Help - Search - Members - Calendar
Full Version: K3 Karlsborg 2008
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40
philip
okej här fick man svar snabbt HV.gif
man måste inte säga att man ska göra värnplikt när man är på anställningsintervju osv heller då?
Mattsson
Om du skulle säga att du ska göra vpl på en arbetsinterjuv och inte får jobbet pga att du ska rycka in så har arbetsgivaren gjort fel.
philip
ja det är sant men inte så lätt att bevisa det sen.. lika bra att va tyst om de så länge man inte måste säga det.. även fast det inte känns så bra.
chasen att få jobbet höjs ju avsevärt om man inte indirekt talar om att man ska få tjänsledigt, efter fem månader, i ett helt år banan_rock.gif
johanm
QUOTE (Axly @ Aug 24 2007, 15:14 ) *
Så det blir inryck så sent som 28:e januari! Det var ju trevligt.. Malajn.gif

Jag rycker också in 28 januari! Är du placerad på ÖN eller?

Alla rycker väl inte in samtidigt eller? Rycker olika skvadroner in på olika datum?
johanm
QUOTE (philip @ Aug 24 2007, 15:36 ) *
Jag ska på infohelg 21 sep. nån mer här som ska dit då?
Undrar oxå om nån vet hur vida anställningsskydd gäller när man ska rycka in?
Blir man uppsagd eller får man behålla jobbet?

mvh

Jag ska också på infohelg 21 sept. Ses där! banan_rock.gif
philip
QUOTE (johanm @ Aug 24 2007, 17:14 ) *

mvh

okej sköj.. vilken skvadron är du inskriven på?
Axly
QUOTE (johanm @ Aug 24 2007, 17:12 ) *

Alla rycker väl inte in samtidigt eller? Rycker olika skvadroner in på olika datum?

Vadsbo! Trodde faktiskt vi (jag) skulle in någon vecka tidigare, men tydligen icke!
johanm
QUOTE (philip @ Aug 24 2007, 17:23 ) *

mvh

Jag är inskriven på ÖN, sj då? Vart åker du ifrån till infohelgen?
philip
QUOTE (johanm @ Aug 24 2007, 18:53 ) *

mvh

Jag är oxå inskriven på Östra nerike, vilket betyder att vi kanske kommer i samma grupp och således måste stå ut med varandra i nästan ett år smile.gif
Jag ska åka ifrån Tranemo, ett samhälle 4 mil från borås. Såg att du är från nybro, så kommer säkert hoppa på ditt tåg på väg dit smile.gif

edit. kom på att du åker över jönköping så blir kanske inte samma tåg ändå..
johanm
QUOTE (philip @ Aug 24 2007, 19:10 ) *
QUOTE (johanm @ Aug 24 2007, 18:53 ) *

mvh

Jag är oxå inskriven på Östra nerike, vilket betyder att vi kanske kommer i samma grupp och således måste stå ut med varandra i nästan ett år smile.gif
Jag ska åka ifrån Tranemo, ett samhälle 4 mil från borås. Såg att du är från nybro, så kommer säkert hoppa på ditt tåg på väg dit smile.gif

edit. kom på att du åker över jönköping så blir kanske inte samma tåg ändå..

Okaj där ser man. Samma tåg blir det nog inte men däremot samma buss till karlsborg kanske?
Vi får bekanta oss på infohelgen. Alltid gutt att ha kontakt med någon från samma skvadron innan infohelgen/inryck.

Har du lust så adda min msn, johanmartinsson88@hotmail.com, andra är också välkomna att adda dribble.gif
koenigsegg88
QUOTE (Axly @ Aug 24 2007, 17:58 ) *
QUOTE (johanm @ Aug 24 2007, 17:12 ) *

Vadsbo! Trodde faktiskt vi (jag) skulle in någon vecka tidigare, men tydligen icke!

How nice! Nu har man i alla fall definitivbesked i handen, men mycket kan hända ändå, har det ju visat sig.

OT:Har ni som legat inne, någonsin fått en order av tvivelaktig karaktär?
Exempelvis, Om man har fått en skada/sjukdom och ändå bergärs ställa upp på den verksamhet som bedrivs.
Christer
Inskriven på vadsbo. Enligt förväntan. Inkallelsen kom idag. Likaså biljetterna.

inryck 28 jan. Senare än vad jag väntat mig ....
Antoine
Tja grabbar. Första gången jag skriver här men jag antar att det är några här som jag träffade på KJ mönstingen!?

Fick mina papper idag. Står att jag är inskriven på Livskvardronen, förstår dock inte hur det där funkar riktigt.. menar.. hur kul är det att hamna i nån ledningspluton.. är det Livskvardronen som är för "veklingar"? smile.gif
Johannes_88
Livskvadron blev det för mig!
koenigsegg88
QUOTE (Antoine @ Aug 25 2007, 00:30 ) *
Tja grabbar. Första gången jag skriver här men jag antar att det är några här som jag träffade på KJ mönstingen!?

Fick mina papper idag. Står att jag är inskriven på Livskvardronen, förstår dock inte hur det där funkar riktigt.. menar.. hur kul är det att hamna i nån ledningspluton.. är det Livskvardronen som är för "veklingar"? smile.gif

Vilken inställning! bash.gif

Lumpen är inte alltid "kul", ledningspluton är ju knappast mindre jägare/luftburna än någon annan plut. på K3. Det handlar inte om vem som är vek eller inte, mer om hur man löser sin uppgift. Det finns inga plutoner som har "bättre" uppgifter än andra plutoner. Vissa försöker dock hävda motsatsen, det talar mer för vem personen själv är.
Det handlar om hur gruppen fungerar och löser sina uppgifter.
KH905
Det blev vadsbo skvadron för mig, inryck januari 2008
Johannes_88
Förresten, slumpas man in i ett kompani? Eller kan man önska vart man vill bli placerad?
Christer
Placeras ut vid mönstringen av inskrivningsförrättaren.
Antoine
QUOTE (koenigsegg88 @ Aug 25 2007, 02:00 ) *

Lumpen är inte alltid "kul", ledningspluton är ju knappast mindre jägare/luftburna än någon annan plut. på K3. Det handlar inte om vem som är vek eller inte, mer om hur man löser sin uppgift. Det finns inga plutoner som har "bättre" uppgifter än andra plutoner. Vissa försöker dock hävda motsatsen, det talar mer för vem personen själv är.

Nåväl, jag skrev det med en smula ironi smile.gif

Jag läste att de flesta vart nöjda med sina placeringar i slutändan, kan dock säga att det låter roligare/mer fartfyllt att bli placerad i någon annan pluton än en ledningspluton..
koenigsegg88
QUOTE (Antoine @ Aug 25 2007, 14:57 ) *
QUOTE (koenigsegg88 @ Aug 25 2007, 02:00 ) *

Nåväl, jag skrev det med en smula ironi smile.gif

Jag läste att de flesta vart nöjda med sina placeringar i slutändan, kan dock säga att det låter roligare/mer fartfyllt att bli placerad i någon annan pluton än en ledningspluton..

Allt är inte alltid som det verkar, utgå ifrån att man hamnar där man passar och inte tvärtom.

Är det under IH vi kommer placeras i respektive pluton, eller får vi senare besked om det?
kadaver
QUOTE (koenigsegg88 @ Aug 24 2007, 21:26 ) *
Exempelvis, Om man har fått en skada/sjukdom och ändå bergärs ställa upp på den verksamhet som bedrivs.

Alltså.. Har du en skada och papper på det, så har du en skada och papper på det från sjukan, då kan man inte göra så mycket åt det, varken du eller ditt befäl. Men de finns alltid en viss del som får ont efterhand de får reda på vad för verksamhet som skall bedrivas. Absolut inte generaliserat att de flesta är s.k. simulanter utan jag hoppas du förstår vad jag menar. Man ska alltid efter bästa förmåga försöka delta, dock inte offra på sig några löppass med feber eller annat idiotiskt, vilket vissa gör bara för att visa sig på styva linan. Det straffar sig ofta i längden.
hjobo
Kompani är för infanteriet. Du tillhör en skvadron som kavallerist. Man är inte med i både och.
kadaver
QUOTE (hjobo @ Aug 25 2007, 20:50 ) *
Kompani är för infanteriet. Du tillhör en skvadron som kavallerist. Man är inte med i både och.

Nu är vi helt OT, men de där är väl en sanning med modifikation..

FJS tillhör kavalleriet nuförtiden och har fortfarande kvar kompani. Sen är de inte bara infanteriet utan alla truppslag inom armén förutom kav. så vitt jag vet. När man snackar i NBG-termer då man tillhör en annan bataljon än den för utbildning avsedd, går man i vissa sammanhang som kompani och vissa som skvadron... Finns nog inget fastställt. Annars är det helt rätt att kavalleriet använder termen skvadron och inte kompani.
koenigsegg88
QUOTE (kadaver @ Aug 25 2007, 18:51 ) *
QUOTE (koenigsegg88 @ Aug 24 2007, 21:26 ) *

Alltså.. Har du en skada och papper på det, så har du en skada och papper på det från sjukan, då kan man inte göra så mycket åt det, varken du eller ditt befäl. Men de finns alltid en viss del som får ont efterhand de får reda på vad för verksamhet som skall bedrivas. Absolut inte generaliserat att de flesta är s.k. simulanter utan jag hoppas du förstår vad jag menar. Man ska alltid efter bästa förmåga försöka delta, dock inte offra på sig några löppass med feber eller annat idiotiskt, vilket vissa gör bara för att visa sig på styva linan. Det straffar sig ofta i längden.

Jag kom på ett lysande exempel som förklarar hur jag menar med tvivelaktiga order, och vad man ska ställa upp på. Om vi nu antar att personen var tillbaka dagen efter på plutonen och deltog i aktiviteterna. Har ni en liknande erfarenhet från er värnplikt?

QUOTE (AMFKSP @ Jul 10 2007, 12:37 ) *
Min absoluta favorit:
En plutonskamrat har ramlat på bryggan med full 100L säck och SU. Hade vapen i handen och tog emot med skallen, varpå han fick hjärnskakning och stort jack i skallen. Efter han e sydd osv mår han kasst o e yr av hjärnskakningen. PÅ sjukan(söder) säger dom att han borde åka hem resten av veckan för att vila bort de.

När han sedan gå in till PC LT J. och meddelar vad dom sagt på sös så får han svaret: "Först ska du gå till en riktig läkare och kolla, den civila sjukvården sakar ALL verklighetsuppfattning"
Peter_griffin
Kul att träffa andra likasinnade som också ska rycka in nu i januari Rangern.gif Har en liten fråga som ja vill passa på att ställa nu när vi har så många här som verkar veta ett och annat (iaf mycket mer än mig) Jag är inskriven på östra nerike skvadron, vilken typ av skvadron är det? Är det ledningsskvadron eller är det där ''stridisarna'' håller till?

Mvh Henrik, Blivande luftburet befäl
philip
http://www.k3.mil.se/article.php?id=11833

där kan du läsa lite om Östra Nerike skvadron.
K3_07
Någon som vet vilka plutoner livskvadron kommer att utbilda under 2008?
KH905
hur går det med träningen gubbar? Känns det bra inför infohelgen nästa helg? Jag återupptog min träning idag igen, kändes mycket bra. Så det skall nog bli bra inför infoheglen tror jag....

ses där..
koenigsegg88
QUOTE (K3_07 @ Aug 28 2007, 18:16 ) *
Någon som vet vilka plutoner livskvadron kommer att utbilda under 2008?

Bäst svar du nästa vecka misstänker jag, annars är det nog säkrast att höra med K3´s vpl.handläggare eller motsvarande.
Johannes_88
Kan både gå och springa nu 1 vecka efter marschincidenten. Kör rehab som en tok på balansplatta för att bli så bra som möjligt inför 7:e sept. Foten är fortf. aningen ostabil och kommer antagligen vara det under vår IH med. Någon som vet om man kan få använda ett vrickskydd/fotskydd under dagarna? Annars vet jag inte om jag kan vara så delaktig på t.ex. vara ute i fält eller löpning o.s.v.
sad.gif
Mattsson
Säg till befälen att du har vrickat foten och fråga om du får använda det. Om du ist väljer att inte marcha, (vilket är det smarta alt) kommer befälen ge dig en annan glamourös uppgift ist för att marcha.
Johannes_88
Jo, jag får väl ta det med befälen. Men det är bättre att stå över om de vill ha mig stridsduglig 28/1 -08 Rangern.gif
Royal
Själv ligger man hemma med 39 graders feber, jordens hosta och hur ont i ryggen som helst efter att ha tillbringat 1 och en halv vecka liggandes i sängen. På dessa veckor har 2 mackor, 3 kartor alvedon, 200 liter vatten slunkit ner. Känns som om man är i toppform inför infohelgen nästa vecka, woho!

Var nere på sjukan igår och tog lite blodprover och det vanliga, hämtar ut läkarintyget imorgon fredag och slog en plingeling till K3 nyss för att höra mig för. Fick som svar att är jag frisk så ska åka ner, men inte delta på de fysiska övningarna bara jag har läkarintyget med mig. Så det är bara att fortsätta nöta lakan fram tills tåget åker!

Så bra går det med min träning, hoppas ni har det 1000ggr bättre! banan_rock.gif
KH905
hej gott folk...Nu börjar det närma sig till infohelgen med stormsteg. Endast 5 dagar kvar tills man tar bussen till göteborg. för att sedan ta tåget till skövde och sen byta till karlsborg.. Jag ser fram emot att träffa större delen av er i helgen. Hur känns formen? den känns inte så himla bra just nu, men jag tror att man kommer vara mycket mer motiverad till att träna efter denna helgen. Visst löpningen och styrkan och det skall väll inte vara några problem. Men mycket bättre skall det bli, skall lägga om i träningsschemat nu också när jag måste få in att gå mer med ryggsäck,kängor samt löpa med dessa.
Men det blir säkert bra, och som sagt skall bli skoj att träffa er efter så här många månader.....
Johannes_88
Allt är jättebra inför kommande helg förutom motivationen. Fick nämligen ny diagnos efter att min sjukgymnast klämt lite mer på foten. Ledbandet är av!
Får man överhuvudtaget göra värnplikten på ett jägarförband då man saknar ett ledband? sad.gif
Axly
QUOTE (Johannes_88 @ Sep 3 2007, 12:11 ) *
Allt är jättebra inför kommande helg förutom motivationen. Fick nämligen ny diagnos efter att min sjukgymnast klämt lite mer på foten. Ledbandet är av!
Får man överhuvudtaget göra värnplikten på ett jägarförband då man saknar ett ledband? sad.gif

Jävlar, det låter illa som fan! surprise.gif
Kan inte svara på din fråga, men vad gav gymnasten för råd? Borde du ens röra på foten som det är nu? (Är inte så insatt i ledband)

@ KH905: Tycker också det ska bli kul att få träffa alla! Formen är väl skaplig, men förmodligen långt ifrån så bra som den kommer vara innan inryck. ;)
Skinkan
Satans vad gött, äntligen har inkallelseordern till Östra Nerike trillat in, och infohelg den 21-23 kommer bli grymt! Ses där! biggrin.gif
Axly
Skinkan: Stämmer det som står i din signatur, att du ska rycka in den 14:e, eller är det bara en gammal signatur? Rangern.gif
koenigsegg88
QUOTE (Axly @ Sep 3 2007, 16:02 ) *
QUOTE (Johannes_88 @ Sep 3 2007, 12:11 ) *

Jävlar, det låter illa som fan! surprise.gif
Kan inte svara på din fråga, men vad gav gymnasten för råd? Borde du ens röra på foten som det är nu? (Är inte så insatt i ledband)

@ KH905: Tycker också det ska bli kul att få träffa alla! Formen är väl skaplig, men förmodligen långt ifrån så bra som den kommer vara innan inryck. ;)

Ska bli intressant och se vad det är för folk som kommer!

Axly: Det var tråkigt att höra att den inte är ngt vidare, du har väl inte gått och blivit sjuk? blyg.gif Hoppas på att den blir bättre till inryck!

Efter att ha varit sjuk en vecka känns det ändå hyfsat okej, kanske kan klara 5 km under 24 ändå!
johanm
QUOTE (Skinkan @ Sep 3 2007, 17:06 ) *
Satans vad gött, äntligen har inkallelseordern till Östra Nerike trillat in, och infohelg den 21-23 kommer bli grymt! Ses där! biggrin.gif

Då ligger vi placerade på samma skvadron! Ses på infohelgen den 21a banan_rock.gif
Kristoffer_
QUOTE (johanm @ Sep 3 2007, 20:34 ) *
QUOTE (Skinkan @ Sep 3 2007, 17:06 ) *

Då ligger vi placerade på samma skvadron! Ses på infohelgen den 21a banan_rock.gif

Me3, kommer bli skoj att dela tält med er^^
Axly
koenigsegg88: Neeerå, är inte sjuk! Fast inte helt hundra heller kanske.. huh.gif
molin_visby
just hemma från Ayia Napa och två veckors... ja.. inte träning iaf.. så nu blire träning nu!!!
Muppen100
Hej alla blivande jägarkamrater!

Blev inskriven som FC 800 - Jägargruppbefäl idag med inryck januari 2008. Ska bli grymt kul! Adda mig gärna på MSN (martin_ericson@hotmail.com), så vi kan lära känna varandra lite bättre innan inryck.

Hälsningar,
Jägarsoldataspirant Ericsson
johanm
Fick idag ett brev om att jag ska uppsöka optiker senast 6 veckor innan inryck för att prova ut glasögon.
Nån mer som hade syn B på mönstringen som har fått detta?

Någon med erfarenhet som vet hur mkt man måste använda glasögonen när man ligger inne sen?
Muppen100
Var ligger ni som ska rycka in på Livskvadron träningsmässigt? Testade mig på 5 km idag och tiden blev 21m57s, så jag hoppas jag ligger nånstans i mitten iaf.
koenigsegg88
QUOTE (johanm @ Sep 4 2007, 14:29 ) *
Fick idag ett brev om att jag ska uppsöka optiker senast 6 veckor innan inryck för att prova ut glasögon.

Någon med erfarenhet som vet hur mkt man måste använda glasögonen när man ligger inne sen?

Japp, jag med!
Synd att försvaret inte har för mkt pengar, då kunde vi kanske fått laserbehandling ist.
johanm
QUOTE (koenigsegg88 @ Sep 4 2007, 17:17 ) *
QUOTE (johanm @ Sep 4 2007, 14:29 ) *

Japp, jag med!
Synd att försvaret inte har för mkt pengar, då kunde vi kanske fått laserbehandling ist.

Man kanske skulle betala en laserbehandling själv så man slipper brillorna istället. Känner mig mindre sugen på
att glida runt med brillor, men hellre det än att man inte får göra tjänsten alls.

Någon här som vet om synen kan påverka vilken befattning man får? Finns det något man inte kan bli om man har syn B?
Antoine
QUOTE (Muppen100 @ Sep 4 2007, 14:47 ) *
Var ligger ni som ska rycka in på Livskvadron träningsmässigt? Testade mig på 5 km idag och tiden blev 21m57s, så jag hoppas jag ligger nånstans i mitten iaf.

Ja.. efter att ha jobbat eftermiddag i 2 veckor nyligen så har det inte blivit mycket träning. Joggade lite lugnt 5 km igår (läs måndag) och låg ungefär runt 24m. Drog det första simpasset idag (tisdag) på över 3 månader, jag kan lova att de 4500m kommer att kännas imorn pansar2.png

Vad exakt är kraven för infohelgen?
KH905
Exaxt och exaxt är inte jätte lätt att vara... Men mina spekulationer är så här..

5 km - under 24 min
40 armhävningar
40 situps
40 rygglyft
7 chins

samt att vi skall gräva värn och lite andra goa saker:D

Detta är mina spekulationer...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.