Help - Search - Members - Calendar
Full Version: K3 Karlsborg 2008
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40
Minky
Nja sådär i efterhand var kanske Jägarbefälet inget drömjobb...Men innan så var det som sagt en relativt populär tjänst att söka vad jag vet. Många ville bli ksp-skyttar också ;)
K3_07
QUOTE (Minky @ Jul 7 2007, 16:44 ) *
Jadu, svår fråga... Beror ju lite på. Men Skarpskytt/Prickskytt är ju en het kandidat fram tills fältvecka 1 iaf ;) Sen är ju Gruppchef och Jägarbefäl annars heta poster som det krävs att man visar lite framförhållning för.

Va e skillnaden mellan gruppchef och jägarbefäl?
H0lK
QUOTE (K3_07 @ Jul 8 2007, 12:35 ) *
QUOTE (Minky @ Jul 7 2007, 16:44 ) *
Jadu, svår fråga... Beror ju lite på. Men Skarpskytt/Prickskytt är ju en het kandidat fram tills fältvecka 1 iaf ;) Sen är ju Gruppchef och Jägarbefäl annars heta poster som det krävs att man visar lite framförhållning för.

Va e skillnaden mellan gruppchef och jägarbefäl?

Gruppchefen är chef för en Und- eller stabsgrupp, dvs ungefär 8 man. Jägarbefälet är mer inom ramen för plutonchefsrollen. Dvs chef för runt 20-40 man. Han får högre grad än gruppcheferna och hans uppgifter skiljer sig avsevärt från gruppchefens (hänvisar till tidigare inlägg).
hjobo
"Gruppchefen" är befäl över grupps storlek. Dock så är det ingen som rycker in som det. Man rycker in som "gruppbefäl", och om man har tur så kan man bli gruppchef när det är dags att ta ut befattningarna. Att man rycker in som GB/PB är ingen garanti att man blir GC eller stfPC. Det är mycket fler som har GB/PB-tjänster än vad det finns chefsplatser.
K3_07
QUOTE (hjobo @ Jul 8 2007, 14:53 ) *
"Gruppchefen" är befäl över grupps storlek. Dock så är det ingen som rycker in som det. Man rycker in som "gruppbefäl", och om man har tur så kan man bli gruppchef när det är dags att ta ut befattningarna. Att man rycker in som GB/PB är ingen garanti att man blir GC eller stfPC. Det är mycket fler som har GB/PB-tjänster än vad det finns chefsplatser.

Finns de någon fördel att ha befattningen jägargruppbefäl om man vill bli gruppbchef då?
H0lK
QUOTE (K3_07 @ Jul 8 2007, 20:48 ) *
QUOTE (hjobo @ Jul 8 2007, 14:53 ) *

Finns de någon fördel att ha befattningen jägargruppbefäl om man vill bli gruppbchef då?

Nej, sannolikt inte, möjligtvis en marginell fördel.
Ave!
QUOTE (K3_07 @ Jul 8 2007, 20:48 ) *

Du kommer att bli bedömd under GSU där sedan befälet på din pluton bestämmer var du passar bäst in i helheten.
Under GSU hinner du även få en känsla för vad de olika befattningarna kräver av dig och du kan själv visa intresse/framfötterna för en viss tjänst/befattning och således påverka själv.

Nu talar jag för mig själv, och jag vet att det inte fungerar riktigt på samma sätt på andra enheter/förband, men den befattning du fått från mönstringen spelar ingen roll.
Huvudsaken är att du snart kommit till en bra enhet!

Edit: Fippel
Christer
@Ave!

När sker indelningen i plutoner? Vad påverkar den?
Ave!
Svaret gäller UND

En indelning finns redan efter förbandets behovsättning (ursprungligen lagd för läänge sen, konkretiserad efter din mönstring) men efter att GSU är klar spikas plutonen av befäl och vpl chefer. Eftersom vi arbetar i små enheter är det personlighet, förmåga och samarbete som styr => Du kan mycket väl flyttas inom skvadronen (och i vissa fall sker flytt till/från skvadronen).

Eller:

In šaʾ Allāh, gör alltid ditt yttersta. Band mellan personer och inom grupper kommer att skapas, det är där och då vi fungerar som bäst och kan ta individers förmåga och skapa synergi i starka grupper och en stark pluton.
Kristoffer_
QUOTE (Ave! @ Jul 9 2007, 00:33 ) *
Eller:

In šaʾ Allāh, gör alltid ditt yttersta. Band mellan personer och inom grupper kommer att skapas, det är där och då vi fungerar som bäst och kan ta individers förmåga och skapa synergi i starka grupper och en stark pluton.

Låter som en toppenidé för att lyckas pansar2.png
Sandberg
Fick precis mitt brev skickat till Kina från mina föräldrar smile.gif Riktigt nice!

Blev lite förvånad över att det var så många gym-övningar som föreslogs. De jag hört av folk på tex. KJ-EM var att gym inte var ngt att ha. Springa, marchera och träna med kroppen som vikt var det ultimata.
Axly
QUOTE (Sandberg @ Jul 13 2007, 11:42 ) *
Fick precis mitt brev skickat till Kina från mina föräldrar smile.gif Riktigt nice!

Blev lite förvånad över att det var så många gym-övningar som föreslogs. De jag hört av folk på tex. KJ-EM var att gym inte var ngt att ha. Springa, marchera och träna med kroppen som vikt var det ultimata.

Dom har väl insett att om man ska få dagens ungdomar att träna styrka, så måste man föreslå gym, eftersom bra många fler skulle träna styrka på gym än hemma, eftersom man kan spänna sig och vara lite cool där. rolleyes.gif

Själv har det varken blivit gym eller styrkeövningar hemma på ett bra tag nu, men ska dra igång på riktigt efter nästa vecka då jag saknar motivationen för tillfället med mycket jobb (04-18 i princip) osv.. Plus att jag varit lite schleten i kroppen och inte vill stressa den just nu.

Tränar du nåt i Kina då? Och hur är formen för er övriga? Malajn.gif
KH905
Formen är sådär, men nästa skall jag börja på allvar. Då blir det träning träning träning,
koenigsegg88
QUOTE (Axly @ Jul 13 2007, 11:58 ) *
QUOTE (Sandberg @ Jul 13 2007, 11:42 ) *

Dom har väl insett att om man ska få dagens ungdomar att träna styrka, så måste man föreslå gym, eftersom bra många fler skulle träna styrka på gym än hemma, eftersom man kan spänna sig och vara lite cool där. rolleyes.gif

Själv har det varken blivit gym eller styrkeövningar hemma på ett bra tag nu, men ska dra igång på riktigt efter nästa vecka då jag saknar motivationen för tillfället med mycket jobb (04-18 i princip) osv.. Plus att jag varit lite schleten i kroppen och inte vill stressa den just nu.

Tränar du nåt i Kina då? Och hur är formen för er övriga? Malajn.gif

Formen blir bara bättre och bättre, förhoppningsvis kanske man kan ha en formtopp tills IH. Hade ju varit kul att visa sig duglig.
Hur kommer tjänsten på främst Vadsbo förändras till inryck jan 2008? Om det går att säga såhär tidigt.

OT: Vi har aldrig varit så mkt för kina camo.gif så vi pröva något koreanskt (Frittfram för BG att radera om innehållet ogillas)
Christer
Formen är troligtvis bättre än någonsin.

Har tappat lite biffighet och blivit uthålligare istället. Kan nog vara bra.. Känns som min kropp kommer vara mer lumpenanpassad nu.
Jag kör inget på gym numera. Främst löpning och styrka med egna kroppen.
Axly
QUOTE (koenigsegg88 @ Jul 13 2007, 20:56 ) *
OT: Vi har aldrig varit så mkt för kina camo.gif så vi pröva något koreanskt (Frittfram för BG att radera om innehållet ogillas)

Skönt att se att några tar det här seriöst iaf! biggrin.gif
Sandberg
Styrkemässigt är formen riktigt bra, har aldrig klarat att göra såhär många armhävningar tidigare.
Magmusklerna har fått sig 2 riktiga bra workouts i veckan ungefär, känns som om jag tagit igen det jag tappade innan då jag körde mest armar/bröst.
Springa går det däremot sämre med... Så skitit i luften här och ont om utrymme utomhus att det enda ställe jag kan springa på är på ett löparband på gymmet. Riktigt tråkigt, men det går. Håller samma tempo som jag gjorde innan jag lämnade sverige, har inte orkat springa mer än 7 km då man dör av uttråkning.
Ska upp och simma imorgon för första gången sedan jag kom hit! Får se om jag har kvar något att ge där smile.gif
KH905
Vad tränar ni främst inför infohelgen? Något specielt, eller kör ni på allround träningen?

Är det några här som inte kommer medverka vid infohelgen?

Jag är laddad som aldrig förr, fick mig en ordentlig tänkeställare igår, och idag sprang jag direkt till gymmet och körde bröst,mage, ben,rygg och biceps. Jag har blivit ruskigt laddad nu, det kom som ett bombnedslag. Så nu är jag bara sugen på att det skall bli nästa dag så att man kan få gå ut oh löpa. Detta är sjukt, har aldrig hänt innan. Men jag vill göra bra ifrån mig under min lumpen tid. Så jag vägrar att ligga på latsidan nu innan, och jag är helt övertygad om att bli ännu mer övertygad den 7 september när man står uppställd där 15:00 kollar på fästningen och blivande lumpar polare. Jag ser efram emot det starkt, vilka skall infohelgen det första datumet? alltså den 7 september?

PERGITE, från den super laddade soldaten:D
Christer
Tränar främst löpning och styrka med egna kroppen. Har ingen speciell fokus på just infohelgen utan det är mer på tjänsten vid k3.
Motivationen är som vanligt god.

Jag uppskattar detta halvår innan inryck. Delvis pga mer träningstid men framförallt möjligheten till yttligare självkännedom och ökad livserfarenhet. En kurs på högskolan kommer jag genomföra innan inryck: Interkulturell och internationell kommunikation. Men sen upplever jag att man lär sig väldigt mycket på jobbet. (Kör bil för Box Delivery), man träffar mycket folk, får besöka många olika städer och man lär sig lösa problem och ta mer ansvar.

Jag trodde att jag tog mycket ansvar innan, men ojoj, det är skillnad på ansvar i skolan och utbildningens "låtsasvärld" och när man måste få saker att fungera på riktigt...

Jag har insett den verkliga vikten av att vara på rätt tid, vid rätt plats med rätt utrustning/prylar. För mig är det inte längre bara ett "häftigt" citat från det militära.

Jag har sedan studenten utvecklats mycket som person och jag antar att jag kommer fortsätta att utveckas och mogna lite till under det stundande halvåret...

Hur resonerar ni ang. detta halvår innan inryck?

Vad har ni för små knep för att öka motivationen och taggningen yttligare?
Sandberg
Kan mycket väl relatera till det du säger angående hur stor skillnad det är på olika ansvarsroller. Då jag har flyttat hemifrån och bor i lägenhet finns det mycket att hantera som man tidigare tog för givet, införskaffande av el/varmvatten/mat och utförandet av saker här hemma som jag aldrig haft tankar på att göra förut. Känns som jag växer mycket som person då de jag går i skola med är minst 4 år äldre än mig, man får sig en liten social utmaning. Kan tänka mig att allt detta kommer till nytta när inryck väl kommer.

Förövrigt så är det nu bestämt att min flickvän ska komma till kina och bo/plugga med mig. Är övertygad om att detta kommer bli ytterligare en erfarenhet som gynnar mig väl. Kommer krävas mycket för att fungera så intimt ihop med någon annan och jag vet att jag kommer lämna kina för inryck som en mycket mognare grabb än vad jag var då jag lämnade sverige.
KH905
Gubbar nu är det inte långt kvar tills vi står utanför karlsborg fästning för infohelg, något jag ser efram emot samt lägger min träning på just nu, det är ett mål i träningen helt enkelt.

Vilka kommer på infohelg med mig den 7/9? Och vartifrån åker ni?
Jansberger
QUOTE (KH905 @ Jul 18 2007, 14:00 ) *
Gubbar nu är det inte långt kvar tills vi står utanför karlsborg fästning för infohelg, något jag ser efram emot samt lägger min träning på just nu, det är ett mål i träningen helt enkelt.

Vilka kommer på infohelg med mig den 7/9? Och vartifrån åker ni?

Jag kommer att dyka upp på infohelgen med dig =) Åker med buss från Lidköping via Skövde.

När planerar ni att vara där? Right on time eller timmar före?
Axly
Jag tar privatplanet och landar på K3's landningsbana.. cYa!

rolleyes.gif

Edit: Är nog gärna där en timme innan det börjar..
koenigsegg88
QUOTE (Axly @ Jul 18 2007, 15:00 ) *
Jag tar privatplanet och landar på K3's landningsbana.. cYa!

rolleyes.gif

Edit: Är nog gärna där en timme innan det börjar..

Jag kommer medverka på den infohelgen

OT:My god! Jag tar mig via vättern in igenom en underjordisktunnel till en hemligt bergrum på K3.
Fint folk kommer sent! blink.gif
Christer
Kommer även jag deltaga på Infohelgen 7-9 September. Något jag ser mycket fram emot. Att träffa blivande jägarkamrater, gå och gräva, bo i slutvärnet, se vilka befäl man får. Troligtvis helt underbart men med ett visst inslag av smärta smile.gif

Var förövrigt vid fästningen i Måndags (Hade vägarna förbi i jobbet och valde att ta min lunchrast i denna underbara stad). Besökte SSP butik och San remo pizzeria där jag avnjöt en Jägarens special. Men sort i hjärtat måste jag dock tyvärr erkänna att FJS special var godare... Märkte även att NBG hade inryck samma dag som jag var där. Såg massa soldater med stora utrustningssäckar från förrådet som stog i grupper och läste papper. Alla jag såg var kortklippta vilket i min värld är ett mycket gott och sunt tecken.

"Solen skiner alltid i Karlsborg" Stämde denna gången iaf... ;)

Jag trivs som f*n i den staden, känslan av att veta att "this is it, where it all goes down... worthy.gif "

Massor (4st) heta brudar som låg nere vid vattnet på olika bryggor å solade... banan_rock.gif

Reser från Jönköpings resecentrum till Skövde med tåg. Därefter buss 400 eller 1 till Karlsborg. smile.gif
Christer
För er med Facebook:

Gruppen LBB - K3
http://www.facebook.com/group.php?gid=2370854017
Sandberg
way ahead of u smile.gif
Kristoffer_
Yay, nu har man klippt av sitt "långa" hår(nedanför ögonen). Kom att tänka på om någon vet om de har något krav på utseende på håret, alltså inte längden direkt utan mera klippningen?
Sandberg
Sålänge håret inte skymmer din sikt/är såpass långt att det blir ohygieniskt om vi vistas i skogen under längre tid/ inte fastnar i utrustning så tror jag inte de har någon åsikt. Kan ju inte tänka mig att de skulle uppskatta neonrosa hår iofs...
KH905
Fyyy snart skall man raka av sig sitt älskvärda hår, kommer inte se klok ut:P hahah
Men det äre iofs ingen modevisning vi skall på. (inte så många brudar där direkt:P) Eller skall man klippa det väldigt kort kort? Vad har ni för tankar, ? Fall de flesta rakar av sig sitt hår, så åker mitt också bort. Så är det:D
Axly
QUOTE (KH905 @ Jul 20 2007, 12:10 ) *
Fyyy snart skall man raka av sig sitt älskvärda hår, kommer inte se klok ut:P hahah
Men det äre iofs ingen modevisning vi skall på. (inte så många brudar där direkt:P) Eller skall man klippa det väldigt kort kort? Vad har ni för tankar, ? Fall de flesta rakar av sig sitt hår, så åker mitt också bort. Så är det:D

Jag kör 6 mm på trimmern.. Fast inte för att det är infohelg, utan för att det är gött att alltid ha kort hår! smile.gif
Kristoffer_

Jag tror att nästan alla kommer raka av sitt hår, kan inte tänka mig någon som vill ha hårnät iaf rolleyes.gif. Själv så tycker jag nu att man borde klippt av det tidigare då det var skönare att träna i. Ses om ca 2 månader^^
H0lK
QUOTE (Axly @ Jul 20 2007, 12:52 ) *

Jag kör 6 mm på trimmern.. Fast inte för att det är infohelg, utan för att det är gött att alltid ha kort hår! smile.gif

Tro det eller ej, men 6 mm är ganska långt i K3 mått smile.gif . De flesta körde med järnet (Blir väl typ 1 mm) bara och vissa körde hyvel. Förmodligen mest för en kul grej, man ser ändå förjävlig ut.
Axly
QUOTE (H0lK @ Jul 20 2007, 13:27 ) *

Tro det eller ej, men 6 mm är ganska långt i K3 mått smile.gif . De flesta körde med järnet (Blir väl typ 1 mm) bara och vissa körde hyvel. Förmodligen mest för en kul grej, man ser ändå förjävlig ut.

Hehe, jo jag vet att det är "långt", men jag ställer in trimmern på 3 mm när det börjar närma sig. ;P Men det är kanske fortfarande lite långt, hehe..
koenigsegg88
Måste ju säga att de som muckade såg väldigt Representativa

Till IH spelar det ingen roll vad du har för hårlängd.
Mattsson
QUOTE (koenigsegg88 @ Jul 20 2007, 20:48 ) *
Måste ju säga att de som muckade såg väldigt Representativa

Till IH spelar det ingen roll vad du har för hårlängd.

Örebro är inte lika hårda på vilken frisyr man har, dock är dom övriga skv hårdare. Rekommenderat är att man har en frisyr som funkar i fält, enl mina erfarenheter inte hel rakat (blir svinkallt regnar och blåser). Dock så kan inte befälena göra mer än att klaga....

Kan nämnas att jag sitter sjätte raden 2 fr höger och samma rad 1 vänster sitter en SM mästare i boxning.

Rangern.gif
Christer
Enligt min åsikt så skall alla ha samtliga ha kort hår (högst 6mm) inledningsvis. Mot slutet av utbildningen kan jag tycka att det är ok med lite längre hår, kanske 3cm eller nåt sånt.. För att vara bättre anpassad till det civila vid muck.

Långt hår hör inte hemma till uniform, undantaget tjejer. På de flesta jägarförbanden så är det väl mer eller mindre praxis med kort hår.
Jag tror och förväntar mig att alla är villiga att ha mycket kort hår under inledningen av värnplikten.

Attityd är allt!
H0lK
QUOTE (Christer @ Jul 21 2007, 00:14 ) *
Enligt min åsikt så skall alla ha samtliga ha kort hår (högst 6mm) inledningsvis. Mot slutet av utbildningen kan jag tycka att det är ok med lite längre hår, kanske 3cm eller nåt sånt.. För att vara bättre anpassad till det civila vid muck.

Långt hår hör inte hemma till uniform, undantaget tjejer. På de flesta jägarförbanden så är det väl mer eller mindre praxis med kort hår.
Jag tror och förväntar mig att alla är villiga att ha mycket kort hår under inledningen av värnplikten.

Attityd är allt!

Det var ju mycket riktigt så också ... I början hade de flesta rakat men sådär 6-7 månader in i utbildningen började folk se framåt och arbeta på civila frisyrer. Såg ganska komiskt ut med basker ibland. Framför allt eftersom den blev för liten när du väl skaffar lite hår. Fick anväda mycket våld för att få på min på slutet och den användes inte särskilt flitigt ;)
Axly
När jag hade som störst hår hade jag svårt att få på mig en basker i strl 62.. Nu sitter 58 bra. Så jo, det blir nog lite skillnad! Malajn.gif

Och så är jag kanske liiiiite OT nu.. fun_icon_nana.gif
Kristoffer_
Hehe, jo kort ska det vara enligt mig, men jag föredrar nog trimmern framför hyveln;). vissa på bilden har ju inte direkt 3mm^^ så det förstår jag.

Föresten, är det bara luftburet som får åka helikopter, eller får underrättelse också göra det någon gång? Annars så är jag avis på er som rycker in där wink.gif.

EDIT: Stavning.
Axly
QUOTE (Kristoffer_ @ Jul 21 2007, 12:25 ) *
Hehe, jo kort ska det vara enligt mig, men jag föredrar nog trimmern framför hyveln;). vissa på bilden har ju inte direkt 3mm^^ så det förstår jag.

Föresten, är det bara luftburet som får åka helikopter, eller får underrättelse också göra det någon gång? Annars så är jag avis på er som rycker in där wink.gif.

87:orna kan ju svara för sig, men för 86:or jag pratat med så var det några enstaka KB:are från ÖN som åkte helikopter på Cold Response, medan LBB's gubbar inte åkte något alls.. Men som sagt, det var vad han sa.
H0lK
QUOTE (Kristoffer_ @ Jul 21 2007, 12:25 ) *

GrpCh på ÖN fick flyga helikopter och åka Herca under sin GrpCh utbildning ...
Phusion
QUOTE (Kristoffer_ @ Jul 20 2007, 00:51 ) *
Yay, nu har man klippt av sitt "långa" hår(nedanför ögonen). Kom att tänka på om någon vet om de har något krav på utseende på håret, alltså inte längden direkt utan mera klippningen?

Vid visitation av hela skvadronen utav den gamle skvadronchefen fick en soldat höra: "Av med det där j***a mohikan-kn*llet". Hoppa över det där med att försöka styla till håret genom formning eller färgning. Det hör inte hemma i vårt förband, men visst, finns ju alltid folk som försöker skoja till det.

Ett tips är att inte försöka utmärka sig alltför mycket genom hårväxt den första tiden. Raka bort skäggfjunen och kapa håret på 1-3 mm jämnt över hela huvudet så slipper ni en hel del kommentarer. I övrigt gäller på K3 inget generellt tvång för rakning på huvudet, så det är egentligen mer eller mindre valfritt mot slutet av utbildningen.

Vad gäller BG:n bedriver man annan verksamhet med andra mål än värnpliktiga vid K3, och det kan föreligga skäl till varför man bör eller inte bör ha kort hår. Spekulationer kring och hänvisningar till hur NBG ser ut är icke tillämpbart för blivande värnpliktiga krigare.

QUOTE (Axly @ Jul 21 2007, 12:57 ) *
87:orna kan ju svara för sig, men för 86:or jag pratat med så var det några enstaka KB:are från ÖN som åkte helikopter på Cold Response, medan LBB's gubbar inte åkte något alls.. Men som sagt, det var vad han sa.

Det åktes en hel del bland de luftburna efter vad jag har hört från bl.a. befäl. Men enligt dessa utsagor var det då speciella grupper som fick åka en hel del. Bland 87:orna var det pathfindergrupperna i spanplut som fick åka en massa. CSAR, försök med prototyper m.m. För övrigt är LBB mer utav en taktik än själva åkandet med hkp, så vänta er inte alltför mkt med hänsyn till tidigare årskullar.
H0lK
Vill i och för sig passa på att slå ett slag för LITE längre hår när det blir höst/vinter. Blir jävligt kallt i bara några milimeter när det blåser annars. runt 1 cm rekommenderas...
KH905
Jag har en fråga till de jägarna som precis har muckat, eller tidigare. Vad var det jobbigaste under eran värnplikt? Samt det roligaste, tråkigaste?

Ångrar ni att ni gjorde lumpen vid ett förband som k3? Motivera

Vad är det viktigaste man skall träna innan inryck?

Var lumpen på k3 som ni hade förvantat er? eller kom det många överaskningar som ni inte hade väntat er?

Tacksam för svar. PERGITE
Phusion
QUOTE (KH905 @ Jul 22 2007, 15:58 ) *
Jag har en fråga till de jägarna som precis har muckat, eller tidigare. Vad var det jobbigaste under eran värnplikt? Samt det roligaste, tråkigaste?

Ångrar ni att ni gjorde lumpen vid ett förband som k3? Motivera

Vad är det viktigaste man skall träna innan inryck?

Var lumpen på k3 som ni hade förvantat er? eller kom det många överaskningar som ni inte hade väntat er?

Tacksam för svar. PERGITE

Det jobbigaste var gruppchef/prickskytteutagningen och baskerprovet. De var relativt likvärdiga och inträffade under GSU:n, innan man lärt sig marscha ordentligt. Under baskerprovet regnade det även en hel del, så vi skavde av lite hud.

Det roligaste var nog alla kompisar och att de var så motiverade. Tråkigaste var all väntan som började smyga sig på mot slutet av utbildningen; man blir seg som fan utav det.

Kommer aldrig ångra min GU på K3. Då hamnade jag iofs på en bra pluton, med roliga sysslor. Det är väl ganska individuellt egentligen, och hänger en hel del på hur kul man tycker det är att ligga i ett lerigt snöslaskigt dike, med snöblandat regn snett underifrån och försöka sova med ständiga nattliga beskjutningar. Finns de som inte pallar sånt..

Jag hade ganska mycket ryggproblem under GU:n, så jag skulle nog ha tränat mycket rygg och mage. Men även benen är viktiga. Marschträna mycket - börja med lite lättare packning, kanske 15kg, och öka successivt. Marchera 50 minuter, vila 10 minuter (inte en sekund extra) och se till att gå några mil - gärna i skogsmiljö.

Jo, GU:n var väl som jag hade väntat mig. Många som hoppade av i början trodde väl att det skulle vara som på film, med flertalet, på varandra följande, spektakulera actionscener. Det är många mils marschande mellan de klassiska "fan vad det här är häftigt"-situationerna.
hjobo
QUOTE (H0lK @ Jul 20 2007, 13:27 ) *

Och en del körde blonderad tuppkam...
K3_07
Någon som muckat från k3: Är baskerprovet det sista man gör under gsu:n? När är det/den provet/marschen när man får jägarbågen? Och vad är det för skillnad på gsu och gju? För på k3 är det väll gsu?
Är man under gsu:n placerad i den plutonen som man kommer vara i resten av gu:n?
Phusion
QUOTE (K3_07 @ Jul 22 2007, 17:51 ) *
Någon som muckat från k3: Är baskerprovet det sista man gör under gsu:n? När är det/den provet/marschen när man får jägarbågen? Och vad är det för skillnad på gsu och gju? För på k3 är det väll gsu?
Är man under gsu:n placerad i den plutonen som man kommer vara i resten av gu:n?

Baskerprovet på K3 är en bekräftelse på det man lärt sig under GSU:n och ett tecken på att man har soldatkunskaper, så det är det sista man genomför. Jägarprovet ligger olika. I år hade Vadsbo sin första jägarmarsch (det krävdes flera för att godkänna samtliga) innan jul. Östra Nerike hade sin lite senare, och sist ut blev Livskvadron, pga en bussolycka.

Skillnaden mellan GJU och GSU är egentligen bara namnet, som jag har förstått det. Grundläggande Jägar-/SoldatUtbildning - JägarSoldat.

Vi var under GSU:n placerade i den pluton vi skulle tjänstgöra i resten av året 06/07. Blir säkert likadant för inryck 2008.
Christer
Var det samma pluton som du blev indelad i på Infohelgen? Samma befäl?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.