Okej, men i befattningsbeskrivningen står att man tillsammans med yrkesofficierare kommer vara utbildare och föregångsman för dom andra värnpliktiga, har man inget personalansvar då?
Nu blir jag lite förvirrad också... Det står 330 dagar i papperna, stämmer inte det? Är det KB eller GB?

[/qoute
Crill88 DU får ta det vi säger med en smula salt eftersom vi är utbildade efter det gamla systemet. Idag så ligger alla, mig veterligen, inne 330 dagar och så var det ju inte förr då det var fördelat mellan 15,12,10 och 7,5 månader och då var det lättare att sätta precisa beskrivningar på var och en. Nu är det väl så att de bäst lämpade efter grundutbildning tas ut som gruppchefer(radarbefäl) och övriga blir fordonsförare/sambandssoldater/radaroperatör på en radarstation. Detta är dock vad jag tror. chefen på troppen tillika underrättelseledare lär bli en MHS utbildad sergeant om jag har förstått detta rätt. Jag kan bara säga att under min tid på Lv6 så var enda skillnaden mellan radarbefälet och radaroperatören antalet streck på kragen eftersom det redan fanns tre KB på troppen så fanns det inget behov av att radarbefälet var gruppchef utan det blev KB.na Visst behandlades man utefter vilken uppgift/rang man hade men radarbefälet hade inga uppgifter likt andra GB som verkligen förde befäl över sina grupper.