbetsmetoder även i de "vanliga kompanierna". Detta kommer att generera soldater som har en helt annan förutsättning att utvecklas och trivas, på samma sätt som de flesta insatssoldater gör i dag. Generationsväxlingar tar tid.

Ja.....jag har insyn och vet hur det resoneras.

Hoppas det klarnat lite.
isa
QUOTE (Proto @ Mar 30 2007, 11:55 ) *
QUOTE (isa @ Mar 29 2007, 16:56 ) *

Ta semester en vecka?

OT:

Jo frugan tycker säkert det är bra att hon får vara ensam med barn och hem en vecka med allt vad det innebär med lämna, hämta barn på dagis, fixa mat, städa och tvätta kläder själv, samtidigt som hon jobbar heltid.. I tillägg får då gubben ännu 1v mindre tillsammans med familjen som frugan igen då måste kompensera med extra jobb hemma..

Alla är inte ungkarlar under 25, en del av oss har familj.. Men jag tänkte likadant som dig, tills jag under 6mån jobbade ihop med 3 av HV-soldaterna som nästan aldrig dök upp på övningarna. De var småbarnsföräldrar, med det ansvar som det innebär. Då fattade jag hur de hade det och varför de inte var mer aktiva.
Viljan fanns där, men inte den praktiska, verkliga möjligheten. Med en KFÖ-vecka där man kör på dagtid (08-17.00)låt oss säga måndag-onsdag med utbildning, sedan tillämpad övning torsdag-lördag (dygnsövning) där man bryter lördag em. Tar vård och utvärdering på söndag.

Detta kan lättare "smältas" av partnern/frun/sambon eftersom det då bara är snack om 2 nätter borta, och resterande görs på "arbetstid". Lördag och söndag kan man motivera som "hobbyhelg". Under helgen utgår vanlig dagsersättning, under "arbetsveckan" SGI eller liknande.

Ungefär så gör norskarna det i mitt närområde.

JS

Jag kan ju bara tala för mig själv...Jag är 34 år. Familjefar med 2 egna barn (10 och 6 år) + ett bonusbarn + en hustru + ett eget hus att rå om. Lägger ner i runda slängar 300 timmar per år på övningar med min IP-pluton + en del instruktörsjobb + tränar ett knattelag i fotboll 2 gånger i veckan... För min personliga del handlar saker o ting om planering och vad jag prioriterar i livet.

Den "Norska principen" kan ju vara ett sätt att "få loss" lite folk på övningarna, ett inte helt oävet föslag.

Edit: Lade till text och rättade stavfel
Birgersson
kan det beror på att IP är bättre utbildade och har även mer soldater som kommer på övning o är mer motiverade och inte åker hem så fort man ska sova i tält????

QUOTE (709 @ Sep 26 2006, 10:40 ) *
QUOTE (Uttern @ Sep 26 2006, 10:17 ) *
1
Jag håller med om att IP får opropotionellt mycket resurser från FM. Det vore på sin plats att RikshvC bestämmde om HV ska vara kvar eller inte och prata ur skägget. Jag har ingen lust att administrera ett sönderfallande Hemvärn som redan är dödsdömt.

2
Men jag vill lägga till att jag tycker i o f s att vi inte ska vara ledsna över att IP får ta hand om eftersök så länge som vi övriga får koncentrera oss på Hemvärnets riktiga uppgift: att med vapenmakt försvara landet.

3
Faktum är att jag föredrar att IP tar hand om bortsprunga hundar, katter och tanter så vi slipper lägga ned tid och resurser på sådant.

Mmm. Du började bra (stycke 1). Sen gick det åt h-e (stycke 2-3). Vi står ju alla på samma sida, eller? Dylika kommentarer gör väl att vi aldrig kommer att vara ett Hv utan bara kommer att kasta bajs på varandra. Men det får stå för dig. Tyvärr så är det vanligt tycker jag.
Punkt 3 för övrigt: sådant är ju utöver vår vanliga utbildning, så den kommentaren är ju irrelevant. Typ, vanilla käkar bullar, dricker kaffe och klipper Hvgårdens gräsmatta. Tid och resurser... Edit: pucktvåa

Mitt skäl att vara med i IP och ej 20h vanilla? Jag kan lägga tiden. Jag orkar lite mer. Jag dissar inte 20h för att de (personalen) är puckon, utan för att jag vill mer. Men det kanske är fel av mig? Har jag missförstått tanken bakom 20/30/60 h konceptet? Eller har de som inte kan och orkar mer än 20 h objektskramande missat något som jag insett? (Vad gäller A/B-lag som vissa nämner, läs denna tråd för min tankegång.)

@Fk Satan: Håller med om vikten av korrekt utbildning. Det är något som Hv brister när vi får nya instruktörer var år från olika förband över landet, beroende på vilket förband som är närmast. Hur svårt är det att göra ett enkelt styrdokument om Hvs utbildningstrappa?!
Hans Engström
QUOTE (Birgersson @ May 28 2007, 20:21 ) *
kan det beror på att IP är bättre utbildade och har även mer soldater som kommer på övning o är mer motiverade och inte åker hem så fort man ska sova i tält????

Åh, det där var ett ogenomtänkt inlägg... ;-

Hur rankar du utbildningsnivån på soldaterna? Jag lovar att matcha vad än du har att komma med utbildningsmässigt med personal ur mitt kompani (skall dock erkännas att har du/ni fallskärmsjägare står vi oss slätt, men resten av floran av utbildningar, både GU och efter har vi.

Ta det i den ton det är menat, jag håller fortfarande att skillnaden som uppstår i utbildningen mellan 60 och motiverade 20 timmars plutoner inte syns förrän efter 3-5 års nötande på en form av stridsuppgift, och att GU och övrig verksamhet är en bättre mätare på kompetensen hos den enskilde soldaten.
Birgersson
nej de´t kanske inte var allt för genomtänkt från min sida
ber om ursäkt,
man ska självklart inte måla fan på väggen för att just ett kompani ser ut som jag sa!
men allså hur ser det ut hos er hur många brukar ni har på era övningar?
inga baktankar från min sida här jag bara undrar!
där jag var med innan så kom det typ 20 personer på en bataljons övning
hur många har ni!
obs, vill inte starta ett krig här!
dumt inlägg av mig innan ok?

QUOTE (Hans Engström @ May 28 2007, 21:18 ) *

Åh, det där var ett ogenomtänkt inlägg... ;-

Hur rankar du utbildningsnivån på soldaterna? Jag lovar att matcha vad än du har att komma med utbildningsmässigt med personal ur mitt kompani (skall dock erkännas att har du/ni fallskärmsjägare står vi oss slätt, men resten av floran av utbildningar, både GU och efter har vi.

Ta det i den ton det är menat, jag håller fortfarande att skillnaden som uppstår i utbildningen mellan 60 och motiverade 20 timmars plutoner inte syns förrän efter 3-5 års nötande på en form av stridsuppgift, och att GU och övrig verksamhet är en bättre mätare på kompetensen hos den enskilde soldaten.
eskil
QUOTE (Hans Engström @ May 28 2007, 21:18 ) *

Hur många soldater kom på vår senaste övning, Hans? wink.gif
Undrar vilka insatskompanier som kan matcha det.
FkN
QUOTE (eskil @ May 28 2007, 22:38 ) *
Hur många soldater kom på vår senaste övning, Hans? wink.gif
Undrar vilka insatskompanier som kan matcha det.

Säkert massor, och om dom inte vill komma något mera i år så behöver dom inte eller hur?
Hans Engström
I de 4 täter som övades (tyvärr, men bataljonen bestämde att vi skulle öva tätvis istället för samlat) så hade vi följande ute:

Sjukvård: 4
Förplägnad: 2
Stab samt transport (dvs ordonnanser och bilkårister): 14
Stridande: 96

Tyvärr innebar detta att vi fick gå till 3 istället för 4 plutoner, så 2 plutonschefer blev biträden lite hastigt och lustigt.
Hans Engström
Av kompaniets personal så har faktiskt huvuddelen uppfyllt sina kontrakt (undantaget kompledning), men det känns inte som det kommer innebära några problem med att fylla verksamheten i höst.

Statistiskt så hade vi gjort circa 5000 timmar i kompaniet per förra övningen. Bulldozer bör ha exakta siffror.
eskil
QUOTE (FkN @ May 28 2007, 23:10 ) *
Säkert massor, och om dom inte vill komma något mera i år så behöver dom inte eller hur?

Nej, det behöver de inte. De behöver faktiskt inte vara med i HV öht.
Men med är de. Och kommer gör de.
Bulldozer
QUOTE (Hans Engström @ May 28 2007, 23:15 ) *
Bulldozer bör ha exakta siffror.

OT

Heller hur!? dribble.gif HV.gif

Jo visst ligger vi oförskämt bra till hittils i år. Men det är även en effekt av att vi rensat i rullorna och tagit bort surdegar i form av långavariga nollor.

Vad nu detta har med "Varför skall IP få göra allt???"

/ OT

TTT

Snart är det väl enklast att göra hela hemvärnet till insatshemvärn med samma utrustning och utbildning!? De uppgifter som vis skall klara kräver mer och att ha en halv vecka om året som krav är på tok för lite i den verklighet vi lever i idag.

Hellre ett mindre men vassare hemvärn än ett större men slöare.

Hårt men ärligt! camo.gif

---

Edit: Skulle inte vara ett inlägg från mig om det inte editerades i efterhand
Hans Engström
Nja, det stödjer min tes att det inte är lyckat med uppdelningen 60/30/20, utan att man bör fördela budget/utbildningsresurser utifrån ambitionsnivå och levererat resultat (tyvärr är ju förbandsvärderingarna rätt så smärtsamma att läsa ibland).
23:e komp.
QUOTE (Hans Engström @ May 29 2007, 10:03 ) *
Nja, det stödjer min tes att det inte är lyckat med uppdelningen 60/30/20, utan att man bör fördela budget/utbildningsresurser utifrån ambitionsnivå och levererat resultat (tyvärr är ju förbandsvärderingarna rätt så smärtsamma att läsa ibland).

IP gör inte allt i våran bat. Uppdelningen på timmar med hänsyn tagen till personalens ambitionsnivå är ett försöksprojekt som kommer att utvärderas. Om man ser bat. som en helhet kan man ju resonera som så här: De enheter som i dag lever upp till ställda krav behöver mindre resurser i form av utb. stöd än de enheter som släpar efter vilka behöver mer. Vi sitter i samma båt och alla är inbördes beroende av varandras förmågor. Ingen kedja är starkare än........så att säga.

Var och en gör det den är bäst på. Vill man tillhöra ett 20 timmars logistikkompani har man själv valt att inte öva det som IP övar.

Var och en övar inom sitt gebit. Om man inom alla kategorier förband i Hv målmedvetet arbetar för att stärka ledarskapskompetensen och tvätta bort "knäckebrödhultattityderna" så är mycket vunnet. Med ett kompetent och målmedvetet ledarskikt i förbandet kommer man att lyckas få personalen att ställa upp. Helt övertygad om det!

Mer personal fordrar mer resurser i form av utb. Man borde börja där istället för att kasta ut folk för att förbättra statistiken.
Resurserna som det talas om är en form av insats. Satsar man inget kan man heller inget vinna.

Ja.....det finns fall som motiverar uppsagda kontrakt, men det finns säkerligen en del som med rätt attityder uppifrån inget hellre vill än att öva i Hv. Exempel på sådana finns i denna tråden.
delta_virus
Snart är det väl enklast att göra hela hemvärnet till insatshemvärn med samma utrustning och utbildning!?

Ska man inte göra alla om alla pansarskytte förband till jägare då också för att ha ett starkare försvar medan. som jag har hört ska insats svara som ett främst stridande förband i ofred där av utrustningen utbildningen men mera.
dieseltrollet
QUOTE (delta_virus @ May 31 2007, 20:19 ) *
Ska man inte göra alla om alla pansarskytte förband till jägare då också för att ha ett starkare försvar medan. som jag har hört ska insats svara som ett främst stridande förband i ofred där av utrustningen utbildningen men mera.

Skillnaden mellan pansarskytte och jägare är oändligt mycket större än den mellan ordinarie hemvärn och insatsplutonerna, varför din jämförelse inte känns riktigt relevant.

Jag skulle snarare säga att utvecklingen går mot det som Bulldozer skrev. Nästa år ska varje bataljon ha ett insatskompani till skillnad från varje utbildningsgrupp och jag skulle inte förvånad om det inom några år kommer att bli ett andra insatskompani i varje bataljon.
Fk Satan
QUOTE (dieseltrollet @ May 31 2007, 20:25 ) *
Jag skulle snarare säga att utvecklingen går mot det som Bulldozer skrev. Nästa år ska varje bataljon ha ett insatskompani till skillnad från varje utbildningsgrupp och jag skulle inte förvånad om det inom några år kommer att bli ett andra insatskompani i varje bataljon.

Sedan kan man fundera över för resp nackdelar på detta... Men det är en helt annan fråga och jag är som alltid helt övertygad om att generalerna och överstarna vid HKV fattar bra och korrekta beslut...
delta_virus
dieseltrollet: jo jag vet, säger bara att man inte kan göra alla hv till insats, tog och gämnförde psk och jägare.
dxl
Man kanske inte behöver göra hela HV till ett förband med insats uppgifter, men man kan kanske kalla det för insats under en övergångsperiod medan man fasar ut alla som inte gör minst 60 timmar
delta_virus
skulle vara en idé HV.gif
Fk Satan
HV blir inte bättre för att det blir 60h avtal. Först och främst måste nivån på instruktörerna avsevärts förbättras, både inom insats och inom 20h. Även nivån på chefer måste höjas. Som det är idag verkar insats vara mer intresserade av att leka SSG-Ninja-Stormjeagers jmf med att fokusera på sina huvuduppgifter, nämligen bevakning av objekt. Därefter på grundläggande mtrl-transport och transportskydd. Jmf med att öva på strid bakom fiendens linjer...
dieseltrollet
QUOTE (delta_virus @ May 31 2007, 20:44 ) *
dieseltrollet: jo jag vet, säger bara att man inte kan göra alla hv till insats, tog och gämnförde psk och jägare.

Varför skulle man inte kunna göra det? Din jämförelse med psk och jägare haltar fortfarande.
dxl
QUOTE (Fk Satan @ May 31 2007, 21:01 ) *
HV blir inte bättre för att det blir 60h avtal. Först och främst måste nivån på instruktörerna avsevärts förbättras, både inom insats och inom 20h. Även nivån på chefer måste höjas. Som det är idag verkar insats vara mer intresserade av att leka SSG-Ninja-Stormjeagers jmf med att fokusera på sina huvuduppgifter, nämligen bevakning av objekt. Därefter på grundläggande mtrl-transport och transportskydd. Jmf med att öva på strid bakom fiendens linjer...

Håller helt med vad gäller inströktörer och självklart är det en förutsättning för att man ska få bra förband. En förutsättning som jag tog för självklar i mitt exempel. Men samtidigt så måste man ha en del i verksamheten som lockar folk en "fun factor" kan vi kalla det smile.gif

Med 60 timmar så får man fler timmar att öva det som är väsentligt och kan samtidigt avdela en del tid till att ha övningar som inte nödvändigtvis är det som HV ska kunna men som svetsar samman förband och som är roliga och ett avbrott i annan verksamhet. (borda tåg t.e.x eller varför inte någon form av fria kriget övning under en helg)
Fk Satan
@dxl

Detta är ett ämne/tråd jag kan spinna loss på ganska länge, men jag tror att vi måste vara beredd på att få centralt styrda övningsPM och centralt styrda övningar på soldat, grupp, plutons och kompaninivå. som alla enheter skall genomföra i landet.
delta_virus
dieseltrollet: visst va det en racklig gämnförelse, det jag försöker komma fram till är att alla delar av försvaret behövs, som jag har fattat det så ska insats vara en stridande del utav HV och 20H ska bevaka och skydda samhället. Som jag har hört så ska det vara så. och om vi går tillbaka till hur den här tråden började så tycker jag också att 20 H ska få komma ut och ha eftersök, tycker inte bara att det är insats som ska göra sånt, om man har resurser så ska man väl ta reda på dem.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.