Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Märken på uniformen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Vysotskij
QUOTE (FkN @ May 24 2007, 14:29 ) *

Tycker mig känna igen karlen. Har C IAS ett slaviskt klingande efternamn?
Vysotskij
QUOTE (FkN @ May 24 2007, 14:57 ) *

Då kan man ju säga att jag hade tvärfel... smile.gif
kapi
Som sagt så har sjävlast C- IAS gjort ett fel då han satt dit förbandsmärket på sin högra arm.
Dock får han min respekt då han har kvar sin gaffel och jag själv sett han ute i skogen under
övningar.

RESPEKT

inte många Högsta Chefer som man ser ute i skogen med camo färg och ak5:an laddad för strid.
The Swede
QUOTE (kapi @ May 24 2007, 16:25 ) *
Som sagt så har sjävlast C- IAS gjort ett fel då han satt dit förbandsmärket på sin högra arm.
Dock får han min respekt då han har kvar sin gaffel och jag själv sett han ute i skogen under
övningar.

RESPEKT

inte många Högsta Chefer som man ser ute i skogen med camo färg och ak5:an laddad för strid.

Var på hans högra arm ser du ett förbandstecken?
Jag ser två (special)utbildningstecken.

Förövrigt heter det UniR FM, inte unifR.

The Swede pansar2.png
FkN
kapi: Det handlar inte om respekt, är helt övertygad om att C IAS är en riktig basse och god soldat. Dock är det ju så inom FM råder "Monkey see, monkey do" dvs om chefen har på ett visst sätt så är det givet att soldaten i ledet ochså har så, oavsett vad UniR FM säger..
Kimster
Nu gäller denna tråd Hemvärnets verksamhet och bärande av tecken.

så nått mer IAS eller några andra förband kan ni skippa.

/ BlåGul
Darkman
QUOTE (Bulldozer @ May 24 2007, 13:58 ) *
QUOTE (Darkman @ May 24 2007, 10:48 ) *
Utan att förhäva mig så ÄGER jag 99% av alla dessa MÖP med sin utrustning och regelkunskap. Strid handlar i min uppfattning oerhört mycket om instinkter. Självklart kan man träna och bli bättre, men man blir aldrig "kung" om man inte har de primitiva instinkterna.

BTT...
Får väl ändå avsluta med en egen fråga. Vad ska man anse om "vargen" märket som I22 hade? Förbands- eller utbildningstecken?

1. Du förhäver dig! saint.gif

2. Vargen är inte ett utbildningstecken. Men ruskigt snyggt!

3. Du har helt rätt i att det verkar finnas allt för många som tror att prylarna gör soldaten. Håller med om att så inte är fallet.

För övrigt är denna tråd lite lustig. Det finns idag tydliga regler för vad som gäller. Är man intresserad kan man lätt ta reda på vilka tecken som är godkända och vilka som inte är det. Svaren har redan getts både en och två gånger i bland annat denna tråd.

Men förtydlighets skull tar vi det en gång till:

1. Basker är inte utbildningstecken utan knutet till det förband man tillhör. En hemvärnsman som i egenskap av hemvärnsman bär annat en HV-basker gör alltså fel. Om dennes chef sagt okej till detta gör chefen fel.

2. På höger arm får utbildningstecken (med ev båge) anbringas - INTE linjetecken, INTE förbandstecken, INTE kompani/svadronsmärken, INTE coola vargar eller vikingsgubbar.

Endast ett tecken får anbringas. Vilket betyder att den fallskärmsutbildade före detta kustjägaren inom militärpolisen (sådana finns, jag har träffat flera) måste VÄLJA vilket tecken, om något, de vill bära. Oftast är det det första de fick som de sedan bär.

3. På vänster arm skall endast flagga och förbandstecken sitta (jämte ev tilläggsbåge). Punkt.

4. Namn i tyg får anbringas på vänster sida i brösthöjd.

5. Undantag från detta finns, men är inte många och berör sällan hemvärnet, annat än sjukvårdare.

Allt detta enligt UniR FM som är ett reglemente och skall följas av hemvärnsmän.

Huruvida detta är rätt eller fel är givetvis en fråga man kan ta upp. Men att det är så just nu är knappast värt att debattera.

Till sist vill jag påstå att en "gubbe" med ölmage och KJ-tecken på armen visst väcker respekt hos mig. Han kanske inte har fysiken kvar men genomförd kustjägarutbildning säger ofta en hel del positivt om dennes psyke och kompetens.

Det var i alla fall mina 50 öre i denna fråga.

/ Fk B

Edit: Ja vaffan, alltid är det något som blir fel! smile.gif

Kan inte låta blir att svara Kipster (menar inte dig specifikt), oavsett eventuell OT...hoppas du har överseende med detta.

1. Ja, jag förhäver mig. Men jag menar ändå på fullaste allvar att maximalt 10-20% av potentialen har den kapacitet som jag eftersöker, inte 99% som jag skrev. Ruskigt många "leker" fortfarande krig. Det värsta tänkbara exemplet är när ett av gruppbefälen kom släpandes med en softairgun (beretta 92 pistol på en sk. seriös IP-pluton), vafan är det som händer? En hel del lallar om utrustning hit och dit, men jag medger mer än gärna att även jag blir upphetsad av diverse prylar. Personligen kan jag utan vidare erkänna att den insatspluton har en stor kapacitet, mycket större än vad jag hade förväntat mig. Dock så består fortfarande en stor del av "rambos" eller jägar "wannabes" (Var i h-vete kommer snacket om tester hit och dit ifrån, och i synnerhet från sådana personer som var "reguljära" soldater?.) Visst, jag är en fd. jägare, men jag lägger inte något större krut i detta. Tyvärr har många ett extremt komplex inför detta, jag skulle gladeligen skänka bort min basker vilken dag som helst om dessa på fullaste allvar tror att de skulle bli bättre soldater av baskern. Det är inte bara en enstaka gång jag har fått ta kommandot vid stridskontakt under övning från ett högre befäl. Kalla det "slump" eller ej, men strid handlar om ruskigt mycket mer än om böcker eller utrustning.

Ta mig inte på fel sätt. Utbildning och träning GER färdighet, inget snack om den saken...Men antinge har man det, eller inte.

2. Tack och bock för svaret på en egentligen enkel fråga. Dock blev min fråga inte lika självklar eftersom alla fick göra någon form av "test ~ utbildningstecken" för att få vargentecknet. Visserligen kunde jag gissa mig till svaret eftersom tecknet ändå sitter på vänster arm, men man vet ju aldrig. Vi vet ju alla hur fel det kan bli.

Vet inte vart jag kan fortsätta en eventuell politisk diskussion (forumadmin kanske kan hjälpa till?)? Ingen som har reagerat över att vi har en befälskår på 10.000 personer men bara cirka 5.000 värnpliktiga? Hur består tanken av en framtida rekrytering av HV personal? Man kan räkna ut med arslet och en krita att det varken räcker till fortsatt personal för Nordic Battlegroup eller HV. Inte för att jag på fullaste allvar tror på t ex. ett invasionsförsvar så handlar HV om bra mycket mer än så. Jag hoppas verkligen att FM har ett långsiktigt tänk (typ norge med obl. tjänstgöring) för att lösa problemet. 3 månader vpl = fenomenal dynga. Det konstaterades senast i vietnam att minimitiden för värnpliktiga bör vara minst 7 månader. Hur mkt fattar man efter 3 månader? Men åter igen, jag tar hellre in en marinutbildad matros med känsla än en infanteriutbildad soldat som tar 10 ggr längre tid att lära sig.
Bulldozer
QUOTE (Darkman @ May 26 2007, 04:48 ) *
Ta mig inte på fel sätt.

Jag eller någon du själv väljer tar dig gärna på det sätt som du tycker är skönast för dig! dribble.gif

...förlåt. Kunde inte låta bli. saint.gif

För övrigt:

Efterlevnaden på "märkesbärandet" inom FM lämnar en hel del övrigt att önska. Utlandsstyrkorna har löst detta genom att ta bort utb- och tilläggsmärken ur ekvationen. Rätt eller fel så skapar det iaf en större enhetlighet inom förbandet.

Själv tycker jag att man skall bära sitt (special)utbildningstecken med stolthet och i enlighet med gällande reglementen. Det är inte heller den viktigaste frågan för FM just nu. Det är bara en lite irriterande plump i protokollet.
Fk Satan
@Darkman

Jag tycker att du är ganska OT nu... Vill du gnälla på insatsplutoner etc så kan du göra det i andra trådar. Eller också gör du något konstruktivt, ta upp problemet med din utbildningsgrupp. Telefon: 090-175500 (http://www.i19.mil.se/article.php?id=14526)

SFRV

Fk Satan
Blågul
Darkman
QUOTE (Fk Satan @ May 26 2007, 13:25 ) *
@Darkman

Jag tycker att du är ganska OT nu... Vill du gnälla på insatsplutoner etc så kan du göra det i andra trådar. Eller också gör du något konstruktivt, ta upp problemet med din utbildningsgrupp. Telefon: 090-175500 (http://www.i19.mil.se/article.php?id=14526)

SFRV

Fk Satan
Blågul

Uppfattat!
skyttesoldat78
har hört att Hemvärnets baskermärke ska försvina och ersätas med Med Förbandsteknet. Ex: Hv som till hör LG får "CG 16" i baskern och de hv som tillhör Amf1 får Amf1 märke i baskern och de hv om till hör I19 får I19 baskerteken i baksern. o.s.v. Är det någon som vet något mer om detta?
Rickard N
Dags att flytta till Boden eller Skövde då biggrin.gif
dxl
QUOTE (skyttesoldat78 @ Oct 29 2007, 23:36 ) *
har hört att Hemvärnets baskermärke ska försvina och ersätas med Med Förbandsteknet. Ex: Hv som till hör LG får "CG 16" i baskern och de hv som tillhör Amf1 får Amf1 märke i baskern och de hv om till hör I19 får I19 baskerteken i baksern. o.s.v. Är det någon som vet något mer om detta?

Skulle vara intresant att få veta vad vi i Göteborg skulle få i så fall. Fortsätta Elfsborgs traditioner med lejonet, eller ha garnisionens märke.
Munken_swe
Likaså intressant vad dem i Kalmar och Kronobergsgruppen ska ha om detta nu är sant?

Flygvapnet (F.d. flygflottilj i Kalmar, vårt TSF på Blekinge flygflottilj)
Infanteriet (F.d. Växjö regemente)
Ingen basker? (Lyder under MarinB)
johanp
QUOTE (Munken_swe @ Oct 30 2007, 02:22 ) *
Likaså intressant vad dem i Kalmar och Kronobergsgruppen ska ha om detta nu är sant?

Flygvapnet (F.d. flygflottilj i Kalmar, vårt TSF på Blekinge flygflottilj)
Infanteriet (F.d. Växjö regemente)
Ingen basker? (Lyder under MarinB)

Infanteriets baskertecken är nog bara en prototyp.

Skoj vore ju KA2's märke då det redan idag används som tecken på m/87 för nån/några utbildningsgrupper där nere hos er.

Skulle HV fortsätta bära beige basker enl ryktet?
Mattsson
Vad skulle Östra Aros bat ha?

"Blixten" (LedR)
Infanteriet (Fd I8 Uppsala reg.)
"Propellern" (LSS)
DaRaven
OM det skulle ligga sanning i ryktet så msåte det såklart bli för det förband som man lyder under (tycker dock att det låter osannolikt att det skulle ändras till detta). För Östra Aros skulle det såklart bli samma tecken som LedR då vi inte har något med LSS att göra (rent organisatoriskt) och I8 har varit nedlagt de senaste 50 åren smile.gif
Lt P
QUOTE (DaRaven @ Oct 30 2007, 12:01 ) *
OM det skulle ligga sanning i ryktet så msåte det såklart bli för det förband som man lyder under (tycker dock att det låter osannolikt att det skulle ändras till detta). För Östra Aros skulle det såklart bli samma tecken som LedR då vi inte har något med LSS att göra (rent organisatoriskt) och I8 har varit nedlagt de senaste 50 åren smile.gif

Konstigt, jag tyckte precis att den stridsparskamrat jag framryckte med en blöt natt i Nijmegen för några år sedan var en sergeant från Kungl. Upplands Infanteriregemente...

tongue.gif
DaRaven
QUOTE (Lt P @ Oct 30 2007, 13:31 ) *
QUOTE (DaRaven @ Oct 30 2007, 12:01 ) *

Konstigt, jag tyckte precis att den stridsparskamrat jag framryckte med en blöt natt i Nijmegen för några år sedan var en sergeant från Kungl. Upplands Infanteriregemente...

tongue.gif

Haha.. Det hade jag helt glömt smile.gif Okej, lokala undantag då!
The Swede
QUOTE (johanp @ Oct 30 2007, 10:31 ) *
Infanteriets baskertecken är nog bara en prototyp.

Ehh,nej.
Det finns ett fastställt baskertecken för infanteriet men det hann inte bäras särskilt länge innan I5 lades ner.
Samma utförande som hemvärnets nuvarande men två korslagda musköter istället för svärd.
wedin
QUOTE (Mattsson @ Oct 30 2007, 12:49 ) *
Infanteriet (Fd I8 Uppsala reg.)

<---- Så här borde det kunna se ut wink.gif
Armyk9handler
bara en liiiten detalj som en del av er missat

förbandstecken bäres i fredstid men i ofred och krig bäres endast fanan på vänster arm

utb tecken som de ska

är själv hundförare och bär då "HUNDFÖRARE" bågen på höger arm
Ekvall
QUOTE (skyttesoldat78 @ Oct 29 2007, 23:36 ) *

Kanske lite sent påkommet men ändå: källa på detta frågas?
johanp
QUOTE (Armyk9handler @ Nov 7 2007, 20:31 ) *
krig bäres endast fanan på vänster arm

Lite lustigt att vi i Sverige gör så, jmf med länder som faktiskt krigar...

Krook
Sist Sverige befann sig i krig så bars förmodligen inga broderade märken på uniformen eftersom uniformen i sig utgjorde tillhörighetssymbol.
Huruvida förbandstecken skulle bäras idag eller ej, i händelse av krig står nog skrivet i stjärnorna för jag har inte läst om det på något annat ställe.
Eller också är det en höftning från hundföraren?
Hursomhelst så tror jag att det kommer bli "både och" dvs både med och utan förbandstecken. Utbtecken och bågar tror jag att den blir än mindre med.

/K
23:e komp.
Förbandsteckens bärande!

Nu är det ju ett bra tag sedan man gjorde lumpen, men har inte hört annat efter det. Förbandstecken bärs i fredstid och åker av vid mobilisering, enl. min dåvarande kompanichef på P2. Ganska logiskt faktiskt. Om man skulle hamna i fiendens händer, död som levande, så ger förbandstecknen god information till motståndaren. Vi vet ju alla vad man enl. internationella konventioner är skyldig att uppge som fånge. I detta ingår inte förbandstillhörighet.
Rickard N
QUOTE (johanp @ Nov 7 2007, 21:23 ) *

Observera kardborren, den medger hyffsat snabb avlägsning wink.gif
Armyk9handler
Krook

nejdu ingen höftning från mig inte

jag lämnar alltid korrekta svar och det med märkena står nog skrivet i vilken soldf bok som helst

t.o.m svensk soldat -05

jag tror det har med att göra att i ofred och krig så är vi i ett och samma förband nämligen svenska krigsmakten även om det heter försvarsmakten så vet alla vad vi pysslar med

vi lär oss döda på snabbast möjliga sätt (lite OT jag vet men så är det ju...)
Krook
QUOTE (Armyk9handler @ Nov 8 2007, 21:04 ) *
Krook

jag lämnar alltid korrekta svar och det med märkena står nog skrivet i vilken soldf bok som helst

t.o.m svensk soldat -05

jag tror det har med att göra att i ofred och krig så är vi i ett och samma förband nämligen svenska krigsmakten även om det heter försvarsmakten så vet alla vad vi pysslar med

Jag har nu fetmarkerat två ord i din text som visar på varför jag anser att du höftar.
Eftersom inte Sverige har varit i krig på ett tag så är det bedömt ingen som vet hur det kommer att bli, vad än skrifterna säger. UniRFM2003 anger tex att Thorleif är ett förbandstecken och ska därmed bäras på vänster ärm men Amf1 bär den tydligen på höger ärm som ett utbtecken. Jag bedömmer (eftersom jag inte vet och inte kan veta) att vissa enheter i ofred kommer att bära förbandstecken för att utmärka sig men huvuddelen inte.

När det gäller att inte visa förbandstillhörighet i händelse av krigsfångenskap så gör ett märke varken till eller från. Vet inte motparten redan vilket förband du tillhör kommer de att ta och få reda på det oavsett om du bär rosa kanindräkt eller ej. Dock så kan man ju dölja vem man är innan krigsfångenskap, under normal tjänst genom att inte bära förbandstecken eller andra tjänstetecken exempelvis utbildningstecken.

För att avsluta OT: Det handlar inte primärt om att döda utan att bryta motståndarens stridsvilja. Det kan uppnås med andra medel exempelvis genom att skada nyckelpersonal eller skära av underhållet.

/K
Armyk9handler
QUOTE (Krook @ Nov 8 2007, 21:53 ) *
QUOTE (Armyk9handler @ Nov 8 2007, 21:04 ) *
Krook

t.o.m svensk soldat -05

Jag har nu fetmarkerat två ord i din text som visar på varför jag anser att du höftar.
Eftersom inte Sverige har varit i krig på ett tag så är det bedömt ingen som vet hur det kommer att bli, vad än skrifterna säger. UniRFM2003 anger tex att Thorleif är ett förbandstecken och ska därmed bäras på vänster ärm men Amf1 bär den tydligen på höger ärm som ett utbtecken. Jag bedömmer (eftersom jag inte vet och inte kan veta) att vissa enheter i ofred kommer att bära förbandstecken för att utmärka sig men huvuddelen inte.

När det gäller att inte visa förbandstillhörighet i händelse av krigsfångenskap så gör ett märke varken till eller från. Vet inte motparten redan vilket förband du tillhör kommer de att ta och få reda på det oavsett om du bär rosa kanindräkt eller ej. Dock så kan man ju dölja vem man är innan krigsfångenskap, under normal tjänst genom att inte bära förbandstecken eller andra tjänstetecken exempelvis utbildningstecken.

För att avsluta OT: Det handlar inte primärt om att döda utan att bryta motståndarens stridsvilja. Det kan uppnås med andra medel exempelvis genom att skada nyckelpersonal eller skära av underhållet.

/K

det var det jag menade
rosa kanindräkt hahaha du har just räddat natten
Rune Frunkh
Anledningen till att inte förbandsmärken "skulle" bäras efter mobilisering "på den gamla goda tiden" var väl att det inte fanns märken uppfunna, uppsyddda och fördelade till varje krigsförband? (Inalles ca 800 000 soldater.) Förrådspersonalen hade säkert viktigare saker att göra än att åka runt och se till att rätt lådor tygmärken fanns på plats i rätt förråd, märkena var liksom bortprioriterade. I den utsträckning de skulle använts torde det varit av Hemvärn och fast anställd personal som hade tid och möjlighet att kitta sin utrustning/uniform i förväg.
Knekt
QUOTE (Rune Frunkh @ Nov 9 2007, 10:31 ) *
Anledningen till att inte förbandsmärken "skulle" bäras efter mobilisering "på den gamla goda tiden" var väl att det inte fanns märken uppfunna, uppsyddda och fördelade till varje krigsförband? (Inalles ca 800 000 soldater.) Förrådspersonalen hade säkert viktigare saker att göra än att åka runt och se till att rätt lådor tygmärken fanns på plats i rätt förråd, märkena var liksom bortprioriterade. I den utsträckning de skulle använts torde det varit av Hemvärn och fast anställd personal som hade tid och möjlighet att kitta sin utrustning/uniform i förväg.

Det förklaring jag fått är att det handlar om att hålla ner underättelsevärdet för fienden. Ju färre förbandssymboler jag bär, desto magrare und-rapporter för Fi.
Hans Engström
Ta det som att bägge två skälen är rätt så korrekta. I Sverige är förbandsmärken fredsmtrl. oavsett. Finns inga baskrar i mobförråd heller.
Fk Satan
Va inga baskrar i förråden?

hur ska vi då kunna strida?

Alltså blir det krig så kommer jag att ta av mig så mycket märken och annat tingel-tangel som möjligt. då är Ammunition och mat väldigt högt upp på min proriteringslista jmf med något förbandsmärke och basker. Ägnar hellre 25min extra till att skjuta med mitt vapen än att sy dit något tingel-tangel märke och ett 15år gammat utbildningstecken som inte har den minsta sexuella betydelsen i händelse av krig...
Rune Frunkh
QUOTE (Hans Engström @ Nov 9 2007, 13:45 ) *
[...] Finns inga baskrar i mobförråd heller.

QUOTE (Fk Satan @ Nov 9 2007, 17:59 ) *

[...]

Förutom I5s vita baskrar då... ph34r.gif

Hur är det med kragspeglar då? Måste sådana finnas på uniformen för att den folkrättsligt skall kunna kallas uniform? Ibland har man hört att man som officer skall riva av gradbeteckningar och annan märkning om man skulle råka falla i fiendehänder för att undgå extrahårda förhör. Riskerar man att bli tagen av daga som en simpel bandit och krigsförbrytare i så fall? Eller räcker det med en lite svensk flagga på ena ärmen? Namnbricka månne?
Hans Engström
I vårt specifika fall gäller svensk lag som definierar vad som är uniformen (via FMs påbud). Flaggan blir jag onekligen osäker hur länge den gällt eftersom den inte lär ha funnits på alla 58 och 58/39 i mobförråd, och att få ut den till dessa hade vart omöjligt.
Idag gäller dock UniRFM, som specificerar flaggan på axeln och kragspeglar. Vilka kragspeglar står dock inte. Att man måste bära sin grad är inte heller nödvändigt, men det är fel att bära annan grad än sin egen. Att identifiera sig som officer muntligt är dock ett krav (grad, namn, nummer).
Charlie Spartan
QUOTE (Rune Frunkh @ Nov 12 2007, 14:18 ) *
QUOTE (Hans Engström @ Nov 9 2007, 13:45 ) *
[...] Finns inga baskrar i mobförråd heller.

QUOTE (Fk Satan @ Nov 9 2007, 17:59 ) *

[...]

Förutom I5s vita baskrar då... ph34r.gif

Hur är det med kragspeglar då? Måste sådana finnas på uniformen för att den folkrättsligt skall kunna kallas uniform? Ibland har man hört att man som officer skall riva av gradbeteckningar och annan märkning om man skulle råka falla i fiendehänder för att undgå extrahårda förhör. Riskerar man att bli tagen av daga som en simpel bandit och krigsförbrytare i så fall? Eller räcker det med en lite svensk flagga på ena ärmen? Namnbricka månne?

Om man blir tagen av Fienden då skall man uppge Namn, nummer och grad men inget annat. Allt enligt Geneva Convention
Orsaken varför man som officer bör ta av gradbeteckningen är för att man inte skall bli måltavla för en observant prickskytt.

Och om man som Menig soldat inte tycker om sin Officer så skall man göra honör för honom så fort man ser vederbörande ute vid fronten. bash.gif

Charlie Spartan
QUOTE (Rune Frunkh @ Nov 9 2007, 10:31 ) *

Man kan också vända på steken och säga att anledningen varför man inte brydde sig om att tillverka och lägga upp förråd med förbandsmärken var att man ändå inte skulle använda dem i händelse av krig(mobilisering) smile.gif

Däremot hade man under sin vpl ett förbandsmärke, personligen hade jag ett bataljonsmärke, som skulle ryckas av i händelse av krig. Det skulle användas vid t ex repövning etc. men inte vid mobilisering.......om jag minns rätt.
QUOTE (Rickard N @ Nov 8 2007, 00:55 ) *
Observera kardborren, den medger hyffsat snabb avlägsning wink.gif

Övade i helgen och noterade att våra mc-ord. har kardborrfästen på ärmen. Varför just dem och ingen annan kan man undra?
Kan det vara för att de med större sannolikhet riskerar att hamna i fiendens händer och därmed måste kunna rycka dem snabbare? Långsökt kanske, men ändå?
Dizzy_keys
Därför att dom inte bör sy i tyget på sina jackor, det är någon slags goretex i dom. navy2.gif
QUOTE (Tikkanen @ Nov 13 2007, 01:55 ) *
Därför att dom inte bör sy i tyget på sina jackor, det är någon slags goretex i dom. navy2.gif

Vet du att det är så, eller gissar du? Är goretex särskilt känsligt för nål och tråd?

Seriöst intresserad!
"SSA" Gunny
QUOTE (23:e komp. @ Nov 13 2007, 07:37 ) *

Vet du att det är så, eller gissar du? Är goretex särskilt känsligt för nål och tråd?

Seriöst intresserad!

Gor- tex å liknande mtrl., en kort förklaring, är ett tyg med små hål i, de är så små att de släpper igenom ånga men inte så stora att de släpper i genom vatten, sticker man en nål i det då så blir det så stort att vatten kommer igenom just där, som att sy i sitt regnställ.
Dizzy_keys
QUOTE (23:e komp. @ Nov 13 2007, 07:37 ) *

Seriöst intresserad!

Det har gått ut direktiv från FMCK om att man inte får sy på märken och dylikt eftersom det skadar väven, just nu hittar jag inte den internetsidan men jag ska leta.

Hittat sidan: http://www.fmck.se/karsidan/mc-stall/mc_stall.htm
skyttesoldat78
Var går det att finna täcken från nedlagda förband?
Munken_swe
QUOTE (skyttesoldat78 @ Nov 18 2007, 19:53 ) *
Var går det att finna täcken från nedlagda förband?

Tradera rekommenderas starkt. Förbandsmärken tar stor plats bland de militära samlarsakerna.
Haberget
QUOTE (Krook @ Sep 17 2006, 18:51 ) *
Utbildningslinjetecken är ju såna som:
Förhörsledare
Teknisk officer
Vaktpluton
Stabs/Grk
,enligt UniRFM

/K

Jag reagerade lite på detta märke när jag läste om det. I UniR FM 1999 står det som utbildningstecken och i UniR FM framgår det som ett Utbildningslinjetecken. Det konstiga är att jag blev tilldelad märket vid examen efter genomförd utbildning. Om tanken var att man skulle bära det UNDER utbildningen så var det rätt så meningslöst.

Så jag kontaktade helt enkelt institutionen som ger utbildningen och således äger rätten att utdela märket, FMTS. Jag berättade i ett mail vilket märke det gällde och i vilken verksamhet, dvs hemvärn och frivorg. Svaret?

"Ditt textilmärke är ett utbildningstecken. Märket visar vilken kompetens du besitter. Ja, du får bära märket!"

/H
linush

Detta är inte Hemvärnet utan US Army. Om den andra bilden nu är US National Guard så kan du inte jämföra dem med Hemvärnet, snarare med svenska armén.
Maul
Tror du missade poängen med bilderna. Det var inte hur HV gör, utan hur ANDRA gör...
106

Bild 1
Bild 2

Här är en bild på personal från samma land som inte bär några märken, så jämförelsen haltar lite.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.