QUOTE (Hans Engström @ Mar 22 2007, 09:47 )

Vissa av oss förordar att man tillför resurser till fungerande kompanier, att de tillfälligt sammansatta enheterna under en insatskompaniledning inte är lika effektiva som ett samtränat kompani.
Ett tillfälligt sammansatt kompani är naturligtvis inte lika effektivt som ett samtränat kompani, taget att de båda har samma utbildningsnivå.

Att man idag skapar fler och fler insatskompanier (där man har plutonerna fast under sig) är därför bra, särskilt som ett av skälen till att det var svårt att skap insatspluton i Stockholm var att folk faktiskt trivs i sina kompanier, med föreningsverksamheten (om så bara att dricka öl tillsammns ibland).
Själv tror jag att svårigheterna att rekrytera till IP Sthlm beror på samma anledningar som gör det svårt att rekrytera till all Hv-verksamhet i stockholmstrakten.
Jämför man folkmängd (teoretisk rekryteringsbas) vs antal Hv-soldater, mellan Stockholm och valfri landsort, så blir man fanimej tårögd... Tror inte att svårigheterna består i den eventuella mysfaktorn inom Sthlms Hv-komp.
Därtill; om man är med i Hv pga föreningsverksamheten, så anser jag att man är med på helt fel grunder. Jag är en rabiat motståndare till allt vad "Hv-föreningar" heter.

Sedan var det även så att vi hade en övningsverksamhet som väl motsvarade tidsuttaget inom insats, innan vi blev nedprioriterade.
Vet inte riktigt vad du vill ha sagt med detta. Luktar mest bitterhet...
Hur stor övningsverksamhet du har, är inte intressant så länge det finns grupper av soldater som anser att "de gjort sitt" när 20h är uppfyllda.

Och för dom av oss som tycker det är intressantast att syssla med stabs- och trossverksamhet, då finns det inte mycket att orda om avseende insats.
Helt korrekt.

Min erfarenhet är att insatskompaniledningarna övar mindre än vad hemvärnskompanierna gör. och dom har inte den personalvårdande verksamhet som de existerande förbanden har. Observera att detta baseras på LGGs verksamhet, det kan vara annorlunda annorstädes.
IKL bedriver (mig veterligen) ingen personalvård öht, så en jämförelse blir ju lite väl förutsägbar.
På plutonsnivå uppväger vi (LGG IPSYD) dock mer än väl denna "brist" med långt fler (civila) sociala aktiviteter än jag upplevt någonstans inom Hv tidigare.