Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Märken på uniformen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
johanp
QUOTE (106 @ Mar 11 2008, 00:53 ) *

Det tycker jag verkligen inte, bara för att ssg* inte bär märken behöver det inte vara så att mekskytte* inte heller ska göra det. Eller som i våra bildexempel bara för att en pilot inte har märken betyder det inte att det är ett undantag när fotfolket har det...

* bara ett illustrerande exempel, behöver inta ha koppling till verkligheten
Mr.Grenade Meatball
Hur ser HvSjv märkena ut?
pnilz
Som nybliven hemvärnssoldat måste man ju få fråga, då jag som föredetta insatssoldat på LSS B fick dels insatsbågen och björnmärket skulle jag ju gärna vilja ha björnen på min uniform då den är rätt ovanlig. Det är alltså ett runt tecken med en björn och texten GBA i överkant (Garnisonsbevakningsavdelningen) och "Sine timore servamus" i underkant. Fast detta räknas måhända som ett förbandstecken.
traktorspaning
QUOTE (pnilz @ Mar 18 2008, 02:38 ) *
Som nybliven hemvärnssoldat måste man ju få fråga, då jag som föredetta insatssoldat på LSS B fick dels insatsbågen och björnmärket skulle jag ju gärna vilja ha björnen på min uniform då den är rätt ovanlig. Det är alltså ett runt tecken med en björn och texten GBA i överkant (Garnisonsbevakningsavdelningen) och "Sine timore servamus" i underkant. Fast detta räknas måhända som ett förbandstecken.

Du har själv i grunden utrett vad som är förbandsmärke (man bär tecken för det förband man tillhör) och vad som är utbildningstecken (ett får bäras). Inom HV är INSATS en kategori kompani/pluton med tilläggsförmåga och högre avtalstidsuttag.

Står det bara "insats" på bågen eller fick ni "närskydd"?

Rent strikt skall du kunna bära din båge likväl som någon annan har spanings eller jägarebåge, men din förbandschef får dömma av frågan.
pnilz
Tja jag är ju med i en insatspluton, och ja det står bara insats på våran båge. från början hade vi en som det stog bevakningspluton på men den fick ju bytas ut när man blev insats.
241
QUOTE (pnilz @ Mar 18 2008, 02:38 ) *

Har tittat lite i den hära uniformsreglementsboken och enligt den så bär du som HV-soldat inga märken från värnplikten alls, undataget eventuell grad och de som är klassade som utbildningstecken. Insatsbåge är ju ett tillhörighetstecken eller utbildningslinjetecken som det står i boken, och sånt bärs vad jag förstår endast under värnplikt eller anställning i förbandet som tilldelat dig märket.

Jag gjorde lite HV-krigande ett tag och man märkte att det var mycket "vill ha" och "nice to have" bland folket. Reglementet såg mer ut som en rekomendation än något folk följde. Men vad vet jag idag. Boken är iofs annars lite halvsvår att tyda, vilket kanske bidrar till anarkin där ute.
DaRaven
Ja, och om man läser lite i tråden så tror jag det står hundra gånger precis det som 241 säger... Man bär det som är fastställt som utbildningstecken, inget annat trams man fått ut under GU - hur nostalgisk man än är. Det är ju faktiskt jätteenkelt.
pnilz
Ja är det så så är det ju så, vi hade ju mycket löktid under vakttjänsten så man skummade igenom UniR ett par gånger men den är ju som allt annat i FM, skriven på grekiska :P
SWEDE 1970
Vill man mot förmodan visa upp sina gamla förbandstecken så sy fast dom på persedelpåsen,inte HV uniformen.
Utbildningstecken ja, förbandstecken nej.

Kan man inte ta det så lämna in uniformen.Jag är fd jägare från I 22 Kiruna stoltheten sitter i hjärtat inte på uniformen. Rangern.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.