Help - Search - Members - Calendar
Full Version: K3 Karlsborg 2008
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40
Sandberg
Har jag inte ens tänkt på, men det stämmer nog det du säger... Lär vara minuspoäng hos befäl.
K3_07
Jag vet inte, men det kanske fanns en anledning att de skulle få ont i fötterna osv.
Sandberg
I vilket fall så klarade sig killen brevid på bilden betydligt bättre, så det borde vara möjligt att undgå?
K3_07
Jag hade ju hellre haft den äckliga foten än den såriga/infekterade. Den äckliga foten ser ju mest jävligt blöt ut.
Gustav-Thn
QUOTE (K3_07 @ May 25 2007, 14:55 ) *
Jag hade ju hellre haft den äckliga foten än den såriga/infekterade. Den äckliga foten ser ju mest jävligt blöt ut.

Håller med. såriga å variga fötter mycket värre en blöt fot å skrumpen fot.
Sandberg
Hur blir det med ut-o-vandra-i-jönköping? Jag är intresserad!
Christer
Har fått PM att 6st är intresserade än så länge.
bestulenpåkspn
QUOTE (Christer @ May 24 2007, 16:41 ) *
Hört att det går abonnerad buss till Sthlm från K3. Jag bor ju i Jönköping men har sedan 3 år tillbaka flickvän i Stockholm. Får jag åka bussen till sthlm då? Kan man annars åka swebus express eller SJ på värnpliktslägget? Eller måste man snacka med han som är "reseansvarig" på K3 för att få speciella biljetter varje gång man ska till Sthlm istället för hem?

När jag låg inne så fick man vid inryck skriva en alternativ adress om man ville, t.ex till flickvännen. Sen så kunde man helt enkelt gå till adjutanten och tala om att man ville ha biljetter till den alternativa adressen istället. Har för mig att man skulle säga till 1 eller 2 veckor innan man ville resa. Det var i regel svårt att "bara hoppa på bussen", utan det fanns listor på vilka som skulle åka med. SJ tillät inte värnpliktleg.
KH905
Christer: vilka har anmält att de är intresserade? har du skrvit upp mig?
Sandberg
Jag är fortfarande väldigt intresserad men kanske måste tacka nej pga. mina utlandsplaner, jag hör av mig med vidare info!
Skalman
QUOTE (K3_07 @ May 25 2007, 14:55 ) *

QUOTE (Gustav-Thn @ May 25 2007, 17:47 ) *
Håller med. såriga å variga fötter mycket värre en blöt fot å skrumpen fot.

Jag hade mycket hellre tagit den såriga foten än KFI-skadan, liksom de flesta (antar jag) som ligger eller har legat inne. Allvarligare "skyttegravsfötter" kan leda till ett permanent funktionshinder...
K3_07
Jag är ingen doktor..men ja tror inte att de e en kfi-skada..
Skalman
Skrynklig, uppsvullen, vit fot som ser ut som den på bilden? KFI-skada ligger mina pengar på.

Här har du en bild på en annan, inte fullt så utvecklad skyttegravsfot.

pilkastarn
Jag hade valt att inte få någon av de ovanstående skadorna! Nämen seriöst, sånt kan hända ute i skogen, men det går för det mesta att undvika om man lägger ner lite tid och energi på det, vilket i och för ofta kan vara jobbigt och (lite) tidskrävande. Men i slutändan kanske man får behålla sin fötter intakta. banan_rock.gif

Hade gärna hängt med på vandringen, men blir nog tvungen att stanna hemma. Min axel, som jag drog ur led under en match häromdagen, är långt ifrån bra än. Någon också gjort det någon gång? Hur lång tid tog det innan det blev bra?
Sandberg
Jag missar också vandringen, smiter utomlands den 12e.

Ska löpa milen imorgon och försöka prestera mitt bästa så man har en "Jag springer milen på..." att komma med, vart ligger ni på en relativt plan mil?
Axly
QUOTE (Sandberg @ Jun 1 2007, 17:49 ) *

Ska löpa milen imorgon och försöka prestera mitt bästa så man har en "Jag springer milen på..." att komma med, vart ligger ni på en relativt plan mil?

Blir nog ingen vandrig för min del heller.. :( Ska jobba från och med imorrn och i princip varje dag (även på studenten och på lör-sön Malajn.gif ) fram till mitten av juli.

En plan mil går väl på 36 min med lite kämpande, 37 utan större problem.
koenigsegg88
QUOTE (Axly @ Jun 1 2007, 18:10 ) *

Ligger på 37 på en flack sträcka, med mindre problem happy.gif kuperat ligger jag runt 39. Men med axly i hasorna kan jag säkert pressa till 35
Mattsson
QUOTE (twintip @ May 24 2007, 16:50 ) *
Tjena, vad har hänt med killens fötter som är på bilden längst ner?
denna bilden vill säga: http://img2.putfile.com/main/5/14016284190.jpg

Säger bara: Livskvadrons baskerprov...

@Christer
PM vart du fick tag i bilderna?
Christer
QUOTE (Mattsson @ Jun 1 2007, 22:15 ) *
QUOTE (twintip @ May 24 2007, 16:50 ) *
Tjena, vad har hänt med killens fötter som är på bilden längst ner?
denna bilden vill säga: http://img2.putfile.com/main/5/14016284190.jpg

Säger bara: Livskvadrons baskerprov...

@Christer
PM vart du fick tag i bilderna?

Gör plats för fler meddelanden. Din inkorg är full...
Axly
QUOTE (koenigsegg88 @ Jun 1 2007, 22:14 ) *

Ligger på 37 på en flack sträcka, med mindre problem happy.gif kuperat ligger jag runt 39. Men med axly i hasorna kan jag säkert pressa till 35

Och pressar du ner till 35 tänker jag fan inte vara sämre! Ska vi gå i mål hand i hand varje gång kanske rentav, så det blir jämnt? wub.gif wink.gif

Med våra nya t-shirtar lär det ju inte bli några problem att knäcka övrigt folk iaf, varken fysiskt eller psykiskt. Budar du hit min tröja förresten? tongue.gif (Lite OT, men så är det!)
Christer
QUOTE (Craft @ luckan @ Jun 2 2007, 00:08 )
"Håller med dig rill3, it's all in your head. Känner mig nästan rutinerad när jag hör folk jämföra milen-tider, grabbar, det spelar ingen roll. Känns mer och mer som att vissa personligheter klarar jägartjänst och vissa inte gör det, träningen är ganska obetydlig. Det som spelar roll är viljan.

Det är inte vanlig fys som kommer testas i alla fall, ytterst sällan som vi tränar löpning eller går till gymmet, Oftast springer man runt med stockar, kör stridshinderbana, gör sjuka övningar med bildäck eller nått annat kroppsnedbrytande rolleyes.gif "

Vill citera ett inlägg från en inneliggande husar, från ett annat forum ute på nätet. Det kanske ligger något i det han skriver.
Iofs kan det ju inte vara dåligt att vara snabb på milen, men jag förstår inte varför man är sugen på att veta hur fort alla andra springer den?

(Sen kan ju anledningen till att jag inte vill jämföra milstider beror på att jag inte är framme vid kravet ännu. Malajn.gif Löpning har jag svårt för, men det blir bättre varje vecka. Ligger nu på 49.57 på en kuperad mil.) tveka.gif
Sandberg
@ Christer: När skrevs det där inlägget?

Jag är nyfiken att veta vart ni ligger så jag vet ungefär vad jag ska sikta på, man vill ju inte rycka in och ligga efter alla grabbar.
Att jag tar mig under 39 tills inryck har jag väldigt svårt att tro däremot, är sällan under 45.
KH905
Jag kan nog hålla med lite i det både sandberg och christer säger, man vill veta ungefär var det andra ligger på t ex milen, för att inte ligga allt för långt efter alla andra vid inryck. men jag tror knappast det spelar så stor roll faktiskt. Se till att vara under 48 minuter så är det helt okej, eller hur?

Jag har tänkt och tänkt, nu känns det lite att allvaret börjar på något sätt, nu är skolan slut om en vecka sen börjar man jobba, jag tror tiden kommer gå äckligt snabbt fram tills inryck. Nu när jag har tagit bort min skena från armen ( var med om en bilolycka för tre veckor sen) då blir det träning som aldrig förr.

Jobbet, sen hem och träna och typ sova- det blir det typ på veckodagarna i alla fall.

några av mina polare rycker in i juli och det känns ändå att det inte är så långt kvar, tror faktiskt tiden kommer gå väldigt fort.

Snart står vi där framför valvet i karlsborg, och tänker nu är vi verkligen här. Här skall vi troligtvis befinna oss i 11 månader.
Jag får rysningar när jag tänker på det ibland, snart står vi där, inför en av de största utmaningarna vi har varit med om i vårat 18 - 19 åringa liv. Jag kommer älska det tror jag.

PERGITE
koenigsegg88
QUOTE (Axly @ Jun 2 2007, 02:41 ) *
QUOTE (koenigsegg88 @ Jun 1 2007, 22:14 ) *

Och pressar du ner till 35 tänker jag fan inte vara sämre! Ska vi gå i mål hand i hand varje gång kanske rentav, så det blir jämnt? wub.gif wink.gif

Med våra nya t-shirtar lär det ju inte bli några problem att knäcka övrigt folk iaf, varken fysiskt eller psykiskt. Budar du hit min tröja förresten? tongue.gif (Lite OT, men så är det!)

Självklart går vi i mål hand i hand, fattas bara regnbågsfärgade tröjor), du får den i veckan med övriga internposten fun_icon_nana.gif Får nog skaffa © på vårat namn. happy.gif

Det känns skönt att skolan snart är slut, så man kan få en struktur om dagarna vilket kan vara gott inför inryck. Fast just nu är det bara studentfesterna som lockar blink.gif
Axly
Koeningsegg: Att du var av ett sådant lättsamt lynne visste jag inte!

Är det någon här som brukar springa med packning btw? Hur långt och hur tungt isåfall ungefär?
koenigsegg88
QUOTE (Axly @ Jun 2 2007, 17:29 ) *

Är det någon här som brukar springa med packning btw? Hur långt och hur tungt isåfall ungefär?

Har testat springa med packining ca 6 km, då med ca 10 kg.(På väg mot thn) Pulsen håller sig låg men det blir tungt för kroppen efter en stund.

Använder ni kängor eller gympa skor när ni löper med packning?
Axly
QUOTE (koenigsegg88 @ Jun 2 2007, 18:48 ) *
QUOTE (Axly @ Jun 2 2007, 17:29 ) *

Har testat springa med packining ca 6 km, då med ca 10 kg.(På väg mot thn) Pulsen håller sig låg men det blir tungt för kroppen efter en stund.

Använder ni kängor eller gympa skor när ni löper med packning?

Kände inte på din säck, men den såg ut att väga minst det tiodubbla. happy.gif
Har mest kört kängor senaste gångerna, men annars varierar det.
Sandberg
Ska nog testa jag med snart, med kängor. Kommer hämta ut dem nu på fredag efterssom jag inte kommer kunna delta på info-helgen!
Hoppas dem sitter fint så man kan börja löpa rätt tidigt! smile.gif

Edit: stavning...
koenigsegg88
När formen var som bäst har man gått och fått halsfluss banan_rock.gif
Skulle vilja tipsa er om Kraftprovet på antingen 6 eller 11 km. (Passa på att kolla resultaten från 6000meter 2006 happy.gif

Sen finns ju också Multisport i trollhättan för de större pojkarna tongue.gif
Sandberg
Multisport i trollhättan surprise.gif
Axly
Koeningsegg: Ett jävla gissel, dom där tjejerna.. Fyfan vad segt med halsfluss, är det verkligen det då? mellow.gif

Långa banan i år på multisporten är _ganska_ mycket längre än förra året, så vi får väl köra på korta i år igen! Lite bättre förberedda denna gången dock.. tongue.gif

Sandberg: Hur ska man tolka den smileyn? cool.gif
Är jäkligt fina områden att röra sig i hursomhelst, du får signa upp dig du med!
Christer
Om jag tittar i mitt registerutdrag från PLIS (Pliktverkets register) så står det endel uppgifter om min inskrivning. Någon som kan tyda de siffror och texter som inte är uppenbara? De fetstilta undrar jag över...

Befattningsnummer: 3
Beställningsstatus: Ö

Befattningstypkod: FH705 Luftburen Befäl
Programkod: 02210000000000000000
Rekryteringsanvisning: 1 Normalrekrytering
Reservtyp: N Normalbeställning
Slag av tjänst: 11 GU Grumdutbildning > 60 dagar
Tjänstgöringsläge: 0 Inte inryckt
Beställare: 124330000 Livregementets husarer
Inryckning, år: 2008
Inryckning, månad: 01
Inryckning, dag: 14
Inryckning, datum: 2008-01-14
Utryckning, år: 2008
Utryckning, månad: 12
Utryckning, dag: 05
Utryckning, datum: 2008-12-05

Antal dagar: 327
Rekryteringsområde: 433 K3 Normal 2005
Betalare: 124330000 Livregementets husarer

Kompani/Enhet: 95 Vadsbo skvadron
Placeringsform: F F

Vad är det som betalaren betalar?
Rangern.gif
koenigsegg88
QUOTE (Axly @ Jun 4 2007, 15:12 ) *
Koeningsegg: Ett jävla gissel, dom där tjejerna.. Fyfan vad segt med halsfluss, är det verkligen det då? mellow.gif

Långa banan i år på multisporten är _ganska_ mycket längre än förra året, så vi får väl köra på korta i år igen! Lite bättre förberedda denna gången dock.. tongue.gif

Sandberg: Hur ska man tolka den smileyn? cool.gif
Är jäkligt fina områden att röra sig i hursomhelst, du får signa upp dig du med!

Visa lite pannben nu happy.gif 28 mil är inga problem vettu, laddar upp som vanligt så kommer det gå fint.

Kom igen nu grabbar, ni kan behöva röra lite på er, inte bara pumpa på gymmet tongue.gif Det är ett perfekt tillfälle för hårdträning/k**mätning!

Hade varit roligt att se mer än ett lag anmäla sig!
Axly
QUOTE (koenigsegg88 @ Jun 4 2007, 16:51 ) *
Hade varit roligt att se mer än ett lag anmäla sig!

Men å andra sidan, eftersom vi är så bra så tävlar vi ju ändå bara mot klockan! rolleyes.gif

Se till att bli frisk nu!
K3_07
Fundera på en grej..Rycker alla luftburna/jägare (k3) in samma dag?
Sandberg
QUOTE (K3_07 @ Jun 5 2007, 01:20 ) *
Fundera på en grej..Rycker alla luftburna/jägare (k3) in samma dag?

Nej det verkar vi inte göra, har redan haft en liten diskussion ang. varför.
KH905
Är ni taggade kära vapenbröder? eller är det bara jag som är taggad och motvierad till max? som ser efram att tjänstgöra i karlsborg i 11 månader ( förhoppningsvis) Som ser efram emot att stå där utanför fästningen, känna spänningen blandat med oron över vad som skall hända. Träffa nya polare för livet (förhoppningsvis)

Jag är i alla fall laddad och jag vill ha inryck snarast. Tänk er det är inte så himla lång tid kvar nu.

PERGITE
Sandberg
Jag förstår vad du känner och håller med dig smile.gif Känns fortf. rätt avlägset för min del efterssom jag har mkt som ska ske innan inryck... Men taggad är man!!!
Sandberg
Var nere på K3 igår! Riiiktigt vackert måste jag säga, inte helt som jag hade förväntat mig. Defenetivt värt 6 tim i bilen fram o tebaka :P
Lyckades inte se några röda namnbrickor men ett gäng fsj såg jag! Riktigt imponerande.

För övrigt så jag en tjej med K3-basker ohmy.gif
MatsLennarth
QUOTE (Sandberg @ Jun 9 2007, 12:26 ) *

??!? Vad menar du med ohmy.gif ?
K3_07
QUOTE (MatsLennarth @ Jun 9 2007, 13:26 ) *

Eftersom de e ganska så ovanligt me tjejer som e jägare kanske.. Hon hörde säkert till bevakningen lr nått..
koenigsegg88
QUOTE (K3_07 @ Jun 9 2007, 17:09 ) *

Eftersom de e ganska så ovanligt me tjejer som e jägare kanske.. Hon hörde säkert till bevakningen lr nått..

Vad jag vet är det bara en tjej som ligger på k3, bevakning! Så ovaligt är det ju verkligen
Christer
Det finns även minst en tjej i befälskåren.
koenigsegg88
QUOTE (Christer @ Jun 10 2007, 10:52 ) *

Som också jobbar på bevakning, fast det finns säkert fler kvinnor än så, hemliga dock happy.gif

Hur ligger det till med träningen såhär i värmen?
Jag är inte lika aktiv som innan, och student festerna är fortfarande inte slut fun_icon_nana.gif

Är det ingen som är sugen på att delta i några tävlingar under sommaren? Så vi slipper tävla mot klockan, med en säker seger cool.gif
Skoog

Jag såg också en kvinnlig löjtnant med K3s basker i Villingsberg. Hon gick/går TAP.
KH905
QUOTE (koenigsegg88 @ Jun 10 2007, 13:55 ) *

Som också jobbar på bevakning, fast det finns säkert fler kvinnor än så, hemliga dock happy.gif

Hur ligger det till med träningen såhär i värmen?
Jag är inte lika aktiv som innan, och student festerna är fortfarande inte slut fun_icon_nana.gif

Är det ingen som är sugen på att delta i några tävlingar under sommaren? Så vi slipper tävla mot klockan, med en säker seger cool.gif

hej alla. Nu känns det som allvaret börjar lite på något sätt, nu har vi nått en milstolpe, nu när skolan är slut. Nu känns det som tiden bara kommer rusa iväg, eftersom mina dagar kommer typ se ut så här (veckodagarna) Jobba från 7-5 sen är man typ hemma vid sex, då drar man och tränar två timmar sen drar man antigen hem och tar det lugnt eller till någon polarte några timmar. Man kanske anar en del tristess i det jag skriver, men jag tror det kommer vara så ett tag. Och snart som det är kommer vi att stå där utanför karlsborg och känna lukten av ovisshet och oro blandat med glädje och spänning. Nu skall vi äntligen lämna det enkla livet för ett liv i grönkläder. Jag tycker det är stort och spännande. Skall bli skönt att komma hemifrån lite.

Träningen går sådär, jag tar bort mitt gips imorgon, och då¨blir det ändring på de, skall börja med att jogga varje dag i ungefär 2-3 veckors tid, sedan gå tillbaka till gymmet, så jag varierar gymmet och löpning, skall träna så varje dag förutom 1-2 dagar som är vila. Sedan blir det löpning och gå med packning som gäller.
Men nu känns det som jag är så himla motiverad och vill ha inryck så snart som möjligt.

Kan citera en kustjägare som rycker in om 48 dagar " jag var uppe klockan 8 i morse och simmade 3 kilometer i sjön, snacka om motiverad" Hur kommer ni känna när det bara är ungefär 1 månad kvar?
Jag ställer gärna upp på tävlingar joel, skall bara få upp flåset igen eftersom jag har vilat i tre veckor nu-. Jag tycker även att vi skall göra så mycket saker som möjligt med varandra innan så att kemin stämmer bättre.

Christer, vilka kommer nästa helg? jag och joel är på i alla fall..

Pergite
Kimster
QUOTE (K3_07 @ Jun 9 2007, 17:09 ) *

Just det, bara för att man bär grön basker med K3:s emblem betyder det inte att man är jägarsoldat. Framförallt inte nu längre.
Christer
Träningen går bra, har följt mitt schema i över en månad nu... banan_rock.gif
Har varit en fullspäckat helg: Student, fester, Stephen Lynch, RIBbåt sightseeing i sthlm skärgård och nu snart pirates på bio. Jag har tänkt att ta det lungt nästa vecka och bara chilla innnan jag sätter igång å jobbar. Vore gott att jobba på AMF1 efter lumpen. Vatten är fint...

Jag har under helgen även sett stora likheter mellan Vaxholms kastell och Karlsborgs fästning, men jag måste säga att Karlsborg tar hem priset.
Någon som vet ifall de är byggda under samma epok?

Vad ska man säga, längtar till inryck, men jag har nu lärt mig att ta vara på tiden innan också smile.gif
Blir Londonresa med tjejen under Augusti månad.. Gott.

Jag, Micke, Andreas, KH, Koenigs är klara. Jag hoppas även på Skinkan, Jansberger och Stendahl.

Säg gärna till om det är ngn mer som vill hänga på...
Axly
QUOTE (Christer @ Jun 10 2007, 15:52 ) *
Jag har under helgen även sett stora likheter mellan Vaxholms kastell och Karlsborgs fästning, men jag måste säga att Karlsborg tar hem priset.

Vaxholms fästning/kastell har i grund och botten funnits längre än fästningen i Karlsborg, nästan 300 år längre faktiskt (fast bara som en mindre befästning från början då). Nuvarande utseendet på kastellet i Vaxholm blev färdigt någon gång på 1860-talet, medan Karlsborgs fästning började byggas 1820 för att slutligen bli helt klar år 1907.

// Axly, med hjälp av Wiki happy.gif
koenigsegg88
QUOTE (Axly @ Jun 10 2007, 18:42 ) *
QUOTE (Christer @ Jun 10 2007, 15:52 ) *

Vaxholms fästning/kastell har i grund och botten funnits längre än fästningen i Karlsborg, nästan 300 år längre faktiskt (fast bara som en mindre befästning från början då). Nuvarande utseendet på kastellet i Vaxholm blev färdigt någon gång på 1860-talet, medan Karlsborgs fästning började byggas 1820 för att slutligen bli helt klar år 1907.

// Axly, med hjälp av Wiki happy.gif

Mer info för den som nyfiken är:
http://hem.passagen.se/siz/
http://www.vastsverige.com/templates/portal____1663.aspx
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.