QUOTE (Vesku @ Sep 20 2006, 11:43 )

Håller på och pluggar lastvikter för CE-kort nu och då slog det mig att vissa av försvarets transporter är betydligt tyngre än vad som gäller civilt.
Hur tunga transporter får försvaret köra som tyngst, betalar de något extra för att de kör så tungatransporter, det borde ju slita ordentligt på vägarna.
Hur ser prestandan ut på transportsläpen, antal axlar, antal hjul/axel osv?
Bland det tyngsta som körs är transport av Stridsvagn 122
Ekipaget består av Dragbil 23T (Scania T144, 6x4) och STRVTPPHV 795C (5-axlig påhängsvagn, dubbelmontage på axlarna). Med upplastad stridslastad stridsvagn väger det runt 100ton
Vagnens prestanda:STRVTPPHV 795C: Tjänstevikt 21400Kg, maxlast 68600kg, totalvikt 90000Kg
/What
QUOTE (TPJ-Bo @ Sep 20 2006, 15:56 )

QUOTE (Vesku @ Sep 20 2006, 11:43 )

Håller på och pluggar lastvikter för CE-kort nu och då slog det mig att vissa av försvarets transporter är betydligt tyngre än vad som gäller civilt.
Hur tunga transporter får försvaret köra som tyngst, betalar de något extra för att de kör så tungatransporter, det borde ju slita ordentligt på vägarna.
Hur ser prestandan ut på transportsläpen, antal axlar, antal hjul/axel osv?
Försvaret har fasta dispenser så de behöver inte söka för varje enskilt tillfälle. Det är ju rätt många fordonsekipage som behöver dispens för att köra på vägen och till exempel vid en övning på ett ing eller p regemente så skulle man ju behöva lägga veckor i förväg på att bara skriva papper för dispeserna om man inte hade haft dem fastslagna redan
Det finns mig veterligen ingen dispens från vägverket centralt som gäller tex stridsvagnstransport över hela Sverige, förbanden måste söka dispens för sina tunga transporter löpande i respektive region (vägverket är indelat i regioner, centralt kan de ej utfärda sådana dispenser)
/What