Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Varför skall Insatspluton få göra allt???
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Konsum
Eftersom de allra flesta kommer på våra övningar så är samåkning lätt, vi hjälper oftast varandra med hämtning. Kanske IP skulle kunna vara ett lyft redan nu?
rolleyes.gif

Det är nog klart att man är lite handikappad utan bil idag. Hoppas det går bra att ta kortet.
Proto
Som nämns tidigare växer klyftan mellan IP och vanliga HV. De flesta som gör mkt tid går förståeligt nog till IP.
MEN, det finns fortfarande kvar de som utanför IP gjör många timmar.

Inte speciellt motiverande att som Stf plut C se "alla" yngre/aktiva försvinna till IP. Även om det är bra för IP och försvaret.

Men jag harvar nog kvar ett år eller så till, så får det väl bli IP för mig också sedan..

Men ni som inte är IP och vill öva mer, kan inte ni liksom jag och andra öva tillsammans med IP, trots att ni inte tillhör dem?

Är bra att få gå som Lasse i ledet på dessa övningar och öva den personliga färdigheten.
Då kan man också vara med på de roliga övningarna men stå över annat trams IP håller på med wink.gif

JS
Sisu Fräkne
Ja, efter mycket tjafs med IP hit och HV dit i mitt område, så kan jag säga att det inte är en klyfta mellan IP och HV, det är en hel ocean.
När jag då fick reda på att "citat" Ksp58 och GrG Ska ej användas i HV" så började jag undra, stälde en massa frågor här på forumet.

Nu vet jag varför, 20 timmar räcker inte till tycker ledningen.

De anser att man inte kan utbilda 20 timmars folk på ksp och GrG.

20 timmats soldater ska kunna bevaka ett objekt det är kravet för i år. (eller nästa år, kommer inte ihåg)

Sen trappas det upp allteftersom åren går... Skulle ta ca 3 år att komma upp till ksp58 utb.

Suck.....

Nu ska jag bara övertala mina gubbar i min grupp att vi går över till IP eller dyl..... Jag orkar inte med att bli behandlad som en nybörjare.
dxl
Men räcker verkligen 20 timmar till? Personligen så tycker jag 60 timmar är tight? (finns även en som undrar i "öppet forum" här på soldf) Ofta när jag pratar/chattar med människor som är eller har varit i det militära utomlands (inklusive HVs motsvarigheter) så undrar man om man verkligen kan uprätthålla ens "bevaknings" kompetens med 20 timmar per år.
20h behövs, javisst, det är ju 20h HV som är grunden som HV vilar på. Men min personliga åsikt är nog att det vore bra om man hade lite mer övningstid i bagaget.

Sedan så vet jag inte hur bra det är att göra som proto säger, att vara med lite då och då. Det ger ju bara gruppen/plutonen en extra soldat som finns där ibland. Kan bli väldigt fel när du plötsligt inte finns där. Det är ju inte du som ska öva utan plutonen.
Sn@jper
QUOTE (Sn@jper @ Mar 18 2007, 19:44 ) *
Tycker hela grejen med kontraktstid är blaha.... det skall ligga i varje soldats intresse att öva när tillfälle ges.

QUOTE (Kimster @ Mar 18 2007, 22:24 ) *
Jo ja men i vilken verklighet relaterar du det till? Hur tror du det EGENTLIGEN fungerar med krav vs fri vilja? Hade alla dykt upp på de övningar som man förväntas hade ju inte kraven behövts eller hur?

Krav vs fri vilja?????? Är inte HV frivilligt?? Har man skrivit på för att få bra jaktkläder tycker jag inte man har i HV att göra!

Slutligen tycker jag det är riktigt fult av IP att ragga nya medlemmar ifrån kompanierna. Har fått höra att de ringt istort sett alla våra yngre, taggade soldater, genom att locka med mer och roligare utb. Dock utan någon vidare framgång. IP som får så mycket plats i media borde väl kunna sköta sin egen rekrytering.
Okej detta stör mig när du säger så. Vad är grejen ? .. vad är målet med hela verksamheten överhuvudtaget, och hur ser den ut i FM överlag ?! jo rätt man på rätt plats. Ni tillhör SAMMA ORGANISATION för bövelen, ni har samma syfte samma mål till varför ni ens existerar och du gnäller på att de yngre får chans att vara med i en mer aktiv del HV ? Jag hoppas verkligen att de yngre lockas med roligare övningar och mer utbildningstid osv. för det är precis det de vill ha, jag ville ha det iaf, och jag vet hur många som helst av de yngre som vill ha mer och mer. Så varför ska inte de få den möjligheten?
Att någon skulle ha förstatjing på någon ny soldat är ju bara larvigt. De väljer väl av egen fri vilja...

Nu har jag inte påstått att jag är gammal. (28 år) Jag vill bara frå fram att typ 60h/år borde vara minimum för alla oavsett plut.
Vårat kompani har trots allt givande utb. så länge det är på kompaninivå. Bataljonsövningen kan man ju lägga ner eftersom det verkar vara mer för batledning och insats. Vi 20h kan ju ersättas med pappfigurer.
Vi har under ett par år nu på komp-nivå kört en vecko-övn./år. Mycket givande. Och i år är det 2*vecko-övn.
Kanske är det så att vi är lite överkvaliciferad för "jobbet", därav leda och tristess.
Om inte punktrekrytering är fult? Vad är då detta....... Fick veta av kompch. att de från insats försökt tvinga vår kompch. att avstå minst fem taggade soldater för insatsplut. Tycker jag låter både fult och desperat.
Fk Satan
QUOTE (Sn@jper @ Mar 20 2007, 20:30 ) *
Tycker hela grejen med kontraktstid är blaha.... det skall ligga i varje soldats intresse att öva när tillfälle ges.

Jo ja men i vilken verklighet relaterar du det till? Hur tror du det EGENTLIGEN fungerar med krav vs fri vilja? Hade alla dykt upp på de övningar som man förväntas hade ju inte kraven behövts eller hur?

Krav vs fri vilja?????? Är inte HV frivilligt?? Har man skrivit på för att få bra jaktkläder tycker jag inte man har i HV att göra!

Slutligen tycker jag det är riktigt fult av IP att ragga nya medlemmar ifrån kompanierna. Har fått höra att de ringt istort sett alla våra yngre, taggade soldater, genom att locka med mer och roligare utb. Dock utan någon vidare framgång. IP som får så mycket plats i media borde väl kunna sköta sin egen rekrytering.
Okej detta stör mig när du säger så. Vad är grejen ? .. vad är målet med hela verksamheten överhuvudtaget, och hur ser den ut i FM överlag ?! jo rätt man på rätt plats. Ni tillhör SAMMA ORGANISATION för bövelen, ni har samma syfte samma mål till varför ni ens existerar och du gnäller på att de yngre får chans att vara med i en mer aktiv del HV ? Jag hoppas verkligen att de yngre lockas med roligare övningar och mer utbildningstid osv. för det är precis det de vill ha, jag ville ha det iaf, och jag vet hur många som helst av de yngre som vill ha mer och mer. Så varför ska inte de få den möjligheten?
Att någon skulle ha förstatjing på någon ny soldat är ju bara larvigt. De väljer väl av egen fri vilja...

Nu har jag inte påstått att jag är gammal. (28 år) Jag vill bara frå fram att typ 60h/år borde vara minimum för alla oavsett plut.
Vårat kompani har trots allt givande utb. så länge det är på kompaninivå. Bataljonsövningen kan man ju lägga ner eftersom det verkar vara mer för batledning och insats. Vi 20h kan ju ersättas med pappfigurer.
Vi har under ett par år nu på komp-nivå kört en vecko-övn./år. Mycket givande. Och i år är det 2*vecko-övn.
Kanske är det så att vi är lite överkvaliciferad för "jobbet", därav leda och tristess.
Om inte punktrekrytering är fult? Vad är då detta....... Fick veta av kompch. att de från insats försökt tvinga vår kompch. att avstå minst fem taggade soldater för insatsplut. Tycker jag låter både fult och desperat.

Tja... och när skall du med egna ord berätta om vad insatsuppgifter är. Har du tänkt och reflekterat över vad insats har för roll inom _din_ bataljon? Hur ser personalläget ut för insatsplutonen i _din_ bataljon. Kan detta personalläge ha något med att de försöker punktrekrytera. Har din KompC problem med detta så kanske han bör tala med BatCh. Om du vill kan du få telenummret till _din_ batch så kan du ringa och skälla ut honom. Tyvärr är han inte på utbildningsgruppen utan är ute på tjänsteresa och åter 16 April. Ni skall vara lyckliga över att ni har en Yoff som BatCh.
DaRaven
QUOTE (dxl @ Mar 20 2007, 18:06 ) *
Men räcker verkligen 20 timmar till? Personligen så tycker jag 60 timmar är tight? (finns även en som undrar i "öppet forum" här på soldf) Ofta när jag pratar/chattar med människor som är eller har varit i det militära utomlands (inklusive HVs motsvarigheter) så undrar man om man verkligen kan uprätthålla ens "bevaknings" kompetens med 20 timmar per år.
20h behövs, javisst, det är ju 20h HV som är grunden som HV vilar på. Men min personliga åsikt är nog att det vore bra om man hade lite mer övningstid i bagaget.

Många 20h-plutoner gör ju iofs bra mycket mer än så i medeltid. Att 20h är kravet säger ju inte att de också har en massa extra frivilliga övningar som folk faktiskt går på. Jag hyser inget som helst tvivel att min 20h-pluton är lika bra som en genomsnittlig IP när det kommer till kompetensen (som bygger på både kontinuerlig övning, och människors grundkompetens).

Varken 20 eller 60 timmar räcker för att egentligen bygga kompetenta förband..
dxl
Ja men förväntningen och kraven på en 20h pluton är satta som dom är och det man utgår ifrån. Om Du gör 100h så spelar det ju ingen roll i det stora hela, eftersom ditt förband fortfarande är på 20h och det är väl ditt förband som löser en uppgift och inte du?
DaRaven
QUOTE (dxl @ Mar 20 2007, 20:59 ) *
Ja men förväntningen och kraven på en 20h pluton är satta som dom är och det man utgår ifrån. Om Du gör 100h så spelar det ju ingen roll i det stora hela, eftersom ditt förband fortfarande är på 20h och det är väl ditt förband som löser en uppgift och inte du?

Nej, men om du har en pluton som snittar 100h så löser de uppgiften utifrån den kompetensen, inte utifrån de förväntningar som något hade på dem.
Sn@jper
Ang. insats rekrytering......
De har dessutom gått in i Plis-en och fört över vår RK utan att tala med vare sig vår Kompanichef eller med den berörda ifråga.
Jag skriver "De" eftersom ingen på bataljonen vill ta på sig den blundern.

Kanske sådant som ökar "klyftan" unsure.gif
dxl
QUOTE (DaRaven @ Mar 20 2007, 21:03 ) *
Nej, men om du har en pluton som snittar 100h så löser de uppgiften utifrån den kompetensen, inte utifrån de förväntningar som något hade på dem.

Det är sant och det har jag aldrig ifrågasatt heller.
Fk Satan
QUOTE (Sn@jper @ Mar 20 2007, 21:16 ) *
Ang. insats rekrytering......
De har dessutom gått in i Plis-en och fört över vår RK utan att tala med vare sig vår Kompanichef eller med den berörda ifråga.
Jag skriver "De" eftersom ingen på bataljonen vill ta på sig den blundern.

Kanske sådant som ökar "klyftan" unsure.gif

jahaaa.... Nu är det så att IP har inte ngn RK personal, utan dessa finns direkt under IK och i Stab/tross plutonen. IKL tillhör inte någon bataljon utan är en fristående enhet (lite förenklat). Och att de går in och "knycker" folk bara sådär tycker jag låter mkt konstigt... Men som sagt vad har IP för uppgifter inom bataljonen. Vad ska de göra?
Kimster

Det är frivilligt att gå med.. men går du men ska du uppfylla kraven.. och det fattar tydligen inte alla.
Fk Satan
QUOTE (Kimster @ Mar 20 2007, 21:42 ) *

Det är frivilligt att gå med.. men går du men ska du uppfylla kraven.. och det fattar tydligen inte alla.

Och det är frivillighet från två sidor... Dels från individen som går med av fri villja... Men även en frivillighet från FM som tar med individen i fråga... Det är frivilligt för FM att anta individer...
Proto
@dxl, jag ser inget problem med detta och inte heller C. IP. Grupperna är sällan eller aldrig fulla på övningarna, sedan tillkomer och frånfaller det folk hela tiden så om någon "vanlig" HV-soldat är med ibland kan knappast skada. Det ger möjligen också fler Gruppchef möjlighet att gå i befattning samt Plutonchef fler grupper att öva med.

JS
Erik Adam
QUOTE (Proto @ Mar 21 2007, 13:36 ) *
@dxl, jag ser inget problem med detta och inte heller C. IP. Grupperna är sällan eller aldrig fulla på övningarna, sedan tillkomer och frånfaller det folk hela tiden så om någon "vanlig" HV-soldat är med ibland kan knappast skada. Det ger möjligen också fler Gruppchef möjlighet att gå i befattning samt Plutonchef fler grupper att öva med.

JS

?
Det handlar ju inte bara om att ha X stycken soldater.
För att övningen skall bli meningsfull för alla, så fordras relevanta förkunskaper.
Mycket av utbildningen sker stegvis och det är inte helt enkelt att komma in på steg 2 eller 3. Om det vore annorlunda, så kunde ju samtliga gett fan i förstegsutbildningen...

Vet inte hur det är med andra här i forumet, men jag vill inte bedriva någon slags "öppet-hus-verksamhet" där jag plötsligt har ny(a) soldat(er) i gruppen, som jag varken vet namnet på, eller än mindre vad de går för.
Nya soldater som avser att stanna i gruppen/plutonen är förstås en helt annan femma.
Yohn
QUOTE (dxl @ Mar 20 2007, 18:06 ) *
Men räcker verkligen 20 timmar till? Personligen så tycker jag 60 timmar är tight?.

(förlåt om man bara kommer in i diskussen här men men) ph34r.gif
Fattar inte vad allt ståhej handlar om här. Klart att någon som lägger nästan tre gånger så mer tid om året ska få fler "möjligheter" än någon som bara gör 20. Om någon jobbar mycket tid under veckorna, ska han då tjäna lika mycket som han som jobbar tre gånger så lite som han? Mer övning ger högre färdigheter. Om man vill göra mer och "strida" mer går man med i insats. Vill man "strida" ännu mer söker man utlandstjänds, SSG osv.

Många (vanliga) hemvärnsmänn klarar säkert lika mycket som en IP klarar. Får ni ingen action? Sök till IP då.
"De tar för mycket av min tid?" Man får väl "offra" nått för lite "kul" och action. gasmask.gif
Hans Engström
Åtrigen, det kanske finns folk som gärna gör mycket tid, men vill tillhöra ett kompani med allt vad det innebär.
Kimster
vill äta kakan och behålla den.. man kan inte få allt.. smile.gif
FkN
QUOTE (Hans Engström @ Mar 21 2007, 20:23 ) *
Åtrigen, det kanske finns folk som gärna gör mycket tid, men vill tillhöra ett kompani med allt vad det innebär.

Det får du allt ta och utveckla.
Hans Engström
Vissa av oss förordar att man tillför resurser till fungerande kompanier, att de tillfälligt sammansatta enheterna under en insatskompaniledning inte är lika effektiva som ett samtränat kompani. Att man idag skapar fler och fler insatskompanier (där man har plutonerna fast under sig) är därför bra, särskilt som ett av skälen till att det var svårt att skap insatspluton i Stockholm var att folk faktiskt trivs i sina kompanier, med föreningsverksamheten (om så bara att dricka öl tillsammns ibland). Sedan var det även så att vi hade en övningsverksamhet som väl motsvarade tidsuttaget inom insats, innan vi blev nedprioriterade. Och för dom av oss som tycker det är intressantast att syssla med stabs- och trossverksamhet, då finns det inte mycket att orda om avseende insats. Min erfarenhet är att insatskompaniledningarna övar mindre än vad hemvärnskompanierna gör. och dom har inte den personalvårdande verksamhet som de existerande förbanden har. Observera att detta baseras på LGGs verksamhet, det kan vara annorlunda annorstädes.
paratus
Håller med föregående skrivare. har länge förordat insatskompani.
Nu är det så lyckligt att samtliga insatskompledningar skall inflyta i
bataljon och där bilda kompani. I de bat. som "blir utan IKL" skall nya
IKL/insatskomp bildas.

Arbetet med detta får starta redan under 2007. Detta arbete har påbörjats bl.a.
inom BLG (Blekinge). Då detta arbetet är klart ökar möjligheten att vinna det som
idag saknas med tillfälligt sammansatta förband.

Gällande timuttag för stab och tross skiljer detta nog över landet. i BLG är timuttaget
för stab och trosspersonal lika hög som för insatspersonalen, så om/när 60 tim gäller
alla i komp blir det nog inget problem.
-donTomaso-
QUOTE (Hans Engström @ Mar 22 2007, 08:47 ) *
Vissa av oss förordar att man tillför resurser till fungerande kompanier, att de tillfälligt sammansatta enheterna under en insatskompaniledning inte är lika effektiva som ett samtränat kompani. Att man idag skapar fler och fler insatskompanier (där man har plutonerna fast under sig) är därför bra, särskilt som ett av skälen till att det var svårt att skap insatspluton i Stockholm var att folk faktiskt trivs i sina kompanier, med föreningsverksamheten (om så bara att dricka öl tillsammns ibland). Sedan var det även så att vi hade en övningsverksamhet som väl motsvarade tidsuttaget inom insats, innan vi blev nedprioriterade. Och för dom av oss som tycker det är intressantast att syssla med stabs- och trossverksamhet, då finns det inte mycket att orda om avseende insats. Min erfarenhet är att insatskompaniledningarna övar mindre än vad hemvärnskompanierna gör. och dom har inte den personalvårdande verksamhet som de existerande förbanden har. Observera att detta baseras på LGGs verksamhet, det kan vara annorlunda annorstädes.

Vi sköter personalvården inom plutonen och "tar en öl" tillsammans ibland, dessutom så umgås många privat, tränar osv. Man behöver väl inte vara med i ett kompani för att trivas? smile.gif

Edit: Med det menar jag "vanligt" kompani.
Proto
QUOTE (Erik Adam @ Mar 21 2007, 16:25 ) *
QUOTE (Proto @ Mar 21 2007, 13:36 ) *

JS

?
Det handlar ju inte bara om att ha X stycken soldater.
För att övningen skall bli meningsfull för alla, så fordras relevanta förkunskaper.
Mycket av utbildningen sker stegvis och det är inte helt enkelt att komma in på steg 2 eller 3. Om det vore annorlunda, så kunde ju samtliga gett fan i förstegsutbildningen...

Vet inte hur det är med andra här i forumet, men jag vill inte bedriva någon slags "öppet-hus-verksamhet" där jag plötsligt har ny(a) soldat(er) i gruppen, som jag varken vet namnet på, eller än mindre vad de går för.
Nya soldater som avser att stanna i gruppen/plutonen är förstås en helt annan femma.

Försåvitt enig, men du ser lite väl "svartvitt" på det. Nya soldater tillkommer hela tiden så det problemet har du oavsett du vill eller inte.
Öppet hus snackar jag heller inte om, utan jag är känd, liksom de flesta känner eller vet vem jag är. HV är en liten "umgängeskrets" i mina trakter där de flesta vet vem den andre är, oavsett om man är IP eller inte.

Självklart ska man ha gått förstegsutbildningen, eller ha relevant kompetens.

För min egen del är detta nästan enda chansen att få öva den personliga färdigheten.

Jag får uppfattningen här på forumet att de flesta i IP tror det nästan enbart är de som gör mkt tid och har kunskaper.. "Gå med IP då" om man klagar på nåt är en inte helt ovanlig kommentar.. Vem ska då leda grupper och plutoner i kompanierna? Har själv sedan GU 91/92 fram till 2004 gjort mellan 100-200t/år inklusive FBU kurser och övningar. Jag är inte ensam om detta i kompanierna. Detta med ett A och ett B-lag har smugit sig in. Kompanierna, dvs B-laget känner så bla pga utrustningen, får också ibland känslan av att IP (a-laget) ser "ner" på oss i kompanierna.

SISU Fräkne nämnde KSP tidigare, antar då du tillhör Bohus? Enligt Lt RW ska N.Bohus få sina ksp skickade på renovering/skrotning.
Antar detta gäller er också. vet inte hur era vapen är men 7 av 8 ksp fungerade dårligt/slutade fungera under skjutning hösten 2006. De är helt enkelt utslitna. När vi får några nya? Jadu..

Sedan ska det eventuellt möjligen, kanske delas ut hjälmar och stridsvästar i början på maj..

JS
Yohn
QUOTE (Proto @ Mar 22 2007, 11:57 ) *
Detta med ett A och ett B-lag har smugit sig in. Kompanierna, dvs B-laget känner så bla pga utrustningen, får också ibland känslan av att IP (a-laget) ser "ner" på oss i kompanierna.

Klart, om de olika finns "färdigheter" inom ett kompani så ska de såkalrt göra jobbet. Skulle en IP pluton göra samma jobb som en SSG-pluton kanske?
IP tränar mer, de har (ska ha i alla fall) högre färdigheter än vanliga HV. De är klart att de säkert finns folk inom HV som en gång vart SSG (eller?) och Ip soldat
och har därför samma färdigheter. De finns säkert vissa HVmän som kan ännu mer än en IP. Som tidigare... offrar du mer tid så får du göra mer.

De kanske är ni HVmän som ser på oss IP som "arroganta", ibland om man ger tips till HV män så får man känslan av att de tänker; "Bara för att du är IP så är inte du bättre än mej". Samma gäller såklart tvärtom, IP som ser ner på HV. Detta kommer säkert uppstå också när NBG börjar tränas.

Ett bra exempel är ju från "black hawk down" där delta ses som arroganta av rangers?? och delta ser rangers som otränade "grunts".

Till alla, snälla... var inte den som är "den"vi är ju alla på samma sida. happy.gif
DaRaven
Att vi redan i dag pratar om "vi och de", "A och B", "IP och Hv" visar att flyftan är väldigt djup på sina håll. Börjar nästan misstänka att många soldater i IP inte anser sig vara en del av Hv längre.

Iofs tror jag att detta varierar över landet också, antagligen lite beroende på kvalitén på de hv-förband som finns i området.
Hans Engström
QUOTE (-donTomaso- @ Mar 22 2007, 11:14 ) *
QUOTE (Hans Engström @ Mar 22 2007, 08:47 ) *

Vi sköter personalvården inom plutonen och "tar en öl" tillsammans ibland, dessutom så umgås många privat, tränar osv. Man behöver väl inte vara med i ett kompani för att trivas? smile.gif

Edit: Med det menar jag "vanligt" kompani.

Nej, men med 'bara' en pluton, så blir det mycket lättare att saker faller ifrån (exempelvis om plutonchefen har mycket att göra och inte drar runt inbjudningar etc.). Kompaniet är en utmärkt stödpunkt.

Jag förordar fortfarande insatskompanier med 2-3 insatsplutoner, 1 30 timmars och en 1 20 timmars pluton, för att man ska kunna gå upp och ner i tid utan att lämna organisationen.
-donTomaso-
Håller med om Insatskompanierna.
Erik Adam
QUOTE (Hans Engström @ Mar 22 2007, 09:47 ) *
Vissa av oss förordar att man tillför resurser till fungerande kompanier, att de tillfälligt sammansatta enheterna under en insatskompaniledning inte är lika effektiva som ett samtränat kompani.

Ett tillfälligt sammansatt kompani är naturligtvis inte lika effektivt som ett samtränat kompani, taget att de båda har samma utbildningsnivå.
Att man idag skapar fler och fler insatskompanier (där man har plutonerna fast under sig) är därför bra, särskilt som ett av skälen till att det var svårt att skap insatspluton i Stockholm var att folk faktiskt trivs i sina kompanier, med föreningsverksamheten (om så bara att dricka öl tillsammns ibland).

Själv tror jag att svårigheterna att rekrytera till IP Sthlm beror på samma anledningar som gör det svårt att rekrytera till all Hv-verksamhet i stockholmstrakten.
Jämför man folkmängd (teoretisk rekryteringsbas) vs antal Hv-soldater, mellan Stockholm och valfri landsort, så blir man fanimej tårögd... Tror inte att svårigheterna består i den eventuella mysfaktorn inom Sthlms Hv-komp.
Därtill; om man är med i Hv pga föreningsverksamheten, så anser jag att man är med på helt fel grunder. Jag är en rabiat motståndare till allt vad "Hv-föreningar" heter.
Sedan var det även så att vi hade en övningsverksamhet som väl motsvarade tidsuttaget inom insats, innan vi blev nedprioriterade.

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt med detta. Luktar mest bitterhet...
Hur stor övningsverksamhet du har, är inte intressant så länge det finns grupper av soldater som anser att "de gjort sitt" när 20h är uppfyllda.
Och för dom av oss som tycker det är intressantast att syssla med stabs- och trossverksamhet, då finns det inte mycket att orda om avseende insats.

Helt korrekt.
Min erfarenhet är att insatskompaniledningarna övar mindre än vad hemvärnskompanierna gör. och dom har inte den personalvårdande verksamhet som de existerande förbanden har. Observera att detta baseras på LGGs verksamhet, det kan vara annorlunda annorstädes.

IKL bedriver (mig veterligen) ingen personalvård öht, så en jämförelse blir ju lite väl förutsägbar.
På plutonsnivå uppväger vi (LGG IPSYD) dock mer än väl denna "brist" med långt fler (civila) sociala aktiviteter än jag upplevt någonstans inom Hv tidigare.
Proto
QUOTE (Yohn @ Mar 22 2007, 12:18 ) *
QUOTE (Proto @ Mar 22 2007, 11:57 ) *
Detta med ett A och ett B-lag har smugit sig in. Kompanierna, dvs B-laget känner så bla pga utrustningen, får också ibland känslan av att IP (a-laget) ser "ner" på oss i kompanierna.

Klart, om de olika finns "färdigheter" inom ett kompani så ska de såkalrt göra jobbet. Skulle en IP pluton göra samma jobb som en SSG-pluton kanske?
IP tränar mer, de har (ska ha i alla fall) högre färdigheter än vanliga HV. De är klart att de säkert finns folk inom HV som en gång vart SSG (eller?) och Ip soldat
och har därför samma färdigheter. De finns säkert vissa HVmän som kan ännu mer än en IP. Som tidigare... offrar du mer tid så får du göra mer.

De kanske är ni HVmän som ser på oss IP som "arroganta", ibland om man ger tips till HV män så får man känslan av att de tänker; "Bara för att du är IP så är inte du bättre än mej". Samma gäller såklart tvärtom, IP som ser ner på HV. Detta kommer säkert uppstå också när NBG börjar tränas.

Ett bra exempel är ju från "black hawk down" där delta ses som arroganta av rangers?? och delta ser rangers som otränade "grunts".

Till alla, snälla... var inte den som är "den"vi är ju alla på samma sida. happy.gif

Tack och lov har jag inte upplevt någon "vi" och "dem" känsla hemmavid. Men jag upplever den här, ibland. Självklart ska vi ha rätt soldat på rätt plats och jag hade helst sett att det var SSG kompetenta soldater på samtliga befattningar..

Över lag är nog IP vassare, jag hoppas det i alla fall. Hemmavid är det inte någon större skillnad om man ser på de "aktiva" i kompanierna. Bortsett från SIB som IP har kraftsamlat på de sista åren. Det tråkiga är att kompanierna inte har möjlighet att hålla jämn takt med IP, så klyforna kommer att bli större. Detta beror på att det helt enkelt inte finns övningsmöjligheter/tillfällen längre. Bitter? Nja, anser det småtråkigt när jag har 3-4 man i plutonen som verkligen vill men inte har möjlighet att uppnå kontrakterad tid pga få övningstillfällen.

Det är bla därför jag gärna hade sett att fler övar tillsammans med IP. Är det tillräckligt många kan man kanske ha en egen "kompani"grupp i IP under övning. Vad vet jag..

Men det spelar nog liten roll, HV som det funkar idag kan inte funka om 5-10 år. Det finns inte rekryteringsunderlag för det. Då faller kompanierna först då de aktiva cheferna går med i IP och tar med sig de andra aktiva. Resterande i kompanierna lägger då ned sin verksamhet. Utan kompanierna får IP svårt att behålla personal som under några år inte har möjlighet att öva så mkt. De över 25 har en tendens att bygga hus, skaffa familj som kräver sin tid och kan/får då inte lägga 60t/år på HV under låt oss säga 5 år..

Hela Hv måste på sikt reformeras och jag hoppas det då blir ungefär som i Norge med 6mån GU och plasering i HV. Övning 1v/år och ersättning motsvarande sjukpeng. Men nu är jag OT. Beklagar!
Johnnie
Håller fullständigt med om att HV måste göras om!
Tycker att 20 timmar/år är alldeles för lite för att hålla en bra kompetens på soldaterna , skulle även se att IP´s timmar åxo ökar , och minst en KFÖ per år!
Fredriksson
@Johnnie: Skall FM betala lön då?
Jag som Plutonchef och tillika kommunalanställd (morsan min är ombudsman på LO) har griskoll på ATL, hur löser man det praktiskt på en KFÖ-vecka?
Sir Vival
QUOTE (Fredriksson @ Mar 24 2007, 00:01 ) *
löser man det praktiskt på en KFÖ-vecka?

Motsv ersättning som man får vid utb/kurs längre tid än 3 dagar. Eller det var inte det du menade?
"SSA" Gunny
Jag som Plutonchef och tillika kommunalanställd (morsan min är ombudsman på LO) har griskoll på ATL, hur löser man det praktiskt på en KFÖ-vecka?

Det funkade ju på den tiden man hade repmånad, varför skulle det inte funka nu, om man då gör om kontrakten till en form av plikt så blir det ännu lättare.

Edit: stavning
Ing
QUOTE ("SSA @ Mar 24 2007, 09:05 ) *

Det funkade ju på den tiden man hade repmånad, varför skulle det inte funka nu, om man då gör om kontrakten till en form av plikt så blir det ännu lättare.

...och där kom en given fråga vid varenda ansällningsintervju:
"Är du med i hemvärnet och kommer vara bortpliktad en vecka eller flera per år på grund av det?"
Yohn
QUOTE (Ing @ Mar 24 2007, 09:17 ) *

"Är du med i hemvärnet och kommer vara bortpliktad en vecka eller flera per år på grund av det?"

Lite offtopic här kanske... men har man rätt att inte anställa någon sådan person?
Hade jag inte blivit de skapligt jag skulle anmäla mej till nyhetsmorgon eller liknande. banghead.gif
tinhead
QUOTE (Yohn @ Mar 24 2007, 12:22 ) *
Lite offtopic här kanske... men har man rätt att inte anställa någon sådan person?
Hade jag inte blivit de skapligt jag skulle anmäla mej till nyhetsmorgon eller liknande. banghead.gif

Du har inte rätt att neka någon en anställning på grund av att denne kan bli pliktad...
Däremot vid anställningar så finns det hemulskt många förklaringar till varför just den personen inte passade.
Är det en civil tjänst så är det svårt att göra något. En tjänst hos staten kan ibland gå att överklaga. Då det kan framkomma att dom inte anställt personen med bästa kompetensen.
Men hur många vill börja sin anställning med juridiska konflikter?
Bushi LG
QUOTE (tinhead @ Mar 24 2007, 14:50 ) *
[Men hur många vill börja sin anställning med juridiska konflikter?

Man får väl inte ställa frågan "Tänker du bli gravid och skaffa barn?" till en kvinna. Då borde man väl kunna kunna slippa få en sån här fråga mot sig?
Det borde väl inte vara helt omöjligt? unsure.gif
DaRaven
QUOTE (Ing @ Mar 24 2007, 10:17 ) *

Så får vi hoppas att vi har förstående arbetsgivare - som inser meritvärdet av gröna kläder smile.gif
(Lite OT: själv sorterade jag alla inkommande CV:n för utlysta tjänster på jobbet i förra veckan - alla som gjort GU fick bo i en egen hög, det var dock inte många)
dxl
Exakt vad finns det för meritvärde i HV om man inte arbetar inom "security" branchen?
DaRaven
QUOTE (dxl @ Mar 26 2007, 12:25 ) *
Exakt vad finns det för meritvärde i HV om man inte arbetar inom "security" branchen?

Ledarskap, kunna jobba i grupp, ansvarstagande, m.m. Finns en hel del fördelar oavsett bransch anser jag..
dxl
Förklara då för mig varför jag som gör 20h per år eller kanske 60 vem vet, på premisserna "ledarskap arbeta i grupp, ta ansvar" vore bättre än någon som kanske tränar fotboll några gånger i månaden?
DaRaven
QUOTE (dxl @ Mar 26 2007, 13:14 ) *
Förklara då för mig varför jag som gör 20h per år eller kanske 60 vem vet, på premisserna "ledarskap arbeta i grupp, ta ansvar" vore bättre än någon som kanske tränar fotboll några gånger i månaden?

Börjar OT iofs, men för mig är det självklart att den här gröna organisationen utvecklar folks samarbetsförmåga, chefsskap och gruppdynamik på ett helt annat sätt än att spela fotboll eller vara med i den lokala schackklubben.
Fk Satan
GIVAKT!

MANÖVER, Återgå till topic.

Fk Satan
Blågult underbefäl
Fu Dahlberg
Iom att HV-chefen med Possies skall komma ut till Skaraborg och kika till hösten, kommer endast "vanliga" hemvärnet att öva, på begäran från the man himself.
Ijallefall enligt mina uppgifter.
tinhead
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 27 2007, 16:01 ) *
Iom att HV-chefen med Possies skall komma ut till Skaraborg och kika till hösten, kommer endast "vanliga" hemvärnet att öva, på begäran från the man himself.

Överkittade till järnet då eller även order på att deras utrustning inte skall kompletteras?
Fu Dahlberg
QUOTE (tinhead @ Mar 27 2007, 21:26 ) *
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 27 2007, 16:01 ) *

Överkittade till järnet då eller även order på att deras utrustning inte skall kompletteras?

Kompletteras med vad?
Vi har hela bärsystemet, hjälmen, stridshandskar, 90mössa mm...
Yohn
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 27 2007, 22:19 ) *
stridshandskar...

Har ni strids handskar?!??!11 huh.gif

Vi kanske borde diskutera om 20 timmar verkligen räcker för att träna till att bli soldat varje år (är änns 60 timmar det?). De gör de säkert för vissa men för andra,
jag orkar inte gå igenom tre stegs prencipen, växelvis tillbakaryckning. Alla kan väl strida eller hur, strida på ett bra sätt är en helt annan. De får vi nog tyvärr aldrig veta föränn en kula viner förbi änns huvud. tveka.gif
Stocken
Det är en fråga om vad man lägger för innebörd i begreppet "strida" anser jag. Och det finns ju en anledning till att vi övar strid... slut kom.

/Stocken

[quote name='Yohn' post='555876' date='Mar 28 2007, 12:12 '][quote name='Fu Dahlberg' post='555778' date='Mar 27 2007, 22:19 ']Alla kan väl strida eller hur, strida på ett bra sätt är en helt annan. De får vi nog tyvärr aldrig veta föränn en kula viner förbi änns huvud. tveka.gif[/quote]
Fu Dahlberg
QUOTE (Yohn @ Mar 28 2007, 12:12 ) *
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 27 2007, 22:19 ) *
stridshandskar...

Har ni strids handskar?!??!11 huh.gif

Vi kanske borde diskutera om 20 timmar verkligen räcker för att träna till att bli soldat varje år (är änns 60 timmar det?). De gör de säkert för vissa men för andra,
jag orkar inte gå igenom tre stegs prencipen, växelvis tillbakaryckning. Alla kan väl strida eller hur, strida på ett bra sätt är en helt annan. De får vi nog tyvärr aldrig veta föränn en kula viner förbi änns huvud. tveka.gif

Stridshandske 2000 ;)

20h räcker för KFÖ, dvs rena övningar, utbildning borde hamna utanför.

Men detta är vad vi har att röra oss med, gäller att kunna arbeta INOM systemet.
Finsn ju inget som hindar kompaniet att erbjuda 100h utbildning och 200h övning (kanske budgeten då)
De som är intresserade kommer, och de som inte är intresserade straffar ut sig under övningarna sedan.

Fö angående C HVs possis, så verjkardet bli ett 40-tal, med folk från hela norden.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.