Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Varför skall Insatspluton få göra allt???
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
II63
Nu har jag läst igenom hela tråden.
Jag har själv gått som MIC vid ett antal eftersök, varför man försöker ta in FMCK i ett så tidigt stadium som möjligt är att dom med relativt små medel snabbt kan göra genomkörningar i områden för att se ev spår efter den som är borta. Då man sätter in sökkedjor så har eftersöket redan pågått ett tag. Vad man måste hitta är en utgångspunkt, Ex. en bil eller en jacka etc. som man vet har tillhört den som är borta. Först då kan man påbörja sökkedjor.

När detta sker så måste det fram mat, vatten och andra förnödenheter till alla inblandade. Polisen har inga egna resurser att avdela i ett sådant läge då man i deras perspektiv jobbar i tidsrymder upp till ca 6 timmar/ insats. Att man i ett sådant läge ringer till dem som man vet kan med kort varsel inställa sig är självklart. När insatsen pågått ett tag gör man i samråd med PIC ett bedömmande om man tror att insatsen blir långvarig. Man har ju ett nära sammarbete med PIC så att man konternuerligt får läget klart för sig. Under denna tid så gäller det att skapa ett manöverutrymme så man får folk till nästa avlösning.

Under det skedet så brukar det gå ut en förfrågan till nästa komanichef som sätter sin larmlista i funktion och får tider till nästa avlösning. Vi brukar uppmana alla som ringer och anmäler sig till ansvarig befäl att lyssna på radio P4 (lokalradion) detta för att man snabbt ska kunna gå ut i lokalradion och meddela om den eftersökte har påträffats och räddningsinsatsen är avblåst. Man tjänar massor av tid på det viset då man slipper sitta och ringa runt till alla.

Kan som personlig reflektion säga att gå i en eftersökspatrull är jobbigt. Men att gå på skyttelinje eller sökkedja är i det närmaste samma sak.

II63
Lfskbat
QUOTE (CBRN-fåne @ Sep 28 2006, 07:13 ) *
OT:
Tungt, från en datapunkt kan du avfärda alla orienterare i eftersök. Uppenbarligen gjorde
den som valde ut folk i klubben tokfel, inget snack om saken. Vill du ha en datapunkt till
så kan jag berätta om hur det går till i den orienteringsklubb där jag är aktiv. Här har vi
aktuella telefonlistor till frivilliga som har anmält intresse att hjälpa till vid eftersök. Det är
fysiskt och mentalt uthålliga människor med mycket god skogsvana. De är vana att sam-
arbeta och att lyda order (annars kan man inte ordna en större orienteringstävling). De
får uppdraget betydligt oftare än HV eftersom det har visat sig att i den trots allt relativt
stora staden det är frågan om har den genomsnittslige HV-soldaten ingen skogsvana.
De har svårt att röra sig i skogen och har därigenom ingen uthållighet, och de kan inte
läsa karta om så livet hängde på det.

Här är det just FMCK och orienterarna som får första samtalet.

Känns skönt att höra att det var bara här "hemma" det klickade då biggrin.gif Jag ser inga problem utöver ovanstående punkt (mitt inlägg) med att orienterare går "skallgång".
Rune Frunkh
Jag gick med i en Insatspluton för att huvuduppgiften (enligt utsago) var att uppnå hög färdighet i väpnad strid. Vi blev lovade att det vanliga 20 timmars Hemvärnet skulle ta hand om eftersök och annat trams. Personligen skulle jag inte vara det minsta ledsen för att ha missat ett eftersök...

(Dock skall alla som pysslar med denna verksamhet [eftersök] ha all heder m.m.m.m. Egentligen är denna uppgift kanske mer viktig än att öva på ett krig som inte kommer "inom överskådlig framtid".)
Uttern
QUOTE (Rune Frunkh @ Sep 29 2006, 12:02 ) *
Jag gick med i en Insatspluton för att huvuduppgiften (enligt utsago) var att uppnå hög färdighet i väpnad strid. Vi blev lovade att det vanliga 20 timmars Hemvärnet skulle ta hand om eftersök och annat trams. Personligen skulle jag inte vara det minsta ledsen för att ha missat ett eftersök...

(Dock skall alla som pysslar med denna verksamhet [eftersök] ha all heder m.m.m.m. Egentligen är denna uppgift kanske mer viktig än att öva på ett krig som inte kommer "inom överskådlig framtid".)

Du har missuppfattat försvarsmaktens roll: genom att öva uppnår vi färdighet som ska avskräcka finende från att komma hit överhuvudtaget. Den dagen fi kommer har Försvarsmakten misslyckats i sin viktigaste roll: att verka avskräckande.

Så ni som tycker att eftersök mm är viktigare än Hemvärnets stridsuppgift har grovt missförstått syftet med Hemvärnet.

/Ola
Hornet
undrar hur många av världens länder som tittar på FM idag tyker den är avskräckande tror FM misslykats där för flera år sedan. dry.gif

Väpnad strid är och ska vara försvarets huvuduppgift allt annat ska vara en bisysla :P
Mordred
QUOTE (Fk Satan @ Sep 26 2006, 09:16 ) *
I min värld handlar det inte om hur många timmar olika enheter gör. Det går att öva 500h/år. Men övas det på fel sätt så är det totalt bortkastat. Har sett enheter som har övar 20h SIB, och som kommit längre än enheter som kanske övat 140h SIB. Just beroende på BRA instruktörer och med en effektiv utbildning.

Var nu idag inne på utbildningsgruppen och träffade en kompis där så vi tog en kaffe, och när jag fick höra om deras SIB så blev jag arg. Att börja en grundläggande helg i SIB med inbrytning genom fönster och på andra våningsplan är för mig totalt främmande. Att sedan lägga till prickskyttar som skjuter ut Gruppchef och StfGrpC genom fönster vid deras första genomsök är för mig också totalt främmande. De skall även ha övat i mörka och rökfyllda rum där de haft en Fi som varit väl gömd ska ha smugit runt och "dödat" folk ljudlöst.

Allt sådant är i min värld inte något som de borde öva på när det gäller grundläggande SIB för hemvärnet. Och framförallt inte på deras första helg vad gäller SIB. Men så går det när hemvärnet inte använder sig av riktiga instruktörer utan att cheferna tror sig kunna saker och ting...

*Känner igen övningen, och problemet, alldeles för mycket*

Fk Satan: Vi har en gemensam bekant...
Lfskbat
QUOTE (Hornet @ Sep 29 2006, 14:24 ) *
Väpnad strid är och ska vara försvarets huvuduppgift allt annat ska vara en bisysla :P

Gud hör bön! salute.gif
benzen
QUOTE (Mordred @ Sep 29 2006, 14:26 ) *

Å andra sidan, som man brukar säga - alla känner apan... vissel.gif
Phantom Goodbye

då återkommer vi till frågan; varför anser vissa förband att deras huvuduppgift är eftersök och inte väpnad strid. det gäller både IP och vanliga HV. dålig styrning av ledningen. självklart har de här grabbarna prio till ny utrustning även om det är oklart för mig vad man behöver SV2K till vid eftersök.
709
QUOTE (Phantom Goodbye @ Sep 30 2006, 09:19 ) *

då återkommer vi till frågan; varför anser vissa förband att deras huvuduppgift är eftersök och inte väpnad strid. det gäller både IP och vanliga HV. dålig styrning av ledningen. självklart har de här grabbarna prio till ny utrustning även om det är oklart för mig vad man behöver SV2K till vid eftersök.

Generaliseringarna haglar tyvärr på detta forum.

Tror vi kan tänka att IP nog rings in först på fler ställen, men inte att det är vad IP anser är sin viktigase uppgift.

Det varierar väldigt över landet. Här i Skåne hör jag sällan talas om eftersök. Har inte varit på något. Ej heller min IP före min tid.

När inte materielen finns i mängd, får vissa ut det först. 60h gör, teoretiskt, mer tid, lägger mer krut på detta. Då ser jag det som en belöning att vi får nya prylar först. Tough shit.

ALLA FYLLER EN FUNKTION.

Vissa mer än andra... rolleyes.gif
Phantom Goodbye
QUOTE (709 @ Sep 30 2006, 09:29 ) *
Generaliseringarna haglar tyvärr på detta forum.

Tror vi kan tänka att IP nog rings in först på fler ställen, men inte att det är vad IP anser är sin viktigase uppgift.

Det varierar väldigt över landet. Här i Skåne hör jag sällan talas om eftersök. Har inte varit på något. Ej heller min IP före min tid.

När inte materielen finns i mängd, får vissa ut det först. 60h gör, teoretiskt, mer tid, lägger mer krut på detta. Då ser jag det som en belöning att vi får nya prylar först. Tough shit.

ALLA FYLLER EN FUNKTION.

Vissa mer än andra... rolleyes.gif

709 läs mitt inlägg igen. smile.gif jag sade aldrig att IP generellt inte ville syssla med väpand strid utan satsade på eftersök. jag skrev förband och att dessa får prio på mtrl. vissa UTB prioriterar eftersök framför strid, sak samma IP eller vanliga HV, och har prio på nytt mtrl trots detta.

när det kommer till alla fyller en funktion, vissa mer än andra så delar jag filosofin men kanske med annat resultat/slutsats vissel.gif
Fk Satan
QUOTE (Fk Satan @ Sep 26 2006, 09:16 ) *

I min värld handlar det inte om hur många timmar olika enheter gör. Det går att öva 500h/år. Men övas det på fel sätt så är det totalt bortkastat. Har sett enheter som har övar 20h SIB, och som kommit längre än enheter som kanske övat 140h SIB. Just beroende på BRA instruktörer och med en effektiv utbildning.

Var nu idag inne på utbildningsgruppen och träffade en kompis där så vi tog en kaffe, och när jag fick höra om deras SIB så blev jag arg. Att börja en grundläggande helg i SIB med inbrytning genom fönster och på andra våningsplan är för mig totalt främmande. Att sedan lägga till prickskyttar som skjuter ut Gruppchef och StfGrpC genom fönster vid deras första genomsök är för mig också totalt främmande. De skall även ha övat i mörka och rökfyllda rum där de haft en Fi som varit väl gömd ska ha smugit runt och "dödat" folk ljudlöst.

Allt sådant är i min värld inte något som de borde öva på när det gäller grundläggande SIB för hemvärnet. Och framförallt inte på deras första helg vad gäller SIB. Men så går det när hemvärnet inte använder sig av riktiga instruktörer utan att cheferna tror sig kunna saker och ting...

*Känner igen övningen, och problemet, alldeles för mycket*

Inte allt för svårt efter den beskrivningen att räkna ut vem det kan vara. Finns många roliga storys om den killen fun_icon_nana.gif Men synd för er att hans kompetens inte utnyttjas, risken är ganska stor att han inte finns kvar hos er allt för länge vissel.gif

QUOTE (benzen @ Sep 29 2006, 20:51 ) *

Å andra sidan, som man brukar säga - alla känner apan... vissel.gif

dribble.gif
tinhead
Från en låst tråd till denna då...
fu johansson
(tinhead @ Nov 4 2006, 14:25 ) *

Förutom att uttrycket "att Ninjarunt i skogen som några SF SSG ûberjägare" stämmer in på vissa delar av IP?

Såå tjaa det är lite av en skapad motsättning.

Om en organisation går ut och säger "vi satsar allt på IP" så blir det motsättningar.
Även om dom har lite högre krav så kommer "fotfolket" irritera sig, gå med IP eller ur Hv.

Speciellt då IP får gå först i kön när det gäller både verksamhet / utbildning och utrustning.
okej men man är ju ett team ju..om det stör folk så mycke så är det ju bara o gå med i ip

Då ska vi se...
Om man anser att IP ninjarunt i skogen som några sf ssg ûberjägare.. tjaa hur sugen är man då på att söka sig dit?

Att man sen bemöts av stilen "du ska kunna bära din utrustning själv och ha gjort lumpen i stridande befattning (underförstått pansar/infanteri/jägare osv).
Då blir man ju oxå mycket mera sugen.. *ironi*

Sedan möter man en del fd IP som klagar mest på att dom bara får springa på uppvisningar..?

Att uppnå 60timmar om året kan vara en rejäl prövning för en hel del!
Först så ska famlijen funka, sedan arbetet.
Om man då lägger ett par saker på helger så får familjen det lite hårdare. Dom har ingen förståelse varför man ska vara borta hela dygn..
Där man jobbar tjaa en arbetsgivare brukar inte tycka det är så bra att dennes personal är borta på arbetstid och sedan kommer tillbaka rätt slut.

I slutändan så passar IP en del..och en del passar det inte.
Problemen uppstår när man premierar ett lag och det andra får stå vid sidan om och ta emot skåpsmulorna.

Sedan finns det alltid trevligt och mindre trevligt folk i alla organisationer.
Vi är ett team och alla arbetar vi ihop. Det är bara inre motsättningar som skapats uppifrån.
fu johansson
QUOTE (tinhead @ Nov 4 2006, 14:53 ) *

fu johansson

Förutom att uttrycket "att Ninjarunt i skogen som några SF SSG ûberjägare" stämmer in på vissa delar av IP?

Om en organisation går ut och säger "vi satsar allt på IP" så blir det motsättningar.
Även om dom har lite högre krav så kommer "fotfolket" irritera sig, gå med IP eller ur Hv.

Speciellt då IP får gå först i kön när det gäller både verksamhet / utbildning och utrustning.
okej men man är ju ett team ju..om det stör folk så mycke så är det ju bara o gå med i ip

Då ska vi se...
Om man anser att IP ninjarunt i skogen som några sf ssg ûberjägare.. tjaa hur sugen är man då på att söka sig dit?

Att man sen bemöts av stilen "du ska kunna bära din utrustning själv och ha gjort lumpen i stridande befattning (underförstått pansar/infanteri/jägare osv).

Sedan möter man en del fd IP som klagar mest på att dom bara får springa på uppvisningar..?

Om man då lägger ett par saker på helger så får familjen det lite hårdare. Dom har ingen förståelse varför man ska vara borta hela dygn..
Där man jobbar tjaa en arbetsgivare brukar inte tycka det är så bra att dennes personal är borta på arbetstid och sedan kommer tillbaka rätt slut.

Problemen uppstår när man premierar ett lag och det andra får stå vid sidan om och ta emot skåpsmulorna.

Vi är ett team och alla arbetar vi ihop. Det är bara inre motsättningar som skapats uppifrån.
det är ju så att man kan ju bara gå med i pi så slipper folk gnälla

QUOTE (fu johansson @ Nov 4 2006, 14:56 ) *

fu johansson

Då ska vi se...

det är ju så att man kan ju bara gå med i pi så slipper folk gnälla
glöm det sista jag skrev blev lite fel

man känner ju hur dom glor på oss när vi kommer..typ va fan gör ni här
tinhead
QUOTE (fu johansson @ Nov 4 2006, 15:00 ) *
man känner ju hur dom glor på oss när vi kommer..typ va fan gör ni här

Jag förstår dig, det är inte erat fel att Hv har pekat ut en viss del (IP) som dom som bara är bäst och gör bäst ifrån sig samt låter resten stagnera.
Sedan finns det en rätt bra diskussion som startade här nyligen om att reformera IP.
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=25890

En av frågorna där visar på problemet när IP den mesta tiden övar för sig själva och inte tillsammans med resten av Hv komp.
Det spär på "vi och dom" mentaliteten.
Enda lösningen är att göra något utblidningsmoment eller övning där ni får arbeta ihop, lära känna varandra så ni framöver kan hejja på varandra smile.gif
För vi är ju ett team hela högen, trots olika utbildning, mtrl och möjlighet att delta. HV.gif
kspGubben

Sedan när ska du INTE behöva kunna bära din egen utrustning??
Eller har jag missförstått din "ironi" ?
Rainman
Det kan inte vara så att Ip helt enkelt är bättre än vanliga Hv!!

Har själv gått från vanliga Hv till Ip och det var inte en dag för tidigt.
Det ÄR stor skillnad på kunskap och ambitionsnivå.
Sedan kan det gietvis bli ännu bättre på Ip. och det finns säkert en massa bra Hv. enheter ute i landet.
Framför allt är det bra att båda finns så när jag blir gammal eller inte längre orkar/kan fullgöra mina timmar kan ta steget tillbaka till en vanlig Hv plut. samtidigt som någon vill gå åt andra hållet.

Länge leve Ip och Hv.
Challe
QUOTE (Rainman @ Nov 6 2006, 15:46 ) *
Det kan inte vara så att Ip helt enkelt är bättre än vanliga Hv!!

Nu är det så här att vi bor i Sverige. Och i Sverige får/kan/vill inte någon vara bättre än någon annan ;)

/Challe
DXS
hahahaha

sant,hur farligt som helst,ingen får va bra smile.gif men så är det ju tyvärr.
det skiljer sig även inom ip plutoner att faktiskt de "kan " va så att någon grp kan kanske vara lite lite bättre än någon av dom andra i plt..

har inte läst alla svar.men på forumet i stort så tycker jag att de tjatas om ord hv / ip .
jag tror att många av oss som är med i ip troligen kommer från en helt vanlig hv salute.gif jag vet varför jag såg till att få vara med i ip eller va tusan namnet var för många år sen, ikfn / beredskaps/ ?

det som var grejen var ett de var en annan stämning dom flesta för sökte i alla fall göra sitt bästa hela tiden ( ip) så var det inte i "vanliga" hv fast det fanns folk som gjorde hur mycket bra som helt ,och löser upg ,,,fan det jag menar är att "vanliga"hv är helt ok för dom som vill sen att de finns folk som kanske vill lite lite mer ofta går med ip ,,prylar hit o dit, ja va fan ska man säga..life sucks

det är ju inte lättare att jag just nu ser att jag fasen har nästan har gjort en copycat av ett annat inlägg ,,jaja life sucks smile.gif
Lfskbat
Intressant läsning!
Jag ser dock inte problemet! 20-30h Hv kan också få göra "allt", det är bara ställa Komp C mot väggen. Dåligt timuttag har ju en orsak... då oftast skitkassa/meningslösa/tråkiga/upprepande övningar. Sno IP utb plan och kör samma race. Jag tror faktiskt att Utb grp skulle lyfta ett ögonbryn om Komp C lämnade in en vettig utb plan (ex 3 års cykel) med röd tråd genom hela faderullan för ett vanligt 20h komp. Tragga samma såsande år ut och år in var en anledning till att jag lämnade 20h Hv efter 5 år och gick över till IP (orkade fortsätta striden mot "bakåtsträvarna" längre). Alla hävdar att just deras typ av Hv är det bästa, men "Upp till bevis" gäller! Att gå på i ullstrumporna har aldrig varit något problem, så viljan finns i alla Hv förband... Hade varit bra om de som bromsar släppte taget.

Som någon vettig skrev.... Väpnade striden är huvuduppgift, allt annat är bisyssla. Slutdiskuterat! (det kan ni hälsa ev såsig KC) vissel.gif
Hans Engström
QUOTE (Lfskbat @ Nov 7 2006, 01:19 ) *
Jag tror faktiskt att Utb grp skulle lyfta ett ögonbryn om Komp C lämnade in en vettig utb plan (ex 3 års cykel) med röd tråd genom hela faderullan för ett vanligt 20h komp.

Du känner inte vissa utbildningsgrupper/bataljoner/regementen märker jag... wacko.gif
Lfskbat
QUOTE (Hans Engström @ Nov 7 2006, 02:55 ) *
QUOTE (Lfskbat @ Nov 7 2006, 01:19 ) *

Jag tror faktiskt att Utb grp skulle lyfta ett ögonbryn om Komp C lämnade in en vettig utb plan (ex 3 års cykel) med röd tråd genom hela faderullan för ett vanligt 20h komp.

Du känner inte vissa utbildningsgrupper/bataljoner/regementen märker jag... wacko.gif

Nope! gör tyvärr inte det, har dock varit i kontakt med en Övlt som var min C när jag gick KadS (annan landsända än var jag bor nu).... deras 20h komp övade på ett bra sätt med utb cykel som löpte över längre tid. Tydligen stor skillnad över riket.
Fk Satan
Varför får psk-soldater öva på andra saker än GRK-soldater? Varför övar MP på andra saker jmf med en flygplansmekaniker?

Ett svar kan vara att de har olika krigsuppgifter. Så är det även inom hemvärnet att Hv-kompaniet 20h har vissa uppgifter. 30h enheter har även en tilläggsuppgift de skall öva på. Slutligen har vi IP som har flera tillägsuppgifter de måste öva på.

i grundpaketet 20h är det inte så många saker som det behövs övas på... jmf med en 60h pluton.
Hans Engström
Skydda uppgiften är lätt att öva mot (och det fascinerarar mig när folk inte kan lösa den), men man kan i princip dra på hur mycket som helst när man går in på (P)TOEM, särskilt avseende förmågor i pluton.
DaRaven
I Uppland kan du iofs inte ens göra 20h om du vill uppfylla ditt kontrakt ;) Vet inte hur det är på andra ställen.

Alla övningar är minst 30h, och sedan krävs ju 6h baskrav på det..
Uttern
QUOTE (Fk Satan @ Nov 8 2006, 00:58 ) *
Varför får psk-soldater öva på andra saker än GRK-soldater? Varför övar MP på andra saker jmf med en flygplansmekaniker?

Ett svar kan vara att de har olika krigsuppgifter. Så är det även inom hemvärnet att Hv-kompaniet 20h har vissa uppgifter. 30h enheter har även en tilläggsuppgift de skall öva på. Slutligen har vi IP som har flera tillägsuppgifter de måste öva på.

i grundpaketet 20h är det inte så många saker som det behövs övas på... jmf med en 60h pluton.

Ett ganska meningslöst svar eftersom de krigsuppgifter som IP har skulle kunna skötas av vanliga HV med utökade resurser.

Eller annorlunda uttryckt: IP har de krigsuppgifter de har därför att de har tilldelats dem - men de kan lika gärna tilldelas vanliga HV, vilket är min poäng.

/Ola
wedin
QUOTE (Hans Engström @ Nov 8 2006, 08:45 ) *
Skydda uppgiften är lätt att öva mot (och det fascinerarar mig när folk inte kan lösa den), men man kan i princip dra på hur mycket som helst när man går in på (P)TOEM, särskilt avseende förmågor i pluton.
Som du säger så kan man dra på hur mycket eller lite som helst.

När uppgiften är skydda anläggning eller (skydds)objekt mot sabotageförband motsv så blir ju uppgiften mindre svettig om man ser framför sig att sabotageförbandet måste komma i direkt anslutning till objektet och där applicera en laddning modell större. Då blir det ju ett strikt tillträdesskydd. Ser man att uppgiften kan innebära sabatageförband motsv som kan avståndsbekämpa med robot, indirekt eld eller belysa objektet för invisning av tyngre shit då är ju uppgiften snäppet jobbigare. Just "motsv" är ju delar av dimensionerande hotbild enligt (P)TOEM. Till det kommer uthålligheten. Hv-förband ska "kunna kunna bevaka och skydda viktig infrastruktur och skyddsobjekt mot sabotage under begränsad tid (3-4 veckor)". Även om man enligt den normerande stridsfrekvenslinjalen (vem kom på det begreppet?) beräknas skydda under kortare perioder än så, så är det ändå en mastig uppgift att med en pluton under fem dagar skydda ett objekt mot en luftlandsatt pluton som tänker invisa fjärrstridsmedel. Är det det senare alternativet så är jag inte så förvånad om förbandschefen inte lämnar ett snärtigt klartecken utan istället är lite neg.

QUOTE (Uttern @ Nov 8 2006, 10:08 ) *
Ett ganska meningslöst svar eftersom de krigsuppgifter som IP har skulle kunna skötas av vanliga HV med utökade resurser.

Eller annorlunda uttryckt: IP har de krigsuppgifter de har därför att de har tilldelats dem - men de kan lika gärna tilldelas vanliga HV, vilket är min poäng.

/Ola
På papperet ja, i praktiken nej. Vad gäller förbandsmålsättning anges i (P)TOEM att "För en del hemvärnsförband kan viss återtagning (anpassning) erfordras för att erhålla rätt krigsduglighet (KDU)". I praktiken är det nog den textsnutten som gjort att MD-grp tidigare och nu Utbgrp/regementena prioriterat insats och därmed på sätt och vis nedprioriterat vanliga Hv. Insats har mer pengar, mer YOF som instruktörer och förbandschefer och fler, och ja, oftast bättre övningar än vanliga Hv. Ursprunget till detta var nog helt enkelt alla de luftslottsbataljoner som fanns tidigare. Det var helt enkelt kört att dessa "förband" fullt med nollor (i bemärkelsen noll kontraktstid) skulle kunna klara av sina uppgifter. Då skapandes någonting annat, insats, för de tappra själar som faktiskt tyckte att man skulle dyka upp på övningar och gärna öva lite till för att övht kunna bli duglig. Så det du påpekar, att många/alla av insats uppgifter skulle kunna lösas av vanliga hv om dessa får ökade resurser har ju redan skett en gång då insats sattes upp!? Några fick mer resurser...
Hans Engström
@wedin
Skydda enligt (P)TOEM är ju satt mot dimensionerad fiende, dvs sabotagegrupp motsv. Samtidigt så skrivs det allt för ofta för luddigt i ordrar: Uppgiften- Skydda utan att ange mot vad (om det är mot strategiskt bombflyg vill jag nog ha en Lvbat som understöd, typ). Ännu värre är svammlet kring skydda/bevaka från vissa håll. Det är två olika uppgifter för i helvete, lär er
wedin
QUOTE (Hans Engström @ Nov 8 2006, 15:11 ) *
@wedin
Skydda enligt (P)TOEM är ju satt mot dimensionerad fiende, dvs sabotagegrupp motsv. Samtidigt så skrivs det allt för ofta för luddigt i ordrar: Uppgiften- Skydda utan att ange mot vad (om det är mot strategiskt bombflyg vill jag nog ha en Lvbat som understöd, typ). Ännu värre är svammlet kring skydda/bevaka från vissa håll. Det är två olika uppgifter för i helvete, lär er
Hehe... håller med om att det dunkelt tänkta blir det dunkelt sagda många gånger vad gäller uppgifter som bevaka eller skydda och då framför allt skydda (mot vaddå?). Vi håller nog med varandra rätt väl. Det jag tidigare ville flagga för är att det ibland inte behöver vara så fascinerande om en förbandschef tvivlar på att han kan lösa en skyddauppgift. Det KAN i sådana fall bero på att den som har fått uppgiften i knät tänker till lite mer än de som delade ut den.

edit:grisfingrar
Fk Satan
QUOTE (Hans Engström @ Nov 8 2006, 15:11 ) *
@wedin

mmm det är en j*vla skillnad på ambitionsnivån mellan hindra, skydda, försvara och bevaka. Men även vad de olika uppgifterna innebär.

Hindra - Hindra fienden att genomföra angiven verksamhet
Skydda - Skydda egen angiven verksamhet eller objekt
Försvara - Förhindra fienden att ta och utnyttja angiven terräng eller anläggning
Bevaka - Observera, rapportera och försvåra fiendens framträngande och verksamhet

Jag tycker och anser att samtliga hemvärnsplutoner och grupper skall kunna lösa uppgifte TA därefter bevaka objektet. Oavsett årstid, väder eller tid på dygnet. Ifall en grupp, pluton eller kompani inte klarar av denna uppgift så skall de inte öva på något annat tills de klarar av att lösa denna uppgift. När de kan lösa denna uppgift då kan man lägga upp uppgifter så som försvara, skydda.

Men även titta på bredduppgifter som ytövervakning. Vad innebär ytövervakning? Det är en viss skillnad på att ytövervaka, översiktlig spaning pch detaljspaning... Enbart en av dessa uppgifter omfattas Hv av... Men hur ofta övas det på fel typ av spaningsuppgift?
isa
Om man tillhör en IP-pluton och inte en 20 eller 30 timmars pluton varför skall man be om ursäkt för det. En del vill göra 20 timmar, en del 30 och andra 60. Så är det med det. Ett val man gör själv. Känner man avundsjuka för att en 60 timmarspluton får göra vissa saker kan man ju bota detta genom att gå med i en 60 timmars pluton. Öppet för alla som söker eller? Vissa förband har vissa uppgifter andra förband har andra. Vill man skrika ut sin besvikelse för att man inte "får vara med och leka" så passar nog skogen bättre...

/Isa

P.s o nu blir det livat igen... D.s
Rickard N
Har sagt det förut och kommer säga det igen, hur rekryteras ip?
Hans Engström
Men om man tillhör ett kompani som man trivs oerhört bra i, och där 70% av förbandet tidigare gjort över 50 timmar/år (tyvärr kan jag inte speca mer, så såg statistiken jag har tillgänglig ut), och det kompaniet måste minska sin utbildningstid, får svårt att få ut förbandsintruktörer, inte får öva vid 'sina' objekt, har du svårt att förstå att det är lite bittert?
Challe
QUOTE (Rickard N @ Nov 8 2006, 22:36 ) *

Exakt vad menar du?
Vet du inte hur IP rekryterar? Eller!
Tycker du att IP rekryterar på fel sätt?

/Challe
Hans Engström
Han menar specifikt, hur sker rekryteringen.
Challe
QUOTE (Hans Engström @ Nov 8 2006, 23:35 ) *

Hur det går till varierar nog beroende på vart i landet du bor.
Den plutonen jag tillhör behöver inte ens rekrytera, folk kommer till oss ändå ;)
Däremot har vanliga HV bett oss att vara med på deras rekrytering. Det kan man oxå fundera över!
Men jag vet att det tidigare har rekryterats bland inneliggande årskullar ifrån IP´s och vanliga HV´s sida på kring-liggande regementen, K3, P4, T2 och F7 när dom hade värnpliktiga. Och det har inte varit några sagor som har dragits ifrån våran sida då.

/Challe
Challe
QUOTE (Hans Engström @ Nov 8 2006, 23:35 ) *

Sen har även en framsynt Stf.Komp.C talat att dom ska ha en specifik grupp/pluton på kompaniet, som man ska kunna växla upp/ner till IP vid behov. T.ex vid tillskott i familjen, köp av hus etc, etc eller tvärtom barnen har blivit stora, sålt huset, etc, etc. Ett bra initiativ i mina ögon clap.gif

/Challe
Lfskbat
QUOTE (Uttern @ Nov 8 2006, 10:08 ) *

/Ola

Lite min tanke också även om jag tillhör IP. Tror nog att kompetensen och viljan finns i vanliga Hv komp också Det jag menade var givetvis att man inte nödvändigtvis behöver diffrensiera utb, Hv ställt mot IP.
Tycker 20 (30h Hv) borde öva på samma sätt som IP.

@Fk Satan
Det är en rätt bra skillnad på Hv och GU bat på ett (ex) Inf Reg. Samtliga, oavsett vilket komp de hamnar på.. Grk, Sk, Pi eller annat har alltid väpnad strid i grunden. Det är detta som vi alla bör öva. Det ser man ju inte minst på avtalsorgen som oxå börjar öva strid (den där fältveckan för lottor som det stod något om i Hvtidningen). Att jämföra Hv och Pansarskytte eller något annat är lite over-kill. Vi har vår utb och uppgift dom har sin... och avståndet minskar tack och lov.
Mordred
Kan svara för Västerbotten, då jag är en av de som är rekryteringsansvarig.

1. Genom att annonsera att Insatsplutonerna söker folk genom planscher på Umeå Universitetet (under våren/sommaren sattes ca 500 plancher upp runt om i Umeå).
Folk som är intresserade kontaktar oss, och intervjuver genomförs. Vissa blir godkända och sätts då in i den pluton som behöver folk, i en grupp som är lämplig för dem beroende på vilken utb de har, de internutbildas sen med hjälp av utbildningsgruppen.

2. Internt genom att folk från 20/30h HV söker sig till oss, intervjuver genomförs, om de anses lämpliga (vilket ligger på 99% om jag håller mig till det jag vet/sett) så sätts de in i den pluton som behöver folk etc. I övrigt precis som ovan.

Synpunkter?

Kan nämna att när folk i IP vill trappa ned, så är policyn inom IP att de SKALL till 20/30h HV, för att kunna sprida den kompetens de förhoppningsvis har samlat på sig genom att ha tillhört ett 60h IP.

Bra/dåligt? You tell me...

/2LT Mordred

EDIT: Kan nämna att jag gör allt jag kan för att IP och Bataljonen skall samarbeta och samöva så mycket som möjligt, att skapa en "vi och de" känsla är totalt kontraproduktivt, och något som bara usla och värdelösa chefer tar till då de uppenbarligen saknar förmåga att på annat sätt få folk att vara stolta över det bra arbete de utför.
Det finns inte Hemvärnet och insats, det finns bara Hemvärnet, där enheter har lite olika uppgifter!
Lfskbat
QUOTE (Mordred @ Nov 9 2006, 00:43 ) *
EDIT: Kan nämna att jag gör allt jag kan för att IP och Bataljonen skall samarbeta och samöva så mycket som möjligt, att skapa en "vi och de" känsla är totalt kontraproduktivt, och något som bara usla och värdelösa chefer tar till då de uppenbarligen saknar förmåga att på annat sätt få folk att vara stolta över det bra arbete de utför.
Det finns inte Hemvärnet och insats, det finns bara Hemvärnet, där enheter har lite olika uppgifter!

salute.gif
Har märkt att det inte är så svårt att rekrytera till Hv, och då menar jag 20h. Det gäller lyfta fram det som du skriver Mordred. Vi är i samma org, oavsett om det är IP eller 20-30h Hv. Vi ska öva på samma sätt, vi ska ha samma krav (kopplat till resp uppg), det ska vara samma "krav" på ex en grp C i IP som en grp C i 20-30h Hv.

Den bat jag tillhör har två viktiga infallsportar, om man ser till detta så är det ju av största vikt att 30h komp oxå vässar klorna lite. Uh komp får vässa sina slevar för att kunna underhålla de olika komp i bat när pressen på kompetens och kunnande ökar. Detta kan bara leda till något gott tror jag.
Nu är jag optimist igen biggrin.gif Tack Mordred salute.gif
Rickard N
QUOTE (Challe @ Nov 8 2006, 23:49 ) *
Den plutonen jag tillhör behöver inte ens rekrytera, folk kommer till oss ändå ;)
Däremot har vanliga HV bett oss att vara med på deras rekrytering. Det kan man oxå fundera över!
Men jag vet att det tidigare har rekryterats bland inneliggande årskullar ifrån IP´s vanliga HV´s sida på kring-liggande regementen, K3, P4, T2 och F7 när dom hade värnpliktiga. Och det har inte varit några sagor som har dragits ifrån våran sida då.

/Challe

Hur söker sig folk till er, hur vet de var ni finns?

QUOTE (Mordred @ Nov 9 2006, 00:43 ) *
Kan svara för Västerbotten, då jag är en av de som är rekryteringsansvarig.

1. Genom att annonsera att Insatsplutonerna söker folk genom planscher på Universitetet etc.
Folk som är intresserade kontaktar oss, och intervjuver genomförs. Vissa blir godkända och sätts då in i den pluton som behöver folk, i en grupp som är lämplig för dem beroende på vilken utb de har, de internutbildas sen med hjälp av utbildningsgruppen.

2. Internt genom att folk från 20/30h HV söker sig till oss, intervjuver genomförs, om de anses lämpliga (vilket ligger på 99% om jag håller mig till det jag vet/sett) så sätts de in i den pluton som behöver folk etc. I övrigt precis som ovan.

1) Jag har inte sett en enda affisch om hemvärnet öht där jag huserar...
2) Se frågan till svaret från Challe.
Fk Satan
Att inte samarbeta, att inte flytta individer mellan enheter är i min värld helt främmande. Att individer hela tiden förflyttas, att individer har kommenderingar på andra enheter under kortare och längre tid är för mig självklart. Att individer vågar lämna sin enhet för att tjänstgöra i annan enhet för att sedan återkomma till sin ordinarie enhet med nya kunskaper och förmågor ser jag som en styrka som hemvärnet skall utnyttja!

Att våga ta in mer kompetens utifrån, att våga tillsätta chefer som inte kommer från de egna leden är en självklarhet! Jmf polia reklamen om "Chefen anser att kompetensen finns i huset". IP är en bataljonsresurs, alltså en resurs för samtliga i bataljonen. Detta kräver att Bataljonchef och Kompchefer hela tiden aktivt handlar för att ha en sådan stark bataljonsresurs som möjligt. För vad tjänar kompanicheferna på att ha svaga bataljonsresurser?

@Mordred

Det du beskriver är snarare en målbild jmf med det faktiska läget som råder. Men det känns bra att veta att några trotts allt arbetar för samarbete, och vill samarbeta. Sedan att det finns individer i organisationen som är mer pajas än chef kanske inte underlättar samarbete med andra enheter, men jag tror tyvärr att det är något ni kommer att få leva med ett tag till.

Tänk på att desto högre och större fläkt skiten träffar när den kastas uppåt, Vilket gör att fler träffas av skiten under dess påverkan av tyngdlagen. Det är inte många som vill ha med skit att göra. Men det kräver även att fläkten man träffar är fungerande, annars så står man själv där när skiten faller ned. Sedan kanske tidigare stängda vägar nu är öppna...
NisseNord
Från den här tråden och andra så har jag fått bilden att det är vanligt att IP har en egen rekrytering som är skild från resten av bataljonen. Stämmer detta? och isåfall varför har ni det så? Nu ska jag inte ta gift på det, men jag är väldigt säker på att vi bara har en rekryterings enhet som rekryterar folk till hela bataljonen, så fungerade det iallafall när jag gick med. Sedan så plaseras man ut, först och främst efter önskemål, men även andra kriterier.
wedin
Ett annat lämpligt sätt att rekrytera är att från Pliktverket begära listor på vissa befattningar, betyg, muckår, ålder, bosatta i länet och GU-förband och utifrån dessa kriterier kan man hitta personer där man kan tänka sig att lämplig kompetens finns. Sedan är det bara att ringa! Behöver man en skyttesoldat så är det lättare att få en duglig sådan om letar bland t ex mekskyttesoldater el jägarsoldater än om man vid bull/kaffestånd-rekrytering vid stadens torg får intresse från en isbrytarkock. Dvs leta efter de soldater man vill ha istället för att ta de man får. Naturligtvis kan isbrytarkocken var übermotiverad och en kanonkille (el tjej), men det tar ändå lång tid innan han/hon är en fullfjädrad skytteslusk.
Challe

Hur sker den hos er?
Efter att ha skummat igenom tråden så tycks ju problemet var ett ganska lokalt problem inom LGG. Eller är det fel uppfattat av mig?

/Challe
Challe
QUOTE (Rickard N @ Nov 9 2006, 08:00 ) *
QUOTE (Challe @ Nov 8 2006, 23:49 ) *

Men jag vet att det tidigare har rekryterats bland inneliggande årskullar ifrån IP´s vanliga HV´s sida på kring-liggande regementen, K3, P4, T2 och F7 när dom hade värnpliktiga. Och det har inte varit några sagor som har dragits ifrån våran sida då.

/Challe

Hur söker sig folk till er, hur vet de var ni finns?

Det varierar men mycket är "mun mot mun metoden", snacket går mellan kompisar både privat, skola och jobb. Sen hade HV i Skaraborg en drive på TV4 lokalt i våras + intressenter som fått info någon annanstans ifrån, som är väldigt bestämda om att det är bara IP som skulle få dom att gå med i HV.

/Challe
wedin
QUOTE (NisseNord @ Nov 9 2006, 10:01 ) *
Från den här tråden och andra så har jag fått bilden att det är vanligt att IP har en egen rekrytering som är skild från resten av bataljonen. Stämmer detta? och isåfall varför har ni det så? Nu ska jag inte ta gift på det, men jag är väldigt säker på att vi bara har en rekryterings enhet som rekryterar folk till hela bataljonen, så fungerade det iallafall när jag gick med. Sedan så plaseras man ut, först och främst efter önskemål, men även andra kriterier.
Det kan ju kännas som en intressekonflikt hos bataljonen om man ska rekrytera "russin-i-kakan",= motiverat folk med fräsch och lämplig utbildning, och sedan inte "själv" få behålla dessa utan att dessa ska slussas vidare till insats. Det är iofs lite av ett kortsiktigt tänk. Jag tror dock att det tyvärr i dagsläget är baserat på stor dos realism då det kanske inte är så många som trappar ner till bataljoner från insats utan många avrustar helt om man lägger av. Det är inte lätt att som chef att säga att du ska fortsätta i 20 tim när soldaten helt enkelt inte har tid och lust längre.
NisseNord
QUOTE (wedin @ Nov 9 2006, 14:36 ) *
Det kan ju kännas som en intressekonflikt hos bataljonen om man ska rekrytera "russin-i-kakan",= motiverat folk med fräsch och lämplig utbildning, och sedan inte "själv" få behålla dessa utan att dessa ska slussas vidare till insats. Det är iofs lite av ett kortsiktigt tänk. Jag tror dock att det tyvärr i dagsläget är baserat på stor dos realism då det kanske inte är så många som trappar ner till bataljoner från insats utan många avrustar helt om man lägger av. Det är inte lätt att som chef att säga att du ska fortsätta i 20 tim när soldaten helt enkelt inte har tid och lust längre.

Fast insatsplutonerna ingår ju i bataljonen, åtminstonde här och än så länge. Jag tyker de som rekryterar ska se till att personalen hamnar på rätt plats. Rätt plats för frivillig verksamhet anser jag till största del är där personen ifråga själv vill vara, om det inte finnas andra diskvalificerande orsaker. Om rekryteraren då har ett egetintressa att bara rekrytera till sin enhet så faller ju hela konceptet. Sedan så självklart så ska man få bedriva lite inofficiell rekrytering bland vänner och bekanta.
Rickard N
QUOTE (Challe @ Nov 9 2006, 14:18 ) *

Hur sker den hos er?
Efter att ha skummat igenom tråden så tycks ju problemet var ett ganska lokalt problem inom LGG. Eller är det fel uppfattat av mig?

/Challe

Jag har som sagt ingen aning hur ip rekryteras någonstans, därav min fråga.

QUOTE (Challe @ Nov 9 2006, 14:32 ) *
Det varierar men mycket är "mun mot mun metoden", snacket går mellan kompisar både privat, skola och jobb. Sen hade HV i Skaraborg en drive på TV4 lokalt i våras + intressenter som fått info någon annanstans ifrån, som är väldigt bestämda om att det är bara IP som skulle få dom att gå med i HV.

/Challe

Det är mao kompisrekrytering och ipkompisar som gäller?
Challe
QUOTE (Rickard N @ Nov 9 2006, 17:09 ) *
Det är mao kompisrekrytering och ipkompisar som gäller?

Bland annat kompisrekrytering, Ja!
Men det andra du skriver förstår jag inte "ipkompisar som gäller?" Vad, hur menar du? Är inte du kompis med någon av de dina i din pluton/kompani?

/Challe
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.