Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rikshemvärnschefens funktionsövning
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Knekt
http://www.hemvarnet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33847

Nån som vet mer än vad artikeln ovan har att säga? Vilka "enheter" från LGG kommer få vara med och leka?
Bolle
QUOTE (Knekt @ Sep 25 2006, 16:00 ) *

Nån som vet mer än vad artikeln ovan har att säga? Vilka "enheter" från LGG kommer få vara med och leka?

Och vilka enheter ur Södertörnsgruppen? Har skickat en fråga inom organisationen men den har man inte behagat bevärdiga sig med, alltså vänder jag mig hit där verkliga fakta står att finna! saint.gif
/Bolle
Hans Engström
Om den info jag fått stämmer så är det IP ur Bataljon Syd som får äran denna gång.

Samtidigt har vi kompövning i Stockholmsområdet. På grund av denna uppvisning så får vi inte öva vid 'våra' objekt utan blir hänvisade annorstädes.
Amfibieslusken
En sammansatt pluton med personal ur två plutoner ur Skånska Gruppen ska vara med. Undertecknad med flera forumsmedlemmar ur samma pluton kommer att vara på plats.
Dies irae
Japp, vi skall upp o kriga i huvudstaden. HV.gif
Knekt
QUOTE (Hans Engström @ Sep 25 2006, 21:41 ) *
Om den info jag fått stämmer så är det IP ur Bataljon Syd som får äran denna gång.

Samtidigt har vi kompövning i Stockholmsområdet. På grund av denna uppvisning så får vi inte öva vid 'våra' objekt utan blir hänvisade annorstädes.

Som vanligt, med andra ord.
Hans Engström
Jag raljerar kanske lite, men i flera år har vi fått höra att det är ogörligt att öva vid RB (en uppgift vi haft sedan anno dazumal, med förberedda planer, ett förberett stabsrum i anslutning etc.). När IK nu vill visa upp sig då går det plötsligt bra.

Samtidigt är jag inte den som tycker att det är bra att öva kring RB, eftersom man som sagt knappast kan öva där (vad med alla restriktioner och så vidare). Fast ibland vore det trevlig att få jobba lite på lokalkännedomen.
CP2
QUOTE (Hans Engström @ Sep 26 2006, 09:16 ) *
Jag raljerar kanske lite, men i flera år har vi fått höra att det är ogörligt att öva vid RB (en uppgift vi haft sedan anno dazumal, med förberedda planer, ett förberett stabsrum i anslutning etc.). När IK nu vill visa upp sig då går det plötsligt bra.

Samtidigt är jag inte den som tycker att det är bra att öva kring RB, eftersom man som sagt knappast kan öva där (vad med alla restriktioner och så vidare). Fast ibland vore det trevlig att få jobba lite på lokalkännedomen.

Inte alls säkert det blir RB, kan lika gärna bli annan plats. Väldigt osäkert det där med RB.........men strunt samma, ska bli kul att se Stockholm genom mitt rödpunktssikte!

"I Kungsträdgården möter soldaterna allmänheten understödda av representanter för hemvärnets avtalsorganisationer, FFK, FMCK, FRO, SRK, SLK, SVK RF, SBK och SKBR samt FVRF och Försvarsutbildarna."

SKBR? De kunde se till att det fanns förare till bilarna istället, enligt uppgift kommer minst en IP-PC ifrån Stockholm att låtsas vara bilkårist!
Skoog
RB, frågas?
Hans Engström
RegeringsByggnaderna
CP2
Är det bara jag, Amfibieslusken och Dieas Israe som ska dit på hela forumet?
Kamoflarnet
QUOTE (c3grp @ Sep 26 2006, 11:59 ) *
"I Kungsträdgården möter soldaterna allmänheten understödda av representanter för hemvärnets avtalsorganisationer, FFK, FMCK, FRO, SRK, SLK, SVK RF, SBK och SKBR samt FVRF och Försvarsutbildarna."

SKBR? De kunde se till att det fanns förare till bilarna istället, enligt uppgift kommer minst en IP-PC ifrån Stockholm att låtsas vara bilkårist!

Trist att inte nog många Stockholms-bilkårister kan vara med på övningen. Dock tror jag inte det kommer bli något problem med representanter i Kungsträdgården. Jag vet inte riktigt hur det är tänkt, men de lokala kårerna har nog representanter att skicka dit. Möjligt att de dock inte är placerade på IP.
Sen kommer det att följa med bilkårister från de olika grupperna, men eftersom de inte har lokalkännedom så får de inte köra (enligt hörsägen).
Boston
QUOTE (Bolle @ Sep 25 2006, 21:39 ) *
QUOTE (Knekt @ Sep 25 2006, 16:00 ) *

Och vilka enheter ur Södertörnsgruppen? Har skickat en fråga inom organisationen men den har man inte behagat bevärdiga sig med, alltså vänder jag mig hit där verkliga fakta står att finna! saint.gif
/Bolle

Det är bara stridsbåtar med besättning som kommer att komma från Södertörnsgruppen, inget mer.
CP2
Hrm, tja, kanske idé skaffa en karta över Stockholms innerstad så inte vi förvirrade skåningar råkar inta Riksdagshuset, lite av en slump så där.......
Olsen
QUOTE (c3grp @ Sep 27 2006, 10:35 ) *

Njae, jag ska väl med också, eller? biggrin.gif

Har för mig att det finns några till här från vår pluton c3grp, men vet inte om de ska med till Stockholm.

Ska bli kul att öva på en riktig SIB anläggning, men att öva vid RB kommer nog bara bli ett långt drygt PR-jippo, men det får man väl leva med och hoppas att det ger nån sort effekt.
CP2
QUOTE (Olsen @ Sep 27 2006, 14:45 ) *

Njae, jag ska väl med också, eller? biggrin.gif

Har för mig att det finns några till här från vår pluton c3grp, men vet inte om de ska med till Stockholm.

Ska bli kul att öva på en riktig SIB anläggning, men att öva vid RB kommer nog bara bli ett långt drygt PR-jippo, men det får man väl leva med och hoppas att det ger nån sort effekt.

Förlåt Olsen, det var inte meningen att glömma bort dig! (eller nån annan här från vår pluton)
dalmas
Jag ska dit.
Bolle
QUOTE (Boston @ Sep 27 2006, 13:49 ) *
Det är bara stridsbåtar med besättning som kommer att komma från Södertörnsgruppen, inget mer.

Jaså, har vi stridsbåtar nu? blink.gif
Riktigt, riktigt trist att inte STG tog chansen att skapa lite vi-känsla genom att basunera ut till medlemmarna att man ska representera oss på storövningen och vilka som ska vara med och varför, osv. :(
Känns faktiskt lite bortkastat med all tid man lägger ner på STG. När nån polare från deltagande IP i Långtbortistan hör av sig och frågar var man själv ska vara på "Övningen", blir iaf jag lite ledsen i ögat när vi inte har hört ett ljud om evenemanget . blyg.gif
/Bolle
CP2
http://www.p7.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33755

Ett exempel på vad som gått ut från P7 om det hela. Inte mycket, men lite!
Nilsanders
http://www.hemvarnet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33847 står det att stockholmarna ska få möta "det vassa hemvärnet" och motsatsen till "vass" är väl "slö". Frågan är om nu IP betraktas som "det vassa hemvärnet" så måste den övriga majoriteten räknas som "det slöa hemvärnet"!? Frågan är hur rikshemvärnschefen ska försöka förändra så att även allmänheten ska kunna skilja dem åt? Kommer det att komma särskilda märken på IP eller ska "det slöa hemvärnet" avuniformeras och förses med rosa överdragskläder? Kommer "det slöa hemvärnet" av avväpnas till skillnad från IP? Väntar med spänning på om "det slöa hemvärnet" är tänkt att avvecklas så att det inte tar resurser från IP!
kspGubben

Nej .
CP2
QUOTE (Nilsanders @ Sep 29 2006, 13:27 ) *
http://www.hemvarnet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33847 står det att stockholmarna ska få möta "det vassa hemvärnet" och motsatsen till "vass" är väl "slö". Frågan är om nu IP betraktas som "det vassa hemvärnet" så måste den övriga majoriteten räknas som "det slöa hemvärnet"!? Frågan är hur rikshemvärnschefen ska försöka förändra så att även allmänheten ska kunna skilja dem åt? Kommer det att komma särskilda märken på IP eller ska "det slöa hemvärnet" avuniformeras och förses med rosa överdragskläder? Kommer "det slöa hemvärnet" av avväpnas till skillnad från IP? Väntar med spänning på om "det slöa hemvärnet" är tänkt att avvecklas så att det inte tar resurser från IP!

Lugn och fin nu, Nilsander.

Är övertygad att Rikshvch avser SAMTLIGA Hv-soldater i hela riket, inte nödvändigtvis de IP som råkar vara inblandade i spektaklet som sådant. Sedan är det sin sak att vissa soldater anser att de vill göra minst 60 timmar, andra minst 30 eller minst 20. ALLA behövs!

@KspGubben. STÄNG fickorna hädanefter!
FkN

Samtlig personal som har förarbevis på 13/20 har blivit tillfrågade att vara med. Tror att 1-2 från min IP skall vara, och dom är från SKBR. Resten är reservförare som bara kör när dom måste, och det där med övningar på vardagar klingar inte så högt efter CC06 fiaskot.
RaVeN
QUOTE (FkN @ Sep 30 2006, 21:48 ) *

Samtlig personal som har förarbevis på 13/20 har blivit tillfrågade att vara med. Tror att 1-2 från min IP skall vara, och dom är från SKBR. Resten är reservförare som bara kör när dom måste, och det där med övningar på vardagar klingar inte så högt efter CC06 fiaskot.

Ska också dit(för att dokumentera övn). Från Västerbottensgruppen kommer en tillfälligt ihopsatt plut men personal från våra 4 ip att åka ner..
Erik Adam

Nej du! Jag kommer också
traktorspaning
8.gif Tjena!

Syftet med hela "eventet" är att visa upp ett Hv som som kan lösa en kvalificerad uppgift. Målgruppen är yrkesofficerare, försvarsledning samt våra förtroendevalda förutom den vanliga allmänheten.

Med rätt projecering kan detta bli ett medialt lyft för verksamheten iom att vadmals och ärtsoppe stämpeln åker ut med badvattnet.

Ska bli intressant och se hur konceptet insatskompaniledning funkar.

Vi ses där!
CP2
Avhopp är kul..........INTE!!! sad.gif
FkN
QUOTE (c3grp @ Oct 11 2006, 08:52 ) *
Avhopp är kul..........INTE!!! sad.gif

Come again?
CP2
Folk har vetat om övningen väldigt länge, lämnat bindande anmälan och ÄNDÅ hoppar de av veckan innan.......sånt gör mig förbannat besviken. banghead.gif
Erik Adam
QUOTE (c3grp @ Oct 11 2006, 08:57 ) *
Folk har vetat om övningen väldigt länge, lämnat bindande anmälan och ÄNDÅ hoppar de av veckan innan.......sånt gör mig förbannat besviken. banghead.gif

Ja det är okamratligt att gå och avlida så nära inpå övning...
GC1

Jag förstår frustrationen!

Men ibland verkar det som om folk inom frivilligleden har en väldigt låg förståelse för att livet utanför uniformen faktist innehåller saker man inte rår över och som i vissa fall har en mycket högre prioritet än en hemvärnsövning.
II63
ja vad säger man. att bli arg hjälper ju inte, man får försöka skaka fram andra intressenter. men man blir ju less av att prioriteringsordningen är som den är. Bit ihop inget annat att göra, men om man som förutseende chef skaffat sig reserver att sätta in så skall det nog lösa sig hoppas jag.
II63
FkN
Speciellt då det från Skåne, Dalarna och Västernorrland är tillfälligt sammansatta plutoner. Enbart från Stockholm som det är en ordinarie pluton (IP Syd).
CIP
IP Syd hälsar alla tillkomande förband välkommna till storstaden !!

Detta skall bli kul... salute.gif
Dies irae
QUOTE (CIP @ Oct 11 2006, 18:36 ) *

Tackar mjukast. salute.gif
709

Ni får höra av er om ni vill ha folk med kort varsel. Jag hoppar gärna in som Lasse-i-ledet.

Jag ska gå på kurs på HvSS den 22:a, så jag kan vara med i Sthlm några dagar innan...

Gäller för övrigt ni Skåningar också!

Jag är inte tillfrågad sen innan. Fel förband.
dalmas

Tack!

Ska bli intressant. Har inte gått i min befattning sedan VÖNN -89. HV.gif
Mordred
FkN: Det är en tillfälligt sammansatt Pluton från Västerbotten, inte västernorrland ;)

Vi lär ses där.

Och visst är det härligt när ens PlutCh har fått information gällande tider, utrustning etc men som INTE har mailat/skickat informationen till de som skall deltaga....
Inte ens en kallelse till övningen har gått ut!

Eller valt ut ersättare till de människor vi har vetat i veckor att de inte kan följa med ned!

Morr!

Kommer förhoppningsvis återse Stora Sätra iaf, alltid något.

/M
HelgeIvar
Skall också dit, tror jag, fick senast igår info från Plutonchef att jag ska ned. Men efter det SMS:et så vet jag inte så mkt mer. Vet inte ens vilka dagar det är, utrustning etc...

Inte ens fått en bekräftelse på att jag svarade ja. Men jaja går alltid att åka med ned och skaffa sig ovänner för livet.
Hans Engström
Kan, på grund av vissa omständigheter inte kommentera detta ännu, men tro mig om en sak, jag är skitförbannad på den här övningen.
CP2
QUOTE (Hans Engström @ Oct 11 2006, 23:42 ) *
Kan, på grund av vissa omständigheter inte kommentera detta ännu, men tro mig om en sak, jag är skitförbannad på den här övningen.

Bara du tar ut det på rätt människor så........ saint.gif
Hans Engström
Vi kan säga att klagomålen ligger högt upp i FM. Skälet till att jag inte kan detaljerat klaga beror på att jag då förekommer vår kompövning.
Erik Adam

Instämmer med min andlige ledare som återigen talat klokt. worthy.gif
CIP
QUOTE (Hans Engström @ Oct 11 2006, 23:42 ) *

Jag har fått all info jag kan tänka mig, något sent men fullgott iallafall, vad e de som fallerat ?
InSider
QUOTE (c3grp @ Oct 11 2006, 07:57 ) *

Vilka j**** idioter!
HelgeIvar
QUOTE (InSider @ Oct 12 2006, 19:55 ) *

Vilka j**** idioter!

Tyder mer på dålig planering av de som är ansvariga för detta. Om det nu ska vara bindande anmälningar så måste det ändå tas ut reserver till detta. Individer som kan åka med kort varsel. Individer kan faktiskt få förhinder, sådant inträffar hela tiden. Sedan att vissa är snabba på att döma tyder mer på dålig insikt. Folk bryter benet, skiljer sig, eller får andra förhinder... Ifall de ansvariga nyttjade en liten liten gnutta förtänksamhet så skulle inte detta problem uppstå.
InSider
QUOTE (HelgeIvar @ Oct 12 2006, 19:31 ) *
QUOTE (InSider @ Oct 12 2006, 19:55 ) *

Vilka j**** idioter!

Tyder mer på dålig planering av de som är ansvariga för detta. Om det nu ska vara bindande anmälningar så måste det ändå tas ut reserver till detta. Individer som kan åka med kort varsel. Individer kan faktiskt få förhinder, sådant inträffar hela tiden. Sedan att vissa är snabba på att döma tyder mer på dålig insikt. Folk bryter benet, skiljer sig, eller får andra förhinder... Ifall de ansvariga nyttjade en liten liten gnutta förtänksamhet så skulle inte detta problem uppstå.

Jag läser texten: HOPPAR AV.
Jag tror inte att man uttrycker sig så om någon har lämnat GILTIG ursäkt. Blivit allvarligt sjuk motsv.
HV fungerar som vilken lagsport som helst. Om än hårdare. Vi har inga reserver att ta till i våra 8'a manna grupper.

Ett uttryck som passar oss inför en sån här viktig övning, som kan påverka våran framtid.

Gör det du ska, inte det du vill!!
dxl
QUOTE (InSider @ Oct 12 2006, 20:40 ) *
Ett uttryck som passar oss inför en sån här viktig övning, som kan påverka våran framtid.
Gör det du ska, inte det du vill!!

Just nu så kommer skolan betydligt högre upp på min "ska göra lista" så pass högt att jag har funderat på att hoppa av slutövningen som ska vara här på västkusten i slutet av månaden. Nu kommer jag inte göra detta för att jag kommer antagligen klara av att jobba ikapp det jag kommer att missa. Sedan så kommer alltid min kära flicka komma högre upp än HV (även om det skulle bli skarpt larm)

ville bara nämna det
Munin
QUOTE (dxl @ Oct 12 2006, 20:45 ) *
Sedan så kommer alltid min kära flicka komma högre upp än HV (även om det skulle bli skarpt larm)

@dxl Dags att läsa kontraktet du skrev på? huh.gif

Spännvidden över godtagbara anledningar att inte kunna komma på en övning är rätt stor, men visst ställer det till det. Att sopa ihop nödvändiga reserver med den tidsfrist som finns kvar torde inte vara så svårt?

Gör det ni ska och gör det väl så blir alla glada. HV.gif
dalmas
QUOTE (Munin @ Oct 12 2006, 21:03 ) *
QUOTE (dxl @ Oct 12 2006, 20:45 ) *

Sedan så kommer alltid min kära flicka komma högre upp än HV (även om det skulle bli skarpt larm)

@dxl Dags att läsa kontraktet du skrev på? huh.gif

Spännvidden över godtagbara anledningar att inte kunna komma på en övning är rätt stor, men visst ställer det till det. Att sopa ihop nödvändiga reserver med den tidsfrist som finns kvar torde inte vara så svårt?

Gör det ni ska och gör det väl så blir alla glada. HV.gif

Dxl bör nog fúndera på varför han är med i Hv isf?

En del av anledningen till engagemanget i Hv, som jag ser det, är att i en skarp situation försvara nära och kära och det system vi lever i.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.