Avbryt!
Ovissheten härdar. Jag vill inte se något mer om vad som kan tänkas hända eller inte hända på någon infohelg eller liknande - oavsett om det rör sig om spekulationer eller beräftade fakta.
/mdn, Blågul
Fick mina biljetter till infohelgen (21/9) idag! Nån mer här som åker bussen från Skövde till Karlsborg kl 11:25?
Imorgon klockan 10.11 går tåget, nu börjar det kännas nervöst efter allt vad alla har skrivit om hur de känner någon som känner någon som har legat inne på lbb som påstår att det är toktufft på infohelgen

Det ska bli kul och träffa alla och få känna på LBB livet en smula!
Jansberger
Sep 6 2007, 19:16
QUOTE (johanm @ Sep 6 2007, 14:42 )

Fick mina biljetter till infohelgen (21/9) idag! Nån mer här som åker bussen från Skövde till Karlsborg kl 11:25?
Eftersom det är en passande buss tidsmässigt sett så jag antar att de flesta åker med den.
Fasen, den bussen lär ju vara rätt knökad..
QUOTE (Jansberger @ Sep 6 2007, 20:16 )

QUOTE (johanm @ Sep 6 2007, 14:42 )

Eftersom det är en passande buss tidsmässigt sett så jag antar att de flesta åker med den.

Hoppas på det! Vore ju kul om man hade nån att snacka lite med under resans gång.
Det var en trevlig infohelg! Kul att få möta så många som man bara snackat med här eller på msn.
Christer
Sep 9 2007, 19:26
185 Anmäler sig efter genomförd infohelg.
51.Pluton, Vadsbo skvadron.
Tack för en givande helg killar! Skvchefen och framförallt polarna verkar vara toppen..
QUOTE (Christer @ Sep 9 2007, 20:26 )

185 Anmäler sig efter genomförd infohelg.
51.Pluton, Vadsbo skvadron.
Tack för en givande helg killar! Skvchefen och framförallt polarna verkar vara toppen..
176.Anmäler sig efter genomförd infohelg.
51. Pluton, Vadsbo Skvadron
tack för en mycket rolig och givande helg. Det var helt toppen, motivationen har stigit avsevärt, man har fått reda på vad man skall träna på extra m.m.. Och polarna var toppen. tror att vi kommer trivas utmärkt......
Nu väntar en 5 månaders träningsperiod innan vi står där utanför valvet för att göra våran värnplikt tillsammans.. " på ett av rikets hårdaste utbildningar"
PERGITE.....
koenigsegg88
Sep 9 2007, 19:42
QUOTE (Axly @ Sep 9 2007, 19:18 )

Det var en trevlig infohelg! Kul att få möta så många som man bara snackat med här eller på msn.

Det var en intressant och givande helg, som gav mått på hur högt man sätter ribban både fysiskt och psykiskt.
Vadsbo, 53 plut, 2 grp, nummer 257
Hehe...av någon lustig anledning läste jag ""på ett av rikets tråkigaste utbildningar" :P
Muppen100
Sep 9 2007, 21:13
103 anmäler sig efter genomförd infohelg.
Liv, 12:e pluton, 4:e grp.
Helgen var minst sagt intressant... Hade otroliga problem med en fot, så om ni såg nån idiot som gick runt och haltade och hasade var det jag. Det är förmodligen en inflammation i leden eller en fraktur. Ont gjorde det iaf! Man fick verkligen bita ihop på marschen med Sergeant J.
Roligaste (inte för den inblandade) incidenten var ju lugnt första dagen när alla plutoner hade ställt upp inför löpningen. Det var helt tyst och så hör man någon säga: "156 (kommer ej ihåg numret) anhåller om att få skita!". Befälet skriver: "Beviljas ej!" Sen var det bara att springa.
Mattsson
Sep 9 2007, 21:17
@Muppen100
Vilka befäl hade du?
Pm:a svaret.
71:an. 12: plut här.
Nån som vet hur många som bröt sammanlagt?
Om någon varit på infohelg på ÖN så får ni gärna skicka ett PM och berätta lite, vilka befäl ni hade och så ...
Värst vad alla var formella då!
Får därför göra ett tillägg:
Nr. 163, 2. grp, 51. plut, Vadsbo skvadron.
@ K3_07: Vet inte den sammanlagda siffran, men i vår pluton var det nog ungefär 10 st av nästan 50 som av olika anledningar valde/tvingandes att hoppa av alt. fortsatte, men utan avsikt att återkomma i januari. Christersson eller någon annan med mer koll får gärna rätta mig.
(KH905: Var inte du 167? Eller minns jag bara fel?

)
Reupif
Sep 10 2007, 07:44
Hoppas ni hade en rolig helg... ska dit snart själv
Jag bara undrade vad ni hade för fysiska krav.. eller liksom gjorde för övningar .
Lite nyfiken bara
Rock on

inför inryck
Antar att det inte är någon större hemlighet vilka moment som
bland annat fanns eftersom det är det gamla vanliga..
Lite löpning, armböj, sit-ups, step-ups, "statisk" back-up.. Tja, kolla så att ens kropp var hel och i någorlunda form helt enkelt.
Muppen100
Sep 10 2007, 11:06
QUOTE (K3_07 @ Sep 9 2007, 23:27 )

I min pluton var vi vid starten 51. Efter marschen var vi 38. Kan tänka mig att det var ungefär lika på varje pluton.
nilsson_
Sep 10 2007, 11:23
QUOTE (Muppen100 @ Sep 10 2007, 12:06 )

QUOTE (K3_07 @ Sep 9 2007, 23:27 )

I min pluton var vi vid starten 51. Efter marschen var vi 38. Kan tänka mig att det var ungefär lika på varje pluton.
Oj detta var ju ett ganska stort bortfall. Hur ligger det egentligen till finns det utsatta krav som alla måste klara för att vara välkommna tillbaka i januari? Jag menar skulle man kunna se detta som en typ av "extramönstring" eller är det bara för att befälen ska ha lite kolla på hur folk ligger till?
Ska dit den 21-23 och har nu varit sjuk i en vecka och därför inte kunnat träna men ska komma igång igen så fort jag bara kan.
/Marcus
Mattsson
Sep 10 2007, 11:28
Det är en infohelg, inte en extra mönstring.
Alla krav som kommer att ställas på dig kommer du att få reda på där, ingenting du behöver veta just nu.
Muppen: Då va vi ju på samma plut isof. 12:e? För ja räknade de till samma.
Parentes: Ja känner en som va på 53:e, å där va de 24 av ca 50 som bröt.
Johannes_88
Sep 10 2007, 13:37
Nr. 55, 1. grp, 12. plut, Liv.
anmäler sig efter genomförd infohelg.
Tråkigt att få frisedel efter att ha klarat av allt.
Lycka till i Januari.
SLUT
Muppen100
Sep 10 2007, 14:57
QUOTE (K3_07 @ Sep 10 2007, 13:35 )

Ja, det var vi. Jag var den som alltid stod längst till vänster och sist i leden

@Johannes_88
Varför fick du frisedel om du klarade allt? Kommer inte ihåg att kaptenen ropade upp ditt nummer när han kollade att alla avskilda hade försvunnit.
274 anmäler sig, 53 pluton, 3 grp, Vadsbo skvadron efter genomförd infohelg! (Tror aldrig jag har hunnit med så mycket jägarvila under 3 dagar som under infohelgen :P)
Christer
Sep 10 2007, 16:46
De kadetter som tillhör YOP 06-09 var det som hade hand om de olika plutonerna. Utöver dessa stötte man på endel officerare, i huvudsak skvadronscheferna och några löjtnanter.
Kadetterna verkade under helgen som plutonchefer, och man kan väl säga att det var märkbar skillnad på de olika kadetterna och hur deras plutons verksamhet bedrevs.
Precis som Axly skriver så vill jag minnas att vi hade 10st ur plutonen som inte kommer rycka in i Januari, varav ca 5 personer pga skador och 5 pers pga bristande vilja med mera. Så eftersom vi inledningsvis var 50 pers i plutonen och 10 försvann så hade vi 20% bortfall.
axly.. du har helt rätt. nummer 167 var jag.. Jag var väldigt trött och sleten efter helgen som hade varit:P= Därför blev det fel, ni som skall dit beredd er på att lida... Det är ingen dans på rosor direkt. jag hade inte tränat på 3 veckor innan infohelgen och jag kan knappt gå idag:P Men motivationen steg avsevärt och nu är jag mycket mer sugen på att ut och träna.
Det var en väldigt intressant helg, och det gav en inblick i vad som kommas skall.....
koenigsegg88
Sep 10 2007, 18:08

Det stämmer inte, 7/46 bröt på 53 plut!
Haha, hade ju inte varit omöjligt med så många avhopp (24) på 53:e iofs, med tanke på vad dom/ni verkade ha för befäl. Vi kunde bara njuta av att se er slita och bli utskällda lika mycket på 10 minuter, som vi blev på hela helgen. Nästan.
Nja, vi var 46 vid "inryck" och 29 efter infohelgen på 53 pluton!
Johannes_88
Sep 10 2007, 20:50
QUOTE (Muppen100 @ Sep 10 2007, 15:57 )

Ja, det var vi. Jag var den som alltid stod längst till vänster och sist i leden

@Johannes_88
Varför fick du frisedel om du klarade allt? Kommer inte ihåg att kaptenen ropade upp ditt nummer när han kollade att alla avskilda hade försvunnit.
För att jag saknar det främre ledbandet i foten. Sjukgymnasten trodde aldrig det skulle funka i längden.
Jag fällde en tår när vi fick utgå och höra Majorens personliga tal till oss som "deserterade"
Muppen100
Sep 10 2007, 21:02
QUOTE (Johannes_88 @ Sep 10 2007, 21:50 )

QUOTE (Muppen100 @ Sep 10 2007, 15:57 )

@Johannes_88
För att jag saknar det främre ledbandet i foten. Sjukgymnasten trodde aldrig det skulle funka i längden.
Jag fällde en tår när vi fick utgå och höra Majorens personliga tal till oss som "deserterade"

Väldigt tråkigt :( Strongt av dig att klara hela infohelgen ändå.
molin_visby
Sep 12 2007, 11:32
Hur mycket hade ni på ryggen under marchen då grabbar?
Är inte alls i bra form just nu men får släppa fram pannbenet nästa helg!!!
koenigsegg88
Sep 12 2007, 18:59
QUOTE (Axly @ Sep 10 2007, 20:36 )

Haha, hade ju inte varit omöjligt med så många avhopp (24) på 53:e iofs, med tanke på vad dom/ni verkade ha för befäl. Vi kunde bara njuta av att se er slita och bli utskällda lika mycket på 10 minuter, som vi blev på hela helgen. Nästan.

Haha! Jasså det var så, jag tyckte vi hade det hyfsat lungt ändå.
Varför vi inte fick något fältdygn förstår jag däremot inte, för att ge en god blid av "vardagen" under vpl. så måste en IH innehålla just fältdygn, fast det kanske är tänkt att vi skall sova på kasern
jag hörde att vi inte fick något fältdygn pga för få enmanna tält.. men rykten e rykten...
Phusion
Sep 14 2007, 14:21
QUOTE (KH905 @ Sep 12 2007, 20:46 )

jag hörde att vi inte fick något fältdygn pga för få enmanna tält.. men rykten e rykten...
Jag har hört att ni inte har mycket materiel alls pga NBG, som i sin tur (enligt uppgifter från media) har materielbrist. Ser ut som att ni kommer få ett ytterst intressant år om inte förändringar sker rätt snart
koenigsegg88
Sep 14 2007, 16:52
QUOTE (KH905 @ Sep 12 2007, 20:46 )

Vilket egentligen är kvalificerat skitsnack eftersom behovet kan ersättas med presenning eller motsvarande. Att vi är utan tält är knappast ett bra svar på varför vi inte skulle kunna få ha fältdygn/nätter under IH. De som planerat IH har ju inte precis haft en månad på sig att göra beställningar.
Det jag dock märkte av var att vi pga. för lite logement fick sova på liggunderlag liggandes på golvet.
Edit:Tankefel
kadaver
Sep 15 2007, 17:07
Materiel som enmanstält och annat som NBG-delen e.v. lagt beslag på bör inte påvecka utbildningen nämnvärt. De första luftburna plutonerna (mitt intryck av NBG är också att de är bland de kärvaste*) körde med knäppetält och 304K-stridssele så visst går det. LK100 var inte för alla på min tid heller (04/05). LK70 fungerar det också.
Så rent utbildningsmässigt tror jag inte ni blir nämnvärt påverkade.. Mitt intryck är nämnligen att ju fler och fler utbildningsår som passerat, ju mer utrustning har skalats av. Visst, ryggsäcken blir lättare, men stridsvästen tyngre och de blir ofantligt mycket svårare att hålla ett stridsvärde i de tre tänka dygnen med en bantad 24-timmarspackning.
*skrevs delvis för att få folk att reagera och börja pinka revir men även för att ju längre tid det går sen J-bat las ner, ju längre bort från traditionell jägartjänst kommer man. Man blir även smartare med åren uppifrån, exempelvis, när en annan gjorde GU skulle skåpen dras ut och städning skulle ske även där, så gör man visst inte längre, för det förstör golven. En annan sak, när man vid fåtal tillfällen transporterades med buss, medfördes stridsutrustning och vapen ombord, det gör de heller inte längre av säkerhetssjäl. Så saker och ting förändras, men vad jag sett hittills, enbart till de bättre
En anekdot från en som bor i logementen ni huserat i under era infohelger.
QUOTE (kadaver @ Sep 15 2007, 18:07 )

*skrevs delvis för att få folk att reagera och börja pinka revir men även för att ju längre tid det går sen J-bat las ner, ju längre bort från traditionell jägartjänst kommer man. Man blir även smartare med åren uppifrån, exempelvis, när en annan gjorde GU skulle skåpen dras ut och städning skulle ske även där, så gör man visst inte längre, för det förstör golven. En annan sak, när man vid fåtal tillfällen transporterades med buss, medfördes stridsutrustning och vapen ombord, det gör de heller inte längre av säkerhetssjäl. Så saker och ting förändras, men vad jag sett hittills, enbart till de bättre
En anekdot från en som bor i logementen ni huserat i under era infohelger.
Då får väl jag vara tråkig och säga att vi både drog ut skåpen och reste med vapen för ett par månader sen.
Jag reppeterar vad Hoik sa och ber om info från någon som var på Ö.N. infohelg! Synd att ni inte fick vara med om något fältdygn på infohelgen. Det tillsammans med marschen var ju "bäst"!
QUOTE (Trash @ Sep 17 2007, 03:11 )

Då får väl jag vara tråkig och säga att vi både drog ut skåpen och reste med vapen för ett par månader sen.
Jag reppeterar vad Hoik sa och ber om info från någon som var på Ö.N. infohelg! Synd att ni inte fick vara med om något fältdygn på infohelgen. Det tillsammans med marschen var ju "bäst"!
Och vi drog också ut skåpen.. Vad annars?
Tror du får vänta med svar från någon som varit på Ö.N's infohelg, då den inte varit än. Men snart så!
Peter_griffin
Sep 19 2007, 22:04
Låter som ni fått en härlig inblick i hur det kan komma att gå till i januari. Ska själv på infohelgen nu den 21-23 och är grymt laddad. Lite nervös dock, var det så att de som t.ex. inte klarade löpmarchen inte var välkommna tillbaka i januari?
philip
Sep 20 2007, 15:30
QUOTE (Mattsson @ Sep 10 2007, 12:28 )

Det är en infohelg, inte en extra mönstring.
Alla krav som kommer att ställas på dig kommer du att få reda på där, ingenting du behöver veta just nu.
är det hemligstämplat eller vadå? ett forum är väl till för att sprida information, vare sig man
beöver veta något just nu eller inte?
Mattsson
Sep 20 2007, 15:47
Infohelgen är inte hemligstämplad, dock så är det inte lämpligt att sprida exakt vad som kommer att hända eller vilka krav som kommer att ställas på dig.
Och om det skulle skrivas vilka krav som kommer att ställas och händelser som sker under infohelgen så kommer det att ge orättvisa fördelar och hela syftet med infohelgen att både chocka folk och ge en a-ha upplevelse kommer att försvinna.
Men du kanske tycker att man ska veta svaren till ett matteprov innan provet?
philip
Sep 20 2007, 16:43
QUOTE (Mattsson @ Sep 20 2007, 16:47 )

Infohelgen är inte hemligstämplad, dock så är det inte lämpligt att sprida exakt vad som kommer att hända eller vilka krav som kommer att ställas på dig.
Och om det skulle skrivas vilka krav som kommer att ställas och händelser som sker under infohelgen så kommer det att ge orättvisa fördelar och hela syftet med infohelgen att både chocka folk och ge en a-ha upplevelse kommer att försvinna.
Men du kanske tycker att man ska veta svaren till ett matteprov innan provet?
jag ser det mer som att man kan läsa på baksidan av en bok om man vill veta vad den handlar om.. men fattar vad du menar om att det ska va lika för alla osv.. jag är bara lite nyfikn på hur dåligt det kommer gå för mig.
QUOTE (philip @ Sep 20 2007, 17:43 )

jag ser det mer som att man kan läsa på baksidan av en bok om man vill veta vad den handlar om.. men fattar vad du menar om att det ska va lika för alla osv.. jag är bara lite nyfikn på hur dåligt det kommer gå för mig.

Här kommer du i alla fall inte få reda på något. Slut.
/mdn, Blågul
rozzen
Sep 20 2007, 22:06
En liten fråga. Av vad jag har läst i denna tråd och hört av en kompis som var där så verkar er infohelg ha varit väldigt tuff, i klass med extramönstring. Många avhopp, mycket stress etc. Jag var på infohelgen vid AJB för oss som rycker in som norrlandsjägare (både oktober och januari) och den var verkligen en infohelg. Visst, vi fick ut lite utrustning såsom motoroverll,kängor,ryggsäck och puppa. Vi marchade även en del och hade flera fystest såsom milen,simning,styrketester etc. Vi fick tom en natt i fält. Sen hade vi ett fåtal bortfall men dom kan såvitt jag såg räknas på en hand. Vad jag försöker poängtera var att vi egentligen inte gjorde något som var särskilt tufft eller stressande. Vi fick förklarat för oss att det var pga att vi inte lydde under pliktlagen än och att befälen således inte kunde skrika på oss. Hur kommer det sig att detta gjordes på så olika sätt?
Mattsson
Sep 21 2007, 14:34
Kan bero på att K3 har alltid velat ha haft extramönstring men inte fått det av pliktverket, och då har man kört lite hårdare på infohelgen så att man får bort så många olämpliga som möjligt det leder till att färre hoppar av sedan när dom har ryckt in.
Ni som kom hem från den andra bilagan av infohelgen, vad tyckte ni? var det som ni hade väntat er? annorlunda? hur? varför? Hade ni lika jobbigt som vi hade på första infohelgen?
Är ni motiverade? Min motivation är la lite såädr just nu, alltså med träningen. Min lust att gå ut och springa 1 - 2 mil är borta, men det är bara att kämpa vidare, snart försvinner väll denna träningssvacka......
QUOTE (KH905 @ Sep 23 2007, 14:05 )

Ni som kom hem från den andra bilagan av infohelgen, vad tyckte ni? var det som ni hade väntat er? annorlunda? hur? varför? Hade ni lika jobbigt som vi hade på första infohelgen?
Är ni motiverade? Min motivation är la lite såädr just nu, alltså med träningen. Min lust att gå ut och springa 1 - 2 mil är borta, men det är bara att kämpa vidare, snart försvinner väll denna träningssvacka......
Överdriv inte! Då orkar man inte alternativt skadar man sig. Spring 5 km istället ett tag om du inte är sugen på att springa 1 mil++
molin_visby
Sep 24 2007, 09:21
Jag deltog under helgens utmaningar. Det har varit mycket ordng och reda m.m. samt fysiskt och psykiskt påfrestande (och då syftar jag mest på march lördag eftermiddag till natt, ståvärn grävning, och vidare march på morgonen).
Vi fick ett fältdygn till skillnad från den första infohelgen. Detta tyckte jag var riktigt bra att vi fick för att allt är mycket jobbigare än vad man tror när man sitter taggad framför datan.
Jag klarade av allt och är stolt över mig själv. Är också nöjd med befälen vi haft under helgen då dom varit bra förebilder, starka, ordningsamma och gett en team-känsla.
Vi hade dock ett 40-tal som hoppade av och antingen placerades på annat förband eller totalt raderade sig från försvarsmakten.
Riktigt taggad att sätta igång och nöta med kängorna så snart jag n gå klokt igen
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.