Help - Search - Members - Calendar
Full Version: K3 Karlsborg 2008
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40
Kristoffer_
QUOTE (KH905 @ Mar 27 2007, 17:03 ) *
Trevligt att det har kommit nya kontakter här på forumet, det uppskattas.

Nu har jag inte skrivit på några dagar eftersom jag har haft fullt upp liknande saker. Jag har en fråga hur många är det här inne som har skall på kj och fjs extra mönstring, som har andra val k3?

Jag åkte förbi skövde med tåget igår, jag blev så himla motiverad av att veta att jagvar så nära k3, så direkt när jag kom hem var jag tvungen att ut och springa. haha..

När planeras nästa träningshelg? samhörighetshelg?

Jag hade möjligheten att göra extramönstringen till fallskärmsjägare men valde att avstå av den anledning att jag inte vill ligga på F17, är från Ronneby så vill komma bort från södra Sverige ett tag eller två.

Någon som vet något bra längd/vikt förhållande som är bra att ha till inryck, just nu ligger jag på 192/93, längden kan man inte göra så mycket år men är vikten i överkant?
Axly
QUOTE (Kristoffer_ @ Jun 11 2007, 13:16 ) *

Nu har jag inte skrivit på några dagar eftersom jag har haft fullt upp liknande saker. Jag har en fråga hur många är det här inne som har skall på kj och fjs extra mönstring, som har andra val k3?

Jag åkte förbi skövde med tåget igår, jag blev så himla motiverad av att veta att jagvar så nära k3, så direkt när jag kom hem var jag tvungen att ut och springa. haha..

Jag hade möjligheten att göra extramönstringen till fallskärmsjägare men valde att avstå av den anledning att jag inte vill ligga på F17, är från Ronneby så vill komma bort från södra Sverige ett tag eller två.

Någon som vet något bra längd/vikt förhållande som är bra att ha till inryck, just nu ligger jag på 192/93, längden kan man inte göra så mycket år men är vikten i överkant?

(Du menade nog flygbasjägare, men vi förstår. smile.gif)

Ang. längd/vikt-förhållandet.. Det är nog väldigt svårt att säga? Din vikt låter ju helt rimlig med tanke på din längd, sedan vet ju inte jag om det är 93 kilo med mestadels fett eller mestadels muskler liksom. Din storlek kan säkert vara till stor fördel när det gäller vissa tjänster (typ GRK), och kanske till mindre fördel när det gäller att springa långt och snabbt (men givetvis går det ju att vara grym på det ändå!), till exempel. Så det har säkert både sina för- och nackdelar att du är byggd som du är, precis som för alla andra, samtidigt verkar som sagt inte ditt BMI särskilt onormalt. Och sen är det ju svårt att endast utifrån några siffror avgöra om en person väger för mycket eller för lite. cool.gif Du får la slänga upp en bild och lite resultat på fysövningar (antal böjsträck, tid på milen osv) så får vi se helt enkelt! tongue.gif
koenigsegg88
QUOTE (Axly @ Jun 11 2007, 14:09 ) *

Ang. längd/vikt-förhållandet.. Det är nog väldigt svårt att säga? Din vikt låter ju helt rimlig med tanke på din längd, sedan vet ju inte jag om det är 93 kilo med mestadels fett eller mestadels muskler liksom. Din storlek kan säkert vara till stor fördel när det gäller vissa tjänster (typ GRK), och kanske till mindre fördel när det gäller att springa långt och snabbt (men givetvis går det ju att vara grym på det ändå!), till exempel. Så det har säkert både sina för- och nackdelar att du är byggd som du är, precis som för alla andra, samtidigt verkar som sagt inte ditt BMI särskilt onormalt. Och sen är det ju svårt att endast utifrån några siffror avgöra om en person väger för mycket eller för lite. cool.gif Du får la slänga upp en bild och lite resultat på fysövningar (antal böjsträck, tid på milen osv) så får vi se helt enkelt! tongue.gif

Axly: Vad har vi sagt om siffror, då kommer de med mkt guld på axlarna och tar oss i kragen.
Du duger som du är happy.gif , du behöver inte jämföra dig med de riktigt stora biffarna.(Den eviga k**mätningen)

Kristoffer_: Det är som axly säger, alla har sina "grenar" som de är riktigt duktiga på, vilket gör gruppen extra stark. Är du bara vältränad så löser sig det!
Kristoffer_
QUOTE (Axly @ Jun 11 2007, 14:09 ) *
QUOTE (Kristoffer_ @ Jun 11 2007, 13:16 ) *

Jo, sorry menade förstås flygbasjägare.

Nu har jag lagt upp bild på http://kocke1.bilddagboken.se/index.php?ma...SZjdXJyaW1nPTA= och http://kocke1.bilddagboken.se/index.php?ma...SZjdXJyaW1nPTE= . De är tagna lite innan sommaren men är ungefärliga så som jag ser ut nu. Jag springer milen på 46-48 på relativt plan mark. Tränar innan sommarlovet 5 ggr i veckan(judo 2ggr och gym/kondition 3ggr). Armböj har jag inte direkt maxxat men tränar 25*3. Likaså sit-ups och ryggresningar. Bänkpress tränar jag med 70kg(8*3), varierar det med att ibland köra 50kg(12*4). benböj i smithmaskin tränar jag med 100kg. Tror dessa är de viktigaste siffrorna men bara fråga om det e något mera du behöver veta.

217 dagar kvar.. happy.gif
Axly
Koenigsegg: Jag vet.. saint.gif

Kristoffer: Oj, du tog det bokstavligt att visa bild och så.. cool.gif Iallafall så ser du absolut inte ut att behöva gå ner några kilo för kilonas skull så att säga, och träningen ser stabil ut den med tycker jag! Bara kör på i samma stil till inryck så kommer det inte bli några problemos med den fysiska biten! smile.gif
Sandberg
Ursäkta att jag stör i k**mätningen :P Hade i vanliga fall deltagit men har lite annat att tänka på just nu smile.gif

Tänke önska alla lycka till med träning och dyl. och meddela att jag ser fram emot att lära känna er alla vid inryck!
Imorgon smiter jag till Kina i 6 månader, vet inte om jag kommer ha tillgång till denna hemsida därifrån,

Vi ses i jan!!!
Christer
Ha det riktigt bra i Kina! Hoppas du får ökar livserfarenhet och drar lärdomar som vi kan ha nytta av sedan under GU och eventuell internationell tjänst efteråt. Glöm inte träningen, och hoppas hoppas du har möjlighet att logga in på msn då och då, trots tidsskillnaden.

Annars ses vi i Januari 2008!

Rangern.gif Pergite mot Kina! banan_rock.gif
Kristoffer_
QUOTE (Axly @ Jun 11 2007, 17:37 ) *

Kristoffer: Oj, du tog det bokstavligt att visa bild och så.. cool.gif Iallafall så ser du absolut inte ut att behöva gå ner några kilo för kilonas skull så att säga, och träningen ser stabil ut den med tycker jag! Bara kör på i samma stil till inryck så kommer det inte bli några problemos med den fysiska biten! smile.gif

Okej okej, låter bra det du. Bara man håller sig skadefri nu fram till inryck så smile.gif . Har någon nummret dit man ska ringa för att få reda på vilken skvadron man är inskriven på, har för mig att det togs upp någonstans i forumet, men orkar inte kolla igenom alla sidor.
Royal
QUOTE (Kristoffer_ @ Jun 11 2007, 20:27 ) *

Okej okej, låter bra det du. Bara man håller sig skadefri nu fram till inryck så smile.gif . Har någon nummret dit man ska ringa för att få reda på vilken skvadron man är inskriven på, har för mig att det togs upp någonstans i forumet, men orkar inte kolla igenom alla sidor.

Ring till din IF (Inskrivnings Förättare) på pliktverket för att få reda på vilken skvadron du tillhör. Eller maila, det gör du som du vill.
Kristoffer_
QUOTE (Greven- @ Jun 12 2007, 00:15 ) *
QUOTE (Kristoffer_ @ Jun 11 2007, 20:27 ) *

Ring till din IF (Inskrivnings Förättare) på pliktverket för att få reda på vilken skvadron du tillhör. Eller maila, det gör du som du vill.

Klart! Haha tog bara ca ett halvår att få tummen ur baken happy.gif Östra Nerike skvadron var jag placerad på. fun_icon_nana.gif
KH905
Christer: hur blir det med samhörighets helgen hos dig? Blir det av eller inte? give me a little inside information:D

Edit
Stavning
Christer
QUOTE (KH905 @ Jun 13 2007, 16:00 ) *
Christer: hur blir det med samhörighets helgen hos dig? Blir det av eller inte? give me a little inside information:D

It´s going on as we speak..... Airsoft avklarad. Fest på G!
Christer
"Fest" avklarad, kasst väder. Lite alkohol, KH905 och Koenigsegg shottade lite, sen skulle vi till ett annat ställe, men där vart de 21. Så då ville vissa av oss (nämner inga namn) vänta 55 minuter för att ta bussen hem. Dock blev det slutligen så att vi joggade hem genom regnet, ca 3-4km i festkläder :P Sen kollade vi på Borat.

Slutrapport återkommer!
Kimster
nu är vi lite utanför ämnet tror jag bestämt.

/ BlåGul
Christer
Föregående Kull har muckat. Next up: Januari 2008 banan_rock.gif
koenigsegg88
Har pratat med en av de ny muckade, enligt denne kommer det ske stora omstruktureringar inför 2008, främst när det gäller Liv skv. Är det ngn som kan bekräfta?

Stort Grattis Matssonmannen, HOIK och alla ni andra.
Christer
Vad gäller omstruktureringarna?
koenigsegg88
QUOTE (Christer @ Jun 21 2007, 22:21 ) *

Rykterna gäller att Grk flyttas till Vadsbo, Spaning, bekämpningsplut. tar flyttas också skv. "okänd".
I stora drag skulle Liv bara utbilda stab/tross, endast!
Phusion
QUOTE (koenigsegg88 @ Jun 21 2007, 22:32 ) *
QUOTE (Christer @ Jun 21 2007, 22:21 ) *

Rykterna gäller att Grk flyttas till Vadsbo, Spaning, bekämpningsplut. tar flyttas också skv. "okänd".
I stora drag skulle Liv bara utbilda stab/tross, endast!

Jag föreslår att ni inte hänger upp er alltför mycket på skvadronstillhörighet innan inryck. Om ni går tillbaka några sidor i denna tråd har vi diskuterat hur skvadronerna såg ut för årskullen 06/07. LBB är dock under ständig förändring, så det kommer nog hända mycket framöver.

Se till att vara fullt friska och vältränade i januari 2008; ni hamnar där försvarsmakten vill ha er, och det enda som ni egentligen kommer kunna påverka är er befattning.

QUOTE (koenigsegg88 @ Jun 21 2007, 22:10 ) *
Stort Grattis Matssonmannen, HOIK och alla ni andra.

Tack. Vi syns i januari Rangern.gif
mdn
Nu har jag tagit bort ytterligare sex inlägg med skräp.

Jag tilldelar tråden ett gult kort. Vill ni fortsätta diskutera i tråden och slippa varningar föreslår jag att ni håller er till ämnet i framtiden.

/mdn, Blågul
K3_07
QUOTE (mdn @ Jun 25 2007, 08:25 ) *
Nu har jag tagit bort ytterligare sex inlägg med skräp.

Jag tilldelar tråden ett gult kort. Vill ni fortsätta diskutera i tråden och slippa varningar föreslår jag att ni håller er till ämnet i framtiden.

/mdn, Blågul

Jag tilldelar mdn ett gul kort eftersom kimster redan har sagt till.
Kimster
K3_07 Har du några fler lustigheter att förmedla kan du skicka PM till mig så kan vi reda ut ett och annat. I fortsättningen så hoppas jag slippa se fler liknande tramsinlägg här från dig, eller så lägger vi upp en varning på dig.
Jag kanske skulle låsa tråden helt pga sådana som du inte kan försöka hålla igen på det ovesäntliga?

Några fler som vill smutsa ner här inne?

dry.gif

Kimster
/BlåGul
koenigsegg88
Jag är redan tillräckligt smutsig happy.gif

Tänkte redovisa en liten vandring som ägde rum lördag-söndag natt, utanför Stenungsund i Ucklum med bohusleden som primära led. Efter endel omstruktureringar blev det även endel asfalt.
Den totala sträckan blev 3,5> mil, på totalt 6 timmar.
De som medverka var Axly, Unumitium, Koenigsegg88 även Siros skulle varit med men fick förhinder.

Bilder från vandringen

Nästa aktivitet kommer ev. bli att padda kanot/kajak under en helg.
Christer
Ni som nyligen muckat, hur skulle ni föreslå att man lägger upp sin träning, vad bör man lägga fokus på specifikt för tjänsten vid K3 LBB?
Ni har ju precis genomgått det, så vem kan veta bättre.

Sen undrar jag om någon känner till några förändringar i utb till vårt inryck? Och då menar jag inte det eviga ryktet om jägarbågens försvinnande.. Eller materielförändringar?

Gäller LBB Spelkort 2004 fortfarande? Vad innebär ett sånt här spelkort ni som vet?
koenigsegg88
QUOTE (Glennke @ Jun 25 2007, 22:09 ) *
Nu börjar min benhinneinflamation blossa upp igen dry.gif

Den gamla visan, har du bra skor, underlag, antal löpass ggr/v?

Ta det väldigt lungt, bättre vila för mkt än för lite, försök cykla/simma istället.
Isgubbe
OK nu sätter jag hänglås på denna tråden. Det verkar vara helt omöjligt att hålla sig till ämnet och skriva meningsfulla inlägg här trots flera varningar och tillsägelser.
Kimster
Öppnar igen.

..jag kanske ska påminna om att jag kan låsa den igen lika snabbt om tråden inte följer den ordning jag skrivit om.

/ BlåGul
Royal
Har även jag fått mina papper från K3. Helt galet vad taggad man är! Jag fick dock ingen CD-Skiva som någon annan skrev !?

PERGITE!
KH905
jag är faktiskt mycket motiverad.Jag har börjat träna varje dag både löpning, marsch och gym. På gymmet kör jag mycket axlar,rygg,bröst mage ben. Löpning varierar jag med att springa långt i lugnt ´tempo, och springa intervall.
Marsch är jag i det stadiet att jag går med 15 -20 kilos packning och går med jogging skor. ska börja med kängor om ett tag.

jag ser efram emot att träffa många den 7 september, tänk er det är inte så himla långt kvar tills dess. 2 månader ungefär. och jag tror att man kommer bli ännu mer motiverad när man har genomfört infohelgen.

Håll motivationen uppe, min är på topp just nu..

PERGITE
koenigsegg88
QUOTE (KH905 @ Jul 4 2007, 19:34 ) *
jag är faktiskt mycket motiverad.Jag har börjat träna varje dag både löpning, marsch och gym. På gymmet kör jag mycket axlar,rygg,bröst mage ben. Löpning varierar jag med att springa långt i lugnt ´tempo, och springa intervall.
Marsch är jag i det stadiet att jag går med 15 -20 kilos packning och går med jogging skor. ska börja med kängor om ett tag.

jag ser efram emot att träffa många den 7 september, tänk er det är inte så himla långt kvar tills dess. 2 månader ungefär. och jag tror att man kommer bli ännu mer motiverad när man har genomfört infohelgen.

Håll motivationen uppe, min är på topp just nu..

PERGITE

Bra jobbat, köpt egen ryggsäck?

Själv tränar jag mycket löpning/cykling/marsch just nu för att få en god all around styrka. Dock kan jag inte motivera mig själv att sätta upp ett schema, utan tränar när musklerna känns redo för det.

Jag har heller inte fått någon cd-skiva, vad låg på den?
Får man reda på vilken pluton man hamnar på redan under ,infohelgen,IH?
Mattsson
Vilken avdelning man ligger på under infohelgen har ingeting med vilken pluton man kommer att hamnar på. Och resultaten från infohelgen kommer inte att påverka plutonsplacering det sker slumpvis inom skv.
KH905
Cd skivan låg under alla papprena i kuveret. Nej jag håller på att kolla på bra ryggsäckar.Jag är faktiskt mycket motiverad. De känns faktiskt riktigt bra just nu.

Någon som vet fall det finns grk på vadsbo skvadron? Är den tjänsten populär? vad krävs för att få denna så fall.Skall in som luftburen soldat på vadsbo. Och har varit intresserad av denna tjänst.
Mattsson
QUOTE (KH905 @ Jul 5 2007, 12:43 ) *
Någon som vet fall det finns grk på vadsbo skvadron? Är den tjänsten populär? vad krävs för att få denna så fall.Skall in som luftburen soldat på vadsbo. Och har varit intresserad av denna tjänst.

GRK är livskv och man slumpas ut på plutonerna, om man har tur så kan man tjata till sig en ev vakans, men det är ungefär lika lätt som att kvittera ut en strv 122 på TPC.
Kristoffer_
QUOTE (KH905 @ Jul 5 2007, 12:43 ) *
Cd skivan låg under alla papprena i kuveret. Nej jag håller på att kolla på bra ryggsäckar.Jag är faktiskt mycket motiverad. De känns faktiskt riktigt bra just nu.

Jag fick ingen cd-skiva heller =(. Haha. Någon mer än jag som ska på infohelg den 21/9?
Husar8809
jag ska på infohelgen 7/9. är det alltså uppdelat i två helger?
Hunter
ska även jag på infohelg 21/9... tror att det är så att dom "Luftburna" har infohelg 7/9-9/9 och "Jägarsoldaterna" har infohelg 21/9-23/9.

Pergite!
K3_07
QUOTE (Hunter @ Jul 5 2007, 15:31 ) *
ska även jag på infohelg 21/9... tror att det är så att dom "Luftburna" har infohelg 7/9-9/9 och "Jägarsoldaterna" har infohelg 21/9-23/9.

Pergite!

Nej, så kan de inte va för jag ska dit den 7/9-9/9 och jag har befattningen jägargruppbefäl. Jag tror snarare att det är luftburenbataljon 7/9-9/9 och underrättelsebataljonen under den andra helgen.
Hunter
QUOTE (K3_07 @ Jul 5 2007, 16:51 ) *
QUOTE (Hunter @ Jul 5 2007, 15:31 ) *

Pergite!

Nej, så kan de inte va för jag ska dit den 7/9-9/9 och jag har befattningen jägargruppbefäl. Jag tror snarare att det är luftburenbataljon 7/9-9/9 och underrättelsebataljonen under den andra helgen.

aha.. okej ja det låter då mer troligt Rangern.gif
Christer
Om vi utgår ifrån att så är fallet. Är det någon som kan spräcka teorin? Som vet att de är inskrivna på Östra Nerike å har infohelg den 7-9 eller tvärtom?

Jag har för länge sedan fått info om att Vadsbo har v.36 och liv samt östra har v. 38. Å det verkar ju stämma ganska bra..
molin_visby
Jag är Östra Nerike och ska dit 21/9.
H0lK
Historien upprepar sig ...

När det var snack om infohelg för min årskull höll vi också på att försökte hitta något samband mellan bataljoner, skvadroner, plutoner och vissa datum. Jag gissar att det är likadant för er som det var för oss och i så fall är det ingen logik. Grovt räknat halva LBB och halva Und.Bat första helgen andra halvan andra helgen. Det stämde inte plutonsvis heller. Av de jag hade i min grupp på infohelgen hamnade jag och en till i en pluton och övriga i en annan. Kan inte påstå att våra resultat skilde sig nämvärt från övriga heller.

Fått lite klarhet? Kul att se hur ni snackar om precis samma saker som vi gjorde. Ärligt talat ni kommer inte komma fram till mycket hur som helst ;)
K3_07
QUOTE (H0lK @ Jul 5 2007, 23:49 ) *

När det var snack om infohelg för min årskull höll vi också på att försökte hitta något samband mellan bataljoner, skvadroner, plutoner och vissa datum. Jag gissar att det är likadant för er som det var för oss och i så fall är det ingen logik. Grovt räknat halva LBB och halva Und.Bat första helgen andra halvan andra helgen. Det stämde inte plutonsvis heller. Av de jag hade i min grupp på infohelgen hamnade jag och en till i en pluton och övriga i en annan. Kan inte påstå att våra resultat skilde sig nämvärt från övriga heller.

Fått lite klarhet? Kul att se hur ni snackar om precis samma saker som vi gjorde. Ärligt talat ni kommer inte komma fram till mycket hur som helst ;)

Men det verkar ju iaf som att det stämmer när det gäller vilken skvadron man är placerad på (i nuläget) och vilket datum man ska dit.
Menar du att det var många av er i eran årskull som hamnade på en annan skvadron under värnplikten än den som ni blev placerade på under mönstringen?
H0lK
QUOTE (K3_07 @ Jul 6 2007, 14:03 ) *
QUOTE (H0lK @ Jul 5 2007, 23:49 ) *

Men det verkar ju iaf som att det stämmer när det gäller vilken skvadron man är placerad på (i nuläget) och vilket datum man ska dit.
Menar du att det var många av er i eran årskull som hamnade på en annan skvadron under värnplikten än den som ni blev placerade på under mönstringen?

De flesta viste inte vilken skv. de blivit placerade i under mönstringen så det är lite svårt att svara på. Men jag tror inte att speciellt många blev flyttade.

Hur stort underlag har ni att gå på då, 5-6 personer av typ 300. Som sagt vänta med teorierna dry.gif
Christer
Nja, snarare 15-20 pers. (Msn).

Ärligt talat så är det Bataljonschefen som sagt att det är indelat efter skvadroner.

Då vadsbo enligt batCh ska ha infohelg v.36. Å BatCh får väl förhoppningsvis anses som trovärdig iaf.. Därav "spekulationerna"
K3_07
QUOTE (Christer @ Jul 6 2007, 23:20 ) *

Ärligt talat så är det Bataljonschefen som sagt att det är indelat efter skvadroner.

Då vadsbo enligt batCh ska ha infohelg v.36. Å BatCh får väl förhoppningsvis anses som trovärdig iaf.. Därav "spekulationerna"

+ Livskvadron = Lbb v.736
H0lK
QUOTE (K3_07 @ Jul 6 2007, 23:58 ) *
QUOTE (Christer @ Jul 6 2007, 23:20 ) *

+ Livskvadron = Lbb v.736

Låter ju lite märkligt med tanke på att LBB är betydligt fler än Und/ÖN. Blir väl en lite öde infohelg för de som ska in på ÖN :P
KH905
Jjag har en undran eller snarare en fråga.: Vilka befattningar var populärast som flest velat gå förra året? ( frågar 87orna) Vilken befattning är svårast att bli tilldelad? Vilka befattningar ville man helst inte få? m.m.

Jag vill bara ha lite information, jag vet att de är rätt man vid rätt befattning m.m. allt det vet jag.
Minky
Jadu, svår fråga... Beror ju lite på. Men Skarpskytt/Prickskytt är ju en het kandidat fram tills fältvecka 1 iaf ;) Sen är ju Gruppchef och Jägarbefäl annars heta poster som det krävs att man visar lite framförhållning för.
KH905
Mmm jag förstår, vilka tjänster vill man inte komma på då? Händer det ofta att man får befattningar man inte vill ha? Hur stor risk ungefär?
H0lK
@Minky. Hade ni konkurrens om Jägarbefälet? Jägarbefäl var inte särskilt populärt på min skv. i alla fall tongue.gif . Jägarbefäl är typ Kvartersmästare. Han som har koll på personal och materiell för plutonen. Enligt min mening kanske inte den roligaste rollen då den är lite mer åt stabshållet än fälthållet men väldigt viktig. Att ha ett bra Jägarbefäl underlättar otroligt mycket för alla.

QUOTE (KH905 @ Jul 7 2007, 17:12 ) *
Mmm jag förstår, vilka tjänster vill man inte komma på då? Händer det ofta att man får befattningar man inte vill ha? Hur stor risk ungefär?

De befattningar som var mest poppis på ÖN var GrpCh och Sjv tror jag men observera att man söker befattningar innan man har någon som helst aning om hur det är att vara dem dry.gif . Det är inte så stor skillnad på utbildningen oavsett befattning. Det som skiljer mest är om du hamnar på Staben eller som Undgrp (Antar att det är LBgrp eller nått sånt på LBB). Jag tror att de flesta var ganska nöjda med sin befattning i slutet av året. Så svaret är: NEJ, det finns inga "skitbefattningar" man inte vill ha, det finns alltid någon som giller en befattning så du får känna efter vad som skulle passa dig under GSU. Kan ju nämna att det var minst antal som sökte Signalist eftersom det bara handlar om att "vara chefens bitch och knacka morse" - Eller?

Nu kan vi ju fundera på om det är fördomar och filmer som ligger till grund för vad folk väljer eller om det är vad man tror skulle kunna vara roligt/givande?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.