tinhead
Sep 22 2006, 16:09
Har en teori...(tar på mig foliehatten och spår lite)
HV tar gladeligen emot mtrl som är på sluttampen inom FM..
Iofs är det lite som "lillebrors" förbandet behandlingen..dom får ärva allt som storebror haft och inte använder?
Men kan det även vara så att dom hoppas på att det till slut skiter sig så att det blir tvunget att inhandlas nya prylar till just HV?
Listan på saker är väl rätt lång på saker som redan är "döda" inom FM eller dör snart?
TGB20 (ska väl bort?)
200 (båtarna?)
RA 135 (enligt en tråd på forumet?)
AK4 (som fick en konstgjord andning och räddades nåra år till..)
LK-35 & Stridssele 304? (bärsystem 2000 låter lite som ett vallöfte)
Fyll på om du vet mer?
Eller är det bara någon dåre på HKV som tror att HV kan använda sakerna en 20år till så dom slipper lägga ut mer pengar än till en bullpåse eller 2?
Hornet
Sep 22 2006, 16:23
är det någon IP som inte fått BärSystem2k?
I övrigt känns det som vi har samma utrustning som resten av FM nu pratas det ju om att RA135 ska byttas mot RA180 bla.
SB90H fins ju innom HV också. TGB20 har jag inget att klaga på testat köra minibus Offroad?
AK4B tja hon är tung men hon stoppar allt ;)
I övrigt så kan vi ju knappast förvänta oss att få STRF till HV så jag ser inte vad problemet är?
Att "vanliga" HV inte just nu har samma saker som IP så är inte det så konstigt se på Armén.
Vilka innom armén fick saker först? jo US för det var det högst prioriterade i HV så är det IP/IK som är högst då får man vänta lite
ptja när det gäller fordonsbiten så kollar man visst på lite olika alternativ för att ersätta tgb 13/20.
som lite "kuriosa" kan tilläggas att en IP inte får plats i de fordon man har. Vi prövade detta under "dagny"
38 man med strids+trosspackning + hårt minimerad RU fick inte plats, föjdaktligen var vi tvugna att komplettera med en civil "skåpbuss" för att få med alla trosspackningar
Hornet
Sep 22 2006, 17:09
Vi åkte med ett IK up till Kosta föra Torsdagen och hem igen på söndagen inga problem med tilldelade fordon och då var vi rätt myket folk...
Adam Wilhelm
Sep 22 2006, 17:12
De Insatsplutoner som har Tgb 13/20 har problem att få med all mtrl och personal.
Själv har jag inte det problemet.
Har:
1 Tgb 13
2 Tgb 20
1 Tgb 30
Inga problem att trycka in möget.
Gammalt och beprövat är bättre än ingenting?
Tror inte någon vill ha omodern utrustning bara för att man vill ha prylar eller tycker de är coola.
Sen är det ju lite märkligt att GU-förbanden måste låna hemvärnets tgb:ar för att förflytta sig.
Nu när FM snart har betalat av sina skrotningsfärdiga flygplan och omoderna stridsfordon ska det bli intressant att se vad som händer för alla delar av FM.
Gissningsvis köper väl US nåt skitdyrt som de inte behöver samt är omodernt vid leverans, och sen är det huggsexa som gäller som vanligt. Eventuellt så menar man faktiskt luftburen med L:et i LBB och inte lastbilsburen.
Småalternativet är väl en satsning på ak5 NLC* som alla kan bära, eventuellt har den genomslagskraft, ryssbatterier och midjeupphängning för alla extra tillbehör (i kinaplastutförande) ingår i priset, 20k euro per enhet. (exkl. tillbehör)
NLC = Noisy Little Cricket

Tillägg: Noisy...
Halvarsson
Sep 22 2006, 17:19
QUOTE (Munin @ Sep 22 2006, 18:13 )

Gammalt och beprövat är bättre än ingenting?
Tror inte någon vill ha omodern utrustning bara för att man vill ha prylar eller tycker de är coola.
Sen är det ju lite märkligt att GU-förbanden måste låna hemvärnets tgb:ar för att förflytta sig.
Nu när FM snart har betalat av sina skrotningsfärdiga flygplan och omoderna stridsfordon ska det bli intressant att se vad som händer för alla delar av FM.
Gissningsvis köper väl US nåt skitdyrt som de inte behöver samt är omodernt vid leverans, och sen är det huggsexa som gäller som vanligt.
Småalternativet är väl en satsning på ak5 NLC* som alla kan bära, eventuellt har den genomslagskraft, ryssbatterier och midjeupphängning för alla extra tillbehör (i kinaplastutförande) ingår i priset, 20k euro per enhet. (exkl. tillbehör)
NLC = Noise Little Cricket

Nya transportflygplan, dyrare än JAS-projektet.. 17st ska tydligen vara beställda..
C-130 duger tydligen inte, självfallet ska det vara svindyrt inhemskt producerat (tänk om ryssen kommer!)
QUOTE (Halvarsson @ Sep 22 2006, 18:19 )

C-130 duger tydligen inte, självfallet ska det vara svindyrt inhemskt producerat (tänk om ryssen kommer!)
Då kanske HV får C-130:rna?
/K
NisseNord
Sep 22 2006, 18:40
Jag förstår inte hur man skulle kunna få ny utrustning genom att ta emot begagnad. Och om man skulle vägra att ta emot den gammla, tror jag det är större chans att man blir utan än att man skulle få något nytt.
QUOTE (Krook @ Sep 22 2006, 19:22 )

QUOTE (Halvarsson @ Sep 22 2006, 18:19 )

Då kanske HV får C-130:rna?
/K

Att hv ska kunna förflyttas efter att ha tillförts fordon får en helt ny innebörd.. tror du FJS har några utrangerade malätna fallskärmar också?
gislemark
Sep 22 2006, 19:15
QUOTE (Hornet @ Sep 22 2006, 17:23 )

är det någon IP som inte fått BärSystem2k?
JA!!
Vi innom Bergslagsbattaljonen har inte fått några SV2K
Vi väntar o hoppas!!!
Arctic soldier
Sep 22 2006, 19:25
QUOTE (tinhead @ Sep 22 2006, 17:09 )

konsitgt om inte alla från hv har fott de systemet när vissa ungdomar har fått ut den
men de är klart dom kan ju vara lånade också såg bara några bilder på ungdomar med stritsvest 2000.
Kimster
Sep 22 2006, 19:31
QUOTE (Arctic soldier @ Sep 22 2006, 20:25 )

konsitgt om inte alla från hv har fott de systemet när vissa ungdomar har fått ut den
men de är klart dom kan ju vara lånade också såg bara några bilder på ungdomar med stritsvest 2000.

Det är med all största sannolikhet lånad utrustning om det är ungdomar.
och tilldelningen på utrustningen beror oftast på hur det förrådet som är närmst HV-förbandet har det ställt med utrustning.
"SSA" Gunny
Sep 22 2006, 20:07

Har en teori...(tar på mig foliehatten och spår lite)
HV tar gladeligen emot mtrl som är på sluttampen inom FM..
Iofs är det lite som "lillebrors" förbandet behandlingen..dom får ärva allt som storebror haft och inte använder?
Men kan det även vara så att dom hoppas på att det till slut skiter sig så att det blir tvunget att inhandlas nya prylar till just HV?
Listan på saker är väl rätt lång på saker som redan är "döda" inom FM eller dör snart?
TGB20 (ska väl bort?)
200 (båtarna?)
RA 135 (enligt en tråd på forumet?)
AK4 (som fick en konstgjord andning och räddades nåra år till..)
Fyll på om du vet mer?
Eller är det bara någon dåre på HKV som tror att HV kan använda sakerna en 20år till så dom slipper lägga ut mer pengar än till en bullpåse eller 2?

Ligger lite i det du säger, vi har visserligen fått bärsystem 2000 med vätske blåsan å stridshanske 2000, men för ett tag sedan fick vi bla. fler högantenner, ni har vi 6st i en Ip vad ska vi med så många till, verkar som det skapas ett behov av mtrl som det finns mycket av?
larsev
Sep 22 2006, 20:23
Hemvärnskompanierna och dess plutoner har i dagsläget INGA transportresurser tilldelade, utan dessa måste hyras in till varje övningstillfälle/uppdrag
QUOTE ("SSA @ Sep 22 2006, 21:07 )

Ligger lite i det du säger, vi har visserligen fått bärsystem 2000 med vätske blåsan å stridshanske 2000, men för ett tag sedan fick vi bla. fler högantenner, ni har vi 6st i en Ip vad ska vi med så många till, verkar som det skapas ett behov av mtrl som det finns mycket av?
Är ju rätt vettigt iofs då det ökar räckvidden på sambandsutrustningen rejält.
II63
Särimner
Sep 22 2006, 21:32
Någon som vet mer om när 20-bilarna ska bort?
QUOTE (Särimner @ Sep 22 2006, 22:32 )

Någon som vet mer om när 20-bilarna ska bort?
Hela 11/13/20-systemet ska enligt plan vara avvecklat 2008.
Kan man som privatperson ta kontakt med ev Hv chef/ regements chef om man vill köpa/få en. Eller måste allt gå genom FMV:s stora utförsäljningar? Om dom ändå ska till skrotlådan så borde man ju få en för ett hyfsat pris utan att behöva betala 40-50k?
//Moeeni
QUOTE (siros @ Sep 23 2006, 11:15 )

Kan man som privatperson ta kontakt med ev Hv chef/ regements chef om man vill köpa/få en. Eller måste allt gå genom FMV:s stora utförsäljningar? Om dom ändå ska till skrotlådan så borde man ju få en för ett hyfsat pris utan att behöva betala 40-50k?
//Moeeni
All försäljning sker via FMV. De har också ett minst sagt begränsat intresse av att sälja enstaka saker till privatpersoner, de vill sälja stora mängder till företag. När det gäller 11/13/20-bilarna så finns det också en miljöfaktor som nog gör att de inte vill få ut dem på svenska vägar.
Gusten
Sep 23 2006, 14:14
Just miljöfaktorn togs upp som försvar till beslutet att mala ner t ex Valparna (903 serien, ej 11 modellen) av FM själva. Hur många av de bilarna som finns kvar syns i trafik dagligen och hur många nyttjas som bruksbil (ingen bekväm kärra att åka långt i)? Det senare var frågeställningen som tidningen 4 Wheel Drive kontrade med. Som mest är det entusiaster (som t ex jag själv) som putsar på bilarna och åker på någon träff några gånger om året. Då tror jag att landets alla kvarvarande EPA/A traktorer står för mer skit i luften. /Gusten

Edit: Glömsk.
Hornet
Sep 24 2006, 11:05
Någon som vet vad tanken är att IP ska få för fordon om alla 11/13/20 bilar ska bort till 2008?
Vi kan ju knappast bedriva strid och förflytning i någorlunda terräng (läs skoggsvägar traktorstigar) med Minibuss?
Eller?
Serg Landgren
Sep 24 2006, 11:21
QUOTE (Hornet @ Sep 24 2006, 12:05 )

Någon som vet vad tanken är att IP ska få för fordon om alla 11/13/20 bilar ska bort till 2008?
Vi kan ju knappast bedriva strid och förflytning i någorlunda terräng (läs skoggsvägar traktorstigar) med Minibuss?
Eller?
Ja, om man får spå lite så blir det väl som vanligt att ingen tänkt så långt. Visst, fordonen sjunger på eftertexterna nu, men jag kan aldrig tänka mig att det skulle finnas några pengar alls att köpa in nya fordon, så vi blir väl sittandes med tgb ett par år till. Sedan kommer de väl fasas ut till förmån för nått som redan finns i firman, typ sprinter eller så. Att vi skulle få ett sämre fordon istället för ett nytt är väl inget som någon skulle vara förvånad över.
Minibussar känns som ett het tips om man ser till vad friv utbildas på, å andra sidan varför skulle vi utbilda någon på rätt saker...

Eller?
Jag skulle tro att man kommer att använda minibuss för att transportera folk och utrustning så långt det går. Där man inte kan åka minibuss går man.
För allvarligt talat, hur många har åkt terrängbil i skogen inom ramen för HV-verksamhet?
Hornet
Sep 24 2006, 19:04
Tja på eftersök ja
Skogsbrand har dom använts om inte för att åka men för matriel.
Tror inte en minibuss skulle klara det
QUOTE (Hornet @ Sep 24 2006, 20:04 )

Tja på eftersök ja
Skogsbrand har dom använts om inte för att åka men för matriel.
Tror inte en minibuss skulle klara det

1. Minibussar kommer fram på ganska många ställen som man aldrig skulle tro att de gör.
2. Om det är materieltransport ni behöver så torde en lastbil vara att föredra. Finns terränggående sådana inom FM.
3. IP ska vara glada om de överhuvudtaget får ersättningsfordon. Mest troligt är nog inhyrda minibussar. Att de fick 11/13/20 berodde på att det fanns ett stort antal sådana inom FM, nu är situationen minst sagt annorlunda.
Hornet
Sep 24 2006, 19:24
Jo men det är väl inte direct lätt att bgara begära att få ut en lastbil av FM?
Säger inte att jag vet hur det är men vet ju hur svårt det var bara att få ut matrielen man skulle ha enligt listan.. Och där är ingen Lastbil med.
Borde väl finnas nya eller nästan nya TGBs ståendes också? som man kan ta ut och slita på istälet bara för att skika allt på skrot?
QUOTE (Hornet @ Sep 24 2006, 20:24 )

Jo men det är väl inte direct lätt att bgara begära att få ut en lastbil av FM?
Säger inte att jag vet hur det är men vet ju hur svårt det var bara att få ut matrielen man skulle ha enligt listan.. Och där är ingen Lastbil med.
Borde väl finnas nya eller nästan nya TGBs ståendes också? som man kan ta ut och slita på istälet bara för att skika allt på skrot?
Det är
systemet 11/13/20 som ska avvecklas, inte enskilda individer. Hur pass många körmil olika fordon har spelar då ingen roll.
Att ta ut en lastbil för ett uppdrag är inget större problem, det är bara att skicka en beställning till TpC motsv. Men det är inte gratis direkt.
dalmas
Sep 24 2006, 20:11
Vad ska IP öht med Tgb till?
Dyra, obekväma, lätt igenkännbara, långsamma osv. Smäller det till nere i Sth och vi från Dalarna ska ner föredrar jag mycket hellre ett fordon som inte går att skilja från de civila, det går att köra riktigt fort med och man kommer fram hyfsat utvilad. Visst luftspanare med Kulspruta 58 är bra, men knappast inför det tänkta hotet. Får man inte plats med all utrustning är det bara att kroka på ett släp hyrt på närmaste OKQ8.
NisseNord
Sep 24 2006, 21:03
mycket prat om tgb, hur är det med de IP som åker bv, ska dessa också bli utan fordon 2008?
tinhead
Sep 24 2006, 21:39
Om nu 11/13/20 går ur "drift" och det ska ersättas med andra transportmedel som är jämförbara så borde vi börja se testverksamhet runt om i landet.
Med tanke på ledtiden på att ta fram ett nytt fordonssystem.
Och om nu inte det sker så blir frågan ifall insats ska ha den förmågan som TGB bilarna har gett dom.
Eller om det ska köras med minibussar och bussar..
Och med tanke på hur lite dom används så är väl risken rätt stor att framtida marschorder lär bli nått i stilen "frammåt marsch med VW polon"
Men kanske tillbaka till huvudfrågan?
hv hoppas på nya prylregn, är det så?Är det nåra fler system eller hur många av dom system som används idag som är på slutklämmen?
Hans Engström
Sep 24 2006, 21:47
206orna kvarstår enligt vad jag kan utröna. Något prylregn kan vi nog inte förvänta oss (annat än som eventuell pappersprodukt, och då som med Ra 145/146 i nya U-listan, fullständigt onödigt) med tanke på mtrl. tillgången inom FM för tillfället.
Arctic soldier
Sep 24 2006, 22:14

prata med en kille på min pluton och han sa att de är tänk att dom skall ersättas med BV 206 eller SPRINTER och Geländewagen eller cevila mini bussar. men detta är nog bara rykten.
vi skulle även tilldelas RA180 och dart, dom camo näten som är IR säkra och AK5 mm.
men i min värd så är de nog bara rykten och önske tänkande. jag kommer tro någåt av de när jag står och håller utrusningen med egena händer.
Lfskbat
Sep 24 2006, 23:56
När det gäller HvIP Tgb13/20 mfl, så ska dessa ut ur org... inget nytt direkt. Det jag fått via min C är att IP ska ersättas med minibuss typ VW Carravell... Inte MB Sprint (jag frågade om just Sprint). Det blir dock inte som man tror, dvs 1 buss/grupp utan 2 bussar på 4 grupper samt EVENTUELLT en mindre lastbil för tält och annat jox på plut. Vid behov kommer 2 extra bussar att hyras in från Hertz för att fylla IP behov för stunden. Som ni ser så börjar IP dra åt vanliga HV när det gäller fordonssidan.
Jag gillar tanken med minibus (gillar inte att "gnida träbänk" 10-15 mil i vintertemp), så 8-pers buss är rätt nice. Det jag inte gillar med denna idé är väl att vi tappar "combat känslan" eller vad man nu skulle kalla det. Just det där med att känna sig som ett militärt förband fullt ut och inte något styvmoderligt åbäke som FM gärna vill spätta bort om det inte var för regeringens/riksdagens pekfinger--->FOLKFÖRANKRING...
Så "grönt ljus" för minibus, men i rätt antal och gärna camo!!!!

Det var en som frågade om man kunde få/köpa billigt... dvs TGB13/20 från myndigheten, NIX! funkar icke så. Dessa ska säljas över anbud och endast till registrerade/godkännda köpare. Priset på en 13 ligger på ca 30-45.000 beroende på skick och vilken mod den fått (alu-kaross). Prova hos den lokale Jeepgalningen/off-road´n han kan hjälpa dig... Titta bara efter en i din kommun som kör risig terrängbil som aldrig är ren och som har ovanligt stora hjul (det är även denna typ av person som spontankräker åt lågprofildäck)... Lågprofil *burp* jag börjar må illa... måste sluta *burp*
Hans Engström
Sep 25 2006, 06:44
Jag tänker mig att dom tyska trupperna under invasionen av Norge som åkte buss kände sig nog med 'combat', likaså dom franska trupperna so,m kördes i taxi till fronten vid försvaret av Paris under VKI.
Jag förordar den lösning som kostar minst men bibehåller rörligheten.
Jag har inte riktigt fått klarhet i det här. Kommer man köpa in eller kommer man till att hyra transport då det uppstår behov?
DaRaven
Sep 25 2006, 09:41
Det sannolika är ju att göra precis som idag, hyra från TPC - och i värsta fall hyra civila bussar. Inte så combat, men löser problemet...
Själv spenderade jag hela söndagen i en Ford Transit rekande områdena runt Uppsala-Enköping, bra mycket skönare och snabbare än att göra det i en tgb20 ;)
QUOTE (DaRaven @ Sep 25 2006, 10:41 )

Det sannolika är ju att göra precis som idag, hyra från TPC - och i värsta fall hyra civila bussar. Inte så combat, men löser problemet...
Tja, civila bussar fungerade för lokalförsvarsskyttebataljoner. Om HV nådde upp till den nivån så har man kommit bra mycket längre än man har idag...
Trots allt så är en tgb inget stridsfordon, den är ett transportmedel till UFA. All "combat" ska i alla fall ske till fots...
bushman
Sep 25 2006, 21:49
vad gäller fordon så är kanske jag väldig gammal, men jag har åkt volvo 245 till FAP under halva 90-talet.
fordon fick IP under slutet av 90-talet, men då blev det huggsexa om de för HV-komp ansåg att de hade bestämmande och främst bemanningsrätten över dessa.
gissar att vissa individer nog får för sig att säja saker som "får jag åka minibuss slutar jag i HV" och liknade.
de sa samma sak om baskern och annan utr som inte funkade som det gjorde under deras GU som "elitinfanterister" på fästningen norr om kråk.
vad jag vet är de fortfarande kvar, och gnyr om pannben och ensamma vargen än.
det ända jag ser som en fara med att hyra civil minibuss är väl den att vi kommer att stå utan fordon vid övn.
någon tror att någon annan skall ordna det osv.
tror vi kommer att behöva avdela en fordonsansvarig på varje plut, som får kontrollera att våra fordon kommer att stå på plats, och inte hyras ut till lokala bandyklubbens supporterklubb.
jag låter gammal och bitter, men har vart med för länge i HV för att lita på någon, som kallar sig Fk/KVM efter två helgers fylleresa till HVSS, skulle lösa uppgiften.
varje grp blir nog tvungna att sköta uppgiften själv i slutändan.
vid kris och tempohöjning HKV brukar inte fordon vara något problem.
har tex åkt kommenderad stadsbuss vid skogsbrand, och tror inte det blir några större protester från uthyrare heller i de lägena.
största faran är som sagt dubbelbokningar vid övn
hur det än låter kan jag skita i att få ut västen.
jag ser hellre att vi får comtac så snart som möjligt.
och dessa skall finnas i satser inlåsta ihop med vapen.
med personlig påskrift.
tas ut inför övn och återlämmnas mot underskrift.
detta för att för hindra stölder.
stölder som för vår del gjorde att de comtac som fanns till utlåning drogs in.
tyvärr gjordes inget mer än så, och alla andra drabbades.
TForce
Sep 25 2006, 21:50
QUOTE (BJE @ Sep 25 2006, 17:46 )

Tja, civila bussar fungerade för lokalförsvarsskyttebataljoner. Om HV nådde upp till den nivån så har man kommit bra mycket längre än man har idag...
Trots allt så är en tgb inget stridsfordon, den är ett transportmedel till UFA. All "combat" ska i alla fall ske till fots...
Tja i helgen kände man sig som en fet amerikanare med sin burna SV2000 när man satt i en civil buss på väg till Kosta. Tur att man hade två plaster till sitt förfogande. Jag blir dock alltid less på att man måste gå sidledes in och tur att vi fyllde bussen till hälften (dvs varje soldat hade två sittplatser). Hade vi varit fler så hade det blivit trångt.
/Drömmen/
Nej jag vill ha civila skåpbilar lackade i grön IRdämpad färg, feta däck, taklucka med KSPfäste och plats för 8 soldater med trosspackning + chef och förare fram. Skåbilen skall ha skjutluckor vridbara i sidled och splitterskydd. Motorn skall vara stark. Ja jag vet det blir bara en dröm.
Fu Dahlberg
Sep 25 2006, 22:46
För de som var på T2 nu helgen, så fanns kronans nya buss att beskåda, så skall det vara militärt så finns det snart splitterskyddade bussar att tillgå ;)
Sedan att Det aldrig kommer till Hv, det är ju så
TForce
Sep 25 2006, 23:19
QUOTE (Fu Dahlberg @ Sep 25 2006, 22:46 )

För de som var på T2 nu helgen, så fanns kronans nya buss att beskåda, så skall det vara militärt så finns det snart splitterskyddade bussar att tillgå ;)
Sedan att Det aldrig kommer till Hv, det är ju så
Jo jag vill minnas att det fanns en grön buss på FM dagen i Göteborg i somras.
Lfskbat
Sep 25 2006, 23:37

Själv spenderade jag hela söndagen i en Ford Transit rekande områdena runt Uppsala-Enköping, bra mycket skönare och snabbare än att göra det i en tgb20 ;)
Både ja och nej! Vet inte om detta gäller längre, när jag gick FA-kursen, 2004 alt 5, så kom fordon så klart på tal. Instruktören sa att FM (Hv) har skrivit avtal med Hertz när det gällde hyra fordon inför övningar. Vet därför inte om det är lite "kontraktsbrott" varje gång Hvkomp hyr från TPC, som för övrigt är ovanligt glada för att ta ut hutlöst betalt för en bil. Men som sagt... signalvärdet är A och O, speciellt om vi ska visa oss för de som betalar notan (skattebetalarna), men även för oss själv... Känslan av att allt är grönt är UNDERBAR men smolket i bägaren är ju så klart den där jäkla Hertzbilen utan camonät mitt i grupperingen

Rent funktionsmässigt så duger minibussar alldeles utmärkt åt Hv, vara det vanilla eller IP. Ett stort släp och en pickup, så får vi med allt skit. Terrängkörningen räcker långt också. Av vägen bara, in till förläggningen eller FAPen. Sen går vi ju.
QUOTE (Lfskbat @ Sep 26 2006, 00:37 )

Både ja och nej! Vet inte om detta gäller längre, när jag gick FA-kursen, 2004 alt 5, så kom fordon så klart på tal. Instruktören sa att FM (Hv) har skrivit avtal med Hertz när det gällde hyra fordon inför övningar. Vet därför inte om det är lite "kontraktsbrott" varje gång Hvkomp hyr från TPC, som för övrigt är ovanligt glada för att ta ut hutlöst betalt för en bil. Men som sagt... signalvärdet är A och O, speciellt om vi ska visa oss för de som betalar notan (skattebetalarna), men även för oss själv... Känslan av att allt är grönt är UNDERBAR men smolket i bägaren är ju så klart den där jäkla Hertzbilen utan camonät mitt i grupperingen

Nej det är ju just färgen. Inte för oss Hv:are som vet vad som gäller. Utan mer signalvärdet gentemot okunniga civila. Vit Hertz/Avis och soldater = "Hemvärnet. Jaja."
Avtal: Samma sak hörde jag i somras på kurs. Fast med tillägget "viss färg" samt "skjutdörr bägge sidorna". Fast, som vanligt, tror det när jag ser det...
Sprinter eller kronblå VW. Sen är jag nöjd.
DaRaven
Sep 26 2006, 07:46
Min pluton har förvisso en delikat uppgift under kommande KFÖ, vi ska bl.a. bedriva rörlig spaning m.h.a fordon över vissa vägpartier i bataljonsområdet. Här kan jag faktiskt tycka att någon annan form av fordon hade varit klart mycket mer behjälpligt än en minibuss. Gärna någonting grönt, och med lucka i taket där man kan ställa en spruta

Men bara rent transportmässigt så är faktiskt minibussarna jäkligt bra för hemvärnet, fyller helt klart sina syften. Vi har ju inga uppgifter som egentligen kräver någonting annat - just nu. Ser vi över hemvärnets uppgifter, eller om hotbilden ändras så får man ju också fundera över vilken typ av fordon vi kommer att behöva. Om man bestämmer att ytövervakning med fordon är prioriterat, ja då får de också se över fordonstilldelning.
EDIT: Sedan finns det ju alltid cyklar och traktorer ;)
bushman
Sep 26 2006, 10:07
sak samma som vanligt i HV-komp så skall det vurmas för avtalsorg.
inget ont om bilkårister, jag har aldrig upplevt dem som motsträviga.
men en dag så står vi där med endast en bilkårist med minibuss-fö.bevis som valt att stanna hemma för att katten fått halsfluss eller liknade.
och så har ingen annan skickats på kurs för att få fö-bevis på minibuss.
summan blir att vi står still pga någon över Kompanichef. nivå, har bestämmt saker som vi i ledet inte kan göra något åt.
skall vi få minibuss, skall vi också utbilda mer förare på dessa.
ja jag vet, är det kris kör ju första bästa människa som kommer på plats.
men vad jag talar om är vid övn, och med all säkerhet kommer väldens mest nitiske regelryttare, finnas i närheten då fordonet skall röra sig.
eftersom HV består av alla sorters människor finns det rätt ofta folk som hade rejält tråkiga barndommar, med blå brandbilar och betong i sandlådan.
och de har en tendens att inte vara helt flexibla i känsliga lägen.
ge oss vad fan som helst i fordonsväg, bara vi slipper sprintern.
ge GW till IP så de får vara combat och syncro´s till HV´komp.
fast jag skall ge er en gammal klassiker:
det kvittar vilken bil ni än ger till HV med civilt utseende, ni kommer ändå att hitta HV-komps fru i den utanför IKEA ändå.... :P
logsqd
Sep 26 2006, 14:39
Aaah, en diskussion om fordonsparken, kan inte låta bli att lägga mig i hur mycket jag än försöker.
Själv är jag emot civila fordon till all annan användning än transport till och från övningen.
Varför? Civila fordon (läs minibuss) är för trånga för soldater i stridsväst och hjälm som bär diverse vapen och annan utrustning. Den tunna plåten och alla plastdetaljer tål inte i och urlastning av vår utrustning, de minibussar jag sett efter övningar (både i HV och GU) brukar vara i ett eländigt skick med bucklor i plåten, trasiga säten och bälten, paneler som lossnat, repiga på utsidan och trasiga lyktglas, m.m. Vidare så slutar ofta även den lättast terrängkörning (exempelvis över höga trottoarkanter) i dyra skador på minibussen. Show of force med minibuss, då får de som sitter I minibussen se riktigt grymma ut!
Så om någon i vår kloka ledning ändå bestämmer sig för att det är med minibuss transporterna ska ske, se då till så att de hyrs in, annars kommer hela fordonsparken vara sönderkörd efter ett par år. Alternativt kan vi bygga upp en rejäl reparationskapacitet inom HV. Kanske kan en rep-grupp som tar hand om minibussarna ingå i varje IK.
Alltså om våra (IP och IK) Tgb och Bv ska bytas ut så bör det vara till fordon som är byggda för lite hårdare tag. Ska vi dessutom agera i en urban miljö så ökar behovet av fordonstransporter och därmed slitaget på fordonsparken vilket i sin tur ökar behovet av rejälare fordon. Ut ur skogen = minibuss, nej tvärtom!
Jag ser gärna att vi får behålla vår fordonspark några år till och helst utöka den med ytterligare någon 11-, 13-eller 20-bil (alternativt BV) och gärna en 30- eller 40-bil för att få plats med prylregnet.
Ska vi agera med egen transportkapacitet, i vilken miljö som helst behövs militära fordon. Ska vi däremot bara åka till och från övningen så fungerar civila fordon, minibuss.
Charlie Spartan
Sep 26 2006, 15:25
Tycker att man ska "Galta" upp Hemvärnet, framför allt IP enheterna så har man fordon som står pall för diverse utmaningar....... ;)
Fu Dahlberg
Sep 26 2006, 15:27
QUOTE (Charlie Spartan @ Sep 26 2006, 16:25 )

Tycker att man ska "Galta" upp Hemvärnet, framför allt IP enheterna så har man fordon som står pall för diverse utmaningar....... ;)
jo, men det kommer
inte att hända, då man bara beställt ett "litet" antal bilar
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.