Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Märken på uniformen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
fu shield
Är det tillåtet att sy på sitt utb. tecken från lumpen på sin hv-uniform?

Hur långt ner från sömmen är det flaggan ska sitta och hur långt under den ska förbandstecknet sitta??
Magasinstopp
QUOTE(fu shield @ Sep 17 2006, 06:46 ) *
Är det tillåtet att sy på sitt utb. tecken från lumpen på sin hv-uniform?

Hur långt ner från sömmen är det flaggan ska sitta och hur långt under den ska förbandstecknet sitta??

Är osäker på märken från lumpen. Har dock aldrig sett det i HV. blink.gif

http://www.mdn.mil.se/attachments/unir_2003.pdf

Kolla i unir (länken) där finns alla bestämmelser.

Om jag inte missminner mig, så skall flaggan sitta 3 cm nedom axelsömmen och mellan flaggan och förbandsmärket 6 mm.
Arctic soldier
de är klart att man kan de. utbildnings märken är ju något man har fott för att man är spesial utbildad i något och har inget med vpl eller HV att göra utan med din utbildning.

mig veteligen så är de bara ungdomar och US som inte får ha utbildnings märken.

de stämer som magasinstropp säger: flaggan skall sitta 3 cm nedom axelsömmen och mellan flaggan och förbandsmärket 6 mm detta är dom senerela bestemerserna men de kan finnas undantag så kolla med ditt hv förband

har för mig att de är 30mm från sömen nedom på höger arm som första utbildnings märket eller bågen skall sitta.

dock får du inte bära ditt förbands tecken eller basker från vpl till din HV uniform.
Furir Razer
QUOTE(Arctic soldier @ Sep 17 2006, 09:49 ) *
de är klart att man kan de. utbildnings märken är ju något man har fott för att man är spesial utbildad i något och har inget med vpl eller HV att göra utan med din utbildning.

mig veteligen så är de bara ungdomar och US som inte får ha utbildnings märken.

de stämer som magasinstropp säger: flaggan skall sitta 3 cm nedom axelsömmen och mellan flaggan och förbandsmärket 6 mm detta är dom senerela bestemerserna men de kan finnas undantag så kolla med ditt hv förband

har för mig att de är 30mm från sömen nedom på vänster arm som första utbildnings märket eller bågen skall sitta.

dock får du inte bära ditt förbands tecken eller basker från vpl till din HV uniform.

De mesta du säger verkar stämma men man får dock bära basker från vpl tiden om inte annat har bestämts på plut eller komp nivå. Men i "reglerna" står de att basker från utbildningstiden är tilllåten.
Arctic soldier
ok då hadde jag fel.

men de ser inte bra ut med en hv uniform och en annan basker de stämer liksom inte överens. enligt min mening.
Fk Satan
QUOTE(Furir Razer @ Sep 17 2006, 14:26 ) *
De mesta du säger verkar stämma men man får dock bära basker från vpl tiden om inte annat har bestämts på plut eller komp nivå. Men i "reglerna" står de att basker från utbildningstiden är tilllåten.

Okej? var står det att det är så?
Bamse
Hmmmm....

Jag som levde i den världen att man bara bar det förbandsbasker som man tjänstgör vid........
Dvs Hv-basker om man är Hv-soldat oavsett GU-förband.
Men å andra sidan är jag ibland rätt ensamt om att bo i min lilla egna värld........
Är rätt mysigt här där jag alltid har rätt och allt bara är underbart rosafluffigt.
Göta Lejon
QUOTE(Fk Satan @ Sep 17 2006, 15:05 ) *

Kan bara instämma: vilka "regler" skulle det vara? Det är bara ett irriterande oskick från diverse individer inom HV som envisas med att bära sina gamla förbandsmärken, namnbrickor eller huvudbonader från GU. Följ reglementet eller PLF!
Furir Razer
QUOTE(Göta Lejon @ Sep 17 2006, 15:40 ) *
QUOTE(Fk Satan @ Sep 17 2006, 15:05 ) *

Kan bara instämma: vilka "regler" skulle det vara? Det är bara ett irriterande oskick från diverse individer inom HV som envisas med att bära sina gamla förbandsmärken, namnbrickor eller huvudbonader från GU. Följ reglementet eller PLF!

Jag kan ha delvis fel men eftersom jag är med fd GBG´s gruppen nuvarande Elfsborgsgruppen, så har jag läst avtalet som gäller här och där står de att är ok att bära basker som erhållits under GU.
http://www.mds.mil.se/goteborgsgruppen/att...info-050214.pdf

Sen hur de ser ut på en uppställning när de är 3-4 olika baker modeller och 2-5 olika övriga huvudbonader är ju en annan sak, men frågan va ju vad reglerna säger inte vad som ser bra ut eller ej...
Bliss
Får väl se vad som händer när The Swede svarar.. smile.gif

Men under tiden så satt jag och tittade i UniR 2003 och där står följande:

sid 185: Basker och baskertecken enl. kap 9 (sid 130) får på order eller vid enskilt uppträdande bäras av all personal till fältuniform 90

Om vi då tittar på sidan 127 i nämnda bok så står följande:

Personal anlägger basker i nedanstående färger:

Brun - Hemvärnet

Personal anlägger baskertecken enligt nedan:

Baskertecken m/02 för Hemvärnet (detta är dock fel, skall vara armetecken m/02)

Sedan finns det ett undantag för Reservofficerare och pensionsavgången officer som tjänstgör i Hemvärnet, de har rätt att bära eget truppslagstecken på uniformen, frågan är om de får använda egen basker...

HV.gif
The Swede
QUOTE(Furir Razer @ Sep 17 2006, 15:54 ) *
Jag kan ha delvis fel men eftersom jag är med fd GBG´s gruppen nuvarande Elfsborgsgruppen, så har jag läst avtalet som gäller här och där står de att är ok att bära basker som erhållits under GU.
http://www.mds.mil.se/goteborgsgruppen/att...info-050214.pdf

Sen hur de ser ut på en uppställning när de är 3-4 olika baker modeller och 2-5 olika övriga huvudbonader är ju en annan sak, men frågan va ju vad reglerna säger inte vad som ser bra ut eller ej...

Detta är ett lokalt avsteg som Göteborgsgruppen gjort.
Varför? Ingen aning.
Enligt UniR FM anlägger hemvärnet brun basker med baskertecken m/02 för armén.

The Swede pansar2.png
fu shield
Men räknas Thorleif (amf) som ett förbandstecken eller utbildningsmärke? 7.gif
Bliss
På sidan 286 i UniR 2003 så tas Thorleif upp som ett exempel på förbandstecken.

HV.gif
Krook
(Special-)utbildningstecken anbringas på HÖGER ärm, inget annat.
På vänster ärm anbringas tillhörighetstecken, dvs svensk flagga samt förbandstecken, med eller utan båge (över eller under).
På höger ärm får ETT (1) (Special-)utbildningstecken anbringas samt båge.

/K
fu shield
Du menar att jag på höger arm får ha thorleif och på vänster svenska flaggan och hemvärnsmärket på min hv-uniform?
Krook
QUOTE(fu shield @ Sep 17 2006, 19:33 ) *
Du menar att jag på höger arm får ha thorleif och på vänster svenska flaggan och hemvärnsmärket på min hv-uniform?

Nej.
Thorleif är enligt UniRFM ett förbandstecken vilket egentligen ska bäras på vänster ärm, under den svenska flaggan. Detta skrevs dock innan de nya förbandstecknena för Amf1 (och 4) fastställdes. Numera så bär personal tillhörande Amfibieregementet Amf1:s tecken på vänster ärm och Amfbat:s märke (Thorleif alltså) på högerärm, så tillvida att de ingår i Amfbat:s organisation.
Det är nämligen så att vissa enheter använder höger ärm för att visa krigsförbandstillhörighet vilket egentligen inte är tillåtet enligt UniRFM. På Amf1 och S1 görs det, bland andra.
Thorleif är i detta fallet inget utbildningstecken per definition och ska inte bäras av folk som inte tillhör Amfbat.

Om du är HV-soldat så ska du bära:
V ärm: Flagga och tillhörighetstecken för ditt HV-förband (inkl ev. båge)
H ärm: Utbildningstecken som är fastställt av HKV samt ev. båge (exempelvis PEK-märke och Skyddsvaktsbåge)
V Kragspegel: HV-tecken eller gradbeteckning
H Kragspegel: HV-tecken
Kimster
Tholeif kanske räknas som ett utbildningsLINJEtecken och får bara bäras av personal under grundutbildning/anställning

Eftersom UnirFM fastställdes innan det att Thorleif bytte arm så finns det inte skrivet hur det ska vara.
Krook
QUOTE(Kimster @ Sep 17 2006, 19:46 ) *
Tholeif kanske räknas som ett utbildningsLINJEtecken och får bara bäras av personal under grundutbildning/anställning

Eftersom UnirFM fastställdes innan det att Thorleif bytte arm så finns det inte skrivet hur det ska vara.

Nja. Thorleif är ju Amfbat:s tecken.
Utbildningslinjetecken är ju såna som:
Förhörsledare
Teknisk officer
Vaktpluton
Stabs/Grk
,enligt UniRFM

/K
Arctic soldier
QUOTE(Krook @ Sep 17 2006, 18:42 ) *
(Special-)utbildningstecken anbringas på HÖGER ärm, inget annat.
På vänster ärm anbringas tillhörighetstecken, dvs svensk flagga samt förbandstecken, med eller utan båge (över eller under).
På höger ärm får ETT (1) (Special-)utbildningstecken anbringas samt båge.

/K

jag hadde fel igen.
du har helt rätt!
de är jag som inte kan skilja på höger eller vänster
eskil
QUOTE(Krook @ Sep 17 2006, 19:51 ) *
QUOTE(Kimster @ Sep 17 2006, 19:46 ) *

Nja. Thorleif är ju Amfbat:s tecken.
Utbildningslinjetecken är ju såna som:
Förhörsledare
Teknisk officer
Vaktpluton
Stabs/Grk
,enligt UniRFM

Är Förhörsledare verkligen ett utbildningslinjetecken? Jag tycker att det är ett typexempel på ett specialutbildningstecken.

/ Eskil (som glatt bär sin hundförarbåge från GU:n på hemvärnsuniformen)
Skoog
Vad kan man då anse om LBBs Pegasus? Jag har sett ett antal jägare som bär både jägarbåge och Pegasus på högerarmen.
106
QUOTE(Skoog @ Sep 18 2006, 09:57 ) *
Vad kan man då anse om LBBs Pegasus? Jag har sett ett antal jägare som bär både jägarbåge och Pegasus på högerarmen.

Jägare gör också fel. Det man kan fundera över är om bågen är ett utbildningstecken eller om den hör till förbandstecknet. Är den att betrakta som ett utbildningstecken borde den bäras på högerärmen, annars inte. Men förbandstecknet hör i alla fall inte hemma på högerärmen.
Munin
Fråga:
Vilken funktion fyller dessa märken, bortsett från stolthet och fornstora dagar?
Grpch resp. plutch borde iaf ha koll på vilka som kan vad (oavsett utbildning), i annat fall funkar frågor utmärkt.

Personligen skulle jag inte avdela någon som t ex eldledare bara för att det står så på hans båge.

F ö måste PEK-märket vara det onödigaste märket någonsin...NN har ngn gång mellan igår och för 60 år sedan skjutit väl...
106
QUOTE(Munin @ Sep 18 2006, 10:34 ) *
F ö måste PEK-märket vara det onödigaste märket någonsin...NN har ngn gång mellan i går och för 60 år sedan skjutit väl...

Det gäller bara i ett år. Att många inte begripit detta utan går runt med märken som visar på gamla meriter är ett helt annat problem. Om jag inte minns fel får EOD-märket också bara bäras medan personen har giltiga cert.
Mungojerrie
Fråga:
Vilken funktion fyller dessa märken, bortsett från stolthet och fornstora dagar?
Grpch resp. plutch borde iaf ha koll på vilka som kan vad (oavsett utbildning), i annat fall funkar frågor utmärkt.

Personligen skulle jag inte avdela någon som t ex eldledare bara för att det står så på hans båge.

F ö måste PEK-märket vara det onödigaste märket någonsin...NN har ngn gång mellan igår och för 60 år sedan skjutit väl...

Det är kanske så att de inte fyller någon funktion som går att mäta. Däremot tycker jag att om soldater är stolta över t ex Jägarbågen, Granen eller vad det nu kan vara, så är det bra för hans självkänsla. Han är med i HV för han utöver pliktkänsla tycker det är roligt och intressant. Mycket få torde vara med i HV enbart pga pliktkänsla.

/M
johanp
Nån som vet varför MOT folk i ISAF börjat bära beige jägarbåge? Är det ett tecken på att de kommer från Int J Plut eller är det är "vanliga" officerare från K4 som vill flasha?
eskil
Fråga:

Som jag ser det så är det en del av hemvärnets styrka att alla har olika grundutbildningar. Det gör att förbandet som sådant har en väldigt bred kunskapsbas. Det ska man givetvis inte hålla hemligt utan det ska synas.

För övrigt så ska man inte bortse från stolthet och fornstora dagar. Mycket av det man lär sig i det militära är som att cykla eller simma; Har man en gång fått det innött så sitter det.
Munin
QUOTE(eskil @ Sep 18 2006, 16:06 ) *
Som jag ser det så är det en del av hemvärnets styrka att alla har olika grundutbildningar. Det gör att förbandet som sådant har en väldigt bred kunskapsbas. Det ska man givetvis inte hålla hemligt utan det ska synas.

För övrigt så ska man inte bortse från stolthet och fornstora dagar. Mycket av det man lär sig i det militära är som att cykla eller simma; Har man en gång fått det innött så sitter det.

Visst sitter en del kunskaper kvar, men det mesta är färskvara och måste repeteras/uppdateras till dagens situation inom utbildningsområdet. Spaningstjänst utan att ta hänsyn till dagens sensorsystem blir till exempel troligen inte så bra...

Problemet är att en del märken förefaller att inleda soldaten i akut hybris, och rätt man för jobbet håller käften av respekt för trasan. Nu vet jag ju inte om det hjälper att ta bort märket i det fallet.

Rent subjektivt ser det rätt mystiskt ut med t ex KJ-märke på någon med en imponerande massiv ölkagge ...fornstora dagar i all ära.

Att Hv består av soldater från alla möjliga GU-utbildningar är nu inte någon direkt hemlighet, men varför ska det synas?
Enhetlighet är delvis till för att knyta samman förbandet, enskilda märkes- och svampodlingar leder till motsatsen, imho.
Sperens
Jag undrar om min IS-driftassistent båge ingjuter någon fruktan i fiendens ögon.
Nej, jag tror att vi struntar i att sy den på uniformen. happy.gif
Munin
QUOTE(Sperens @ Sep 18 2006, 17:36 ) *
Jag undrar om min IS-driftassistent båge ingjuter någon fruktan i fiendens ögon.
Nej, jag tror att vi struntar i att sy den på uniformen. happy.gif

Datasupport är aldrig fel... biggrin.gif
Arctic soldier
är de någon som vet hur länge man har rätt att bära fältidrott märket??

har fältidrott guld men betvivlar starkt att jag har rätt att bära de livet ut.
Munin
Bra fråga, känns lite som PEK-märke, å andra sidan handlar det ju om idrott, så det ska väl räknas till samma kategori som vpl-medalj, automatvapen- och skyttemedaljer etc.

Passande tillfällen att bära bling blinget på är nu inte direkt allmänt förekommande.
security-team4
en tanke bara om man ska bära alla sorters märken medaljer och diverse ting så kommer det svenska försvaret se ut som julgranar sen om vissa plut komp går md på att vissa märken får bäras så må det hända men jag annser att ju mindre märken alltså flaggan det nuvarande förband man är med i "i hv" + ett tilläggs märke

EN TANKE BARA INGET ANTYDANDE

-----------------------------------------------------------------------------

[b]KOM INTE MED PROBLEM KOM MED LÖSNINGAR
Lfskbat
Tycker det är lite godtyckligt trots allt, det där med tecken på höger arm... jag har också set Thorleif och jag kan förstå stoltheten om man presterat lite extra (tycker nog den som bär Thorleif). Jag bryr mig dock föga härom.

DET SOM DOCK ÄR EN NAGEL I MITT ÖGA (OTVÄTTAD TÅNAGEL) ÄR DEN FÖRBANNADE HEMVÄRNSSKÖLDEN. Denna strider mot heraldisk sed och bör avlägsnas ur FM OMEDELBART (vilket redan skett på min uniform, sedan får knecktarna säga vad dom vill för heraldiken går före UniR FM). Nu stoltserar jag med gradbeteckning och andra sidan tom.
106
QUOTE(Lfskbat @ Sep 28 2006, 01:14 ) *
Nu stoltserar jag med gradbeteckning och andra sidan tom.

Det ser ju, om möjligt, ännu värre ut.
Kimster
Ja, jag hade nog undrat vem fan det var som inte kan följa uniformsreglementet och sy på sina kragspeglar rätt, om jag hade vart 3:e person

Sen spelar det mindre roll om det är "heraldisk" korrekt eller inte, så mycket annat där ute som är så mycket "fulare" än HV-skölden. HV-skölden är iaf reglementerad.
DaRaven
Hela poängen är ju att när folk börjar att ta egna initiativ och frångå UniR FM, oavsett vilken motivationsgrund man har, så ser det piss ut.. Bara att rätta in sig i ledet.
Hornet
har sett rätt många som har kragspeglar mm från deras krigsförband.
Tex om någon är krigsplacerad i Art så bär han dom kragspeglarna är detta ok eller är det folk som skiter i reglementet bara? sett ett par styken nu.
DaRaven
QUOTE(Hornet @ Sep 28 2006, 13:26 ) *
har sett rätt många som har kragspeglar mm från deras krigsförband.
Tex om någon är krigsplacerad i Art så bär han dom kragspeglarna är detta ok eller är det folk som skiter i reglementet bara? sett ett par styken nu.

Då skiter man i reglementet... Om man inte har några lokala undantag hos Utbildningsgruppen i fråga. Vilket i så fall också är helt fel imho.

EDIT: Uniformen ska såklart helt "hänga ihop", d.v.s. bär du en komplett Art-uniform så är det ju inte ett brott mot UniR FM - så tillvida att du ska bära den av någon anledning, men det r väl högst tveksamt att du bör göra det i Hv.
Mungojerrie
Skulle vilja svara DaRaven och andra att visst, logiken är det inget fel på -men tänk så många uniformsattiraljer genom historien, som har blivit reglementerade iom att folk envisats med att bära dessa.

/M
Kimster
Jo, kanske det, men det rättfärdigar väl inte ett felaktigt bärande...
C 2.a pjäs
QUOTE(DaRaven @ Sep 28 2006, 12:27 ) *
Då skiter man i reglementet... Om man inte har några lokala undantag hos Utbildningsgruppen i fråga. Vilket i så fall också är helt fel imho.

Vilket man inte har i Hornets utbildningsgrupp. Hemvärnpersonal, extra som ordinarie, bär kragspegel hemvärn på båda kragarna ( utom för befäl, då) samt utbgrps märke. Vissa förband har även "egen" båge på andra armen, Ölands kompani och insatsplutonerna. Tror även insatskompaniledningen har ett, här får nog Hornet berätta mera. Vissa personer har av lathet eller obstination kvar antingen "Kalmargruppen", "Kalmar regemente" eller " Tjustbygdens hemvärn", men det är alltså mot "boka".
Lfskbat
QUOTE(106 @ Sep 28 2006, 01:30 ) *
Det ser ju, om möjligt, ännu värre ut.

Sorry! kan inte hjälpas, är heraldiker och vägrar Hv skölden av regelskäl (heraldiska), om det tröstar lite så kan jag sy på infanteriets (gör det till nästa övning).

Som info så kan ni ju antingen: studera lite heraldiska grundregler (ca 800 år gamla och strikta som tusan), eller ta kontakt med Riksantikvarieämbetets heraldiska sektion så ska ni få höra vad dom tycker om Hv skölden (den är inte populär), sedan får UniR FM säga vad den vill men felet ligger på ett högre plan.
Kimster
Men om din chef säger till dig... ? Ordervägran ?
Som militär och soldat följer man reglementet och lagar, ska man blanda in andra böcker och regler blir det väldigt svårt att vara lojal mot bestämmelser.
106
QUOTE(Lfskbat @ Sep 29 2006, 00:37 ) *
Sorry! kan inte hjälpas, är heraldiker och vägrar Hv skölden av regelskäl (heraldiska), om det tröstar lite så kan jag sy på infanteriets (gör det till nästa övning).

Det är ju fortfarande inte rätt, men det syns iaf inte lika tydligt.

Hemvärnpersonal, extra som ordinarie, bär kragspegel hemvärn på båda kragarna ( utom för befäl, då) samt utbgrps märke.

Gäller det även om extra Hv-personal inte sytt dit några märken för Hv? Tycker ju rent logiskt att man borde bära uniform för det förband man tillhör. Är man extra Hv-man och har annan tillhörighet borde man väl bära märken för det andra förbandet (det man faktiskt tillhör)? Annars får man ju plocka ut en uniform för FBU och en för Hv, bara för att kunna ha "rätt" märken beroende på vem som håller i övningen.
Kimster
Du har den kragspegel för vilket förband till tillhör eller tjänstgör. Är man extra-HVman så är det HV-märken som gäller då du tillhör det förbandet utom vid typ krig/mobilisering, enligt kontrakt.
Samma sak som med utlandsstyrkan, där bär du US-märken under tjänstgöring oavsett var du är krigsplacerad.

Man måste inte ha på sig en "annan" uniform i FBU motsv. FBU är inget förband, därav inga egna speglar på samma sätt som övriga..
(även om det finns gamla FBU-speglar... dock vet jag inte om de finns kvar.)
Lfskbat
QUOTE(Kimster @ Sep 29 2006, 00:46 ) *
Men om din chef säger till dig... ? Ordervägran ?
Som militär och soldat följer man reglementet och lagar, ska man blanda in andra böcker och regler blir det väldigt svårt att vara lojal mot bestämmelser.

Tja min fd komp C är inte direkt en föregångsman... han bär flygvapnets propeller med vingar Malajn.gif Nuvarande är Yoff och bär sålunda pansarnäven.
C 2.a pjäs
Hemvärnpersonal, extra som ordinarie, bär kragspegel hemvärn på båda kragarna ( utom för befäl, då) samt utbgrps märke.

Gäller det även om extra Hv-personal inte sytt dit några märken för Hv? Tycker ju rent logiskt att man borde bära uniform för det förband man tillhör. Är man extra Hv-man och har annan tillhörighet borde man väl bära märken för det andra förbandet (det man faktiskt tillhör)? Annars får man ju plocka ut en uniform för FBU och en för Hv, bara för att kunna ha "rätt" märken beroende på vem som håller i övningen.

1998-2001 bar jag KA-speglar och dito märken enligt ditt resonemang, men dåvarande C KAG sade att alla personal bär hv-märken, oavsett annan placering, så jag bytte. Så jag tolkar det som "ja, även extra bär KRAG´s märken". Och så gör de flesta andra.
DaRaven
QUOTE(Kimster @ Sep 29 2006, 01:08 ) *
Man måste inte ha på sig en "annan" uniform i FBU motsv. FBU är inget förband, därav inga egna speglar på samma sätt som övriga..
(även om det finns gamla FBU-speglar... dock vet jag inte om de finns kvar.)

Finns, men används enbart av ungdom.

Över huvud taget så har det ju varit ganska hätska debatter i försvarsmakten vilken uniform som ska bäras av f.d. värnpliktiga som fortfarande är krigsplacerade i ett förband - men som inte tjänstgör vid förbandet vid tillfället. Det finns tämligen mycket som talar för att du inte alls har rätt att bära det förbandets märken om du inte är anställd eller under GU. Men de flesta tolkningar av UniR FM gör ju att du som f.d. vpl som inte är under rep motsv inte har rätt att bära uniform alls! Detta är såklart ett problem vid t.ex. FBU-kurser, om man inte är med i Hv motsv.

Rent generellt är det väl ganska lätt att förstå att en förbandschef inte riktigt vill att det glider omkring människor med t.ex. LG-uniform bara för att man gjorde GU där för 10 år sedan - men som i övrigt inte har några kopplingar till FM. För allmänheten kommer man ju att uppfattas som någon som representerar förbandet i fråga - vilket man de facto inte gör.

Det enda rätta är att bära den uniform, på ett 100% korrekt sätt, för vilket förband man nu -tjänstgör- vid (precis som en YO skulle göra). Vilket i de flesta fall innebär att man bär sin Hv-uniform rätt och riktigt, även om det smärtar att inte så vara kavallerist, ha pansarbasker eller vad det nu innebär. Om man nu skäms så mycket för Hv kanske man inte borde vara där? I stället borde vi alla hjälpas åt att verkligen göra Hv-uniformen till något man kan vara stolt över, just nu är ju faktiskt Hv det bästa vi har i landet HV.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.