Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Märken på uniformen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
FkN
Utbildningstecken är en sak, om man vill ha dom så fine för mig... men att ha gamla kompanimärken går bort, det värsta jag sätt är en som hade samtliga märken från en BA-mission på höger armen.

Däremot baskrar, speciellt det exemplet ovan där Hv-soldaterna faktiskt representerar svenska Hemvärnet i Danmark. Vilka tillhör dom, HV eller AMF.

Eller är frågan snare så, vilka identifierar dom sig med? HV eller AMF?
martin s
QUOTE (fu shield @ Sep 17 2006, 05:46 ) *
Är det tillåtet att sy på sitt utb. tecken från lumpen på sin hv-uniform?

Hur långt ner från sömmen är det flaggan ska sitta och hur långt under den ska förbandstecknet sitta??
Nej man förinte ha märken från sitt gu förband...du blir tilldelad ett nytt.flaggan 3mm från sömmen. FU svenningsson HV.gif

QUOTE (Furir Razer @ Oct 10 2006, 20:31 ) *
QUOTE (Skoog @ Oct 10 2006, 19:44 ) *

QUOTE (Furir Razer @ Oct 10 2006, 19:35 ) *

Vad menar du med Hv uniform???
Mej veterligen så gäller samma som i övriga Fm dvs de uniformer som finns i reglementet kan bäras, däribland M90/P. Förstår inte vad problemet är om några kommer till en övning i denna uniform...

Det finns väl ingen i Hv som har fått ut någon M90/P? vis personal har fått ut m/90p tex folk i det marina hemvärnet. HV.gif

Dessutom är det väl en fråga om just uniformitet, annars kan ju truppen ställa upp i M90F, M90P, SSD93, M87, M87A och M90H. Alla är ju faktiskt med i reglementet.

de finns många personer inom HV som bär eller använder saker som övriga HV inte fått ut. Ska allt sånt förbjudas

På håll eller för de icke insatta personerna så förefaller 90 uniformeran ganska lika. Så jag anser att jag kan bära min 90p på tex en uppställnig utan att för den delen "sticka ut"
johanp
QUOTE (martin s @ Oct 30 2006, 17:16 ) *
Nej man förinte ha märken från sitt gu förband...du blir tilldelad ett nytt.

Wtf?! Du FÅR ha dina gamla utbildningstecken i enighet med hur UniR FM beskriver det. Du får INTE bära dina gamla förbandsmärken eller basker från nåt gammalt förband.

Håller verkligen med FkN.
Göta Lejon
QUOTE (FkN @ Oct 30 2006, 17:08 ) *
Utbildningstecken är en sak, om man vill ha dom så fine för mig... men att ha gamla kompanimärken går bort, det värsta jag sätt är en som hade samtliga märken från en BA-mission på höger armen.

Däremot baskrar, speciellt det exemplet ovan där Hv-soldaterna faktiskt representerar svenska Hemvärnet i Danmark. Vilka tillhör dom, HV eller AMF.

Eller är frågan snare så, vilka identifierar dom sig med? HV eller AMF?

Kan bara hålla med, såg ett motsvarande exempel i helgen (EBG insatsövning). Ett HV-befäl i Gbg insatskompani som hade ett "väskmärke" (10.pskkomp) från BA-mission, på höger ärm. Detta var toppat med en svartgrön båge med texten "Bosnia" och avslutades undertill med en annan uppåtböjd båge innehållande odefinierbar text. Dessutom var märkena fastsydda som av en 7-åring, enstaka stygn som hade börjat släppa...ska man skratta eller gråta?

EBG "specialregler" om baskerbärande är likadant, "skratt eller gråt"... Bygger man förband eller vad? Blir intressant att se hur hårt man tänker implementera det nyligen framtagna förbandstecknet för EBG.
stefanf
Bara för att friska upp allas minne: vilka märken/tecken/bågar/medaljer/etc kan man förtjäna inom HV?
Hans Engström
Samtliga i princip (men då ska du hitta någon som är villig att hålla i utbildningen, robot PEK lär , t.ex., inte förekomma). Vanligast är väl granen.
stefanf
Jag tolkar det som att det inte finns några specifika HV-utmärkelser man kan få, utan det är samma som FM i övrigt?
106
QUOTE (stefanf @ Oct 31 2006, 08:57 ) *
Bara för att friska upp allas minne: vilka märken/tecken/bågar/medaljer/etc kan man förtjäna inom HV?

I senaste (?) numret av hemvärnstidningen fanns en artikel om vilka medaljer som finns. Den hade visst skrivits med anledning av att man infört en till (bronsversion av en som tidigare endast fanns i silver och guld). Totalt tror jag det rörde sig om tre eller fyra medaljer, där varje medalj fanns i minst två valörer.
DaRaven
QUOTE (stefanf @ Oct 31 2006, 12:21 ) *
Jag tolkar det som att det inte finns några specifika HV-utmärkelser man kan få, utan det är samma som FM i övrigt?

Utbildningstecken är gemensamma för hela FM (d.v.s. inkl. Hv), det är ju något som är på individnivå - så förband är helt oväsentligt.
martin s

Hur långt ner från sömmen är det flaggan ska sitta och hur långt under den ska förbandstecknet sitta??
nej endast dom tilldelade från hv HV.gif

5mm vidare skall utb märket sitta 3mm nedaför HV.gif
Krook
QUOTE (martin s @ Nov 11 2006, 16:49 ) *

nej endast dom tilldelade från hv HV.gif

5mm vidare skall utb märket sitta 3mm nedaför HV.gif

Nu är du väl ändå ute på velodromen!

(Special)utbildningstecken enligt reglemente må bäras, om inte annat regleras i lokala bestämmelser.
Det innebär att om du gjort överlevnadsutbildning eller något sådant som ger rätt att bära utbildningstecken så äger du den rätten även i HV.
Utbildningslinjetecken anger vilken utbildningslinje du tillhör under GU och dessa bör/ska inte bäras efter genomförd GU.

Flagga bärs 30 mm under axelsömmen på vänster ärm och förbandstecken bärs 60 mm under flaggan.
Utbildnings(linje)tecken bärs på höger ärm 30 mm under axelsömmen.

UniRFM 2003 sid 285-287

/K
eskil
QUOTE (Krook @ Nov 11 2006, 18:31 ) *
Flagga bärs 30 mm under axelsömmen på vänster ärm och förbandstecken bärs 60 mm under flaggan.

6 mm under flaggan står det faktiskt!

Dessutom heter det velociped.

(Jag är tydligen på riktigt besserwisser-humör ikväll smile.gif)
Krook
QUOTE (eskil @ Nov 11 2006, 21:38 ) *
QUOTE (Krook @ Nov 11 2006, 18:31 ) *

6 mm under flaggan står det faktiskt!

Dessutom heter det velociped.

(Jag är tydligen på riktigt besserwisser-humör ikväll smile.gif)

Ahh, en nolla för mycket. Självklart ska det vara 6 mm och sidhänvisningen ska vara sid 283, 286-287.

Quiz: Vad gör man på en velodrom? Det är din uppgift att ta reda på min stridsflygare*

/K

*Min bäste JUNKER. För att inte STUKA dig mer så vill jag bara säga att i 109 fall av 110 så kallas det du benämner MESSERSCHMIDT Malajn.gif
FkN
Ännu ett skönt exempel från Sverige fram....

framryckning i regnig skog

fienden i sikte - eld!

Vilket jägarförband har AK-4B?
Amfibieslusken
FkN: Länk till artikeln frågas, kom.
FkN
Artikeln: Rondering i Göteborg
Fk Satan
okej... fria republiken gullberg som är ute igen. Det förklarar det mesta.

Det skulle inte förvåna mig ifall det kommer lite hårdare styrningar (tydliggöranden) uppifrån ned till vissa utbildningsgrupper avseende utrustningens bärande.
DaRaven
Anfall i basker ser alltid lika bra ut.. *suck*
Daniel_M
QUOTE (DaRaven @ Nov 13 2006, 09:04 ) *

Dessutom har dom missat att använda "rätt" basker.

Vem F*N använder basker i strid? Hoppas verkligen att det kommer en uppsträckning gällande utr.bärande, Fast det skulle heller inter förvåna mig om "gullandet" med Gullberg fortsätter
DaRaven
QUOTE (Daniel_M @ Nov 13 2006, 11:26 ) *

Vem F*N använder basker i strid? Hoppas verkligen att det kommer en uppsträckning gällande utr.bärande, Fast det skulle heller inter förvåna mig om "gullandet" med Gullberg fortsätter

Grön basker har samma skyddsnivå som hjälm smile.gif Det har jag sett på massor av KJ-bilder..
Daniel_M
QUOTE (DaRaven @ Nov 13 2006, 11:31 ) *
QUOTE (Daniel_M @ Nov 13 2006, 11:26 ) *

Grön basker har samma skyddsnivå som hjälm smile.gif Det har jag sett på massor av KJ-bilder..

Japp, det är sant jag straffar mig själv bash.gif

Just Gullberg är oerhört mycket KJ camo.gif
Mungojerrie
Jag vill inflika att på en del förband fram till kanske runt början av 90-talet, användes faktiskt basker i fält en hel del. Det var lite annorlunda då, idag tycker alla att de är lite "spörsel" och ingen är bättre/hårdare än någon annan och framför allt ska ingen sticka ut. Det har blivit lite mer demokrati i FM och det är väl kanske både bra och dåligt. Själv är jag lite trött på alla diskussioner på soldf.com som alltid slutar med att folk med grön/vinröd basker, lite märken på uniformen och kanske någon utrustningsdetalj som inte kreti & pleti fått ut anses vara kasernjägare/wannabe.

Nyligen gick en dokumentär om U137 på SVT, där man såg både KJ och FJ i skarpt läge bärandes basker.

/M
FkN
Visst men det var ju just KUSTJÄGARE och FALLSKÄRMSJÄGARE och inte Hv-gubbar som gjort GU på just KJ eller FJS.
Madness
QUOTE (FkN @ Nov 13 2006, 18:39 ) *
Visst men det var ju just KUSTJÄGARE och FALLSKÄRMSJÄGARE och inte Hv-gubbar som gjort GU på just KJ eller FJS.

håller med helt.. som HV soldat ser man väl ut som en sådan och bär den basker som hör där till. När jag gjorde min GU hade vi en kapten som var KJ, men han bar inte sin gamla basker hos oss.

Men Gullberg är ju Gullberg, dom kanske infört någor nytt som de glömt informera om wacko.gif
Mungojerrie
QUOTE (Madness @ Nov 13 2006, 19:21 ) *
QUOTE (FkN @ Nov 13 2006, 18:39 ) *

håller med helt.. som HV soldat ser man väl ut som en sådan och bär den basker som hör där till. När jag gjorde min GU hade vi en kapten som var KJ, men han bar inte sin gamla basker hos oss.

Men Gullberg är ju Gullberg, dom kanske infört någor nytt som de glömt informera om wacko.gif

Ja, där har ni bägge en poäng, men det brukar då inte bara vara HV i stridsutrustning med basker som hånas. Bilder på värnpliktiga eller anställd personal i basker och stridsutrustning i fält brukar få sig en skopa. Eftersom jag inte längre är med i HV eller anställd i FM på annat sätt är det svårt att veta hur utvecklingen har gått . Jag är bara lite militärt (ej över) intresserad, varför jag läser på soldf.com och ibland hakar upp mig på saker.
När jag var med i HV för många år sedan var vi några yngre som ibland bar basker ifrån GU:n, vissa hade även några speciella halsdukar och andra grejor som man inte fick ut tillsammans med m59:an.
Inga chefer hade mig veterligen några invändningar mot det, utan tyckte att det var spännande med nya, taggade förmågor och som de kanske tom var stolta över. Det här blir lite urspårning, men jag vidhåller att inom rimliga gränser ska individen få sticka ut lite, även i HV.

/M
Madness
QUOTE (Mungojerrie @ Nov 13 2006, 20:43 ) *
Ja, där har ni bägge en poäng, men det brukar då inte bara vara HV i stridsutrustning med basker som hånas. Bilder på värnpliktiga eller anställd personal i basker och stridsutrustning i fält brukar få sig en skopa. Eftersom jag inte längre är med i HV eller anställd i FM på annat sätt är det svårt att veta hur utvecklingen har gått . Jag är bara lite militärt (ej över) intresserad, varför jag läser på soldf.com och ibland hakar upp mig på saker.
När jag var med i HV för många år sedan var vi några yngre som ibland bar basker ifrån GU:n, vissa hade även några speciella halsdukar och andra grejor som man inte fick ut tillsammans med m59:an.
Inga chefer hade mig veterligen några invändningar mot det, utan tyckte att det var spännande med nya, taggade förmågor och som de kanske tom var stolta över. Det här blir lite urspårning, men jag vidhåller att inom rimliga gränser ska individen få sticka ut lite, även i HV.
/M

Problemet här är ju att börjar man ta avsteg från reglerna brukarde sluta med att det spårar ur. Regler är till för att följas oavsett vad indviden själv anser. Sen vad är rimliga gränser? var på en övning i sommras där soldaterna i en av grupperna hade olika huvudbonader. det var bashatt, grön x2 och en svart basker, fältmössa 90, fältmössa 59 , ser väldigt illa ut när alla börjar sticka ut. Men sen att använda tex M90p byxor som inte sticker ut är väl en sak som man kan se mellan fingrarna med om man fått ut sådana.

såg på nyheterna här om dagen en HV soldat (minns ej vart eller i vilket samanhang) men på höger arm räknade jag till 2 märken + 3 bågar = julgrans varning där.
Har själv "granen" men för övrigt är min uniform ren förutom det jag fått inom HV
wedin
Gullbergs komp kanske har blivit inspirerade av Bohus komp? Om jag fattar det rätt så har aktuell utbgrp medgivit bärande av amfbasker för (bara?) Bohus.

Å ena sidan är jag en vän av uniformitet och tycker kanske att det är rätt fånigt. Å andra sidan blir man lite imponerad/förundrad över göteborgarnas roliga inställning: Snor statsmakterna amf4 så struntar de i det och sätter upp ett eget förband i alla fall, så det så! ...fast det blir under Hv.

Appropå mjukismössa och stridsutrustning, det beror väl på... Är det all guns blazing och kill 'em all ja då är det väl på plats med störtkruka och så mycket skydd och skyll man kan hitta. Är det läge att visa upp icke fientlig attityd men vara beredd på en del tråkigheter, då är man basker/mössa och stridutrustning en bra kompromiss. Fast det kanske är självklart!? Britterna är ju rätt pigga på att knata omkring i basker, bl a i Irak. Det blir kanske lite lättare med hearts and minds då?
krp_swe
Många på Gullbergs är direktrekryterade från gamla goda amf4, precis som på bohus kompani. Därav bär nog många baskern för att dom känner nån sorts amf tillhörighet.
Ing
QUOTE (Madness @ Nov 13 2006, 23:07 ) *
såg på nyheterna här om dagen en HV soldat (minns ej vart eller i vilket samanhang) men på höger arm räknade jag till 2 märken + 3 bågar = julgrans varning där.
Har själv "granen" men för övrigt är min uniform ren förutom det jag fått inom HV
Du bittra reglementsryttare, vad gör din gran för nytta på uniformen, och hur länge får man bära den efter utförd överlevnadsbragd?

Sluta lipa över ett par filtluvor nu gubbar, det där är ju bara larvigt.
En halv sida skitsnackande om en enda bild, eller möjligtvis en pluton (kompani??).
Lägg av!

Men Gullberg är ju Gullberg, dom kanske infört någor nytt som de glömt informera om
ÄR inte sådant här jävligt onödigt skitsnackande?

Fundera lite över det här, så ska jag försöka komma ihåg att rensa bort ett antal inlägg här om ett tag.
banghead.gif
Madness
QUOTE (Ing @ Nov 19 2006, 17:24 ) *

Fundera lite över det här, så ska jag försöka komma ihåg att rensa bort ett antal inlägg här om ett tag.
banghead.gif

Taget, tillbaka till ämnet vissel.gif Slut Kom.
martin s

det brukar inte finnas några invändningar mot detta HV.gif
Ghostface

Du bittra reglementsryttare, vad gör din gran för nytta på uniformen, och hur länge får man bära den efter utförd överlevnadsbragd?

En halv sida skitsnackande om en enda bild, eller möjligtvis en pluton (kompani??).
Lägg av!

Men Gullberg är ju Gullberg, dom kanske infört någor nytt som de glömt informera om

banghead.gif

Men om man nu överhuvudtaget vill komma i närheten av att tas någorlunda seriöst inom HV så kanske man kan börja med att följa reglementet.
Det är en jävligt enkel åtgärd o som ni vet: ser man ut som skit tas man som skit..
Tycker på sätt o vis att det borde vara orelevant men så är icke fallet.
För övrigt är det väl ingen som bryr sig om några märken längre. E man med i en HV-grp o alla ser olika ut så tas man som en jävla pajas oavsett treudd, vinröd basker, bashatt eller vad det nu kan vara...
RaVeN
De mesta du säger verkar stämma men man får dock bära basker från vpl tiden om inte annat har bestämts på plut eller komp nivå. Men i "reglerna" står de att basker från utbildningstiden är tilllåten.

Enskilt uppträdande till och från övn kan man ha utb basker, men när det är gemensamt uppträdande är det HV basker som gäller. Så är det bestämt hos oss.
Hornet
QUOTE (Ghostface @ Nov 23 2006, 22:02 ) *

Lägg av!

banghead.gif

Men om man nu överhuvudtaget vill komma i närheten av att tas någorlunda seriöst inom HV så kanske man kan börja med att följa reglementet.
Det är en jävligt enkel åtgärd o som ni vet: ser man ut som skit tas man som skit..
För övrigt är det väl ingen som bryr sig om några märken längre. E man med i en HV-grp o alla ser olika ut så tas man som en jävla pajas oavsett treudd, vinröd basker, bashatt eller vad det nu kan vara...

Tja undrar om det bara är ett Sverige tänk det där..
Titta på US Navy SEALs
US Army SF
Britiska SAS
Tyska GSG9
mf

Ser några grupp medlemar likadana utt när dom är utte?
Ser någon domma killarna som mindre duktiga för att dom ser utt som Talibaner i Afganistan?
Skulle inte tro det. Nu säger jag inte att HV är SF förband det jag menar är att bara för att vi kitar våra västar med fickor som funkar bätre för oss än det vi får utt är vi då sämre soldater skulle en civilst tänka på det äns?
Märken om jag har det jag fick utt under VPL tex båge och Granen och min Gruppchef har ingenting skulle en civilst tänka på det?
Knappast troligt. Nu lär ni väl nita mig för detta men det skiter jag i och nu ska jag sova..
DaRaven
Jag anser ju att det är lite skillnad på bärandet av utrustning i fält, och på hur man bär uniformen i övrigt. Du blir ju varken en bättre eller sämre krigare på att följa UniR FM, alltså är det bara att rätta in i sig i ledet vad gäller märken, gradbeteckningar och liknande.. Ska vi vara en del av FM så är det ju bara att visa det också.

QUOTE (RaVeN @ Nov 23 2006, 22:39 ) *

De mesta du säger verkar stämma men man får dock bära basker från vpl tiden om inte annat har bestämts på plut eller komp nivå. Men i "reglerna" står de att basker från utbildningstiden är tilllåten.

Enskilt uppträdande till och från övn kan man ha utb basker, men när det är gemensamt uppträdande är det HV basker som gäller. Så är det bestämt hos oss.

Vilket är direkt FEL. Om man nu tänker sig att "regementschef" (motsv) beordrat avsteg från UniR FM så gäller det ju inom "eget område" vilket säger att avsteget absolut inte ska gälla till och från en övning.
compfast
Vad gör man om inte höger ärmen räcker till? Får man avända insidan av ärmen då?
Rickard N
QUOTE (Hornet @ Nov 23 2006, 22:57 ) *
QUOTE (Ghostface @ Nov 23 2006, 22:02 ) *

Lägg av!

banghead.gif

Tja undrar om det bara är ett Sverige tänk det där..
Titta på US Navy SEALs
US Army SF
Britiska SAS
Tyska GSG9
mf

Ser några grupp medlemar likadana utt när dom är utte?
Ser någon domma killarna som mindre duktiga för att dom ser utt som Talibaner i Afganistan?
Skulle inte tro det. Nu säger jag inte att HV är SF förband det jag menar är att bara för att vi kitar våra västar med fickor som funkar bätre för oss än det vi får utt är vi då sämre soldater skulle en civilst tänka på det äns?
Märken om jag har det jag fick utt under VPL tex båge och Granen och min Gruppchef har ingenting skulle en civilst tänka på det?
Knappast troligt. Nu lär ni väl nita mig för detta men det skiter jag i och nu ska jag sova..

Var drar du gränsen då? Skall man få kriga till det i mörka fjällrävenbrallor, svart t-shirt och bandana?
Konsum
Endast ett utbildningstecken får sitta på höger arm, därför väljar man det som är en kärast att sitta där.
Syr man på fler bryter man mot unireg. och ser dessutom ut som en fåntratt...
DaRaven
QUOTE (Konsum @ Mar 20 2007, 15:03 ) *
Endast ett utbildningstecken får sitta på höger arm, därför väljar man det som är en kärast att sitta där.

Hrm.. 1 + ev. båge... Om man ska vara kinkig.
Konsum
QUOTE (DaRaven @ Mar 20 2007, 15:05 ) *

Hehehe kom just på det men du hann före, men man får dessutom bära dessa utbildningstecken oavsett förband senare. Däremot måste förbandstecken bytas när man byter förband direkt. Såg en hel pluton med förbandstecken på höger arm. Tydligen ett befäl som ansåg att hela förbandet borde bryta mot uniregl. däremot får man flytta över gamla förbandstecken på ryggan om dom är kära.
Gamla KFOR märken och "sweden" märken skall sprättas vid hemkomst till sverige från uniformen. Dessa är inga skoltecken utan förbandstecken....
Så vill man att alla skall veta att man varit utomlands så får man tatuera KFOR under örat på halsen istället banan_rock.gif
Fk Satan
QUOTE (DaRaven @ Mar 20 2007, 15:05 ) *

Nja... Utb-tecken med tillhörande bågar ;)

Jmf Granen med vinterbåge och handledarbåge.
Ekvall
Har en fundering kring gradbeteckningar på hv-uniformen. Jag muckade som furir men är nu vanlig menig i ett 30h-kompani. Bör jag bära mina furir-streck trots att jag inte har någon gruppchefsbefattning i hv?
The Swede
Exakt ordalydelse i UniR FM 2003:
Av Högkvarteret fastställt (special-)utbildningstecken av textil får bäras på fältjackans (motsv) högra ärm 30 mm under axelsömmen.
Utbildningstecken av textil får kompletteras med en separat tilläggstext i form av en uppåt eller nedåtböjd båge som anbringas under eller
över förbandstecknet.
Utbildningstecken bärs ej av personal ingående i Utlandsstyrkan.
Personal under grundutbildning får bära ett utbildnings(linje)tecken i form av en nedåtböjd båge av textil på fältjackans (motsv) högra
ärm 30 mm under axelsömmen.

(UniR FM 2003 sidan 287)

The Swede pansar2.png
Dizzy_keys
QUOTE (Lord Väder @ Mar 20 2007, 18:34 ) *
Har en fundering kring gradbeteckningar på hv-uniformen. Jag muckade som furir men är nu vanlig menig i ett 30h-kompani. Bör jag bära mina furir-streck trots att jag inte har någon gruppchefsbefattning i hv?

Du bär gradbeteckningen för den grad du har.
Var du GB i lumpen? Isåfall bär du furirstrecken
Ekvall
QUOTE (Tikkanen @ Mar 20 2007, 18:39 ) *
Du bär gradbeteckningen för den grad du har.
Var du GB i lumpen? Isåfall bär du furirstrecken

Ja, det låter rimligt. När jag tänker efter så var det ett flertal GB i lumpen som inte hade någon chefsbefattning och alla muckade ju givetvis som furirer.

EDIT: Förtydligade lite...
Dizzy_keys
Glöm inte agraffen till fältmössan navy2.gif
Ekvall
QUOTE (Tikkanen @ Mar 20 2007, 19:21 ) *
Glöm inte agraffen till fältmössan navy2.gif

Fanns redan från början. Tur det! Verkar vara ett helvete att få fast den ordentligt...
Fk Satan
Då slutar vi att sprida medvetna lögner här inne.

Fk Satan
Blågult Underbefäl
Telejanne
QUOTE (Kimster @ Sep 19 2006, 00:37 ) *

-En sak är ändå märklig, och det är att tillåtas på en fältuniform bära förbandsmärken typ "Guldkråka" (Sörmlandsgripen) Ett sådant märke måste underlätta oerhört för ev. prickskyttar! F.ö. så togs för många år sedan bort det stora Hv-märket på uniformerna av det skälet, -och dom var änd blåa, INTE i guld! / Jan
Rickard N
Nu vet jag inte vilket märke du syftar till men det bör ju inte vara värre än svenska flaggan.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.