QUOTE (NisseNord @ Nov 9 2006, 10:01 )

Från den här tråden och andra så har jag fått bilden att det är vanligt att IP har en egen rekrytering som är skild från resten av bataljonen. Stämmer detta? och isåfall varför har ni det så? Nu ska jag inte ta gift på det, men jag är väldigt säker på att vi bara har en rekryterings enhet som rekryterar folk till hela bataljonen, så fungerade det iallafall när jag gick med. Sedan så plaseras man ut, först och främst efter önskemål, men även andra kriterier.
En orsak till att det kanske är så här och var är att intresset för mindre än 60h grundtjänst inte finns bland t.ex. värnpliktiga och yngre.
En orsak kanske är att IP inte vill förknippas med "gubba-Hv" utan talar enbart för sitt eget förband. Detta är avsevärt enklare då man inte står bredvid andra. I förlängningen så blir det förmodligen enklare att köra helt vid sidan. Kanske. Man. Resonerar.
Kan ärligt säga att så har vi avsett göra i vår pluton. Nu blir det lite annorlunda med nya kompaniorganisationen i den nya bataljonsorganisationen. Får se.
Rickard N
Nov 9 2006, 23:05
QUOTE (Challe @ Nov 9 2006, 17:34 )

QUOTE (Rickard N @ Nov 9 2006, 17:09 )

Det är mao kompisrekrytering och ipkompisar som gäller?
Bland annat kompisrekrytering, Ja!
Men det andra du skriver förstår jag inte "ipkompisar som gäller?" Vad, hur menar du? Är inte du kompis med någon av de dina i din pluton/kompani?
/Challe
Jo, men jag var inte det innan jag lärde känna dem, är du med på vad jag menar?
NisseNord
Nov 9 2006, 23:39
QUOTE (Rickard N @ Nov 9 2006, 23:05 )

QUOTE (Challe @ Nov 9 2006, 17:34 )

Bland annat kompisrekrytering, Ja!
Men det andra du skriver förstår jag inte "ipkompisar som gäller?" Vad, hur menar du? Är inte du kompis med någon av de dina i din pluton/kompani?
/Challe
Jag, fattar det som att du är negativt inställd till att man rekryterar folk som man känner innan, stämmer detta så skulle jag gärna se dig utveckla varför. Om det inte stämmer, skulle det vara roligt ifall du förklarade vad du menar.
Edit:fixade till citeringen
Rickard N
Nov 9 2006, 23:41
Jag är negativ till att det är det största rekryteringssättet. Det är förmodligen aspraktiskt, men det återknyter till min första fråga i denna tråd, hur rekryteras ip.
Jag vet inte själv, därför frågar jag. Om det till största delen sker genom att man måste känna någon av de 40 i en ip så är jag kritisk, det är korrekt uppfattat.
NisseNord
Nov 9 2006, 23:46
Ok, ja om det krävs att man ska känna någon i IP för att komma in så tycker jag också att det är negativt.
Lfskbat
Nov 10 2006, 01:23
QUOTE (Rickard N @ Nov 9 2006, 23:41 )

Jag är negativ till att det är det största rekryteringssättet. Det är förmodligen aspraktiskt, men det återknyter till min första fråga i denna tråd, hur rekryteras ip.
Jag vet inte själv, därför frågar jag. Om det till största delen sker genom att man måste känna någon av de 40 i en ip så är jag kritisk, det är korrekt uppfattat.
Jag är rätt ivrig på rekryteringssidan och har rekryterat ett 20-tal till mitt fd Hvkomp. Det skulle inte falla mig in att försöka "sno" folk från komp, däremot tycker jag inte man ska blunda för att det finns sold i Hvkomp (20-30h) som vill till IP för att det är lite mer av det "goda" där dvs lite mer ös om man så säger (tolkade hur ni vill).
När jag nu är i IP så rekryterar jag på precis på samma sätt dvs försöka få in nytt blod i Hv, att sno från andra kompanier gynnar ju ingen. IP växer kanske men komp minskar vilket i sin tur leder till att bataljonen hotas av att strykas från "listan". Sålunda gräver man sakta sin egen grav.
Nytt folk i Hv är det att föredra.
Challe
Nov 10 2006, 09:39
QUOTE (Rickard N @ Nov 9 2006, 23:05 )

Jag har aldrig varit kompis med någon innan jag har lärt känna personen ;)

Det är ett dubbeleggat svärd. Fördelen är att man kanske minskar risken att få in stollar om det blir rekryterade genom personlig rekomendation. Nackdelen är att man rekryterar in "stollar" (halvt om halvt) för att de är ens polare och inte bäst lämpad soldat.
Det vore mer lämpligt om man gör som vid anställningar: Folk söker och efter intevjuer så kollar man referenser.
Det har väl varit en akilleshäl hos Hv att när det har varit vakanser i förbanden så har man tittat mer på brinnande engagemang och kanske lite för lite på kompetens. Har man inga att välja på så får man vara jäkligt tacksam att någon är intresserad.
Kimster
Nov 10 2006, 10:12

Rekrytering sker på samma sätt som till vilket jobb som helst... och med samma genvägar som till dett jobb, känner du någon har du oftast lättast... har du massa kompetens.. är det också lätt osv.
Rickard N
Nov 10 2006, 10:23
QUOTE (Kimster @ Nov 10 2006, 10:12 )

Rekrytering sker på samma sätt som till vilket jobb som helst... och med samma genvägar som till dett jobb, känner du någon har du oftast lättast... har du massa kompetens.. är det också lätt osv.
Ja det är riktigt, men är utvecklingsavdelningen på Volvo flygmotor till 60% (eller mer) kompisrekryterad? Jag tror inte det. Vidare märks det mer om en pluton på 40 pers är kompisrekryterad än om ett kompani på runt 200 är det eftersom det är större spridning på kompis där.
Min uppfattning är att en del av rivaliteten mellan ip och resterande hemvärn är att ingen riktigt vet hur det rekryteras dit, att det har blivit lite herrklubb av det hela (vilket inte är fel, i ett annat forum). Jag har frågat delar av ik-ledningar och de hade lite svävande svar också.
Challe
Nov 10 2006, 10:49
QUOTE (Rickard N @ Nov 10 2006, 10:23 )

Min uppfattning är att en del av rivaliteten mellan ip och resterande hemvärn är att ingen riktigt vet hur det rekryteras dit, att det har blivit lite herrklubb av det hela (vilket inte är fel, i ett annat forum). Jag har frågat delar av ik-ledningar och de hade lite svävande svar också.
Vilken rivalitet? Ser du oss som två olika lag?
/Challe
Fk Satan
Nov 10 2006, 11:13

Vet inte IP hur de får folk till de egna leden? Hur det rekryteras till en enhet är ganska enkelt att ta reda på. Fråga chefen. Chefen skall kunna besvara din fråga. Kan chefen inte besvara den frågan eller är totalt ovetande om hur rekryteringen till enheten sker så bör den chefen ifrågasättas. För vet inte ens chefen hur folk och fä kommer till plutonen då börjar iaf jag bli ganska rädd...
Sedan går det alltid att ringa den rekryteringsansvarige på bataljonen och fråga... för det skiljer sig åt ganska mycket i hur IP rekryterar över landet.
QUOTE (Fk Satan @ Nov 10 2006, 11:13 )

Vet inte IP hur de får folk till de egna leden?
(Jag har haft mina duster med webbmaestron i vår bataljon om texten och är inte helt nöjd. Vi har till slut fått upp nya foton (mina :P ), så allt är inte skit!)
Iallafall. Vår bataljon har under 2006 fått 29 st intresseanmälningar via internet, trots ovan sagda om hemsidan på hemvarnet.se. Hur många som sedan gått vidare och skrivit på, och sedan gått vidare och gått Intro lämnar jag osagt.
Vår IP, 551, har i år fått två stycken via internet som jag känner till. En är kittad och klar. Har sin första övning nu på söndag. Kul.
De flesta har kommit via kompisar och arbete ("stora koncernen" i Helsingborg är väldigt militäriserat...) Sen har vi min granne som sett mig i uniform och blivit nostalgisk. Han skrev på pappren förra veckan.
Fd missionsfreakar som inte får åka ut längre men inte vill släppa det militära.
I det stora hela är egenintresse, dvs att själva leta reda på Hv som man känt till sen innan, eller kompisrekrytering vara de metoder som verkar fungerar bäst. Marknader och planscher mindre lockande.
Fu Dahlberg
Nov 10 2006, 18:24
Det har skett en kraftfull rekrytering i Skövde under våren... och den rekryteringen har skett till hemvärnet, inte bara till Vårat kompani...
Exakt hur den har fallit ut till IP och övriga kompanier kan jag inte svara på, men till oss har det varit en framgång.
Så rekrytering finns...
QUOTE (Challe @ Nov 10 2006, 10:49 )

Vilken rivalitet? Ser du oss som två olika lag?
/Challe
Jag ser ingen större rivalitet, vi har ju tom samövet ett par ggr... resultatet har varierat, men även ett misslyckat moment är lärorikt.
Lfskbat
Nov 10 2006, 19:20
Håller med 709! Samtala med folk man möter på jobb eller annat funkar absolut bäst. Det där med plancher och rekryteringsjippon ger jag inte mycket för. Vi har haft ett antal sådan men de resulterar aldrig i några kontrakt, eller ytterst ytterst ytterst få. Var och en rekryterar så klart till sitt eget förband men jag tror inte man är så revirpinkad att man "slutar" motivera en kandidat när han/hon säger sig föredra annan enhet. Rekryteringsbrochyrer bör för övrigt ses över... Gubbe med kåsa, Hemvärnet i nöd och lust... tillåt mig tvivla och småle en smula. Visa lite ös i rekryteringsmtl istället för "På stället -Rast vila!"
dampois
Nov 11 2006, 20:13
Folk pratar om vem som är lämplig att söka hv och inte, finns det egentligen någon mänsklig individ som söker till hv som inte är efterbliven?
Dom jag stött på på min fritid och när jag gjorde lumpen såg ut som samhalls botetnsöl och är knappt användbara som b-styrka, det är mig ofattbart att deras/eran lekstuga får fortgå.
Förhoppningsvis har nu även fler än jag förstått detta och då kommer det lite IP som för hoppningsvis har lite större krav på deltagarna och på sikt hoppas jag att vanliga HV försvinner helt, för rikets säkerhet om inte annat...
Fk Satan
Nov 11 2006, 21:03
QUOTE (dampois @ Nov 11 2006, 20:13 )

Folk pratar om vem som är lämplig att söka hv och inte, finns det egentligen någon mänsklig individ som söker till hv som inte är efterbliven?
Dom jag stött på på min fritid och när jag gjorde lumpen såg ut som samhalls botetnsöl och är knappt användbara som b-styrka, det är mig ofattbart att deras/eran lekstuga får fortgå.
Förhoppningsvis har nu även fler än jag förstått detta och då kommer det lite IP som för hoppningsvis har lite större krav på deltagarna och på sikt hoppas jag att vanliga HV försvinner helt, för rikets säkerhet om inte annat...
Varför kommer jag att tänka på robert gustaffsons lilla uppvisning när han spelar tony rickardsson... Nejdå jag är inte bitter...
Tittar på mig själv, lite över 300 högskolepoäng och en månadslön som ligger en bra bit över medellönen i sverige. Vet inte riktigt ifall jag faller in i kategorin efterbliven... Det här med B-styrka, var visserligen ett tag sedan jag var med som b-styrka. Vilket kanske gör att jag inte längre är användbar i b-styrkesamanhang längre. Dock kan ju förklaringen finnas i att jag gör mindre skada i att vara förbandsinstruktör. Så på den punkten har du faktiskt rätt.
Om nu Hv ska försvinna eftersom de tydligen hotar rikets säkerhet så kan det vara bra att veta på vilket sätt ett antal efterblivna individer som är samhalls botetnsöl kan hota hela sverige. Hur kan knappa 30000 efterblivna människor hota detta land? Och dessa 30000 efterblivna individer klarar inte av en sådan enkel sak som att vara b-styrka, men de klarar av att hota rikets säkerhet. Kan du inte utveckla det lite mer?
Oj, jag glömde en sak... Jag är inte krigsplacerad i hemvärnet, än mindre krigsplacerad i ip. Utan jag har min nuvarande krigsplacering i en annan beredskapsenhet fram till 30 Juni 2007.... Fast i den enheten är det få som är efterblivna...
QUOTE (dampois @ Nov 11 2006, 20:13 )

Du var mig en rolig en, du!
Iofs har jag bara hälften så många högskolepoäng som Fk Satan här, men jag betraktar mig inte som efterbliven för det. I mitt kompani så är ungefär hälften högskolestudenter. Ingen efterbliven vad jag har märkt.
Senaste gången jag var b-styrka var på Ursvik under CC06. Då lyckades vi med en hemvärnspluton (inte ip) göra köttfärs av ett mekkompani. Duger det som b-styrka, tro?
dampois
Nov 11 2006, 21:45
Satan: enkelt! om man ger 30 000 efterblivna oanvändbara människor ett automatgevär så hotar man säkerheten för de övriga användbara människorna i landet. Hur mycket du tjänar och hur många högskolepoäng du har är rätt irrelevant, då den mest oanvändbara människa jag känner är den som läst två program på högskola med fina betyg och har således fler poäng än dig men jag skulle fortfarande inte vilja ha honom bredvid mig med ett vapen i händerna. Det som oroar mig mer i ditt fall är att du verkar ha ett behov av att klättra uppåt i denna hierarki av kaffesörplande fetisar för att få bestämma över några acnefyllda smågrabbar som inte ens vågar räcka upp handen i skolan. Usch o fy, är det inte bättre att ni går med i scouterna? där är chansen mindre att ni skjuter en ung kvinna i benet för att sedan skjuta er själva, jag menar, vilken ung kvinna i landet som helst hade ju med största sannolikhet sopat backen med er i närkontakt.
Fk Satan
Nov 11 2006, 22:04
QUOTE (dampois @ Nov 11 2006, 21:45 )

Satan: enkelt! om man ger 30 000 efterblivna oanvändbara människor ett automatgevär så hotar man säkerheten för de övriga användbara människorna i landet. Hur mycket du tjänar och hur många högskolepoäng du har är rätt irrelevant, då den mest oanvändbara människa jag känner är den som läst två program på högskola med fina betyg och har således fler poäng än dig men jag skulle fortfarande inte vilja ha honom bredvid mig med ett vapen i händerna. Det som oroar mig mer i ditt fall är att du verkar ha ett behov av att klättra uppåt i denna hierarki av kaffesörplande fetisar för att få bestämma över några acnefyllda smågrabbar som inte ens vågar räcka upp handen i skolan. Usch o fy, är det inte bättre att ni går med i scouterna? där är chansen mindre att ni skjuter en ung kvinna i benet för att sedan skjuta er själva, jag menar, vilken ung kvinna i landet som helst hade ju med största sannolikhet sopat backen med er i närkontakt.

Du har rätt, unga söta kvinnor får mig ganska lätt i horisontalläge...

Om jag vill klättra högre upp, nej det vill jag inte. Har ganska bra utsikt från det lilla berg jag har lyckats bestiga. Det räcker för mig. Men vad är det man brukar säga... Mata inte trollen. Men jag kan upplysa dig om att jag är inte med i hemvärnet längre, jag är med i en av våra vassaste insats och beredskapsstyrkor. Det räcker för min del.
Men börjar det inte bli dags att få tillbaka denna tråd på rätt spår så att inte kimster behöver radera allt för många inlägg. Ryktet säger att han snart har fyllt nästa års borttagande kvot...
Jag försvarar inte IP, jag hyllar inte hemvärnet. Men som någon annan har skrivit. Ni är med i samma lag, men ni spelar på olika positioner. Någon är målvakt, någon annan är tränare. Sedan finns det även backar och forwards. Samt ett stort antal mittfältare. Vissa är bättre på frisparkar, vissa är bättre på att ta av motståndaren bollen. finns även de som är bättre på att göra mål, för att inte tala om de som är kungar på inkast. Se sin roll i systemet och acceptera den roll man är tilldelad.
dampois
Nov 11 2006, 22:19
Satan: hehe ja kalla mig gärna troll om du vill. det jag gör är att framföra mina högst personliga åsikter, och ärligt talat, vad gör HV?? Fungerar som en eftersökskedja och... hmm nä det var nog allt. Behöver man vapen när man letar efter försvunna människor i skogen? Är ni rädda för igelkottar och rådjur? Om du gör en enkel sökning på t.ex. aftonbladet.se märker du snabbt att ni gör betydligt mer skada än nytta, idioter som utan tillräcklig kontroll får förvara vapen hemma och sen slår det slint o sen händer olyckor. Man behöver inte ha en enda högskolepoäng för att förstå att någon i en eftersöksgrupp inte behöver ha en ak4 hemma..
-donTomaso-
Nov 11 2006, 22:41
QUOTE (dampois @ Nov 11 2006, 22:19 )

Satan: hehe ja kalla mig gärna troll om du vill. det jag gör är att framföra mina högst personliga åsikter, och ärligt talat, vad gör HV?? Fungerar som en eftersökskedja och... hmm nä det var nog allt. Behöver man vapen när man letar efter försvunna människor i skogen? Är ni rädda för igelkottar och rådjur? Om du gör en enkel sökning på t.ex. aftonbladet.se märker du snabbt att ni gör betydligt mer skada än nytta, idioter som utan tillräcklig kontroll får förvara vapen hemma och sen slår det slint o sen händer olyckor. Man behöver inte ha en enda högskolepoäng för att förstå att någon i en eftersöksgrupp inte behöver ha en ak4 hemma..
Du börjar gå lite för långt nu... Vad har fått dig till den där inställningen? Gick du vilse från anstalten och någon efterbliven hemvärnsman sköt dig i röven under skallgången eller....?
Jag anser mig kunna svara så här då någon kallar mig idiot.
dampois:
Du har slarvat lite med din profil.
Du har definitivt klantat till det lite när du inlett ditt medlemskap och skrivande på det här forumet.
Fortsätt inte så här, det är ett råd om du tänkt dig ett medlemsskap längre än ett par dagar på det här forumet.
Förtsått?
Vi .. har koll på dig i fortsättningen. Tänk på det när du skiver nästa inlägg.
BlåGul.
Kimster
Nov 11 2006, 23:42
QUOTE (dampois @ Nov 11 2006, 22:19 )

Snacka om trångsynthet. Jag kommer följa dina inlägg hädanefter med stort intresse... om de överlever dvs. Nästa gång kan du väl iaf försök underbygga dina utspel lite bättre än att ta aftonbladet som nån sorts källa till Hemvärnets dåliga existens. Lägg upp det lite mer genomtänkt och floskar inte ur dig som om du nyss läst något i en skvaller tidning och sågar en hel organisation pga det.
Det finns folk här som lever för denna organisation och det finns dom som inte gör det och det finns dom här som anser hemvärnet bör läggas ner, men de (de flesta) har iaf mage att på ett moget sätt debattera sin ståndpunkt med lite stabilare grund än ditt. Ingen här hånat dig och det du tycker är roligt, visa samma respekt tillbaka.. tips.
dampois
Nov 12 2006, 02:55
okej, källan jag hänvisade till kan ses som en av sveriges mest oseriösa tidningar, men faktum kvarstår, ni kan väl berätta om förra gången hemvärnet gjorde en insatts som krävde vapen?
Kimster: om ni inte vill höra åsikter från folk som inte är vapengalningar är det fritt fram att ta bort mitt konto, det torde inte va så svårt.
Och förresten, att skydda ett förråd med långkallsonger en gång i veckan med ak4 räknas inte.
QUOTE (dampois @ Nov 12 2006, 02:55 )

okej, källan jag hänvisade till kan ses som en av sveriges mest oseriösa tidningar, men faktum kvarstår, ni kan väl berätta om förra gången hemvärnet gjorde en insatts som krävde vapen?
Tja, när gjorde Försvarsmakten senast en insats som krävde stridsvagnar? Artilleri? Luftvärn? Det är en ofta upprepad liknelse, men jämförelsen med en försäkring är fortfarande aktuell. Man säger inte upp hemförsäkringen bara för att man ännu inte haft inbrott eller en eldsvåda.
Åsikter får alla ha. Om man vill få gehör för dem så får man se till att argumentera för sin sak, och "jag tycker" är inte ett gångbart argument...
Kimster
Nov 12 2006, 03:51
QUOTE (dampois @ Nov 12 2006, 02:55 )

...
Kimster: om ni inte vill höra åsikter från folk som inte är vapengalningar är det fritt fram att ta bort mitt konto, det torde inte va så svårt.
...
Åsikter? kallar du det åsikter? ...jag skulle kalla det barnsligt tyckande. En åsikt är byggd på en grund som man kan förklara varför man har den åsikten utan göra påhopp. En sak man kan stå för och förklara för de andra som kanske inte håller med varför man tycker så.
Åsikter får man ha här, men när någon bara bajsar ur sig meningslöst tyckande som väldigt få kommer att lyssna på, vad är det då för mening att försöka få fram vad man tycker? Har du inte en önskan att folk ska lyssna på dig? vill du överhuvudtaget bli tagen på allvar eller ignorerad som ett naivt internettroll som just hittat ett litet kryppin att skrika ur sig påhopp om sakar man inte har den blekaste erfarenhet av?
Det är upp till dig att välja hur du vill göra. T.o.m Svenska Freds hade bättre förmåga att argumentera, och dom är inte så mycket vapengalningar.
..och ja det är superlätt att radera dig, men jag brukar ge folk både en och två chanser att visa att de kan hålla en mogen nivå som alla andra vuxna. Antingen sakta du ner och börjar ta saker på allvar eller så behöver du inte vara här alls, jag är inte intresserad att ha folk här som inte kan bete sig seriöst.
Innebär det att jag ska radera dig så får det bli så, en mindre som skiter i uppmaningar märks inte.
dampois
Nov 12 2006, 04:17
KD803: det är väl en stor skillnad på att utbilda folk till utlandstjänst eller något vettigt istället för att utbilda folk att skjuta antika vapen och dricka kaffe? Låt säga att du är aktiv inom HV i 20 år, likförbannat kommer du inte samla på dig mer kunskap än vad en vanlig människa lär sig på en enveckas intensivkurs.
Och som jag förklarat tidigare så ser jag inte HV som en förskärkring , utan snarare dess motsats.
Kimster: faktum kvarstår, när gjorde HV en insatts NÅGONSIN som krävde att dom hade kunskapen att hantera ett vapen? Jag har ärligt talat inte lust att betala skatt för att människor ska få leka krig, då får skattepengarna hellre gå till svenskt hemslöjdsfrämjande
QUOTE (dampois @ Nov 12 2006, 04:17 )

KD803: det är väl en stor skillnad på att utbilda folk till utlandstjänst eller något vettigt istället för att utbilda folk att skjuta antika vapen och dricka kaffe? Låt säga att du är aktiv inom HV i 20 år, likförbannat kommer du inte samla på dig mer kunskap än vad en vanlig människa lär sig på en enveckas intensivkurs.
Var har du fått kaffet ifrån!?
Kaffe dricks på FBU-kurser (det är de där så kallade "enveckas intensivkurserna där man lär sig mer än 20år i HV"), inte på hemvärnsövningar. Då finns det helt enkelt inte tid till kafferep. Ta reda på fakta i stälet för att komma med grundlösa påståenden. Du kan ju börja med att leta upp svaret på din egen fråga; När gjorde HV en skarp insats med vapen senast?

Återigen, vilka stridsvagns-, artilleri- eller luftvärnsförband har vi haft i utlandstjänst? Enligt dina kriterier så skulle vi alltså sluta med utbildningen av alla förbandstyper som inte har varit utomlands? "Antika vapen", den var rolig den... Hur mycket av den utrustning som Försvarsmakten använder tror du är äldre än AK4? Ska vi sluta utbilda på den också på grund av dess ålder?
Nej, du får helt enkelt komma med bättre argument än så ifall du vill ha gehör för dina åsikter.
Madness
Nov 12 2006, 13:34

Och som jag förklarat tidigare så ser jag inte HV som en förskärkring , utan snarare dess motsats.
Kimster: faktum kvarstår, när gjorde HV en insatts NÅGONSIN som krävde att dom hade kunskapen att hantera ett vapen? Jag har ärligt talat inte lust att betala skatt för att människor ska få leka krig, då får skattepengarna hellre gå till svenskt hemslöjdsfrämjande
Senast jag personligen gjorde en skarp insatts där det faktisk fanns vapen som jag är utbildad på var bevakning av Säve depå, där HV var de sista "skarpa" skyddvakterna på plats efter de vpl lämmnat. Tillgången på vapen där var i fall något skulle hända, och om detta något hadde hänt så är det väl bra att vara utbildad på de vapen som man skall änvända eller?
pjäsmannen
Nov 12 2006, 13:51
QUOTE (Styltenhielm @ Sep 25 2006, 19:43 )

Jag har en fundering och en ngt irriterad sådan. Idag så var hv utkallat för ett eftersök på en person. Och vilka fick åka ut? Jo IP fick åka direkt på detta. Vi vanliga hv män får stå i bakgrunden och iskuggan av IP. Varför kan inte vanliga hv få dessa uppgifter och ta vara på den lokala terrängkunskap som finns inom hv?
Det är likadant med utbildningar, där ska IP ha första tjing på allt, och övriga hv hamnar i bakvattnet/skuggan av IP
Så då infaller ju frågan. Ska vi ha kvar vanliga hemvärnet? Eller ska vi bara ha IP?
Hoppas på att få svar och kommentarer på detta inlägg...
Kanske dålig jämförelse. Men SSG FJS har den senaste utrustningen och behöver den. Lika dant på IP som oxå behöver nyare utrustning. Vill man tillhöra IP så är det bara att anmäla sig om man vill ha nyare utrusting så är valet ganska enkelt. Var själv med IP i Tröllhättan och det var ganska mycket avundsjuka på vanliga Hv. Men gör man ex antal mer timmar än vanliga Hv plus är ute i skog och mark så måste man ha nyare utrustning
Madness
Nov 12 2006, 14:11
QUOTE (pjäsmannen @ Nov 12 2006, 13:51 )

Jag har en fundering och en ngt irriterad sådan. Idag så var hv utkallat för ett eftersök på en person. Och vilka fick åka ut? Jo IP fick åka direkt på detta. Vi vanliga hv män får stå i bakgrunden och iskuggan av IP. Varför kan inte vanliga hv få dessa uppgifter och ta vara på den lokala terrängkunskap som finns inom hv?
Det är likadant med utbildningar, där ska IP ha första tjing på allt, och övriga hv hamnar i bakvattnet/skuggan av IP
Så då infaller ju frågan. Ska vi ha kvar vanliga hemvärnet? Eller ska vi bara ha IP?
Hoppas på att få svar och kommentarer på detta inlägg...
Kanske dålig jämförelse. Men SSG FJS har den senaste utrustningen och behöver den. Lika dant på IP som oxå behöver nyare utrustning. Vill man tillhöra IP så är det bara att anmäla sig om man vill ha nyare utrusting så är valet ganska enkelt. Var själv med IP i Tröllhättan och det var ganska mycket avundsjuka på vanliga Hv. Men gör man ex antal mer timmar än vanliga Hv plus är ute i skog och mark så måste man ha nyare utrustning
Gör utrustningen soldaten bättre? hör till vanliga Hv och är inte missnöjd med vår utrustning och inte speciellt avundsjuk på IP, vill de lägga mer tid så är det inte mer en rätt att de också skall få något i utbyte för det, stridväst istället för sele gör inte mig till en bättre soldat...

Ja, det var en sällsynt dålig jämförelse...
Hur många har inte gjort gu med den utrustning som HV har som standard idag? Vad hade BA01 när de åkte till krigets Bosnien? I jämförelse med detta så framstår ytterligare 40 timmar om året "ute i skog och mark" som fullt möjligt att jämföra med motsvarande utrustning.
pjäsmannen
Nov 12 2006, 16:32
QUOTE (KD803 @ Nov 12 2006, 16:01 )

Ja, det var en sällsynt dålig jämförelse...
Hur många har inte gjort gu med den utrustning som HV har som standard idag? Vad hade BA01 när de åkte till krigets Bosnien? I jämförelse med detta så framstår ytterligare 40 timmar om året "ute i skog och mark" som fullt möjligt att jämföra med motsvarande utrustning.
Men det är just det jag menar. Hv är ju kännt för att ha gammalt skit och alltid vill ha nytt. Vi på min gamla IP fick M90 hjälmen först osv och innom dom andra plut så var avundsjukan stor. För dom yngre Hv männen som har gjort sin Gu kommer till ett Hv där man än använder plåthjälmen och annan kalla krigtes matriel.Så det säger sig självft att dom oxå vill ha nyare mattriel,Och det får just det! IP
QUOTE (pjäsmannen @ Nov 12 2006, 16:32 )

Men det är just det jag menar. Hv är ju kännt för att ha gammalt skit och alltid vill ha nytt. Vi på min gamla IP fick M90 hjälmen först osv och innom dom andra plut så var avundsjukan stor. För dom yngre Hv männen som har gjort sin Gu kommer till ett Hv där man än använder plåthjälmen och annan kalla krigtes matriel.Så det säger sig självft att dom oxå vill ha nyare mattriel,Och det får just det! IP
Jaså? Det HV som jag har kommit i kontakt med hade både hjälm 90 och kroppsskydd innan IP ens fanns. Den stora skillnaden ligger i fordonstilldelningen, och där torde även IP innebära ett stort steg tillbaka för de som gör GU idag...
Men det spelar ingen roll, ditt påstående var att IP
behöver ny utrustning för att ni gör fler timmar än övriga HV. Jag visade bara på att så inte är fallet. Att IP, eller i alla fall vissa av deras soldater, anser att de måste ha det är en annan sak... Prylb***r finns det överallt.

Varför diskuteras inte det viktiga i Styltenhielms fråga? Tråden handlar nu bara om prylar! Det är ju tämligen ointressant om man har stridsväst eller stridssele.
Eftersom den budget utbildningsgrupperna har till övningar till största delen går åt till IP:s så blir det färre för vanliga HV. Förmågan minskar och motivationen också eftersom inga intressanta övningar erbjuds. Men tanken kanske är att svälta ut vanliga HV. Ärligare och mer demokratiskt vore isåfall att tala ur skägget . Vill statsmakten ha ett HV där alla gör minst 60h så ställ det som krav då! Så kan vi övriga lämna in utrustningen.
Då blir det ju mer prylar över till dom som vill ha. :P
C 2.a pjäs
Nov 13 2006, 08:04
QUOTE (gehel @ Nov 12 2006, 18:30 )

Eftersom den budget utbildningsgrupperna har till övningar till största delen går åt till IP:s så blir det färre för vanliga HV. Förmågan minskar och motivationen också eftersom inga intressanta övningar erbjuds. Men tanken kanske är att svälta ut vanliga HV. Ärligare och mer demokratiskt vore isåfall att tala ur skägget . Vill statsmakten ha ett HV där alla gör minst 60h så ställ det som krav då! Så kan vi övriga lämna in utrustningen.

Huvudet på spiken! Man får ofta känslan av att "icke-IP" är något utbildningsgrupperna har fått för deras synders skulle. Själv tycker jag nog att man kunde avveckla hela hemvärnet och överföra de ekonomiska medel som frigörs till t ex beredskapspolisen och deltidsbrandkårer. Dessa skulle få vettig ersättning när de sattes in vid eftersök, trafikregleringar och annat som idag hemvärnet tas i anspråk för. "
jamän,
när ryssen kommer då?" skriker väl någon i falsett. Ja, med 90 JAS-plan och några bataljoner pansarskytte blir det storstryk ändå, oavsett om IP har galten eller icke. Och civila grejer, som bevakning, eftersök och trafikreglering är det nog lämpligare att använda SBP till.

Och nu blir man väl persona non grata här!
Fk Satan
Nov 13 2006, 09:04
Att hela tiden undersöka alternativa lösningar anser jag vara en god tanke. En organisation som inte tåls att ifrågasättas bör omedelbart läggas ned. Sedan skall en organisation hela tiden utvecklas och förbättras. Tyvärr har inte detta varit något viktigt för hemvärnet. Men det är stora förändringar på gång inom hemvärnet och det skall bli intressant att se vad dessa förändringar leder till.
Nu ska man inte vara allt för snabb med att plocka bort hemvärnet. Hemvärnet består av ca 30000individer varav ca 8000st är avtalspersonal. SBP består av 1500individer varav ca 1100 har tecknat avtal. Sedan en 19dagar lång intro utbildning och 5dagars rep utbildning vart annat år.
Sedan att SBP blir organiserade i grupper med en Yrkespolis som befäl gör att det blir relativt stora enheter. Även missen att det är regeringen som måste ger klartecken för att SBP ska sättas in är en miss, det är rikspolisstyrelsen som ska sätta in SBP. Eller har detta ändrats?
Men helt klart bör hemvärnets existens ifrågasättas, men då skall den ifrågasättas av myndigheter iform av BM, FM, RV, RP. Sedan kan man fundera på hur stor besparingen blir att avveckla hemvärnet kontra beredskapsförmåga.
DaRaven
Nov 13 2006, 10:31
Heh, jag gjorde GU 95-96 på en skyttepluton.. Hade hjälm/37 och Stridssele 304K - och jag kan inte riktigt se att Hjälm/90 och SV2K hade gjort oss så fasligt mycket bättre. Och jag har svårt att tro att det skulle vara skillnad i Hemvärnet.
QUOTE (Hans Engström @ Nov 8 2006, 22:37 )

Men om man tillhör ett kompani som man trivs oerhört bra i, och där 70% av förbandet tidigare gjort över 50 timmar/år (tyvärr kan jag inte speca mer, så såg statistiken jag har tillgänglig ut), och det kompaniet måste minska sin utbildningstid, får svårt att få ut förbandsintruktörer, inte får öva vid 'sina' objekt, har du svårt att förstå att det är lite bittert?
Vet inte riktigt om det var mitt inlägg du svarade på men visst sjutton kan jag förstå att det känns bittert. Dock kan jag inte förstå att 20/30 -timmars plutoner med avundsjuka ögon gör allt för att framstå att IP får göra allt, i ett generellt perspektiv. Som många säger tillhör vi väl samma lag fortfarande.
Lite som startaren av denna tråd skriver som trådnamn "Varför skall IP få göra allt??? " Vad menas med allt? Vi har ett utbildningsprogram som följs och som är baserat på de uppgifter vi i en IP har. Ska jag, som är medlem i en IP skriva "Varför skall MP-SÄK få göra allt???" Känns mest lite fånigt tycker jag...
O visst kan jag förstå om det finns bitterhet bland väl fungerande förband inom vår organisation som inte får/kan öva som förbandet skall göra.
//isa
QUOTE (isa @ Nov 13 2006, 12:30 )

QUOTE (Hans Engström @ Nov 8 2006, 22:37 )

Men om man tillhör ett kompani som man trivs oerhört bra i, och där 70% av förbandet tidigare gjort över 50 timmar/år (tyvärr kan jag inte speca mer, så såg statistiken jag har tillgänglig ut), och det kompaniet måste minska sin utbildningstid, får svårt att få ut förbandsintruktörer, inte får öva vid 'sina' objekt, har du svårt att förstå att det är lite bittert?
Vet inte riktigt om det var mitt inlägg du svarade på men visst sjutton kan jag förstå att det känns bittert. Dock kan jag inte förstå att 20/30 -timmars plutoner med avundsjuka ögon gör allt för att framstå att IP får göra allt, i ett generellt perspektiv. Som många säger tillhör vi väl samma lag fortfarande.
Lite som startaren av denna tråd skriver som trådnamn "Varför skall IP få göra allt??? " Vad menas med allt? Vi har ett utbildningsprogram som följs och som är baserat på de uppgifter vi i en IP har. Ska jag, som är medlem i en IP skriva "Varför skall MP-SÄK få göra allt???" Känns mest lite fånigt tycker jag...
O visst kan jag förstå om det finns bitterhet bland väl fungerande förband inom vår organisation som inte får/kan öva som förbandet skall göra.
//isa
För att IP (iaf i Stockholm) får
allt i utbildningsväg medan vi i vanliga HV
inte får ett jota. Våra övningar suger älgpung!
Jag kommer faktiskt inte ihåg när jag exempelvis sköt skarpt sist, och då är jag uppe i +70 timmar i år och skarpskytt.
Edit: fippel
QUOTE (Knekt @ Nov 13 2006, 17:23 )

För att IP (iaf i Stockholm) får allt i utbildningsväg medan vi i vanliga HV inte får ett jota. Våra övningar suger älgpung!
Jag kommer faktiskt inte ihåg när jag sköt skarpt sist, och då är jag uppe i +70 timmar i år.
Visst @Knekt. Det må så vara o jag kan bara beklaga, men kan IP-belatsas för det? Inte för du påstår dylikt men generellt sett? Frågan skall väl tas upp med den chef på LGG som ansvarar för den Bat/Komp som ni inom Stockholm då tillhör. O är det inget gehör därifrån är det väl dax att sparka ännu högre...
pjäsmannen
Nov 13 2006, 17:45
QUOTE (isa @ Nov 13 2006, 17:32 )

För att IP (iaf i Stockholm) får allt i utbildningsväg medan vi i vanliga HV inte får ett jota. Våra övningar suger älgpung!
Jag kommer faktiskt inte ihåg när jag sköt skarpt sist, och då är jag uppe i +70 timmar i år.
Visst @Knekt. Det må så vara o jag kan bara beklaga, men kan IP-belatsas för det? Inte för du påstår dylikt men generellt sett? Frågan skall väl tas upp med den chef på LGG som ansvarar för den Bat/Komp som ni inom Stockholm då tillhör. O är det inget gehör därifrån är det väl dax att sparka ännu högre...
Sedan IP kom till så har dom alltid fått skit för att det vanlig Hv får stå över vissa saker. Men dom vill inte träna lika mycket som vi gjorde men ha samma utrustning är helt ok för dom. Det är inte IP fel att man får mer utbildnings tid och utrustning. Det är den Svenska berömda avundsjukan som finns ute i Hv förbanden
Madness
Nov 13 2006, 18:01
QUOTE (pjäsmannen @ Nov 13 2006, 17:45 )

Sedan IP kom till så har dom alltid fått skit för att det vanlig Hv får stå över vissa saker. Men dom vill inte träna lika mycket som vi gjorde men ha samma utrustning är helt ok för dom. Det är inte IP fel att man får mer utbildnings tid och utrustning. Det är den Svenska berömda avundsjukan som finns ute i Hv förbanden
man kan inte bara skylla på avundsjuka, finns ett visst ekonomisk läge också. funderar själv på att komma till IP pga att få möjlighet till mer övnings tid, för tid har jag gått om. Man blir inte speciellt motiverad av att ha karta/kompas ett par timmar och ca 2 nogorlunda övningar om året med svaret att det inte finns pengar, varför skall man då kasta ut sin tid på skiten? när man i andra läget läser om IP`s övningar där det verkar finnas pengar... valet är lätt, istället för att gnälla så får man lämmna och gå över till IP....

Har jag sagt att det är IPs fel? Du tror inte att LGG vet vad vi i vanliga HV tycker? De är
väl medvetna men skiter fullkomligt i vår kritik och fortsätter att ge IP alla resurser.
Våran arméinspektör gav uttryck för följande i sensate "insats och försvar"
Sedan kommer kavlitén på både enskild soldat och förband att variera. Vissa förband som har högre beredskap kommer ha det bästa vi har medan andra förband ligger ett steg efter... Tiden när vi ställde 800 000 man i förråd och alla hade likadan matriel är förbi
Något som tål att tänkas på även när det gäller HV kanske?
pjäsmannen
Nov 13 2006, 18:40
QUOTE (Knekt @ Nov 13 2006, 18:05 )

Har jag sagt att det är IPs fel? Du tror inte att LGG vet vad vi i vanliga HV tycker? De är
väl medvetna men skiter fullkomligt i vår kritik och fortsätter att ge IP alla resurser.
Finns bara två sorters lösningarå frågan! Gå med IP eller gå ur Hv
själv valde jag det första och var nöjd tills vi fick för många K3 jägare på plut
Inget illa om K3
@Knekt:
Måste vara ett specifikt problem för Bat Stockholm, har inte hört något om att något kompani i Attundaland tycker att dom för öva för lite eller att IP (2st) får alla resurser.
Men det kanske dom kan svara på själva, vet att det finns folk från alla kompanier på forumet...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.