QUOTE (Darkman @ May 24 2007, 10:48 )

Utan att förhäva mig så ÄGER jag 99% av alla dessa MÖP med sin utrustning och regelkunskap. Strid handlar i min uppfattning oerhört mycket om instinkter. Självklart kan man träna och bli bättre, men man blir aldrig "kung" om man inte har de primitiva instinkterna.
BTT...
Får väl ändå avsluta med en egen fråga. Vad ska man anse om "vargen" märket som I22 hade? Förbands- eller utbildningstecken?
1. Du förhäver dig!
2. Vargen är inte ett utbildningstecken. Men ruskigt snyggt!
3. Du har helt rätt i att det verkar finnas allt för många som tror att prylarna gör soldaten. Håller med om att så inte är fallet.
För övrigt är denna tråd lite lustig. Det finns idag tydliga regler för vad som gäller. Är man intresserad kan man lätt ta reda på vilka tecken som är godkända och vilka som inte är det. Svaren har redan getts både en och två gånger i bland annat denna tråd.
Men förtydlighets skull tar vi det en gång till:
1. Basker är inte utbildningstecken utan knutet till det förband man tillhör. En hemvärnsman som i egenskap av hemvärnsman bär annat en HV-basker gör alltså fel. Om dennes chef sagt okej till detta gör chefen fel.
2. På höger arm får utbildningstecken (med ev båge) anbringas - INTE linjetecken, INTE förbandstecken, INTE kompani/svadronsmärken, INTE coola vargar eller vikingsgubbar.
Endast ett tecken får anbringas. Vilket betyder att den fallskärmsutbildade före detta kustjägaren inom militärpolisen (sådana finns, jag har träffat flera) måste VÄLJA vilket tecken, om något, de vill bära. Oftast är det det första de fick som de sedan bär.
3. På vänster arm skall endast flagga och förbandstecken sitta (jämte ev tilläggsbåge). Punkt.
4. Namn i tyg får anbringas på vänster sida i brösthöjd.
5. Undantag från detta finns, men är inte många och berör sällan hemvärnet, annat än sjukvårdare.
Allt detta enligt UniR FM som är ett reglemente och skall följas av hemvärnsmän.
Huruvida detta är rätt eller fel är givetvis en fråga man kan ta upp. Men att det är så just nu är knappast värt att debattera.
Till sist vill jag påstå att en "gubbe" med ölmage och KJ-tecken på armen visst väcker respekt hos mig. Han kanske inte har fysiken kvar men genomförd kustjägarutbildning säger ofta en hel del positivt om dennes psyke och kompetens.
Det var i alla fall mina 50 öre i denna fråga.
/ Fk B
Edit: Ja vaffan, alltid är det något som blir fel!