Glennke
Feb 20 2007, 17:05
Jag kör också styrketräning med egna kroppen istället för gym just nu. Hur ser ditt styrketräningsschema ut Christer?
Jag ser verkligen fram imot inryck, men tyvärr är inte motivationen på topp just nu, det känns som om det är så väldigt långt tid kvar, och så en problem med flcikvännen... satans projektarbete.. jaja..
Det var lite motivations höjande att få höra vilken skvadron man hamnade på iaf!
Vad springer du milen på KH905?
Ha det fint!
Reupif
Feb 20 2007, 17:49
Måndag: Gymmet 15 min uppvärmning 1. Bicepspress 40kg 25*3
2. Militärpress 40kg 25*3
3. Bicepscurl 40kg 25*3
4. Chinups (från) kropps 25*3
5. Chinups (mot) kropps 25*3
6. Bröstpress 40kg 25*3
7. Dips kropps 25*3
8. Axelpress 40kg 25*3
9. Hantelcurls 25kg 25*3
10. Sittups kropps 50*4
Stretchning 15-25minTisdag: Springning 15 min uppvärmning -7km springning
Stretchning 15-25minOnsdag: Gymmet 15 min uppvärmning 11. Benspark 40kg 25*3
12. Bencurl 40kg 25*3
13. Benpress 80kg 25*3
14. Latsdrag 50kg 25*3
15. Ryggböj kropps 40*3
16. Vadpress 45kg 40*3
17. Utfall 50kg 25*3
18. Knäböj med Stång 80kg 25*3
19. Marklyft 60kg 25*3
10. Sittups kropps 50*4
Stretchning 15-25minTorsdag: Springning15 min uppvärmning -10km springning, ca 55 min
Stretchning 15-25minFredag: Gymmet 15 min uppvärmning 1. Bicepspress 40kg 25*3
2. Militärpress 40kg 25*3
3. Bicepscurl 40kg 25*3
4. Chinups (från) kropps 25*3
5. Chinups (mot) kropps 25*3
6. Bröstpress 40kg 25*3
11. Benspark 50kg 25*3
12. Bencurl 50kg 25*3
13. Benpress 80kg 25*3
14. Latsdrag 50kg 25*3
15. Ryggböj kropps 40*4
16. Vadpress 45kg 40*3
Stretchning 15-25minLördag: Marsch– Marschträning 2-3h beroende på hur jag känner mig
– 15kg på ryggen
– Kuperad terräng
– Stretchning 15-25minSöndag: VilodagVarje dag 20. Armhävningar kroppsvikt 30*6
10. Situps kroppsvikt 30*6
21. Ryggböjnigar Kroppsvikt 30*6
4. Chinups Kroppsvikt 20*3
Görs i flyttande sett först ett set med 20 sen 10 sen 21 sen 4 och sedan börja om tills man gjort alla (OBS slutar med chinups efter halva passet, efter tre set)
–Stretchning 15-25min--------------------------------------------------
Ser fram emot att göra lumpen
Men det är lite långt borta
Jansberger
Feb 20 2007, 18:01
Man är ju så satans motiverad för K3 nu, fast det kommer nog bli ännu värre(?) efter studenten då man verkligen känner att det närmar sig. btw vilken månad är infohelgen Christer?
Mitt träningsschema lyder som följer:
Dag 1: Konditionsträning,
(innehåller; Löpning, cykling, längdskidor, simming)Dag 2: Styrketräning,
(egna kroppsvikten och på gymmet, mycket ben och rygg)Dag 3: Vila
Dag 4: Konditionsträning
Dag 5: Styrketräning
Dag 6: Specialträning,
(Gå med packning och kängor)Dag 7: Vila
Dessutom brukar jag köra BRAK på morgonen, man kommer igång gött då.
Jag springer inte 1 mil, utan nu ligger jag på 6-8 km, men ska öka succesivt.
När jag går med packning är tiden varierad. Den brukar ligga mellan 1.5h-2.5h.
Har ni några kommentarer så sitt inte och muttra framför datorn, jag vill gärna veta =).
Och Nicke, KH905, det ser ut som ett jäkligt hårt schema att börja med. Jag vet inte hur mycket ni tränade i hockeyn men att börja springa en mil direkt om man inte sprungit mycket innan är ganska osmart enligt egen erfarenhet

Men som sagt vet jag inte om ni sprang massa i hockeyn... Tänkte bara nämna det för det är så ovärt att träna för mycket i början så man skadar sig. T.ex knän tar lång tid på sig att läka.
Ha det gött alla! Det bara är runt 10 månader kvar nu!
koenigsegg88
Feb 20 2007, 18:58
Oj vad seriösa alla är, riktigt grym träning. Vilka har anmält sig till Göteborgsvarvet? Vilka är sugna på att delta i Multisportcupen i år(förutom jag och axel)? Hur går det med planeringen inför träningshelgen?
Har funderat på det nu rättså länge men är verkligen jägare på K3 en SÅÅÅÅ stor utmaning, vad tycker ni?
Christer
Feb 20 2007, 19:18
Har funderat på det nu rättså länge men är verkligen jägare på K3 en SÅÅÅÅ stor utmaning, vad tycker ni?
Koenigs, Koenigs, hur ska vi kunna "tycka" något om utmaningen på k3. Ingen av oss har ju ryckt in ännu..
Jag är fullständigt övertygad att du kommer få utmaning så det räcker och blir över. Varför skulle det inte vara en utmaning att utbildas till jägare vid K3?
Något som jag tror är väldigt viktigt är att det inte bara är en utmaning. Det är en utbildning för att kunna lösa en skarp uppgift inom försvarsmakten. Syftet är ju att skapa duktiga och användbara soldater till riktiga insatser. Träning och utmattning under lumpen är ju endel i strävan att utbilda dessa soldater. Det är ju inte direkt ett "läger" för att träna fys och ge ungdomar utmaningar, isåfall tror jag man kommer bli besviken.
Ang. Marschträning så är jag uppe i ungefär 30kg nu, 5 timmars turer brukar det bli..
edit: Stavning
QUOTE (Glennke @ Feb 20 2007, 17:05 )

Jag kör också styrketräning med egna kroppen istället för gym just nu. Hur ser ditt styrketräningsschema ut Christer?
Jag ser verkligen fram imot inryck, men tyvärr är inte motivationen på topp just nu, det känns som om det är så väldigt långt tid kvar, och så en problem med flcikvännen... satans projektarbete.. jaja..
Det var lite motivations höjande att få höra vilken skvadron man hamnade på iaf!
Vad springer du milen på KH905?
Ha det fint!
Jag springer milen på ungefär 45-48 det beror på, men under 48 är jag allt, skall försöka ligga under 40 innan inryck.
Jag har sprungit väldigt mycket innan också, så det är inte direkt något jag precis har börjat med, hockeyn ger väldigt bra träning och den har jag tränat varje dag ungefär. Så jag klarar mig nog tror jag, tack för omtanken:D
Joel jag funderar skarpt på att vara med, samt att träningshelgen blir av i alla fall. det är de enda jag vet.
Angående utmaningen, så tror jag att du får en hel del att göra, du kommer hata vissa stunder, samt att du kommer älska vissa stunder. jag håller med i vad erik säger, en bra analys av det hela. Vad anser du skulle vara så himla mycket jobbigare än jägare på k3?:S
koenigsegg88
Feb 21 2007, 09:01
QUOTE (Christer @ Feb 20 2007, 19:18 )

Koenigs, Koenigs, hur ska vi kunna "tycka" något om utmaningen på k3. Ingen av oss har ju ryckt in ännu..
Jag är fullständigt övertygad att du kommer få utmaning så det räcker och blir över. Varför skulle det inte vara en utmaning att utbildas till jägare vid K3?
Något som jag tror är väldigt viktigt är att det inte bara är en utmaning. Det är en utbildning för att kunna lösa en skarp uppgift inom försvarsmakten. Syftet är ju att skapa duktiga och användbara soldater till riktiga insatser. Träning och utmattning under lumpen är ju endel i strävan att utbilda dessa soldater. Det är ju inte direkt ett "läger" för att träna fys och ge ungdomar utmaningar, isåfall tror jag man kommer bli besviken.
Ang. Marschträning så är jag uppe i ungefär 30kg nu, 5 timmars turer brukar det bli..
Jag spekulera faktiskt, man kan faktiskt fundera på hur jobbigt det egentligen bli innan man ryckt in för er som inte trodde det

. Varför det inte skulle bli en utmaning? För att det kanske inte är lika svårt/jobbigt som jag föreställer sig, Vaa?

inget läger? Vad är det du säger, jag som hela tiden trott att det skulle vara som på sommarkurserna. Men det är roligt att se att ni är övertygade om att det kommer bli en stor utmaning.
Ang. utbilda soldater för skarpa insatser, enda syftet med värnpliktiga idag verkar vara att de skall delta i int. insatser.
/Förtydligande/ Första frågan på mönstringen är ju om man vill göra int. tjänst, svara du ja kommer du vidare, svarar du nej loggas du ut.
Nu är det vad jag anser, varken rätt eller fel, Fjs, Kj, Ajb, röjdyk, Adyk anser jag iaf vara jobbigare än jägare på K3
Husar8809
Feb 21 2007, 21:27
hmm.. det låter lite märkligt att du kan bedöma något som du långt ifrån har upplevt, men du kanske menar att det verkar så att t.ex. KJ är en större utmaning?
I övrigt så hoppas ja bara att man kommer vara på rätt ställe då jag tror att det kommer bli otroligt prövande väldigt många stunder.. men det är väl bara att bita ihop..
koenigsegg88
Feb 21 2007, 21:37
QUOTE (Husar8809 @ Feb 21 2007, 21:27 )

hmm.. det låter lite märkligt att du kan bedöma något som du långt ifrån har upplevt, men du kanske menar att det verkar så att t.ex. KJ är en större utmaning?
Vad jag anser är min egen bedömning, högst personligt. Man behöver inte ha upplevt saker för att få en uppfattning, jag tycker KJ verkar jobbigare. Nog om detta!
Jag vill se lite planering ASAP om träningshelgen!
Känner ni er i bra form för infohelgen redan nu?
Glennke
Feb 21 2007, 21:51
När ska ni ha nästa träningshelg?
edit: stavning
Christer
Feb 21 2007, 23:07
QUOTE (Glennke @ Feb 20 2007, 17:05 )

Jag kör armhävningar och situps varannan dag.
Brukar bli ca 35 armhävningar varje heltimme från och med att jag kommer hem från skolan.
Känns som den delen går bra som sagt. Rygg och ben håller sig vältränade utan yttligare träning. Detta främst pga marschträning och löpningen.
Asså du vill se lite planerig ifrån the crew? aa okej, skall sitta och grunna på hur många som skall få komma till mitt secret service ställe:P haha skämt och sido, datumet är satt till 10 mars den helgen där, fram till söndagen. Sen får vi se hur det blir, men tror nog att det kommer bli bra. Joel jag är fett motivaerad till infohelgen, det skall bli kul och se vad man verkligen ligger i träningen, visst man får inte se allt men en liten del utan det.Framförallt kommer det bli ett litet hum om hur utbildningen kommer se ut, komma in i tänket osv. det blir nog super.
Niklas den trevliga husaren
QUOTE (koenigsegg88 @ Feb 21 2007, 09:01 )

QUOTE (Christer @ Feb 20 2007, 19:18 )

Jag spekulera faktiskt, man kan faktiskt fundera på hur jobbigt det egentligen bli innan man ryckt in för er som inte trodde det

. Varför det inte skulle bli en utmaning? För att det kanske inte är lika svårt/jobbigt som jag föreställer sig, Vaa?

inget läger? Vad är det du säger, jag som hela tiden trott att det skulle vara som på sommarkurserna. Men det är roligt att se att ni är övertygade om att det kommer bli en stor utmaning.
Ang. utbilda soldater för skarpa insatser, enda syftet med värnpliktiga idag verkar vara att de skall delta i int. insatser.
/Förtydligande/ Första frågan på mönstringen är ju om man vill göra int. tjänst, svara du ja kommer du vidare, svarar du nej loggas du ut.
Nu är det vad jag anser, varken rätt eller fel, Fjs, Kj, Ajb, röjdyk, Adyk anser jag iaf vara jobbigare än jägare på K3
Herregud, den här diskussionen kommer på något märkligt sätt alltid upp. Ingen kan uttala sig som inte genomfört samtliga utbildningar som jämförs. Det har ingen, slut, frågor?
Sen blir det som upplevs jobbigt rutin efter ett tag, vilket är hela syftet. Anledningen till att man utsätts för väldigt många krävande uppgifter och en stor stress i början är för att vänja de värnpliktiga och bygga upp en viss hårdhet. Efter ett tag blir det som upplevdes som jobbigt under gsu ren rutin och då tycker man inte att tjänsten är så tung längre. DÅ kan man börja koncentrera sig på de uppgifter som ska lösas när man inte behöver tänka på att det är så jävla ont om tid eller så himla jobbigt.
Det fysiskt jobbiga är aldrig det jobbigaste, personligen tycker jag det är mycket värre att ligga post i 6 timmar och frysa än att marscha ett par mil.
koenigsegg88
Feb 22 2007, 11:27
QUOTE (H0lK @ Feb 22 2007, 10:34 )

Herregud, den här diskussionen kommer på något märkligt sätt alltid upp. Ingen kan uttala sig som inte genomfört samtliga utbildningar som jämförs. Det har ingen, slut, frågor?
Sen blir det som upplevs jobbigt rutin efter ett tag, vilket är hela syftet. Anledningen till att man utsätts för väldigt många krävande uppgifter och en stor stress i början är för att vänja de värnpliktiga och bygga upp en viss hårdhet. Efter ett tag blir det som upplevdes som jobbigt under gsu ren rutin och då tycker man inte att tjänsten är så tung längre. DÅ kan man börja koncentrera sig på de uppgifter som ska lösas när man inte behöver tänka på att det är så jävla ont om tid eller så himla jobbigt.
Det fysiskt jobbiga är aldrig det jobbigaste, personligen tycker jag det är mycket värre att ligga post i 6 timmar och frysa än att marscha ett par mil.
Och eftersom ingen har gjort alla utb. så kan ingen uttala sig då?

Alltså ingen diskussionen alls.
Jag tyvärr inte samma inställning..., lämnar diskussionen.
Håller absolut vad du säger om det jobbiga blir vardag och att man utvecklas till att koncentrera sig på sina uppgifter.
10 Mars är ju riktigt snart, min motivation kommer nog när våren kommer och man kan vara ute och springa på sommarkvällarna och slippa all snö.
Har ni några tips på hur man kan träna nu när det ligger snö ute?Alltså utomhus
Ännu en gång håller jag faktiskt med joel, om motivationen, tror den kommer när all snö är borta,då är det lite varmare och man kan jogga på kvällarna till solen. Jag längtar nästan redan efter det, springa längs stranden och kolla på havet osv. Härligt härligt, Samt att man är mycket piggare på våren/ sommaren.
Japp 10 mars är träningshelgen planerad att bli av,det kommer nog bli intressant, roligt att lära känna varandra lite bättre än vad vi redan gör. Tror att vi kommer tjäna på det under blivande värnplikt. Fall man rycker in med några man känner, så känner man sig inte helt ny, och man kan vända sig till dem i början. Men ser fram emot att träffa nya kompisar, jag är en sån person som kan vara med alla:D:D
Mvh den snälla husaren...
Jansberger
Feb 22 2007, 22:25
Då är det en till träningshelg man missar då!

Har en annan grej som jag måste göra då. Det ska väl vara skit då! Men det kommer väl mer tillfällen innan inryck hoppas jag. Vilken månad är infohelgen? Är det sex månader innan eller tre eller vad är det? Blandar ihop allt
peace
Glennke
Feb 23 2007, 01:42
QUOTE (KH905 @ Feb 22 2007, 20:47 )

Ännu en gång håller jag faktiskt med joel, om motivationen, tror den kommer när all snö är borta,då är det lite varmare och man kan jogga på kvällarna till solen. Jag längtar nästan redan efter det, springa längs stranden och kolla på havet osv. Härligt härligt, Samt att man är mycket piggare på våren/ sommaren.
Jag kan bara instämma, tror motivationen kommer bli bättre när snön är borta, sen lär det ju bara bli bättre och bättre! Efter studenten lär motivationen höjas ännu mer! Sen ÄNNU mer efter infohelgen!

sen är det inte lågt tid kvar!!!
Och så en fråga. Dagen efter jag varit ute och sprungit och ska springa igen, då brukar jag få jätte ont lixom innuti smalbenen, i själva benet.. Iallafall när jag ska stödja på det.. Det gäller båda smalbenen..
Har tänkt lite på vad det kan vara, väger ju bara 80 kg och har druckit mjölk hela mitt liv, så benen lär väl vara starka nog att orka med mig?

låter kanske idiotiskt, men jag är ingen läkare precis! Kan ju vara det? :S Lär ju inte vara att jag jag har sköra ben? Jag har aldrig brutit ett ben och jag har håll igång bra! Jag spekulerar bara.. Nån som kan ge några råd?
Det har kommit på senare tid, innan kunde jag springa hur mkt som helst!
Husar8809
Feb 23 2007, 10:02
QUOTE (Glennke @ Feb 23 2007, 01:42 )

Jag kan bara instämma, tror motivationen kommer bli bättre när snön är borta, sen lär det ju bara bli bättre och bättre! Efter studenten lär motivationen höjas ännu mer! Sen ÄNNU mer efter infohelgen!

Och så en fråga. Dagen efter jag varit ute och sprungit och ska springa igen, då brukar jag få jätte ont lixom innuti smalbenen, i själva benet.. Iallafall när jag ska stödja på det.. Det gäller båda smalbenen..
Har tänkt lite på vad det kan vara, väger ju bara 80 kg och har druckit mjölk hela mitt liv, så benen lär väl vara starka nog att orka med mig?

låter kanske idiotiskt, men jag är ingen läkare precis! Kan ju vara det? :S Lär ju inte vara att jag jag har sköra ben? Jag har aldrig brutit ett ben och jag har håll igång bra! Jag spekulerar bara.. Nån som kan ge några råd?
det låter som om det kan vara benhinneinflammation.. isåfall tror jag att vila är en bra medicin.
koenigsegg88
Feb 23 2007, 11:11
QUOTE (Glennke @ Feb 23 2007, 01:42 )

Låter exakt som benhinneinflamation, är dina skor gamla?, springer du på hårt underlag? För mig var det skorna och sen dess har jag inte kännt av det alls.
Jansberger
Feb 23 2007, 11:57
Jag fick också ont i smalben och i fötterna i början av hösten förra året. Jag köpte nya, bra löparskor och det hjälpte. Jag antar att dämpningen var slut i de andra. Det kan också vara så att man har problem med stöd och kanske måste skaffa ilägg som stödjer foten. Men som sagt, om det är benhinneinflammation så vila ordentligt med värme på benet. Och när du sedan springer igen, tänk på att ha antingen sockar som går upp till under knät eller ha benvärmare. För om det är varmt så är det mycket mindre risk att problemet återkommer.
MatsLennarth
Feb 23 2007, 17:26
Smörj med voltaren-gel som är antiinflammatoriskt och träna inte benen så blir det bra. Sa iaf min sjukgymnast.
Glennke
Feb 23 2007, 18:01
Tack gubbar, vad skulle man göra utan er?
MatsLennarth
Feb 23 2007, 19:47
QUOTE (Glennke @ Feb 23 2007, 18:01 )

Tack gubbar, vad skulle man göra utan er?

Gräva ner sig, finns inget annat alternativ....
Jag går runt här hemma och tänker på inryck, är fett taggad just nu. Vill bara stå utanför valvet i karlsborg just nu, blicka mot min framtid där i 11 månader. Jag tror jag kommer lära mig sjukt mycket om mig själv, samt prioritera saker.
Men tiden går så himla långsamt, är det bara jag som vill ha inryck nu? det kanske låter konstigt, eftersom de flesta säger njut av din civila tiid. Lumpen är ingen lekstuga, det har jag aldrig påstott, jag har aldrig varit så laddad för lumpen som något annat.
Är det svår att få visdomsorden så att man får göra utlnadstjänst, har tänkt och tänkt på det.Anser de att jag är lämpad för utlandstjänst ställer jag upp, jag har funderat på de olika riskerna. Men jag vill hjälpa folk.
Hur bra är det för meritvärdet senare, fall man följföljer hela lumpen tiden som luftburen. Någon fördel, fall man tex vill bli polis?
Mvh: Den taggade
QUOTE (KH905 @ Feb 25 2007, 18:08 )

Är det svår att få visdomsorden så att man får göra utlnadstjänst, har tänkt och tänkt på det.Anser de att jag är lämpad för utlandstjänst ställer jag upp, jag har funderat på de olika riskerna. Men jag vill hjälpa folk.
Mvh: Den taggade
Vet inte hur stor användning du kommer ha av visdomsord när det gäller utlandstjänst men.. :markaord
Vet inte hur stor användning du kommer ha av visdomsord när det gäller utlandstjänst men.. :markaord

[/quote]
Jag kanske formulerade det lite fel? Men man får väll nu för tiden ett Ja eller ett nej? fall man är lämpad till utlandstjänst?
Eller är jag helt ute och cyklar? rätta mig i så fall
QUOTE (KH905 @ Feb 25 2007, 22:40 )

Jag kanske formulerade det lite fel? Men man får väll nu för tiden ett Ja eller ett nej? fall man är lämpad till utlandstjänst?
Eller är jag helt ute och cyklar? rätta mig i så fall
Ordet du söker är vitsord, inte visdomsord.
Christer
Feb 25 2007, 23:01
Bra inställning KH905, dina tankar stämmer väl överens med mina.
Speciellt:
Jag går runt här hemma och tänker på inryck, är fett taggad just nu. Vill bara stå utanför valvet i karlsborg just nu, blicka mot min framtid där i 11 månader.
Bra vitsord sägs vara extra svårt att få på just K3. Men jag ser det såhär: Kan man inte fixa bra vitsord i lumpen när det ställs höga krav på en, hur ska man då klara sig när/om man hamnar i ett skarpt läge? För är man inte bättre än sina motståndare, ja då dör man ju.
Jag håller med dig christer fullt ut, men vem har sagt att vi skall ge upp utan kamp? Det skall bli riktigt intressant att se vad man verkligen går för i pressade lägen. Fel av mig med ordet, även den bästa kan ha fel:P haha skojja bara, tack för upplysningen.
vad anser ni at rycka in på vintern istället för sommaren? Min egna åsikt är nog så här: Jag skulle hellre vilja rycka in på sommaren. Eftersom när man precis rycker in så är man vilsen av sig, och det blir inte bättre av att det är snö och 20- grader ute. Men det är väll så skall man rycka in kan man lika gärna göra det ordentligt. Vad ser ni inte ifram emot gällande lumpen? Vill bara veta era funderingar, utöver det ni har hört läst, m.m. ( vi har ju inte ryckt in än, så vi kan inte annat att göra förutom tro,spekulera)
koenigsegg88
Feb 26 2007, 18:17
QUOTE (Christer @ Feb 25 2007, 23:01 )

Bra vitsord sägs vara extra svårt att få på just K3. Men jag ser det såhär: Kan man inte fixa bra vitsord i lumpen när det ställs höga krav på en, hur ska man då klara sig när/om man hamnar i ett skarpt läge? För är man inte bättre än sina motståndare, ja då dör man ju.
Det är som sagt mycket som sägs, även om statistiken inte visar allt så visar den endel
http://varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=30...atum=2006-09-19Helgen på K3 var kanon kul, det ligger mycket snö och regementet är näst intill öde när nästan alla är iväg och gör högvakten, samt är lediga. Måste säga att perstorps skjutbanor inte går av för hackor

Infravärme, inomhus, värmestuga och akustikbanor.
OT: Niklas då får du följa med vecka 15 ist så får du stå under valvet
[

[/quote]
Mmmm jag funderar starkt på det. Jag ställer frågan igen, får man några förmåner fall man tex vill bli polis fall man har fullföljt en jägarutbildning?
koenigsegg88
Feb 26 2007, 20:08
QUOTE (KH905 @ Feb 26 2007, 19:23 )

[

Mmmm jag funderar starkt på det. Jag ställer frågan igen, får man några förmåner fall man tex vill bli polis fall man har fullföljt en jägarutbildning?
Inte så att de gör någon större skillnad på dig och andra, MP är väl det som skulle ge mest inför PHS.
Christer
Feb 26 2007, 20:36
Precis som koenigs skriver. Att ha gjort värnplikten ses som en merit vid ansökan till PHS. Vilken befattning man haft är mindre viktigt.
Däremot så har det i en undersökning jag läst varit större andel jägar utbildade vid nationella insatsstyrkan.
Sen även om vpl som j inte i sig är en större merit inför PHS så lär man utveckas och få bättre självkännedom/mognad därigenom.
Å det är ju defenitivt något positivt som ökar ens chanser till PHS.
Anledningen till att det är många jägare vid NI gissar jag är att det är samma sort människor. Folk som söker kickar, tycker det är coolt att vara elit osv. Den stämningen finns inom jägeriet och jag är övertygad om att det är samma känsla vid NI.
Vet inte om det har så mycket att göra med att de haft lättare att komma in till phs snarare så att många har sökt ...
Glennke
Mar 1 2007, 04:19
Här är en artikel om K3 på värnpliktsnytt:
http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=3284Åh vad fint det verkar
Verkar som om det finns en hel del att göra ifall man är ledig.
Hade ingen aning om att det gick att plugga upp gymnasiebetygen där, fan vad king!! (kanske går på alla, men hade ingen aning iaf)
QUOTE (Glennke @ Mar 1 2007, 04:19 )

Här är en artikel om K3 på värnpliktsnytt:
http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=3284Åh vad fint det verkar
Verkar som om det finns en hel del att göra ifall man är ledig.
Hade ingen aning om att det gick att plugga upp gymnasiebetygen där, fan vad king!! (kanske går på alla, men hade ingen aning iaf)
Det låter mycket härligt, och nu blir jag bara ännu mer taggad när jag läser det. känns att man vill vara där nu, känner mig inte lika vältränad som jag kommer bli innan inryck, men fall inryck skulle varit typ imorgon, skulle jag gått igenom allt på vilja.Motivationen är hög som få, det skall bli gött att komma bort ett tag. Skaffa nya vänner, nya upplevelser, utmaniungar m.m.
QUOTE (H0lK @ Feb 27 2007, 00:20 )

Anledningen till att det är många jägare vid NI gissar jag är att det är samma sort människor. Folk som söker kickar, tycker det är coolt att vara elit osv.
Nja det tror jag dock inte. Hos NI och piketpolisen söker man folk som har ett mycket stabilt psyke och har hög personligmognad och en realistisk verklighetsuppfattning. Att ha gjort bra ifrån sig som polis är ju också väldigt viktigt. Att man har en mkt bra fysik tar de väl nästan för givet. Att ha gjort lumpen som jägare är ju bra eftersom man testat sina gränser och hur man reagerar i olika situationer. Men det är nog vad man gjort som polis som de tittar mest på. I ett reportage stod det om NI där de intervjuat den som är chef på NI (eller nåt liknande) och han sa att de inte vill ha "rambo-typer" så säger man att man tycker det är coolt att vara elit så åker man nog hem illa kvickt
Slut OT
QUOTE (Jonne @ Mar 1 2007, 14:50 )

QUOTE (H0lK @ Feb 27 2007, 00:20 )

Anledningen till att det är många jägare vid NI gissar jag är att det är samma sort människor. Folk som söker kickar, tycker det är coolt att vara elit osv.
Nja det tror jag dock inte. Hos NI och piketpolisen söker man folk som har ett mycket stabilt psyke och har hög personligmognad och en realistisk verklighetsuppfattning. Att ha gjort bra ifrån sig som polis är ju också väldigt viktigt. Att man har en mkt bra fysik tar de väl nästan för givet. Att ha gjort lumpen som jägare är ju bra eftersom man testat sina gränser och hur man reagerar i olika situationer. Men det är nog vad man gjort som polis som de tittar mest på. I ett reportage stod det om NI där de intervjuat den som är chef på NI (eller nåt liknande) och han sa att de inte vill ha "rambo-typer" så säger man att man tycker det är coolt att vara elit så åker man nog hem illa kvickt
Slut OT
Visst man söker såklart inte "rambotyper" (Det gör man inte till jägeriet heller) men det behöver inte nödvändigtvis betyda att det inte hamnar massa "rambotyper" där i alla fall

. Min erfarenhet av jägeriet stödjer i alla fall den teorin. Över lag är det naturligtvis väldigt svårt att bedöma någons psykiska stabilitet och väldigt många pappskallar kommer förbi psykologen...
Detsamma gäller med största sannolikhet polisen (Särskilt som det är samma psykologer. Testen till polisen görs bl.a. på pliktverket). Vem skulle få för sig att säga till en psykolog att "det är coolt att vara elit", men man kan fortfarande tycka så

.
Säga vad man vill men lite Vuxen-dagis är nog ändå NI. Som att jaga rymlingarna från Hall, i full kamo-klädsel. Jag menar det är ju viktigt att inte bli röjd av Fi, eller?
EDIT: Kul läsning i vpl-nytt, nästan bara snack med folk från Östra Nerike och min pluton
QUOTE (H0lK @ Mar 1 2007, 18:35 )

Över lag är det naturligtvis väldigt svårt att bedöma någons psykiska stabilitet och väldigt många pappskallar kommer förbi psykologen...
Detsamma gäller med största sannolikhet polisen (Särskilt som det är samma psykologer. Testen till polisen görs bl.a. på pliktverket). Vem skulle få för sig att säga till en psykolog att "det är coolt att vara elit", men man kan fortfarande tycka så

.
Säga vad man vill men lite Vuxen-dagis är nog ändå NI. Som att jaga rymlingarna från Hall, i full kamo-klädsel. Jag menar det är ju viktigt att inte bli röjd av Fi, eller?
EDIT: Kul läsning i vpl-nytt, nästan bara snack med folk från Östra Nerike och min pluton

Sant, sant. Psykologen som intervjuade mig vid mönstringen var psykolog på polisuttagningarna också. Kan hålla med om att det är lite overkill att dra på sig full kamo, maskera ansiketet osv (har en bild på dem). Vem vet vad killarna på NI gör när de väl är inne? Kanske skryter om hur mkt de lurade psykologen
Om vi ska gå tillbaka till K3... Gymmet verkar toppklass. Blir faktiskt avis på er (ska in på F17 som har ett minigym för vpl). En fråga bara. Varför har inga av soldaterna några förbandsmärken, eller jägarbåge? De har ju basker vad jag kan se...
Christer
Mar 1 2007, 20:00
Jägarbågen förtjänar man när man gått jägarmarschen. Skvadronsskölden tror jag man får efter första förbandsövningen.
De soldater som är på bild och bär uniform kommer från Östra nerike och Livskvadron. Än så länge är det bara Vadsbo som gått jägarmarschen.
QUOTE (Christer @ Mar 1 2007, 20:00 )

Jägarbågen förtjänar man när man gått jägarmarschen. Skvadronsskölden tror jag man får efter första förbandsövningen.
De soldater som är på bild och bär uniform kommer från Östra nerike och Livskvadron. Än så länge är det bara Vadsbo som gått jägarmarschen.
Tillägg: Vadsbo bär heller inte jägarbågen ännu, enligt rykte kommer den ges ut när alla skvadroner genomfört jägarprovet. Således bär ingen vpl på K3 förbandstecken eller jägarbåge ännu. Det stämmer att förbandstecknet ges ut efter bataljonsövning 1.
Grabbar vill bara säga att k3 helgen blir av alltså hos mig,SORRY FÖR OT
Christer
Mar 14 2007, 23:42
UtlandstjänstHur sugna är ni på det killar? Hur resonerar ni som vill åka? Ni som inte vill åka?
Vilken del av världen skulle ni helst vilja göra utlandstjänst i?
Glennke
Mar 15 2007, 10:15
QUOTE (Christer @ Mar 14 2007, 23:42 )

UtlandstjänstHur sugna är ni på det killar? Hur resonerar ni som vill åka? Ni som inte vill åka?

Som det känns just nu så är jag mycket sugen på det, men jag får se hur pass bra jag trivs i lumpen.
Men ifall jag trivs bra och allt går som det ska så vill jag helst till Afganistan eller någonstans i Afrika (vet att vi inte har nått där just nu, men det är ju ett tag kvar ;) )
Vill gärna se och uppleva nya saker och kulturer, för det är nog inte så att jag kommer resa till Afganistan som turist.
Och så känns det ju bra att hjälpa till
Jag kanske kommer resonera helt annorlunda när jag lärt mig mer. Men så känns det nu iaf!
Hur sugen är du själv på det?
Christer
Mar 15 2007, 17:34
Hör upp!
Nytt nummer av "Livhusaren" är uppe nu.
Livhusaren 2006Livhusaren 2005Livhusaren 2004Livhusaren 2003Oerhört underbart med nytt nummer, det är efterlängtat vill jag lova..
Fästningstrollet
Mar 15 2007, 19:49
Skönt att man är med i kamratföreningen och får Livhusaren i brevlådan. Hatar tidningar i pdf-format.
koenigsegg88
Mar 15 2007, 20:12
QUOTE (Christer @ Mar 14 2007, 23:42 )

Oerhört motiverad, jag vill se hur människor i krigsdrabbade zoner har det och att kunna bidra med något för att förbättra deras vardag.
Jag vill före jag slutligen bestämmer mig ha funderat mycket kring vilka risker det innebär och hur jag skulle hantera att bli skadad för livet. Skulle jag känna att det ändå var värt att göra en "insats för freden".
Idag har jag fått uppfattningen att de som söker NBG/utlandstjänst inte alltid är medvetna om vad det kan komma att innebära.
Jag vet inte hur bra FM är på att hjälpa soldater som kommit hem från utlandstjänst och mår psykiskt dålig, uppföljningssmatal osv. är ju ren rutin har fått uppfattningen av? Men utöver det vet jag inte vilka åtgärder de kan bidra med.
LäsvärtVilka resmål har Fm att erbjuda?
Afghanistan har jag fått uppfattningen om att det händer mycket och är farligare än tex. Kosovo. Är mycket tveksam till om jag vill sätta min fot i det här vackra landet.
Kosvo, lunget verkar ha lagt sig över området och en självständighet är kanske i sikte? Det känns som att det är ett lämpligare resmål på en första mission, dessutom har Östra nerike hand om en Und. pluton i Kosovo(
Kosovo)
Just nu är jag riktigt laddad inför utlandstjänst, men det är bara så jag resonerar nu.Jag vet inte hur bra jag trivs i lumpen, men anser de att jag är lämplig och jag trivs i lumpen., Vill jag göra utlandstjänst.
Tjenare, skriver lite för att pigga upp det här forumet lite, är lite dött just nu.
Jag har en undran: Hur gör ni för att hålla motivationen igång till inryck? (ett tag kvar så) tips, och trixx skulle uppskattas.
Jag är väldigt laddad inför lumpen, men det är synd att det är så lång kvar:(
invent
Mar 17 2007, 17:18
QUOTE (KH905 @ Mar 17 2007, 16:34 )

Tjenare, skriver lite för att pigga upp det här forumet lite, är lite dött just nu.
Jag har en undran: Hur gör ni för att hålla motivationen igång till inryck? (ett tag kvar så) tips, och trixx skulle uppskattas.
Jag är väldigt laddad inför lumpen, men det är synd att det är så lång kvar:(
om du menar träningsmässigt så kan du ju anmäla dig till något lopp så har du ett delmål att träna till.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.