Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Varför skall Insatspluton få göra allt???
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Uttern
QUOTE (pjäsmannen @ Nov 13 2006, 18:40 ) *
QUOTE (Knekt @ Nov 13 2006, 18:05 ) *

QUOTE (isa @ Nov 13 2006, 17:32 ) *

QUOTE (Knekt @ Nov 13 2006, 17:23 ) *

För att IP (iaf i Stockholm) får allt i utbildningsväg medan vi i vanliga HV inte får ett jota. Våra övningar suger älgpung!

Jag kommer faktiskt inte ihåg när jag sköt skarpt sist, och då är jag uppe i +70 timmar i år.

Visst @Knekt. Det må så vara o jag kan bara beklaga, men kan IP-belatsas för det? Inte för du påstår dylikt men generellt sett? Frågan skall väl tas upp med den chef på LGG som ansvarar för den Bat/Komp som ni inom Stockholm då tillhör. O är det inget gehör därifrån är det väl dax att sparka ännu högre...

Har jag sagt att det är IPs fel? Du tror inte att LGG vet vad vi i vanliga HV tycker? De är väl medvetna men skiter fullkomligt i vår kritik och fortsätter att ge IP alla resurser.

Finns bara två sorters lösningarå frågan! Gå med IP eller gå ur Hv clap.gif
själv valde jag det första och var nöjd tills vi fick för många K3 jägare på plut
Inget illa om K3

Det finns en tredje lösning också: lägg ned IP och för över resurserna till HV.

/Ola
isa
QUOTE (Knekt @ Nov 13 2006, 18:05 ) *
QUOTE (isa @ Nov 13 2006, 17:32 ) *

QUOTE (Knekt @ Nov 13 2006, 17:23 ) *

För att IP (iaf i Stockholm) får allt i utbildningsväg medan vi i vanliga HV inte får ett jota. Våra övningar suger älgpung!

Jag kommer faktiskt inte ihåg när jag sköt skarpt sist, och då är jag uppe i +70 timmar i år.

Visst @Knekt. Det må så vara o jag kan bara beklaga, men kan IP-belatsas för det? Inte för du påstår dylikt men generellt sett? Frågan skall väl tas upp med den chef på LGG som ansvarar för den Bat/Komp som ni inom Stockholm då tillhör. O är det inget gehör därifrån är det väl dax att sparka ännu högre...

Har jag sagt att det är IPs fel? Du tror inte att LGG vet vad vi i vanliga HV tycker? De är väl medvetna men skiter fullkomligt i vår kritik och fortsätter att ge IP alla resurser.

Vad skrev jag? Läs texten ovan så ser du vad jag fetmarkerat?

//isa
Munin
Hemvärnet har 20h-, 30h- och 60htimmarsplutoner, resurserna fördelas mig veterligen sedan över dessa utefter deras utbildningsbehov och tänkta förmåga. Att förband/soldater övar mer än behovssatt är utmärkt, men det är inte beställt av FM. HKV vill ha 20h-, 30h- eller 60h:s Hv och inte 35h, 50h eller något annat man själv tycker är bra/bäst. Titta på hur organisationen ser ut, gör en självbetraktelse/rannsakan och kliv in där du behövs/trivs/passar in.
Sen kan man notera att HKV vill ha hälften av Hv i IPform inom en snar framtid. Sotdöden går nog 20h Hv till mötes intill så skett.

Att LGG verkar ha en lite konstig attityd till sina hvförband är ett lokalt problem som troligen löses bäst där. En tanke som faller in efter flertalet inlägg ur Utterns bataljon är att båda parter satt sig på tvären? LGG är sura för att de inte får ihop en komplett IP och ni är sura för att ni inte får resurser. Lös problemet.

@Uttern Hur blir Hv bättre av att 60hplutonerna försvinner? Vad ska ersätta dem i det uppifrån bedömda behovet?
Men visst NN fotbollsklubbs(hvbat) insats i allsvenskan(?-läge) blir troligen bättre om du sprider ut laguppställningen från P10(hvungdom) upp till A-lag(IP) och stryper träningstiden så den blir lika för alla, eller hur?
Förtydligande: Precis som i svenska cupen är möjligen vissa lägre rankade(tänkt förmåga) lag(20h/30h Hv), åtminstone momentant, bättre än de högre rankade(IP), men det ska vara undantaget, inte regeln.
Uttern
QUOTE (Munin @ Nov 14 2006, 10:54 ) *
Hemvärnet har 20h-, 30h- och 60htimmarsplutoner, resurserna fördelas mig veterligen sedan över dessa utefter deras utbildningsbehov och tänkta förmåga. Att förband/soldater övar mer än behovssatt är utmärkt, men det är inte beställt av FM. HKV vill ha 20h-, 30h- eller 60h:s Hv och inte 35h, 50h eller något annat man själv tycker är bra/bäst. Titta på hur organisationen ser ut, gör en självbetraktelse/rannsakan och kliv in där du behövs/trivs/passar in.
Sen kan man notera att HKV vill ha hälften av Hv i IPform inom en snar framtid. Sotdöden går nog 20h Hv till mötes intill så skett.

Att LGG verkar ha en lite konstig attityd till sina hvförband är ett lokalt problem som troligen löses bäst där. En tanke som faller in efter flertalet inlägg ur Utterns bataljon är att båda parter satt sig på tvären? LGG är sura för att de inte får ihop en komplett IP och ni är sura för att ni inte får resurser. Lös problemet.

@Uttern Hur blir Hv bättre av att 60hplutonerna försvinner? Vad ska ersätta dem i det uppifrån bedömda behovet?
Men visst NN fotbollsklubbs(hvbat) insats i allsvenskan(?-läge) blir troligen bättre om du sprider ut laguppställningen från P10(hvungdom) upp till A-lag(IP) och stryper träningstiden så den blir lika för alla, eller hur?
Förtydligande: Precis som i svenska cupen är möjligen vissa lägre rankade(tänkt förmåga) lag(20h/30h Hv), åtminstone momentant, bättre än de högre rankade(IP), men det ska vara undantaget, inte regeln.

Som svar på din fråga: det blir mer resurser till HV och därmed blir HV bättre.

OM det finns ett behov av IP så ställ de kraven på HV. Kan inte HV leva upp till de kraven så kanske man ska lägga ned HV?

Antingen eller alltså - IP eller HV.

Ola
DaRaven
Sist jag kollade så var IP en del av HV..
CP2
Efter att ha läst den här tråden vet jag inte längre om jag vågar åka på den priskskjutningen bataljonen anordnar i helgen........jag, IP-GC kanske blir lynchad av mina kamrater Hv-soldaterna från kompanierna? Malajn.gif
Daniel_M
QUOTE (c3grp @ Nov 14 2006, 16:03 ) *
Efter att ha läst den här tråden vet jag inte längre om jag vågar åka på den priskskjutningen bataljonen anordnar i helgen........jag, IP-GC kanske blir lynchad av mina kamrater Hv-soldaterna från kompanierna? Malajn.gif

Japp IP är en del av HV, Och mig veterligen är det fritt för vem som helst att gå med/söka sig till en IP??

Är det inte så???

Mvh Daniel
isa
QUOTE (Uttern @ Nov 14 2006, 15:20 ) *
Som svar på din fråga: det blir mer resurser till HV och därmed blir HV bättre.

OM det finns ett behov av IP så ställ de kraven på HV. Kan inte HV leva upp till de kraven så kanske man ska lägga ned HV?

Antingen eller alltså - IP eller HV.

Ola

Varför antingen eller? Varför inte både 20, 30 och 60 timmarsplutoner? IP och HV är väl samma förband, skillanden ligger väl i uppgifen?

Edit: Ändra lite...
Hans Engström
Men att märka ord löser inga problem. Skärp till er. Så här ser det ut.

1. Den medvetna satsningen på insatsplutonerna avseende särskilt instruktör och tillgång till övningsmtrl. upplevs av många chefer på kompanichefsnivå som oerhört störande. Det har medfört inskränkningar i övningstid och försämrad duglighet inom våra förband.
2. Det finns inget uttalat mål om att man bara får öva 20 timmar per år. I vissa fall har man hävdat att fler övningar leder till att budgeten överskrids avseende vår dagersättning, men det är ngt jag har svårt att köpa (hela Bat Sthlm på en extra övning kostar ca 33 000 SEK). tidigare har vi premierats för ambitiösa satsningar och ett stort övningsutbud.
3. Insatsplutonernas utökade förmåga utöver en 20 timmars pluton står knappast i relation till deras kostnad (i förbandsinstruktörer etc.), och definitivt står det inte i relation till vad det inneburit i kvalitetssänkning frö resterandes utbildning.
4. Är du intresserad av en bafattning över plutonchef så är det kört för tillfället. Och insatskompaniledningar verkar öva väldigt sällan (och har inte full uppfyllnad heller).

Så till era kommentarer;
@DaRaven- det verkar inte alltid så. IP har andra instruktörer, annan utrustning och andra ordervägar.
@C3grp- fortsätter uteveckligne på det här sättet så kan det vara viss risk förknippad, får då är prisskjutningarna det enda tillfället vi i "det slöa hemvärnet" får skjuta skarpt
@daniel M- som Uttern, RickardN, Knekt och andra försökt poängtera så finns det faktiskt andra sorters förband än plutoner. Vissa av oss är inte helt intresserad av att uppnå duglighet i grupps uppträdande, utan tycker det kan vara intressant att manövrera både plutoner och kompanier. Vissa av oss anser kanske att det är viktigt för FM att ha den kapaciteten även på sina Hemvärnsförband.
[edit]
@isa- Vilket är varför både Uttern och jag anser att 60 timmars plutonerna ska vara en del av reguljära hemvärnskompanier.
Daniel_M
'Hans Engström' >

"@daniel M- som Uttern, RickardN, Knekt och andra försökt poängtera så finns det faktiskt andra sorters förband än plutoner. Vissa av oss är inte helt intresserad av att uppnå duglighet i grupps uppträdande, utan tycker det kan vara intressant att manövrera både plutoner och kompanier. Vissa av oss anser kanske att det är viktigt för FM att ha den kapaciteten även på sina Hemvärnsförband."

Absolut förstår jag det och jag tillhör en "vanlig" pluton och känner frustrationen du nämner och delar även den.

Givetvis är det oerhört viktigt att bevara kunnadet i att styra Plut,komp och bataljon, Detta är jag efter att ha medverkat på stabsövningar inte särskilt orolig över, Tycker att kompetensen är hög på kompani/Bat staberna.
Detta har omöjligt blivit ännu viktigare nu när vi har ansvaret över inhemska försvaret.
Det skulle dock vara intressant att se hur det funkar när hela kompaniet är utgrupperat skarpt!

Det jag syftade på i mitt inte helt tydliga inlägg är att de som vill åt SV2000, TGB mm kan faktiskt söka sig till IP, Då jag tror att mycket handlar om just utr. biten

Ber om ursäkt om jag var otydlig
Hans Engström
@Daniel, då är vi helt på samma linje här.
fu johansson
det var ett jävla gnäll ..vi är väll med i samma försvarsmakt..passar det inte så är det bara att lämna in...slut frågor
Hans Engström
QUOTE (fu johansson @ Nov 14 2006, 17:57 ) *
det var ett jävla gnäll ..vi är väll med i samma försvarsmakt..passar det inte så är det bara att lämna in...slut frågor

Japp, vad är det egentligen du menar?
fu johansson
QUOTE (Hans Engström @ Nov 14 2006, 17:59 ) *
QUOTE (fu johansson @ Nov 14 2006, 17:57 ) *

Japp, vad är det egentligen du menar?

jag menar att dom som gnäller på ip..vill dom ha samma utr eller är det nåt annat..gå med eller lämna in tycker jag..
709
QUOTE (Hans Engström @ Nov 14 2006, 16:36 ) *
...
Vissa av oss är inte helt intresserad av att uppnå duglighet i grupps uppträdande, utan tycker det kan vara intressant att manövrera både plutoner och kompanier. Vissa av oss anser kanske att det är viktigt för FM att ha den kapaciteten även på sina Hemvärnsförband.
[edit]

@isa- Vilket är varför både Uttern och jag anser att 60 timmars plutonerna ska vara en del av reguljära hemvärnskompanier.

Eftersom ni har era problem i Stockholm så beklagar jag det. Dock vet jag inte när något kompani eller ens pluton i ett kompani-fd område i Helsingborg med omnejd, hade full uppslutning och kunde öva som du säger. Nittonhundraaldrig kanske?

Att IP kallas just IP betyder ju inte att vi inte kan agera i större enheter. Det har inte kommit dig ännu. "60h kontrakterad minimumtid/kalenderår" är väl snarare det korrekta namnet?
I förlängningen så innebär det samma för 20 och 30h.

Att denna indelning finns, samt PTOEMs tydliga styrning vad de olika nivåerna skall klara av, visar väl vad HKV anser om nyttan av 20H?:

3.1.1.1 Hemvärnspluton, hemvärnspluton (30 h) och hemvärnsinsatspluton skall kunna:
H 1 bevaka anläggning eller (skydds)objekt,
H 2 skydda anläggning eller (skydds)objekt mot sabotageförband motsv,
H 3 genomföra ytövervakning,
H 4 stödja samhället.
...

3.1.4 Övriga uppgifter för hemvärnspluton 30 h
Utöver huvuduppgifter enligt ovan skall en hemvärnspluton (30 h) kunna lösa någon/några
av följande uppgifter:
Ö 1 utföra fältarbetsuppgifter,
Ö 2 gränsövervaka,
Ö 3 starta upp och/eller betjäna anläggning,
Ö 4 verka som eldobservatör alternativt utföra målutpekning.

3.1.5 Övriga uppgifter för hemvärnsinsatspluton
Utöver i 3.1.4 skall hemvärnsinsatspluton (60 h) kunna:
Ö 5 försvara terrängavsnitt/knutpunkt,
Ö 6 transportskydda materiel,
Ö 7 eskortera personal.

Så ursäkta mig om jag inte tar så allvarligt på allt gnäll om att 60h får göra "allt".

Liknelsen med fotboll är fullt duglig.

För övrigt så är 60h KOMPANIER på gång. Läs denna tråd. Men det vet ni redan.

/709

Inte tystad. Än?
Hans Engström
@ fu johansson Ska jag behöva citera mig själv? Eller har du svårt att läsa?
fu johansson
QUOTE (Hans Engström @ Nov 14 2006, 18:06 ) *
Ska jag behöva citera mig själv? Eller har du svårt att läsa?

menar du mig???
wedin
1.@daniel M- som Uttern, RickardN, Knekt och andra försökt poängtera så finns det faktiskt andra sorters förband än plutoner. Vissa av oss är inte helt intresserad av att uppnå duglighet i grupps uppträdande, utan tycker det kan vara intressant att manövrera både plutoner och kompanier. Vissa av oss anser kanske att det är viktigt för FM att ha den kapaciteten även på sina Hemvärnsförband.
[edit]
Jag börjar förstå ett LGG-problem. Att "vanliga" Hv hamnar på undantag är ju inte riktigt schysst.

Glömde en fundering: Duglighet i större förband än grupp?! Hvbataljon är väl inte direkt manöverförband!? Vill man anfalla med ett kompani så gissar jag att det är mer vanligt att ett insatskompani (som andra har påpekat var inte skåningarna först med reella insatskompanier) än ett hvkompani gör en bra "match". Jag kan ha fel, men det är min förutfattade mening.

2. Det finns inget uttalat mål om att man bara får öva 20 timmar per år. I vissa fall har man hävdat att fler övningar leder till att budgeten överskrids avseende vår dagersättning, men det är ngt jag har svårt att köpa (hela Bat Sthlm på en extra övning kostar ca 33 000 SEK). tidigare har vi premierats för ambitiösa satsningar och ett stort övningsutbud.
Att ha ett kvantitativt mått, 20 tim, på något man eg vill mäta kvalitet på är ju mindre bra. Nu har det börjat snackas om persq4 för insats. Är det officiellt så är det bra att man tagit bladet från munnen, för då har man faktiskt sagt att insats inte bara ska ha fler förmågor än reguljära Hv utan även faktiskt vara bättre på det de gör. Nu är det väl så här i praktiken, man kanske borde låta de formella bestämmelserna hänga med också!?

Om förband har uppnått persq3 i samtliga sina uppgifter så är det inte så konstigt om man får stopp på extraövningar. Om man hårddrar det så håller man ju då på med "fritt valt arbete" som inte är beställt av riksdag och regering. Sedan att det har varit så förr gör det ju ändå inte rätt.

Pudelns kärna är väl om de extra 40 eller 30 timmarna övningstid insats har till förfogande endast finns för de extra uppgifter de har, Ö 1 utföra fältarbetsuppgifter, Ö 2 gränsövervaka, Ö 3 starta upp och/eller betjäna anläggning, Ö 4 verka som eldobservatör alternativt utföra målutpekning, Ö 5 försvara terrängavsnitt/knutpunkt, Ö 6 transportskydda materiel och Ö 7 eskortera personal, eller om man faktiskt ska vara bättre på något av det?

Jag tror att viljan i organisationen är att de faktiskt även ska vara bättre!? Dock är det ju skit och pannkaka att man inte kan säga det rakt ut.
Hans Engström
QUOTE (fu johansson @ Nov 14 2006, 18:09 ) *

menar du mig???

japp, se ovan editerad, ngn hann innan
fu johansson
QUOTE (Hans Engström @ Nov 14 2006, 18:11 ) *
QUOTE (fu johansson @ Nov 14 2006, 18:09 ) *

menar du mig???

japp, se ovan editerad, ngn hann innan
ok...jag kan läsa skrev bara vad jag tycker..
isa
@Hans Engström
Det du beskriver kan jag som jag upprepat tre gånger nu inte göra annat än beklaga. Problemet verka vara inom just LGG då jag inte alls känner igen det inom den grupp jag verkar. Är det inte materielen som IP har som inte 20/30-plut har som lockar utan den övningstid, budget och instruktöskår som skall finnas tillgänglig som saknas förstår jag att problemet är stort.

Vad jag vill poängtera i det jag tidigare sagt är varför den eller de som är medlemmar i en IP ständigt får be om ursäkt för just detta till 20 och 30 timmars plutoner (läs soldater) Detta av egen erfarenhet och inte minst mellan raderna på detta forum ibland.

FM har beslutat att sätta upp insatsplutoner. Detta måste ju på något sätt har stötts och blötts inom FM som organisation. Då vi inom IP har den utrustning vi har, övar med den budget vi har, använder de instruktörer vi får, har de uppgifter vi har, är organiserade på det sätt vi är, är i merparten av fallen nöjda med det, säga att det är skit när vi inte tycker det?

Satt på ett möte tillsammans med kollegor från den HV-bataljon som min pluton är underställd. 90% av tiden under det mötet tog upp var varför "Insats" snodde bataljonen och kompaniernas soldater och snodde deras utrustning. Vad f*n svarar man på det?

Lägger ner nästan 300 timmmar detta år på min pluton och är jäkligt stolt över att tillhöra den insatspluton jag tillhör och tänker inte be om ursäkt för detta.

Om cheferna inom grupperna vill satsa på IP istället för 20/30-plut är det väl läge att sätta upp fler IP-plutoner istället då om det skulle lösa problemet? Övningar inom kompanis ram har vi har i över två år om det är det som lockar för vissa.

//Isa

Edit: Stavfel
FkN
Eftersom ni har era problem i Stockholm så beklagar jag det. Dock vet jag inte när något kompani eller ens pluton i ett kompani-fd område i Helsingborg med omnejd, hade full uppslutning och kunde öva som du säger. Nittonhundraaldrig kanske?

Problemet verka vara inom just LGG då jag inte alls känner igen det inom den grupp jag verkar.

Jag repeterar tidigare inlägg:

Detta problem verkar vara Bat-Stockholm specifikt. Har aldrig hört dom åsikterna som Uttern, Engström, Knekt med flera framför från kompanier i min bataljon.

I Attundaland finns det två IP; IP Nord har egna instuktörer så dom är självgående, och vi (IP Arlanda) har i princip haft instuktörer/FBI från bataljonens sektion 3.
111 SSK BAT
Ett ytterligare problem i LGG - oavsett Bataljon - att prio på HV sjunkit sedan Öv Åkerman gick i pension.

Märks förmodligen mindre i grannbataljonerna då Bat Stockholm var lite av hans skötebarn.

Märks förmodligen ännu mindre i de IP som finns.

Personligen skiter jag i i utrustningen eller om IP har fordon - det som stör mig är som sagt bristen på det instruktörer och vettiga övningar.

Vidare är LGs övningsområde överbelastade då väldigt mycket prioriterad verksamhet samlats på LG vilket accentuerat problematiken.
CIP
IP SYD funkar iallafall inom bat o vad jag vet har vi inte komplikationer inom bat på det sättet.
FkN
Ett ytterligare problem i LGG - oavsett Bataljon - att prio på HV sjunkit sedan Öv Åkerman gick i pension.

Mig vetterligen så sysslar LGG bara med HV, hur kan då prio sjunka på det? wacko.gif

Märks förmodligen mindre i grannbataljonerna då Bat Stockholm var lite av hans skötebarn.

En viss bataljon med två små kompanier existerade enbart på grund av honom, och lass ner rätt så snabbt efter hans pensionering.

Personligen skiter jag i i utrustningen eller om IP har fordon - det som stör mig är som sagt bristen på det instruktörer och vettiga övningar.

Utbildada egna instruktörer, och skapa egna övning?!?!? Vad är problemet?

Vidare är LGs övningsområde överbelastade då väldigt mycket prioriterad verksamhet samlats på LG vilket accentuerat problematiken.

Visst är det så, men det är den krassa realiteten... men det är ju knappast brist på övningsfält i länet. Rosersberg, Väddö, Berga, Vellinge går ochså att öva på...
Hans Engström
Ska vi vara realistiska så bör ni nog också ha sjukdomsinsikt inom Syd och attundaland. IP Arlanda hade 8 personer ute på Insatskompani övningen Ytövervakning. IP Syd verkar kanske fungera, men bataljonen blöder personal till den milda grad att ni och Huddinge kompani snart är allt som återstår (något raljerande men...).

Och egna instruktörer i all ära, men man för inte öva i Stora Sätra, genomföra stridsskjutning eller bedriva annan svårare verksamhet utan yoof/resoff anställda i grundorganisationen. Plus, och värst, när plutonschefer och kompanichef utnyttjas som instruktör konstant, då blir det inte tillämpad övning.
CIP
QUOTE (Hans Engström @ Nov 15 2006, 08:20 ) *
Ska vi vara realistiska så bör ni nog också ha sjukdomsinsikt inom Syd och attundaland. IP Arlanda hade 8 personer ute på Insatskompani övningen Ytövervakning. IP Syd verkar kanske fungera, men bataljonen blöder personal till den milda grad att ni och Huddinge kompani snart är allt som återstår (något raljerande men...).

Där har du helt fel Hans Engström.....
Att Bat Syd blöder vet ja inte vart du har fått ifrån men enl senaste kollen (i går kväll) så får vi in mer folk än vad som går ifrån oss, medverkade gjorde även en viss Mj som också fick svart på vitt ang ansökningar och avgångar.
Så innan du kastar ur dig lösaktiga rykten tycker ja du skall ha lite torrt på fötterna, den typen av komentar gagnar varken dig eller någon annan, det sätter oss bara i dålig dager.
PM:a gärna mig om du vill diskutera det mer.

Det du däremot kanske har en point i är att vi kanske inte får in den mängd folk som vi borde, och detta beroende på att bofolkningsmängden inom Syds geografiska område är kanske mindre än en 10-del av det sthlm och attundaland har att ta av

Väldigt OT blev det nu, ursäkta !!
Hans Engström
Tja, källan var chefen LGG i Oktober, men han kanske inte har fått rätt information? Vad redovisar BatSyd för personalstyrka nu?
Styltenhielm
Ja visst är det bara att söka till IP, men tillhör man en avtalsorg så kan man inte gå in hur som helst. Då det krävs soldatutb. Så har du ngt bra förslag på hur man då ska göra om man känner för att lägga ner mer tid i det gröna??? Och ja jag har varit på Kompanichef om att vi ska öva mer etc, men han lyssnar ju knappt blyg.gif

QUOTE (isa @ Nov 8 2006, 21:41 ) *
Om man tillhör en IP-pluton och inte en 20 eller 30 timmars pluton varför skall man be om ursäkt för det. En del vill göra 20 timmar, en del 30 och andra 60. Så är det med det. Ett val man gör själv. Känner man avundsjuka för att en 60 timmarspluton får göra vissa saker kan man ju bota detta genom att gå med i en 60 timmars pluton. Öppet för alla som söker eller? Vissa förband har vissa uppgifter andra förband har andra. Vill man skrika ut sin besvikelse för att man inte "får vara med och leka" så passar nog skogen bättre...

/Isa

P.s o nu blir det livat igen... D.s
justair
När vi satte upp vår Ip hade vi ingen annan utrustning än övriga plutoner i bataljonen. Vi hade inga special missions/utbildningar/övningar och vi i ledningen fick arbeta hårt med att motivera soldaterna att stå på sig. Att fixa kontrakt med arbetsgivare, att krigsplaceras i plutonen och att motivera familjen att all extra tid som nu lades ner i verksamheten var värt det och viktigt.

Jag kan förstå att när nu IP "fungerar" som de skall att det kan kännas tungt för övriga. Det är dock en fråga ni bör ta med högre chef om ni anser att er egen verksamhet blir lidande.

Vi är alla på samma sida.
isa
QUOTE (Styltenhielm @ Nov 19 2006, 15:56 ) *
Ja visst är det bara att söka till IP, men tillhör man en avtalsorg så kan man inte gå in hur som helst. Då det krävs soldatutb. Så har du ngt bra förslag på hur man då ska göra om man känner för att lägga ner mer tid i det gröna??? Och ja jag har varit på Kompanichef om att vi ska öva mer etc, men han lyssnar ju knappt blyg.gif

Om man tillhör en IP-pluton och inte en 20 eller 30 timmars pluton varför skall man be om ursäkt för det. En del vill göra 20 timmar, en del 30 och andra 60. Så är det med det. Ett val man gör själv. Känner man avundsjuka för att en 60 timmarspluton får göra vissa saker kan man ju bota detta genom att gå med i en 60 timmars pluton. Öppet för alla som söker eller? Vissa förband har vissa uppgifter andra förband har andra. Vill man skrika ut sin besvikelse för att man inte "får vara med och leka" så passar nog skogen bättre...

/Isa

Avtalsorganisationer är inte mitt område och jag kan väldigt lite om dem och hur de fungerar. Dock vet jag att inom vissa befattningar inom IP kan avtalspersonal verka. Beträffande din Kompanichef som inte lyssar är väl nästa steg Bataljonchef för att påtala brister och problem. Annars om du tillhör en avtalsorganisation den chefen som verkar inom den sektion/enhet/krets som du verkar...
Ordna egna övningar är väl också ett sätt att skapa mer tid, kontrollera med din kamarater om intressen/behov finns.

//isa
larsev
QUOTE (isa @ Nov 27 2006, 08:14 ) *
QUOTE (Styltenhielm @ Nov 19 2006, 15:56 ) *

/Isa

Avtalsorganisationer är inte mitt område och jag kan väldigt lite om dem och hur de fungerar. Dock vet jag att inom vissa befattningar inom IP kan avtalspersonal verka. Beträffande din Kompanichef som inte lyssar är väl nästa steg Bataljonchef för att påtala brister och problem. Annars om du tillhör en avtalsorganisation den chefen som verkar inom den sektion/enhet/krets som du verkar...
Ordna egna övningar är väl också ett sätt att skapa mer tid, kontrollera med din kamarater om intressen/behov finns.

//isa

Ordna egna övningar är ingenting som man får göra utan Utbildningsgruppens godkännande huh.gif .
Erik Adam
QUOTE (larsev @ Nov 27 2006, 14:09 ) *
Ordna egna övningar är ingenting som man får göra utan Utbildningsgruppens godkännande huh.gif .

Tjaa... beror väl lite på det..
Du och din grupp kan ju träffas och öva grupps strid, blixtlås, korridor bakåt, inbrytning, genomsök mm mm.
Givetvis utan vare sig vapen eller ersättning, men öva kan ni alltid göra.
Platsen bör givetvis väljas med STOR omsorg.
709
QUOTE (Erik Adam @ Nov 27 2006, 19:06 ) *
Du och din grupp kan ju träffas och öva grupps strid, blixtlås, korridor bakåt, inbrytning, genomsök mm mm.

Oavsett hur stor omsorg så gäller inte försäkringen om det inte är sanktionerat av Hv. Det räcker inte på gruppchefsnivå om jag tolkat det rätt.

En stukning eller vad som är lätt hänt.
Erik Adam
QUOTE (709 @ Nov 27 2006, 21:23 ) *

Oavsett hur stor omsorg så gäller inte försäkringen om det inte är sanktionerat av Hv. Det räcker inte på gruppchefsnivå om jag tolkat det rätt.

Nej det är möjligt. De som vill hitta hinder kan jag tyvärr inte hjälpa med tips.
isa
QUOTE (Erik Adam @ Nov 28 2006, 09:52 ) *
QUOTE (709 @ Nov 27 2006, 21:23 ) *

Nej det är möjligt. De som vill hitta hinder kan jag tyvärr inte hjälpa med tips.

@Erik Adam
Tack, kunde inte säga det bättre själv salute.gif
Munin
Sen kan ju ordningsmakten ha vissa synpunkter på vad man håller på med, i det läget är det nog rätt lämpligt att utbildningsgruppen vet vad som pågår, vem som är ansvarigt befäl etc.

Varför skulle du inte meddela utbildningsgruppen om vad du tänker genomföra (lämna in en övningsplan osv)?
Det trevliga med att göra det är trots allt övning i även dessa moment, feedback och förslag till ändringar samt möjlighet att kvittera ut lämplig mtrl för övningen...

2 pengar
"SSA" Gunny
[[quote name='Erik Adam' post='515828' date='Nov 27 2006, 19:06 ']

[/quote]

[/quote]

[/quote]
Bra talat clap.gif
Hans Engström

Och inte i uniform, nota bene.
Erik Adam
QUOTE (Hans Engström @ Nov 29 2006, 01:23 ) *

Tack för ditt stora bidrag.
II63
Ang övningar utanför beordrad verksamhet.
Övningar får beordras av lägst kompanichef, Utbildningsgruppen utser instruktör. så är det på UG 61 (västerbottensgruppen) men vill man ha övningar utanför detta så ringer man till kompanichefen och säger till att man vill göra ditten eller datten. så i 99 fall av hundra är det inget problem. Anledningen till detta är försäkringsfrågan.

Man är ju försäkrad från det att man kliver ut genom ytterdörren till dess att man kliver in genom den samme efter avslutad verksamhet. Skulle det då komma in en anmälan om att man gjort sig illa och det inte är beordrad tjänstgöring så då finns inget försäkringsskydd från FM.

Vill man öva i urban miljö så skall det sökas demonstrationstillstånd från polisen detta skall göras 2 månader i förväg samt att det skall anonnseras i dagspress veckan för och samma dag som övningen skall genomföras.

Vill man bara träffas i gruppen på gruppchefens initiativ så är det inte några problem så länge man säger att det är utanför det gröna. Man kan träffas och ta en fika eller nåt sådant i civila kläder. Det ger också otroligt mycket.
II63
Hans Engström
QUOTE (Erik Adam @ Nov 29 2006, 01:13 ) *

Och ditt problem med vad jag skrev är?
1. Du får inte bedriva militärverksamhet utan godkännande.
2. Utanför övningsverksamheten får du inte bära uniform.
3. Tydliggör du att den verksamhet som beskrivs inte är sanktionerad?

allt detta ställs mot att anmäla verksamhet via tjänstevägen. Om du har budgetrestriktioner så klassa den som annan tid. Men se för bövelen till att du gör rätt.
Erik Adam
QUOTE (Hans Engström @ Nov 29 2006, 09:13 ) *
QUOTE (Erik Adam @ Nov 29 2006, 01:13 ) *

Och ditt problem med vad jag skrev är?
1. Du får inte bedriva militärverksamhet utan godkännande.
2. Utanför övningsverksamheten får du inte bära uniform.
3. Tydliggör du att den verksamhet som beskrivs inte är sanktionerad?

allt detta ställs mot att anmäla verksamhet via tjänstevägen. Om du har budgetrestriktioner så klassa den som annan tid. Men se för bövelen till att du gör rätt.

Fortsätter OT...

@Engström
1. Ingen militär verksamhet. Jag får civilt träffa mina gruppkamrater när jag vill, i stort sett var jag vill och prata/diskutera vad jag vill. Mao så får vi befinna oss i en byggnad eller mitt i stan och DISKUTERA tillvägagångssätt, peka och instruera i syfte att tillsammans se till att vi förbättrar våra förmågor.
Jag snackar inte om att uniformerad, rent praktiskt och på tecken öva genomsök på NK.

2. Sluta tjata om uniform. Allt under punkt 1 (ovan) går precis lika bra utan uniform. Dock så är någon form av alternativ klädsel uppskattat. Återigen, det är en civil träff, så civil klädsel gäller.

3. Vet inte vad du vill ha sagt med den punkten. Se min punkt 1. Eftersom vi får träffas närhelst vi vill, så behöver vi inte få det sanktionerat. Att meddela högre chef vore klädsamt, dock inget krav.

Budgetrestriktioner? FM´s budget belastas ej på något sätt av detta.

Försäkringsfrågan? Civil verksamhet = FMs försäkringar gäller lika lite som om någon i gruppen sätter en icke M-märkt jordnöt i halsen när vi tillsammans, lika civilt, är på krogen.

Det handlar om att tillsammans muntligt/teoretiskt öva olika förfaranden och repetera dessa, så att de sitter bättre.
Det handlar om en ambition att med små medel höja sin egen och gruppens förmåga, genom att gruppen själv märker vad den behöver repetera/öva/gå igenom och därför TAR TAG I SINA BRISTER och övar på just detta (naturligtvis inom ramarna ovan).
Dexter

När du skriver ovanstående så får du ha överseende för att man tolkar det som om ni avser göra det praktiskt och i lämplig utrustning. Men sedan när folk påpekar det olämpliga i att göra det praktiskt i uniform utan godkännande så kommer det ett förtydligande från ditt håll och då hamnar det hela i ett helt annat ljus.

QUOTE (Erik Adam @ Nov 29 2006, 13:21 ) *
Det handlar om att tillsammans muntligt/teoretiskt öva olika förfaranden och repetera dessa, så att de sitter bättre.
Hans Engström
Så länge du inte kallar det övning, eller går ut med en officiell kallelse. Att du vet vad som gäller är en sak, man ska säkerställa att alla är medvetna om att det är civil verksamhet.

Men jag förstår fortfarande inte varför du inte kan anmäla att du tänker göra en övning med din grupp som inte medför några kostnader, och därmed få den godkänd, ha möjlighet att bära rätt utrustning, och ha försäkringarna fungerande om någon gör sig illa.
Erik Adam
QUOTE (Dexter @ Nov 29 2006, 14:33 ) *

När du skriver ovanstående så får du ha överseende för att man tolkar det som om ni avser göra det praktiskt och i lämplig utrustning. Men sedan när folk påpekar det olämpliga i att göra det praktiskt i uniform utan godkännande så kommer det ett förtydligande från ditt håll och då hamnar det hela i ett helt annat ljus.

QUOTE (Erik Adam @ Nov 29 2006, 13:21 ) *

Mmm... blush.gif måste medge att jag snöade in väl mycket på sådana civila "träffar" i just stadsmiljö när jag skrev det senaste inlägget. Därför begränsade jag mig till muntlig övning/teori/diskussion.

Förtydligande (?): Har svårt att se det olämpliga i att öva tex grupps strid, blixtlås, korridor bakåt, i lämpligt terrängavsnitt, samt tex inbrytning o genomsök, även det på lämplig plats. (som jag skrev tidigare; "Platsen bör givetvis väljas med STOR omsorg"). Alltså, undvik insyn från nyfikna grannar och/eller förbipasserande mm.
Och nej, inga vapen (förståss), 90-uniformer eller någon form av stridsutrustning.
Förslagsvis (stark rekommendation) ej heller några alternativa uniformer, softairguns o dyl..!
Sn@jper
QUOTE (Styltenhielm @ Sep 25 2006, 19:43 ) *
Jag har en fundering och en ngt irriterad sådan. Idag så var hv utkallat för ett eftersök på en person. Och vilka fick åka ut? Jo IP fick åka direkt på detta. Vi vanliga hv män får stå i bakgrunden och iskuggan av IP. Varför kan inte vanliga hv få dessa uppgifter och ta vara på den lokala terrängkunskap som finns inom hv?

Det är likadant med utbildningar, där ska IP ha första tjing på allt, och övriga hv hamnar i bakvattnet/skuggan av IP banghead.gif

Så då infaller ju frågan. Ska vi ha kvar vanliga hemvärnet? Eller ska vi bara ha IP?

Hoppas på att få svar och kommentarer på detta inlägg...

En snabb reflektion....... Har den här tråden spårat ur eller vad???

Min erfarenhet: Vill man ha många mannar snabbt i västerbotten till tex. eftersök... ring 612:e 22:a komp (vanligt HV-komp)
Vill man ha många trevliga övningstimmar och bra utrustning.... sök till IP.

Svar på sista frågan: Skall man tyda de tecken som ges från högre makt (bataljon och uppåt) så är ju "vanliga hemvärnet" bara ett minne blått Tyvärr unsure.gif

PS.
Är personligen dj_vligt less på allt tjat om insats. Det är ju det ända som hörs och syns i media mm. av organisationen trots att det bara är en liten del av all den kompetens som faktiskt finns i HV. Ett tips till "ledningen": Organisera om eller lägg ner rubbet banan_rock.gif
II63
612:e är inget kompani utan en bataljon.
II63
Stocken
Jag har läst några av inläggen i tråden och jag anar mer eller mindre ”vattentäta skott” mellan ordinarie hv-pluton och IP. Men ordinarie hv, likaväl som IP, är ju en del av vår gemensamma Försvarsmakt! Och FM har ju avtal med samhället att hjälpa till vid kris, ofred/krig, eftersök… så att tänka ”vi först” är klart obra anser jag; ”rätt soldat/rätt person på rätt plats, med rätt ledning”…

/Stocken
Stocken
Ja och egentligen skulle det ju räcka med att det är så... nu menar jag inte på något sätt att "klippa av" tråden... att eventuellt göra insatsförbanden till "egen försvarsgren" tror jag inte på.

/Stocken

QUOTE (DaRaven @ Nov 14 2006, 15:23 ) *
Sist jag kollade så var IP en del av HV..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.