Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MAS-49
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Qaz
Jag läste på Modern firearms om MAS-49. Det är ett franskt halvautomatiskt gevär med tioskottsmagasin. Påminner lite om våran Ag-42 Ljungman.

Det som förvånade mig är att det geväret var med ända fram till 1979 då det ersattes av FAMAS. Då hade ju G3, AK47 och M16 varit med ett bra tag och helt ersatt halvautomatiska gevär.
Jag undrar om det är nån här som vet varför det var med så länge och om MAS-49 var ett bra gevär.
vemtogmittnamn
å andra sidan har vi fortfarande kvar m/45 i viss mån, och rent sporadiskt skulle jag väl kunna tänka mig att det franska vapnet var i bruk, men inte i större skala.

(kan naturligtvis ha helt fel.)
dalmas
Gå hit http://world.guns.ru/assault/as47-e.htm och du skall bli upplyst. Fransmännen hade SIG mellan MAS och FAMAS.
Qaz
QUOTE (dalmas @ Sep 19 2006, 17:30 ) *
Gå hit http://world.guns.ru/assault/as47-e.htm och du skall bli upplyst. Fransmännen hade SIG mellan MAS och FAMAS.

Men där står det att SIG utvecklades i mitten på 70-talet. Detta gör att fransmännen fortfarande hade automatgevär före det när andra hade automatkarbiner. Varför var fransmännen så sena med att skaffa automatkarbiner?
woozie
QUOTE (Qaz @ Sep 19 2006, 21:38 ) *

Men där står det att SIG utvecklades i mitten på 70-talet. Detta gör att fransmännen fortfarande hade automatgevär före det när andra hade automatkarbiner. Varför var fransmännen så sena med att skaffa automatkarbiner?

För att dom är fransmänn? ;O

Nej men svårt att spekulera i det.. Om man läser lite i texten om vapnet så står det "proved itself accurate and reliable"
sen står det att dom gjorde vissa förbättringar på vapnet.

Står mycket gott om vapnet och skulle anta att det var därför dom var sen med uppgradera sig.. varför ändra på något som funkar bra? Spekulerar bara nu, om någon vet den riktiga anledningen får dom gärna rätta mej smile.gif
Assar
Den enklaste förklaringen är nog att det kostar pengar att byta ut vapenparken, Fransmännen har varit väldigt sena att uppgradera sitt försvar jag tror att dom bytte ut sin 50-tals utrustning ändå in på 90-talet.

gasmask.gif
Blackadder
QUOTE (Assar @ Sep 19 2006, 23:57 ) *
Den enklaste förklaringen är nog att det kostar pengar att byta ut vapenparken, Fransmännen har varit väldigt sena att uppgradera sitt försvar jag tror att dom bytte ut sin 50-tals utrustning ändå in på 90-talet.

gasmask.gif

Vadan detta utpekande av fransmännen?
När bytte deras anglosaxiska bröder på andra sidan kanalen in sin L1A1 (FN FAL) som ju med är ett AG ;)
/b
dalmas
QUOTE (woozie @ Sep 19 2006, 23:40 ) *
QUOTE (Qaz @ Sep 19 2006, 21:38 ) *

För att dom är fransmänn? ;O

Nej men svårt att spekulera i det.. Om man läser lite i texten om vapnet så står det "proved itself accurate and reliable"
sen står det att dom gjorde vissa förbättringar på vapnet.

Står mycket gott om vapnet och skulle anta att det var därför dom var sen med uppgradera sig.. varför ändra på något som funkar bra? Spekulerar bara nu, om någon vet den riktiga anledningen får dom gärna rätta mej smile.gif

Hade vapnet ett snabbt och smidigt magasinsbyte, så bör den ha obetydligt sämre eldhastighet än en ak4 vars magasinsbyte varken är snabbt eller smidigt, bortsett från möjligheten till automateld.
Phantom Goodbye
QUOTE (Blackadder @ Sep 20 2006, 08:01 ) *
När bytte deras anglosaxiska bröder på andra sidan kanalen in sin L1A1 (FN FAL) som ju med är ett AG ;)
/b

OT britterna bytte väl ut sina L1A1 under 1980-talet. tyskarna behöll sina G-3 långt in på 90-talet tills de byttes ut av G-36. Någon som vet om Norge bytt ut sina AG-3 än?
Vinter
Ah nostalgi, trevligt. Observera 7.5 mm patronen som fransmännen envisades att köra med in i det sista(nästan).
dalmas
QUOTE (Phantom Goodbye @ Sep 21 2006, 20:10 ) *
QUOTE (Blackadder @ Sep 20 2006, 08:01 ) *

/b

OT britterna bytte väl ut sina L1A1 under 1980-talet. tyskarna behöll sina G-3 långt in på 90-talet tills de byttes ut av G-36. Någon som vet om Norge bytt ut sina AG-3 än?

På G att norskarna byter bort AG-3
http://no.wikipedia.org/wiki/AG-3
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.