QUOTE (pnilz @ Mar 18 2008, 02:38 )

Som nybliven hemvärnssoldat måste man ju få fråga, då jag som föredetta insatssoldat på LSS B fick dels insatsbågen och björnmärket skulle jag ju gärna vilja ha björnen på min uniform då den är rätt ovanlig. Det är alltså ett runt tecken med en björn och texten GBA i överkant (Garnisonsbevakningsavdelningen) och "Sine timore servamus" i underkant. Fast detta räknas måhända som ett förbandstecken.
Har tittat lite i den hära uniformsreglementsboken och enligt den så bär du som HV-soldat inga märken från värnplikten alls, undataget eventuell grad och de som är klassade som utbildningstecken. Insatsbåge är ju ett tillhörighetstecken eller utbildningslinjetecken som det står i boken, och sånt bärs vad jag förstår endast under värnplikt eller anställning i förbandet som tilldelat dig märket.
Jag gjorde lite HV-krigande ett tag och man märkte att det var mycket "vill ha" och "nice to have" bland folket. Reglementet såg mer ut som en rekomendation än något folk följde. Men vad vet jag idag. Boken är iofs annars lite halvsvår att tyda, vilket kanske bidrar till anarkin där ute.