QUOTE (106 @ Sep 19 2006, 17:18 )

Allt löst man hänger på eller stoppar i, vare sig det är människor, bränsle eller annan last, ingår i den vikten. Jag vet inte hur kritiskt det är på helikoptrar, men på flygplan måste man också tänka på tyngdpunktsläget, vilket förändras i och med att man förbrukar bränsle.
Trodde proffsen på flygetyget i fråga skulle ha svarat på den frågan för länge sedan.

Tp-läget är faktiskt i allmänhet ännu mer kritiskt på helikoptrar än på flygplan. Dels är tp-envelopen smal, tp skall i princip ligga rätt i linje med rotormasten för att flygegenskaperna skall vara vettiga. Dels ökar slitaget och därmed felbenägenheten kraftigt då tp avlägnar sig från rotormasten.
Tomvikt = vikt utan gubbar, ammo, soppa och andra bra-att-ha-grejer men med olja, icke förbrukningsbar soppa m m.
Augusta-Westland listar tomvik (Basic Empty Weight, BEW) som 1663 kg för den militära versionen (illustrerad med helikopter i snyggt svenskt kamo) men 1570 för den civila, med 3000 kg maxvikt men även 3200 kilo som maxvikt "external". Jag antar att det innebär att man kan hänga på 200 kg utanpå? Jag hoppas att infosidan på flottiljen är lite galen på vikterna och avser interimshelikoptrarna. Jag har svårt att se SPS (Self Protection System) m m komma in utan att 1576 kilo överskrids, och det vore bra dumt om de gått och köpt snurror utan. :(
Att ha en smal tyngdpunktsenvelop gör det svårare att lasta, men det gör också lättare att bygga så att tp-läget inte far omkring då soppan förbrukas.