Först och främst så ska jag säga att jag letat på konsumentverkets hemsida men inte lyckats hitta något jag tyckte var relevant, har dock inte lusläst aktuell lagstiftning. Telefontid finnes endast mellan 09-12 på vardagar så jag kör på i den här änden också.
Problemet:
Hade en fläkt som lät något förfärligt, konstaterade att den slog emot chassit.
Lämnar in datorn för att få fläkten bytt.
Får tillbaka datorn, sätter på och den hittar inte nödvändiga filer, efter lite trixande så visar det sig att det är något fel på hårddisken då filerna den inte hittar ligger i windows som i sin tur ligger på just den hårddisken, detta gör att datorn inte går att få igång. (det finns 2 hd på datorn) Försöker med recovery CD men det vill inte funka.
Lämnar in datorn igen, när jag får tillbaka den har dom bytt hårddisk samt moderkort.
På den här hårddisken låg väldigt mycket mer än bara windows, det var samtliga drivrutiner och inställningar det låg spel, personliga anteckningar/dagbok, foton, min mors släktforskning och en hel del små grejer som lösenord och annat som är fullt möjligt men jävligt jobbigt och tidskrävande att ordna.
Spel och större delen av mina foton finns på dvd en större del av min mors släktforskning finns också kopierat, hade jag vetat att dom skulle satt in en helt ny hårddisk så skulle jag naturligtvis kopierat rubbet.
Jag har naturligtvis ringt företaget men dom verkar inte vilja svara idag.
Eftersom jag inte fått tag på företaget än så vet jag inte om hårddisken är borta för evigt, om den finns kvar så tänker jag naturligtvis kräva tillbaka den och be något annat företag kopiera den.
Frågan: Har jag någon rätt till ersättning, vad har företaget för eventuella skyldigheter, vilka krav kan jag ställa på dom?
Den här förfrågan går ut på ganska många ställen nu då jag vill ha svar så fort som möjligt för att få så mycket kött på benen jag bara kan innan jag får tag på dom..