Help - Search - Members - Calendar
Full Version: K3 Karlsborg 2008
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40
Mattsson
Ang bussarna:

Buss 1 och 400 går från Skövde till Karlsborg, ena bussen går direkt utan att åka in i Tibro. Informationen för bussarna finns inne på resecentrum i Skövde.

När du sedan skall åka bussen så räcker det med att visa in kallelseordern, om ni mot all förmodan skulle behöva betala så lämna bara kvittot till adjutanten på skv.

@Marcel Proust
Ett elakt rykte var att Uh plutonens lastbilar skulle till P4 för att användas i vpl utbildningen där.

K3: regementet med Sveriges sämsta fordonspark. banan_rock.gif
Royal
QUOTE (Marcel Proust @ Jan 15 2008, 21:15 ) *
QUOTE (Greven- @ Jan 15 2008, 21:04 ) *
Känns som om LBB's kull 88 kommer vara den kull som aldrig har sett en helikopter. Enda chansen till att få flyga hkp var väll i princip under slutövningen, och får vi nu ingen sådan så..

Helikopter är grymt överskattat, i det här läget det sista ni ska oroa er över.

Undrar dock vad LBB ska fräsa runt i. Enligt befäl skulle fordonen vi hade förra året skrotas. Naturligtvis efter en mer än grundlig vård och tillsyn. biggrin.gif

Eftersom det som skiljer LBB mot Undbat är att vi skall kunna ta oss fram med hkp, så är det väll inte så värst överskattat? (Ja, jag vet att vi har mer strid också, men i stora drag)
Hockeypulver
Jag tänker nog inte raka av mig håret Andersson.
Ska bara klippa det så kort jag kan utan att mina födelsemärken (2 st) syns.

Se nu till att åka med samma tåg som oss!
Fästningstrollet
QUOTE (Hockeypulver @ Jan 15 2008, 22:03 ) *
Sedan ska jag fråga mig runt i skövde om hur jag ska bära mig åt, om dom har något
informationskontor där för bussarna. Misstänker väl att det räcker med inkallelseordern.

Bussarna avgår från resecentrum i Skövde, och det är samma ställe som ditt tåg kommer till så det är inga problem att hitta. Info-kontor finns också. Inkallelseorder ska räcka.

QUOTE (Mattsson @ Jan 15 2008, 22:21 ) *
Ang bussarna:
Buss 1 och 400 går från Skövde till Karlsborg, ena bussen går direkt utan att åka in i Tibro. Informationen för bussarna finns inne på resecentrum i Skövde.

Buss 1 går direkt och är att rekommendera, om man inte vill få lite sightseeing i bygden kring Karlsborg och Tibro.

QUOTE (Greven- @ Jan 15 2008, 22:31 ) *
Eftersom det som skiljer LBB mot Undbat är att vi skall kunna ta oss fram med hkp, så är det väll inte så värst överskattat? (Ja, jag vet att vi har mer strid också, men i stora drag)

Det är väl en del annat som skiljer också.
AnderssonK3
QUOTE (pajohansson @ Jan 15 2008, 22:20 ) *
QUOTE (AnderssonK3 @ Jan 15 2008, 21:43 ) *
Detta innebär att du ankommer till skövde vid 7.45. Vi ska vara på K3 vid 12.00. Jag vet inte när bussarna går ifrån Skövde, men så tidigt kan det väl knappast vara? Men jag vet själv inte...behöver man boka bussresan eller räcker det med tågbiljett till skövde? Jag åker också från göteborg så ifall du kan upplysa mig vore det sjysst.

Tack på förhand

Iaf på min tid (aug 05) så stog det på kallelsen att den funkade som bussbiljett.
Om ni kommer till skövde i vettig tid lär ni inte ha några problem. Det kommer finnas typ 400 som är i samma sits som er, och som ska på samma buss. Det lär gå specialbussar bara för er.

Om man nu kommer dit fruktansvärt jättetidigt är det bara att leta upp en buss till karlsborg och vifta med sin lilla lapp. Fast jag skulle nog hellre tagit den sista sovmorgonen på hela året.

Tack..Och vad säger du om hårmodet på K3..ska man göra sig av med håret här hemma eller ska man vänta med det tills man kommer dit.
AnderssonK3
QUOTE (Hockeypulver @ Jan 15 2008, 22:34 ) *

Funderar på att köra ner det till 0,3 redan nu..men jag får se=) Åker ner GBG C imorgon och fixar biljetterna.
Christer
Känns som om LBB's kull 88 kommer vara den kull som aldrig har sett en helikopter. Enda chansen till att få flyga hkp var väll i princip under slutövningen, och får vi nu ingen sådan så..

Undrar dock vad LBB ska fräsa runt i. Enligt befäl skulle fordonen vi hade förra året skrotas. Naturligtvis efter en mer än grundlig vård och tillsyn. biggrin.gif

Nu är det väl så att skillnaden på LBB och Undbat är betydligt större än så. Likheten är att båda är fotburna.

Att vi inte kommer flyga är ju inte i hela världen, det är ju lätt att tillägsutbilda på vid behov. Det jag tycker är viktigt är att vi får amm så vi får strida och sen att vi får lära oss att klara oss längre tid under kärva förhållanden.

Fokus på strid i grupp/pluton med mycket räder, sammanstöt, genomsök och eldöverfall vore ju drömmen, å sen lite Peacekeepingövningar också.

Strid från stridsställning verkar väl inte lika kul om än väldigt roligt ändå.
Hockeypulver
QUOTE (AnderssonK3 @ Jan 15 2008, 22:45 ) *

Funderar på att köra ner det till 0,3 redan nu..men jag får se=) Åker ner GBG C imorgon och fixar biljetterna.

Önskar att jag kunde snagga också. Skulle opererat bort skiten när jag hade chansen.
Gör så, och om dom tror att du inte får åka x2000 så säger du att det får du visst med en hård blick.
Marcel Proust

Man behöver ingen helikopter för att öva den kompetensen LBB behöver. Går utmärkt med ett par bänkar uppställda på valfritt fält och sen föröva taktisk i- och urlastning dagen i ända. smile.gif

LBB och Undbat är väldigt olika saker.
Axly
QUOTE (Hockeypulver @ Jan 15 2008, 22:59 ) *
QUOTE (AnderssonK3 @ Jan 15 2008, 22:45 ) *

Önskar att jag kunde snagga också. Skulle opererat bort skiten när jag hade chansen.
Gör så, och om dom tror att du inte får åka x2000 så säger du att det får du visst med en hård blick.

Tror ingen tänker/tycker sämre om dig för att du har något födelsemärke på skallen. Visst, ser det ut som Gorbatjov, så skulle säkert någon stirra i en minut, men sen skulle det vara bra med det. Hoppas jag! smile.gif
KH905
Jag åker också från gbg 06:42, lär väll vara på stationen vid kvart över 6 ( vill inte stressa)

Jag anländer till skövde central ungefär vid 07:45 eller något sånt. Där får jag vänta 45 minuter på bussen som kör mig till fästningen.

Tjejen på SJ sa till mig att jag skulle ta mig en fika under tiden jag väntade i skövde, så fall någon är sugen är det bara att hojta till. Och för er som har missat det, det är bara att visa inkallelseordern för busschaffören så släpper han förbi er snällt och rart:P Var extra noga att fråga SJ tjejen om detta.

Jag har aldrig rakat av mitt hår i hela mitt liv, men skall göra det för första gången helgen innan jag åker. Får väll se hur det ser ut, men det är ingen modetävling och alla kommer se likadana ut:D

Det här med nedskärningarna, jag tycker inte vi skall tänka så himla mycket på det, vi kan inte påverka särskilt mycket nu ändå. Jag är helt säker på att vi kommer få en gedigen utbildningen även fall vi inte får åka helikopter eller skjuta lika mycket.
Mattsson
Tipset är att inte raka av er allt hår på huvudet utan spara ett par mm. Mycket skönare när det är kallt ute.

Det är faktiskt överskattat att åka helikopter, du kan få exakt samma känsla om du åker minibuss med hörselskydd och värmen på högsta läget, dock så får man en bättre utsikt ur en minibuss än en helikopter........

QUOTE (Christer @ Jan 15 2008, 22:47 ) *
Nu är det väl så att skillnaden på LBB och Undbat är betydligt större än så. Likheten är att båda är fotburna.

Att vi inte kommer flyga är ju inte i hela världen, det är ju lätt att tillägsutbilda på vid behov. Det jag tycker är viktigt är att vi får amm så vi får strida och sen att vi får lära oss att klara oss längre tid under kärva förhållanden.

Fokus på strid i grupp/pluton med mycket räder, sammanstöt, genomsök och eldöverfall vore ju drömmen, å sen lite Peacekeepingövningar också.

Strid från stridsställning verkar väl inte lika kul om än väldigt roligt ändå.

Sammanstött och SST är ganska kul........dom första 10ggr sedan är det bara tråkig rutin.
AnderssonK3
QUOTE (KH905 @ Jan 16 2008, 12:03 ) *
Jag åker också från gbg 06:42, lär väll vara på stationen vid kvart över 6 ( vill inte stressa)

Jag anländer till skövde central ungefär vid 07:45 eller något sånt. Där får jag vänta 45 minuter på bussen som kör mig till fästningen.

Tjejen på SJ sa till mig att jag skulle ta mig en fika under tiden jag väntade i skövde, så fall någon är sugen är det bara att hojta till. Och för er som har missat det, det är bara att visa inkallelseordern för busschaffören så släpper han förbi er snällt och rart:P Var extra noga att fråga SJ tjejen om detta.

Jag har aldrig rakat av mitt hår i hela mitt liv, men skall göra det för första gången helgen innan jag åker. Får väll se hur det ser ut, men det är ingen modetävling och alla kommer se likadana ut:D

Det här med nedskärningarna, jag tycker inte vi skall tänka så himla mycket på det, vi kan inte påverka särskilt mycket nu ändå. Jag är helt säker på att vi kommer få en gedigen utbildningen även fall vi inte får åka helikopter eller skjuta lika mycket.

Tanken är då att ni ska hänga på förläggningen några timmar..?

Angående håret så antar jag att det fixar sig när man anländer till K3..jag menar man vill ju inte se ut som en pitt när man kommer dit. Har ganska långt hår nu så jag tror nog jag nöjer mig med att klippa ner det så att man kan raka av det lätt när det blir dags för det.
Anton_88
Det här låter kanske lite knäppt nu när det är så nära till inryck men jag har börjat tvivla på om jag verkligen kommer att klara av lumpen. Jag har inte kunnat sovit på en vecka och mår vädligt dåligt. vette fan inte vad jag ska göra ! Och jag känner att det känns knäppt att börja utbildningen och må dåligt. Och jag känner att det är dåligt mot er killar att kanske få en kille i eran pluton som gör att ni får det jobbigare pågrund av honom (mig). Men jag har liksom sett fram emot detta länge och det känns som att man kommer göra många besvikna om man inte rycker in. Speciellt en äldre man som jag har kännt sen jag var fyra, som har varit som en morfar för mig eftersom min morfar gick bort när jag var liten. Han har jobbat inom försvaret i många år och verkligen sett fram emot att jag ska göra lumpen nu. Och det känns som att jag kommer göra honom besviken om jag inte gör min utbildning. Men det är ju mig det handlar om så jag kan ju inte tänka på vad andra tycker. Så detta är grymt jobbigt för mig just nu.

Kan man få frisedel så här när inryck om man kommer i kontakt med en läkare som man kan prata med eller är det försent?
Christer
Privata problem eller bara inrycksångerst?
Martin.
@ Anton_88, det låter som inrycksångest. Det behövs inte mycket för att sömnen ska bli lidande, men sömnbristen påkallad av
stressen leder till allmän nedstämdhet och depressionstankar. Att du mår väldigt dåligt kan mycket väl bero på att du sovit dåligt den senaste tiden.
Att det är 11 dagar kvar till något många av oss väntat på sedan mönstringen (och kanske längre än så för vissa) märks nog på de flesta, har flera polare som ska rycka in nu och har svårt att sova, nojar över dagsformen, om de kommer passa in eller inte, om de kommer missa bussen, att de inte kan göra tillräckligt många armhävningar osv in absurdum.

Att du sen känner att du kan komma att göra många besvikna om du inte håller måttet gör inte dina förutsättningar bättre, tyvärr.
Har du några polare som ska rycka in snart? Att snöra på kängorna och gå ett par timmar och bara prata om allt du undrar över,
spekulera vilt, bara du får ett bollplank att ventilera dig mot, så känns det softare sen, förutsatt att det är just inrycket som spökar smile.gif

Kom ihåg att det finns stödpersoner på regementet, den första tiden kommer kännas av för alla.
Anton_88
Jag vet inte vad det är. Men allt känns jobbigt och ingen av mina kompisar ska rycka in bara jag. Men jag får se hur det känns om några dagar, får försöka hitta nån man kan prata ut med.
Tack för att ni svarade.
Axly
QUOTE (Anton_88 @ Jan 17 2008, 11:00 ) *
Jag vet inte vad det är. Men allt känns jobbigt och ingen av mina kompisar ska rycka in bara jag. Men jag får se hur det känns om några dagar, får försöka hitta nån man kan prata ut med.
Tack för att ni svarade.

Går nog bra ska du se. Du har ju massa (blivande) kompisar som ska rycka in, om inte annat! Några hundra, minst. smile.gif
KH905
Tack för att ni svarade.

Tjenare Anton. Jag ve´t vad du menar jag har själv legat i sängen och tänkt på värnplikten. Kommer man klara det? tänk om man inte klarar pressen i början? tänk om man är för vek, tänk om man inte är tillräckligt tränad? Jag tror att det är många som har tänkt över värnplikten en del gånger. Men jag tror att det faktorn att du känner så här är den långa vänta på inryck, och nu när den börjar närma sig får man kalla fötter. Jag har legat många nätter och tänkt på tänk om jag inte klarar det psykiska?

Men jag tror du kommer hitta kompisar som stöttar dig, alla tycker det är jobbigt i början. Du behöver inte vara rambo när du kommer dit, du är där för att tränas upp. Hur kul skulle det vara fall alla vara vältränade som få och kan alla saker dem skall lära en.
Dem har skrivit ut några tider på sidan, tex milen på 60 minuter dem vill inte att alla skall ligga på 42 minuter i början av utbildningen. Du är där för att lära dig saker, samt att dem startar med mjukt jägarinryck. Jag tror början kommer vara mycket jobbig men sen kommer du in i stressen, den psykiska pressen och de fysiska övningarna.

Jag vill i alla fall se dig stå på gårdplanen 12:00 den 28 januari. Vi skall klara detta tillsammans... PERGITE
Anton_88
QUOTE (KH905 @ Jan 17 2008, 13:50 ) *
Tack för att ni svarade.

Tjenare Anton. Jag ve´t vad du menar jag har själv legat i sängen och tänkt på värnplikten. Kommer man klara det? tänk om man inte klarar pressen i början? tänk om man är för vek, tänk om man inte är tillräckligt tränad? Jag tror att det är många som har tänkt över värnplikten en del gånger. Men jag tror att det faktorn att du känner så här är den långa vänta på inryck, och nu när den börjar närma sig får man kalla fötter. Jag har legat många nätter och tänkt på tänk om jag inte klarar det psykiska?

Men jag tror du kommer hitta kompisar som stöttar dig, alla tycker det är jobbigt i början. Du behöver inte vara rambo när du kommer dit, du är där för att tränas upp. Hur kul skulle det vara fall alla vara vältränade som få och kan alla saker dem skall lära en.
Dem har skrivit ut några tider på sidan, tex milen på 60 minuter dem vill inte att alla skall ligga på 42 minuter i början av utbildningen. Du är där för att lära dig saker, samt att dem startar med mjukt jägarinryck. Jag tror början kommer vara mycket jobbig men sen kommer du in i stressen, den psykiska pressen och de fysiska övningarna.

Jag vill i alla fall se dig stå på gårdplanen 12:00 den 28 januari. Vi skall klara detta tillsammans... PERGITE

Jo det är väl kanske det jag är orolig för. Men du har ju helt rätt! Man kommer ju dit för att lära sig och bli bättre. Så det kommer väl säkert kännas bra när man kommer dit och träffar alla andra.

Skönt att det finns killar som bryr sig smile.gif Det är så vi jägare håller ihop smile.gif
Vi ses den 28 januari kl 12:00
Pergite

Ps: Är det nån mer som har fått ett konstigt mail från pliktverket?
Så här stog det i mitt

Som du kanske har sett på nyheterna så ska försvarsmakten spara pengar under 2008. Därför har det nu beslutats att den befattningen du är uttagen till uten kommer att utbildas under 2008 på Livregementets Husarer K3.Därför har vi nu beslutat att du ska får rycka in i januari 2009. Du kommer snart få ett brev med posten där du får mer information. Har du några frågor angående detta så ber vi dig vänligen ringa på nummer 0771-24 40 00 Mvh Kent larsson , Plikterkets regionkontor Stockholm

Men jag ringde Pliktverket och dom sa att det inte finns nån som heter Kent Larsson. Och jag pratade med en annan kille på pliktverket som jag skickade mailet till och han skulle undersöka detta vidare.
Verkar ju riktigt knäppt detta!!
AnderssonK3
"Ps: Är det nån mer som har fått ett konstigt mail från pliktverket?
Så här stog det i mitt

Som du kanske har sett på nyheterna så ska försvarsmakten spara pengar under 2008. Därför har det nu beslutats att den befattningen du är uttagen till uten kommer att utbildas under 2008 på Livregementets Husarer K3.Därför har vi nu beslutat att du ska får rycka in i januari 2009. Du kommer snart få ett brev med posten där du får mer information. Har du några frågor angående detta så ber vi dig vänligen ringa på nummer 0771-24 40 00 Mvh Kent larsson , Plikterkets regionkontor Stockholm

Men jag ringde Pliktverket och dom sa att det inte finns nån som heter Kent Larsson. Och jag pratade med en annan kille på pliktverket som jag skickade mailet till och han skulle undersöka detta vidare.
Verkar ju riktigt knäppt detta!!"

@Anton_88: Låter ju lite skumt att pliktverket skulle skicka ett mail med info av denna tyngd. Det är förmodligen/förhoppningsvis så att någon gått in på gula sidorna, hittat ett nummer och bestämt sig för att spela dig ett fnatt. Men jag vet givetvis inte säkert..bara spekulationer..
Anton_88
QUOTE (AnderssonK3 @ Jan 17 2008, 16:07 ) *
"Ps: Är det nån mer som har fått ett konstigt mail från pliktverket?
Så här stog det i mitt

Verkar ju riktigt knäppt detta!!"

@Anton_88: Låter ju lite skumt att pliktverket skulle skicka ett mail med info av denna tyngd. Det är förmodligen/förhoppningsvis så att någon gått in på gula sidorna, hittat ett nummer och bestämt sig för att spela dig ett fnatt. Men jag vet givetvis inte säkert..bara spekulationer..

Men det är en kille till som fått detta. Fick precis mail från säkerhetschefen på pliktverket som ville att jag skulle skicka mailet till honom så han kunde se från allt startade. Så nu letar dom!
Christer
Säkerligen nån av dina "kompisar" som jävlas med dig. Väldigt puckat sätt att göra det på dock, borde väl räknas som urkundsförfalskning. Idioter finns det gott om banghead.gif
AnderssonK3
QUOTE (Christer @ Jan 17 2008, 16:58 ) *
Säkerligen nån av dina "kompisar" som jävlas med dig. Väldigt puckat sätt att göra det på dock, borde väl räknas som urkundsförfalskning. Idioter finns det gott om banghead.gif

Jag har själv fått "äta upp" att jag ska göra lumpen så jag vet hur det kan vara.
AnderssonK3
Kollade igenom forumet och fick syn på detta..

QUOTE (Glennke @ Mar 1 2007, 04:19 ) *
Här är en artikel om K3 på värnpliktsnytt: http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=3284
Åh vad fint det verkar dribble.gif wub.gif

Verkar som om det finns en hel del att göra ifall man är ledig.
Hade ingen aning om att det gick att plugga upp gymnasiebetygen där, fan vad king!! (kanske går på alla, men hade ingen aning iaf)

Är det någon som känner till ifall denna möjligheten fortfarande finns? I sådant fall, finansieras det av FM likt högskoleprovet?

Tacksam för svar!
Anton_88
QUOTE (Christer @ Jan 17 2008, 16:58 ) *

vette fan alltså, men jag tror inte det. Skickade allt till Säkerhetschefen på pliktverket och han fick den informationen han behövde, så dom skulle kolla upp detta. Och dom skulle höra av sig så fort dom hittade nått. Så vi får väl se vad det blir.
Martin.
Det låter ju inte riktigt rätt?
Ni som fått brevet, kan ni ta en screenshot på det, inklusive avsändaradressen och klockslag, och slänga
upp det på imageshack.us eller motsvarande?
Tror inte för fem öre att det är legit...

Speciellt med tanke på vad som uppges på K3's hemsida.

"Regementet kommer naturligtvis att drabbas av den ekonomiska situation som Försvarsmakten befinner sig i och exakt vad detta resulterar i kommer att redas ut efter det att Högkvarteret klarat ut vilka ekonomiska ramar som vi har att röra oss med under detta år. Helt klart är att det blir inskränkningar på många punkter men att de förband som står i beredskap prioriteras och att värnpliktsutbildningen kommer att producera välutbildade, duktiga soldater även om de stora gemensamma övningarna i slutet av året kommer att bli mindre och genomföras lokalt för att spara pengar. "

Lite ängslig/förbannad blir jag iallafall...
Fästningstrollet
Det där mailet är ju uppenbarligen ett skämt. Tror inte Pliktverket skulle meddela en sådan sak via mail, har dom ens alla blivande vpl:s mailadresser.
Marcel Proust
QUOTE (Fästningstrollet @ Jan 17 2008, 19:47 ) *
Det där mailet är ju uppenbarligen ett skämt. Tror inte Pliktverket skulle meddela en sådan sak via mail, har dom ens alla blivande vpl:s mailadresser.

Pliktverkets vägar äro outgrundliga...

Pliktverket har en del av de värnpliktigas mail, de som skrev den på något av formulären under mönstringen. Fick iaf mail innan jag ryckte in om att det var si och så många dagar kvar.

Får se om någon annan blivande K3are eller annan har fått något liknande mail. Massutskick via post kan ta lite tid.
Malm88
QUOTE (Marcel Proust @ Jan 17 2008, 21:15 ) *

Pliktverket har en del av de värnpliktigas mail, de som skrev den på något av formulären under mönstringen. Fick iaf mail innan jag ryckte in om att det var si och så många dagar kvar.

Får se om någon annan blivande K3are eller annan har fått något liknande mail. Massutskick via post kan ta lite tid.

Hoppas verkligen detta är ett sjukt dåligt skämt! vore mindre trevligt att man sagt upp sig från jobbet pga inryck, också 11 dagar innan så skjuts det upp. Men med största sannolikhet så är detta ett dåligt, dåligt skämt.
Hunter
QUOTE (Malm88 @ Jan 17 2008, 21:22 ) *
QUOTE (Marcel Proust @ Jan 17 2008, 21:15 ) *

Hoppas verkligen detta är ett sjukt dåligt skämt! vore mindre trevligt att man sagt upp sig från jobbet pga inryck, också 11 dagar innan så skjuts det upp. Men med största sannolikhet så är detta ett dåligt, dåligt skämt.

En sån här sak borde varit snack om i media etc. om inte minst på pliktverkets egna hemsida, vilket jag ialf inte sett nåt om. Detta verkar sannolikt vara ett väldigt taskigt och mindre moget skämt.
Martin.
Nu efter eftertanke och med lite sunt förnuft i skallen verkar det som att Pliktverket inte skulle kalla in säkerhetschefen på ett av sina egna utskick rolleyes.gif
Det är väl bara att be till respektive avgudar och hålla tummarna.
Christer
Men skärpning nu killar. Givetvis är det inte riktigt!

bash.gif
Martin.
Med största sannolikhet inte, men när man offrat arbetstillfällen, studier, utlandsresor, tränat, förberett sig mentalt och verkligen intalat sig att nästan ett års tid av ens liv kommer ägnas åt en viss verksamhet är iallafall jag lite stingslig och kinkig vad gäller inställd värnplikt blush.gif
För bövelen (gubbiga uttryck är på modet i vår), mitt arma sjömanshjärta hoppade ett extra slag när jag läste om Anton_88's mail, av uppenbara orsaker...
KH905
QUOTE (Martin. @ Jan 17 2008, 22:20 ) *
Med största sannolikhet inte, men när man offrat arbetstillfällen, studier, utlandsresor, tränat, förberett sig mentalt och verkligen intalat sig att nästan ett års tid av ens liv kommer ägnas åt en viss verksamhet är iallafall jag lite stingslig och kinkig vad gäller inställd värnplikt blush.gif
För bövelen (gubbiga uttryck är på modet i vår), mitt arma sjömanshjärta hoppade ett extra slag när jag läste om Anton_88's mail, av uppenbara orsaker...

Jo jag håller med, det måste verkligen vara ett skämt. Så länge som man har väntat på detta. Det är helt sjukt, men varför skulle dem inte skicka hem ett brev på posten? Varför skuller dem skicka e post? Nej detta är ett skämt, känner det på mig. Inget skall få stoppa mig att göra värnplikten på k3. För nu är det bara 11 dagar kvar...
Anton_88
Det var ett skämt! Fan va dum i huvudet den personen måste vara! Fick svar från säkerhetschefen förut och han hade spårat det. Men eftersom personen hade använt en sida som heter firmail.net och sen genom en server som heter jail.us så blir det svårt sa han att få reda på den riktiga källan eftersom dom serverna inte ligger i sverige :( Men det var bara ett skämt så vi behöver inte vara oroliga.
Holstrup
Hörde precis på radio att dem varnade för den falska mail om uppskjuten tjänstgöring (till oss värnpliktiga som har drabbats av nedskärningarna) som några här har råkat ut för. Förstår förövrigt inte att man kan vara så dum att man gör någonting sådant, man sabbar ju bara för folk som man antagligen aldrig har träffat och aldrig kommer att träffa.

Så nu när den stormen är förbi undrar man ju vad nästa blir?
Christer
Nu har det nått högsta instans. Saker går rätt fort ibland ändå. K3 hemsidan
KH905
QUOTE (Christer @ Jan 18 2008, 13:24 ) *
Nu har det nått högsta instans. Saker går rätt fort ibland ändå. K3 hemsidan

Mmm det är väldigt bra att dem tar allvarligt på detta.Det är ingenting att skämta om, bara dumt och idiotiskt.
Läste på hemsidan att muck beräknas vara den 15 november istället för december. Trist men vad skall man göra? bara att bita i det sura äpplet och göra så gott man kan.

Men det är väldigt synd att just våran kull blir drabbad:( men men vi får i alla fall rycka in, det var många som inte fick det, Så nöjda skall vi vara i alla fall tycker jag... Men som sagt det är trist.
Frågan är nu hur mycket dem kommer skära ner på utbildningskompetensen, skjutövningar, m.m. Kommer vi inte få uppleva något intressant? Men nu skall jag inte vara sån.

Pergite
pajohansson
QUOTE (AnderssonK3 @ Jan 17 2008, 17:35 ) *

Här är en artikel om K3 på värnpliktsnytt: <a href="http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=3284" target="_blank">http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=3284</a>

Hade ingen aning om att det gick att plugga upp gymnasiebetygen där, fan vad king!! (kanske går på alla, men hade ingen aning iaf)

Är det någon som känner till ifall denna möjligheten fortfarande finns? I sådant fall, finansieras det av FM likt högskoleprovet?

Tacksam för svar!

Såg ditt PM, svarar i tråden istället.

Jag vågar inte svara på hur det fungerar med att plugga på komvux under lumpartiden. Det enklaste är nog om du frågar på soldathemmet när ni har genomgång där.

Och eftersom jag låg på bevakning har jag dessutom ingen aning om hur mycket fritid du kommer ha att plugga på. Det är säkert inte omöjligt att läsa upp någon kurs, frågan är bara om du vill lägga din dyrbara fritid på att plugga.
Anton_88
jag blev intervjuad av radio förut om mailet. Han ställde massa frågor och undrade om mailet och han spelade in det. Vi får se om det kommer på nyheterna på radio.
H.Jörgensen
jaha tjena allihopa..

nu har jag vaknat till liv o hittat in hit.. ska in på östra nerike. har läst igenom mycket nu o e kul att läsa om vad som händer.. fixade biljett idag åker 7:40 från jönköping sen tar jag nummer 1 från skövde 9.25 till karlsborg.. börjar bli riktigt nervös nu men de funkar nog bra..

mvh hampus
AnderssonK3
QUOTE (pajohansson @ Jan 18 2008, 14:49 ) *
QUOTE (AnderssonK3 @ Jan 17 2008, 17:35 ) *

Här är en artikel om K3 på värnpliktsnytt: <a href="http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=3284" target="_blank">http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=3284</a>

Tacksam för svar!

Såg ditt PM, svarar i tråden istället.

Jag vågar inte svara på hur det fungerar med att plugga på komvux under lumpartiden. Det enklaste är nog om du frågar på soldathemmet när ni har genomgång där.

Och eftersom jag låg på bevakning har jag dessutom ingen aning om hur mycket fritid du kommer ha att plugga på. Det är säkert inte omöjligt att läsa upp någon kurs, frågan är bara om du vill lägga din dyrbara fritid på att plugga.

Tack för infon! Den tanken har slått mig också. Är lite orolig för det den nya betygskvoten som tillkommer 2010. Upplästa betyg kommer då tappa sitt värde och med den betygsinflation som vi befinner oss i nu kan man inte låta bli att oroa sig.
Martin.
De falska meddelandena upptäcktes sedan en blivande värnpliktig hört av sig till K 3 och frågat om det stämde.

Anton_88, nu är du kändis fun_icon_nana.gif

Härligt att höra att det var ett practical joke.
Malm88
QUOTE (Martin. @ Jan 18 2008, 19:18 ) *
De falska meddelandena upptäcktes sedan en blivande värnpliktig hört av sig till K 3 och frågat om det stämde.

Anton_88, nu är du kändis fun_icon_nana.gif

Härligt att höra att det var ett practical joke.

Verkligen skönt att det var ett kasst skämt.

Men det är bestämt att vi kommer få göra 10 månaders värnplikt nudå? om vi inte gör 3:e termin dvs.
Royal
Nej, beslutet fattas i februari. Men på K3's hemsida står det att idag ser det ut som om det enbart är bevakning som får göra 11, samt de som kör 3e terminen. Vi får vänta och se om det står fast när de tar beslutet.
KH905
Fyy gubbar nu börjar jag bli väldigt väldigt nervös. Gaah nu ä det verkligen på allvar. Snart står man där utanför götiska valvet, nervös och laddad som få.

Fyy faaan. Hur blir eran träning och vanor denna veckan?
Jag skall nog springa 4 gånger denna vecka för att få upp den igen lite, pga att jag inte har kunnat löpa pga hosta.

Skall gå upp relativt tidigt varje dag och köra brak och äta en stadig frukost, för att ut och träna på dagen, och köra brak på kvällen.
Det blir en utekväll för mig innan inryck och den blir antigen på fredag eller lördag..

Berätta eran vecka, och vanor (tex alkohål)

PERGITE. Snart sju dagar kvar
Martin.
Jo, har just vinkat av en polare som ska till bevakning i Skövde imorgon.
Nästa vecka är det vi.

Träningen i veckan ska inte bli extrem. Har överansträngt knät lite, så det ska få vila.
Tänkte simma och köra BRAK mest, kanske ett litet marschpass å.

Leverträningen blir på lördag, men ska försöka hålla mig i skinnet. Hur mycket det löftet är värt
vill jag inte svara på, inte mist för att mina små kompisar som ska stanna hemma siktar nog på att försöka
ge mig skrumplever över en natt. Bittra små människor rolleyes.gif
Malm88
Jadu ska nog springa nån gång den här veckan med, sen dra och träffa en brud och göra ifrån mig lite så man har nått att blicka tillbaka på när man bara kommer att bo med grabbar Rangern.gif .

Till helgen så blir det en sista smörjelse på Fredag så man kommer i form ;)
Anton_88
Ska också ut och springa några gånger och ta nått marschpass. På torsdag drar jag ner till gbg och ska vara med tjejen innan jag rycker in smile.gif har kanske fixat en lägenhet i gbg också smile.gif kom på att min farbror har en som bara står så det blir väl den man bor i sen när vi är lediga. Vi fick ju ett papper om vad som kommer hända under året och det är ju inte speciellt mycket helgtjänster eller stämmer inte det som står på pappret? annars är vi ju lediga ganska mycket.

rakade av mitt hår igår förresten :P va på maxi och man fick några konstiga blickar av dom äldre som var där. haha dom trodde väl att man var kriminell eller nått.

Men vi ses på måndag!

PERGITE
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.