Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vapenlampa till Ak4
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4
Moldiver
På den senste Hv-övningen fick vi lite bastning av övningsledaren för att vi inte hade vapenlampor på våra vapen. Dock så kunde vi inte förvänta oss att få hämta ut några någonsin, utan förväntades tydligen att fixa detta själva.
Jag fick idéen till att bygga en egen vapenlampa och har nu lite frågor till alla andra.
När det gäller strömbrytare, är det nödvändigt att man har en kontakt nära handskyddet som tänder lampan så länge den är intryckt, eller räcker det med att ha en enkel omkopplare så man slipper hålla inne en knapp hela tiden?
De modeller jag sett på nätet använder bägge metoderna, men vilket tycker ni är bäst?
Ing
Hur har de tänkt sig fästa en vapenlampa på AK4 idag?
Tills det är löst får vi väl fortsätta famla i mörker....
Moldiver
Kanske med nya handskydd? Vem vet?
Att tejpa fast en ficklampa funkar, men är inte speciellt snyggt. Jag hade tänkt använda en skruv och mutter i de två hål som finns på undersidan av handskyddet istället. Väntar bara på ok/inte ok från chefen...
Arctic soldier
QUOTE (Moldiver @ Sep 19 2006, 08:22 ) *
På den senste Hv-övningen fick vi lite bastning av övningsledaren för att vi inte hade vapenlampor på våra vapen. Dock så kunde vi inte förvänta oss att få hämta ut några någonsin, utan förväntades tydligen att fixa detta själva.

skojar du eller så enligt övnings ledaren så skall vi ha sök lamper som vi skall bekosta själva. blink.gif

i min värld så skall de inte kosta något att vara i grön kläder utan tvärt om.

eller gälde detta bara er?
Moldiver
QUOTE (Arctic soldier @ Sep 19 2006, 10:28 ) *

skojar du eller så enligt övnings ledaren så skall vi ha sök lamper som vi skall bekosta själva. blink.gif

Han sa att vi slarvade med genomsöket av en byggnad eftersom få av oss hade vapenlampor.
Vi fick i uppgift att fixa detta tills nästa övning. Jag tolkar det som att vi måste bygga våra egna.
Arctic soldier
a de låter ju utan tvekan att så är fallet.

men då måste de ju finnas anvisningar och regler för sånt för mig veteligen så får man inte mådda vapnen hursom helst.

men lycka till med byggandet och du får gärna visa hur du gorde.
johanp
En polare har en Insight M3 lampa, avsedd för en Glock pistol, monterad upp och ner ovanpå rps, verkar rätt funkis.
Furir Razer
Hade en övning i tunnelsystemet under stan för ett tag sen och där konstaterades att vi MÅSTE ha bra lampor för att de skulle funka, vilket inte var fallet med de maglite´s vi har på förådet. De är ju de stora maglite´sen och de gå ju fan inte att fästa på en lampa på ett par kilo på en redan ganska tung och klumpig bössa. Nu har vi fått ut ett par surefire lampor( tror de var så dom hette)
Problemet är bara fästanordningar till dem, de finns ju tydligen bra sådana men dem får vi inte ut av nån andlednig så de blir till att tejpa fast och hoppas på de bästa.

Ps vi fick ut 5-6 st per pluton...
King Kill
QUOTE (johanp @ Sep 19 2006, 11:06 ) *
En polare har en Insight M3 lampa, avsedd för en Glock pistol, monterad upp och ner ovanpå rps, verkar rätt funkis.

Såg i helgen att min grpchef W. (4e grp) hade en vapenlampa monterad på handskyddet. Såg inte riktigt hur han hade fäst den, men den verkade avtagbara iaf.
Gator
QUOTE (King Kill @ Sep 19 2006, 11:16 ) *

Såg i helgen att min grpchef W. (4e grp) hade en vapenlampa monterad på handskyddet. Såg inte riktigt hur han hade fäst den, men den verkade avtagbara iaf.

Det fästet såldes tidigare av MS, de kan fortfarande ta hem det tror jag.
Det marknadsfördes av MS som ett SureFire-fäste, men när jag kontaktade SF hävdade dom (SF) att det var det inte.
Det är nog det bästa lampmontaget för AK4 jag sett, så som vårt vapen ser ut idag iaf.
/Gator (2.grp)
HV.gif
johanp
QUOTE (Gator @ Sep 19 2006, 12:42 ) *
QUOTE (King Kill @ Sep 19 2006, 11:16 ) *

Det fästet såldes tidigare av MS, de kan fortfarande ta hem det tror jag.
Det marknadsfördes av MS som ett SureFire-fäste, men när jag kontaktade SF hävdade dom (SF) att det var det inte.
Det är nog det bästa lampmontaget för AK4 jag sett, så som vårt vapen ser ut idag iaf.
/Gator (2.grp)
HV.gif

Det är ett kass fäste - en annan grp ch i samma pluton har tappat en SF uppe i Fagersta pga just det fästet.
Gator
QUOTE (johanp @ Sep 19 2006, 13:00 ) *
Det är ett kass fäste - en annan grp ch i samma pluton har tappat en SF uppe i Fagersta pga just det fästet.

Taget.
Men som sagt, det finns inte så gott om alternativ. Montage ovanpå rps verkar sådär - möjligen med fjärrbrytare på handskyddet då.
HV.gif
dalmas
QUOTE (Moldiver @ Sep 19 2006, 10:38 ) *
QUOTE (Arctic soldier @ Sep 19 2006, 10:28 ) *

Han sa att vi slarvade med genomsöket av en byggnad eftersom få av oss hade vapenlampor.
Vi fick i uppgift att fixa detta tills nästa övning. Jag tolkar det som att vi måste bygga våra egna.

Intressant. Vi ska bekosta KFÖ- veckor med lönsavdrag och bygga vår egen utrusning. Snart får man väl vara glad att man får ut en uniform gratis.
SwePace
QUOTE (Moldiver @ Sep 19 2006, 08:40 ) *
Kanske med nya handskydd? Vem vet?
Att tejpa fast en ficklampa funkar, men är inte speciellt snyggt. Jag hade tänkt använda en skruv och mutter i de två hål som finns på undersidan av handskyddet istället. Väntar bara på ok/inte ok från chefen...

Jag är likt andra fullt övertygad om att där det ställs krav om utr så skall det tillhandahållas medel att kunna möta kravet.

Som i det här fallet. (Lampor som är kraftiga nog och på annat sätt lämpliga att lösa uppg.)

Men det man kan göra är följande om man på något sätt kommit över en SF eller motsv:
1/Ta loss handskyddet från vapnet
2/Tag en bit najtråd av kraftigare typ. Stick in ändarna i hålen i handskyddet utifrån.
3/Dra/tryck in så mycket av tråden du kan i hålen, så att den ligger tight mot ut- undersidan av handskyddet.
4/Vik in trådändarna mot varann i handskyddet och återmontera på vapnet.
5/Fäst SF eller motsv med två buntband i najtråden så att den ligger paralellt med handskyddet på undersidan. Se bara till att du inte får vassa ändar av de klippta buntbanden som man kan skära sig på.

OBS! Ovanstående är någonting alla får testa på egen risk. Jag vet inte om det är tillåtet att göra så. Men det kan tillfälligt lösa problemet med brist vapenmonterad lampa.

/SwePace
Nilsanders
Handskydd med rail till AK4/G3. De jag har sett i USA är rätt dyra. Någon som har sett billiga sådana någonstans?
Pvt. Polly
Eller så finns det den här för en billig slant

http://www.rangerjoes.com/flashlight-swatf...tem-p-3138.html

borde gå att fästa uppe på rps

ska snart beställa en åter kommer med info...
larsev
Jag fick idéen till att bygga en egen vapenlampa och har nu lite frågor till alla andra.
När det gäller strömbrytare, är det nödvändigt att man har en kontakt nära handskyddet som tänder lampan så länge den är intryckt, eller räcker det med att ha en enkel omkopplare så man slipper hålla inne en knapp hela tiden?
De modeller jag sett på nätet använder bägge metoderna, men vilket tycker ni är bäst?

Er övningsledare har inte koll på läget. dry.gif
Ni får inte utrusta era AK4B med vapenlampor lika lite som man får utrusta den med benstöd under förutsättning att ni INTE har fått ut utrustning via FMLog huh.gif
ptah
Säkerhetsbestämmelser AK4 B
AK 4 och dess tillbehör får inte modifieras. Det är inte heller tillåtet att montera tillbehör som ej tillhandahålls av Försvarsmakten.

Nog för att de flesta tar det med en nypa salt, men skall man motera Ficklampa 4 då? smile.gif
Menar, ifall du inte har lust att spendera pengar själv, vilket du absolut inte skall behöva, kan du ju hänvisa din chef till ovanstående text och på så sätt snacka dig fri.

Under min GU SlutÖ så tyckte jag det va lite häftigt att tejpa fast min mag-lite mini på undersidan av Ak5 med silver[grön]tejp. På kvällen fick vi order om att rensa en byggnad, och det var kolmörkt. Självklart var det ingen annan som anammade detta med ficklampan, och undertecknad fick gå längst fram genom hela byggnaden... camo.gif

Som sagt, räcker med tejp och maglite. Fast vill man ha en mer avmonteringsbar lösning (du måste ju tejpa fast den varje gång du har tagit bort den...) så får du nog punga ut med massor med kronor. Speciellt som "fina" lampor är svindyra.

Ta en titt på http://www.terrang.se (f.d. militaryshop) under belysning/lampor/mm.

denna verkar rätt OK... (tänk på att det inte medföljer en lampa, enbart fäste)
http://www.terrang.se/produktdel.cgi?pid=233
DaRaven
Modifiering av vapnet är såklart en definitionsfråga ;) Att skruva fast en lampa på vapnet, i befintlig spår, är ju tämligen oskyldigt..
Munin
hmm..stark pennlampa från ica/coop, med knapp i toppen(baktill) + isoleringstejp?

Lätt att riva av, stoppa undan när behov saknas och billig. rolleyes.gif
ugly
QUOTE (ptah @ Sep 20 2006, 14:59 ) *
Säkerhetsbestämmelser AK4 B
AK 4 och dess tillbehör får inte modifieras. Det är inte heller tillåtet att montera tillbehör som ej tillhandahålls av Försvarsmakten.

Nog för att de flesta tar det med en nypa salt, men skall man motera Ficklampa 4 då? smile.gif
Menar, ifall du inte har lust att spendera pengar själv, vilket du absolut inte skall behöva, kan du ju hänvisa din chef till ovanstående text och på så sätt snacka dig fri.

Under min GU SlutÖ så tyckte jag det va lite häftigt att tejpa fast min mag-lite mini på undersidan av Ak5 med silver[grön]tejp. På kvällen fick vi order om att rensa en byggnad, och det var kolmörkt. Självklart var det ingen annan som anammade detta med ficklampan, och undertecknad fick gå längst fram genom hela byggnaden... camo.gif

Som sagt, räcker med tejp och maglite. Fast vill man ha en mer avmonteringsbar lösning (du måste ju tejpa fast den varje gång du har tagit bort den...) så får du nog punga ut med massor med kronor. Speciellt som "fina" lampor är svindyra.

Ta en titt på http://www.terrang.se (f.d. militaryshop) under belysning/lampor/mm.

Visst, det är ballt och bra tills det händer en olycka där din egenmonterade tuffa ficklampa kanske är en orsak till olyckan.
Då kan du börja diskutera ersättningar och försäkringar och sedan inse att det kanske var så tufft att modda sitt vapen.

Mina fem... eller vad man nu skriver wacko.gif

Edit: grisfingrar
Knekt

Visst. Köp den. Och bli förvånad när gummit som hela fästet är gjort av smälter och lampan faller i backen.
Hornet
Undrar om det blir något av det där försöket med RAS till AK4 hoppas att det blir OK med RAS vore inte helt fel dry.gif
ptah
QUOTE (Knekt @ Sep 20 2006, 19:49 ) *

Visst. Köp den. Och bli förvånad när gummit som hela fästet är gjort av smälter och lampan faller i backen.

jag sa "verkar" :P inte tittat närmare på produkterna
Fu Kjellberg
QUOTE (ptah @ Sep 20 2006, 23:16 ) *
QUOTE (Knekt @ Sep 20 2006, 19:49 ) *

jag sa "verkar" :P inte tittat närmare på produkterna

Man får inte göra så här men ha ett extra handskydd med lampa så kan du byta smile.gif

Jag skall se om jag kan fixa fram bilder igen på handskyddet som Armatech tog fram till Ak4.
Det är dom som gjort motsvarande handskydd till Ak5.
Har papper på det någonstans blink.gif

Annars så får man göra som försvarsmakten gjort här:

Sätta en insight M6 lampa på rp-siktet
johanp
QUOTE (Gator @ Sep 19 2006, 13:34 ) *
Men som sagt, det finns inte så gott om alternativ.

Montage ovanpå rps verkar sådär - möjligen med fjärrbrytare på handskyddet då.

Ja det är verkligen mysko att man slängde på rps men inget mer när man ändå uppgraderade byssorna...

Ja det är ju en nackdel, du såg säkert en soldat i 1.grp med en Insight ovanpå rps på senaste övningen, tyvärr sitter av/på just på lampan och inte på handskyddet.
Nilsanders
QUOTE (Fu Kjellberg @ Sep 21 2006, 07:21 ) *
Jag skall se om jag kan fixa fram bilder igen på handskyddet som Armatech tog fram till Ak4.

Lustigt att du tar upp just Armatech. Tillskrev dem förgår och fick följande svar igår:

Från: @armatech.se
Ämne: Re: Brügger & Thomet AG BT-21676
Datum: onsdag 20 sep 2006 09.21.02 GMT+02:00
Till: nilsanders

Hej.

tyvärr säljer vi inte dessa produkter till civilpersoner.

Mvh.

ArmaTech
----- Original Message -----
From: Nilsanders
To: @armatech.se
Sent: Tuesday, September 19, 2006 9:22 PM
Subject: Brügger & Thomet AG BT-21676

Hej, ni står listade hos Brügger & Thomet som svenska agenter så jag tänkte höra mig för om BT-21767 HK G3 Handguard (with short Siderails) passar på AK4 och vad en sådan skulle kosta i så fall?

MvH N

Frågan är ju det där med modifiering och godkännande av vapen i FM/HV men OM det skulle godkännas borde det kanske gå att genom t.ex. Kompanichef att beställa!?
Fu Kjellberg
Det handskydd jag menar är med lampan integrerad som på Ak5 handskyddet.
Var hos Armatech -96 och diskuterade det handskyddet men sedan verkade det som att det inte blev någon marknad för det.

Skall som sagt leta upp bild. smile.gif
Hans Engström
Vapenlampa är bra, men ta inte det som sas på den övningen som ngn slags order.
Henil
Kolla här på min vapenlampmontering.
http://homepage.mac.com/hnilsson/Vapenlampmontage/

Jag gjorde en liten sida för att det är ett antal bilder.

Kan detta vara godkänt? camo.gif
Nilsanders
Mycket trevligt handtag med lamphållare om man kunde få till ett "rail" på undersidan:

Moldiver
QUOTE (Henil @ Sep 21 2006, 20:26 ) *

Den lösningen gillar jag. Att använda cykelpumpsfästet är ju genialt. Vilket artikelnummer på biltema har den?
tinhead
QUOTE (Moldiver @ Sep 21 2006, 20:43 ) *

Den lösningen gillar jag. Att använda cykelpumpsfästet är ju genialt. Vilket artikelnummer på biltema har den?

Hmm jag skulle byta ut plastbandet som fäster mot ett band i metall..
Finns hos dom flesta byggfirmor och VVS försäljare.
OM du inte hittar en jätteslangklämma.. vissel.gif
Henil

Art nr 27-504, trycker man på texten cykelpump så kan man se pumpen.

QUOTE (tinhead @ Sep 21 2006, 21:04 ) *

Hmm jag skulle byta ut plastbandet som fäster mot ett band i metall..
Finns hos dom flesta byggfirmor och VVS försäljare.
OM du inte hittar en jätteslangklämma.. vissel.gif

Bra idé!
major disaster
QUOTE (Moldiver @ Sep 19 2006, 07:22 ) *

Man kan även titta på gamla inlägg...

QUOTE (major disaster @ May 1 2005, 15:46 ) *
Okej...

Fick in en bild på ASP-lampa monterad på rps. (Taget med mobilkamera = inte bästa upplösning)
TForce

----------------------------------------------------------
Well vi har blivit lärda av en instruktör på RPS att man får ha max 200g på RPSskenan...
och lampan bör väl väga mer än 200g?

Han påstår även att man i framtiden skall ha ngn slags FFI utrustning på RPS
skenan men det känns som om det verkligen ligger 50 år in i framtiden...
Vargas
Enligt Insights egen info:

M6 Tactical Laser Illuminator, Long gun: 4.8oz. w/batteries

Vilket blir ungefär 136g.
Knekt
QUOTE (TForce @ Sep 22 2006, 01:09 ) *

----------------------------------------------------------
Well vi har blivit lärda av en instruktör på RPS att man får ha max 200g på RPSskenan...
och lampan bör väl väga mer än 200g?

Han påstår även att man i framtiden skall ha ngn slags FFI utrustning på RPS
skenan men det känns som om det verkligen ligger 50 år in i framtiden...

150g är väl gränsen?!
Adam Wilhelm
Ja.
scattergun
Då borde det räcka med en weaverring, beamshots 1"-3/4" förminskare i plast, och slutligen en Fenix P1. Den väger under 150 gram med allt inkluderat, ger 55lumens i typ två timmar och kan monteras på RPS....men den har ju inte sladdbrytare förståss!!
TForce
Hej

är det ngn som vet en vapenlampa som har sladdbrytare...

Finns det modeller med trådlös sladdbrytare?
scattergun
Alla Surefire C-series och M-series, Streamlights vapenlampor, Pelicans M6, G&P, Wolf-Eyes, m.fl. finns med remoteswitch. Har hittills inte sett nån med sladdlöst....
TForce
QUOTE (scattergun @ Sep 25 2006, 20:55 ) *
Alla Surefire C-series och M-series, Streamlights vapenlampor, Pelicans M6, G&P, Wolf-Eyes, m.fl. finns med remoteswitch. Har hittills inte sett nån med sladdlöst....

Hej
Nej det är väl helt enkelt större chans till krångel...
Annars bluetooth borde ju fixa detta. Men visst större chans till krångel
och dyrare lampor med trådlöst.
knaZen
Jag har tillsammans med några vänner beställt en hög med "Flashlight - SWATFORCE Tactical System" nu, ska bli intressant att det hur bra det funkar. Har en KFÖ som närmar sig då den förhoppningsvis kan invigas. Annars får det vänta till SIB2:an. biggrin.gif
scattergun
Ja, inom militär verksamhet är det väl kutym att utöva KISS-principen, och då är en sladd betydligt bättre än en liten radiosändare......

Nackdelen med alla billiga skitlampor är att dom kan slockna av rekylen.....men å andra sidan så är ju utbyteslamporna billiga!!....om man nu överlever problemet, risken finns ju att den slocknar i ett skarpt läge, och det är väl inte så optimalt.
Om jag skulle ha en vapenlampa som jag behöver lita på i ett skarpt läge(och det är ju det alla vapenlampor är till för) så skulle jag köpa det bästa jag har råd till. Dom billigaste rekylsäkra(enl. spec iaf) är Wolf-Eyes, där man får en med tailcap-tryckknapp för 260 spänn över nätet. Fäste till den går lös på en hundring. Om man är snålare än så så riskerar man att bli utan lyse i en byggnad full med fi....inte bra!! banghead.gif
DaRaven
Vi (eftersom jag beställt med Knazen ovan) återkommer med feedback på hur rekylsäker SWATFORCE:n var senast efter vår KFÖ i Oktober... Men man får ju hoppas att lampor avsedda för vapenmontering faktiskt klarar av den, ska väl vara om 7.62 sparkar lite extra då ;)
Knekt
QUOTE (TForce @ Sep 25 2006, 22:31 ) *
QUOTE (scattergun @ Sep 25 2006, 20:55 ) *

Hej
Nej det är väl helt enkelt större chans till krångel...
Annars bluetooth borde ju fixa detta. Men visst större chans till krångel
och dyrare lampor med trådlöst.

Blutetooth? wacko.gif Nu skojar du till det... väl?
CP2
QUOTE (knaZen @ Sep 25 2006, 22:39 ) *
Jag har tillsammans med några vänner beställt en hög med "Flashlight - SWATFORCE Tactical System" nu, ska bli intressant att det hur bra det funkar. Har en KFÖ som närmar sig då den förhoppningsvis kan invigas. Annars får det vänta till SIB2:an. biggrin.gif

Är tanken att lampan ska monteras ovanpå RPS?
DaRaven
QUOTE (c3grp @ Sep 26 2006, 12:14 ) *
QUOTE (knaZen @ Sep 25 2006, 22:39 ) *

Är tanken att lampan ska monteras ovanpå RPS?

Yes, den har ju fästen för rail.. Och den enda som är ledig är ju den uppe på RPS.
Hornet
vad väger lampan (totalt)?

Nej man får väl helt enkelt köra på
Tills den dagen man får RAS på bössan (lär aldrig hända)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.