Help - Search - Members - Calendar
Full Version: K3 Karlsborg 2008
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40
Glennke
QUOTE (Hockeypulver @ Jan 7 2008, 23:29 ) *
Jag hamnar på Livskvadron har jag blivit tillsagd, själv då Glennka?

Ok ok, jag hamnar på Östra Nerike

QUOTE (KH905 @ Jan 8 2008, 00:17 ) *
Jag gjorde slut med min tjej för ungefär 1 månad sen. Vi hade varit tillsammans i ett år, hon sa att hon inte skulle klara att träffa mig så lite. Väldigt ledsamt men det är väll lika bra antar jag. Tråkigt, men nu kan jag iofs koncentrerar mig på utbildningen till 100 procent

Jag gjorde slut med min tjej i sommras.. tyvärr har det uppstått, "komplikationer", som ni på mitt logement kommer få höra om i april.... banghead.gif

QUOTE (Martin. @ Jan 10 2008, 01:52 ) *
Just ja, är ju dags att ställa om dygnsrytmen nu. Ska vara uppe hela natten för att kunna däcka i sängs vid 21.00. Min textbook procedure när loven övergick i terminer, borde fungera här med. Sen kan man ju slå vad med Satan om att man kommer ligga sömnlös natten den 27:e, men vad ska man göra åt saken?

Haha, precis så kommer jag också att göra, funkade ju hela gymnasietiden ;)

Måste man ha nåon bra anledning till att komma dit dagen innan? Jag vill verkligen komma dit dagen innan så man får mer känsla för stället och KANSKE inte är lika nervös den 28 rolleyes.gif

Hur långt har ni alla till Karlsborg då? Jag har runt 10 mil, så det är skönt!
Anton_88
Jag är fortfarande tillsammans med min tjej för vi ska gör ett försök. Hon fattar att jag vill göra detta så hon stöttar mig och vi har snackat om att jag kommer vara bort mycket så hon förstår det. Men det ska funka, det är ju liksom bara 11 månader och man kommer ju inte vara bort i hela 11 månader men kommer ju hem ibland. Och hon bort i GBG så vi är ju inte med varandra varje dag så vi är ju redan lite vana.

Är det nån som vet om man bara kommer ha fria resor hem dit man bor eller kommer jag kunna åka ner till henne i GBG när man är ledig?

Jag har typ 11 mil till Karlsborg från Kristinehamn.

Bara 18 dagar kvar nu killar
KH905
QUOTE (Anton_88 @ Jan 10 2008, 19:39 ) *
Jag är fortfarande tillsammans med min tjej för vi ska gör ett försök. Hon fattar att jag vill göra detta så hon stöttar mig och vi har snackat om att jag kommer vara bort mycket så hon förstår det. Men det ska funka, det är ju liksom bara 11 månader och man kommer ju inte vara bort i hela 11 månader men kommer ju hem ibland. Och hon bort i GBG så vi är ju inte med varandra varje dag så vi är ju redan lite vana.

Är det nån som vet om man bara kommer ha fria resor hem dit man bor eller kommer jag kunna åka ner till henne i GBG när man är ledig?

jag kommer ifrån gbg, så det är några mil. Men det tar inte så långt tid ändåbiggrin.gif

Du får välja två ställen du vill åka till på permissen. Ett bra val är då hem och till tjejen. Men för att få ett extra reseställe så måste man ha ett bra argument har jag för mig. Och att flickvännen bor där är ett ju ett bra argument:P
Så det löser sig, då kan du åka med mitt tåg till din tjej:P
haha

Mmm nu är det fan inte långt kvar, snart bara 17 dagar kvar. Någon som har planerat någon resa eller dylikt nu innan inryck? fjällen? utomlands? weekend? vad som helst.biggrin.gif
K3_07
QUOTE (KH905 @ Jan 10 2008, 21:30 ) *
QUOTE (Anton_88 @ Jan 10 2008, 19:39 ) *

jag kommer ifrån gbg, så det är några mil. Men det tar inte så långt tid ändåbiggrin.gif

Du får välja två ställen du vill åka till på permissen. Ett bra val är då hem och till tjejen. Men för att få ett extra reseställe så måste man ha ett bra argument har jag för mig. Och att flickvännen bor där är ett ju ett bra argument:P
Så det löser sig, då kan du åka med mitt tåg till din tjej:P
haha

Mmm nu är det fan inte långt kvar, snart bara 17 dagar kvar. Någon som har planerat någon resa eller dylikt nu innan inryck? fjällen? utomlands? weekend? vad som helst.biggrin.gif

Man får ju åkte till fler än två ställen, de stor nånstans att man får åka till typ mor å farföräldrar, syskon, make/maka, festmö/festman typ tror ja de va
Anton_88
Okej va bra:) Gött att man kan åka med nån ner till GBG :P tack för svaret smile.gif

Vill tipsa om filmen "Redo för insats" kollade på den förut och den va intressant
http://www2.mil.se/sv/System/Filmer/
Hockeypulver
Imorgon blir det till att boka resan, blir mer och mer uppenbart hur snart det är dags.
Påtal om weekends så blir det 5 dagar i London innan inryck. Ska dit med en polare och hälsa på bruden.
Kommer bli nice, morgonrundor i hyde park smile.gif

Ska dessutom ut och dra en riktigt seriös milrunda, för att se varthän jag ligger till nu på riktigt.

Många som åker från det vackra Götet eller?
KH905
QUOTE (Hockeypulver @ Jan 10 2008, 23:45 ) *
Imorgon blir det till att boka resan, blir mer och mer uppenbart hur snart det är dags.
Påtal om weekends så blir det 5 dagar i London innan inryck. Ska dit med en polare och hälsa på bruden.
Kommer bli nice, morgonrundor i hyde park smile.gif

Ska dessutom ut och dra en riktigt seriös milrunda, för att se varthän jag ligger till nu på riktigt.

Många som åker från det vackra Götet eller?

Jaa det hoppas jag verkligen att det är:D Det är ju det enda rätta.

Jag vet i alla fall 10tal som jag känner som åker från götet. Men jag hoppas på flera, så man kan bekanta sig redan på tåget:D
KH905
Tjenare. Jag har tänkt på en sak. Hur blir det med att ta kort och sånt?
Jag har köpt mig en liten smidig kamera som är lätt och liten att ta med sig. Perfekt att sätta i en ficka. Men nu är frågan, får vi verkligen ta kort överallt? eller hur funkar det?
Jag vill ha så mycket kort som möjligt, på både det ena och det andra.
Men ni som vet kan väll svara hur det går till...

17 dagar kvar nu.. Pergite
Fästningstrollet
QUOTE (KH905 @ Jan 11 2008, 10:43 ) *
Tjenare. Jag har tänkt på en sak. Hur blir det med att ta kort och sånt?
Jag har köpt mig en liten smidig kamera som är lätt och liten att ta med sig. Perfekt att sätta i en ficka. Men nu är frågan, får vi verkligen ta kort överallt? eller hur funkar det?
Jag vill ha så mycket kort som möjligt, på både det ena och det andra.
Men ni som vet kan väll svara hur det går till...

17 dagar kvar nu.. Pergite

Nej, du kommer inte att få ta kort överallt/på vad som helst på K3. Vad man inte får fota brukar befälen tala om för soldaterna, sen finns det även skyltar på en del ställen. I fält kan man nog fota på en del, i inryckningsskedet så kanske man ska fråga befälen om det är okej att ta med kameran.
Martin.
Har också funderat på att ta med kameran, fast har inget stabilt att förvara den i, känner redan hur man sätter sig på ryggsäcken och hör det
knäckas till rolleyes.gif

Har f.ö. belönat mig med ett par nya löparskor. Skulle förstört knäna med mina gamla luffardojor... Rekommenderar alla utan vettiga springdon att inflrskaffa sig ett par vettiga, som bekant är FM's egna skor likvärdiga med tegelstenar med knytanordning (Efter vad jag hört, iallafall).
Hur lyder kriterierna gällande att bli ersatt för ett par löparskor?

Var uppe i ett dygn för att kunna gå och lägga mig vid 22.00. Vid övertrötthet är det mesta roligt.
Anton_88
Är det nån som vet vad man behöver ha med sig? Det stog i ett brev att man skulle ha med sig hygienartiklar, rakhyvel och det var bra om man hade egna bra löparskor. Får vi allt annat av försvaret? tillochmed kalsonger?
pajohansson
Hygienartiklar, rakhyvel, raklödder. Snus och cigaretter om ni använder sådant. Löparskor om ni vill, annars får ni låna kungens.

Allting annat får ni på plats.

Angående kameran, ta med den och lägg den i skåpet. Ni kommer märka och få veta vad som gäller angående fotografering. Ett tips är ju att inte ha den med sig varje gång ni är ute i fält, ta med den när ni vet att den inte kommer bli förstörd.

Slutligen, oroa er inte så mycket för allting. Ni är inte de första som rycker in, och ni har garanterat bättre koll på saker än många andra som rycker in samtidigt som er. Att åka dit en dag tidigare för att få en "känsla" för stället behövs inte, alla är lika nervösa.
KH905
Detta kanske har kommit på fråga förr, men hur mycket kommer det påverka våran utbildning på k3 av alla nedskärningar som har gjorts inom försvaret? Detta kanske är en grumlig formulering men.
KH905
Jag sitter här med ett problem. Marschen och styrkan går jätte bra och känns väldigt bra inför inryck. Ryggen, axlarna och fötterna har vant sig med kängorna och att gå med ryggsäck
Men det är så att löpningen går inte lika bra, jag behöver verkligen ut och löpa mer inför inryck. Men det är så här att jag fortfarande känner av en störning i halsen, som har gjort att jag inte har vågat gå ut och springa på ett tag.

Men jag måste verkligen löpa, så vad tycker ni att jag skall göra?
Martin.
Definera "Störning i halsen", är det en förkylning, rethosta eller en grapefruktsstor struma?

Har inte sprungit som jag borde heller, efter nyår drogs jag med en liten förkylning, och som bekant är träning och förkylningar inga bra partners.
Bättre då att låta det läka och träna mentalt istället, alternativt njuta av det civila och hoppas på att man har tillräckligt mycket jävlaranamma
som kan ta vid när kroppen vill lägga ner. Två veckor kvar om 11 minuter, är inte tillräckligt lång tid att träna upp en monsterkondition, men väl
att undersöka hur grundkonditionen ligger och pusha sig, om man är frisk och kry d.v.s.
K3_07
QUOTE (Martin. @ Jan 13 2008, 23:49 ) *
Bättre då att låta det läka och träna mentalt istället, alternativt njuta av det civila och hoppas på att man har tillräckligt mycket jävlaranamma

Exakt! Att njuta av de civila livet e de gör mest, men självklart en dos av träning helst nått var dag, träningen kan ju trots allt va kul, den blir ju lite va man gör den till.

Ja försöker iaf njuta av varje civil sekund nu! (så i nuläget är ungfär 1.238.358 +/-60):P
Hockeypulver
Håller med föregående gubbar, njut av det civila livet så mycket det går.

Något som är sjukt segt är att det ser ut som att jag fått svinkoppor (eller koppa).
Märkte ett litet sår på kinden efter en löprunda häromdagen, har bara blivit större och nu är det
som en femtioöring. Alla symptom stämmer, så jag har köpt någon salva som ska strykas på och grejor.

Helt jävla värdelöst att jag tydligen inte kan träna förrens den är borta.

Nåväl, imorgon ska jag äntligen iväg och boka tåg.
Vilket tåg tar alla göteborgare?

Edit:
Till jävligheterna hör även att min ena känga har börjat "spricka" lite fram mot tårna.
Några av dessa små skador fanns från början, men nu har det lossnat en liten bit av det yttre skinnet.
Ser väl ok ut om man kletar i skokräm förvisso, men jag undrar om det är någonting som befälen kommer
att klaga på, eller om man rent av får byta ut kängorna.
Det senare hade varit vansinnigt drygt då dom sitter riktigt bra på fötterna nu.

Det märkliga är att jag alltid är noga med att putsa och fetta in dom. Använder minkolja och boston skoputs.
Fick ni ut några speciella skoputs-prylar på infohelgen?
Martin.
QUOTE (Hockeypulver @ Jan 14 2008, 16:51 ) *

Japp, en svart skovårdspåse innehållandes borste, wetterpütz (stavning), 2 trasor.
Märkte när vi åkte hemåt att det låg ett gäng kvarglömda skovårdspåsar på gräsmattan vi väntat på,
tillsammans med lunchpåsar och en helvetes massa skräp. Ibland funderar jag på om vi kommer få fan
för att vi (läs: vissa) grisat ner efter oss (läs: sig), haha. Själv var jag så komig och hjärntvättad att det
var pli på mig i en hel vecka efter infohelgen, bäddad säng och städat på rummet.
Som tur var blev jag fort mig själv.
Hockeypulver
QUOTE (Martin. @ Jan 14 2008, 19:49 ) *

Japp, en svart skovårdspåse innehållandes borste, wetterpütz (stavning), 2 trasor.
Märkte när vi åkte hemåt att det låg ett gäng kvarglömda skovårdspåsar på gräsmattan vi väntat på,
tillsammans med lunchpåsar och en helvetes massa skräp. Ibland funderar jag på om vi kommer få fan
för att vi (läs: vissa) grisat ner efter oss (läs: sig), haha. Själv var jag så komig och hjärntvättad att det
var pli på mig i en hel vecka efter infohelgen, bäddad säng och städat på rummet.

Åfan, när jag var där och hämtade ut kängor fick jag inget sådant.
Streaker
Hej Hockeypulver!
Det är inget konstigt om det lossnar läder på tåhättan. Du har ju använt kängorna och dom slits.. I värsta fall har dom slitits så att du måste byta dem men då har du ju förhoppningsvis ett par sprillans nya kängor sedan. Dom går du ju in fort. Du behöver inte oroa dig för dina kängor.
Mvh/Streaker
johanm
QUOTE (Martin. @ Jan 14 2008, 19:49 ) *

Vi fick inte ut några skovårdspåsar på våran infohelg (2a helgen). Iallafall inte jag och inte såg jag någon annan som fick det heller.

Var det någon som fick skovårdspåse med sig hem från 2a infohelgen?
Hockeypulver
Tack för svaren gubbar!
Nu känner jag mig genast lugnare smile.gif
KH905
Jag tar tåget 06:42 från göteborgscentral tror jag att det var:D

Jag kan försäkra dig att jag inte får träna förän tidigast torsdag, har fortfarande ont i halsen så det blir till att vila fram tills dess. Lite seegt, men bättre det än att jag är sjuk vid inryck Vill vara pigg och fräsch då ( kan nog behövas).

Men jag tror inte att det tar allt för långt tid för mig att få tillbaka min "bra" kondition igen, eftersom som jag har relativt bra grundkondition.

Hur känns det nu då+ börjar det kännas på allvar nu? om 4 minuter är det 13 dagar kvar till inryck. Njut av det civila nu de sista dagarna, för sen kommer vi få ett helvete. Och önska att vi inte tog tillvara på ledigheten bättre...
Hockeypulver
QUOTE (KH905 @ Jan 14 2008, 23:58 ) *
Jag tar tåget 06:42 från göteborgscentral tror jag att det var:D

Jag kan försäkra dig att jag inte får träna förän tidigast torsdag, har fortfarande ont i halsen så det blir till att vila fram tills dess. Lite seegt, men bättre det än att jag är sjuk vid inryck Vill vara pigg och fräsch då ( kan nog behövas).

Men jag tror inte att det tar allt för långt tid för mig att få tillbaka min "bra" kondition igen, eftersom som jag har relativt bra grundkondition.

Hur känns det nu då+ börjar det kännas på allvar nu? om 4 minuter är det 13 dagar kvar till inryck. Njut av det civila nu de sista dagarna, för sen kommer vi få ett helvete. Och önska att vi inte tog tillvara på ledigheten bättre...

Visst börjar det kännas på riktigt.
Men jag tror inte att befälen räknar med att alla ska ha toppkondis när dom rycker in,
i och med att man inte alltid kan träna. Långa förkylningar, skador, svinkoppor (!), och sådant som ställer till det.
Klart det blir tyngre om ens kondis är i underkant, vilket flera av oss verkar ha. Men jag håller med dig,
viktigast är att ha en bra grundkondis och att vara frisk, kry och taggad.

Då tar vi samma tåg KH905.
Om ni ser någon som bakar en ny snus var 10:e minut så är det jag. Kan inte hålla tungan borta
när jag är nervös. Jag lär ha ätit upp en hela dosa innan vi är framme smile.gif
Glennke
Man lär ju känna igen varandra, 19/20 åriga snaggade killar med en väska och en nervös "look" banan_rock.gif
Martin.
Haha, jag har blivit helt hypokondrisk, är patologiskt rädd för att råka illa ut nu.
Om jag skulle halka och bryta lårbenet eller motsvarande och därmed inte kunna rycka in om, få se, 13 dagar
har jag inte förberett mig inför lumpen i 6 månader, då har jag bara varit en good-for-nothing lodis laugh.gif
Men är riktigt taggad, tycker det kunde ha varit imorgon så jag slipper gå och räkna dagar och noja över
vart jag har lagt tågbiljetten, om jag drabbats av åldersdelirium och tagit fel datum, om jag kommer vara i så
dålig form att befälen skrattar åt mig och sätter mig på en taxi hem så fort de ser mig, osv.

Lite tillspetsat här men ibland, när nätterna kryper på och man hör klockan ticka och inte har något bättre för sig
än att fantisera ihop alla möjliga små scenarion, då känns det så biggrin.gif
Som tur är är det likadant för alla andra inryckande jag snackat med, så jag vet att jag inte är fullkomligt galen.
toffeltricket
Hur mycket kostade fallskärmskursen nu igen? åå ska man betala det innan kursen börjar hur funkar det?
Axly
QUOTE (Martin. @ Jan 15 2008, 02:58 ) *
Haha, jag har blivit helt hypokondrisk, är patologiskt rädd för att råka illa ut nu.
Om jag skulle halka och bryta lårbenet eller motsvarande och därmed inte kunna rycka in om, få se, 13 dagar
har jag inte förberett mig inför lumpen i 6 månader, då har jag bara varit en good-for-nothing lodis laugh.gif
Men är riktigt taggad, tycker det kunde ha varit imorgon så jag slipper gå och räkna dagar och noja över
vart jag har lagt tågbiljetten, om jag drabbats av åldersdelirium och tagit fel datum, om jag kommer vara i så
dålig form att befälen skrattar åt mig och sätter mig på en taxi hem så fort de ser mig, osv.

Lite tillspetsat här men ibland, när nätterna kryper på och man hör klockan ticka och inte har något bättre för sig
än att fantisera ihop alla möjliga små scenarion, då känns det så biggrin.gif
Som tur är är det likadant för alla andra inryckande jag snackat med, så jag vet att jag inte är fullkomligt galen.

Du skriver krönikor om utbildningen sen, hoppas jag? laugh.gif
Trash
Vore kul att höra något från er som rycker in på östra närke hur det varit sen när ni kommer hem om två veckor, ni kanj u ta det i PM! Kan ge er en film från förra året i utbyte... eller kanske lite bilder tongue.gif Lycka till, och oroa er inte så mycket. Den största risken till att ni får åka hem är att ni inte orkar/vill... ger upp helt enkelt.

Edit: Svinkoppor... vilka minnen!
Marcel Proust
Ni som rycker in nu på Vadsbo får gärna skicka nåt pm när ni känner för det. wink.gif
KH905
Jag har fått höra från relativt säkra källor att dem kommer dra ner på våra vapenövningar, så vi kommer inte att få skjuta lika mycket .Trist, men det är ingen ide att gnälla bara göra det bästa av situationen:D

Jag läste i tidningen precis: "Dessutom kommer 6 000 av de 7 000 värnpliktiga som nu är inkallade att hemförlovas en månad tidigare, det vill säga efter tio månader." Kommer detta vara något som påverkar oss? Hur mycket kommer nedskärningarna påverka oss?
Axly
QUOTE (KH905 @ Jan 15 2008, 14:33 ) *
Jag har fått höra från relativt säkra källor att dem kommer dra ner på våra vapenövningar, så vi kommer inte att få skjuta lika mycket .Trist, men det är ingen ide att gnälla bara göra det bästa av situationen:D

Jag läste i tidningen precis: "Dessutom kommer 6 000 av de 7 000 värnpliktiga som nu är inkallade att hemförlovas en månad tidigare, det vill säga efter tio månader." Kommer detta vara något som påverkar oss? Hur mycket kommer nedskärningarna påverka oss?

Tror inget här vet än exakt hur det kommer drabba just oss på K3. Dessutom stod det ju att det här var nedskärningar som skulle ske, men inte i värsta fall, utan bästa. Det kan alltså bli värre om det vill sig.. Men ska jag spekulera, så skulle jag väl kunna tänka mig att K3 inte kommer drabbas av 10-måndersgrejen, men säkert andra saker som har med materiel/transporter att göra. Kanske får vi börja betala för ammunitionen och sakerna själva. Kanske rentav betala för vår vistelse på hotellet! rolleyes.gif
Hockeypulver
Sådär då, tågbiljetten bokad.
x2000 06:42 mot det vackra skövde.

Om ni bara min svinpest vill ge med sig i god tid så är jag bannemig redo.
KH905
QUOTE (Hockeypulver @ Jan 15 2008, 15:53 ) *

Då tar vi samma tåg, trevligt:D

Direkt från k3s hemsida. Vi kommer troligtvis gå 11 månader.

"
Regementet kommer naturligtvis att drabbas av den ekonomiska situation som Försvarsmakten befinner sig i och exakt vad detta resulterar i kommer att redas ut efter det att Högkvarteret klarat ut vilka ekonomiska ramar som vi har att röra oss med under detta år. Helt klart är att det blir inskränkningar på många punkter men att de förband som står i beredskap prioriteras och att värnpliktsutbildningen kommer att producera välutbildade, duktiga soldater även om de stora gemensamma övningarna i slutet av året kommer att bli mindre och genomföras lokalt för att spara pengar."
simon
QUOTE (Axly @ Jan 15 2008, 14:48 ) *
...ska jag spekulera, så skulle jag väl kunna tänka mig att K3 inte kommer drabbas av 10-måndersgrejen...

Det vore väldans intressant att få reda på vad du baserar den spekulationen på... wacko.gif
Fästningstrollet
Förut vet jag att K3:are var ganska billiga att utbilda, men det kanske är annorlunda nu med LBB. DivUnd borde ju fortfarande hålla ganska låga kostnader, förflyttningar till fots, o-plats, helst inget skjutande, "grön påse" osv. Närskydd brukar ju skjuta så in i helvete och då går det ju åt lite pengar, annars så har dom ju inte så mycket fordon och sånt. Ja, det lär ju visa sig vad det får för konsekvenser... salute.gif

Edit: Detta är inget svar till Simons fråga (i fall det ser så ut), utan mer en fundering kring vad det ekonomiska läget kan få för konsekvenser.
Axly
QUOTE (simon @ Jan 15 2008, 17:55 ) *
QUOTE (Axly @ Jan 15 2008, 14:48 ) *
...ska jag spekulera, så skulle jag väl kunna tänka mig att K3 inte kommer drabbas av 10-måndersgrejen...

Det vore väldans intressant att få reda på vad du baserar den spekulationen på... wacko.gif

Hörde på TV nu att jag både läst och tänk fel, och på något sätt fick jag det till att det var endast var 1000 personer av 7000 som skulle drabbas. Ber om ursäkt för detta. Oavsett vilket så fick jag min tanke
främst från uppfattningen/faktan om att utbildade soldater vid K3 är högt eftertraktade för ex. utlandstjänst, samt utgör en "stor" del av det blivande materialet inom t.ex. officers/reservofficerskåren.

Jaojao, så kan det gå.

Edit: En annan fråga.. På K3's hemsida står följande att läsa: "Utbildningen för de värnplikiga är planerad i två terminer med utryckning strax före jul i år.En viktig punkt under året är nationaldagen den 6 juni då det också är besöksdag för alla värnpliktiga vid förbandet. Då är den grundläggande utbildningen klar och morgonen startas upp med baskerceremoni och soldaterinran."

Om jag inte läser, tänker eller räknar fel den här gången så blir det alltså över 4 månader efter inryck. Trodde det här skulle ske efter typ 2½ månad?
simon
QUOTE (Axly @ Jan 15 2008, 18:36 ) *
främst från uppfattningen/faktan om att utbildade soldater vid K3 är högt eftertraktade för ex. utlandstjänst, samt utgör en "stor" del av det blivande materialet inom t.ex. officers/reservofficerskåren.

Det där gjorde mig intresserad. Berätta mer!
Fästningstrollet
Om jag inte läser, tänker eller räknar fel den här gången så blir det alltså över 4 månader efter inryck. Trodde det här skulle ske efter typ 2½ månad?

Kanske är nytt i och med det nya terminssystemet. Baskerprovet kanske blir som ett avslut på första terminen, istället för som tidigare då det avslutade GSU:n.
Axly
QUOTE (simon @ Jan 15 2008, 18:52 ) *

Det där gjorde mig intresserad. Berätta mer!

Nja, du kan läsa själv på den högst objektiva källan jag delvis hämtade min uppfattning ifrån: http://www.k3.mil.se/attachments/livhusaren_2007.pdf

rolleyes.gif

Edit: @ Fästningstrollet: Låter ju förvisso rimligt, men ska man då ha GSU längre, och befattningsutbildning kortare? Kräver inte svar från just dig, men bara tänker. Lär väl märka om inte annat.. happy.gif
Fästningstrollet
QUOTE (Axly @ Jan 15 2008, 18:54 ) *
Edit: @ Fästningstrollet: Låter ju förvisso rimligt, men ska man då ha GSU längre, och befattningsutbildning kortare? Kräver inte svar från just dig, men bara tänker. Lär väl märka om inte annat.. happy.gif

Det är ju inte säkert att det blir några förändringar på GSU och befattningsutb. bara för det. K3 kanske hittar på någon "trevlig" övning för att avsluta GSU:n ändå, men den kanske inte resulterar i något att bära på huvudet eller armen. surprise.gif
Royal
Det har väll alltid varit stor förfrågan på förare och skyttar på olika fordon när det gäller utlandstjänst? Känns ganska långt ifrån vad K3 utbildar. Men det kan ju ha svängt helt om, inte vet jag.
Axly
QUOTE (Fästningstrollet @ Jan 15 2008, 19:20 ) *
QUOTE (Axly @ Jan 15 2008, 18:54 ) *

Det är ju inte säkert att det blir några förändringar på GSU och befattningsutb. bara för det. K3 kanske hittar på någon "trevlig" övning för att avsluta GSU:n ändå, men den kanske inte resulterar i något att bära på huvudet eller armen. surprise.gif

Vi får väl se.. Spekulera är väl inte så poppis. fun_icon_nana.gif
Trash
Det är allt man gör...
Royal
Känns som om LBB's kull 88 kommer vara den kull som aldrig har sett en helikopter. Enda chansen till att få flyga hkp var väll i princip under slutövningen, och får vi nu ingen sådan så..
Marcel Proust
QUOTE (Greven- @ Jan 15 2008, 21:04 ) *
Känns som om LBB's kull 88 kommer vara den kull som aldrig har sett en helikopter. Enda chansen till att få flyga hkp var väll i princip under slutövningen, och får vi nu ingen sådan så..

Helikopter är grymt överskattat, i det här läget det sista ni ska oroa er över.

Undrar dock vad LBB ska fräsa runt i. Enligt befäl skulle fordonen vi hade förra året skrotas. Naturligtvis efter en mer än grundlig vård och tillsyn. biggrin.gif
AnderssonK3
QUOTE (Hockeypulver @ Jan 15 2008, 15:53 ) *

Detta innebär att du ankommer till skövde vid 7.45. Vi ska vara på K3 vid 12.00. Jag vet inte när bussarna går ifrån Skövde, men så tidigt kan det väl knappast vara? Men jag vet själv inte...behöver man boka bussresan eller räcker det med tågbiljett till skövde? Jag åker också från göteborg så ifall du kan upplysa mig vore det sjysst.

Tack på förhand
Hockeypulver
Ja du Andersson, jag har inte bokat någon buss.
Tror bara det är en lokalbuss, nummer 1 eller 400 från skövde.
Sedan ska jag fråga mig runt i skövde om hur jag ska bära mig åt, om dom har något
informationskontor där för bussarna. Misstänker väl att det räcker med inkallelseordern.

Vad det tidigare tåget anbelangar; better safe than sorry smile.gif
AnderssonK3
QUOTE (Hockeypulver @ Jan 15 2008, 22:03 ) *
Ja du Andersson, jag har inte bokat någon buss.
Tror bara det är en lokalbuss, nummer 1 eller 400 från skövde.
Sedan ska jag fråga mig runt i skövde om hur jag ska bära mig åt, om dom har något
informationskontor där för bussarna. Misstänker väl att det räcker med inkallelseordern.

Vad det tidigare tåget anbelangar; better safe than sorry smile.gif

Så sant så. Om du tänkt raka av dig håret, gör du det på k3 efter inryck lr fixar du det här hemma?
Tjena
pajohansson
QUOTE (AnderssonK3 @ Jan 15 2008, 21:43 ) *
Detta innebär att du ankommer till skövde vid 7.45. Vi ska vara på K3 vid 12.00. Jag vet inte när bussarna går ifrån Skövde, men så tidigt kan det väl knappast vara? Men jag vet själv inte...behöver man boka bussresan eller räcker det med tågbiljett till skövde? Jag åker också från göteborg så ifall du kan upplysa mig vore det sjysst.

Tack på förhand

Iaf på min tid (aug 05) så stog det på kallelsen att den funkade som bussbiljett.
Om ni kommer till skövde i vettig tid lär ni inte ha några problem. Det kommer finnas typ 400 som är i samma sits som er, och som ska på samma buss. Det lär gå specialbussar bara för er.

Om man nu kommer dit fruktansvärt jättetidigt är det bara att leta upp en buss till karlsborg och vifta med sin lilla lapp. Fast jag skulle nog hellre tagit den sista sovmorgonen på hela året.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.