QUOTE (BertilCesar @ Sep 21 2006, 05:03 )

För cirka timma sedan gick jag in på hemvarnet.se och skickade in en ansökan att få gå med i min grannkommuns HV (Haninge, Södertörns hemvärnsbataljon).
Efter att ha varit inne och läst här på forumet samt på hemvarnet.se så har jag några frågor, vänder mig då hit eftersom jag inte känner någon som är med i HV.
Jag har förstått att kommer man med i HV IP så kan jobbet bli lidande, mer åtagande och man måste vara med på fler övningar än "vanliga" HV kräver. Vad är det mer som skiljer? hur pass bra form måste man vara, vad krävs egentligen för att komma med?
Någon som har bättre koll på IP får gärna svara på de frågorna.

Jag har gjort GUn, vad skulle tala för att jag inte kommer med? (är inte dömd heller)
Du borde inte ha några problem med att komma med.

Till sist, hur lång tid tar det innan man blir "kontaktad"? Hur sker den, menar är det via telefon, mail eller brev i lådan? Har läst på forumet att det har tagit upp till 4 månader för vissa vilket jag tycker är lite väl lång tid.
Jag har skickat in ansökningar (2 gånger) till samma HV som du, första gången för 1.5 år sedan och andra gången i maj detta år, utan att ha hört ett enda ljud från dem..
Jag skickade även in till S:t Göran och Huddinge och där tog det ca 1 vecka innan någon rekryteringsansvarig återkom till mig per telefon (båda ringde med någon dags mellanrum).
Efter ca 2 veckor gjordes hembesöket och nu i början på september kom välkomstbrevet i brevlådan.
Det brukar tydligen inte ta så lång tid, men myndigheter har ju också semester...

Jo en fråga till; om jag blir antagen, vad sker sen? menar jag går på informationskurs, sedan en 4 dagars utb. Efter det? Hur förflyttas jag till kompaniet,plutonen? Dyker jag bara upp på en övning och säger "hej, jag är ny här"?
Ber om ursäkt om det är dumma frågor men jag hoppas ni kan hjälpa mig.
I välkomstbrevet får du en lista med all materiel som du ska hämta ut på förrådet.
Du åker förslagsvis innan introkursen (förråden kan ha öppet i samband med introkursen, men då kan de bli långa köer) och hämtar ut din materiel. Det är skönare att ha hämtat ut allt i förväg och i lugn och ro hemma kollat så allt är helt och passar dig. Medtag minst 2 stora väskor att transportera materielen i.
Du får en kallelse till introkursen ca 2-3 veckor innan kursen börjar.
Efter genomförd kurs kontaktar du ditt kompani och meddelar att du är utrustad och utbildad. Du blir då placerad i en grupp och kontaktad av din gruppchef.
Jag reserverar mig för att det är olika på olika kompanier, men all relevant info för just dig kommer du att få när hembesöket görs. Hembesöket är ju inte bara för att kontrollera din bostad utan även en intervju och ett tillfälle där du får ställa frågor om "ditt "hemvärnskompani.