"Nä, det skapar ett A och ett B-lag."
Det där har vi väl alla hört någon gång. Särskilt vi som är med i Hemvärnet. Förhoppningsvis mest förr, innan IP kördes igång uppifrån.
Så här blev min slutsats när jag hörde kommentaren igen nyligen:
Den som använder uttrycket "A och B-lag" gör det ofta i en negativ/pessimistisk mening.
Typ, "Nej, vi kan inte ha alla pådrivande i en pluton. Då dräneras mitt/andra enheter på kunnig personal."
Eller, vanligt förekommande i den svenska skolan, med någon sorts rättviseidé som grund, "Nej, vi kan inte ha några klasser för de som fattar snabbare."
I bägge fallen blir ju effekten att de som vill/kan mer/fortare/snabbare, hämmas, och de som INTE, likväl i praktiken ser sig passerade av de som VILL/KAN i fält och på prov. Kontentan, när det är frivilligt, som Hv, slutar de som hämmas, och i skolan så blir inte eleverna så duktiga som de kunnat bli.
Ovanstående tanke föranleder mig att misstänka att de som vill men kan inte vara med de stora pojkarna och spela, och för att kunna behålla status quo, använder "A/B-lag"-argumentet för att stoppa förändring (och därmed fortsätta vara med i leken). Med resultatet från stycket ovan.
Min tanke på "A och B-lag", utan att använda den benämningen:
"Om vi har en grupp för de som kan och vill mer, så har vi en grupp för de som inte kan och vill så mycket. På så vis så får bägge vad de vill. Den dag jag själv inte kan fullt ut, vara det ålder, kondition eller vanliga livet, så går jag ner till det mindre krävande förbandet och gör mitt bästa där."
Slut.
Vad anser DU?