Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Statskupp i Thailand
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > Krig och Konflikter Idag
Vildmannen
Militärkupp befaras i Thailand tveka.gif

Hoppas det inte stämmer. Funderar ju på att boka resa dit.
Olsen
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/5361008.stm

Stridsvagnar utanför regeringshuset i Bangkok. Står om det på de svenska nyhetsidorna med, men BBC har än så länge mest information.

Edit: saxade lite från SVT:s nyhetslöp:

"En militärkupp befaras i Thailand. Stridsvagnar blockerar regeringskansliet och soldater ska enligt vittnen också ha intagit byggnaden.

Premiärminister Thaksin Shinawatra, som just nu är i USA, har utfärdat undantagstillstånd, uppger Reuters. Shinawatra sade i statlig tv att hans undantagstillstånd gäller Bangkok. Han sade även att han avskedat arméchefen.

Enligt AFP cirkulerar rykten i Bangkok om en omedelbart förestående militärupp. Soldater lojala med den sparkade arméchefen har enligt vittnen beordrat polisen att lägga ned sina vapen.

Premiärminister Thaksin Shinawatra vid ett besök på Kuba. Foto: Gregory Bull/ScanpixSamtidigt sändes i en tv-kanal som ägs av militären bilder av kungafamiljen och sånger som förknippas med tidigare militärkupper.

Shinawatra är mitt inne i en politisk kris som underblåsts av en pågående protestvåg på gatorna.

Nyval sköts upp
I förra veckan beslutade man att skjuta upp det nyval som skulle ha hållits den 15 oktober till den 19 eller 26 november.

Bland annat saknades en valkommission sedan medlemmar av den tidigare kommissionen beslagits med att ha hjälpt regeringspartiet.

Avsikten med nyvalet är att reda upp den politiska röra som uppstått på grund av anklagelser mot Thaksin för ekonomiska brott och krav på hans avgång. En lång gatukampanj mot Thaksin ledde till att denne utlyste nyval i april.

Men de stora oppositionspartierna bojkottade detta val. Resultatet blev därmed oklart. Domstolarna ogiltigförklarade till slut valet och den dåvarande valkommissionen fängslades.

Inget fungerande parlament
Thailand har på grund av den oklara situationen inget fungerande parlament och en övergångsregering som inte har kunnat fatta viktiga beslut.

Thailand har upplevt 17 militärkupper sedan 1932 då landet blev konstitutionell monarki och fram till tidigt 1990-tal. På senare år har dock militärens makt över politiken minskat avsevärt."
Slöbevakarn
Tyvär verkar det inte bättre.
Missnöjet med regeringen är stort. Och Thailand har upplevt kupper förut.
Just nu verkar det som om man bara kan vänta och se.
Strv S
Bara hoppas att det ordnar sig snabbt
golffoxtrotfive
enligt våran kära statliga television 18,00 nyheterna så hade dom fått osäkra rapporter om att öb och polischefen har läget kanske under kontroll
Ing
Slog ihop ett par trådar till en, som ligger på rätt ställe.

/BG
Nestor
QUOTE (Slöbevakarn @ Sep 19 2006, 18:04 ) *
Tyvär verkar det inte bättre.
Missnöjet med regeringen är stort. Och Thailand har upplevt kupper förut.
Just nu verkar det som om man bara kan vänta och se.

Bara 17 stycken på 74 år. vissel.gif tveka.gif
Bappelsinmannen
Blir det mission så ställer jag upp!!! dribble.gif

//Nisse
Quaci
läste om det i Metro, enligt dom är det kungen som är den drivande kraften bakom statskuppen.
Dom intervjuade också 2 personer därifrån och dom tror att det ska vara över snart.
Rickard N
Läste i DN att de inte haft statskupp i Thailand på 15 år, med lite positiv vinkling... Lätt absurt med en svensk världsbild.
Schalldämpfer
Var det någon mer än jag som blev förvånad när den svenske ambassadören (teflonhjärnan sollar alltför ofta bort namnen på politiskt tillsatta personer i stats- och utrikesförvaltningen...) sade något i stil med. "Jag tror inte det är så farligt. Nu kan det ju bli lite stabilt."

Huruvida han har rätt i sitt påstående eller inte kan jag naturligtvis inte uttala mig om, men är det inte anmärkningsvärt att han som representant för Sverige så aktivt ger sitt stöd till vad som faktiskt, trots allt, är att betrakta som ett militärt maktövertagande av en folkvald församling och dess ledare?

Edit. Fixade till för läsbarhetens skull
Mordred
Brodern bor sedan ca ett och ett halvt år tillbaka i Bangkok, bortsett ifrån att vissa utländska TV-kanaler har blivit blockade och inte går att se på så är läget lugnt.

De flesta Thailändare min bror pratat med (inkl hans egen fru biggrin.gif) är rätt nöjda över att militären och Kungen (som är en enormt populär person) tagit tag i saken, nu väntar de bara på nyval. biggrin.gif
Darkwand
Än så länge verkar ju kuppmakarna spela i lättviktsklassen med tanke på att dom i princip bara tvingar fram ett nyval.
Dock vet man ju aldrig vad som händer men jag har svårt att se lika allvarligt på det här som tex talibanernas maktövertagande.

Angående den militära utrustningen som användes i kuppen måste ju den närmast vara att betrakta som muséal i stora stycken
Status quo
I bästa fall blir det nyval, i värsta fall militärdiktatur. Jag tror på det första efter som det verkar lätt lugnt än så länge, dock är det lite oroväckande att man stoppat yttrandefrihet i media.
Mordred
Den regering som tills nyligen satt vid makten hade som vana att lite slumpvis inskränka på yttrandefriheten. I sydost asien har de inte riktigt samma syn på yttrandefrihet som vi (tror oss) har.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.