Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Flexibel helikopter lyft för försvaret...
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3
Schmutte
Läste idag på mil.se att FM köpt in flera (20st) nya helikoptrar som går in på beteckningen Hkp 15, är detta en uppgradering? Verkar vara samma tillverkare iaf.

Ngn som har mer info om detta?

http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33836
Danne
QUOTE(Schmutte @ Sep 16 2006, 19:47 ) *
Läste idag på mil.se att FM köpt in flera (20st) nya helikoptrar som går in på beteckningen Hkp 15, är detta en uppgradering? Verkar vara samma tillverkare iaf.

Ngn som har mer info om detta?

http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33836

Hur menar du nu?

Det är en och samma Hkp 15 som tidigare, om än nu flygande ovanför sin hangar.
Schmutte
Det är inte samma helikopter, nya, modernare, kanske av samma modell men förnyade..
Ngn som vet vad som är bättre, modernat m.m.?!
Krook
QUOTE(Schmutte @ Sep 16 2006, 20:22 ) *
Det är inte samma helikopter, nya, modernare, kanske av samma modell men förnyade..

Nu ska du lyssna på Danne. Det är samma HKP 15 som har varit på tapeten länge nu. Dock så tar det tid innan nya system levereras.

/K
Danne

Ok, då tar vi det långsamt och pedagogiskt så att 0554 området hänger med och inte fastnar i vajerräcket ellan Kil och Karlstad.

Vi beställde i tidernas begynnelse 20st Hkp15 ( 12 för LBO, resten för båtoperationer)

Vi fick två interimmaskiner, en svart och en grå att jobba med under tiden (hösten 2002).

Tidigt nu i våras fick vi den första "riktiga" Hkp 15. Den var så bra att alla ville titta på den, länge, samt att den använts för utprovning och validering av splitternya hangarer på Malmen.

Nu är dock de första maskinerna operativa.
Skuggan
QUOTE(Danne @ Sep 16 2006, 22:04 ) *

Ok, då tar vi det långsamt och pedagogiskt så att 0554 området hänger med och inte fastnar i vajerräcket ellan Kil och Karlstad.

Vi beställde i tidernas begynnelse 20st Hkp15 ( 12 för LBO, resten för båtoperationer)

Vi fick två interimmaskiner, en svart och en grå att jobba med under tiden (hösten 2002).

Tidigt nu i våras fick vi den första "riktiga" Hkp 15. Den var så bra att alla ville titta på den, länge, samt att den använts för utprovning och validering av splitternya hangarer på Malmen.

Nu är dock de första maskinerna operativa.

och hur många maskiner är det som vi har operativa till dags dato?
lowandslow
Just nu har vi 5 maskiner i hangarerna men av dessa fem är det bara en som har alla papper i ordning och flyger på förbandet. Inom kort blir två ytterligare luftvärdiga och de sista två är inte formellt överlämnade från FMV till Försvarsmakten.
Bosse Fors
Malaysia fick nyligen sin sista maskin levererad. Lite annorlunda konfiguration än i Sverige som man kan se på bilden.

Malaysia´s A109

Mvh, B
Skuggan
QUOTE(lowandslow @ Sep 16 2006, 22:18 ) *
Just nu har vi 5 maskiner i hangarerna men av dessa fem är det bara en som har alla papper i ordning och flyger på förbandet. Inom kort blir två ytterligare luftvärdiga och de sista två är inte formellt överlämnade från FMV till Försvarsmakten.

tackar för det svaret salute.gif
lowandslow
QUOTE(Skuggan @ Sep 16 2006, 22:27 ) *
QUOTE(lowandslow @ Sep 16 2006, 22:18 ) *

tackar för det svaret salute.gif

Anytime...

De Interimsmaskiner som Danne nämde ovan är numera återlämnade till Agusta så numer finns endast HKP15A i helikopterflottiljen. SBO (den sjöoperativa varianten) kommer att heta HKP15B och de levereras sist av alla.
C DK012
Hkp15A borde väl till stor del ersätta de uppgifter som tidigare uppfyllts av Hkp9 och 11, men beträffande 15B, den borde väl uppfylla en ganska ny nisch, eller åtminstone en som inte varit uppfylld på länge. Tänkte närmast på Hkp 2 som man sett bilder på parkerade på akterdäck. För det är väl tänkt att Hkp14 ska ersätta 4:an och 10:an?
Erik_G
...samt att den använts för utprovning och validering av splitternya hangarer på Malmen.

Malajn.gif

/E
lowandslow
QUOTE(C DK012 @ Sep 16 2006, 22:41 ) *
Hkp15A borde väl till stor del ersätta de uppgifter som tidigare uppfyllts av Hkp9 och 11, men beträffande 15B, den borde väl uppfylla en ganska ny nisch, eller åtminstone en som inte varit uppfylld på länge. Tänkte närmast på Hkp 2 som man sett bilder på parkerade på akterdäck. För det är väl tänkt att Hkp14 ska ersätta 4:an och 10:an?

HKP15B ska delvis ersätta HKP6B som var den sjöoperativa varianten av HKP6, och dels så ska den stå för nya förmågor som den synnerligen oavancerade Jet Rangern inte hade. Bl a ska helikoptern kunna släppa bojar och länka vidare informationen från dessa, helikoptern är utrustad med FLIR och radar för ytövervakning till havs där även radiolänkförmågan kan komma till användning.
Helikoptern skall även kunna basera ombord på Korvetten Visby vilket var väldigt viktigt i urvalsprocessen vid inköpet av HKP15. Hur som helst är det en vädigt bra plattform som banar för nya förmågor för "marinflyget" och kommer att vara till stor hjälp för Marinen som helhet.
PB-Syte
Någon som vet vad det är för utökade beväpningsalternativ som man håller på och undersöker? ph34r.gif
Skoog

Helt OT, men jag kan inte låta bli att applådera den klockrena förolämpingen av folk från Kil och stillsamt undra vad Danne har för erfarenheter av folk från Kil.

// Skoog - Som bor i Karlstad och undviker Kil så långt som möjligt.
Erik_G
QUOTE(Skuggan @ Sep 17 2006, 22:48 ) *
låt mig gissa danne.
du är mer för en lösning med TOW eller Hellfire i lösa "balkar" på HKP15 likt det HKP9 hade?

min fråga är då, är HKP15 tillräckligt "smidig" för det, eller måste man helt ändra taktik vad gäller pansarbekämpning jämfört med HKP9?

och en slutlig fråga, vilken beväpning hade du helst av allt sett på HKP15, om man nu skall beväpna den?

Nu är inte jag Danne, men jag tycker ändå biggrin.gif

Belgien använder ju A109 med helitowsystemet och därmed liknande tow-lavetter som vi haft till nian. Skulle tro att Hkp 15 är bättre plattform för Hellfire/TOW än nian då den kan bära mer och har starkare motorer. Vad jag förstått så är inte en fulltankad, fullastad Hkp 9 ett under av smidighet. T.ex behöver den en viss startsträcka för att komma upp över markeffekt. Hkp 15 är väl inte speciellt mycket större än nian heller.
Skulle tro att hellfire/tow-beväpnade hkp 15 skulle ha sina användningsområden, om inte som PV-plattform i ett invasionsförsvar, som gamla nian, men som en resurs för operationer utomlands. Möjlighet att kunna slå ut fortifikationer eller stridsfordon från ett säkert avstånd, eller bara uttnyttja siktet för spaning och målinmätning för art eller CAS. Kopplar man dessutom en videokamera till siktet och en radiosändare till denna skulle kärran passa som hand i handske i NBF. "Kunden" skulle kunna få realtidsvideo från uppdragen.
Det senare hade vi säkerligen kunnat använda niorna till redan idag. Sorgligt nog saknar alla utom en* mörkerkapacitet. Så det hade väl bara funkat när solen var framme....

* Vi hade en kärra när jag låg innen 94-95 som använts av FMV-prov, och den hade termiskt sikte. De andra hade endast optiska sikten.

/E
Psilander
HKP 15s bestyckning

Prio 1. Hellfire
Prio 2. lätt torped )på sjövarianten)
Prio 3. TOW
Prio 4. Sjunkbomber
Prio 5. ARAK
Joz
Väldigt fin hkp =)
Erik_G
QUOTE(Psilander @ Sep 18 2006, 17:46 ) *
HKP 15s bestyckning

Prio 1. Hellfire
Prio 2. lätt torped )på sjövarianten)
Prio 3. TOW
Prio 4. Sjunkbomber
Prio 5. ARAK

Ser inte att den måste kunna bära både hellfire och TOW. Jag tror nog att det ena räcker. Hellfire är väl mest önskvärt (nu när det finns varianter utvecklade för strid mot bunkrar mm). Men TOW finns ju redan i organisationen (gäller förvisso även), och Rb 55 är bättre än inget.

Sen skulle jag vilja se miniguns.. förstår inte vad FMV har emot miniguns.. skulle jag få bestämma hade alla hälläkåptrar fått minniganns för länge sedan!

/E
Skuggan
Tack ErikG
det var ungefär de tankebanorna jag hade också.
Erik_G
QUOTE(Joz @ Sep 18 2006, 17:49 ) *
Väldigt fin hkp =)

För att vara ditt första inlägg tycker jag nog du kunde ha ansträngt dig lite mer.. Vi andra försöker ju i alla fall tillföra diskussionen något.

:P

/Erik G
Moderator
Psilander
Miniguns - tja varför inte, men är det inte bara USA som använder sådana.

Relingsmontage på korvett - istället för tksp = våt dröm
Valpen
En version av Hellfire finns väl redan i FM i form av Rb 17. Eller är jag ute och seglar där?

Angående annan beväpning finns det väl 20mm akan till HKP också. banan_rock.gif
Psilander
hur mycket last kan den lyfta? det är ju ingen Super Stallion precis
Nestor
Nu slänger jag mig glatt in i disussionen.
Jag tycker att det låter som vettig beväpning(ksp/akan och arak) när det gäller Internationella Insatser.
Är det inte en bättre idé när uppgiften främst ser uta att bli transportuppgifter i sverige och på utlandsmissioner?
Jag tycker det låter sunt med den lättare beväpningen.

Ska helikoptern däremot möta 3:e Gardespansararmén så krävs det lite tyngre doningar.

(På håll ser jag Danne få något mordiskt i blicken)
The Swede
QUOTE(Psilander @ Sep 18 2006, 22:18 ) *

http://www.hkpflj.mil.se/article.php?id=5027
Solon
Ställer mig frågande till om vi ens borde slösa resurser på att beväpna den.

Lägg pengarna på en AH1-Y/W istället.
martinator
QUOTE(The Swede @ Sep 18 2006, 22:27 ) *
QUOTE(Psilander @ Sep 18 2006, 22:18 ) *

http://www.hkpflj.mil.se/article.php?id=5027

Blir 1425 kg i last då alltså. Är det ink. eller exkl. bränsle? Låter i mina öron inte så mycket, snarare ganska lite. Hur många kg (eller liter) bränlsle rymmer den?

/martinator
106
Allt löst man hänger på eller stoppar i, vare sig det är människor, bränsle eller annan last, ingår i den vikten. Jag vet inte hur kritiskt det är på helikoptrar, men på flygplan måste man också tänka på tyngdpunktsläget, vilket förändras i och med att man förbrukar bränsle.
Danne
Skall jag vara ärlig så velar jag en hel del gällande beväpning på tp/icke dedikerade attackhelikoptrar (här räknar jag inte in defensiv ksp beväpning, det räknar jag som ett analogt VMS)

Att pvhkp tiden har lämnat mycket gott efter sig inom helikopterflottiljen är utan tvekan, speciellt inom taktiskt uppträdande och en stridande roll inom en falang som annars varit relativt avmilitariserad. Detta har även lämnat svallvågor inom den mekaniserade striden där 9:or fortfarande för arvet vidare. Detta är väl dock en kunskap vars gravsten snart är färdigskriven och som blir slutgiltig då 9:an går in himlen.

Jag skall väl snabbt gardera mig som en politiker och säga att visst har arak/hmg poddar en roll att fylla, det är bara det att jag anser den vara otrolig smal, riskfylld och kräver oftast en större understödsapparat än vad vi ens är i närheten av. Vi har heller ingen utbildningstradition av denna typ av helikopterkrigföring, vad jag menar med detta har jag nämnt i en annan tråd för ett tag sedan….

Britternas Lynx pvhkp hade en sisådär konflikt i OIF. Den moddades tidigt att bära två TOW på en sidan och en hmg (ej fast utan handopererad av besättningsmedlem) på andra sidan. Dock var förtroendet för systemet duglighet begränsat och den petades ofta undan till förmån till andra system , eller än värre med rollen ouppfylld. Skall man vara krass, vilket några analytiker varit, så var detta delvis lite lobbyism för att forcera WAH:n och dess delsystem.

Som havspatrullerande hkp har Lynxens kombon gjort en bättre karriär då där pvroboten och hmgn ger en vass kombination mot den hotbild som råder kring hamnar och farvatten där lågt utvecklade fiender/pirater huserar. Har sett bilder på Lynx maskiner med en respektabel ”killmarkingslista”, även om jag kanske inte sett silhuetten av gummibåt på en sådan förut.

Angående skuggans kommentar:

Javisst skulle jag vilja se en pv-robotplattform, men det är inte realistiskt. Jag anser att en version med både pvrobot/handvevad hmg är vettigare, där är det självklart möjligt att byta ut robot mot arak. Det är en ny typ av 70mm arak på väg, med laserguidning som kommer lösa det nuvarande problemet med dålig träffsäkerhet. Det kräver dock en annan pod än den som är aktuell för Hkp 15 (om det är den jag tror det är).

Angående internationella operationer med arak/hmg beväpnad Hkp 15:

Om det med Int op menas understöd av ”***” på semihemlig op i ”xxxxxxx” så visst.

Om det menas annan mer normal insats ala KFOR/ISAF är jag mer tveksam då det här kommer in politisk korrekthet och minimalt ”collateral”. Tex är det hämningar på nyttjande av 70mm arak över bebyggelse och områden där inte med säkerhet kan peka ut att där är fi och där är trevliga Ahmed och hans getter. En flechetteladdad arak har ett effektivt splitterområde på runt 60-80m, lägger man där till att den kan vingla iväg 5-15m i valfri riktning på 200m skotthåll så….mind the goats.
Sedan är jag skeptisk till att en sådan maskin skulle bli påtänkt för rollen då det i multinationella sammanhang alltid nischas till de som har utrustningen som passar till jobbet (USA,England,Holland).
Erik_G
QUOTE(Solon @ Sep 19 2006, 00:10 ) *

Varför "förra årets modell"? AH-1Z eller moderniserade AH-64D tycker jag låter som en bättre affär om vi vill vara med de stora grabbarna och leka, annars förblir vi ju bara andra klassens helikopteroperatörer.

/E
Solon
QUOTE(Erik_G @ Sep 19 2006, 22:02 ) *
QUOTE(Solon @ Sep 19 2006, 00:10 ) *

Varför "förra årets modell"? AH-1Z eller moderniserade AH-64D tycker jag låter som en bättre affär om vi vill vara med de stora grabbarna och leka, annars förblir vi ju bara andra klassens helikopteroperatörer.

/E

Ekonomi?
Självklart är en AH-1Z klart mycket bättre, men jag antog (har inte ens försökt hitta kostnads uppgifter) att köpa "förra årets modell" skulle bli väldigt mycket billigare och gå otroligt mycket snabbare.
Idén var väl att vi skulle kunna understödja egna operationer, inte att konkurera ut "de stora grabbarna", eller?
Lerede
QUOTE(Solon @ Sep 19 2006, 22:13 ) *
Ekonomi?
Självklart är en AH-1Z klart mycket bättre, men jag antog (har inte ens försökt hitta kostnads uppgifter) att köpa "förra årets modell" skulle bli väldigt mycket billigare och gå otroligt mycket snabbare.
Idén var väl att vi skulle kunna understödja egna operationer, inte att konkurera ut "de stora grabbarna", eller?

Nej nej! Vi utvecklar eget förstår ni väl :P

Saab H10 Blåmesen
Erik_G
QUOTE(Lerede @ Sep 19 2006, 23:00 ) *

Saab H10 Blåmesen

Fattar väl vem som helst att det skulle bli "SAAB Ahkp 18 Hackspetten"...

Finessen med att köpa nytt är ju att vi ser till att få bygga dem själva, vilket kanske är dyrare ur ett strikt projektbudgetperspektiv, men bättre ur ett samhällsperspektiv. Plus att vi får kärrorna byggda efter våra (ur tillverkarens synpunkt förmodligen udda) specifikationer, som ju tenderar att skilja sig från alla andra försvarsmakters på så enkla grejor som hjälmar och stridsvästar.
Nu finns det en gammal tråd som handlar om Attackhelikopter (Ahkp), om intresse finns kan man ju väcka upp tråden igen.

En A109 med kulspruta (ksp) och attackraketer (arak) är hur som helst ingen ahkp. Med flir(t)*kulan påmonterad kan den i alla fall lösa en spaningsroll, och det är ju alltid något. Finns det möjlighet att expandera flir-paketet med laserpek/laseravstmätare? Då skulle man ju kunna positionsbestämma "intressepunkter" (läs: mål) med hög noggrannhet för close air support (CAS) eller artilleri. Med laserpek skulle man dessutom kunna guida de laserstyrda arak som Danne nämnde, eller annan laserstyrd ammunition..

* Flir = Forward Looking Infra Red, alltså värmekamera. flirt = vitt pappersludd man gör kulor av. Populärt på dagis för pyssel.

/E

Edit: "Krigsmateriel for dummies" biggrin.gif
Berg
Fråga: Vad står "arak" för?
The Swede
QUOTE(Lilla Sebbe @ Sep 20 2006, 20:15 ) *
Fråga: Vad står "arak" för?

Attackraket.

En tankeställare kanske, alla är inte hemma på alla förkortningar så försök att använda hela namnet/benämningen, gärna med förkortningen efter inom parentes.
Ex. Close Air Support (CAS)
Om ordet återkommer flera gånger i inlägget så kan man använda förkortning när det väl är utskrivet en gång.

The Swede
BLÅGUL
Berg
Tack på svaret bg. Med tanke på att man inte har gjort någon militär ubildning förutom två fbu övningar så är man inte så jäkla hemma på förkortningar.
106
QUOTE(Danne @ Sep 19 2006, 18:49 ) *
Det är en ny typ av 70mm arak på väg, med laserguidning som kommer lösa det nuvarande problemet med dålig träffsäkerhet.

Om den är laserstyrd så borde den väl per definition bli en robot och inte en raket?
Erik_G
QUOTE(Lilla Sebbe @ Sep 20 2006, 20:37 ) *
Tack på svaret bg. Med tanke på att man inte har gjort någon militär ubildning förutom två fbu övningar så är man inte så jäkla hemma på förkortningar.

Om du tänkt förkovra dig i den militära världen är det bäst du vänjer dig :P

2 x fbu övn som end mil utb? Mönstr asap för vpl tj så kanske du kan vara krp, fu el sg vid muck. Då kommer du ha koll på förkortn. m.m.
Själv var jag stf kl grp c för hkp 9 vid 25 pvhkp komp på af 2 i lkpg. Lkpg, staden som givit oss SAAB, JAS och LHC...

Nä, detta var lite OT, men..

GMY

/E
109 Eken
Rolling On The Floor, Laughing My Ass Off (ROTFLMAO) laugh.gif
Solon
QUOTE(Erik_G @ Sep 20 2006, 08:42 ) *
QUOTE(Lerede @ Sep 19 2006, 23:00 ) *

Saab H10 Blåmesen

Fattar väl vem som helst att det skulle bli "SAAB Ahkp 18 Hackspetten"...

Finessen med att köpa nytt är ju att vi ser till att få bygga dem själva, vilket kanske är dyrare ur ett strikt projektbudgetperspektiv, men bättre ur ett samhällsperspektiv. Plus att vi får kärrorna byggda efter våra (ur tillverkarens synpunkt förmodligen udda) specifikationer, som ju tenderar att skilja sig från alla andra försvarsmakters på så enkla grejor som hjälmar och stridsvästar.
Nu finns det en gammal tråd som handlar om Attackhelikopter (Ahkp), om intresse finns kan man ju väcka upp tråden igen.

En A109 med kulspruta (ksp) och attackraketer (arak) är hur som helst ingen ahkp. Med flir(t)*kulan påmonterad kan den i alla fall lösa en spaningsroll, och det är ju alltid något. Finns det möjlighet att expandera flir-paketet med laserpek/laseravstmätare? Då skulle man ju kunna positionsbestämma "intressepunkter" (läs: mål) med hög noggrannhet för close air support (CAS) eller artilleri. Med laserpek skulle man dessutom kunna guida de laserstyrda arak som Danne nämnde, eller annan laserstyrd ammunition..

* Flir = Forward Looking Infra Red, alltså värmekamera. flirt = vitt pappersludd man gör kulor av. Populärt på dagis för pyssel.

/E

Edit: "Krigsmateriel for dummies" biggrin.gif

Tror det är tämligen meningslöst att väcka den tråden för som du säger så är inte en A109 en ahkp, oavsett vad du hänger på den. att montera på FLIR och laserpek/mätare för att anpassa den till en spaningsroll är väl inte helt fel, i alla fall inte om man förser den med motmedel och/eller splitterskydd.

Hänger man på den Tksp och arak eller till och med någon form av 20mm akan så kommer säkerligen någon skrivbordspilot komma på den utmärkta idén att använda den i attackrollen.

QUOTE(Erik_G @ Sep 20 2006, 20:56 ) *

2 x fbu övn som end mil utb? Mönstr asap för vpl tj så kanske du kan vara krp, fu el sg vid muck. Då kommer du ha koll på förkortn. m.m.
Själv var jag stf kl grp c för hkp 9 vid 25 pvhkp komp på af 2 i lkpg. Lkpg, staden som givit oss SAAB, JAS och LHC...

GMY

/E

Det där var ju nästan elakt ;)

@Sebbe: Det finns en tråd med en massa förkortningar, sök så kan du säkert hitta den.
SG OLSSON
Inser hur skadad jag är när jag läser eriks inlägg utan att se nå¨tt konstigt med det fösta gången ...
106
QUOTE(SG OLSSON @ Sep 20 2006, 22:39 ) *
Inser hur skadad jag är när jag läser eriks inlägg utan att se nå¨tt konstigt med det fösta gången ...

eller att jag noterar att flera förkortningar är felaktiga.
larsev
QUOTE(106 @ Sep 21 2006, 00:17 ) *
QUOTE(SG OLSSON @ Sep 20 2006, 22:39 ) *

eller att jag noterar att flera förkortningar är felaktiga.

Du förstår i alla fall innebörden av det, och det är det viktigaste.
Term
@lowandslow: Vilken är den i nuläget fastställda utrustningen/beväpningen för HKP15A respektive HKP15B? Och hur blev det med Visbys hangar under akterdäck som HKP15B skulle inrymmas i?
Erik_G
QUOTE(Solon @ Sep 20 2006, 21:24 ) *
Tror det är tämligen meningslöst att väcka den tråden för som du säger så är inte en A109 en ahkp, oavsett vad du hänger på den.

Nja, jag menade att ytterligare diskussion om inköp av ahkp ska föras i vår gamla ahkp-tråd. Hkp 15 kan vi ju fortsätta diskutera här.

Angående att använda hkp 15 i attackrollen.. fler än jag som tänker på ikv 91 och användandet av den som stridsvagn?
biggrin.gif

/E
lowandslow
QUOTE(Term @ Sep 21 2006, 18:25 ) *
@lowandslow: Vilken är den i nuläget fastställda utrustningen/beväpningen för HKP15A respektive HKP15B? Och hur blev det med Visbys hangar under akterdäck som HKP15B skulle inrymmas i?

Den utrustning som köpts in till HKP15A/B är FLIR (StarQ), lite sonarbojsystem, floats mm. Den enda beväpning som är fastställd i nuläget är KSP58E i dörren, resten av beväpningen är inte fastställd exakt hur det kommer att se ut.

Vad gäller Visby så ser det ut som att man ger upp det där med ombordbasering och satsar på att använda den som landningsplats med möjlighet för klargöring. Men jag klandrar dom inte, om jag var fartygschef och fick välja mellan en helikopter eller egenskydd (lv) skulle jag nog välja bort helikoptern.
Berg
QUOTE(Erik_G @ Sep 20 2006, 20:56 ) *

GMY
/E

jag förstår det mesta.. Lyllo. worthy.gif hkp9 m pv robot banan_rock.gif

Men när ni nu pratar om Apache. varför inte Commandche i attack version istället? Det är morgondagens helis. Då kan man bråka med dom stora gubbarna.

Okej, inge mer OT nu. Jag lover wub.gif
106
QUOTE(Lilla Sebbe @ Oct 17 2006, 22:19 ) *
Men när ni nu pratar om Apache. varför inte Commandche i attack version istället? Det är morgondagens helis. Då kan man bråka med dom stora gubbarna.

Comanche-projektet är nerlagt så det är nog bara att glömma.
wizeguy
Varför inte fixa lite creds med kineserna på samma gång...satsa på WZ-10 clap.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.