Help - Search - Members - Calendar
Full Version: K3 Karlsborg 2008
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40
Wärme
QUOTE (Kristoffer_ @ May 2 2007, 14:48 ) *
QUOTE (koenigsegg88 @ May 2 2007, 14:19 ) *
QUOTE (Kristoffer_ @ May 1 2007, 20:54 ) *
Något som jag bör tänka/ändra på fram till inryck?

//Kristoffer

Längre löpsträckor,2,5km är i kortaste laget, uthållighet som sagt.

Jo, konditionen och själva segheten är något som jag måste börja träna nu innan inryck, är det ryggsäck och kängor som är att rekommendera eller ut och springa 2 timmar eller hur gör ni?

Ingen förväntar sig att ni ska komma in som fulländade fysmonster, dom prövningar som du kommer utsättas för är svåra att efterlikna hemma.
Har du ryggsäck o sjyssta kängor så e de bra o gå ut nån timme i skog o mark, testa o bara springa i 90 minuter är också bra, men viktigast av allt, träna fan inte sönder dig innan inryck, kör på o håll igång så kommer de gå toppen.
koenigsegg88
Tips när det gäller vandra med ryggsäck:

Börja med lite vikt ca 5kg

Gå på mjukt underlag

Ha en ryggsäck med avlastningsremmar, du skall inte bära med axlarna.

Sköt om fötterna

Ang. Infohelgen, det är med de tester du genom under IH som avgör vilken pluton du kommer placeras på.(om jag har fattat allt rätt)
Kristoffer_
QUOTE (koenigsegg88 @ May 2 2007, 21:15 ) *
Tips när det gäller vandra med ryggsäck:

Börja med lite vikt ca 5kg

Gå på mjukt underlag

Ha en ryggsäck med avlastningsremmar, du skall inte bära med axlarna.

Sköt om fötterna

Ang. Infohelgen, det är med de tester du genom under IH som avgör vilken pluton du kommer placeras på.(om jag har fattat allt rätt)

Tack för tipsen! Jo jag förstår att man inte behöver vara terminator vid inryck. Men när man ser bilder och läser om jägartjänsten så blir man förtänksam. Men viktigaste är väl att man håller sig skadefri kan jag anta. Någon som har nån sjust knäövning att dela med sig av? Jägarvila? rolleyes.gif

Svettas och mys på K 3
koenigsegg88
QUOTE (Kristoffer_ @ May 2 2007, 21:25 ) *
Tack för tipsen! Jo jag förstår att man inte behöver vara terminator vid inryck. Men när man ser bilder och läser om jägartjänsten så blir man förtänksam. Men viktigaste är väl att man håller sig skadefri kan jag anta. Någon som har nån sjust knäövning att dela med sig av? Jägarvila? rolleyes.gif

Svettas och mys på K 3

Någon terminator ska du antagligen inte vara, men jag tycker det ger fel signaler om i vilken mån man bör träna. Självklart kan man komma till inryck utan att ha tränat men det kommer ju underlätta avsevärt om du är vältränad.
Vid inryck så kommer det bli mycket psy. och fysisk ansträngande då kan det ju underlätta att vara vältränad så kanske man inte upplever situationen fullt så jobbig.
Wärme
QUOTE (koenigsegg88 @ May 3 2007, 12:03 ) *
QUOTE (Kristoffer_ @ May 2 2007, 21:25 ) *

Svettas och mys på K 3

Någon terminator ska du antagligen inte vara, men jag tycker det ger fel signaler om i vilken mån man bör träna. Självklart kan man komma till inryck utan att ha tränat men det kommer ju underlätta avsevärt om du är vältränad.
Vid inryck så kommer det bli mycket psy. och fysisk ansträngande då kan det ju underlätta att vara vältränad så kanske man inte upplever situationen fullt så jobbig.

Självklart, ju mindre du behöver tänka på hur jävla tungt o jävligt det är desto mer kan du fokusera på din uppgift
koenigsegg88
Är det någon som kan svara på vilken nivå man skall ligga på vid inryck? Lite luddig fråga kanske men syftar på hur många armhävningar, situps, milen osv.

Ni som legat på K3, ställs det några krav på hur mycket man SKALL klara? och vad är att rekommendera? Att bli utsparkad från vpl pga. att man inte klarar 30 armhävningar är inte troligt men vilka mått hade eran BRAK?

Vilken slags träningsnivå låg ni på när ni ryckte in?
Jag är nyfiken på hur vältränad man ungefär skall vara i allmäna mått, har redan läst träningstipsen på k3´s hemsida.
Christer
Enligt en kamrat som låg på JGRK K3 krävdes följande för att bli krigsplacerad/godkänd:

Milen 48minuter
2 Mil med stridsutrustning 2h 20min

Något mer har jag inte hört, tror han sa något om böj-streck med mera, men kommer ej ihåg antal.
Se FMFys eller vad den heter och kolla på nivå C, det är kravprofilen för Jägare vid K3.

Men precis som du säger koenigs så vore det intressant att veta de informella kraven som ställs ute på förbandet i fråga...
koenigsegg88
QUOTE (Christer @ May 3 2007, 21:34 ) *
Enligt en kamrat som låg på JGRK K3 krävdes följande för att bli krigsplacerad/godkänd:

Milen 48minuter
2 Mil med stridsutrustning 2h 20min

Något mer har jag inte hört, tror han sa något om böj-streck med mera, men kommer ej ihåg antal.
Se FMFys eller vad den heter och kolla på nivå C, det är kravprofilen för Jägare vid K3.

Men precis som du säger koenigs så vore det intressant att veta de informella kraven som ställs ute på förbandet i fråga...

Alla officella krav är bara att träna på, men om man beordras göra 50 böj-streck under BRAK en morgon kan det bli jobbigt för vissa.

Självklart är jag medveten om att man inte skall kunna förbereda sig på alla prövningar, that´s a part of the test, men är nyfiken på hur jag skall kunna förbereda mig mer. Det kanske ligger lite prestationsångest bakom tror jag, för man vill klara allt oavsett om det är officiellt eller inofficiellt.
pilkastarn
Böj-streck? är det armsträcknigar ni m
Den här infohelgen är alltså obligatorisk?

Träningen:
Jag tror man klarar sig fint om man bara tränar allmänt och fokuserar på att gå med packning och springa ett par mil i veckan. Man kanske inte ska veta allt om vilka krav som kommer att ställas på en, blir ju roligare då rolleyes.gif
koenigsegg88
QUOTE (pilkastarn @ May 4 2007, 20:34 ) *
Böj-streck? är det armsträcknigar ni m
Den här infohelgen är alltså obligatorisk?

Träningen:
Jag tror man klarar sig fint om man bara tränar allmänt och fokuserar på att gå med packning och springa ett par mil i veckan. Man kanske inte ska veta allt om vilka krav som kommer att ställas på en, blir ju roligare då rolleyes.gif

Böj-sträck=armhävningar

Jag tror inte den är obligatorisk utan det rekommenderas starkt att man går på det för att befälen skall ha så stor chans att ge dig en rättvis bedömning av vilken pluton du passar till. Men det är bara vad jag tror. Infohelg består ju av främst fysiska tester och information, den kan ju en inblick vad tjänsten innebär.
KH905
hur tränade känner ni er nu?'
Jag har inte kunnat tränat på typ en vecka eftersom jag har varit sjuk
, och borta. Känner mig väldigt slapp:P haha

Hur går träningen för er? För mig går den faktiskt ganska bra,bara att jag behöver lägga in marsch med packning och lite mer löpning. Annars går det mycket bra.

Fall ni fick säga en sak, vad är det bästa med att rycka in på k3 tror ni?

Vad ser ni fram emot, och vad ser ni inte efram emot?

Vad ligger ni på för tid på milen?

Kommer milen i karlsborg vara rak eller kuperad?

Hur känner ni att lämna alla gamla kompisar hemma? hur tror ni relationen kommer se ut efter ni har ryckt in mellan er?
molin_visby
QUOTE (KH905 @ May 6 2007, 15:07 ) *

Hur går träningen för er? För mig går den faktiskt ganska bra,bara att jag behöver lägga in marsch med packning och lite mer löpning. Annars går det mycket bra.

Hur känner ni att lämna alla gamla kompisar hemma? hur tror ni relationen kommer se ut efter ni har ryckt in mellan er?

De va många frågor biggrin.gif

Jag är positiv till K3 för att det är ett förband man satsar på i framtida syften, och att det inte är nån löktjänst jag ska göra.

Jag är hyfsat vältränad i nuläget, dock också sjuk för tillfället så kroppen har fått vila ett par veckor. Milen kanske 46-47 nånting om jag skulle springa nu när jag inte tränat på ett tag.

Jag tror att relationerna till kompisar hemma kommer vara lika starka bara att man inte ses varje dag. Man har ju permis liksom.
En erfarenhet jag fick på EM på kj var att man lär känna folk snabbt, bara man bjuder på sig själv. Det lär ni märka på infohelgen säkert. Iaf så får man ju nya vänner för livet som alla säger rolleyes.gif
Kristoffer_
Förkyld så man känner sig inte 100, men har fått upp en bra träningsrutin nu annars.

Hur går träningen för er? Styrkan går bra, ska börja med marsch snart samt lägga in mera löpträning.

Komma bort från det "vanliga" livet, göra något nytt. Att kastas in i ett hårt militärt liv tror jag kommer ge mig stor livserfarenhet.

Vad ser ni fram emot, och vad ser ni inte fram emot?
En sak som jag både ser fram emot och inte ser fram emot e väl bada isvak. Ser inte fram emot att hoppa ner i iskallt vatten men däremot när man väl har gjort det så är det något man kan vara stolt över. Finns nog flera moment på K3 som är sådana (exempelvis baskerprovet och jägartestet).

runt 47min.

Ska flytta upp till Göteborg till sommaren hade jag tänkt. Vissa vänner kommer man väl ha klvar ändå skulle jag tro, finns ju helger. Troligtvis kommer vänskapsrelationerna bli lite starkare eftersom man inte träffar sina kompisar varje dag utan bara kan ses på helgerna, då blir man nog mera benägen till att ses då.
Nyström
stira er inte blinda på krav det beror mycket på tjänst om man blir grk så är det mycket viktigare att kunna bära 70 kilo än springa milen på 48

säg till när det är info helg så ska jag komma förbi och kolla läget =)
ni kommer aldrig ångra att ni hamnar på k3 om ni vill ha en framtid inom försvaret men tänk på att det är minst lika viktigt att vara en god kamrat som att kunna springa mil och göra armhävningar, det är mycket viktigt att man hjälps åt med allt...

Pergite
Nyström
och så när det gäller träning såg att det var lite fråge tecken se till att gå med packning, och springa milen samt springa i march tempo med lättare packning och göra armhävningar sen kan ni köra lite axlar och rygg på gymet som sagt på min info helg så tror jag det var 30-40 procent avhopp och dom flesta var dom riktigt stora gym killarna, inte alla dock =) det gäller att vara seg i kroppen och ha pannben =)
johanm

Träningen går kanon för mig. Har lyckats hålla mig frisk och kommit in i en bra träningsrutin. Ska börja komma igång lite mer med att träna med ryggsäck bara.
Milen springer jag på ca 45 min.
Man kommer ju inte direkt att lämna alla kompisar hemma. går ju fortfarande att träffas på helgerna. Ser dock fram emot att få träffa nya kompisar!
Christer

Känner mig dugligt tränad. Jag är långt ifrån den formen jag avser mig erhållit vid vid inryck. Just nu är jag sjuk. Fokus ligger annars på löpningen. För där behöver jag förbättra mig för att klara kraven.

Meningsfull sysselsättning är nog det som jag värderar mest med inryck.

Ser inte fram emot löpning i fyskläder å gympadojer, snabbmarsch går ann dock. Att äta frukostblandning och royal thai-grönpåsar ser jag inte fram emot heller. Blir till att tvinga i sig.
Tid på milen runt 50minuter utan att ge 100%

På infohelgen för förra kullen sprang de 5km "fästningen runt" ganska så plant.

Mina bästa polare ligger inne nu. De kommer ligga inne när jag gör det också, i form av främst NBG men eventuellt även Officersutbildning.
Inryck kommer inte innebära några som helst problem med polare. Som sagt, endel ligger inne nu. Å de bästa polarna från klassen ska rycka in på K3 dessutom, så dem får jag behålla till vardags. :P Flickvännen bor i Stockholm, i dagsläget ses vi ungefär varannan var tredje helg + lov. Henne kommer jag besöka på huvuddelen av permissionerna. Så de blir hellungt. Bara fördelar såsom att försvaret betalar resan biggrin.gif
koenigsegg88

Träningen går riktigt bra börjar känna att former börjar bli riktigt bra. Det blir marsch så ofta man har tid över (4 timmar idag).
Jag tror K3 är ett lämpligt regemente om man vill göra karriär inom FM, dessutom tror jag det kärva tjänsten kan utveckla mig som person mkt.

Ser fram emot alla äventyr, upplevelser men inte mot första "inskloningstiden"

Milen ligger jag på >39 minuter och de 5 km runt fästning är inte kuperat.

Jag kommer ju självklart hålla kontakten med de klasskompisar man gillar. Jag tror att man kommer glida ifrån varandra rätt mycket, precis som man gjorde när man börja gymnasiet, folk försvann lite varstans.
Det ska bli kul att ta kort under värnplikten och ev. göra någon film.
Nyström
bara för man springer hemma på milen på 48 minuter så är det inte säkert ni klarar den på k3 den är ganska så jobbig blandad terräng och en del uppför =) så sluta inte spring träna bara för ni ligger runt 45-48 !
Kimster
QUOTE (koenigsegg88 @ May 3 2007, 21:23 ) *
Är det någon som kan svara på vilken nivå man skall ligga på vid inryck? Lite luddig fråga kanske men syftar på hur många armhävningar, situps, milen osv.

Ni som legat på K3, ställs det några krav på hur mycket man SKALL klara? och vad är att rekommendera? Att bli utsparkad från vpl pga. att man inte klarar 30 armhävningar är inte troligt men vilka mått hade eran BRAK?

Jag är nyfiken på hur vältränad man ungefär skall vara i allmäna mått, har redan läst träningstipsen på k3´s hemsida.

Sluta fantisera om det här med att bli utsparkade bara för att man inte klara x st armböj osv... Det fungerar inte så.
För det första så är den första tiden till för att träna upp det som fattas och härda lite, och har man "normalkondis" milen på 60min så är man inte körd.
För det andra så kostar ni en jevla massa pengar och det vore oekonomiskt att kicka ut folk till höger och vänster som inte springer exakt på minutkravet.
Och för det tredje så är det inte pga av dåliga resultat som folk slutar, utan det är skadorna och att man inte pallar tempoväxlingarna eller att hjärnan inte klarar de psykiska påfrestnignar som den inte alls är van vid. Att springa är något kroppen klarar för det har den gjort många gånger, det är det "nya" som är jobbigt och det är det nya som är svårt att öva på, framförallt när man inte vet vad det handlar om.

..men det är ju det är del av hela grejen.

Så sluta svärma kring siffror och resultat hit och dit, det spelar ganska liten roll och det är inte det som kommer bli jobbigast ändå.

(Jag sänkte min tid på milen med 10min under GU, idag är jag tillbaka till +10, men jag är lika glad för det)
johanm
Jag läste lite om träningstipsen på k3:s hemsida. Såg att de föreslog att man skulle träna en del orientering, någon som gör det här eller?
Är det viktigt att träna orientering eller duger det med kunskaperna man har fått från skolan?
Christer
Datum för infohelger Husarbat:

10-11 nov

17-18 nov

Källa: Jens Ramhöj Infochef K3. 2007-05-07

Vecka 36

Vecka 38

Källa: Inger Ivhammar Sekreterare Husarbataljonen.
koenigsegg88
QUOTE (Kimster @ May 7 2007, 12:07 ) *
QUOTE (koenigsegg88 @ May 3 2007, 21:23 ) *

Sluta fantisera om det här med att bli utsparkade bara för att man inte klara x st armböj osv... Det fungerar inte så.
För det första så är den första tiden till för att träna upp det som fattas och härda lite, och har man "normalkondis" milen på 60min så är man inte körd.
För det andra så kostar ni en jevla massa pengar och det vore oekonomiskt att kicka ut folk till höger och vänster som inte springer exakt på minutkravet.
Och för det tredje så är det inte pga av dåliga resultat som folk slutar, utan det är skadorna och att man inte pallar tempoväxlingarna eller att hjärnan inte klarar de psykiska påfrestnignar som den inte alls är van vid. Att springa är något kroppen klarar för det har den gjort många gånger, det är det "nya" som är jobbigt och det är det nya som är svårt att öva på, framförallt när man inte vet vad det handlar om.

..men det är ju det är del av hela grejen.

Så sluta svärma kring siffror och resultat hit och dit, det spelar ganska liten roll och det är inte det som kommer bli jobbigast ändå.

(Jag sänkte min tid på milen med 10min under GU, idag är jag tillbaka till +10, men jag är lika glad för det)

Det kanske är mindre lämpligt att spekulera i x antal armböj osv. men det ligger ju i naturen att göra det innan man rycker in på tex. k3, anser jag.

Att siffror inte spelar roll i ett senare skede är ju självklart men just nu tycker jag att det är en del av träning inför lumpen.
Hur gick snacket inför din inryckning Kimster? Eller var det inte lika utvecklat med hemsidor på den tiden, så man kunde diskutera sinsemellan inför inryck?

Christer: Det känns som dagarna i november är mer troligt.
Kimster
Nu svarade ju jag på inlägget och drog inte parallellen med hur ni diskuterar sinsemellan. Klart ni vill jämföra, men från K3:s sida utan att vara K3 så vågar jag nog påstå att det inte är siffran som spelar roll i huvudsak, i meningen om att sparka ut folk.

Jag pratar alltså inte om era träningssiffror i det sammnhanget du skriver.

..och på min tid fanns det inte så mycket information alls utöver hörsägen och fantasier. Alla visade sig vara fel.. riktigt totalt jevla fel, förutom att det var ganska tungt bitvis och att man hade uniform på sig. Så jag vet om att man klarar ett inryck utan att veta om ett skvatt.. eller ja, det funerade då, och jag tvivlar på att det är någon skillnad på det idag.
K3_07
QUOTE (Christer @ May 7 2007, 15:03 ) *

10-11 nov

17-18 nov

Vecka 36

Vecka 38

Bra å veta, bara 194 dagar kvar;)
KH905
QUOTE (K3_07 @ May 7 2007, 17:59 ) *

10-11 nov

17-18 nov

Vecka 36

Vecka 38

Mmmm det är mycket bra att veta faktiskt, jag som trodde den var i augusti.
Men ack så fel man kan ha:P Är det ofta man får specialisera sig på något man inte viill? jag menar man får ju välja vad man vill specialisera sig på ,tex ksp skytt. Men sen så väljer väll officerarna där man passar bäst? Då var min fråga fall det händer ofta att man hamnar på saker man inte vill?
Ta mig inte för någon nu, jag bara undrar. Eftersom jag inte har fått någon egen uppfattning om det än.
K3_07
QUOTE (KH905 @ May 7 2007, 21:23 ) *

10-11 nov

17-18 nov

Vecka 36

Vecka 38

Men ack så fel man kan ha:P Är det ofta man får specialisera sig på något man inte viill? jag menar man får ju välja vad man vill specialisera sig på ,tex ksp skytt. Men sen så väljer väll officerarna där man passar bäst? Då var min fråga fall det händer ofta att man hamnar på saker man inte vill?
Ta mig inte för någon nu, jag bara undrar. Eftersom jag inte har fått någon egen uppfattning om det än.

Mm, jätteviktigt. Lr så får man ett brev i brevlådan där de står när man ska va där. Allt sånt här håller ju nästan på att gå till överdrift. Man blir nog varse om när man ska dit ändå. Men om man behöver över 6 månader för att träna på att springa 5 km gräva lite å göra några armhävningar ska man nog inte bli jägare överhuvetaget.
KH905
QUOTE (K3_07 @ May 7 2007, 22:46 ) *
QUOTE (KH905 @ May 7 2007, 21:23 ) *

10-11 nov

17-18 nov

Vecka 36

Vecka 38

Mm, jätteviktigt. Lr så får man ett brev i brevlådan där de står när man ska va där. Allt sånt här håller ju nästan på att gå till överdrift. Man blir nog varse om när man ska dit ändå. Men om man behöver över 6 månader för att träna på att springa 5 km gräva lite å göra några armhävningar ska man nog inte bli jägare överhuvetaget.

Varför den attityden? Ligger du inte inne som jägare nu? Jag har hört att ödmjukhet är väldigt viktigt? Vad gör det ifall vi spekulerar och diskuterar sins emellan?
Kniv_Charlie
Jag håller med Kimster och K3_07. Det är jätteduktigt att springa milen på 39 minuter och ta 100 kilo i bänkpress men det spelar ingen större roll. Fysiken kommer vi bygga upp under värnplikten och ni som tycker ni är duktigast för att ni ligger längs fram i löparklungan ni kanske inte är längs fram under otaliga marscher. Att styrketräna för att stärka knän, axlar och rygg istället för att få fina biceps tror jag är bra. När man är alldeles komig så är det nog lätt att skada sig när man snubblar fram i mörkret.

Långt bak i tiden så tror jag inte några livhusarer stirra sig blinda på tider hit och dit. Dom gjorde liksom det dom skulle göra och sedan var det bra. Sedan så tycker JAG det är väldigt ointressant att läsa om hur fort ni springer och hur lätt det var sist osv, det finns det en annan tråd för. Jag kan bara försöka att göra mitt bästa på K3, igenom att muntra upp när det regnar på oss med något dåligt skämt. Det är jag bra på i alla fall. tongue.gif

"Varför den attityden? Ligger du inte inne som jägare nu? Jag har hört att ödmjukhet är väldigt viktigt? Vad gör det ifall vi spekulerar och diskuterar sins emellan?"

Jag kan svara på det, nej han ligger inte inne nu. Och ja, ödmjukhet är väldigt viktigt men då gäller det att man accepterar vad andra tycker också. Det gör inget att ni spekulerar mer än att det är totalt onödigt. Ta det som det kommer, skulle ni trivas bättre i lumpen om ni fick reda på allt ni skulle göra i förväg!? Nä, ingen blir glad av att se att man har en veckas överlevnadsövning på schemat eller dylikt. Sedan så skall man bli tränad att ta situationen som det kommer, det är omöjligt att alltid vara förberedd.
Christer
QUOTE (K3_07 @ May 7 2007, 22:46 ) *

Om du tänker ett steg längre. Vissa, exempelvis jag, avser att resa under hösten. Därför tycker jag det är viktigt att veta när infohelgen är. Så att min resa och infohelgen inte krockar. Låter det som en överdrift? Jag tycker också du har en tråkig attityd när du skriver så här. Är det till nackdel att känna till när infohelgen är? Skärp er!
pilkastarn
Jag håller med Kniv charlie måste jag säga. Det är väl roligare att ta det som det kommer? Att sitta här och tjöta och planera är nog ingen mening, ta det för vad det är, det är bara lumpen. Vi kommer säkert ha jätteroligt sen men det är ju för bövelen över ett halvår kvar. banghead.gif
Christer
QUOTE (pilkastarn @ May 8 2007, 15:58 ) *
Jag håller med Kniv charlie måste jag säga. Det är väl roligare att ta det som det kommer? Att sitta här och tjöta och planera är nog ingen mening, ta det för vad det är, det är bara lumpen. Vi kommer säkert ha jätteroligt sen men det är ju för bövelen över ett halvår kvar. banghead.gif

"bara lumpen", riktigt så ser jag inte på det. För mig är det en seriös utbildning för att kunna verka i utlandsstyrkan med mera. Lumpen är ingen lek och jag avser inte att lalla runt, jag vill lära mig.

tongue.gif När jag mönstrade så var det 2 år till inryck. Så ett halvår är ganska kort om tid, förhållandevis. smile.gif Underbart!

"Tjöta och planera" är väl lite syftet med en inryckningstråd, vad tycker du annars skall tas upp här? Det är ju ingen som är tvingad att komma till denna tråden å "tjöta och planera".

Förbereda sig är viktigt, men självklart får man ompröva sina förberedelser när man väl kommer dit. Troligtvis har få av oss någon som helst aning om hur det kommer vara... Men den som lever får se.
pilkastarn
QUOTE (Christer @ May 8 2007, 16:20 ) *
QUOTE (pilkastarn @ May 8 2007, 15:58 ) *

"bara lumpen", riktigt så ser jag inte på det. För mig är det en seriös utbildning för att kunna verka i utlandsstyrkan med mera. Lumpen är ingen lek och jag avser inte att lalla runt, jag vill lära mig.

tongue.gif När jag mönstrade så var det 2 år till inryck. Så ett halvår är ganska kort om tid, förhållandevis. smile.gif Underbart!

"Tjöta och planera" är väl lite syftet med en inryckningstråd, vad tycker du annars skall tas upp här? Det är ju ingen som är tvingad att komma till denna tråden å "tjöta och planera".

Förbereda sig är viktigt, men självklart får man ompröva sina förberedelser när man väl kommer dit. Troligtvis har få av oss någon som helst aning om hur det kommer vara... Men den som lever får se.

Det är bara lumpen, därmed inte sagt att det är oseriöst. Ha lite tålamod bara. Ta det det för vad det är.
KH905
Jag håller med christer. Vad skall vi annars ha det här forumet till? de som vill ta det som det kommer behöver väll inte läsa vad vi skriver eller hur?

Det är helt frivilligt, jag visste inte så mycket om lumpen innan jag kom till detta forumet, det har gett mig kunskap om både det ena eller det andra. Men som jag nämde tidigare det är helt frivilligt att vara inne här.

Angående resultat och sådan saker, kan jag hålla med kimster lite, att man inte åker ut fall man inte ligger under 48 minuter på milen osv. Men det är ändå roligt och håller motivationen uppe med att jämnföra vad alla andra ligger på för tid på milen osv.

Samt en sista sak, vad skall vi diskutera på detta forumet annars? vi har ju inget att jämnföra med så vi får göra det med varandra.
PERGITE. hoppas det inte blir allt för mycket pajkastning sins emellan nu. Bara onödigt, man kan ha skilda åsikter om saker, men man behöver inte vara osams/tjafsa,/bli irreterad( eller hur?

Mvh : Den laddade jägaren.
Christer
Infohelgen är v 36 för Vadsbo skv och v 38 för Livskv + Ö Nerike skv

"Slutgiltigt" besked från BatCh Sekreterare.
koenigsegg88
QUOTE (Christer @ May 9 2007, 11:40 ) *

Vad är numret till Värnpliktshandläggaren på K3, jag känner ett visst behov av att ringa honom/henne. blyg.gif
Christer
0505-45 10 00
Be att bli kopplad till Lars Johansson.

Har tyvärr inte direktnummer.

Varför denna blyg.gif ?
molin_visby
QUOTE (Christer @ May 9 2007, 11:40 ) *

September alltså, det låter ju bra! Gött att du håller oss informerade Christer smile.gif
johanm
QUOTE (Christer @ May 9 2007, 12:59 ) *
0505-45 10 00
Be att bli kopplad till Lars Johansson.

Har tyvärr inte direktnummer.

Varför denna blyg.gif ?

Lars Johansson tel. 0505-451834.

Där har du direktnr om du inte vill krångla i växeln biggrin.gif
Axly
Varför denna blyg.gif ?

OT, men vi som känner Joel vet att han inte vill låta telefonräkningarna skena iväg.. rolleyes.gif

Själv ringde jag min handläggare idag, snackade lite FJS bara för att kolla läget liksom. Hon fattade dock inte vad jag menade riktigt, och svarade på något annat än jag frågat. Dessutom sa hon det tre gånger om, vilket kändes lite onödigt. Såå, v. 36 blir det att se fram emot! biggrin.gif
KH905
Joel vad vill du diskutera med honom? något intressant som rör oss också? så fall kom gärna med kommentarer och de ni sa under telefonsamtalet:d

Mmm nu är det bara att börja hårdträna-...
koenigsegg88
QUOTE (Axly @ May 9 2007, 17:00 ) *
Varför denna blyg.gif ?

OT, men vi som känner Joel vet att han inte vill låta telefonräkningarna skena iväg.. rolleyes.gif

Själv ringde jag min handläggare idag, snackade lite FJS bara för att kolla läget liksom. Hon fattade dock inte vad jag menade riktigt, och svarade på något annat än jag frågat. Dessutom sa hon det tre gånger om, vilket kändes lite onödigt. Såå, v. 36 blir det att se fram emot! biggrin.gif

Värnpliktshandläggaren på K3 sa att det är många som har önskat ett byte från sin skvadron. Ett byte nu var inte aktuellt just nu,utan jag ombedes ta upp det under IH, med en bra motivering till mitt byte, man kan inte räkna med att få byta.

OT: Vad är det för stil, jag vill hålla min identitet hemlig, ingen får veta vem jag är i det civila livet jag är Koenigsegg88 and no more ph34r.gif
Hur går det med uppladdningen? happy.gif Bära ved är du ju bra på men man måste ha stickor för att kunna tända.
Axly
Uppladdningen?! Tja, jag väntar på att ni ska ta in försprånget! rolleyes.gif Eller inte.. Däremot tänkte jag att alla (åtminstone några) kan komma hit i sommar och paddla, vandra, springa och sånt skoj. Ska bara lista ut ett datum, sen får vi hoppas att alla inte ska jobba helvet hela sommaren. cool.gif

Edit: För jag utgår ju från att aaaallaaa vill hit liksom. happy.gif
KH905
QUOTE (Axly @ May 9 2007, 17:38 ) *
Uppladdningen?! Tja, jag väntar på att ni ska ta in försprånget! rolleyes.gif Eller inte.. Däremot tänkte jag att alla (åtminstone några) kan komma hit i sommar och paddla, vandra, springa och sånt skoj. Ska bara lista ut ett datum, sen får vi hoppas att alla inte ska jobba helvet hela sommaren. cool.gif

Jaa klart vi vill komma till dig axel:D:D Men vi tar det över en helg då tycker jag? eftersom många jobbar på veckodagarna, hur är formen? Min är faktiskt gansika hyfsad just nu,
koenigsegg88
QUOTE (Axly @ May 9 2007, 17:38 ) *

Vi är väl illa tvunga så du också kan få vara med i gänget. Du kan ju börja planera nu så vi vet på ett ungefär när du har tänkt dig! Btw, Unutunium har en sommarstuga uppåt i landet i närheten av trollhättan som jag tolka det. Nära en sjö, det kanske vore ngt att kombinera?

Eftersom Axly inte hade tid, tar jag initiativet att till att planera, ni som skulle vara intresserade av en träningshelg i början av sommarlovet/ en helg framöver, kan väl höra av sig till mig om vilka datum ni jobbar så vi kan få struktur på det. Det hade varit roligt med lite nytt folk.
KH905
Joel jag är på, bara det är en helg varje helg kan jag inprincip, men på veckodagarna jobbar jag hela sommaren tyvärr:(
Christer
Om intresset finns så avser jag att så många blivande värnpliktiga, främst vid K3 (Men även andra är välkommna) skall komma hit till Jönköping för att träffas och marscha en sträcka. Distansen är 5 mil och det kommer vi genomföra under ett och ett halvt dygn. Dessförinnan och därefter kommer vi att hitta på lite andra grejer. Vikten på packningen är frivillig. Men jag blir besviken om någon bär mindre än 20kg wink.gif
Terrängen är ganska vacker men bitvis även ganska så tung att gå i. Det är en vadringsled.

Det påtänkta datumet är 16-17 Juni. Helgen efter studenten och tillika helgen innan midsommar.

Hur ser intresset ut hos er här på forumet (även icke k3are, men blivande värnpliktiga)? Vilka är sugna?

En fråga till: Om man i en avlägsen framtid skulle ha med någon av följande aktiviteter: Paintball, Airsoft eller Laserdome. Alla givetvis utförda på till för endamålet avsedda arenor. Vilken av de 3 aktiviteterna skulle ni helst deltaga i?
KH905
QUOTE (Christer @ May 9 2007, 18:54 ) *
Om intresset finns så avser jag att så många blivande värnpliktiga, främst vid K3 (Men även andra är välkommna) skall komma hit till Jönköping för att träffas och marscha en sträcka. Distansen är 5 mil och det kommer vi genomföra under ett och ett halvt dygn. Dessförinnan och därefter kommer vi att hitta på lite andra grejer. Vikten på packningen är frivillig. Men jag blir besviken om någon bär mindre än 20kg wink.gif
Terrängen är ganska vacker men bitvis även ganska så tung att gå i. Det är en vadringsled.

Det påtänkta datumet är 16-17 Juni. Helgen efter studenten och tillika helgen innan midsommar.

Hur ser intresset ut hos er här på forumet (även icke k3are, men blivande värnpliktiga)? Vilka är sugna?

En fråga till: Om man i en avlägsen framtid skulle ha med någon av följande aktiviteter: Paintball, Airsoft eller Laserdome. Alla givetvis utförda på till för endamålet avsedda arenor. Vilken av de 3 aktiviteterna skulle ni helst deltaga i?

Härligt att det är så många som tar på sig allt:D Christer jag är självklart på att vandra, och sådant för att lära känna varandra bättre, samt att det är mycket bra träning:D

För min egen del så skulle jag helst vilja köra paintball, det är hur kul som helst att springa runt i skogen, nu även när det börjar bli lite varmt. Möjligheterna är många, bara intresset finns så kan vi ju göra hur mycket som helst, även jag tänkte ha någon form av samhörighets helg någon gång under sommaren när mina föräldrar åker bort, ( eller har semester, även innan infohelgen för att ha en ren träningshelg, med löpning, vandring, och andra godsaker:D
Unumitium
Här tävlas det visst om att få planeras helger och aktiviteter hit och dit, men hur många är det som faktiskt är intresserade, har tid och dessutom kan ta sig till de olika orterna?
Och hur ser möjligheterna ut för folket att samordna och verkligen få till en träningshelg vars deltagare faktiskt dyker upp? (tänker på de som varit innan som bland annat lille Joel varit med och planerat).

Anyhow: lycka till med planerandet!
Kristoffer_
Har ej fått besked om arbetstider nu i sommar, men ska få det inom det närmaste. Vandra vore inte fel=) Inte allt för långt till Jönköping heller.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.