Jag är en grabb på 16 bast, född 1990, och har nyligen börjat andra ring på gymnasiet. I grundskolan fick jag hoppa upp en årskurs (var väll rätt smart i ettan däromkring - men det var ett tag sen
Jag har haft viss kontakt med Pliktverkets Stockholmskontor, och dem menar på att man måste vara inne på det år man fyller 18 för att få mönstra, och man måste vara inne på det år man fyller 19 för att få göra värnplikten.
När jag frågade ifall det gick att ansöka om dispens från detta (farsan gjorde nämligen lumpen 1980, och då var han 18 bast), så svarade inskrivningsförrättaren att det inte gick att ordna dispens eftersom att det var efter bestämmelser från Haag- och Genévekonventionerna.
Efter en stunds googlande (med viss hjälp från brorsan min) fann jag att konventionerna är väldigt uråldriga, typ sent 1800-tal till mitten av 1900-talet. Men framförallt, de tar inte upp någon som helst information om varför jag inte skulle få kunna göra lumpen ett år tidigare. Och om det nu vore så, hur kan bestämmelser från typ 50-talet påverka mig 2006-2007 och inte min far 1980?
Så jag konfronterade inskrivningsförrättaren (via mail of course). Jag ville även att han skulle visa mig var i Haag- och Genévekonventionerna (och Krigets Regler då) man kunde finna de bestämmelser som säger att jag inte kan göra värnplikten... Svaret var minst sagt otydligt. Istället för att svara på någon av mina frågor så hänvisade han (inskrivningsförrättaren) till Sveriges Rikes Lag istället:
"Tack för ditt mail med frågor om göra lumpen vid 18 års ålder. I lagen om
totalförsvarsplikt 1 kap 5§ framgår det med all tydlighet att bara män mellan
19-47 år kan skrivas in till plikt. 19 års åldern omfattas även enligt
FN-barnkonventionen.
Har du/ni synpunkter på detta skriv ett brev till Pliktverket i Karlstad som är
vårat huvudkontor, där finns även jurister som kan svara på era frågor."
totalförsvarsplikt 1 kap 5§ framgår det med all tydlighet att bara män mellan
19-47 år kan skrivas in till plikt. 19 års åldern omfattas även enligt
FN-barnkonventionen.
Har du/ni synpunkter på detta skriv ett brev till Pliktverket i Karlstad som är
vårat huvudkontor, där finns även jurister som kan svara på era frågor."
Här följer den lag han nämner:
5 § Värnplikten skall fullgöras hos Försvarsmakten och skall alltid inledas med grundutbildning.
Skyldigheten att fullgöra värnplikt omfattar endast män som är svenska medborgare och gäller från början av det kalenderår när den totalförsvarspliktige fyller nitton år till slutet av det kalenderår när han fyller fyrtiosju år.
Skyldigheten att fullgöra värnplikt omfattar endast män som är svenska medborgare och gäller från början av det kalenderår när den totalförsvarspliktige fyller nitton år till slutet av det kalenderår när han fyller fyrtiosju år.
Alltså mellan 19 och 47 är man skyldig att fullgöra värnplikt, det står inte ett ord om att man inte får göra det tidigare. Jag citerar även paragraf två i lagen om totalförsvarsplikt:
2 § Totalförsvarets personalförsörjning skall tryggas genom en totalförsvarsplikt som gäller för varje svensk medborgare från början av det kalenderår när han eller hon fyller sexton år till slutet av det kalenderår när han eller hon fyller sjuttio år. Totalförsvarsplikten gäller också under motsvarande tid för var och en som utan att vara svensk medborgare är bosatt i Sverige.
Alltså är jag nu, 16 år fyllda, totalförsvarspliktig. Och när inskrivningsförrättaren hänvisar till FN:s barnkonvention måste han ha missat nåt - jagär ju 18 år fyllda när jag rycker in och då räknas jag inte som ett barn enligt konventionerna längre, jag är ju dessutom myndig också.
Min fråga till er (väntar ivrigt på svar från Karlstad, men har hört att dem svarar med reguljär post..), går det verkligen inte att söka dispens eller är den här inskrivningsförättaren värsta tönten som inte kan nåt och bara är allmänt dryg?
Kanske någon som har liknande erfarenheter / känner folk som har det. Vore skitschysst om nån kunde svara. Brorsan har postat den här frågan på andra forum än SoldF, men när jag hittade hit tänkte jag att det här var den absolut bästa platsen.
Tack på förhand.