QUOTE (Hans Engström @ Nov 14 2006, 16:36 )

...
Vissa av oss är inte helt intresserad av att uppnå duglighet i grupps uppträdande, utan tycker det kan vara intressant att manövrera både plutoner och kompanier. Vissa av oss anser kanske att det är viktigt för FM att ha den kapaciteten även på sina Hemvärnsförband.
[edit]
@isa- Vilket är varför både Uttern och jag anser att 60 timmars plutonerna ska vara en del av reguljära hemvärnskompanier.
Eftersom ni har era problem i Stockholm så beklagar jag det. Dock vet jag inte när något kompani eller ens pluton i ett kompani-fd område i Helsingborg med omnejd, hade full uppslutning och kunde öva som du säger. Nittonhundraaldrig kanske?
Att IP kallas just IP betyder ju inte att vi inte kan agera i större enheter. Det har inte kommit dig ännu. "60h kontrakterad minimumtid/kalenderår" är väl snarare det korrekta namnet?
I förlängningen så innebär det samma för 20 och 30h.
Att denna indelning finns, samt PTOEMs tydliga styrning vad de olika nivåerna skall klara av, visar väl vad HKV anser om nyttan av 20H?:
3.1.1.1 Hemvärnspluton, hemvärnspluton (30 h) och hemvärnsinsatspluton skall kunna:H 1 bevaka anläggning eller (skydds)objekt,
H 2 skydda anläggning eller (skydds)objekt mot sabotageförband motsv,
H 3 genomföra ytövervakning,
H 4 stödja samhället.
...
3.1.4 Övriga uppgifter för hemvärnspluton 30 hUtöver huvuduppgifter enligt ovan skall en hemvärnspluton (30 h) kunna lösa någon/några
av följande uppgifter:
Ö 1 utföra fältarbetsuppgifter,
Ö 2 gränsövervaka,
Ö 3 starta upp och/eller betjäna anläggning,
Ö 4 verka som eldobservatör alternativt utföra målutpekning.
3.1.5 Övriga uppgifter för hemvärnsinsatsplutonUtöver i 3.1.4 skall hemvärnsinsatspluton (60 h) kunna:
Ö 5 försvara terrängavsnitt/knutpunkt,
Ö 6 transportskydda materiel,
Ö 7 eskortera personal.
Så ursäkta mig om jag inte tar så allvarligt på allt gnäll om att 60h får göra "allt".
Liknelsen med fotboll är fullt duglig.
För övrigt så är 60h KOMPANIER på gång. Läs
denna tråd. Men det vet ni redan.
/709
Inte tystad. Än?