Så missilerna är alltså en kombinerad kryssnings/sjömålsrobot? (Dvs de har bägge målsökarna på sig?) Hur fick de plats med allt detta i den gamla RBS 15Mk2 kroppen? Mindre verkansdel?
Som klargörande: RBS15 "mk1" var den ursprungliga roboten, RBS15mk2 är uppgraderade "mk1:or" (i svenska FM iaf, vet inte hur det ligger till med finska FM!). RBS15mk3 är därimot helt nytillverkade robotar, och är faktiskt lite större/tyngre - vilket i kombination med mindre men effektivare elektronik förklarar hur man har fått i fler sensorer, mer brännsle och en något större verkansdel (för även vara verksam mot markmål!).
någon som vet om det finns en anledning till att saab verkar ha gått från "fyrkantiga" till runda lådor för mk3 ? Eller finns den i båda versioner ?
Dom nya avfyrningslådorna är ovala för att ta mindre plats, i dom "gammla" lådorna hänger roboten på diagonalen (för att startraketerna skall få plats!). Men iom att mk3:orna är tyngre så valde man att hänga dom rakt (skenan sitter alltså i "taket" på lådan!). Dom gammla lådorna är 4 m långa, och 1*1m i bredd/höjd. Dom nya är 4,42m långa och 1,20m breda, men dom är bara 0,98m höga...
Även den första versionen var helt överlägsen andra sjömålsrobotar i världen. Men den är dyr, det fanns så att säga inte robotar så det blev över direkt så vitt jag har hört. Men nu när robotbåtarna är borta så finns ju robotarna kvar. Så nu känns nog numerären på robotarna mycket bättre. Dessutom så bär ju dagens fartyg färre än de 8 som var normalt då.
Både Göteborg och Visby korvetterna kan bära 8st RBS 15 vardera, Stockholm kan dock bara bära 6st sedan HTM:en. Att man inte kör med full robotlast så ofta nuförtiden har att göra med att robotarna måste in på översyn efter varje "sjökommendering", och dessa kostar pengar. Vanligast är därför att man bara lastar max 4st skarpa robotar, och ev. 2st barlastade tuber/fartyg . Prislappen för en robot ska ligga runt 10miljoner kronor strecket (enligt vad jag hört!).
Angående hur bra dom är så kan jag bra hålla med Psilander - absolut världsklass...